Historisch Archief 1877-1940
-*. X*
De Groene Amsterdammer van 7 Juli 1934
No. 2979
?
Aankomst in Indi
Melis Stoke
Hammen van Beek
De aankomst in Xederlandsch-Indiëif en blijft
nu eenmaal een verbasterende ervaring.
Hollander blijft immers wat voortleveix van de
Bontekoe's en andere schippers, die, na
In eiken
een lange
reis vol gevaren en ellende, eindelijk een totaal
vreemde wereld voor zich zagen.
De-gevaren zijn in den loop der tyden van ande
ren aard geworden. Ze bestaan in hoofdzaak in de
kans op een lichte vervetting en een overladen
maag, en de ellende vloeit nog slechts voort uit
de persoonlijke gevoelens en handelingen van
medepassagiers, die wat tegen u hebben.
_ Maar'de verbijstering om al héTYreemde is on
veranderd en. wellicht nog grpoter geworden door
het besef dat ge u bVróftdtop rijks-grondgebied.
Inderdaad', inderdaad. nadat ge do^r een
ree~rierij met verfijnde zorgen van huis zijt afgehaald
om hier afgeleverd te worden, blijkt de
Hollandsche vlag te waaien over een snikheet land vol
palmen, die onbetwistbaar echt en uitheemsch
zijn. Blijkens de opschriften is dit federland: dit
land met zijn vulcanische verheffingen van fan
tastische hoogte, dit land met zyn
bergspoorwegen zooals ge die met ontzag en licht gegriezel
in Zwitserland bereden hebt. dit land met zijn
onafzienbare perspectieven.
Men komt thuis n is tegelijk verder van huis
dan ooit tevoren.
Even verbijsterend "blijkt uw assimilatie ver
mógen en d#t van uw medepassagiers te zijn.
Na drie .uren ziet" ge de lieden die drie weken
geleden onwennig de betrekkelijke weelderigheid
van een rest&uratiewegen binnenschuifelden, zich
in grootschen stijl bewegen door de waarlijk
verbluffende luxe van het vernieuwde Hotel des
Indes te Batavia.
En het schutterige handschoentje van de boot
merkt ge den volgenden: dag als medepassagier op
in een vliegtuig dat over rockende vuïcanen davert
en griezelige bergformaties, met een gezicht alsof
ze de melkinrichting Sierkan bezocht.
Even verbluffend als het adoptatievermogen der
gesexpatrieerden is het conservatisme van de aldaar
sinds jaren gevestigden. ? ; ? .
Ik bezocht een winkel waar ik precies zeven
jaar geleden voor het laatst een voet had- gezet,
en t oen het op betalen .aankwam zeide men ge
noegen te nemen met een handteekening op een
bonnetje.
Onvergankelijk en onverwoestbaar als het blad
van den pisangboom blijkt het witte blaadje papier
dat in Indiëals schuldbekentenis ?geldt.
Waar ge-komt bekrabbelt ge het lustig met een
eindje'geleend potlood in ruil voor diensten of
verstrekkingen.
Natuurlijk: er zijn nieuwe gebouwen gekomen,
en. dan altijd enorme en imponeerende. Maar ze
staan er niet den zichtbaren absoluten wil om zoo
Palmen, die echte palmen ? zijn
spoedig mogelijk monumenten te worden: monu
ment zooals het oude paleia_van Daendels, zooals
de .stadspoort van Batavia en zooals de talrijke
ud-indische woonhuizen en gebouwen van de
goede hoofdstad.
Indiëis een land van onuitroeibare gezellig
heid en de dingen die de mensch er neerzet houden
er niet van om apart of bijzonder te zvjn. De huizen
nemen- dezelfde grauw-blanke kleur aan van hun
j>udere soortgenooteu.
En de nieuw-komers haasten zich om de ter
minologie en de levenshouding aan te nemen die
in de eeuwen-lange practyk aan hun voorgangers
beproefd is geworden. Bij een kort bezoek als
het mijne is daar nauwelijks tijd voor, evenmin
al» er tijd ife voor een juiste waardebepaling van
den Indischen medemensen.
Deze heeft me in die korte dagen even sterk
verbluft en verbijsterd als aijn weelderige tropi
sche omgeving. - .
** *
De Indische Rijksgenoot, met wien ik mij in
een vorig langer verblijf naar den geest
konsynchroniseeren was mij thans, schoon begrijpe
lijk, dikwijls erg ver. Hij moet het me vergeven.
Het handschoentje van de boot
- Er was geen tijd voor assimilatie.
De Indische mensch is^ sterker gespannen dan
de Hollandsche: hij spreekt gejaagd of met een
sterk geforceerde kalmte. Hij reageert.óf
verschrik- kelijk snel of in het geheel niet en is sterk geneigd
om in zijn eigen "gedachtehgang voort te gaan
zonder voldoende verificatie van zijn systeem aan
de links en rechts voorhanden en tastbare feiten.
Ontzaggelijke misverstanden hielden menschen
gescheiden en in vijandschap die in een onderhoud
van tien minuten tot klaarheid gekomen zouden
, kunnen zijn.
De dubbele inspanning van den strijd tegen het
klimaat en om het bestaan brengen den mensch
~ Van daarginds in een krampachtige geesteshouding
die hem onvoldoende toegankelijk'maken voor
rustige argumenteering. . * :
** *
Bij mijn komst in Indiëleed het toch al eco
nomisch en financieel zoo geteisterde land onder
een paniek-golf waarvan niemand den oorsprong
kende of zich moeite gaf dien op te sporen.
Het was n Soort mengeling tusschen het
wereldverschijnsel vanjlen drang naar saneering van
bestaande, geconstrueerde en veronderstelde wan
toestanden en de tegenwoordig in Amerika zoo
acute angst voor Oost-Aziatische agressie.
Toen ik een week later vertrok was de fantasie
reeds aan eigen felheid doodgebrand en was de
paniek omgevallen door al .te tropisch snellen' groei
in verticaal-fantastischen zin.
Het gaat er mee als met sommige gewassen,
zooals de Hollandsche ui, die op tropischen bodem
zoo snel uitschieten dat ze tenslotte, onbestaan
baar in hun fantastische hoogte vanzelf omvallen
en verrotten, zonder vrucht te hebben gedragen.
Er is aan dit proces van tropenbloei maar een
bezwaar verbonden: dat het hier te lande te
weinig wordt doorzien en dat de onwaarschijnlijke
bloei voor werkelijke groeikracht gehouden wordt..
HET OUDE
HOLLANDSCHE
SCHILDERIJ VAN EEN
BEKEND MEESTER EN
IN GOEDEN STAAT
IS DE BESTE
BELEGGING
DE GROOTSTE EN
UITGEBREIDSTE
COLLECTIE IN
PERSOONLIJK BEZIT
HUYSVAN
JOHAN
DEWITT"
KNEUTERDIJK^
D EN H.A AG
N.V. KUNSTHANDEL
DOR U S HERMSEN
Toegepaste kunst
Tentoonstelling Jan Imt» bij G. H.
BUhrman's Papiergroothandel
Jan Lutz bezit niet alleen de voor een
reklameontwerper allereerst noodzakelijke eigenschap der
alzijdigheid, maar zijn aanleg schijnt a.h.w. ge
schapen juist voor dit bedrijf: de papier-branche
men zou hem ..een-papier-psycholoog" kunnen noe
men. Het telkenen van mensóh- en .dierfiguur is
hem evenzeer vertrouwd als het streng gestyleerde
of ook het puur-naturalistisïhe landschap. Met nim
mer falende juistheid weet hij altijd dat lettertype
te gebruiken dat voor het betreffende doel het
meest geschikt is, térw.ijl een zuiver overwogen
inde ling van den tekst evenmin geheimen voor hem
heeft. Maar wat bovenal verbluffend is, dat is zijn
intuïtie om een papiersoort uit te buiten", d:w.z.
om de kenmerken valii een papier, zijn. kleur, zijn
persing of zijn dessin te benutten alb deel van het
tafereel. Feitelijk maakt hij het tafereel onderge
schikt. De hoedanigheid der papiersoort met de
kleuren bepalen in zijn ontwerpen de sfeer. Al zijn
ontwerpen zijn de tastbaar geworden bewijzen
van de Amerikaansphe stelling: Paper is part of the
picture. ~~~' . W..M.
KUNSTZAAL
VAN
'LmRDOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROK IN 126
AMSTERDAM
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLAND8CHE
EN BUITENL. MEESTERS
No. 2979
De Qroene Amsterdammer van 7 Juli 1934
Muziek
Propaganda voor
Bruckner
Constant van Wessem
. " JBruckner-concert In bet
Concertgebouw
Het Brucknerconcert van Zondagavond in het
Concertgebouw had naast zijn officieel karakter
_^?als onderdeel van de zomersene, waarvan ieder
concert aan een bepaalden componist.was gewijd
ook nog een onofficieel karakter, n.l. als
propagandaconcert voor de pas opgerichte Nederlandsche
Bruckner-vereeniging.
Wij hebben het hier ter plaatse reeds vaker
over de beteekenis en de geaardheid van Bruckner's
muziek gehad, een geaardheid, die haar onge
twijfeld in den weg staat voor de beoogde populari
teit. Brucknec's muziek is geen muziek voor de
massa. Bruckner mist de toon, den overtuigings
kracht, die de massa boeit, welke alleen door den
goeden redenaar geboeid kan worden. Ook is hef
oeuvre van_Bruckner, door zijn gebrek .aan af
wisseling, door de noodlottige neiging van den
componist zichzelf voortdurend te herhalen, voor
de massa niet geschikt. Een opeenvolgende uitvoe
ring, in een cyclus, van Bruckner's negen
symphonieën, zou nimmer te adviseeren zijn, daarvoor
is de eene te zeer een aanloop tot de volgende, is
het procédévan Bruckner's comppneertrant te
eenvormig, is het ,,Wagnerisme" van zijn melodiek,
zjjn harmoniek vooral, zyn klankbeeld, te evident,
te simpel ook toegepast. De schoonheden van
. Bruckner's kunst bloeien in het verborgen, tusschen
veel schetterende koperblazers, vermoeiende en
niet blijvende climaxen, veel getremoleer van de
strijkers, zy breken soms als een wonderlijk licht
door, gelijk onverwachte luchtspiegelingen boven
«?en bekend landschap, maai' voor de; massa is dit
alles niets.
Toch" kan men op een enkel programma wt-1
twee op zichzelf treffende werken van Bruckner
samenbrengen, die een goed beeld van zijn kunnen
eri inspiratie geven en waarnaar men__dan kan
luisteren zonder te zeer vermoeid te worden door,
de hinderlijke overdaad van zijn aanwensels.
Daarom, uit propagandistisch oogpunt bezien
hoewel het misleidend is voor Bruckner's totaal
oeuvre was het een gelukkige combinatie op liet
concert van Zondag samen te brengen zijn meest
aansprekende symphonie. de 7de en-een koorwerk
de z.g. Groote Mis in f. kl. t (waarvan de betiteling
,,groot" wat de lengte van het werk. betreft ge
lukkig^ niet bewaarheid wordt, want dit werk
duurt nog geen uur). Inderdaad werd met de
combinatie van deze werken een gewenschte
afwisseling geschapen, die in het voordeel van den
componist was. Reeds om deze reden kon^het
Bruckner-concert van Zondagavond een mooie
manifestatie van Bruckner's kunst worden. Maar
ook door de uitvoering, tenminste van de sym
phonie, werd het ^en schitterend pleidooi. Want
in de interpretatie van deze 7de symphonie die
ik het Siegfried-idyll van Bruckner's oeuvre zou
willen noemen en niet alleen om de E
dur-toonsoort, waarin zij geschreven werd, maar,ook om
haar teedere, bloeiende en vaak wonderlijk schoone
effecten van melodie en klank toonde de dirigent
Van Beinum een bezieldheid en een liefde als wij
helaas te vaak bij dezen overigens zoo eminentén
TBusicus hebben moeten missen en waartoe wij
hem toch in staat wisten sinds hij zich als toen-
malig dirigent van het Haarlemsche orkest aan
het hoofd van het Concertgebouworkest bij ons
te Amsterdam introduceerde op een wijze, die de
schoonste verwachtingen opwekte. In zijn ver
tolking van Bruckner's 7de symphonie, vooral
in de twee eerste deelen en in de finale, hebben
wij weer dien Van Beinum teruggevonden, die
kan uitmunten door prachtige, fascineerende
hoogtepunten ent een ryk geschakeerd, rhythme en
tempo. Al ons enthousiasme, al onze bewondering
ontwaakte weer en stemde ons vol sympathie
voor dezen toch zoo begaafden jongen kunstenaar
en zijn groote liefde voor Bruckner's muziek.
Bovendien bleek hét in het voordeel van
dezemuziek, dat de dirigent het daverende en schette
rende waarin Bruckner zoo spoedig vervalt, wat
inhieldT VanBeinum's vertolking van de symphonie
werd een daad, die in onze herinnering zal blijven
Dreigende economische nood
in Duitschland
B. vmn Vlijmen
\
De onoverwinlijke revoluüomair
en waarvoor alle Bruckner-enthousiaaten, niet
in het minst zy, die zijn steun hebben ingeroepen
voor hun Bruckrier-propaganda, hem dankbaar
mogen wezen.
Minder voldeed de uitvoering van de Mis onder
leiding van Anthon van der Horst. Zij viel te meer
. -af na het door Van Beinum bereikte hoogtepunt.
Van der Horst is een degelijk en nauwgezet dirigent
maar zoo mj al een goed koorleider is, een goed
vertolker is hij, tenminste voor zoover het Bruckner
betrof, in veel mindere mate dan Van Beinum.
Hij bleef zeer aan de materie van het werk hangen,
het klankbeeld ging niet boven dat van wat een
gemiddelde koorzang weet te produceeren uit,
het tempo vooral was zonder veel fantasie weer
gegeven, het .deed alles, y&b -eenvormig-globaal
en aan den buitenkant blijvend aan. Het koor
van da Kon. Oratorium veréeniging zong naaf
behooren, het orkest ging goed mee, de solisten,
vooral Jo Vincent en Ravelli hadden mooie
mojnenten, maar de waarlijk schoone oogenblikken
in dit werk, b.v. in het Sanctus, gaven ons niet die
ontroeringen, waarop wjj gehoopt en gewacht
hadden en waartoe deze muziek ongetwijfeld in
staat is. Voor Amsterdam, dat in ? koorzanguit
voeringen verwend is, bleef het alles te ,,provin
ciaal", qua vertolking op een, te )aa$ peil.
Niettemin was ook de plaats van de Mis op dit
Brucknerprogramma voor propagandadoeleinden
gelukkig te noemen: het werk spreekt gemakkelijk
aan en men vindt er de schimmen van Beethoven
en Mozart Ih terug.