Historisch Archief 1877-1940
Oe Groene Amsterdammer van 7 Juli 1934
N o. 2979
Wetenschappelijke varia
Eötvöseffect
r. P. van O Is t
MV.K.
Zuicl-pool
HicMing der siraartekracht u en der centrifugale
kracht m.v.k. óp verschillende breedten op aarde.
' ' ? . * '
Hoe men lichter kan > worden
Hopelijk-grijpen velen mijner lezers met extra
belangstelling dit blad om het lang verlangde
middel te leeren kennen om gewicht te verliezen.
Laat ik echter eerlijkheidshalve hier maar dadelijk
met de openhartige bekentenis komen dat het
'eenige afdoende middel om overtollig vet kwijt te
raken uitsluitend bestaat uit een week niet eten.
Wat thans echter met lichter worden" wordt
bedoeld, is een vermindering van lichaamsgewicht
gepaard gaande met het behoud van onze massa,
onze hoeveelheid stof, die ons min of meer bezwaart.
Wie Well's The truth about Pyecroft" gelezen
heeft, weet het. fijne verschil tusschen loss of
weight" en loss of fat", dat Pyecroft tot zijn
schade ontging.
De oorzaak van ons gewicht is aan den eenen kant
de stof waaruit wij bestaan, aan den anderen
kant de aarde onder onze voeten, die deze stof
aantrekt met de zwaartekracht. Dat wil zeggen,
dat wij minder zouden wegen als de aarde eens
minder hard trok, en dat wij zelfs heelemaal niets
zouden wegen als de aarde niet meer onder onze
voeten was en ook niet ergens in de buurt. Wij
waren dan nog even dik of dun als nu, maar wij
wogen niets.
Dit is echter een droom, want wij zyn onaf
scheidelijk van de aarde.
Op de aarde zelf echter is de zwaartekracht niet
overal even sterk. In de eerste plaats is de aarde
niet een zuivere bol, maar aan de polen afgeplat. Bij
de polen zijn wij dus dichter bij hetaardmiddelpunt,
worden harder. aangetrokken en wegen daar dus
zwaarder; bij den aequator zgn wij het verft van
het aardmiddelpunt, dus daar worden wij~~het
minst, aangetrokken en wij zijn daar hét lichtst.
Er is nog een tweede reden waarom wü~aan~Hen
evenaar lichter zijn dan elders. Zoodra eenlichaam
gedwongen wordt een cirkelvormige baan te be
schrijven treedt bij het lichaam de neiging op
zich van het baanmiddelpunt te verwijderen. D*e
kracht die dit doet is de middelpuntvliedende
of centrifugale kracht. Voorbeelden: een auto
die een bocht neemt, heeft neiging naar den buiten
kant der bocht om te kantelen; bezoekers van een
Lunapark, die op een draaiende schijf zich' wagen,
worden er afgeslingerd. Deze neiging wordt steeds
grooter naarmate de snelheid toeneemt. Immers
bij hard rijden door een bocht verongelukt een
auto eerder dan bij een kalme vaart.
Daar de aarde draait om haar as, zullen wij als
haar bewoners noodgedwongen cirkelvormige banen
doorlqopen, telkens een completen cirkel in een
etmaal. Daaruit volgt vanzelf dat wij ook centri
fugale kracht ondervinden. Deze is steeds van
de as weggeri-ïht, zooals de hierbijsbaande figuur
voor verschillende breedten aangeeft. Men ziet
allicht dat deze centrifugale kracht de zwaarte*
kracht tegenwerkt, dus ons geicichl vermindert* Er
zijn twee redenen waarom deze gewichteverminde
ring bij den evenaar het grootst is. De eerste reden
(die inen in de1 figuur gemakkelijk zal zien) is dat
alleen bij den evenaar de centrifugale kracht precies
tegengesteld gericht is aan de zwaartekracht, 'dus
deze meer afbreuk doet dan op hooger breedte,
waar de centrifugale kracht een stompen hoek met
de zwaartekracht maakt,.dus met steeds minder
succes het gewicht tegenwerkt.
De tweede redenis ook gemakkelijk na te gaan..Ik
Beide reeds dat bij grootere snelheid de
centri* MVI;. fugale kracht toeneemt; houdt men nu in het oog
dat de cirkel die een aardbewoner in 24 uur door
loopt het grootst is bij den evenaar maar op hooger
breedte voortdurend afneemt om aan de polen
nul te worden, dan ziet men allicht in dat per
seconde aan den evenaar de grootste afstand
doorloopen wordt, dus de snelheid het grootst is,
dus ook de centrifugale kracht het grootst is!
In de figuur is dit aangegeven door de pijltjes die
de centrifugale kracht voorstellen grooter te
maken' naarmate men den evenaar nadert.
Men ziet dus: aan den evenaar werkt de centri
fugale kracht het sterkst en bovendien het gunstigst
gericht zoodat hier de zwaartekracht den minsten
invloed op ons kan uitoefenen en ons gewicht
het geringst is.
Nu het Eötvös-effect. Men houde goed inpietjoog
dat met toenemende snelheid de centrifugale
kracht toeneemt. Indien men nu eens zelf in be
weging komt, loopende, fietsende, treinende,. en
men beweegt zich in dezelfde richting als de aarde,
dus naar het Oosten toe, dan vergroot men de
snelheid, die de aarde ons reeds van nature
geeft met een meer of minder aanzienlijk bedrag.
Maar als men sneller gaat, wordt immers de
centrifugale kracht grooter, dus ons gewicht wordt
sterker tegengewerkt, dus wij worden lichter I Het
omgekeerde is ook waar; als wij ons naar [het
Westen begeven, dus tegen de aard-draai-richting
in, verminderen'wij de natuurlijke draai-snelheid,
dus de centrifugale kracht wordt kleiner, en de
zwaartekracht wordt minder tegengewerkt en
wjj worden zwaarder I
Allicht zal men op het eerste gezicht meenen
dat de minimale snelheden, die wij met onze ver
voermiddelen bereiken, in het niet vallen bij de
draaisnelheid der aarde. Maar dit is toch niet
waar. De snelheid waarmee een Amsterdammer
mét de aarde meedraait om de aardas is 278 meter
per seconde. De centrifugale kracht, die daardoor
optreedt, vermindert ons natuurlijk gewicht met
n tiende percent zoodat iemand van 150 pond
er driekwart Ons lichter door wordt. Wanneer
deze man nu met een kalmen pas van n meter
per seconde., "wat de snelheid van een niet veront
rusten politieagent is, naar het Oosten loopt, b.v.
van Koningsple^n naar de Munt, dan is zijn totale
snelheid om de aarde 270 meter en daardoor
vermindert zijn lichaamsgewicht nog extra met
n heele gram! Loopt hij van Munt naar
Koningsplein dan wordt zijn totale draaisnelheid 277
meter en luj weegt een gram meer! Hoe sneller
b^j gaat des te grpoter is .dit Eötvös-effeot. Treint
hu naar Haarlem met den electrischen trein dan
weegt hu 30 gram zwaarder, en bij den terugreis
30 gram lichter.' In een vliegmachine is het
gewichtsverschil nog opmerkelijker.
Bij een transatlantische boot van 50.000 ton
is bij volle vaart het Eötvös-effect tien ton, dus
10.000 kg.! Deze boot zal bij het varen naar
Amerika, dus naar het Westen twee millimeter
grooter -diepgang hebben dan bij terugkeer naar
Europa. '
Aan den equator is het Eötvös-effect het sterkst,
omdat, zooals ik beschreef, de centrifugale kracht
hier recht tegenover de zwaartekracht werkt. Als
onze vervoermiddelen .ons met een snelheid van
8: kilometer per seconde konden transporteeren
(dit is ongeveer tien maal sneller dan een kogel
den geweerloop verlaat) dan zou het Eötvös-effect
zoo groot zijn dat wij heelemaal niets meer wogen
en de aarde voorgoed verlieten. Dit ligt gelukkig
nog in de grauwe toekomst, want de grootste
bereikte snelheid is, als ik mij niet vergis, in de
buurt van een halve kilometer per seconde.
Marie Curie - Sklodowska
Onderzoekster van de radio-actlvltelt
Madame Curie, die een positie bekleedde in de
wetenschappelijke wereld als geen andere vrouw
ooit bereikt heeft, ia overleden. In 1867 te War
schau geboren, zette zij. na haar huwelijk in 1895
met den grooten natuurkundige Pierre Curie, in
Parijs haar studie voort. Zij werkte tot aan den dood
van haar echtgenoot in 1006 met hem samen als
assistente aan het chemisch instituut van de
Surbonne, waarvan Pierre Curie directeur was.
Met Henri Becquerel zijn de Curies de ontdekkers
van de radio-activiteit, waarvoor zij in 1903 den
Nobelprijs voor Natuurkunde verwierven, Mme Curie
kwam tot de bevinding dat uranium en thorium in de
eerste plaats radio
actief zijn en toen zij
bij onderzoek van
uraniumpekerta uit
Joachimsthal tot de
zekerheid kwam, dat
dit sterker radio
actief was dan de
hoeveelheid uranium
daarin aanwezig
meebracht, begreep
zij dat bij het
uraniumpekerts nog
een element van
grootere radio-activi
teit in het spel moest
wezen en zoo vond
. zy de twee "nieuwe
stoffen: het Polonium en het Badium.
Na Curie's dood in 1906 volgde zijn vrouw hem
op in het speciaal voor hem gecreëerde profes
soraat en in samenwerking met Debierne slaagde
zij erin het radium in zuiveren staat, dus als ele
ment af te scheiden. In 1011 ontving zij den
NobelScheikunde.
. * * *
Tal van eerbewijzen vielen haar ten deel. Daar
het Instituut de Franco principieele bezwaren had
tegen het opnemen van vrouwen, werd zij geen
lid van de Académie des Sciences, doch werd z^j
het van de Académie de Médeclne. Vele malen
kreeg zij schenkingen voor haar onderzoekingen,
o.a. van de stad Parijs en van President Hoover
uit naam van de Amerikaansche vrouwen. In den
oorlog verrichtte zij groot werk voor
denradiologischen dienst voor gewonden en heeft zij velen
voor dezen dienst opgeleid. .
De traditie van het beroemde echtpaar wordt
voortgezet door een van hun dochters, Irene
Joliot-Curie. Doch ook zohxtei: dit feit zal haar
naam voor altijd blijven voortleven in de
weten?schappelijke wereld.
n*
Reserveert nol ; ^UCH .
SAVOY |475tott5.25
f 4.75 toti 5.*5 GRAND.'
OR/*lJ!sO f 5.50 tot f 7.25
f 5.50 tot «6.50 T ACE
KURHAUS f775tptf8.75
16.- tot *7.- _. r
No. 2970
De Groene Amiterdarpmer van 7 Juli 1934
Slappe punch en straffe
benzine
R. van Ravenbcck
Twee tentoonstellingen
In Londen
De Engelscbman zegt dikwijls dat
Hollanders hem het best liggen.
Hij bedoelt niet op zakelijk gebied,
daar blijven we ,,doublédutch" of
gare jongens, ook niet op ethisch
gebied (we zijn te kleinsteedsch) of
daar blijven we doublédutch" of
esthetisch terrein (waar we óf te
boersch óf te vreemd" zijn). Het
raakpunt legt hij dan meestal in ons
gemeenschappelijk gevoel voor den
humor. Dit begrip bebeerscht drie
kwart der Briteche samenleving en
hoewel zeer verscheiden in zijn manifes
taties, km het omschreven worden
ah de en-tout-cas op de levenswande
ling of de thermosflesch, die ons
bloed netjes op temperatuur houdt.
Meer wetenschappelijk zoudt ge mis*
schien de definitie kunnen geven: de
wensch alle gebeuren in onze om
geving terug te brengen op het eigen
lauwe niveau. Gevoel van humor,
regelmatig aangewend, zal U steeds
voor sterke, derhalve schadelijke,
gemoedsaandoeningen behoeden. Met
bolhoed, paraplu en sense of humour
steeds een welkome gast! Verlies van
dit laatste hetgeen dus min of meer
vooropstelt dat ieder het van den
Schepper mee kreeg staat gelijk
met desertie uit de gelederen van
thénice people". Deze
humorziekte kan tot hoogste verzet prikkelen
een aanleiding zijn tot top-prestaties
op artistiek gebied (D. H. Lawrence,
E. Sidgwich en Rupert Brook). Ge
woonlijk zal zij doodend op elke
kunstuiting werken, daar het nu een
maal in het nette" moet blijven.
Een sprekend bewijs van het laatste
is de tentoonstelling van teekeningen
uit Punch der laatste tien jaar. Aan
dit lijfblad der humoristen" werken
twintig teekenaars mee, die ongeveer
300 snaaksche prenten inzonden. De
geeuwkramp slaat den mensch op
de kaken. Alles op dezelfde gezonde"
manier begiggeld; alles met een
zelfde peuterige techniek ge teeken d,
tenslotte is achter al dezen spot steeds
te voelen, dat we toch nog zoo gek
niet zijn". Van al deze pennelikkérs
zijn er twee wakker en. ietwat geniet
baar Bateman en Belcher, de rest
is even' slaperig als de leestafel van
een Londensche club. Natuurlijk is
de idee zelf, een oude moppentrommel
te presenteeren, riskant, maar tien jaar
Life, Rire, El Sol of Groene, zou toch
een heel wat pikanter en zwieriger
beeld geven. Of na deze oratie een
verandering in de Hollandsche
leestrommel, kapperslectuur en
tandartsabonnementen zal komen, waag ik
echter te betwijfelen.
De tentoonstelling die de Engelsche
koninklijke" (Shellmex), van haar
posters houdt, is even kranig als de
Punch stuntelig is. Zoowel uit hot
oogpunt van artistieke reclame als
van ad vertent iepsyctiologie. Vooral
in het laatste is een radicale door
braak der tot verveloos herstelde
dijken. Allereerst valt op. dat vrijwel
elk direct verbond tusschen onder
werpen benzine en olie-verbruikers
(auto, vliegtuig, motorboot) zorg
vuldig is vermeden.
De 107 nummers toonen willekeurige
landschappen, stillevens, interieurs
mét een zeer eenvoudig slogan. Gezien
de jaren die ik reeds in Londen woon,
" kunt ge van mij aannemen dat het
absoluut juirt is het publiek tot een
gedachte- associatie te dwingen. Recla
me is niet alleen toonen, maar dwingen
te denken en dus zélf het voordeel
te beseffen.
Nergens wordt .dan ook door t«kst
of beeld deze dwang tot associatie
voorkomen.
De artistieke rerlame (landschappen
meest) worden geplaatst in
underground-tunnels en stations, waar de
duffe lucht direct sympathie verzekert
aan de poster, die de vrije natuur
verheerlijkt. De grappige advertentie
staat meest in de couranten en stemt
den lezer dankbaar voor de afleiding;
de tekst-reclame in bussen en treinen,
waar ge tijd hebt het gelezene te
overwegen.
Vóór alles is de bij uitstek kunst
zinnige uitvoering te bewonderen.
De Shell vraagt de beste schilders,
graphici en fotografen voor hun werk.
Waar de grap wordt te hulp geroepen
is deze dichter bij den kolder dan den
humor. Voor den vakman is de ten
toonstelling zeer interessant, daar
voor vrijwel alle nummers de
origineele stukken boven de reproducties
? hangen. De Shell heeft hier getoond
even goed reclame als benzine te
kunnen raffineeren.
Het Joodsche boek
Tentoonstelling In bet Stedelijk
Museum te Amsterdam.
Een voorbeeld van energie geeft
ons met deze tentoonstelling de
Vereeniging De Jood&che Boekerij.
Het i? nog geen anderhalf jaar
geleden dat deze vereeniging onder
wijlen Dr. Leopold Hertzberger werd
opgericht. En thans reeds, mede
dank zy den steun van officieele
organen en particulieren, was het
haar mogelijk een tentoonstelling van
het geïllustreerde Joodsche boek te
organiseeren, die om mér dan n
reden, zeer belangrijk is.
In de eerste plaats vinden wij er
een prachtig overzicht van hetgeen
calligraphen, teekenaars en graveurs
gepresteerd hebben ter verfraaiing
en verluchting van het Jood&che boek.
Als wonderlijk sierlijke handschrif
ten ontmoeten wij er: een
bijbelfragment uit de 13e eeuw, bevattende
het boek Ijob, welke geschiedenis
zich in drie kolommen, over elke.
bladzijde verdeelt, en waarvan het
eerste woord in roode sierletters is
geschreven; een bijbel uit dé14e
eeuw met Massoretische
aanteekeningen, met een rijk verlucht blad
aan het begin; psalmen in Duitsch
schrift uit de 14e eeuw, met prachtige,
rijkgekleurde initialen.
In een aparte vitrine liggen exem
plaren van het Boek Esther, in
rolvorm, uitgestald. Er is een rol waarop
de Megilath Esther is neergeschreven
op hertenleer, afkomstig van
NoordAf rika, uitstekend. geconserveerd en
van een zeer warme patine; een andere
rol omgeven door uitgeknipte figuren,
ragfijn als kantwerk,* uit de 17e eeuw.
In de grpote vitrine der eerste zaal ?
vinden wij de Machzor, een hand
schrift den gebedencyclus der Duitsche
Joden uit de Rijnstreek bevattend
met gekleurde initialen uit het begin
der 13e eeuw. Het is het grootste
boek dezer tentoonstelling. Hoe jam
mer dat^slechts de geopende bladzijden
van al "deze werken te bewonderen
zijn I Zij', geven ons wel is waar een
indruk van het geheel, maar doen
ons tevens verlangen andere pagina's
ervan te mogen opslaan.
Zoo bijvoorbeeld de Mainonides,
godsdienstcodex uitgegeven in Am
sterdam 1702-1703, met titelprent
en gravures, een prachtig type van
Hebreeuwsche typögraphie waarvan
wij. de verluchting en den band gaarne
van meer dichtbij zouden willen zien.
Vele der hier tentoongestelde boeken
werden in Amsterdam uitgegeven.
In de zeventiende en achttiende eeuw
werden deze uitgaven dikwijls ver
lucht door kunstenaars als Rem brandt
en Jan Luyken. Van den laatste zijn
hier ook eenige «taaltjes van boek
verluchting te zien (103-101-112) die
als bijzondere specimina van graveer
en teekenkunst beschouwd mogen
worden.
In den nieuweren tijd schijnt
Duitschland zich meer' van de uit
gave van Joodsche boeken te hebben
'meester gemaakt. Naast enkele Engel
sche, Fransche en Duitsche werken,
vinden wij er van Hollandsche zijde
slechts het reisverhaal van Jozef
Israëls, Spanje", dat door zijn illu
straties van den auteur een dubbele
waarde verkrijgt.
Naast het boek is hier een ruime
plaats toegekend aan het teekenwerk
en aan de etsen betrekking hebbende
op de geschiedenis van het Joodsche
volk. Max Liebermann is er vertegen
woordigd met origineele
lithographieën welke hij maakte voor het
boek van Rutb. Hermann Struck's
sobere etsen vol weemoed geven een
zuiver beeld van het .Joodsche type
in Europa en Palestina. Uriel Birn-,
baum bekoorde ons het meest met
zijn krachtige lithographieën voor zijn
boek Weltuntergang", terwijl een
zwartkrijt-teekening, Joden in een
synagoge voorstellend, door Ed.
Frankfort, van een aangr ij penden
ernst is.
Het doel waarmede de Joodsche
Boekerij dit prachtige en kostbare
materiaal tot een tentoonstelling
vereenigde, zal zonder twijfel bereikt
worden. Velen tóch, tot nu toe on
kundig van het groote in de kunst
op dit gebied bereikt, zullen er, na een
bezoek aan deze verzameling, een
blyvende interesse voor aan den dag
leggen. ED. DE NÈVE
Nieuwe uitgaven
De Menschelijke en Dierlijke werke
lijkheid, door W. P. E. de Hart.'uitg.
MU. C. A. J. van Didhoeck te Bussum.
Dit boek is beschouwd in verband
met vivisectie en anti-vivisectie. ?.
Reisgids van La Roche en Ardenne,
door M. Cosyn. Centraal-Depot
Nederland: Meulenhof ,Rokin 44, Amsterdam.
VF^AAOT VOORUW
WON l NGINRICHTING
ADVIES PN CATALOGUS
AAN L.O.V; TE OOSTERBEEK
OF HAAR FILIALEN
Ipv
meubelen
i