De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 14 juli pagina 6

14 juli 1934 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

i? W IJ STAAX A AN DEN vooravond van den dag, waarop wij ons in het reis- en vacantieseizoen gaan storten en menigeen heeft zich de hersens afgepijnigd waarheen hy dit jaar, met de genepen beurs, kan trekken en toch na afloop der reis den vrien den en kennissen het water in den mond kan brengen. De valuta-landen komen ' in aan merking, maar daar trekt jan-en* alleman naar toe en vandaar zijn geen triomfen in den rugzak mede te dragen. En het eigen land..... belache lijk, zeker in een serre in den Ach terhoek of op de Veluwe de provin ciale blaadjes van een week terug lezen of naar de zee-badplaatsen, waar men desnoods een weekeind naar toe kan, maar een langer verblijf door die felle zon bedorven wordt? Het eigen land, misschien zit er toch wel iets in om nu eens een rustige vacantie te nemen en de, landgenooten, Waaraan wij eveneens wel geld verdienen, ook van ons vacautiebudgêt te laten profiteeren, misschien toch niet zoo heel gek om een autarkisch vacantieganger te zijn. Wij gaan dus dit keer onze vrije dagen in het eigen land doorbrengen en op een wijze, die alle categorieën van vacantiehouders tevreden stelt. Zoo wel hy, die na afloop van de rust periode iets wil hob ben waarover te snoeven valt, als h ij. die rustig Neerland's natuurschoon weet te waardeeren, als degeen, die modemhaastig en motorisch geïnfecteerd is, en hij, die weinig tyd wil besteden aan de reis en liefst zoo spoedig mogelyk op een rustig plekje neerstrykt, hun allen geven de binnenlandsche vliegdiensten van de Ko ninklijke Luchtvaart Maatschappij voldoening. En, behalve denblaséeu, ook een zeer bijzonder genot en een prettige sensatie. Dank zij het initiatief van die instelling kunnen wij nu ons land ook uit de lucht voortreffeiyk leeren kennen en waardeeren. Dagelijks zyn er ochtend- en avonddiensten van Rot terdam via Amsterdam naar Gro ningen; van Groningen naar Eind hoven via Twente; van Eindhoven naar Rotter dam; van Amsterdam \ ia Rotterdam naar Haam stede, Ylissingen en van Amsterdam naar Twen te. Het is overbodig te zeggen dat er retourdiensten zgn, die op ongeveer dezelfde tyden uitgezet zijn. De ochtenddiensten vangen omstreeks acht uur aan; de avond vluchten zoo tussohen vyf en. zes. Het reizen per vlieg tuig is verrukkelijk; geen traject duurt langer dan een uur. Een autobus of taxi u van het VACANTIE PER VLIEGTUIG Ideale wijze om het eigen land H M te leer en passagekantoor naar het vliegveld. Amste;xlam, Rotterdam en Enschede hebben goed geoutilleerde vlieghavens, (waar heen de schooljeugd in grooten getale heen moet worden gediri geerd en waar heen schoolreisjes niet genoeg kun nen worden ge maakt, vvanb hier kan het opgroei ende geslacht genieten van wat technieken voortvarendheid vermogen te bereiken). Groningen en Eindhoven doen het heel wat minder, maar binnen niet te langen tijd zullen laatstgenoem de ook tot in de punt jes verzorgd zijn. In elk geval ontbreekt op geen enkele haven het caf restaurant. En dan de wjjze waar op de vertegenwoordiger der maatschappij u ont vangt : aller voorkomendst vraagt hij uw naam en uw be stemming, doet u op de weeg schaal plaats nemen en geleidt u naar het vlieg tuig, dat reeds te gieren ' en te steigeren staat, ~, verlangend om u de schoonheid van het eigen land te toonen. . Het ontbreekt er nog maar aan, dat hij u vertelt of u, na uw vertrek van het laatste vliegterrein, aan gekomen of verminderd in gewicht zyt. Het lykt ons een reëele service, indien hy na zijn vriendelijk gesprek zoo terloops mag opmerken: wel, wel, na uw vertrek van Schiphol bent u twee pond slanker geworden." De persoonlijke toewijding tot den passagier doet veronderstellen dat hy nalatig is, wanneer hij dergeiyke woorden niet spreekt als gg van d weegschaal stapt. Zyn de formaliteiten vervuld,.dan overhandigt hy u een papieren zakje, waarin een routekaartje, een plukje kennen ts watten om in uw ooren te stoppen (niet om een praatgragen med e p a s s agier te kunnen negeeren, tloch voor het geval u hinder mocht onder vinden van het zoemen «Ier motoren) en een pakje kauwgom. Dit laatste is een goed middel tegen luchtziekte, tenminste als u er tydens de vlucht op kauwt en het niet in den zak laat steken. Welk een verschil met het reizen per trein! Stel u voor, dat de stationschef u op een dergelijke wijze op het station te' Utrecht zou ontvangen, i wanneer ge straks den Diesel r;iat betreden. Bij de spoorwegen lijkt ons deze lartelijke hoffelijkheid niet goed meer nogelijk; bij de luchtvaartmaatschap pij gaat dit thans nog wel, en het heeft ?en bijzondere bekoring wanneer er .ooveelnotitie van ons genomen wordt. Nederland, uit de lucht gezien, is 111 den zomer van een voortreffelijk palet in harmonische kleur en com positorisch zit het goed in elkaar. De haaksch getraceerde weilanden rijen groen aan groen, in verschillende nuances, naast elkaar, waarin de koeien en paarden wat slordig zyn neergezet. Dat de dorpen en steden er uitzien als speelgoed-artikelen is al zoo menig keer gezegd, dat het vervelend wordt, en toch valt lederen luchtpassagier, die zyn luchtdoop ontvangt, het Neurenberger cachet op. Het golvend graan, door de dichters zoo vaak horizontaal '.bezongen, Heeft van boven af zyn wuivend cachet verloren en geeft den indruk van een permanent ge^ waved hoofd van een peenhaar-kind. jpe gerimpelde, onttfdig gestolde borst plaat, die de Zuiderzee moet ver beelden en ons Hollandsch diep, waar'fan by helder zomerweer de bodem jb te zien, met' zyn.Meccano-spoorlirug by den Moerdyk, maken een machtigen indruk als natuurmonu menten ; groote steden als Amsterdam» Rotterdam en Eindhoven doen van ?oven af niet vermoeden hoe geiykvoers slechte en goede smaak met ikander geworsteld hebben. Uitvoerig de schoon heid van het land te beschrijven is gemakke lijk genoeg, maar om dit te doen zónder zich te bezondigen aan zilveren linten door contreien van groen, het plekken van een meer In de bruine en donkergroene plakkaten van wollige hei en zonder steeds weeropdatspeelgoedachtige te rug te komen, is buitengewoon moei lijk. Daarom geven wij dringend den raad: gaat het zelf zien en ij ver dan met ons.opdat de maatschappij voor letter kunde een prjjs instelle voor de beste beschrijving vanNederland uit dellucht. De voorwaarde moet er dan aan worden verbonden, dat het gedicht elke toena dering met den inventaris van goedkoope manufactuurwinkels vermijdt. Hier is nu een prachtige gelegenheid om de vacantie of een deel van de vacantie in eigen land door te brengen. Misschien kent u niet eens de dorpen Faterswolde en Haren, maar ga die dan toch zien, Want iets mooiere dan het meer van Paterswolde is er niet; vliedende witte zeilen, hakkepoffende motorbooten, eilanden als paradijzen en een water onvergelijkelijk diep blauw; het is net klein genoeg om niet af te schrikken dengeen, die niet van die indelooze verten houdt, want het wordt tijdig afgesloten door het silhouet van Groningen, waarin de Martinitoren domineert. Om dien toren staat natuurlijk steigerwerk; een Groninger zou niet gelooven dat het zyn Martini is, wanneer het hout werk er niet was. Rondom het meer liggen tal van restaurants, café's en inrichtingen waar men zeil-, roei- en motorbooten huren kan. Enkele dagen in Twente met al de verrukkeiyke dorpen in de bosschen die, niet ter wille van minister Marchant, op het einde met n o geschreven worden is een weldadige afwisseling na de waterpartijen in ónze noordelijke provincies. Den natuurliefhebber bieden d omstreken van Eindhoven heel veel, en de economisch en technisch aan gelegde vacantieganger, die al spelende -nog wat wil leeren, kan in Eindhoven zyn hart ophalen en zyn sigarenkoker met Karel I vullen. Dat zyn de genoegens die den Amsterdammer of Rotterdammer . aan een yyfhoeksvlucht (Rotterdam?Amsterdam Groningen Twenthe Eindhoven Rotterdam) kan beleven; de pro vincialen kunnen hun stedenkennis in Rotterdam en Amsterdam komen volmaken en ervaren, dat de ver leidingen van een groote stad veelal van zeer prettigen aard en niet zoo afschrikwekkend zyn als de, moeders op het land haar dochters plegen af te schilderen. O. F. VAX DAM y^.. ;z H i V, ???^T^^^^^^Z ** k. ->7T* i?..*,< ?"rt»sr;« . v .-^ &££ l&ÖWl^ '^f^ö^ S s l g ti g H .-?? t Teêkening J. P. Doeve .?Luchtfoto! K. L. M. \

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl