Historisch Archief 1877-1940
- i'. 6
De Groene Amsterdammer van 30 Juni 1934
N o. 2978
Duitsche Boeken
Het nieuwe werk van Hermann Resten
Boekbespreking Nico Rost
Hermann Kesten. Der Ge
rechte" (roman). Verlag
Allert de Lange.
Toen 10 Mei van het vorig jaar op
de Opernplatz te Berlijn eenige hon
derden S.A.-lieden en
Couleurstudenten honderden -waardevolle Werken
der waardevolste letterkundigen, op
bevel en onder medewerking der
Duitsche regeering, onder het roepen
van misdadige formules in de vlammen
wierpen, bevonden zich onder deze
boeken ook de werken van Hermann
Eesten.
Zijn romans, vooral Glücldiche
Menschen" en Der Scharlatan",
waarin hij ons het groteske dagelijksche
leven der kleine luyden schilderde,'
waren werken die uitmuntten door
een scherpe ironie, die haar oorsprong
vond in medelijden en een groot
gevoel voor recht, knappe
onsentimenteele milieuschilderingen en een bui
tengewoon verzorgden en
temperamentvollen stijl. Indien men dezen
auteur met een paar woorden wil
karakteriseeren zou men hem nog het
best een razenden individualist kunnen
noemen, een individualist, die tot geen
enkele politieke richting behoort (en
daarvoor trouwens ook te skeptisch is)
doch op zijn manier vecht voor een
betere samenleving, met zijn scherpe
pen en bjjtenden spot als wapen.
Een jaar na het autodaféte Berlijn
ligt een nieuwe roman van hem voor
tona. Natuurlijk verscheen Der Ge
rechte" daar de auteur niet Friedrich
ieburg, Blunck of Goltfried Benn
doch Hermann Kesten heet, buiten de
Duitsche grenzen. Men heeft de
laatste maanden herhaaldelijk, niet
alleen in de gelijkgeschakelde Duitsche
pers, kunnen lezen, dat de Duitsche
literatuur, voor zoover ze door emi
granten wordt geschreven, tendoode
opgeschreven zou zijn.
Men heeft dit beweerd in bladen en
periodieken, die zich tevens genood
zaakt zien te constateeren, dat het
nieuwe Duitschland na zestien maan
den Derde Rijk nog geen literair
, werk van eenige beteekenis heeft voort
gebracht. Het nationaalsocialisme
bleek niet eens in staat een middel
matig literair werk te kunnen
produceeren. Joseph Goebbels verleende
weliswaar den Stephan George-Prijs
nimmer werd een gestorven dichter
zóó beleedigd aan Richard Euringer
voor zijn werk Deutsche Passion",
doch met literatuur hebben al deze
voortbrengselen niets te maken, alleen
met byzantinisme in colportagestijl.
Joseph Both, zelf een der voor
treffelijkste stylisten en dus ge
migreerd, heeft naar aanleiding van
het Werk van Kesten onlangs terecht
geschreven, dat ,,die wahre Heimat
eines echten Dichters, die Sprache
ist". Aanvaarden we deze formulee
ring, dan kunnen we concludeeren,
dat de Duitsche emigratie-literatuur,
die in Hermann Kesten een harer
beste representanten bezit, nog een
groote toekomst voor zich heeft, maar
Hitler-Duitschland, dat Kesten als
zoovele anderen verbande, zich zelf
heeft beroofd en het er dientenge
volge niet in geslaagd is dezen
autoren hun vaderland te ontnemen.
Hermann Kesten komt uit
Frankenland, dat thans door Julius
Streicher wordt geteisterd, en in
Frankenland speelt de handeling van
zijn nieuwe roman. Martin Tucher,
,,der Gerechte", een rijk koopman
uit Neurenberg, die zich uit de zaken
heeft teruggetrokken, komt plotseling
op het idee zijn geld en alles wat hij
bezit reeds tijdens zijn leven Weg te
geven, om voortaan rechtvaardiger en
daardoor onbezorgder te kunnen leven.
Hij meent zoo rechtvaardig mogelijk te
zijn, wanneer hij nu reeds alles wat
hij bezit onder zijn kinderen verdeelt
en verwacht, dat ze hem voor zijn
groote goedheid en rechtvaardigheid
zullen beloonen, zoodat zijn oude
dagen verzacht zullen worden door
hun liefde en dankbaarheid. Inplaats
daarvan krijgen ze ruzie onder elkaar
over hun aandeel, in weinige maanden
is heel zijn rijkdom verdwenen en
heerscht oneenigheid alom. De rijke
Tucher, die rechtvaardiger Wilde zijn
dan alle anderen woont thans in een
oude hut in het bosch en alleen Ruth,
zijn jongste dochter is bij hem ge
bleven. Maar nog is zijn lijdensweg niet
ten einde: ook Ruth wil hem verlaten.
Het boek eindigt met een hoofdstuk
Waarin al de verschrikkingen van dit
bestaan nog eenmaal opdoemen:
moord, Waanzin en bloedvergieten.
Maar op het eind van zijn tragisch
leven, waarin hem niets is bespaard
gebleven,hooren wij dezenkoningLear
uit Frankenland met inspanning van
zijn laatste krachten roepen: Ik
heb schuld, ik alleen heb schuld, denn
ich war der Gerechte."
Hermann Kesten gaf ons in zijn
nieuwen roman het dramatische en
toch sobere relaas van het onrecht
dat de oude Tuoher begaat, het
Leardrama van een vader, die ongelijk
heeft tegen zijn kinderen en den tijd,
waarin hij leeft. Hoewel de schrijver
Tucher's starren drang naar resolute
rechtvaardigheid ad absurdum leidt,
blijft anderzijds ware rechtvaardig
heid zijn hoogste lideaal. Kesten
klaagt alleen het onrecht aan, dat
zich onder het mom van rechtvaardig
heid verbergt.
Zijn roman Der Gerechte" over
treft nog in vele opzichten zijn vorige
werken. Kesten's stijl heeft aan een
voud gewonnen en is daardoor rustiger
en nog pregnanter geworden. Ook op
het Werk van Hermann Kesten heeft,
hetgeen in Duitschland plaats vond
en plaats vindt, haar invloed laten
gelden, zoodat men zelfs geneigd is
van een loutering" te spreken.
Emigratieliteratuur ? Is het eigenlijk
Kesten zelf heeft onlangs de vraag
gesteld wel zoo heel erg belangrijk
met het oog op de toekomst, (niet dus
uit een oogpunt van praktische
cultuur-politiek) dat deze thans te
Amsterdam inplaats van te Berlijn
verschijnt? De auteur schreef toen
tevens, dat literaire werken van
blijvende Waarde zoowel de maat
regelen van dr. Goebbels en consor
ten als ook de slechte boeken i n
HitlerDuitschland en de stakende lezers in
het Derde Rijk wel zouden over
leven.
Der Gerechte" is volgens mij een
der boeken, waarop deze woorden
van Kesten zelf van toepassing
zijn !
.Hermann Kesten
Nieuwe uitgaven
Revolutionnaire beeldende kunst, door
Cornelis Veth. Kleine
Cultuurbibliotheek, N.V. De Arbeiderspers, Am
sterdam.
Priestertalen, een othnologische stu
die door Dr. H. Th. Fischer, J. B.
Wolters, Groningen, Den Haag,
Batavia.
Het Nationale Kabinet, door Mr. Dr.
L. W. R. van Deventer. Van Gorcum
& Comp. N.V. Uitgevers Assen. Schets
der Nederlandsche partijen. Histo
rische ontwikkeling van het
parlementarisme en het vertegenwoordigend
systeem vanaf de Middeleeuwen tot
de huidige phase.
Proeve ener nicwe spelling. Bijdrage
tot oplossing van en aktueel vraag
stuk door Dixi. Uitg. W. P. van
Stockum en Zoon N. V., Den
Haag.
OUD-BUSSEM kookt het voedsel
voor Uw zuigeling.
Vraagt prijs en monster.
juni
be«jfiit onze «jroote
zomer-nitverkoop
use en vogelzantT
K Kalverstraat 114 tegenover perry /-. U
~X / _
.__^K