Historisch Archief 1877-1940
H. ;
i'
.1 i
8
De Groene Amsterdammer van 21 Juli 1934
No. 2981
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEILIGEWEC -TELEFOON 37273
Toen Vader zoonlief had bewogen
Ook naar SCHAKEL" toe te gaan
Kwam zijn naam bij vaste klanten"
Op den HEILIBEWEB" te etaan.
BEGRAFENIS VEREENIGING
TE AMSTERDAM
. SAX JR
P. C. HoofUtr. 38 -Tel. 20341-24250
CREMATIE
£W. H. POLMAN TUIN
VERTOOMS26 - Telefoon 82660
Bgrafenissea ? Transporten - Crematies
MEUBELEN
[BRANDKASTEN!
ABONNEERT
U OP
DE GROENE
AMSTERDAMMER
Hier staat
de naam!
Aan de achterzijde van elke Dros te-bonbon. Als
U daar maar op let, bent U et altijd van
vetzekerd, dat U de echte Droste kwaliteit-bonbons
ontvangt voor den door U betaalden prys.
Alleen aldus gesigneerde bonbons waarborgen.U
de bekende, nimmer afwijkende Droste-kwaliteit.
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatjes voor het album Bali'
TANDEN
ACHTER FILM?
Tanden behooren te glanzen"
zeggen tandartsen. Doffe,
onfrissche tanden zijn het gevolg
van tandfllm. die zich voort
durend vormt en waardoor het
glazuur verkleurt. Film herbergt
kiemen, die tandbederf veroor*
zaken. Daarom moet zij ver
wijderd worden. Maar tandfllm
hecht zich zoo vast. dat de
gewone wijze van borstelen
niet voldoende is. Pepsodent
Crootc tibt
l OM
DiMwUtub.
II.tandpasta, met haar geheel
nieuw polijstend materiaal
tweemaal . zoo zacht ab de
stoffen die gewoonlijk gebruikt
worden * verwijdert tandfllm
grondig . . . onmiddellijk. Zij
polijst tezelfdertijd de tanden
blinkend wit.
Koopt vandaag nog een tube
Pepsodent en let op. hoe Uw
tanden verhelderen naarmate
de tandfilm verdwijnt.
VAGANTIE
Abonnés van de Groene Amsterdammer", .die het weekblad aan hun vacantieadres wenschen te
ontvangen gelieve daarvan tijdig mededeeling te doen aan de administratie, Keizersgracht 355,
Amsterdam, met opgave van het tijdelijke en blijvende adres en duur Van het vacant ie ver blijf.
In het voetspoor van Cavalcade"
THE WORLD CHANGES" IN
THEATER TUSCHINSKI
Bioscopy L. J. Jordaan
Een film van Mcrvyn I^e Hoy
Hebben we dan toch Cavalcade" nog te weinig
geëerd? Bijna een jaar geleden trok Frank Lloyd's
magnifieke ruifcerstoet over het Nederlandsche
projecfciedoek en nog altijd wachten wij met
ongeduld op het Amerikaansche pendant, dat
«enigermate in de schaduw zal kunnen staan
van dit Britsche epos. Voor eenige weken bracht
,,Conquerors" (?Opmarsen der wereld") een imi
tatie, zoo zwak en inferieur, dat ons de schrik om
let hart sloeg. Geen wonder dat iedere nieuwe
poging om een tweede Cavalcade te fourneeren
met eenige terughouding en wantrouwen wordt
tegemoetgezien.
The world changes" geeft vrij onomwonden te
kennen zulk een poging te willen zijn. En het dient
gezegd, dat Hollywood met deze film zijn zwaarste
.geschut in het veld bröngt: niemand minder dan
Mervyn Le Boy, de metteur-en-scène van het
onvergetelijke I am a fugitive" voert de regie
terwijl Paul Muni en Alice Mac Mahon de hoofd
rollen bezetten. Inderdaad is het resultaat dan
ook aanzienlijk beter dan Conquerors" noch
de regisseur Wellmann, noch de hoofdrolspeler
Dhc bleken portuur voor deze beide cracks".
Maar het niveau van Cavalcade" werd niettemin
op geen stukken na bereikt en men is geneigd te
vragen of hieraan behalve dan de scenarist
de Amerikaansche geschiedenis zelve geen
schuld heeft! Nietwaar het scheen zoo buiten
gewoon aantrekkelijk: de verfilming van Amerika's
historie, de geschiedenis van het heftigst bewogen
«n meest dynamische ras der moderne tijden. Wat
wij er aanvankelijk (een jaar of acht geleden) van
te zien kregen, beloofde immers gouden bergen.
Wij zagen in The covered wagon", in Grass"
en vele dergelijke films de eerste pioniers west
waarts trekken wy aanschouwden in films als
The iron horse" de koene ontwikkeling van
Lincoln's civilisatie: het stichten van steden, aan
leggen van spoorwegen en heel dien strijd van
Jack London's inevitable White Man" tegen een
ondergaande wereld. Het was alles stoer, gezond
en volksch" in den besten zin en wij zeiden
ongeduldig tegen elkander: Aha! Let op als het
vervolg komt!" Nu is het vervolg gekomen
keer op keer, in vrij talrijke herhalingen, wanneer
men films als Silver dollar" en Only yesterday"
meerekent. Maar merkwaardig genoeg bleef de
climax die wij ons voorspelden, hardnekkig uit.
J3r bleek wel erg weinig variatie te zitten in die
elkaar opvolgende generaties van big
businessxnen",. die de laatste kwart-eeuw der Ameri
kaansche geschiedenis heeten téverpersoonlijken.
Met de cowboy-lasso en de pioniers-revolver
schenen niet slechts de laatste resten van een
primitief barbarisme verdwenen, doch tevens de
getuigen eener boeiende romantiek. Al deze latere
heeren met de sigaren en de onvermijdelijke
telefoonapparaten, waardoor zij big orders"
schreeuwen, Ijjken te veel op elkaar om onze aan
dacht blijvend te boeien. Natuurlijk wij houden
ons telkens voor, dat zij met ieder telefoongesprek
Amerika en de wereld een stap dichter naar den
?afgrond schreeuwden, maar deze overwegingen
«ijn toch niet voldoende om een film als zoodanig
Aanvaardbaar te maken. Zelfs symbolische hulp
middelen als de rjjzende en slinkende geldstapels
in Conquerprs", helpen ons niet over de monotonie
van het al-maar zakendoende Amerika heen, dat
van boom" naar boom" van crisis naar
crisis schijnt te leven.
* . *
Hetzelfde euvel vertoont The worïd changes".
Béeerste helft der film boeit en imponeert als
«en waarachtig epos". De episode der trekkers,
die met een zwaar beladen, lompe huifkar door de
«enzame vlakten van North-Dakota trekken, heeft
met een minimum aan middelen een prachtige
sfeer bereikt. Hier herkent men de meegterhand
van een voortreffelijk regisseur hier voelt men
inderdaad dat een universeel stuk historie door
het universeele medium: de film, wordt opge
bouwd. Het is de film zelve, die creëert niet de
een of andere domineerende speler. In de wijde
eenzaamheid plaatst zij den ondernemenden
mensch en geeft in simpele beelden zyn
hardnekkigen strijd weer tegen een vijandige natuur.
De eerste ruwe blokhutten, het patriarchale leven
der bewoners, de hardheid van hun bestaan....
het is alles opgenomen in een groot historisch .
panorama, waarin Amerika zichzelf terugvindt.
Dan komt de stijging: het koortsachtige bouwen
de eerste embryo's van een toekomstigen handel
en een groeiende nijverheid de machtige, oud
testamentische volksverhuizingen met hun on
afzienbare trekkende kudden.... en wij voelen
iets van die ruwe kracht, van dat stoere volks
geloof in ons herleven. Tot zoover doet The world
changes" doet voor de beste exempels van een
Cimarron", een Covered Wagon" en een Grass"
niet onder. Dan echter verandert het principe: de
filmspeler Paul Muni is ondertusschen meerder
jarig geworden en van nu af aan bestaat slechts
hij voor de camera.
Ik weet wel dat men over dit in bescherming
nemen van de film tegen den beroemden acteur"
niet uitgepraat raakt. Ik weet dat er altijd lieden
zullen overblijven, die verbaasd en verontwaardigd
zullen vragen: Maar wat wiït u? Muni speelt toch
immers prachtig.... waarom zou hij dan niet
het middelpunt der film mogen zijn?" En het
zal niet helpen of men voor dezulken nog honderd
maal herhaalt wat wij reeds honderdmaal
herhaalden.
Goed dan! Paul Muni speelt prachtig wij
zullen er niet over twisten en voor de liefhebbers
begint het ware genot waarschijnlijk daar, waar
ik eerlijk moet bekennen dat mijn belangstelling
slinkt. Want om een tooneplspeler het uiterlijk
te zien aannemen van een steeds ouder wordenden
man hem met inderdaad bewonderenswaardige
virtuositeit den grijsaard te zien mimeeren....
daarvoor meen ik de film niét noodig te hebben.
Men zal er in bepaalde gevaren niet buiten kun
nen, evenmin als in Calvalcade" trouwens maar
het moet een noodzakelijk kwaad blijven.... niet
een ijdel virtuosenvertoon. Hoe dan ook: Muni doet
het werk verbluffend en ik voel iets van de geest
drift terug, waarmee ik vroeger den snel-grimeur
(?Carl Maria von Weber'M Fürst
Bismarck" !!.... Thomas Al va Edison" !!!) in
het variété-programma toejuichte. Maar de film
zelf begint hier hoewel in geringere mate
dezelfde inzinking te vertodnen als haar voor
gangster. Het eene telefoongesprek haalt het
andere de eene zaken-intrigue volgt de andere
tweemaal vervalt de historie in hetzelfde beurs
drama en de groote, kleurrijke kaleidoscoop der
filmhistorie begint te verzwakken en te verdoffen.
Er is al de kracht van een Mervyn Le Boy voor
noodig, om dit deel op peiïte houden en hét
schijnt welhaast onvermijdelijk, .dat hij hierbij
zijn toevlucht neemt tot de scène-a-faire met
Paul Muni. r
De krachs en de booms",'.waaruit ook volgens
dit scénario Amerika's historie der laatste 25
jaar bestaat, vormen niet jvoldoende film-stuff
en het lot der natie wordt vervangen door dat
van den interessanten eenling. Het is jammer
want nog eens: Nagemaakte oude heeren kunnen
wy op ieder tooneel aanschouwen?maar waar
vinden wy het indrukwekkende historische pano
rama weer, dat zich in een Cavalcade" ontrolde ? !
Noblesse oblige! Zonder de fatale schaduw van
Cavalcade" en zonder de groote taak welke de
film zich hier ge&teld heeft, zouden waarschijnlijk
al deze bedenkingen niet gelden. Want The world
changes" is ontegenzeggelijk een belangrijke en
hoogst verdienstelijke film, van voortreffelijke tech
nische qualiteiten. Behalve het reeds geciteerde su
perieure eerste deel uit den trekkerstyd. valt de
bezetting ook in het verdere verloop der film slechts
te roemen. Alle rollen zyn uitstekend bezet en in
Paul Munft grimierkuntt: aan hst bsgin van
de film (boven) en aan het einde (rechts onder)
het bijzonder Alire Mac Mahon, verdient een
afzonderlijke vermelding. Ik aarzel niet haar in
deze film boven Muni te stellen: zij toont minstens
dezelfde capaciteiten voor de camera en is daarbij
volkomen vrij van tooneel-allures.
Een superieur oogenblik beleeft men in het
eind, wanneer Orin Nordholm (Muni), door een
beroerte getroffen, ter aarde stort en in razende
snelheid zijn leven aan hem schijnt voorbij te
trekken. Ongetwijfeld het is een oude truc,
dit o verblenden van vroegere beelden.... maar
die, op het juiste moment toegepast, nimmer haar
uitwerking mist. Bovendien ondergaat men hier
in deze paar seconden wat de film in haar
geheel niet vermocht op te roepen: de grandiose
visie op de geschiedenis van een volk gedurende
een menschenleeftüd!
Zoo treedt ook deze film in de voetsporen van
Cavalcade" en met oneindig beter resultaat
dan Conquerors". Een voortreffelijk kunstenaar
als Le Roy maakt er allen opmerkingen ten
spijt een belangwekkend en boeiend geheel
van. Maar ik vraag mij af, bladerende in dat
sublieme stukje Amerikaansche historie Only
yesterday" van Frederick Lewis Allen, of er nog
niet eens een scenarist zal opstaan, die ons de
geschiedenis van de Vereenigde Staten der laatste
kwart-eeuw anders zal doen zien dan als een reeks
telefoongesprekken, booms" en bank-catastrofen.
Nieuwe uitgaven
Het denken van het doofstomme kind, door Dr.
A. Nanninga-Boon II. van Didaktische
Monographieëu onder redactie van Ph. Kohnstamm
en G. van Veen. Bij J. B. Wolters, Groningen,
Den Haag, Batavia. v
Zelfs in tijden als deze., ... door Sigrid Boo.
Uit het Noorsch vertaald door M. J. Molan
sStamperus. Amsterdam, L. J. Veen's Uitgevers
Mij. N.V.
De Kerk aan het tcerk, Practische aanwijzingen
voor het kerkelijke leven door Ds. O. Noordmans,
Ds. K. A. Beversluis, Prof. Dr. C. G. Wagenaar,
Dr. J. Spijkerboer, Dr. J. H. Adriani, Ds. W. A.
Hoek, R. E. Wierenga, Dra.C. A.Elink Schuurman
en Ds. Mr. C. J. Bartels, met een voorwoord van
Ds. O. Noordmans. Voor de Vereeniging
Kerkopbouw" uitgegeven door Van Gorcuni & Comp.
N.V. Uitgevers, Assen.
Grondbeginselen van de hedendaagsche Natuur
kunde, door Dr. J. A. Prins, J. B. Wolters, Gro
ningen, Den Haag, Batavia.
Overzicht van de Geschiedenis der Beeldende
Kunst. In zes tabellen, door Dr. Ir. J. H.
Planteuga. H. J. Paris, Amsterdam.
De Japansche Houtsnede. De Japansche kleuren
druk en de karakteristiek van de Japanschefprent,
door Dr. N. G. van Huffel. Met 27 illustraties,
waaronder een analyse van een kleurenhoutsnede
van Harunobu in 10 bladen. Firma L. J. C. Boucher,
den Haag.
\