Historisch Archief 1877-1940
m
1.
IN een bescheiden aitisten-pension
in de benedenstad van Brussel heb
ik eens een clown gekend. Hij was
een gemelijke en ongemanierde
oude man. die altijd luidkeels boerde
en ik hoor nog zijn gebarsten stem als
hij .rumoerig door de nauwe gangen
liep en zich ging beklagen over het
poovere eten. hot slechte weer of den
.stand van den Belgischen frank. Hij
was een Deen. maar ik ben zijn naam
vergeten, .ook zijn artistennaam, of
schoon hij wel iemand was in zijn vak.
Hij liep altijd met prent briefkaarten
van zichzelf in zijn zak. bruine en
beduimelde kaarten, die hem toonden
in een traditioneelen make-up, po
seerend tegen den achtergrond van
een vooroorlogsch fotografen-atelier.
Hij was lang over zijn goeden tijd
heen en blijkbaar zonder emplooi.
Hij stierf bijna ongemerkt na een
ziekte van drie dagen: een désastre
voor de hospita, hetwelk echter, uit
een oogpunt van pension-reclame.
ruimschoots goed gemaakt werd voor
Wat daarna gebeurde. Want niet
zoodra was hij dood, of van alle kanten
kwamen de clowns om hem te zien.
Sommigen kwamen over uit Parijs,
uit Keulen, uit Birmingham. Bij de
begrafenis waren het er wel vijftig:
clowns, saltimbanken, jongleurs en
ook een paar dwergen. De meesten
waren heele gewone mannetjes, bijna
allemaal klein, met lecren gezichten
en slecht zittende colberts. Het viel
niet op dat de clown geen nabestaan
den had. Deze kleine burgers met
DE PRIMITIEVE KLINKT VAN DEN CLOWN
Clowns van eenige beteekenis emigreeren van het
Circus naar MusK-hall en Variét
gummi-boorden en oude hoeden vorm
den n groote familie. Niemand wist
hoe zij wisten dat de oude clown dood
was. inatir met een Zigeuner-achtig
.**aamhoorigheidsgevuel waron de/e
monsohon naar hun dooden collega
gekomen, terwijl nijd, een/aamheid en
coulissen-int riguo lu-m bij zijn leven
zonder vrienden hadden gelaten. Toen
hij opgebaard lag. heb ik hom voor
't laatst gezien. En merkwaardig: deze
onaanzienlijke man. dien men daags
te voren voor een geplaagden kruide
nier gehouden zou hebben, had op
zijn sterfbed ircer het manker van een
c/oio». Wasbleek in het vale licht, dat
door de pluche gordijnen van een
armoedige huurkamer scheen, lag hij
daar met een door den dood even
absurd als majestueus gemodeleerd
gezicht: den scherpen,ietstelangen
kardinaals-neus. den wrangen trek om den
ingevallen, broeden mond, Grock's
V-vormige clownskin. Iets wat hij
in de arena niet dan met uiterste
spanning van zijn spieren en alle
kunstmiddelen der opgekalkte ma
quillage had kunnen bereiken, schonk
de dood moeiteloos aan dit nu buiten
alle wilskracht om verstarde masker.
En hoe paradoxaal het ook moge'
schijnen, mij is sindsdien altijd o
voorstelling bijgebleven van den clown
die in een kinderlijken angst voor het
onbekende zijn eigen doodenmasker
op zijn gezicht schildert, als om dan
uit een even uitbundig kinderlijk
contrast, te bewijzen dat hij léft!
Er is geen primitievere kunst denk
baar dan die van den clown, niet om
de kunst zelf, die misschien tot de
meest geperfeet ionneer de behoort en
zelfs in zijn eenvoudigsten en meest
gan^baren vorm van circus-excen
triciteit het ambacht van acrobaat
en comediant vereenigt: maar wel
omdat hij nu eenmaal moet leven van
de ongekunstelde reacties van een
zoo primitief mogelijk publiek. De
moderne, snobistische
verintellectualiseering van den clown, de behoefte om
in het ridicule een vorm van 'het
sublieme te zien en daardoor van den
clown ook dien intelligenteren vorm
van den lach te eischen, die zijn cen
trum in den geest en.niet in den een
voud der zintuigen heeft, is stellig
evenveel schuld aan het. verval van
het emplooi als de algemcene en den
laatsten tijd onwaarschijnlijk ver
snelde achteruitgang van het* circus
in het algemeen, als volkeamusement
en als exotische ,.show" vervangen
door die nieuwe ,,biblia pauperum'.'
bij uitnemendheid, die film heet.
De weinige groote circussen hebben
thans reeds zulke enorme uitgaven
voor het ,,paardenspul" zelf en alle
beesten daaraan annex, dat de clowns
algemeen gerecruteerd wprden uit de
stalknechts: óf het ie dan van origine
een slechte clown, die eigenlijk zijn
schamel brood verdient met het ros
kammen der Trakhener- en
Lippenthaler hengsten, óf het is een stalknecht
die op zijn hoofd kan staan en voor
een paar dubbeltjes meerde pailletten;
jurk van zijn voorganger er bij aan
trekt. Clowns van eenige bcteekeim
emigreeren naar de muaic-hall en het
variété, waar zij meestal in hun ver
fijning denatureeren. Het verschil
tusschcn circus en music-hall is wel
eens aldus gedefinieerd, dat het er in
de piste op aankomt u-tit men ver
toont en op de Bühne hoc men het
vertoont. De Fratellini zijn bijvoor
beeld typische circusclowns geble
ven: hun grollen zijn eenvoudig en
elementair, men zou ze van alle
kanten in den ring willen zien, zij
plassen met water en spelen met
kandelaars, die in het zand gedoofd
worden, zij komen met een groot o
entree" en eindigen met een finale.
Cirock daarentegen is een typische
variété-clown. hij speelt voor een
selecter publiek, er zijn minder kin
deren in de zaal, en muziek-critici,
tooneelcritici en filosofen beschouwen
hem vakkundig en met. een heele
wereldbeschouwing erachter.
Daarentegen is de echte circusclown
een volksman in den primitiefsten zin.
Hij moet de sfeer van de achterbuurt
om zich heen hebben. Zijn tenue is een
voor de hand liggende overdrijving
van de arme sloebers, die op straat
in de afgedragen kleéren der rijken
rondloopen, de te wijde boord, de
slobberbroek. Elke volkfcbuurt heeft
zijn gek" en de clown is de incarnatie
van geoorloofd gek-doen. De gek" is
het, die van oudsher een fascine
renden invloed op de straatjeugd heeft
uitgeoefend. Men lachte cm hem met
iets van vrees en, in het groot her
haald, leeft in den clown dan ook altijd
iets van den menschehverschrikker:
men lacht om hem, omdat men weet
dat het niet zóó ernstig is, dat men
er bang voor zou moeten zijn. Maar
iets krampachtigs blijft er ook in het
publiek om den circusring: lach en
applaus beide vervullen hun
myftische roeping van bevrijding uit den
schrik van het ongewone.
Daarom ook wenscht. men aan
houdend, aan n stuk door te lachen,
tot het vanzelf in applaudisseeren over
gaat. Een clown, die zooveel dialoog
spreekt, dat het ertusschén een óogen
blik stil is in de tent, raakt zijn baantje
kwijt. Zijn libretto" is uiterst
eenHENRIK
voudig, het komt
er slechts op aar
wat men ziet. All >
grappen, die meu
hoort, zijn afge
zaagd, maar men
wil telkens weer
de scène zien van
twee clowns, die
elkaar zooveel
klappen geven tot
ze er bij
neervallen, men wil
het gek-doen zien
in zijn meest
elementairen vorm:
als een spotten
met orde en gewoonte. De ..hooge>?
vorm der clownskunst: het spotte
met de wetten der logica en causaliteit
hoort al weer eerder op de Bünn
thuis. De grappen van de piste blij e
in de sfeer van een publiek, dat enki
lacht om iets , geks": een clown mei
een corset, met een kalen kop, bij v<
keur om een beetje viezigheid, l
normen, die daarbij het publiek stelt,
zijn zeer beperkt en rigide, l Ie
publiek wenscht den clown enkel a
onschuldigen grappenmaker. Het ga n?
bare verhaal van den droeven
clown, die de menscheïi aan lu
lachen moet maken terwijl zijn. een $
kind op sterven ligt, bewijst juist l w
het publiek over zijn clowns denk
Wist een publiek immers, dat
clown onder zulke omstandighe.
optrad, dan zou het rebelleeren. tl
ineens niet meer kunnen lachen.
moet een clown bijvoorbeeld K
altijd op zijn zitvlak vallen, onnül
men daar nu eenmaal op valt; «
clown, die op zijn hoofd valt. zon t
veel aan den ernst en het gevnat
herinneren, dat men wel van de
acrobaat, niet echter van den J.llf
mensvriend, die de clown is. verdra
Olownskunst is het nauwst moge Jijt
en elementairste contact van de
mime met het publiek, een pub!iel
SCHOLTE
dat gilt, wanneer
hij een mand met
eieren onder de
menschen gooit,
welke eieren dan
plotseling aaneen
touwtje aan el
kaar vast blijken
te zitten: een
truc, die men
tienmaal gezien
heeft en toch de
elfde maal niet
wil missen. Dan
moet er veel bij
komen, wat men
graag zou willen
doen en toch niet mag: plenzen met
water, borden stukgooien eri een
vroolijke keukeu maken, en dan vooral
elkaar slaan. Dat slaan moet hard
.-vankomen. zoo hard dat de clown
wel, maar het publiek niet denkt dat
liet meencns" is. Dat slaan gebeurt
dan ook meestal echt. Men kan het
niet truqueeren. zooals een toone
lzoen, waarbij men vroeger
kuischheidshalve den adem moest inhouden;
men kan echter de slag klinkender
maken door een kla'pper of wat' kruid
in de hand te doen.
Juist omdat de clownskunst op een
onmiddellijke, primaire reactie van
een eenvoudig publiek gebaseerd is,
dreigt het gevaar, dat men haar
cultiveert en te diepzinnig beschouwt.
Haar gebied omvat alle waarnemingen
van het dagelijksch leven in een
geparodieerden en geëxalteerden vorm.
In den clown leeft inderdaad, maar in
uiterst rudimentairen vorm, een heele
wereldbeschouwing: de woede, de ge
kwetste eigenwaan, de
onaanrandbare domheid, vaak ook de aandoen
lijke hulpvaardigheid en het
steevennaar-beter van den kleinen man met
oen sterk sociaal
minderwaardig^»
L\
heidsgevuel. De domme. August". die
alleen maar cluiu is, voldoet ook zijn
stam-publiek sinds lang niet meer.
Men wil zich vermaken ten koste van
zijn eigenwaan, met iets van een wraak
in den toeschouwer voor de neder
lagen, die hij zelf in minder
ge-outreer<lu omstandigheden geleden heeft.
Vandaar Chaplin's heroiek der
armzaligheid on Cirock's eindelijk onver
hoeds geslaagde truc met den strijk
stok, die hij na tienvoudige moeite
niet heeft kunnen opvangen en in een
achteloos óogenblik vangt zonder
moeite. Vandaar ook de .,mooie" rol,
die de clown in al zijn absurditeit
altijd speelt en vandaar het geliefde
contrast met den net gekleeden, zich
wel gedragenden, maar toch hoonend
aan de kaak gestelden ..heer'' als
partner.
. * *
In Spanje, waar men de trotsche
toreadors als helden vereert, intro
duceert men bij voorkeur in dezelfde
arena de clowns. Men gaat er zelfs
zoover, door het stierengevecht geheel
te doen parodieeren door een toreador
in Chaplin-costuum, die zijn espada
in zijn wandelstok heeft steken. Even
als allo clowns moet een dergelijke
stieren vechter het comediantendom
zoo sterk mogelijk naar voren brengen
om daarentegen de dubbel vereischte
acrobatie van zijn vak zoo behendig
mogelijk te verbergen, want het is
veel moeilijker dezelfde kunst onhan
dig te doen dan in doodelijken ernst,
en in de onhandigheid, verbonden met
een mogelijk gevaar, ziet een zoo
licht exalteerbaar, zoo primitief en
zoo kleurecht volk als het Spaansche
den hoogsten vorm der clownkunst,
die hij ons veel gemoedelijker motie
ven kiest. De meeste circusclowns
waren dan ook Spanjaarden (de clown
Antonet bv. was- een ex-toreador);
de meer intellectueele" clowns lever
de Engeland. .
Ramón, de Spaansche clown, die
iijn eigen levenshistorie geschreven
ijheeft, vertelt daarin hoe hij ns in
een vreemde stad bij een kleermaker
e««n nieuw clownscostuum moest be
stellen. De man, gewoon aan
net-getailorde colbert jes, keek hem eerst aan
of hij gek Avas, maar toen Uamón
zieh als clown bekend maakte, maakte
het snijdertje een kuitenflikkertje van
vreugde, want nu kon hij eens een
costuum ontwerpen, waarvan de na
den zoo gek liepen, de broekspijpen
zou wijd waren, het vest zoo slonzig,
dat hij alles wat er in hem opgekropt
was aan nijd en haat tegen de klanten,
die hom de huid vol scholden over een
vevkeerde coupe, uitleefde in
kriskrasse mallotigheid.
Als het dan ook maar flink ..gek" is,
voelt het publiek niet meer critisch.
Net als kinderen kunnen zij twintig
maal hetzelfde schrikverhaaltje ver
teld krijgen, ja. men voelt zich zelfs
onwennig wanneer een clown een
nieuw verhaal of een nieuwen truc in
troduceert. Een rasechte clown is
bang om origineel te zijn, want hij
mag niet riskeeren, dat het publiek
pas in de tram naar huis de pointe
snapt. De na-aporij van den eenen
clown door den anderen is dan ook
vaak allerminst een bewijs van zijn
armoede. De na-aperij is in dit vak
geoorloofd, geen make-up is gepaten
teerd; want het hangt er toch maar van
af hoe de clown het doet. Iedereen
heeft wel eens gedacht aan de dozijnen
die. de drie Fratellini inüteeren,
zonder erbij te denken, dat ook de
Fratellini alles van hun voorgangers
erfden (een truc niet de houten beest
jes bv. van een ouden clown, die hem
bedacht had ? toen zijn standaard
nummer niet meer Zooveel succes had.
De directeur van liet circus zag de
beestjes en decideerde, dat de clown
het wel eens mocht probeeren als hij
een keer zooveel succes had dat het
publiek hem voor een extraatje terug
riep, want als goede clownsdirecteur
wilde hij geen noviteiten riskeeren.
Déarme clown kreeg dat succes nooit
en op een avond stonden de houten
beestjes achter de coulissen en was
de clown dood). Ook Grcck's uniform
en Chaplin's attributen zijn niet
origineel.
* *
Zoo zijn ei' misschien drie of vier
dozijn trucs, die de clowns telkens
weer van elkaar overnemen. Zij vor
men samen een soort tooverboek, de
clownskabal]a. Wie niet als clown
geboren is, heert er niets aan. Zij zijn
honderdmaal verteld, honderdmaal
beschreven, zij zijn misschien eens
uit een moment van lucide impro
visatie geboren en sindsdien gestan
daardiseerd. Zoo is het klassieke
Sevilla?Valladolid" van de Spaan
sche clowns, waarvan de een.aan den
ander vraagt: Hoor jij in S^villa
thuis?" Nee" Hoor jij dan
in Valladolid thuis?" Nee"
Dan hoor jij elders thuis en als jij
elders thuis Hoort, dan kan jij nieb
hier zijn." Daarop geeft do andere
clown den eersten een klinkenden
oor.veeg en de eerste vraagt onnoozel:
Waarom doe je dat?" Om je
te laten, zien dat ik hier ben." Of het
verhaal van twee eindjes hout".
De eene clown zegt. tegen den anfler:
Wedden dat jij niet op al mijn
vragen antwoordt met ..twee eindjes
hout"? Waarop hem vele dwaze vra
gen gesteld worden; de ander houdt
vol tot de eerste uitroept: Xou heb
je 't toch verloren, hè?" ..Waarom?"
zegt de ander dan. Of het nog altijd
prachtige klassieke verhaal van Footit
en zijn paard. Footit sprong omge
keerd op een paard en sprak:
..Stalmeester, dat paard heeft geen kop"
Die zit aan den andereu kant.
Footit" ..Draai 'm dan om", zei
Footit geërgerd en uit de hoogte. Dit
alles is clownswijsheid iri zijn simpel
sten en! oppersten vorm. Verder kan
een clown niet gaan, of hij komt in
de gecompliceerdere domeinen van
den humor, die zijn terrein niet zijn.
Wat men hem echter toelaat is.
naast zijn make-up, zijn slagzin, zijn
herkenningsteeken: G rock's
.,Warumm?" en ..Nicht möglich". Pichefs
,,V's avez viou".... en tevens een
soort van absurde nationaalhymne
(elke clown heeft er zoo een), welke'hij
tijdens zijn toeren kan zingen en die
vooral door de Engelsche en
Amerikaansche clowns populair gemaakt is.
Er bestaat zelfs een soort internatio
nale clownshymne. die juist t'e heer
lijke naïeve dwaasheid van.den
tircusclown uit zijn groot en tijd illustreert
en die ik hier tot slot citeer:
Mary had a steamboat
And the stetmboat had a bell,
And Mary wem. to heaven
And the steamboat went too-too....
l ?* l
\
* ??*,
i-1 -. r ;T~