De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 7 juli pagina 5

7 juli 1934 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

B De Qroene Amsterdammer van 7 Juli 1934 N o. 2979 % .vtv.v.:.v*Xi:«?:?:?:?> *: DE BESTURING ? Deze spiraal veeren, die samen meer dan S'/a Meter lang zijn, verwerken alle schokken voor U! De Plymoulh blijft steeds horizon taal en gemakkelijk bestuurbaar, ook al door z'n stoot vrij e siuurinrichting. In plaats van. een stijve stuurstang, die beide wielen verbindt, zijn er twee stuurstangen - n voor elk wiel. Dit zijn slechts twee van de speciale eigenschappen van den Plymouth. Voeg daar nog bij de Zwevende Kracht, de veilige hydraulische remmen, de z lfsmerendëOilile veeren, de geheel stalen car rosserie, de geruischlooze versnellingen elc. etc. en ook U zult zich afvragen, hoe het mogelijk is zóó'n wagen,voor zóó'n lagen prijs te bieden. 0 Eischt bij aankoop van een nieuwen Plymouth steeds het officieele Export-Certificaat, hetgeen U de zekerheid geeft, dat de wagen speciaal voor export gebouwd is U service door de geheeld Nederlandsche Ghrvsleren organisatie waarborat. PLYMOUTH Of f. Importeur voor Nederland: ANDRÉJ. H. CEURVORST - Alb. Cuypstraat 264 - 276 - AMSTERDAM-Z - Telefoon 28300 Vertegenwoordigd door 50 dealers over geheet Nederland £. H. POLMAN TUIN-i VERTOOM526 - Telefoon 82660 l igrafenissen - Transporten-JCrematie» | VACANTE Abonnés van dt Groene Amsterdammer", die het weekblad aan hun vacantieadres wenschen te ontvangen gelieve daarvan tijdig mededeeling te doen aan de administratie, Keizersgracht 355, Amsterdam, met opgave van het tijdelijke en blijvende adres en duur van hetvacantieverblüf. ' > ' ?' » N. v. M e u b e l til a ga zijn E de n'* Molsteeg *?Amsterdam SLAAPKAMERS COMPLETE BADKAMERS ".?'.? '' ' ' fc in eenvoudige en luxueuse uitvoeringen G. J. DE KONING & Zn. Opgericht 1739 Amsterdam C. Telefoon 32457 r?Keizersgracht 447 lainhis Highneas dog at Kew; Pray, teil me, sir, whose dog are you ?" (Pope: On the collar of a dog) In Frankrijk zijn tegenwoordig Ric en Rac, een ruwharige fox-terriër, wit met zwarte oorèn en een paar dito vlekken en een zwarte Schotsche terriër een ware mode geworden, de evenknie van figuren als Felix the Catf Bonzo of Mickey House, die alweer haast in 't vergeetboek zijn geraakt. Dit onafscheidelijke tweetal .is een vondst van den teekenaar Pol Rab (als ik 't wel heb heet hij eigenlijk Pau Rabier 1), die klaarblijkelijk over een zeer sterk gevoel voor humor beschikt. * * Ric is het mannetje, Rac het wijfje en zij beleven samen heel wat in het gi-oote Parijs. Het vermakelijke is echter dat Rab, de1 teekenaar, zoo bijzonder goed zijn eigen onderschrif ten illustreert. Voor ónze Hollandsche opvattingen zijn deze som?' wat ge waagd, doch dat zij hem als Franschman gaarne vergeven! ,,Pas pour jeunes filles" staat er dan ook als ondertitel van zijn thans -verzamelde teekenin gen. Beflexions de Ric et Rac" (Uitgave A. Fayard et Cie. Paris) vermeld, maar dat laten wij voor wat het is en wij willen ons liever amusee ren met de kostelijke avonturen der beide vierbeenigen, die waarlijk niet alleen grappig gevonden maar ook kostelijk uitgebeeld zijn! Een voor beeld? Straatjongens hebben de arme Rac een steelpan aan haar staart ge bonden. Ric vraagt verwonderd: Ga je kampeeren?";.. . Een andermaal heeft Ric klaar blijkelijk iets gegeten dat hem al heel slecht bekome. Hij voelt zich misselijk en ziet er miserabel uit: ,,Ben je niet lekker?" vraagt Rac meewarig. Nee," antwoordt Ric nijdig, ,,ik ben zoo ziek 'i ? i als een mensen l".... Telkens weer weet Pol Rab iets anders tégeven, als. variatie-op n zelfde thema, maar toch altijd weer nieuw, waardoor de figuren van zyn twee honden (waarvan de teekeningen geregeld in verschillende bladen en tijdschriften verschijnen) even ver maard zijp geworden als die van Heel Watt en Half Watt, in Frankrijk Pat Ric en Ra c Eu]plotes et Patachon" geheeten. Sommige on'S derschriften zij a niet te vertalen, om dat zij een woordspeling bevatten zooals die van de teekening waarop men Rac met een doek om den kop ge knoopt op een stoel ziet, liggen. Bic zegt geïnteresseerd: C'est un coup de soleil?" Non" antwoordt Rac , un coup de parapluie !" Bijzonder geestig is ook het vol gende: Zij zien een straathond, zoo'n echten bastaard en zwerver, i,Comme il a l'air commun" merkt Rac hoog hartig op, en Ric riposteert: C'est depuis qu'il fait parti du chiendicat!" aldus schelden op de syndicalisten l Een ander terrein, dat van sport en kamergymnastiek vanwege de slanke lijn, momenteel in zwang, geeft den tëekenaar aanleiding Rac een.... por table als home-trainer te doen be nutten, al tippelend op de snel rondwentelende platte schijf. Een ander maal is het weer Ric die last van een springertje heeft en dan vraagt Rac, die er ook onder lijdt: Heb jij ook al een verstekeling?...." * * Zoo deelen Ric en Rac lief en leed en hun bespiegelingen en overpein*zingen zijn dikwijls bijzonder raak, terwijl aan de menschen soms op fijne manier een hak wordt gezet. Als een i,crooner" en skat-singer" met een Jazz-band bezig zijn n weeklagen in een sentimenteel gehuil, lanceert Ric zoo langs zijn natten neus de vriendelijke opmerking tot Rac ..Als wij half zoo erg jankten, trapten ze ons de deur uit, wat-?".. , Een gevoel van eigenwaarde is het komische tweetal overigens niet vreemd. Een dame verliest haar col lier en laat een brief je aanplakken met de vermelding dat de eerlijke vinder 10.000 francs belooning krijgt. Een ander, die haar hond kwijt is, biedt slechts 500 francs vopr het terug brengen. Hé," zegt Ric met een zucht, zoo iets zou je heelemaal de liefhebberij vergallen van hond te z|jn l".... Zou men mij vragen welke van al de teekeningen uit den bundel wel het sterkst mijn aandacht trok dan is het ongetwijfeld die, waarop men in een bar een Franschen bulldog een lip ziet trekken tegen het echtpaar Ric en;-Rac, maar eerstgenoemde redt de situatie door sotto voce zijn betere helft toe te fluisteren, zóó dat de dog het toch hooren kan: C'est un ancien boxèur qui est de venu clown".... Tableau ! ** * De teekeningen zijn gedaan in zwart en wit (O.I.-inkt op Bristol-karton, hier en daar met een halftoon gewasschen), verrassend vlot en handig en buitengewoon raak. Het houterige, speelgoed-achtige dat beide h.onden, typen (West Highland-terrier en Aberdeen of Scotch-terrier) in zoo sterke mate kunnen hebben is opzettelijk ! gechargeerd zoodat, samenvattend, Rab een dierenteekenaar kan heeten van het zuiverste water in wien de Fransche geest een uitnemend ver tegenwoordiger en vertolker vond. Spreekzaal Onyvaardlge concurrentie f De heer v. d. Berg schrijft over het z.i. onjuiste standpunt van den di recteur van hét Instituut vopr Kunst nijverheidsonderwijs, waarbij getole reerd wordt, dat leerlingen, onder lei ding van een leeraar, betaalde op drachten aanvaarden. O.i. is er geen sprake van oneerlijke concurrentie omdat hier de opdrachtgever vrijheid van handelen heeft, waar hij zijn op dracht wil plaatsen. Geeft hu de op dracht aan een leeraar, 'dan is het juist dat die leeraar zyn leerlingen in de opgave betrekt, want hét onderwijs kan niet genoeg op de praktijk ge?. ' , ? ' ' " richt worden. In gevallen dat de school de opdracht krijgt, kan men er zeker van zijn, dat de school eerst begonnen is belangstelling te kweeken voor het samenwerken van ontwerpers met int dustrie; de gegeven opdracht is hier van het resultaat en de school heeft volkomen recht op het plukken van de vruchten van dit resultaat. Men moet niet uit het oog verliezen, dat de belangstelling vóór dergelijke samen werking nog zeer gering is en de fa brikanten met man en macht over gehaald moeten wordeij om in contact te treden met ontwerpers". De leer lingen die door dergelijke propaganda een kans krijgen voor de praktijk te werken" (een noodzakelijkheid -van hun opleiding) staan op den rand van den overgang naar die praktijk. Omdat de opdrachtgever niet in dubio stond of hij de opdracht zou geven aan een gevestigden ontwerper of aan een leerling, maar de opdracht er met de naren is bijgesleept door de schuol terwille van de school, .werd niemand buiten de school benadeeld; omdat er nieuwe belangstelling is gekomen vuur samenwerking met ontwerpers waar voorheen .die gedachte niet bestond. krijgen de leerlingen, nieuwe kansen na hun schooltijd het geschapen con tact met de industrie verder voort te zetten. Op buitenlandsche kunstnijverheidsscholen zijn praktijk-opdrach ten de basis van het onderwijs. Du honoraria van opdrachten aan kunst* ny veren worden tot heden stellig niet gedrukt door de schoolopdrachten; het ware te wenschen, dat deze opdrach ten zoo veelvuldig werden, dat er'een finanoieele regeling voor nopdig bV«.-'?; ! In die (voor het onderwijs) rijh.e toe komst zou men een school moeten gaan beschouwen als een ontwerppolikliniek". Was het maar reeds zoover l . PAUL BROMBERG lij lit ? f

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl