Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 14 Juli 1934
No. 2980
Schilderkunst
Alt». Plasschaert
Haairsclie Federatie bij
Kleykanip, ilen Haag
Het was niet te verachten, dat
zelfs een gejureerde tentoonstelling
der Haagsche Federatie aanleiding zou
zijn tot gi'oote schokken of tot pic
turale bevingen in het Haagsch domein.
Wie eenigszins den Haag kent, den
Haag is dan hier genomen in den zin
van stad vol schilders, weet,' dat groote
verrassingen daar steeds uitgesloten
zijn en dat sinds Toorop stierf een
krans voor den Haag iets overdreven»
zou lijken, al is er hier en daar een
schilder, die door kleur wel treft, maar
die. bekend Haagsch gevaar! zich
begint te.herhalen in niet genoeg meer
eigen onderwerpen. Den Haag is in
picturaal opzicht de stad der keurig
heid; de bureaubacil is daar zóó
triomphant tegenwoordig, dat ge bijna
ieder schilder thuis kunt denken op
een bureau (zat er niet meer dan n
op een bureau?), >waar, als herinne
ringaan een verleden, in een verlaten
hoek een ezel" staat en een kleine
Keulsche pot met niet meer gebruikte
penseelen. Den Haag is, picturaal,
een der rustigste steden in Europa;
geen enkïe genialiteit brengt haar
onrust, in het maatschappelijke, noch
zijn er daar, in 't begin van hun loop
baan, picturale straatschenners, die
later, aanvaard, de roem eener periode
blijken' te zijn. Deze tentoonstelling
is een rustige tentoonstelling bovenal
en ieder kan er zich op fatsoenlijke
wijze vermeijen; zelfs het naakt is een
gespiegeld naakt;1 de spiegel is hier
een afleidend element tusschen .het
model en den gragen toeschouwer.
* * *
Het is, opnieuw, een tentoonstelling
voor den stillen zomerschen dag. voor
een tevreden zomerschen morgen.
waar geweld abnormaal zou lijken en
wezentlijke diepten der schoonheid
den bezoeker te inspannend. Het is.
mijne heeren! een tentoonstelling.
die weinig indrukken achterlaat, en
die daardoor moeilijk is voor den
kritikus, dat ze slechts indrukken
geeft, die snel vaag worden. Ge be
grijpt daaruit reeds, mijne lezers, dat
ik u niet vermoeien zal met van
iederen tëntoonsteller of van iedere
deelneemster een uitvoerig psycho
logisch pprtret te teekenen noch van
ieder werk een .descriptie der hoogten
en laagten zooals ik u'zei: het
vlakke is hier bovenal. Ik zal dus niet
dan terloops u zeggen (het is een
tentoonstelling om door'te wandelen),
dat de voorjaarsbloemen van mevr.
Arntzenius Doorman iets opens en
frisch hebben en dat ik van P. Arnt
zenius stiller, inniger werk gelukkig
ken. W. van den Berg (hoe keurig is
hij toch!) is de schilder, die te veel
kan, maar te weinig leven heeft (afin
kunnen is dus herhaling), wat ge op
een andere manier van J. Bogaerts
ook kunt zeggen; zijn zoo geheeten
LEVERT MEUBELEN
STOFFEN - TAPIJTEN
EN VERSIERINGEN
verzorgd werk mist elke boeiende
kracht. Bron zond een coquet voor
jaar, iets naar het luministische heen,
terwijl een Andalusisch landschap dat
coquette niet opheft. Brouwer's por
tret van een vrouw, zou wanneer het
inniger het burgerlijke had doen zien,
zeker meer beteekend hebben; 'me j.
K. Dom's poppenportret zou winnen
wanneer het subtieler-pervers. was
geworden. Drayer's schommeltent
(nieuwe -zake-lijkheid) is volledig leelijk
en het portret van den heer I. v. E. is
een poging tot diepzinnigheid van den
afgebeelde, die niet gelukte en den
indruk nalaat van iets simiésks. Het
middeleeuwsch schip van Goedhart
hij had beter gedaan dat weg te laten,
of vertrouwde hij.t* veel op de jury,
W. 11 art mans stadsgezicht had ook
niet mogen glippen door het net
der keuring! Mevr. M. Hartong is in
een der twee werken niet-gelukkig
decoratief (bloemgroepen zoo omlijnd
krijgen iets van fleurige nieren!)
Hendricks' hardheid verkies ik boven
de gemakkelijkheid van zijn
Schregelportret; de bloemen van J. Kropff
zijn hier afzonderlijk te noemen om
de kleur; A. M. Luyts Kaninefaat is
,,decoratief" zooals dat heet. omdat
hij gedwongen gegeven is, opper
vlakkig is en ge ziet, dat het paard
een vermoeid hoofd kreeg van het
mede-denken met den schilder wat
de gedwongen vlakheid aangaat. Het
opperhoofd van Esher Surrey, C'hr. de
Moor, kan inderdaad meer dan zijn,
vierhonderd-gulden:stilleven; opnieuw
mist hij hier de noodige stoutmoedig^
heid tegenover zichzelf. Wanneer gaat
hij, in de figuur dan, volledig durven ?
Dat toch is zijn eenig heil. Mevrouw
van Pallandt's vrouweportret (hoewel
in gips) verkies ik. Mevr. van Hees is
een der velen, die tegenvallen; de
Vries geeft niet de gezochte beklem
ming.
* *
Ik kan u allen, die -vaag iets gevoelt
Voor Hollandsche schilderkunst, deze
tentoonstelling aanraden. Er is hier
niets, dat u vermoeien zal; vaag ge
komen gaat ge vaag weer heen; niets
brengt u hier uit uw. evenwicht en ge
kunt uw wandeling voortzetten, die
ge reeds 'voortzette! langs deze schilde
rijen en beeldhouwwerken;
'Scheve-.ningen of de ..stad", zijn vlakbij; de
richting hangt van, uw ongeraakten
wensch af. Het is toch inderdaad een
genoegen, mijne lezers, dat zulke
tentoonstellingen er nog zijn. Wat zou
het wezen, bjj zulk zalig weer, de
buitelingen van den geest mee te
moeten maken of u zelven vragen te
moeten stellen .omtrent .zielsbewe-.
gingen van een schilder of van een
beeldhouwer ? Het is er geen weer
voor. Amsterdam, dat zóó ver van den
Haag ligt, had u toch reeds boven
mate verontrust. Laat uw nieuwe rust
dus blijven, ik weet, dat ge haar op
aangename wijze bezit. Misschien
zoudt ge tegenwerpen, willen, dat
deze tentoonstelling het gezag der
Hollandsche kunst niet vergroot, niet
handhaaft, maar dat werden
haarkloverijen tegenover den zomerschen,
zoeten middag!
? l , ? i
Verbetering. .
1 Lees in het artikel van de X'orige
week: gezindheid in plaats van ge
zondheid.
't Is al Leica,
wat de klok slaat!
De voordeelen van de LEICA zijn ongeëve
naard, 't Is de beste camara ooit gemaakt.
Standaard Leica met uitwisselbaar objectief
Elmar 1:3.5 Fl. 116,25
Prospectus op aanvrage bij:
AMSTERDAM DEN HAAG
GRONINGEN NIJMEGEN
CAPI
amsterdam, singel 299 - rotterdam, mauritsweg 37
den haag, noordeinde 140 - groningen, westersingel 4
Snelschrift»»
DIÉTAI-re BAI T
Kltn l a B AL l
ZelfOnd. 95 Ct.
na
ln den
BockhpostwteselbIJRIENTB
BALT - Den Haag,
DagUeprestf aat 28
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres
HAMBURG-AMERIKA LINIE
Zat nlian v. 1 Juli l Sipt mit t» schaptn OCEANA"
?rt MILWAUKEE" nnr Schotland, Uilind, Spltibirgm,
Noordkatp, Nooraeha Fjordtn, Dtnamirfcin, Finland «n Rusland.
Billijke prijzen. Mooie landultstapjes.
PASSAGE naar N.- en Z.-Amerika (Oost- en Westkust); Ned.
West-Ihdië, met snelle passagiersschepen; Ned. O.-Indie, O.-Azig,
Mexico, enz. Billijke passageprijzen. Inlichtingen en prosp. bij:
WAMBERSIE & ZOON-C.V.o.A. ,
Hoofdpassigeagentcn voor Hederland,
Milt 108 en de erkende Relsburéaux.
Amsterdam. Da
RuyterZorg voor het détail
Bioscopy L. J. Jordaan
A. von (Wrtny: KIn Httilc
mit l»r4»Uuru'r. ««?mbruntlt.
Een merkwaardige samenloop van mystifi
caties, dit ..Madchen nut Prokura". Om te be
ginnen een titel, die de huiveringwekkendste
operette-guitigheid belooft en. op den inhoud slaat
als de klassieke tang op het varken. Dan verder
de naam vau den regisseur, die (voorzoovei' nog
weerklank vindend bij het huidige geslacht der
filmliefhebbers) onverbrekelijk verbonden is aan
,.Fridericus Rex", maar die ditmaal noch met
den ouden Pruisenkoning noch met den heer
Otto (lebühr iet.s van doen heeft. Tenslotte de
inhoud, die al de zwakheid bezit van het genre
der vermoorde-bankiersverhalen. En ondanks dit
alles: een uitstekende film !
Hoe dit mogelijk is? Tja - il n'y a d'originalit
et de véritéque dans les détaila" zei Stendhal
en er is reden om aan te nemen, dat deze waar
heid nergens klemmender geldt dan bij de beoor
deeling der film in liaar huidige stadium. Kr zijn
bewuste pogingen genoeg gedaan om de film qua
talis geestelijk te ..verheffen". Werken .als ..Nie
mandsland" met zijn onmiskenbaar nobele be
doeling. ..Lied des Ijebens" met zijn A. J.C.-tenden
ties en avant-gardetierelantïjnen.. . . zij blijken
voor het meerendeel poovere en tamelijk
machtelooze 'dilettanten-arbeid. Het is niet prettig dit
te constateeren ? maar het zou dwaas snobisme
zijn het te ontkennen. Nog altijd groeit de film
in al haar iiitinyen: in den kitsch zoowel als in
de meer geslaagde exemplaren en het schijnt dat
dit proces hardnekkig weigert zich anders dan
met de normale traagheid te voltrekken. Ieder
poging om het tempo te forceeren en de dertig
jaar oude filmkunst te laten concurreeren met
de duizend, jaar oude litteratuur of Beeldende kunst
loopt op bloedarme mislukkingen uit. Een enkele
maal lijkt het of de film zelf voor een 'verrassing
zorgt'?' zij openbaart dan plotseling een grootheid
en een diepte die voor de oudere kunsten niet
onderdoen. Maar dit zijn merkwaardig genoeg
bijna altijd verschijnselen, die buiten de makers
om schijnen te gaan en slechts zelden gehoor
zamen aan een bewust streven. Keeds tien jaar
geleden waagde ik het deze waarheid als ver
klaring te. geven voor het feit. dat alle films ?
..goede" en ..slechte", den filmliefhebber als
studieobject welkom zijn.... er valt nog steeds
niets aan toe te voegen.
En zoo steekt er dan ook in dit verhaal van het
.,Madchcn mit Prokura", verdacht van moord op
haar patroon, den bankier Brüggemann. en na
een spannende rechtszitting vrijgesproken
niets uitzonderljjks. Minstens eenmaal per maand
zien wij (althans in effigie) bankdirecteuren om
brengen, onschuldige en nochtans schoone jonge
meisjes onder verdenking staan en welwillende,
rechtvaardige presidenten spannende rechtszit- ?
tingen leiden. Het geval als zoodanig pleegt zelden
boven de filosofie van het Gemengd Bericht uit
te, stijgen en zij, die als een beter althans
wijzer mensen naai' huis wenschen te gaan, dienen
nog even te wachten.
Maar de détails waarover Stendhal het heeft
zorgen voor een voldoende compensatie. Er moet,
hier een bfeer - er moeten hier menschen gescha
pen worden. .. . welnu, liet is voor den filmlief
hebber een genot te zien. met welk n verbluffend
gemak de jonge filmkunst deze materie beheerseht.
Wilt ge weten hoe de sfeer zeg: van'een, ban
kierskantoor in een kwartier tijds voor u kan
worden opgeroepen, zóó beklemmend juist, zóó
belangwekkend dat de nietigste kleinigheden hun
beteekenis hebben.:,, ga dan deze film zien. Wilt
ge' menschen aanschouwen, wier karakter en per
soonlijkheid zich in uw bewustzijn etsen, met de
scherpe contouren van enkele feilloos geobser
veerde détails.... deze film toont ze u, van
den hoofdpersoon tot de kleinste bijrol.' Dat is
'dan de filmkunst die zich het hoofd nog niet
breekt met hoogere problemen, maar die zich in
vreugdevolle verwondering laat gaan bij het
simpele genot van het creeëren. Daar is een oude
kassier, gebogen en veretramd door jarenlangeri
kantoordienst ? daar is een advocaat, ernstig en
van een' warme menschelijkheid daar is een
typiste die haar neusje
poedert en. het kapitalisme
critiseort -- daar is een
kaslooper, onbeschaamd en uit
dagend in zijn proletigen humor
-?daar is een bankier,
verpletterd door zorgen daar is
tenslotte een
procuratiehoudster, intelligent en vol toe
wijding aan de zaak. Wij heb
ben al die typen honderdmaal ?
op het projectiedoek gezien
soms ,,prachtig gespeeld"
en dan neemt de filmliefheb
ber overhaast de vlucht
soms van een overrompelenderi
eenvoud en levensechtheid....
en dan kan het hem weinig
schelen in welke handeling ze
betrokken zijn. Het is dikwijls
een quaestie van nuance in ge
baar en intonatie maar het
bedriegt den goeden verstaander
nooit.
Eenige weken geleden viel
hetzelfde te constateeren in de
overigens evenmin
wereldschokkende film .,Die Dame mitdem
schwarzeii Schleier". Het zou de
moeite loonen eens precies uit
te kienen, waarin zich dit prach
tige en volstrekt oorspronkelijke
realisme van de film openbaart ?
voorloopig moeten wij het
met deze korte aanduiding stel
len. Van ,.Die Dame mit dem
schwarzen Schleier" gesproken
ik heb bij die gelegenheid
gewezen op het voortreffelijke ,
draaiboek, dat daar als basis diende.. .. ik kan
dezelfde opmerking bij deze f ilm herhalen. T f et sce
nario de totale handeling bezit al de zwakheden
van het genre: het is conventioneel, onbelangrijk
en niet altijd logisch sluitend.Maar het draaiboek
'?de 'gedetailleerde werkteekening der film
is bewonderenswaardig. Iedere scène vertoont
dat rustige evenwicht tusschen geluid en beeld
waaraan men de ..zuivere film uit duizend
tooneelimitaties herkent. De camera bouwt een sfeer
voor u op. door een ruimte, een persoon, een situa
tie van alle zijden te belichten, tot zij u een
nieuwe realiteit' is geworden. In de geladenheid
van dit gecreëerde milieu valt een Avoord volgt
een repliek. Op papier gezien is zulk een ..dialoog"
onvolledig en dikwijls absurd in de zorgvul
dig afgewogen compositie der beelden krijgt hij
de beteekenis van een explosie of een bevrijding.
Een voorbeeld (uit dozijnen overigens!): De
bejaarde kassier ' Stohp komt thuis, nadat hij op
staanden A^oet ontslagen is. Het beeld vertoont
de klok. die het ongewoon vroege uur aangeeft.
waarop de oude man. nog niet thuis A'erwacht
wordt. De caméra observeert het A'evtrek noteert
het poovere, kleinburgerlijke interieur, met zijn
ouderwetsche canapé, anti-makassars en
..Hausegreuel"-anno 1900 schuift naar de vrouw toe.
.staart peinzend op haar zorgelijk, gerimpeld gezicht
?en wendt zich daarna om naar den. kassier
gebroken, zielig mannetje met zijn actentasch en.
parapju.. .. In vijf, zes fragmenten rijst,aldus
dit verblijf voor u op met de zorgen en kleine
'vreugden, die een jarenlange samenleving erin
achterlieten. Al dien tijd blijft het stil ~ op wat
kleine, alledaagschégeluiden na: het toeslaan van
de deur, het schuifelen van. een paar voeten over
het tapijt, die slechts déatmosfeer van angstige
spanning accentueerén. Dan vallen er twee Avoorden
uit den mond der oude vrouw schijnbaar zonder
samenhang, ontbloot van iedere zelfstandige be
teekenis, maar in hun sqberheid en binnen het
kader der omgeving van een ongelooflijke drama
tische werking: ,,Mit.... Pension.... ?" vraagt zij
bevend,. De man schudt mismoedig het hoofd en
een tragedie in zakformaat heeft zich afgespeeld.
. ? # «. '
.'.??'?'? * ?
Een enkel woord oA'er de bezetting. Een verras
sing is de hoofdrol van Gerda Maurus. iK'ze
ont? dekking van Fritz l<ang leor-len wij nog slechts
kennen in rollen van weinig bcteekehis hier
Gerda Maurus als Thea Iken
ji<M'ft zij, als de procuratiehmuUter-. t»en ereatle
die Avi'baast door een ontroer.«nde zuiverheid en
ongeAA'oon sterke 'AVerking. ('ode zij dank is zij
niet de . ..bildschöne Prau" Avaarvoor men haar in
de film schijnt te houden maar zij heeft in haar
vermoeid, stil masker accenten van Avarmte en
menschelijkheid. die dit karakter tot iets zeldzaam
leA'emls maken. Haar sc'-ne in de cel. Avaar de
verdediger haar tot spreken tracht oA'er te halen
is A'an een prachtige en aangrijpende soberheid
en deze ..Thea Iken, das Madchen mit Prokura"
Avordt aldus in haar gestalte een der beste her
inneringen A-an het seizoen.
Uitstekend als altijd is de A'oorname. sobere
Thëodor. Loos. als de adA-ocaat. Hij heeft die
rust en suggestieA-e kracht in woord en expressie.
Avelke iedere rol A-an dezen A-oortreffelijken speler
tot een geacheA'eerd geheel maken. Naast hem dient
genoemd de kaslooper Aran Veit Harlan.... eigen
lijk de, groot e troef in het spel. Aam'ankelijk brengt
hij de n«)te gaie aan t-n hij.dget dit zoo goed.
<lat geen sterA'eling op het idee komt. 'in hem deu
tragischen moordenaa'r te moeten zoeken. Het ver
schil in zijn creatie A-óór en na de arrestatie is
verbluf feiid.... zelden zag i k een catastrofale
ineenstorting met zoo "weinig middelen uitge
drukt.' '''.'?
..Kin Madchen mit Prokura" is een filhx. .waaK
aan inen licht voorbij loopt.... zij heeft AAellicht
tal A'an eigenschappen of gebrek aan eigenschap
pen, die met de gebruikelijke normen der ..goede
film1' op Aroeb A'an oorlog staan. Voor den liefhebber
is zij A*an begin tot einde eon genot, omdat zij het
' voornaamste geef t, ..waarop het voorloopig aankomt:
de zorg en de liefde voor het détail t ,
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.70 per kwartaal
(inel. ?0.20 voor incassokosten) of
? 10.?per jaar bij vooruitbetaling