Historisch Archief 1877-1940
r
._-?«*??
20
De Groene Amsterdammer van 30 «Juni 1834
N o. 2978
Letterraadsel
i.
2.
4.
Uit onderstaande lettergrepen moe
ten 10 woorden gevormd worden, wier
Ie en.3e letters, de laatste van beneden
naar boven gelezen, een versregel van
J. C. Bloem vormen, (ch en ei«is n
letter).
5.
6.
a - dam
-de-de-de-e-c-ecens gant - gar - ge - han -
inch - klaps - la - lan - Ie - li - ling
7 t ; Ion - lijk - lijk - men - my - ne - nie
po - ri - ri - ris - sa - sa - se - tar
* tail - te - te ? ti - tier - tor - tij - va
O ij - za.
8.
Omschrijving:
14.
10 ,
11
l. tienduizendtal,2.verschrikkelijk,
12 8. strydendèpartij. 4. Engelsche
lengtemaat, 5. plaatsje in
Nuord13. ....*... Holland, 6. voorbijgaand, T. loods,
8. heester, 0. bij elkaar, 10. palmsoort,
"??????? ~ ..... jj heldendicht van Vergilius. 12.
jg ^ reukfleschje, 13. plotseling, 14. onbe
duidend mensch, 15. bezoldiging,
IQ 4 16. lichaamsgestalte.
Voor de inzenders van de goede oplossing zijn als prya Jbeschikbaar:
Boekwerken of Grammofoonplaten
Inzendingen, liefst op een brietkaart, vóór Woensdag a.s. 2 uur. Op
adreszijde vermelden: Oplossing letterraadsel.
Hélï'ne Swarth.
I*etterraad«el.
De oude herinnering komt zoo trouw terug.
1. Geuldal, 2. uitleggen, 3 rapport, 4. evolutie, 5. Toledo, 6. wervelkolotn,
7. uitheemsch, 8. order, 0. Reinier, 10. talent, 11. opponent, 12. Ontario,
13. zestig, 14. Titanen, 15. medegevoel, 16. onbekommerd.
Prijswinnaar 'werd~ na loting, ,\. J. do Lange. Laren, die aan het
secretariaat van de redactie, doch zonde/ vermelding Letterraadsel* gelieve
op te geven wat verlangd wordt.
Charivaria
PAINDELUXli-BRÜOD
,,De leden treden om de 4 jaren ai en
zijn aanstonds weder herbenoembaar."
(Bedrijfsradenwet)
,,Concerten van Friedberg voorloopig
uitgesteld. De juiste data zullen nog
nader worden bekend gemaakt." (Tel.)
,,Het kunstwerk werd weer hersteld.
Déminister heeft zich beijverd voor het
weer in zijn oorspronkelijken staat terug
brengen van het altaarstuk." (Volk)
,,De vijf burgerlijke partijen samen
vereenigd." Y.V.fi.CJ
GAAT DAT Z1KX, C.AAT DAT ZIEN
,,Dc Ossenaar \vett nimmer iets, zelfs
al heeft hij er op den neus bij gestaan."
(Tel.)
Het is een griezelige
sex-appealramp." (Hbl.)
Wat is dat? Dat is het huwelijk,
zei de verstokte vrijgezel.
Londen kent zijn Pappenheimers",
schrijft de N.B.C. Het is hetj>ekende
barbertje voor ,,Daran erkenn* ich
meine Pappenheimer'V (Wallenstein's
Tod, III, 15), Wallenstein's antwoord
op deze woorden (Gefretter:) Kein
fremder Mund soll zwischen uns sich
schiebeh, den guten Feldjherrn und
die guten Truppen." Het blad heeft
gelijk. Wij verlangen het zoo, en do
N.B.C, kent'zrjn Pappenheimers.
Drie stukken van Schiller trokken
onze .aandacht: Kabalc und I-icbc en
Maria Stuart.'" fB<? Res.)
Vier: Kabale, Ijiebe, Maria, Stuart.
WAARSCHUWING
In.het gebruik zijn onze mesjes zeker
zoo voordeelig als goedkoopere soorten,
waarbij. uw huid niet zooveel te lijden
heeft.'l. fProsp.)
,.Daar is een oud Nederlandsen' woord:
ende desespereert niet," (H. D.)
Integendeel, dit is vrij nieuw. Het
oude is: Dispereert niet, ontsiet uwe
vijanden niet, daer en is ter werelt
niet dat ons kan hinderen." (Brief
van J. P. Óoen, 29*Sept. 1618).
CORRESPONDENTIE
C. ie L. Onder Schrille tegenstellingen"
noemt gij opcnsluiting. Nu gebruikt
Vondel het in zijn slotrei van Lucifer.
Een schoener paradijs hier tovert open
sluiten." Dan is het toch goed?
AniwïJa. dg hebt gelijk. Het
Woordenboek zegt: De tegenstrijdig
heid is slechts schijnbaar indien men
eluiten hier niet opvat in den zin van
dichtmaten, maar iets met een sleutel
(slot) doen. Het is blijkbaar ontstaan
als tegenstelling van dichtsluüen."
De kunstenaars en de radio
Vijandige houding; van kunste
naar» tegenover de volmaakte
teehnlMvhe hulpmiddelen van
d exen tijd
Er zijn van die waarheden, waarbij
het frappez, frappez toUjours geldt.
Een er van is deze: nWt de ontwikke
ling der menschheid, schrijdt sedert
duizenden jaren de techniek der
schoone kunsten eveneens dermate
voort, dat de kunstenaar zijn
individueele aandoeningen, een steeds groo
tere- collectiviteit kan mededeelen.
Bepalen we ons tot de muziek. Ook
al blyven de innerlijke aandoeningen,
die den mensch tot het scheppen van
een kunstwerk voert door de eeuwen
gelijk zooals liefde, smart etc.
de veranderingen, die zich hier vol
trekken liggen hoofdzakelijk op het
gebied van' het technisch apparaat.
Om deze waarheid te constateeren,
behoeven we ons slechts tot die pri
mitieve volken te begeven, die nog
op onzen aardbol leven. Ook zij maken
muziek, al klinkt die ons vreemd in
de ooren. Zeer vreemd zelfs. Zoo, dat
we het veelal afschuwelijk vinden.
Want onze ooren zyn gewend aan
andere instrumenten, om kort te zijn,
aan een ander intermediair.
De oorzaak is, dat de maatschappe
lijke ontwikkeling van een dergelijk
natuurvolk dit voorschrijft. Want
deze bepaalt op haar beurt, hoe groot
de collectiviteit zal zijn, die door den
kunstscheppenden mensch zal worden
hereikt.
""" ' ' ' * *
__ *
? We zullen dit even met een paar
voorbeelden toelichten. Een ieder zal
moeten toegeven, dat de kunst van
een middeleeuwschen minnestreel ons
volmaakt vreemd is. En niettemin
was deze kunst voor de maatschappe
lijke ontwikkeling van Europa in dien
tijd de uitdrukkingsvorm.
Ook om wat verder te gaan in
de geschiedenis was de technische
vervolmaking van de orkest-apparaten
waarvoor een Mozart of een Haydn
schreven, anders dan het volmaakte
medium, waarvoor heden ten dage
onze componisten werken. Maar om
gekeerd was de massa kleiner, waar
voor deze componisten schiepen. De
bezoekers van deze concerten
zoover ze niet tot hofkringen beperkt
bleven was een klein aantal
patriciërs, want de massfl, stond
grootendeels buiten het muziekleven.
-De maatschappelijke ontwikkeling
der menschheid heeft in den modernen
tijd de millioenen-massa , dichter bij
de "cultuur van dit tijdperk gebracht.
Het technisch muziek-apparaat, dat
in de orkesten zijn vervolmaking had
gevonden, riep om andere vormen
om deze massa te kunhen bereiken.
Ten slotte vielen zoo, door het
orkest-apparaat als het ware een ver
lengstuk te geven, de muren van de
concertzaal weg en kon de muziek
voor het eerste maal in de geschiedenis
binnendringen in de huiskamers van
den mensch.
-Door deze technische omwenteling
werd het den kunstenaar mogelijk
gemaakt tot de millioenen-massa te
spreken, om zijn individueel beleven
hetwelk omgekeerd wederom is
eetf abstractie van het beleven der
collectiviteit aan meer menschen
dan,ooit-te voren mede te deelen.
Deze-winstpost mag men gerust op de
debetzijde van de balans boeken.
~Het tragische van het geval in deze
overgangsperiode nu is, dat de
door,snee-künstenaar van deze ontwikke
ling niets begrijpt. Ook nu weer wordt
de stelregel bewaarheid, dat de meusch
met de problemen van zijn tijd geen
raad weet. Of om duidelijker te zijn:
hoe weinig musici zelfs de
allerhyper-modernsten begrijpen iets
van het technisch wonder van gram
mofoon en radio.
Doorgaans zijn ze niet verder ge
komen, dan tot de verklaring, dat dit
alles geen kunst met een groote K. is.
Of erger nog: ze staan er doorgaans
vijandig tegenover. In plaats van zich
met de ontwikkeling er van vertrouwd
te maken, trachten zij deze te remmen,
zelfs tegen te werken.
* *
*
D a zaken in de radiowereld staan
daardoor voorloopig zoo: men stelt
zich er mede tevreden zoo goed
mogelijk bestaande kunstwerken
uit te zenden.
En ten slotte verwondert zich dan
een ieder, dat het concertbezoek af
neemt, -indien men de studio tot
concertzaal of omgekeerd de concert
zaal tot studio omschept.
Wil men een bewijs voor deze
stelling? Daarvoor behoeft men een
dag lang slechts een programma van
welken omroep ook te volgen. De
radio brengt op muzikaal gebied niets
eigens en ook niets nieuws. Zij brengt
bestaande werken der
muziekliteratuur beter of slechter al naar de
opstelling van het orkest en de in
stelling van dirigent zich beter aan
gepast heeft bij de aparte eischen,
die dit verlengstuk van technisch
medium stelt.
Maar zoo zal men ten slotte niet
door kunnen gaan. Er zal een
,,Umwertung aller Werte" ook hier moeten _
- komen. Het wachten is nu op de
scheppende kunstenaars, op de com
ponisten.
Zij mogen zich niet langer afzijdig'
houden. Zij moeten, al schrijvende
voor instrumenten en_orkesten, buiten
de enge sfeer van de concertzaal treden
en leeren inzien, dat zij door middel
van dit verlengstuk aan het technisch
apparaat, thans grootere massa's tot
luisteren kunnen dwingen, dan ooit
te voren.
Eerst dan óók zal de radio uit de
impasse worden bevrijd.
* *
Wij weten, dat een dergelijke
geestelijke omzwaai in het compo
niste nwereld j e nog wel wat op zich
zal laten wachten. Maar zij kan aan
moediging ondervinden en deze kan
komen van de kunstzinnige leiding
van den omroep, die door opdrachten
den componisten moet aanmoedigen.
En hiermede zijn we op een ander
terrein gekomen. Ook op hét gebied
der leiding van 4e
omroepvereenigingen zelf. En het moet ons van het
hart: ook onder deze grootendeels
nieuwe" -r- menschen heerscht een
schrikbarend conservatisme. Ook zij
zijn zich grootendeejs van de groote.
cultureele missie niet bewust: kunst
te brengen tot de massa en wel kunst,
die zich aan de eischen van het nieuwe
apparaat aanpast.
Tot dusverre zien zij slechts het
bedden en niet de toekomst en een
dergelijke geesteshouding zal gevaar
lijke gevolgen met zich meebrengen,
maar dit alles is een hóofdqtuk op
zichzelf, dat noodzakelijk en 'dringend
om een nadere behandeling roept.
J. SUIKERMAX
DE GROENE AMSTERDAMMER
i
Weekblad voor Nederland
_ Onder hoofdredactie van A. G. Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan en M. Kann. Secretaris der redactie: G. F. v. Dam
Keizersgracht 355, Amsterdam G; - Telefoon 37964 - Postglro 72880 ^ Gem. Giro G. 1000
Zaterdag 7 Juli 1934
Opgericht in 1877
No. 2979
\
Zijne Excellentie de Gangster
Mr. M. Kann
Caesaren-waan en Caesaren-onmacht
Dat als het ware met het geweld van een lawine
«de gebeurtenissen in Duitschland een zoo stormr
*achtig verloop zouden nemen, was nauwelijks te
voorzien. Wel heeft, zich de loop van zaken tot
nog toe vrij nauwkeurig langs de door ons aan
gegeven lijnen ontwikkeld. Welken kant gaat het
nu echter uit? Om eenig zicht te krijgen in den
blocdigen nevel die ons op dit oogenblik omringt,
is het het beste een oogenblik terug te kijken op
den afgelegden weg en te trachten ons te ori
nteeren door te bedenken waar we waren, voordat we
het spoor bijster raakten.
We hadden twee dingen gezien. In de eerste
plaats, dafc een dergelijk politiek streven alleen
maar mogelijk was, het najagen van zulke vrijwel
psychopatische illusies als het nationaal-socialisme
koestert, alleen dan denkbaar was, wanneer' we
te doen hadden met een geestelijk abnormaal en
?minderwaardig milieu. Hierover hoeven wij in den
?meest letterlijken zin geen woorden meer vuil
te maken. Zelden is^ onze visie op het onfrissche
y.uodje zoo snel juist gebleken.
? In de tweede plaats ? hadden ? we gezien, dat
langzaam maar zeker de zaak begon vast te loopen,
dat het ook in Duitschland zelf duidelijk,werd,
hoezeer het tijd begon te worden om tot de realiteit
terug'te keereh en het noodig werd, het najagen
van waandenkbeelden, hersenschimmen en
irreëele-economische fantasieën te laten varen.
De machtige, meest realistische- en tot daden
in staat zijnde groep was die van rechts",, die
van de groot-industrie en de Junkers. Daar bestond.
.reeds Contact met het buitenland. Daar was men
bereid den boedel over te nemen bij voorkeur
zelfs met den in Duitschland zoo fascineerenden »
persoon Hitler als hoofd, en met zijn geheele machts
apparaat als steun. En deze groep vond bij Hifler
?sself gehoor, doordat het dreigend aanzwellen van
den onderstroom, die radicaliseering, sociali
seering en .nationaliseering eischte, de opperste
leiders begon te verontrusten.
Bij het plebs was jalousie gegroeid tegen de
leiders, die zich vette commissariaten in groote
1 «ommercieele lichamen hadden weten te ? verzeke
ren, tegen de voormannen der /Beweging, die van
hun eigen kranten regèeringsorganen hadden weten
te. maken, met verplichte abonnementen voor alle
mogelijke officie'ele en half-officieele bureaux. Zoo
bleef er voor den onderstroom niets anders open
A!S platte corruptie en communistische leuzen.
Wij noemden den reactionnairen koers, het streven,
naar een kapitalistisch fascisme den eenigen .ö»g'
begaanbaren uitweg uit den chaos. Na de gebeurte
nissen van de vorige dagen moeten wij vaststellen,
dat ook deze uitweg niet meer bestaat, De schakel <
Von Papen, een persoonlijkheid waarin wij dit
zeiden wij uitdrukkelijk geen vertrouwen stel
den, was te zwak, om daaraan het anker te beves
tigen waaraan het stuurloos geworden schip zou
kunnen gaan liggen, totdat de loods aan boord
komt, die het naar de realiteit terug zou kunnen
voeren. Wat is er iutusschen uit den kapitein ge
worden? Welke razernij heeft hem bevangen? '
Men, moet in Hitler's houding niet naar een
bepaalde lijn zoeken. Men moet haar uitsluitend be
schouwen als een psychologische reactie. En daarbij
moet men eerst eens zien, of de zaak duidelijker,
scherper, minder nevelachtig.wordt, als men den
Fümvr ontdoet van den magischen glans, van het
ijdele aureool dat__nu eenmaal iederen dictator
omgeeft.
Zijn dictatoren wel noodzakelijkerwijs groote
mannen? Dat hoeft niet. De historie van het
Bomeinsche Keizerrijk leert ons wel andere zaken en
juist aan die tijden worden wij op hardhandige
wijze herinnerd. Doch daarover straks. Wij hebben
reeds vroeger gezien hoezeer Hitler's woorden en
ideeën van werkelijken inhoud ontdaan waren en
juist den grootsten weerklank vonden in de wan
kele ziel van een ziek volk. Wanneer alles zóó hol
is en zóó ijdel, dan is het geen wonder hoezeer
machtige invloeden tijdelijk gehoor vinden bij jeen
leider diéwel fantasieën ziet, maar geen
weg-in-de? realiteit,.die weLwenschen heeft en daarvoor vecht.
'maar die de werkelijke (economische) moeilijkheden.
slechts ziet groeien, zonder deze meester te kunnen
worden.
Dat is echter een wanhopige positie. Xaar ver
schillende kanten getrokken door raadgevers van,
verschillende richting, voelt de leider zijn beslui
teloosheid rijzen. De laatste raadgever.heeft gelijk
en iedere raadgever zal wel zorgen met een.recept
te i komen, waarmee de meest dringende moeilijk
heden heeten te zullen worden overwonnen. Maar
ieder op zijn wijze en vooral: met het oog op
zijn eigen belangen.
Alleen gelaten, ziet de leider hoe de moeilijk- ,
heden met het uur rij/en. Hoe het.sombere econo
mische aspect de ontevredenheid der massa op
wekt. Maar hij moet vooruit. Hij moet vechten.
Hij moet kracht toonen. Het verzet steekt het
hoofd op? Goed, het verzet moet neergeslagen
worden. Verschillende vooraanstaande personen'
hebben zich tot exponenten gemaakt Van richtingen
die» zoo al geen verzet, dan toch iets aüders" wil
len? Goed, we zullen ze neerslaan! .
Vandaar de moed" om op hetzelfde oogeublik
?naar diverse kanten toepte slaan. Een lijn zit er
niet in. Blinde drang tot zelfbehoud is de eenige
drijfveer. Maar een instinctieve drijfveer; niet eens
een Weloverwogen motief. Want,in werkelijkheid
is Hitler's persoonlijke veiligheid n toekomstige
gerustheid voor het veege lijf er allerminst grooter
door geworden*. ?? ? '
^ .Dit is de ruwe plattegrond; Laat ons nu de feiten
groepeeren. Allereerst de executie" der
S.A.ieiders. In een zekeren Böhm, heir onguur sujet
dat tot staf-chef van de S^A. benoemd was, den
verloopen veemmoordenaar, die zich tot feitelijken
minister van oorlog en commandant van het
ongeregelde-leger-te-velde had opgewerkt, vindt de
onderstroom van het nationaal-socialisme zijn
belichaming. Het kan zijn dat dit heerschap zich
reeds tot tolk had gemaakt-van de radicale, drie
kwart bplsjewieksche elementen en op een koers
wijziging in radicale, "maar dan zeker ook in
' militaire richting had geraden. Dit is mogelijk.
Dat dit streven bij hem reeds tot het stadium van
den Putsch was uitgegroeid is onwaarschijnlijk.
Inhoud:
3
4i. Mr. M. Kann, Zijne Excellentie de Gangster.
2. Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta, Prins
Hendrik. ' '?? ;
L. J. Jordaan, De kolos met de leemen voeten.
Melis Stoke, Aankomst in Indiê, Teefleningen
Harmsen van Beek.
5. Constant van 'Wessem. Bruckner. B. van
Vlijmen, Dititschland's dreigende economische
nood. , ^
6. Dr. P. van Olst, Wetenschappelijke i-aria. '
Madame Curie.
7. R, van Ra venbeek, Slappe pi^nch en straffe
benzine. Ed. d. X,, Het Joodsche boek.
9. Euplotes, 'Ric e>r Rac. ,
lo-n. L. Althoff, De Dijk.
12. F. Schoonheyt, Kurhaus-concert. Mr. E.
Elias, DavidS'Cabqret.
Mr. F. Coenen, Kunstzinnige annexatie .
L. J. Jordaan, Bioscopy.
Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta, Het
Lorentsgymnasiuin.
C. A. Klaasse, ^^ % leenittg.
Annie Vivahti, Scher-.o, Teekening J. F.
Doeve. ~ ,, '
A. Plasschaert, Schilderkunst.
J. Suikerraar, Zwarte en blanke
grammofoonkunstenaars. ^
Uit het kladschrift van Jantje. Alida
Zevenboom, Croquante Croq\!?tïes._
Letterraadsel. Charii'aria.
Omslag: S pel problemen. _
13
M
1516.
1718.
20
Viooltjes
Voortreffelijk.
chocolade in den
vorm van viooltfef.
Een specialiteit.
RINGER5
Let op den naam f
Men gaat niet, vlak voor een Putsch, A-acantie hou
den aan een klein bergmeertje.
Nog onwaarachtiger doet de verontwaardiguig
aan over Röhm's liederlijk leven en abnormalen
aanleg". Dat in de nat ionaal-socialistische bewe
ging een groote kern van dergelijke bomosexueelen
bestond» was een hekend feit. Van, den eersten
aanvang af en in de meest .oorspronkelijke kern,
is dat het^ge val geweestrDegenen die deze, menschen
op hun vooraanstaande posten hebben gebracht of
; geduld, of die hen, zooals in het geval Heines, hun
\abject beulswerk hebben laten verrichten of van
hun lichtschuwe intriges hebben geprofiteerd, zijn
i daar zelf verantwoordelijk voor. v
De fusUleering zonder vorm van proces van
Heines heeft overigens , nog een zeer verdacht
tintje. Want deze tot hoofd der politie opgeklom
men vrijbuiter heeft in het proces-Van der Lubbe
een belangrijke rol gespeeld. Er zijn nog meer
S.A.leiders afgemaakt. Heeft men zich soms willen
? ontdoen van een stel niet langer betrouwbare
agents-provocateurs? Het lijkt er veel op.
\
D-