Historisch Archief 1877-1940
):;
#*?
ft!'
6
De Groene Amsterdammer van 21 Juli 1934
N o. 2981
Noorsche boeken
Een nieuw boek van
Sigurd Hoel
Boekbespreking N. Boelen Rannef
Sigurd Hoel. Veten til
Verdens Ende. (Gyldendal,
Oslo 1934).
In tegenstelling tbt de reeds bij ons
vertaalde romans: Zondaars in de
Zomerzon en Een dag in October, is dit
een stil boek, zonder geweldige emo
ties, maar geschreven met groot e psy
chologische verdieping.
Met veel reminiscenties aan eigen
jeugd geeft de auteur een kinderleven
in zijn ontwikkeling en ontplooiing.
Uiaar tegelijk een beeld van het
Xoor%che boerenleven, gezien n geobser
veerd door de scherpziende oogen van
Anders. Vooral in de uitbeelding der
gevoelens ran het opgroeiende kind is
hij nauwkeurig. Dit geldt vooral voor
den aanvang van het bewuste leven.
? waarbij zooveel mogelijk vermeden is
het persoonlijke leven der anderen te
na te komen. Deze zijn dan ook in
het eerste deel alleen de ingrijpende
macht van boven af.
* *
De weg naar het Eind van de'IVereld
(waarvan ook kinnenkort een
Xederlandsche vertaling zal verschijnen)
is zoowel de onmiddellijk zichtbare
weg langs boerderij en dorp, als, sym
bolisch, het zich ontplooiende leven.
Eentonig en steeds terugkeeernd lijkt
de rondgang der jaargetijden, maar
met elke Kerstmis is n lezing vol
eindigd, die geen cirkel, maar een
spiraalweg blijkt te zijn, waarlangs het
kind hooger is gekomen en terug kan
blikken naar vorige jaren. Tot einde
lijk het leven buiten het dorp zijn be
langstelling: trekt en hij weggaat, den
weg af, die hem naar het eind van de
wereld zal voeren.
? Binnen dezen globaal geschetsten
bouw, vindt de aandachtige lezer in
vele kleine hoofdstukken allereerst do
rust van het Xoorsche bergland, -met
zijn zwijgende, ingehouden levende
: boeren. Het kost eerst moeite ons uit
het ? tempo ' van moderne levensjacht
oVer te schakelen naar deze rustige
gezapigheid. Maar wie deze eenmaal
aanvaard heeft, geniet van menig
fijne en geestige uitbeeldingi
Aangrijpend is het ontstaan van
een angstpsychose van den kleinen
jongen gegeven. Een angst, ie ge
groeid is uit oeroud geloof aan reuzen
en berggeesten, aangewakkerd door
verhalen van de oude meid G orine en
gevoed door eigen doorleefde avon
turen". Andera is bang voor Iets in
verschillende gedaanten en dit groeit
uit tot een angst voor den Dood, over
wien alle groote menschen niet dan
fluisterend praten". Zelfbeheersching
leert dit kind reeds vroeg. Zijn
kleinekinder vragen worden maar half be
grepen en half beantwoord, vertrou
welijkheid met de ouders zien we mis
lukken, doordat zij groote fouten be
gaan die voorgoed den weg afsluiten.
Door het ,,verraad" der moeder, wan
trouwt hij reeds als jongen alle vrou
wen. Vrouwenoogen, waar je nooit
op aan kan." Maar hoe lijdt hij zelf
onder die verkoeling, die hem tot
..man" rijpt vóór den tijd.
Er is veel tragiek in dit boek, maar
het is de tragiek van het leven, van
menschelijke begrenzing, van
n.ietbegrepen-worden. van het vastzitten
aan traditie en conventie. En het
stooten tegen al die grenzen en muren
leert den kleinen jongen
zelfbehecrsching, doet hem groeien.
Dien groei volgen we vooral in zijn
vriendschap. Eerst bewondert hij
Martin., het havelooze schooiertje, dat
altijd een vuilen neus heef t en dat zij n
moeder voor heks"' durft uitschel
den; hij is het type van een branie.
Daarna aanbidt hij,.met een vereering,
die voorlooper van liefde is, Amund,
den jongen boerenknccht, die alles
beter doet dan de anderen en die ,,zoo
mooi is als een Indiaan". Later is het
de betoovering, die van een ouderen
schoolkameraad uitgaat en die als
een hypnose op Anders en een vijftal
vrienden werkt.
Maar tenslotte is het echt mensche
lijke vereering en vriendschap voor
den ouden knecht Embret, die met
milde wijsheid het symbool wordt van
den Xoorschen boer, in zijn beste
* *
Doop het uitbeelden van dezen
Embret wordt het bock een werk van
grooter beteekenis, dan wanneer het
alleen kinderroman was gebleven.
Uit den jongen, koppigen en
eigenzinnigen boerenzoon, die van huis weg
loopt en ,zijn erfdeel vergooit, wiens
liefde voor Gorine gedwarsboomd
wordt door benepen standsbegrip, uit!
den boerenknecht, die zich noode kan
schikken tot gehoorzaamheid, groeit
de grijsaard in wiens stille zorgende
handen de hede boerderij rust en die
tenslotte zijn ouden vijand, Andera'
vader, zonder woorden begrijpt op
zijn sterfbed. Als ze elkaar niet kon
den begrijpen zonder samen te praten,
dan was het niet veel waard".
Hoe diep-menschelijk, hoe echt
Noorsch is dit.
VRAAGT VOOR UW
WON l NGIINRICHTING
ADVIES PN CATALOGUS
AAN t.OV. TE OOSTERBEEK
OF HAAR FILIALEN)
meubelen
F" F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
ROK en SMOKING
OVERHEMDEN
SPECIALE COUPE
EIGEN ATELIERWERK
Bij vermageringskuren vetvrije yoghurt
van OUD-B USSEM
de uitkijk*'
20 juli
de wereld van het kind
première voor amsterdam
regie prof. kurt lewin
pandion, de vischarend
van walter h e g e
eiken leeftijd 2e week
kinderen, voedt Je ouder* open neemse'mee naar da uitkijk!
elk kind dat n ol moer volwassenen meeneemt naar de
matinee, map er voor niet» In!
Prinsengracht
bij de teldsehMtrMt
Taltf. 37480
Digelijki 2.30,1.15 in 9.30
IETS O N DE F IN l EERBAARS
POND'S
Hef zijn niet alleen regelmatige trekken,
lange opgekrulde wimpers, het is niet
alleen vol glanzend Kaar, of 't feit, dat
U kuiltjes in Uw wangen hebt. Het is
dat alles samen en toch ook weer niet. Het is
iets ondefinieerbaars . . . Het is ten deele dan
geboren, maar veel kunt U er zelf ook aan
doen. U kunt 'n huid hebben zacht als satijn,
matfluweelig als 'n-perzik.
Met Pond's methode bereikt U dat ondefinieer
bare t CHARME ...
?V
COLD
TISSUE
SKIN FRESHENER
VANISHING CREAM
MONSTERS van. Gold- «n Vanishing Cream
ontvangt U na inzending van 10 cent ,porto aan
POND'S EXTRACT Co.. Af d 47 AMSTERDA/yt
'NAAM» ' -..., - :..
ADRES i
Het handschrift onzer litteratoren
Hellmuth Carsch
Alben Heiman
Aaur aanleiding vnn ilc
t«-ntaonstPlllnK van
nmnuKcri|»tc»n van Xeilerlamlsehe schrij
vers bij fa. Santce L,andwe«?r
In het document der handsclu-iften
komt het wezen -der schrijvers
ongezuiverd tot uiting: de handschriften
der schrijvers zijn beeldende kunst
werken ! Als een mensch in de bewe
ging van zijn schrift zijn verborgen
wezen uitdrukt, dan moet de schep
pende mensch in zijn handschrift het
scheppende onthullen. Onmiskenbare
documenten van waarachtige
'vormschepping geeft elke momonteele
schriftelijke uiting van een kunstenaar
en hier wordt de subtiliteit van dit
vermogen , nog vergroot, zij wordt
tot haar uiterste grens gedreven,
want het zijn de dichters, voor wie
de taal het levend materiaal is, die
gedurende het schrijven sneller dan
anderen haar elementaire kracht in
zich moeten laten ontwaken. Vol
liefde en concentratie beelden zij,
beter dan welke illustrator ook, hun
intiemste wezen en hun bewegelijkste
verbeeldingen uit.
* * *
Wij zien op bovengenoemde ten
toonstelling de handschriften van
zestien schrijvers.
Vestdijk's lijnen zijn ziek, hij heeft
het ongelukkigste handschrift van
allen, die hier aanwezig zijn. Hij wordt
door zijn gevoel en door zijn over
gevoelige zenuwen meegesleept, ter
wijl zijn ziel hongert. Hendrik de
Vries styleert zijn schrift en geeft
l ?
blijk van grove impulsen. Albert
Heiman schrijft met een sensueel
indringende kracht, met de meest
geconcentreerde aandachtige waar
neming, daarbij elastisch en vol
zelfbewuste oorspronkelijkheid.
Victor E. van Vriesland's schrift maakt
den indruk van gemaniëreerd ego
centrisch te zijn. Dit is een mensch,
die vermoeid in zichzelf vischt",
die belangstellend en eerzuchtig is,
doch niets meer uit het heden put,
alles uit zijn herinnering, innerlijk
verslapt. Ook Chr. de U raaf f's hand
is geheel onderworpen aan zijn ge
voeligheid, zijn verwelkende zenuwen,
zijn weemoed en hopeloosheid.
A. Holund Holst schrijft voornaam,
met een natuurlijk geworden
prefentieusheid, stijf, pathetisch, intuïtief,
gevoelig en zich
prijsgevend als ,?_... f-,^,,,/
een vrouw,
tfeheel bezield van :?,-*;,.-'-t ?? ' "
rytlunische zui
verheid en groot
heid van ziel;
zondor eerzucht, in
t r o t s c h e v o r
droomdheid.
Jan Engelman's
v,y.
?/» ?"
f
A. Roland Holst
wen in zijn schrift, een doffe kracht.
Het is voorzichtig, wantrouwend,
in laatste instantie echter
onbeheerscht; vol nerveuse egocenti iciteit
en angst.
Werumeus ' Buning's handschrift
is golvend als de zee, en zoo hou
terig als het water op zijn
zolfgeteekende illustratie aandoet, zoo
prachtig levendig zijn de zeilsche
pen, die hij zonder het te ^ver
moeden in zijn manuscript teekent,
met mast en zeilen, varend en door den
wind gebold in zijn hoofdletter D. Zelf
bewust en tege
lijkertijd
aesthe, ,, tisch en bezield
i/' f- ' ' *
»,?*»*.. ,. van het landschap
^
"x ... ? is zij n gevoel \t)or
»; -'- /'??-'?'' initialen. Tevens
' ',i ..... - is Jsijn sclirift als
i een gobelin uit
bladeren en
ran.*. i--'
" -ken geweven, vol
intuïtie met een
.
t, -A/7 ./!>-<>/i.»*/'
*'?.-.'<* 'r*'?
4/Vrienden in den nood
duizend in een lood.
Maar een levensverzekerings
polls van de HAV BANK te
Schiedam blijft U trouw tot
in den dood.
Jeanne van Scha ik?Willing
schrift wijst op teederheid en dood. zijn
schriftteekens zijn vluchten uit diepe
ingekeerdheid, die in de plantaardige
schoonheid van de kleine d en de
op mxizieknoten gelijkende f- en
p-staarten een toegewijde
persoon* f
lijke offervaardigheid bereiken en
in schelpvormige guirlanden
uitstroomen. Zijn intellectueele polemi
sche uitbarstingen lossen zich steeds
weer op in een hemelsch'e har
monie.
* *
Bloem's schriftbeeld verraadt ge
brek aan wil; een merkwaardige
kapotheid" spreekt uit zijn letter
vormen, waarin zich. ongeveinsde
overgave en blinde scheppingsdwang
mengen. Treffende natuurteekeningen,
vlindersprieten en bloemen ontdekken
wij in het lijnenspel van Binnendijk's
handschrift. De vpelhorens strekken
zich tastend naar rechts en zoeken
met onweerstaanbare macht in an
dere menschen. Lyrische d's, naar
links gebogen, drukken het inwendig
luisteren van den schrijver uit en de
schelpen van zijn k gelijken op open
bloesems. Dit handschrift vertoont
een pijnlijke, realistische directheid.
Maurits Dekker heeft zware
schadu/?'&?*
D. A. M Binnendijk
mystieke g dionysisch van een bar
stende levenskracht, montere zinne
lijkheid en tegelijk pijnlijke zelfver
dediging.
Du Perron bevindt zich tusschen
deze allen als een vreemde. Zijn hand
schrift openbaart een uitermate ana
lytische verbeelding en hij' teekent
letterlijk et n knuppel uit den zak. die
hij in den grond van de zaak tegen
zich zelf richt. Uit eenzelfde maso
chisme stelt hij wetten op als dwars
balken, waaraan hij zich vastklampt.
Anthonie Donker heeft een onver
getelijk handschrift. n verbluffende.
ontstellende levensbereidheid, die
echter overdreven verhevigd aan den
dag treedt en die in depressieve
verscheurdheid en doodsgedachten
zonder twijfel haar verklaring vindt.
Het handschrift van de roman
schrijfster Jeanne van Schaik-Willing,
getuigt van sterk afwisselende reac
ties, van onzekerheid in haar ver
houding t< t mcnschen, van onstui
migheid in haar depressies en
getriarteldheid in matelooze vereenzaming.
Nog twee vrouwelijke handschriften
sluiten de rij. Top Naeff, wier schrift,
meer dan welk der andere ook, be
trouwbaarheid uitspreekt, streeft er
in haar lust tot gedachtevorming, in
Top Naeff
liaar supt-rioriteits-befef naar. door
denkbeelden te overwinnen, doch
zij blijft niettemin aan haar een
voudig gevoel gebonden. Fmmy van
Lokhorst is sympathiek door haar
kinderlijke activiteit en romantische
argeloosheid.
De meeste dezer handschriften druk
ken lijdi-rule zelfverzonkenheid uit'.
Nieuwe Uitgaven.
De moth-eeriny van onzen opstand,
de theorieën van het verzet der
Ni'dorlandsche opstandelingen tegen
Spanje in de jaren 1505?lötfl, door
Dr. A. i'. J. de Vi-ankr ijker. X.\7.
Dekker «S; van de Vegt en J. W. van
Ltt-uwi-n. Nijnu-gen, Utrecht.
Het Radioboek voor iedereen, door
C. L. Boltz. De beginselen der radio
en di- werking van het moderne ont
vangt cieftel door vaklieden aan den
luisteraar verklaard. Uit het Engelsch.
vertaald en bewerkt door Jan W.
Hiskes.
Dr rechtspositie i'an den eiycnerfden
;» Dr<tite. door Dr. A. F. "NV.
Lunsingh Meijt-r. Van Gorcum «k Comp.
X.V. Uit gevei's. Assen. Van Gorcum'a
lli'storische Bibliotheek, deel VII.
Het }fcsen ran het Fasrisme, door
Ir. B. Wigersma. N.V. Uitg. Mij.
C'. A. J. van Dishceck te Bussum.
ABONNEMENTSPRIJS
VAN
DE GROENE"
per jaar:
Nederland. ........ ? 10.
,, Indië(Zeepost) ,, 10.?i
.i (mail) . . ., 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
??u
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk ? c
Spanje -|
Tsjecho Slowakije ?'?*
Zuid-Afrika -^
? 11.50
Denemarken
Italië,
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
l
u
f 13.50
\