Historisch Archief 1877-1940
Zwarte en blanke kunstenaars
j .
r l
van de grammofoon
The Mille Brother» en
Sophie Tucker In on»
land
Voor het groote publiek waa Big
Broadcast, de radio-sterrenfilm van
Paramount, de film van Cab en
Bing. Om volledig te zijn van Cab
Calloway, zijn hoogheid vande ho-de-ho
en de vermaarde crooner Bing Crosby.
Grammofoon-record-expertsontdekten
in een kleine scène ook nog vier
andere bekenden: The Mills Brothers.
Deze vier jonge kleurlingen met hun
guitaar vielen echter het bioscoop
publiek op door hun apart genre.
Het was alles '? zoo anders. Hun
zingen tenminste indien men het
nog zoo noemen wil ? week in alle
opzichten van het geijkte af. Zy'
brachten ook geen spirituals. Tevens
geen jazz of hot-jazz met
fondantachtige uithaaltjes, a la Don-kozakken.
In The Big Broadcast demonstreer
den zij op het zilverlinnen hun genre
op perfecte wijze. Zij brachten de
Tiger Rag", toentertijd by het
groote publiek behoudens alweer de
enkele grammofoonplaten-experts
nog niet zoo bekend en hierbij gaven
zij blijk van opmerkelijke staaltjes
van de kunst, diverse instrumenten
op ingenieuse wijze na te bootsen.
Dit was alles niets nieuws. Maar
deze vier jonge negers imiteerden,
op werkelijk fameuse wyze, ver
schillende muziek-instrumenten met
stembanden, monden en handen, zoo
geslaagd zelfs, dat velen in den waan
verkeerden een, echte jazz-band te
hooren.
Slechts een guitaar was daarbij
het eenige, instrumentale hulpmiddel.
Niet alleen in Europa, maar ook in
de States, zijn deze Mills Brothers
y.^er populair. Zij vormen oen bekend
broadcast-nummer, in het bijzonder
wel, omdat zy" voor het Columbia
Broadcasting System optreden.
Toen zU voor den eersten keer te
New York in het studio verschenen,
vertelde de omroeper volgens de
legende, de volgende aardige levens
beschrijving, die, indien niet volmaakt
in overeenstemming met de waarheid,
niettemin zeer goed gevonden is. Zy'
zal zeker niet nagelaten hebben bij
het Amerikaansche luisteraarspubliek
in te slaan, te meer, omdat ze alle
elementen bevat, die dit publiek te
allen tijde kan apprecieeren.
In overeenstemming met de feiten
zal wel zijn, dat de vier gebroeders
te Piqua in den staat Ohio geboren
zijn.
Hun debuut vond volgens den
omroeper een jaar of tien, geleden
op straat plaats. De guitarist John
was toen amper dertien jaar! De
nickels", die zij op deze wijze ont
vingen, spaarden zij om te studeeren.
' Van Piqua vertrokken zij naar
Bellafontaine, eveneens in Ohio. Ook daar
. vergasten zij de inwoners op hun
samenzang en zij werden zoo door een
broadcast-manager op sensationeele
wijze ontdekt. Deze laatste wist te
bereiken, dat zy voor een kleinen
zender, zooals Amerika vele rijk
is, te Cincinnati debuteerden.
Weldra bleek, dat zij een buiten
gewone microfoon-techniek bezaten.
, Hun succes was dan ook verbluf
fend. Zij sloten dertien contracten
wekelijks af, waarvan vier voor
reclame-doeleinden, zooals dat in de
States gebruikelijk is.
Het getal dertien bracht hun onder
tusschen geen ongeluk. Een tweetal
jaren geleden contracteerden zij met
Columbia; van dien tijd af dateert
De gebroeders Mills
hun radio-succes. Behalve voor ge
luidsfilm er bestaan naast Big
Broadcast ook nog enkele shorts
en radio, zingen de
vier-negersbroeders ook voor de zwarte schijven.
Zij zijn allen nog opmerkelijk jong,
d.w.z. even in de twintig.
John Charles, de man met de
guitaar, een opmerkelijk instrumen
talist, is 24 jaar oud. Behalve, dat
h\j dit instrument op virtuose wijze
bespeelt, imiteert hij nog de
bastuba en zingt tenor. Volgt Herbert,
de eerste tenor en trompet", die
22 is; de prachtige, diepe bas, Harry,
21 en de leider van het viertal, Donald,
die eerst 10 jaar oud is.
Zij treden slechts voor Brunswick
op. Hun laatste plaat is het speelsche
en geestige Money in my Pockets
(A. 9573), waarvan zy ons wel op
merkelijke staaltjes van hun tech
nisch kunnen schenken. Hun samen
zang" of te wel nabootsing va$ diverse
instrumenten is hier veel zuiverder
dan in de, op de achterzijde van hun
voorlaatste plaat, opgenomen song:
I found a new Baby (A. 9672). Dan is
de voorzijde met het ietwat melancho
lieke Jungle Fever belangrijk beter.
Hier is niet alleen het rhythme op
voortreffelijke wijze steeds strak ge
houden, maar ook de samenzang"
is van een soepelheid, die door haar
speelschheid bekoort.
De vier Mills Brothers hebben
een uitgebreid grammofoon-repertoire.
Behoudens hun overbekende Dinah
met Bing Crosby (A. 9263), dat wij
verre boven dat van de Revellers
verkiezen, zyn ze ook reeds opge
treden met Ellington en Calloway.
Wat zij ook geven: 't is steeds
goede amusements- en dansmuziek.
Niet meer en ook niet mirfder.
Men zou dus verkeerd doen er meer
achter te zoeken, dan het werkelijk is.
The Mills Brothers zijn. nochtans
steeds geestig en beschaafd. Nooit
slaat de wijzer van den schaal naar
een of andere zijde te veel over. Zoo
is er niet te veel aan hot-jazz en ook
niet te weinig. Juist door al deze
eigenschappen vallen zy' zeer zeker
xoo in den smaak van het
radiobeluisterend en
grammofoon-platendraaiend publiek.
Deze maand zullen zij in ons land
optreden.
Sophie Tncker
Ook red hot momma" zooals
men de bekende Sophie Tucker steeds
in de States noemt komt naar
Nederland:
Terwy'l deze veterane van de. hot
song in Amerika nog steeds- zeer
populair is, is zy' in Europa wel eenlgsr
zins in het vergeetboek geraakt. Het
feit, dat zij buiten geijkte categorieën
valt, zal daaraan wel schuld zijn.
Eveneens liggen haar groote gram
mofoonsuccessen reeds vele jaren
terug. Veel nieuws heeft zij sindsdien
niét meer gebracht en ook al geeft
het oude repertoire nog zooveel
blijken van groot kunnen: dit was
niet voldoende om haar wereldrepu
tatie ongeschokt te laten.
Sophie Tucker werd in 1888 te
Hartford, Connecticut, uit Duitsche
ouders geboren. Reeds lang voor den
oorlog, in 1906, debuteerde zy'. Haar
eerste platen, waarvan men nog
weieens een enkele bij toeval ergens
in een discotheek aantreft, zong zij
voor Edison.
Deze waren nog met orkest-bege
leiding. Maar haar 'groote succes
nummers, waarmede zij ook ons
werelddeel stormerhand veroverde
- zong zij voor Columbia. met simpele
piano-begeleiding van. haar pianist
en Eong-writer Teo Shapiro, die haar
Sophie Tucker
wellicht ook te Scheveningen zal
begeleiden. .
Tot de groote nummers behoorde
het sentimenteele Yiddish Mamma,
indertijd en ook thans nog, een van
haar groote successen. Het is ontegen
zeggelijk fenomenaal van dictie, hoe*
wel wij het Some of these days, nog
steeds als het beste staaltje van haar
zeer bijzonder kunnen bly ven beschou
wen.
Een van haar laatste platen, die
ondertusschen ook reeds weer ver
ouderd is, is Parlophone B. 423 I ain't.
taken orders than from me, waarin
als voorheen haar. eigen wijze van
zeggen opvalt. .
In Amerika is Sophie Tucker een
baanbreekster geweest. Zoo ongeveer
alle dienaressen van de hot-song
hebben getracht haar te imiteereu
en het is byna niemand gelukt. Dit
is tevens een gevolg van het feit,
dat Sophie Tucker's kunst zich niet
laat rubriceeren. Zij staat zoo mijlen
ver van het geijkte, Vooral op amuse
mentsgebied. Daarom was zij in den
beginne ook zulk een openbaring,
vooral by het wereldpubliek.
Wij waren, tot dusverre, van
Amerikaansche zangeressen op grammofoon
platen niets anders gewend, dan
steeds weer het traditioneele zoetelijke
en weëe genre van tranen en liefde
en omgekeerd. Plotseling kwam Sophie
Tucker met haar kryschende, harde
stem, die dikwijls geluiden voort
bracht aan een oerkrachtig en elemen
tair geweld ontsproten, waarmede zij
al het traditioneele met een slag
wegvaagde.
In een tijd, waar de vraag, naar
dansplaten en nog eens dansplaten
schier alles overheerscht, was zij niet
meer het geschikte object .voor de
grammof oonplaten-sindustrie.
En dat is jammer. Want Sophio
Tucker's kunst moet veel bezonkener
zijn geworden en haar uitdrukkings
middelen veel soberder. Haar zeggen
is niet meer zoo fel-dramatisch als
.voorheen, maar milder en daardoor
menschélijk.
J. SUIKERMAN
Gelieve bij
' ? ' ' ?
ADRES-VERANDERINGEN
te vermelden of deze
tijdelijk of blijvend zijn
DE ADMINISTRATIE
N O. 2879
De Groene Amsterdammer van 7 Juli 1934
19
Croquante Uit het kladschrift van Jantje
croquetjes
Alida Zevettboom
Ik weet niet of u het Handelsblad
leest maar dan zal u er een plaatje in
gezien hebben van hengelende dames
en de derde van links ben ik. Er staat
onder: De schrik der visschen" en
ons acteurtje die het zag, zei dat er
onder had moeten staan: De Schrik
der Visschers" maar dat is niet erg
galant van hem en bovendien zien de
hengelaars ons graag verschijnen want
wij hebben altijd nog wat in de flesch
als bühen de bodem is te zien en ik
moet u zeggen dat het een fijne lief
hebberij is en ik ben blij dat ik er mee
begonnen ben. Dokter Vos zegt ook
dat hengelen zoo goed voor de zenu
wen is en als hy maar wat meer tijd
had, zegt hij, zou hij er ook aan. doen
hoewel hij er op liet volgen dat hy
eigenlijk genoeg naar kiezers hengelt
en dat dat een erg inspannende sport is.
Hoe ik er eigenlijk toe gekomen
ben om lid van de Hengelende Dames
te worden? Door meneer Stiefstra,die
elke week met een anderen ouden heer
op snoek gaat, zooals dat heet, en dan
meestal een witvischje mee thuis
brengt want snoek heb ik nog niet bij
hem gezien en als u hoort hoe hij over
karper en zeelt spreekt, loopt het wa
ter je in den mond. Maar nu gaan wij
eens in de maand visschen en ik heb
al bijna een paling gevangen maar het
beest was me te glad af en het schijnt
een heele kunst om zoo'n gladde aal
baas te worden en meneer Stiefstra
leert me nu de handgrepen want ik
heb nooit geweten dat er bij het
visScben nog zooveel komt kijken. Wij,
vrouwen, hebben daar niet zoo'n be
grip van want al hengelen de meeste
vrouwen, zoolang ze niet getrouwd
zijn, doorloopend naar een man ik
heb daar gelukkig nooit aan, mee ge
daan ??en je dus zou zeggen dat ze op
de hoogte van het hengelen moesten
zijn maar dat is niet zoo en weet u wat
ik ook gemerkt heb? Dat het visschen
een erg dorstig werkje is. Zou het kun
nen komen van al het water dat je
ziet, dat je naar wat hartigers gaat
Verlangen? Ik moet natuurlijk erg
oppassen dat ik geen natte voeten
krijg en als u mij zag uittrekken met
/ ~ T &
Vredig en gerust is het leven
van den man met een levens
verzekeringspolis der HAV
BANK te Schiedam ? ?
X%sn4e#r*6f^ 04>
mijn hooge rubberlaarzen, zou u niet
zeggen, dat ik de zachtmoedige Ali ben,
zoo mannelijk maakt je dat.
Voorloopig zijn wy echt de schrik der visschen
want de heele clubjjjheeft^nog niet
een garoaal gevangen en ik ben wel
gevangen door een brutalen veld
wachter die beweerde dat ik over
andersmans grond liep en .vischte in
verboden water maar als in ons land
met zijn vele waterigheden, het water
ook al verboden wordt, jaag je de men*
schen dan niet vanzelf naar den ster
ken drank? En toen wij van de week
in den Legmeerpolder op de brasem
zaten te wachten die, denk ik, naar de
kroeg WOB want hij moet nog komen,
kwam van zelf het gesprek op die
Duitsche mevrouw /[die voor haar
man ging staan toen zij hem wilden
arresteeren en toen begonnen de ton
gen van de visschende dames los te
komen .want du eeu zei dat hét
kimklare dwaasheid was en de ander dat
zij het het zoo zou doen en het werd
nog al warm dat gesprek zoodat ik die
. net beet dacht te hebben, en zag dat
er eentje aan mijn wormpje sabbelde
de dames verzocht even hun mond te
houden en toen ik opsloeg was mijn
worm weg en ook de yisch. En toen
vroegen ze mij wat ik gedaan zou- heb
ben en ik zei kort en bondig dat ik
nooifc een man zou getrouwd hebben
n dus nooit' in de gelegenheid zou
geweest zyn om me met'hem te laten
doodschieten. Is er n man die zoo
iets waard is? Dat vraag ik maar.
**?
Een man heeft van allerlei rare ge
woonten waar een vrouw nooit aan
went en als u nu meneer Stiefstra
tlie eeu heel erg nette man is in
zijn doen en laten maar by al zijn net
heid, strooit hij zoo maar met asch op
mijn nieuwe Pers die ik heb laten ko
men van eeu meevallertje dat ik ge
had heb iu de loterij al gaat het tegen
mijn beginsel iu want spelen in de
loterij is zoude maar is het ook zonde
als je wat trekt? Dan zou het zonde
zijn van het geld als je het niet op
streek en had ik geen Pers gehad maar
ik heb het hem nog eens goed gezegd
dat hij zijn asch vóór zich heeft te
houden en van de week was er eeu
heele kring uitgebeten in mijn tag
retje, zoo had hij daar maar een glas
opgezet en dan moest je met zoo'n
man getrpuwd zijn! Hem als
commensaal te hebben, ia al erg genoeg.
Neen, een man is een erg gezellig meu
bel maar van tijd tot tijd moest je het
op zolder kunnen zetten, dat zeg ik.
\