Historisch Archief 1877-1940
i?
W IJ STAAX A AN DEN
vooravond van den
dag, waarop wij ons in
het reis- en
vacantieseizoen gaan storten
en menigeen heeft zich de hersens
afgepijnigd waarheen hy dit jaar,
met de genepen beurs, kan trekken
en toch na afloop der reis den vrien
den en kennissen het water in den
mond kan brengen.
De valuta-landen komen ' in aan
merking, maar daar trekt jan-en*
alleman naar toe en vandaar zijn geen
triomfen in den rugzak mede te
dragen. En het eigen land..... belache
lijk, zeker in een serre in den Ach
terhoek of op de Veluwe de provin
ciale blaadjes van een week terug
lezen of naar de zee-badplaatsen,
waar men desnoods een weekeind naar
toe kan, maar een langer verblijf
door die felle zon bedorven wordt?
Het eigen land, misschien zit
er toch wel iets in om nu eens een
rustige vacantie te nemen en de,
landgenooten, Waaraan wij eveneens
wel geld verdienen, ook van ons
vacautiebudgêt te laten profiteeren,
misschien toch niet zoo heel gek om
een autarkisch vacantieganger te zijn.
Wij gaan dus dit keer onze vrije
dagen in het eigen land doorbrengen en
op een wijze, die alle categorieën van
vacantiehouders tevreden stelt. Zoo
wel hy, die na afloop van de rust
periode iets wil hob
ben waarover te
snoeven valt, als h ij.
die rustig Neerland's
natuurschoon weet
te waardeeren, als
degeen, die
modemhaastig en motorisch
geïnfecteerd is, en
hij, die weinig tyd wil besteden
aan de reis en liefst zoo spoedig
mogelyk op een rustig plekje
neerstrykt, hun allen geven de
binnenlandsche vliegdiensten van de Ko
ninklijke Luchtvaart Maatschappij
voldoening. En, behalve denblaséeu,
ook een zeer bijzonder genot en een
prettige sensatie.
Dank zij het initiatief van die
instelling kunnen wij nu ons land ook
uit de lucht voortreffeiyk leeren
kennen en waardeeren. Dagelijks zyn
er ochtend- en avonddiensten van Rot
terdam via Amsterdam naar Gro
ningen; van Groningen naar Eind
hoven via Twente; van
Eindhoven naar Rotter
dam; van Amsterdam \ ia
Rotterdam naar Haam
stede, Ylissingen en van
Amsterdam naar Twen
te. Het is overbodig te
zeggen dat
er
retourdiensten
zgn, die op
ongeveer dezelfde
tyden uitgezet zijn.
De ochtenddiensten
vangen omstreeks acht
uur aan; de avond
vluchten zoo tussohen
vyf en. zes.
Het reizen per vlieg
tuig is verrukkelijk;
geen traject duurt
langer dan een uur.
Een autobus of taxi
u van het
VACANTIE PER VLIEGTUIG
Ideale wijze om het eigen land
H
M
te leer en
passagekantoor naar
het vliegveld.
Amste;xlam, Rotterdam
en Enschede hebben
goed geoutilleerde
vlieghavens, (waar
heen de schooljeugd
in grooten getale heen
moet worden gediri
geerd en waar
heen schoolreisjes
niet genoeg kun
nen worden ge
maakt, vvanb hier
kan het opgroei
ende geslacht
genieten van wat
technieken
voortvarendheid vermogen te
bereiken). Groningen
en Eindhoven doen het
heel wat minder, maar
binnen niet te langen
tijd zullen laatstgenoem
de ook tot in de punt
jes verzorgd zijn. In elk
geval ontbreekt op geen
enkele haven het caf
restaurant.
En dan de wjjze waar
op de vertegenwoordiger
der maatschappij u ont
vangt : aller voorkomendst
vraagt hij
uw naam
en uw be
stemming,
doet u op
de weeg
schaal plaats nemen en
geleidt u naar het vlieg
tuig, dat reeds te gieren
' en te steigeren staat,
~, verlangend om u de
schoonheid van het eigen land te
toonen. .
Het ontbreekt er nog maar aan,
dat hij u vertelt of u, na uw vertrek
van het laatste vliegterrein, aan
gekomen of verminderd in gewicht
zyt. Het lykt ons een reëele service,
indien hy na zijn vriendelijk gesprek
zoo terloops mag opmerken: wel,
wel, na uw vertrek van Schiphol bent
u twee pond slanker geworden."
De persoonlijke toewijding tot den
passagier doet veronderstellen dat
hy nalatig is, wanneer hij dergeiyke
woorden niet spreekt als gg van d
weegschaal stapt.
Zyn de formaliteiten vervuld,.dan
overhandigt hy u een papieren zakje,
waarin een routekaartje, een plukje
kennen
ts
watten om
in uw ooren
te stoppen
(niet om
een
praatgragen
med e p a s s
agier te kunnen
negeeren, tloch voor het geval
u hinder mocht onder
vinden van het zoemen
«Ier motoren) en een
pakje kauwgom. Dit
laatste is een goed middel
tegen luchtziekte, tenminste
als u er tydens de vlucht op
kauwt en het niet in den zak
laat steken.
Welk een verschil met het
reizen per trein! Stel u voor,
dat de stationschef u op een
dergelijke wijze op het station
te' Utrecht zou ontvangen,
i wanneer ge straks den Diesel
r;iat betreden.
Bij de spoorwegen lijkt ons deze
lartelijke hoffelijkheid niet goed meer
nogelijk; bij de luchtvaartmaatschap
pij gaat dit thans nog wel, en het heeft
?en bijzondere bekoring wanneer er
.ooveelnotitie van ons genomen wordt.
Nederland, uit de lucht gezien, is
111 den zomer van een voortreffelijk
palet in harmonische kleur en com
positorisch zit het goed in elkaar. De
haaksch getraceerde weilanden rijen
groen aan groen, in verschillende
nuances, naast elkaar, waarin de
koeien en paarden wat slordig zyn
neergezet. Dat de dorpen en steden
er uitzien als speelgoed-artikelen is
al zoo menig keer gezegd, dat het
vervelend wordt, en toch valt lederen
luchtpassagier, die zyn luchtdoop
ontvangt, het Neurenberger cachet
op. Het golvend graan, door de
dichters zoo vaak horizontaal
'.bezongen, Heeft van boven af zyn
wuivend cachet verloren en geeft
den indruk van een permanent
ge^ waved hoofd van een peenhaar-kind.
jpe gerimpelde, onttfdig gestolde borst
plaat, die de Zuiderzee moet ver
beelden en ons Hollandsch diep,
waar'fan by helder zomerweer de bodem
jb te zien, met'
zyn.Meccano-spoorlirug by den Moerdyk, maken een
machtigen indruk als natuurmonu
menten ; groote steden als Amsterdam»
Rotterdam en Eindhoven doen van
?oven af niet vermoeden hoe
geiykvoers slechte en goede smaak met
ikander geworsteld hebben.
Uitvoerig de schoon
heid van het land te
beschrijven is gemakke
lijk genoeg, maar om
dit te doen zónder zich te
bezondigen aan zilveren
linten door contreien van
groen, het plekken van
een meer In de bruine en
donkergroene plakkaten
van wollige hei en zonder
steeds weeropdatspeelgoedachtige te
rug te komen, is buitengewoon moei
lijk. Daarom geven wij dringend den
raad: gaat het zelf zien en ij ver dan met
ons.opdat de maatschappij voor letter
kunde een prjjs instelle voor de beste
beschrijving vanNederland uit dellucht.
De voorwaarde moet er dan aan worden
verbonden, dat het gedicht elke toena
dering met den inventaris van
goedkoope manufactuurwinkels vermijdt.
Hier is nu een prachtige gelegenheid
om de vacantie of een deel van de
vacantie in eigen land door te brengen.
Misschien kent u niet eens de dorpen
Faterswolde en Haren, maar ga die
dan toch zien, Want iets mooiere dan
het meer van Paterswolde is er niet;
vliedende witte zeilen, hakkepoffende
motorbooten, eilanden als paradijzen
en een water onvergelijkelijk diep
blauw; het is net klein genoeg om
niet af te schrikken dengeen, die niet
van die indelooze verten houdt,
want het wordt tijdig afgesloten door
het silhouet van Groningen, waarin
de Martinitoren domineert. Om dien
toren staat natuurlijk steigerwerk;
een Groninger zou niet gelooven dat
het zyn Martini is, wanneer het hout
werk er niet was. Rondom het meer
liggen tal van restaurants, café's en
inrichtingen waar men zeil-, roei- en
motorbooten huren kan.
Enkele dagen in Twente met al
de verrukkeiyke dorpen in de bosschen
die, niet ter wille van minister
Marchant, op het einde met n o
geschreven worden is een weldadige
afwisseling na de waterpartijen in
ónze noordelijke provincies.
Den natuurliefhebber bieden d
omstreken van Eindhoven heel veel,
en de economisch en technisch aan
gelegde vacantieganger, die al spelende
-nog wat wil leeren, kan in Eindhoven
zyn hart ophalen en zyn sigarenkoker
met Karel I vullen. Dat zyn de
genoegens die den Amsterdammer of
Rotterdammer . aan een
yyfhoeksvlucht (Rotterdam?Amsterdam
Groningen Twenthe Eindhoven
Rotterdam) kan beleven; de pro
vincialen kunnen hun stedenkennis
in Rotterdam en Amsterdam komen
volmaken en ervaren, dat de ver
leidingen van een groote stad veelal
van zeer prettigen aard en niet zoo
afschrikwekkend zyn als de, moeders op
het land haar dochters plegen af te
schilderen. O. F. VAX DAM
y^.. ;z
H
i
V,
???^T^^^^^^Z ** k.
->7T* i?..*,<
?"rt»sr;«
. v .-^ &££
l&ÖWl^
'^f^ö^
S
s
l
g
ti
g
H
.-?? t
Teêkening J. P. Doeve .?Luchtfoto! K. L. M.
\