Historisch Archief 1877-1940
?II
?LI
16
De Groene Amsterdammer van 14 Juli 1934
No. 2980
De schoonheid van het onverhulde
Albert Helman
Ovrr <«COI*K (iroildwk
In de loop van Juni stierf te Zürich op «7-jarige
leeftijd de bekende Baden-Badensche arts en
sclu'ijVer (ieorg (iroddeck, een zeer merkwaardige
figuur, voor wie ik een bizondcre sympathie en
bewondering gekoesterd heb. van de eerste kennis
making met zijn werk af.
Hot is aan anderen uiteen te ze.tten welk een
eigenaardige en hoogst-persoonlijke opvatting
(iroddeck van zijn taak als medicus had: van zijn
speciale voorliefde om ..hopelooze" en door alle
anderen opgegeven gevallen in behandeling te
nemen; van de successen die hij met zijn psycho
logische geneeswijze en zijn ..pijnlijke" massage
wist te boekeu. Dat alles behoort nu tot het
verleden, en niemand kan er meer zijn voordeel
mee doen. tenzij de schaarsche collegae die aan
getrokken door'zijn voorbeeld, zijn herinnering
trachten levendig te houden door op hun beurt
zijn methode te beproeven en waar noodig te
corrigeeren. Ik mag niet beoordeelen. of deze
zijde van (Iroddeck's nalatenschap voor de kleine
kring van vaklieden een blijvende waarde zal
hebben.
Maar daarnaast was hij schrijver, uitgever van
een eigen tijdschrift ..Die Arche" en auteur van
een viertal boeken, die tot de geestrijkste en oor-"
spronkelijkste behooren welke mij ooit onder
oogen kwamen. Het zijn: de paodagogischc roman
..I2in Kind der Erde''. die een dertigtal jaren
geleden verscheen, de psyeho-analytische roman
..Der Seelensucher." voorts ..Das Bueh vom Es" ,
dat zijn bekendste werk geworden is. en zijn
jongste geschrift: ..Der Menseh als Symbol."
Dat hij ..daarnaast" schrijver was. is eigenlijk
verkeerd gezegd. (iroddeck was geen medicus die in
zijn vrije tijd aan letteren deed. Mij was niet een
dier dubbel-naturen gelijk onder artsen zoovele
voorkomen, die het eene uur volkomen medicus,
het andere volkomen kunstenaar weten te -zijn:
zoqals bijvoorbeeld ten onzent een te zeer vergeten
Tachtiger als A. Aletrino was. gelijk de dichters
Slauerhoff en Vestdijk nog zijn.cn de zeer bizondere
schilder Wiegersma.
Bij (iroddeck was het anders: hij was'?net.
. als dr. Hoffmann. de auteur van dat hoogst
merkwaardige kinder-prentenboek ..Struwelpeter".
-?alleen schrijver omdat hij medicus was: hij is
de menschelijke natuur, en de mensehelijke ziel
vooral langs medische weg genaderd. En geen
oogenblik. ook niet bij zijn meest brillante passages,
vergeet men dat hier een ..dokter". en wat
voor een scherpzinnige, verfijnde synipt oom
ziener ! aan het woord is. En men heeft bij het
lezen van zijn werk ook voortdurend het aange
name gevoel: ..De regels die ik thans in mij opneem.
dienen vóór alles ertoe mij gezonder te maken
naar lichaam en. ziel," Natuurlijk spreken /e het
eerst, en schijnbaar-uitsluitend. t»»t de geest. Maar
(iroddeck is een verwoed verdediger van de on
scheidbaarheid der psychische en physische func
ties'in de mensch. Daarin stelt hij ziek geheel.op
het standpunt van de Indische Voghi-leeraars;
hij leert het primaat van de geest uitbuiten om
onlust, lijden, conflicten en allerlei lichamelijke
stoornissen te boven te komen.
Het meest frappante aan (iroddeck is. dat hij
zoowel onder zijn mede-aesculapen als onder de
hem bewonderende literatoren n filosofen.
lieden als Polgar. Döblin. Kaiserling. voor het
meest ongegeneerde enfant-terrible geldt, dat
men zich denken, kan. Een wereldwijze zestigjarige
flapuit niet geniale flitsen, onuitputtelijke geestig
heid en zin voor humor, ongebreidelde brutaliteit
welke voortspruit uit inzicht in de belachelijkheid
der gewone fatsoensvormen en déhuichelachtigheid
waarop heel onze samenleving is gebaseerd.
In Das Buch vom Es" vertelt Groddeck zeer veel
over zichzelf. Reeds de eerste de beste van de drie
en dertig lange Psycho-analytische Briefe an eine
Freundin". waaruit 'dit werk bestaat, deelt ons
uitvoerig mee, waarom hij eigenlijk dokter
geworden is en hij een Abneigung gegen das Wissen"
gekregen heeft. Het ia niet na te vertellen, 'die:
heerlijke episode uit de kinderkamer, toen Liim
verlangte dass der Puppe hoch ei n Kleid angezogen
werden sollte. umi ich gab es nach langem Kampfe
mit den Worten zu: ,,(iut, aber du wirst sehen.
sie erstickt." Waaruit dan iedereen, ook hijzelf.
de conclusie getrokken heeft van zijn medisch
talent!
Deze brieven vertegenwoordigen Groddeck's
levensbeschouwing, die hierop neerkomt: Wij
worden allen zonder uitzondering geregeerd door
een oerkracht, waarvan we verder niets weten.
en die we dus het beste het Het". das
Esnoemen kunnen. Ieder individu is onverbrekelijk
daarmee verbonden en vertegenwoordigt een
deeltje van dit ..Es" dat op zichzelf toch compleet
is. Dit ..Es" regeert oppermachtig in ons allen,
hoewel niet onaangevochten. Maar op den duur
wint het toch de strijd welke het te voeren heeft
met het idealistische Ik en tegen de tyrannieke
eensuur van het Boven-Ik.
*«. '
Xiet dat (iroddeck een gesloten of ook maar
uitvoerig beredeneerde theorie over deze
hoogstgewichtige, zaken heeft opgesteld. Verre van daar;
zooiets ligt niefc in zijn aard. Hij vindt het vol
doende als hij met zijn terminologie en zijn
veraan* schouwelijking bepaalde gecompliceerde
geestesprocessen verduidelijken kan en, de zin kan ont
dekken van allerlei op zichzelf onnoozele ver
schijnselen.
Maar niets ontgaat hem daarbij, en daar hij er
geen behoefte aan heeft de wereld mooier te zien
dan ze is. en hij er ten volle van overtuigd is. dat
het ..Es" er geen moraal op na houdt (die blijft
een hebbelijkheid van het Ik en een onhebbelijkheid
van het Boven-Ik), maar met zuiver-biologische
eigenzinnigheid te'werk gaat. komt hij er ook toe
te laten zien dat zelfs,de fatsoenlijkste" mensch
een heel wat amoreeler leven leidt dan deae zich
gemeenlijk verbeeldt.
Intusschcn. bleek er veel waars te schuilen in de
dingen die (iroddeck badineerend en brutaalweg
beweerde. Zijn inzicht was vaak van verrassende
juistheid, zoodat zelfs Freud er aanleiding toe
vond de term ..Das Es" uit Groddeck's
goochelaarshanden te aanvaarden, die haar op zijn beurt
van Nietzsche moet hebben weggemoffeld. Deze
laatste toch. noemde het onpersoonlijke,
natuurnoodwendige in ons wezen gewoonlijk ..Das Es".
De brave burger die ooit de vergissing zou
begaan dit. boek van (ïroddeck ter hand te nemen,
/al het al na de eerste vijftig bladzijden van zich
afschuiven, onder het voorwendsel dat dit zelfs de
ergste pornografie overtreft. Want terwijl datgene
wat men. onder vuilschrijverij" pleegt te verstaan
er altijd nog een mom op na houdt van hoogere
zedelijkheid, die de dingen welke . beschreven
worden misprijst, verheelt (iroddeck onze ware
natuur' niet. nïaar noemt bij voorkeur man en
paard bij hun duidelijkste namen, en kent ze grif
hun iiatuurnoodwendigheid toe.
Wat zou hij glimlachen over hetzelfde ..man en
paard" dat ik hier zoojuist in alle onschuld"
neerschreef. ? .
Maar zoo mogelijk zal monsieur Prud'hommu
xich nog erger gechoqueerd voelen door de roman
..Der Seelensucher". De hoofdpersoon daaruit,
een lustige, vitale waarheidsmaniak, is een ge
moderniseerde, overtreffende trap van Gargantua,
die alles zegt en doet, wat zelfs Groddeck in zijn
waardigheid van veelbezochte Sanatorium-leider
niet zou aandurven. Een kostelijk brok galgenaas
is deze Thomas, de volkomen eerlijke
erop-losle ver die ieder van ons gaarne zou willen zijn, ais
hij maar durfde, en niet levenslang opgescheept
zat met zijn trotsch-ingebeelde Ik en zijn
politieinspecteur Boven-Ik. De Zielenzbeker houdt
nooit op het hoogere" op te sporen: maar het
is zijn noodlot (omdat hij mensch is) het steeds
nogal aan de lage kant te vinden, of liever: in
dat juste milieu" dat doorgaat voor bij uitstek
onnet".
Groddeck.'s jongste werk. ..Der Mensch als
Symbol," verscheen eerst kortgeleden. Het bevat
een reeks opstellen over taal-eigenaardigheden en
kunst die hij weer beide met aesculapische
waarheidszin onder de microscoop neemt. Aanvankelijk
heeft het de schijn dat deze onbeschaamde en
AAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun bijdragen een
gefrankeerd briefomslag met adres
van den afzender in te sluiten.
roekelooze ..zielenzoeker" al wat men voor heilig
en mooi pleegt te houden, van zijn laatste restje
poëzie ontdoet en het zoo rauw mogelijk tracht
voor te stellen. Alsof iemand tegen (ireta Garho
zou zeggen: ..Ondanks alles weet ik toch dat je.
in het bezit bent van een twaalfvmgerige darm
en nog allerlei andere organen die ik je eens zal
opsommen en beschrijven...."
Maar nu is het juist de bizondere verdienste
van Groddeck. dat hij bij dat al toe)» /óó/eer
kunstenaar is. zijn waarheidsliefde zoo oprecht
en zonder voorbehoud aan de dag legt. dat ook de
nieuwe naaktheid-der-dingen. het
schijnbaarpoëziè-looze dat hij voorstaat, weer een eigen,
charme krijgt, oen eigen schoonheid, die immers
steeds op de een of andere wijze inhaerent is met
het ware.
En zoo denk ik thans aan dezen schrijvenden
arts terug als aan een van die zonderlinge maar
bewonderenswaardige meesters die een ontbindend
lichaam in marmer nabeeldden. een .schilderij
maakten van het leelijkste oude bestje dat ze ooit
zagen, een hel beschreven in woorden van
huiveringwekkend-zuivere klank. .
Waarom zijn deze kunstwerken van zulk een
ontroerende schoonheid? Waarom heeft IK t oeuvre
van (iroddeck tóch een kathartische kunstwaarde:'
Zoolang ? wy zelf met het zijnde verbonden
blijven, durven datgene te zijn wat de natuur
van ons maakte, zoolang zal al het Zijnde schoon
wezen in onze oogen. Des te schooner. naarmate
wij het eerlijker en onverhulder vermogen te aan
schouwen.
HET OUDE
HOLLANDSCHE
SCHILDERIJ VAN EEN
BEKEND MEESTER EN
IN GOEDEN STAAT
IS DE BESTE
BELEGGING
DE GROOTSTE EN
UITGEBREIDSTE
COLLECTIE IN
PERSOONLIJK BEZIT
rr
HUYS VAN
JOHAN
DEWITT"
KNEUTERDIJK 6
DEN HAAG
N.V. KUNSTHANDEL
DORUS HERMSEN
Klse Berg
Tentoonstelling; liij
Santee
Een kleine tentoonstelling van zeer
groot belang. Zoowel om de beteekenis
der samenwerking bereikt tusschen
litteraturen en schilders, als om het
tentoongestelde werk.
De schilderkunst en de letterkunde
verwekten veelal den indruk, dat zij
ieder, en onafhankelijk van elkaar,
-zich slechts op eigen gebied wenschten
te. bewegen. De auteurs verlangden
wellicht in stilte ernaar hun werken
verlucht te zien. Maarte veel bezwaren
bestonden blijkbaar voor de schilders
dit verlangen tegemoet te komen.
Deze bezwaren waren niet steeds
denkbeeldig. Voor velen leek illu
stratief werk, zooal een interessante,
dan toch een tijdroovende en niet,
altijd loonende bezigheid, daar de
uitgevers slechts bij uitzondering te
vinden zijn voor geïllustreerde uit
gaven. De vrees voor tijdverlies
weerhield dus de schilders ervan zich
te zeer om illustratieven arbeid te
bekommeren, terwijl de letterkun
digen 'door de houding welke du
beeldende kunstenaars, niet altijd
ten onrechte innamen, niet bepaald
tot samenwerking werden aangemoe
digd. Daarbij komt dat vele schilders
van meening waren en nog zijn
dat illustratief werk een soort commer
cialiseering hunner kunst met zich
meebrengt en haar afbreuk doet.
Er bestaat ondertusschen geen enkele
reden deze veronderstelling te hand
haven, daar ook in déillustratie de
zuivere kunst hoogtij kan vieren.
De illustratie kan zelfs voor den
beeldenden kunstenaar een weg tot
meer bekendheid banen, 'en hem in
staat stellen door de, aan dit werk
verbonden toev.loeiing van geldelijke
middelen, zich rustiger en onbezorgder
te
ontwikkelenDaarom is de samenwerking, die
men op deze tentoonstelling aantreft,
zoozeer toe te juichen. Indien deze
tot gevolg mocht hebben dat ook
de uitgevers belangstelling gaan
toonen voor het gecombineerde werk'
dezer beide groepen van kunstenaars,
dan is er een niet te miskennen
groote mogelijkheid voor de toekomst
Verluchte manuscripten
Edouard de Nève
van het boek geopend, dank zij het
initiatief dat de organisatoren, durf
den nemen.
Degenen die meenden dat de
Xederlandsche schilder toch eigenlijk niet
voor illustrator was in de wieg gelegd,
zal, wantieer hem vroegere voorbeelden
van groote kunstenaars als
Hembrandt en Jan huycken niet' van
het ongegronde zijner veronderstel
ling overtuigen, er goed aan doen
deze tentoonstelling te bezoeken, om
hem, wat de modernen aangaat, zijn
dwaling te doen inzien.
Een penteekening van ('arel Wil
link, bijvoorbeeld, ter verluchting
van een der ge
dichten van
Binnehdijk, verdub
belt de waarde
van den
visionnairen en volmaakt
strak gehouden
tekst vau den
dichter. Willink
geeft hier een tref
fend specimen van
illustratieve
kunst. De geme
lijkheid, de'sluw
heid, de. verve
ling, eti ook het
verlangen het
voorjaar te genieten en naar buiten
te stormen, leven zoo sterk in déblik
ken en de houding der op de school
banken zittende jongens, dat tekst en
teekening hier elkaar opheffen en be
langrijker maken. Dn illustratie van
('h. Koelofsz hij het voorname gedicht
van Jan Engelman. ..Het Bevel".
draagt er met karakteristieke lichtenen
schaduwen niet weinig toe bij de inner
lijkheid van den tekst als het ware direct
tastbaar te maken. Een andere
teekeJohn Raedecker vers van Roland Holst
ning van dezen kunstenaar bij het
gedicht Rondeel" van Binnendijk,
geeft in wellustig-zwierige lijnen de
rhythmische bewegingen van een dan
sende vrouw. Voor Jacques Bloem's
Vroege Voorjaar" maakte S. L.
Hchwarz een illustratie vol verfijnde
gratie, van een slank naaktfiguur
dansende tusschen de boomen van
een bosch, terwijl een man, die het
boek. waarin hij aan het lezen was
heeft dichtgeslagen, bewonderend op
ziet naar het onbevangen balanceeren
van deze bewegelijke verschijning.
Ook zijn teekening, lichtelijk met een
paar gedekte kleuren geaccentueerd,
bij een tekst van
Emmy van Lok
horst, verdient de
volle aandacht om
het zuiver begrip
dat illustratie en
tekst verbindt.
ElsèBerg heeft
zichzelve
over. troffen niet haar
illustratie van S.
Vestdijk's ontroe
rend schoone ge
dicht ..De Jager".
De droefgeestig
heid der strophen
trilt onloochen
baar door de teekening heen. die juist
voldoende verlevendigd wordt door een
enkele touche van blauw en bruin. Een
zeer geestige penteekening. aangezet
met rood en blauw, van (J. Hordijk.
vervioolijkt enkele eenvoudige en
heldere versregels. ..Filter", van Ed.
du Perron. .Stefaan ('ouwenbergh gaf
in een pot loodteekening zeer goed
de intimiteit eener huiskamer weer
bij een tekst van Jeanne van Scha
ikWilling; terwijl John Raedecker voor
Carel Willink
Ch. Roelofsz vers van Jan Engelman
het gedicht van A. Holand Holst.
..Het Eiland", een sobere, maar zeker
niet onbeduidende penteekening bij
droeg van een frappante persoon
lijkheid. Maurits Dekker, een onzer
merkwaardigste romanciers. zond
een fragment van zijn in het najaar
te verschijnen roman ..Aan beide
zijden van den Drempel". Hiermede
stelde hij zijn illustrator. Henriet.
lang geen gemakkelijke opgave, waar
van deze zich niet geheel zonder
primitiviteit kweet. Werumeus
Buning lost e'de illustratieve moeilijkheid
op door de teekening ??aangenaam.
maar wel wat erg decoratief voor
zijn ..Catania" zélf uit te voeren. De
spontane schets van Henk de Vries
voor zijn Tarentella's", doet ons
afvragen wat wij het meest in hem
bewonderen moeten: zijn schrijven
of zijn teekenen. Beide zijn van een
bijzondere kwaliteit.
Elke. inzending gaat vergezeld van
een goed portret, dat Hanna Elkan
van de tentoonstellende auteurs,
dich, ters en schilders maakte. Hieraan
danken wij het dat wij naast zijn hand
schrift het portret van V. E. van
Vriesland vinden. Het spijt ons echter
een verluchting van zijn manuscript
te moeten missen.
(Foto's van Hanna Elkan)
Nieuwe Uitgaven.
lienéFrancois Aristtdc JV.A".. door
B. Stroman. Brusse X.V. Rotterdam.
Omslagteekening en. slot vignet van
Jozef ('antré.
De Schat op Robintton's -.eiland of
het (iehl der Wijzen, door Melis Stoke
en Kapitein Nemo. X.V. H. P.
Leopold's ritg.-Mij., Den Haag.
Als Dieren spreken,..., door
Manfred Kybe'r. Nederlandsehe bewerking
K. H. K. de Josseling de Jong. Met (5
platen van Else Wenz-Viëtor. A'dam.
JL. J. Veen's Uitgevers-Mij. N.V.
' Versbouw en Ritme in de tijd van
'80, dóór Dr. G. Stuiveling (Groninger
Bijdragen voor Taal- en Letterkunde,
deel V), J. B. Woltere' Uitgevers-Mij.
N.V., Groningen, Den Haag, Batavia.