Historisch Archief 1877-1940
r
6
De Groene Amsterdammer van 28 Juli 1934
N o. 2982
Duitsche boeken
Feitenromans
Boekbespreking Nico Rost
linino f rei,
Kin Jterit'ht. Sclxmtian
lirtinlVcrlag, &tra#nbnury.
liruno Adler, ..A*<j//i/>/ tnn
Polna." Kin Tuimifhai-ntnmn.
Kachfi-1 'crhtt.i, IV«f/.
liernard voii Brentano schreef on
langs ineen essai: . bcr die Stellumj
des Sfhriffsicller-i in nnscrct'
Gesellsctuiftsordnutiy": ..een letterkundige
snoet weten, wat er aan de hand is.
aindcrs weet- hij niets. Weet hij het
niet. dan kan hij ook niet schrijven.
doch alleen fantaseeren. Wat is
fantasoeren eigenlijk voor oen vreemd
soortige kunst?" Men behoeft deze
opvattingen natuurlijk niet te deelen
Om toe te geven, dat /e in ieder geval
waard zijn om ter d'seus-sie te worden
Er zijn immers mensehen
gein de wereld., er gebeurt eerder
te veel dan te weinig, waarom zou men
dan nieuwe figuren eu gebeurtenissen
moeten uitdenken?. Waarom zou men
zich .bekommeren om de zielsproble
men van uitgedachte figuren, terwijl
we aan on zo eigen reeds meer dan
genoeg hebben? Maar ? zal men
onwillekeurig vragen wat moet
een letterkundige dan doen als hij geen
figuren en toestanden'mag uitdenken,
niet meer mag fantaseeren ?
Misschien is het zijn taa;k iu de
periode, waarin we loven pamfletten
te schrijven. Hij kan'deze pamfletten
schrijven in, den vorm van een
gedicht, eeli roman, een
tooiieelstuk, een essay. In ieder geval dient
naar. mijn meeiiing ook een letter
kundige nuttig werk te verrichten.
hetgeen wederom in het geheel niet
beteekent. dat hij alleen t end enz werk
moet .schrijven. Is Caudide" van
Vpltaire niet ook een pamflet? En liet
meeste wat Swift schreef? En twee
der belangrijkste werken van het
laatste jaar Walter Kohde's boek
Deutschland ist C'aliban" en Wernèr
Hegemaun's, Entlarvte Geschichte'-,
zijn immers ook pamfletten hoogst
nuttige pamfletten. De wereld waarin
we leven is een zoo gecompliceerd
mechanisme, dat geen raad j e
al is bet nog zoo klein -?iets anders
mag doen. dan nuttig zijn. tëlko paadje
moet tevens weten wat voor functie
het verricht en waai'om met welk
doel OP in wiens belang het zijn fimctie
verricht. Het is nu toch langzamer
hand geen geheim meer, dat de maat
schappij, waarin we leven, zich in geen
bloeiende gezondheid verheugt. Het
is ontoelaatbaar te doen, alsof ze
niet ziek is, doch blosjes cp haar
wangen heeft van geluk en wel
stand. Wij mogen ons zelf en ande
ren niet wijs maken, dat het ..al
boter tot den boom" is, doch dienen te
onderzoeken, waarom haar gezond
heid zoo slecht is. Al? we haar gezond
LEVERT MEUBELEN
STOFFEN - TAPIJTEN
EN VERSIERINGEN
willen niak-'U moeten we. in de eerste
plaats weten, wat haar scheelt, daar
we haar anders niet de juiste genees
middelen kunnen voorschrijven. Ook
do letterkundige moet dus op zijn
beurt een diagnose stellen. Misschien
doet hij dit hot best in den vorm
van oen pamflet.
Jiruno Frei schreef een pamflet
over Haiiusson den wouderrabbi van
het Derde Rijk. Hij behoefde niets te
fantaseeren, ook hier was de werke
lijkheid bonter en kleuriger dan de
fantasie vanden srhnjvei-had kunnen
uitdenken.
Een der merkwaardigste figuren
der laatste jaren vindt in Frei /ijn
biograaf. Geen loopbaan was afwisse
lender, geen leven opzienbarender.
Hauusseii was een baanbreker voor
Hitler en word, toen hij zijn taak had
volbracht, en het volk door zijn
tooverkunsten voorbereid op de komst
van den allergrootsten wonderdokter
eveuorbarmingloos geslacht als zoovele
andoren. Frei toont ons, Waarom deze
zoon van eou rabbi uitverkoren was
de rel te spelen, die hij gespeeld hooft
on hoe het mogelijk was, dat hij onder
dozo maatschappelijk? omstandig
heden ' deze ' rol kon spclon. Hitler
kwam na Hanussetl aan do macht,
maar drie jaren lang had de
..llells.-her" telkens in den treure herhaald,
dat do Verlosser op komst was. ..Frei's
boek. dat geschreven werd voor de
laatste gebeurtenissen in
Duitschland, geeft ons een beeld van Hit lor's
ondankbaarheid, zooals hij ze de
laatste weken ook tegen- andere
vroegere 'handlangers aan don dag
legde. Plotseling na er jaren
lang van geprofiteerd te hebben, had
hij genoeg van Hanussen's ..joodsche
en verderfelijke geschriften, die er op
uit waren de onnoozelen te bedriegen"
evenals hij thans verontwaardi
ging huichelt over R ohm's' levens
wandel en de champagnefuiven van
vele S.A'.-leiders.
Het bericht van Bruno Frei over
Ilanussen, dat spannender is. dan de
meest spannende roman, is geschreven
aan de hand van documenten. Elke
medcdeeling en beschrijving er in be
rust op werkelijkheid en de waarheid
er van kan door den schrijver bewezen
worden. De schrijver probeerde tevens
den sociologischen achtergrond van het
geval Ilanussen te analyseeren, waar
door zijn werk een pamflet werd in don
bosten zin van het woord.
*?"*?-.? .
*
Hoe ontstaat de legende van een
ritueelen moord? In wat voor tijden
duiken deze legenden steeds op ?
Welk belang heeft men er bij deze
verhalen weer op te disschen? Bruno
Adler, die reeds vroeger een verdienste
lijke reportage over den aanslag van
{?ferajewo schreef, 'publiceerde thans
een feitenroman" Kampf urn
Polna", dat de beruchte
Hilsneraffaire tot onderwerp heeft. Nu
Julius Streicher opnieuw probeert het
sprookje van den ritueelen moord
als wapen voor weerlopze joden te
benutten, is de herinnering aan de
schande van de Hilsner-affaire hoogst
actueel en Adler's minutieuse be
schrijving van dit proces en liaar
't Is al Leica,
wat de klok slaat!
De voordeden van de LEICA zijn ongeëve
naard, 't Is de beste camera ooit gemaakt.
Standaard Leica met uitwisselbaar objectief
Elmar 1:3.5 . F 1.116,25
Prospectussen enz. gratis op aanvrage bij den fqtohandel,
of wel bij den Hoofd vertegenwoordiger voor Nederland:
ITv.Berchenstraat -f* JOH f N IJ M E G E N
CAP
Honing met Rijksmerk van
OUD-BUSSEM
f 1.40 per K.G.
'« <*en Boekh. en na
RIFMTC RAI f?*postwfssel bij RIENT8
KI t mi d CAL. l <nrY «~_ / ^^""N BALT Den Haag,
ZelfOnfJ. 95 Ct. ft.?-? ^~\.L^^t**~ Daguerrestraat 28
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres
de uitkijk"
P rlnstngracht
27 juli y d' >-eld*ch«»trBit
Tilef. 37460
Ie million
met atina bella
eiken leeftijd regie retiéclair . ._. ,?_._
0 Dagelijks 2.30, T.lïin
N.v. Meubelmagazijn Eden'
Molsteeg ??Amsterdam
BUREAUX
oorzaken nuttig en verdienstelijk.
Men leest met bewondering de
hoofdstukken uit dozen feitenronian
die gewijd zijn aan den hardnekkige».
strijd van Massaryk destijds
universiteits-professor tegen het anti
semitisme en zou willen dat ook aan
een der Duitsche universiteiten de
hoogleeraren protesteerden tegen de
misdaden van Streicher en zijn vrien
den inzake antisemitisme.
Het boek van Bruno Adler: werd
door de beschrijving van Massaryk's
strijd tevens n monument ter eero
van den ouden staatspresident. Maar
de groote waarde van dit werk ?
dat tevens literaire kwaliteiten bezit,
schuilt vooral in de schildering van
het verloop der affaire, waardoor wij
de bronnen leeren. kennen, die te
zamen met anderen een stroom van
barbarij vormen, die zich over Europa
dreigt uit te storten.
Xiouwe' l>uitsc!tc koeken
uitsta v Kegier .,Im Krouzfeuer",
Ein kSoarromuu. Editions du Carrofour,
Paris.
Wolfgang Weihrauch, ,.Dér Maitx".
Eine Legende. Rowohlt Verlag,
Berlin.
Walter Melu-Lng, . und uch
zum Ti-otz". Chansons, Legenden.
Balladen. Europaischer Merkur, Paris,
Ignazio Silone, .,Dio Reise nach
Paris". Novellen. Oprecht en Helbling,
2!ürich.
Bertolt Brecht, Hans Eisler,
Lieder, Gedichte, Chöre". Editions du
Can-efour, Paris.
C. Michaelis, H. Michaelis en W. O.
Somin, Die braune Kultur". Ein
Dókumentenspiegel. Europa Verlag,
Zürich. ' /
Alfred Apfel, Les dessous de la
Justice allemande". Gallimard, Paris
N. R
N o. 2982
De Groene Amsterdammer van 28 Juli 1934
Directeurs*
vacature
(«cruchtcn over oen eventueel»'
bentieiiilnK van llolnricli C'ampeiulonk
tot directeur iler ItlJkKuenrteiiiie
voor beeldend» kunsten
Kr gaan geruchten rond en meer dan geruchten
zijn het, dat voor de plaats van directeur van de
Kijks Academie van Beeldende Kunsten te
Amsterdam een commissie, in allen gevalle een
aantal daarvoor aangewezenen" op zoek zijn
naar zulken directeur, die tevens de leider zqti
zijn onzer monumentale" kunst (zooals dat
met een. verhollandscht Germanisme heet) de
leider dus kunnen wij zeggen van de Hollandsche
muurschildering, van de toegepaste beeldhouw
kunst en van beeldhouwkunst, die als zoodanig
aandoet. Verder wordt als vermoeden uitgedrukt,
dat Campendonk, een Duitscher daarvoor wellicht
zou wórden aangezocht.
Dit is in het kort gezegd, wat rondgaat, rond
spookt.
* *
«
Allerlei vragen kunnen naar aanleiding van dit
moedwillig geheim of onbestemd gehouden bericht
worden gesteld en zij dienen beantwoord te worden!
De eerste vraay. die ik stel (omdat het de voor
naamste is) is wel deze: Blijft het noodzakelijk,
dat de directeur der Kijks Académie opnieuw een
monumentaal" schilder zal zijn?
Ik heb indertijd als mijn meening daaromtrent
geschreven, dat ik na R. Roland Holst, na zijn
resultaten in de muurschildering, na de resultaten
aljner leerlingen het aangewezen zou vinden voor
de goede variatie weer eens een ..gewoon" geschoold
schilder aan 't hoofd der Academie te plaatsen.
En dat vind ik nog om twee redenen. Ten eerste
zie ik de Academie niet als broedplaats van den
werklijken, zeldzamen muurschilder.
Ten tweede ligt de muurschildering niet in
de richting der laatste schilderkunst (deze gaat
naar een realisme, hoe ook geestelijk gekleurd).
Dit realisme eischt ook een ander handwerk dan de
muurschilderkunst; een handwerk, dat (het bleek)
den Hollanders steeds natuurlijker was dan dat
der epische schilderkunst, der muurschildering
enz. Ik zie den wensch weer een monumentaal"
schilder als directeur te benoemen 1°. als een
traagheid des geestes, 2°. als een onkunde tegenover
algemeen Hollandsche eischen en tegenover de
eischen. van dit tijdvak. 3°. als een moedwillig
doordrijven van bepaalde schilders, die voeling
hebben met de officieele instanties.
De tweede vraag, die ik vervolgens stel, is deze:
wanneer met alle geweld zij, die in dezen zeggen
schap of de macht hebben, een monumentalerik
willen hebben, moeten zij dan buitenlands gaan
zoeken, gaan zoeken b.v. naar een Duitscher,
zooals Campendonk dat is, en zijn er geen zulke
schilders in ons eigen land te vinden?
liet laatste betwist ik; het eerste vind ik dus
onnoodig.
En waarom?
Veronderstellen'wij in dit geval, dat Campen
donk een kans heeft. Is er dan geen een Hollander,
dien wij tegenover hem kunnen aanwijzen? Wan
neer wij bij hetzelfde genus blijven, dan hebben
wij n Holland er onmiddellijk ee.n, die zeker zoo
goed is als Campendonk in de vakken, die Campen
donk uitoefent! Dat is Nicolaa. Als glazenier
is hij zonder twijfel zóó goed als Campehdonk (ik
vind hem beter) en als muurschilder (ofschoon
zijn laatste schilderingen mij hebbén teleurgesteld)
is hij de muurschilder van de Asseltsche schil
dering, die ik in haar dramatische, gedeeltelijke
KUNSTZAAL
VAN LIER
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN 126 =
AMSTERDAM
KUNSTWERKEN VAN
d O N Q E HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
De persbreidel in werking
Wie zich in het openbaar opzettelijk in beleedigenden
vcrm uitlaat over het openbaar gezag wordt gestraft
n.et gevangenisstraf..."
J. *'. Hoeve
Hebben we ze even te pakken !'
serene kracht oog steeds een datum in de
Hollandsche scliilderkunst vind. Nicolas' ontwikkeling is
daarenboven als schilder zeker een niet-algémeene;
zyn vakkennis in de glasschilderkunst is er eene,
die die van de andere vrij ver overtreft. Hij heeft
daarenboven een geslepen intellect en een phan
taisie, groot genoeg om anderen vrij te laten in ;
d'eigen phantaisie.
Wij behoeven dus niet Campendonk te gaan
halen, als we Nicolas bezitten. (Jïe kunt de/e
waarheid misschien, zoo zijt ge! nog gemakkelijker
als gansch-objectief aanvaarden, zoo ik zeg,
dat Nicolas mij persoonlijk zeker niet aangenaam is.
Een tweede, die mij aangenamer, want natuur
lijker zou wezen dan Campendonk is Ix;o Visser,
de versierder. Misschien zult ge zeggen, dat hij
te eclectisch is, maar dit kunt ge nooit tegen hem
aanvoeren, want zoo er n eclectisch was, is
dat uw trots, Roland Holst, En dan is als
eclecticus genomen, is Visser veel pleizieriger dan
Holst, omdat zijn eclectisme bloeiend is< en hoe
ge u ook daartegen verzet, een monumentaal''
schilder zonder phantaisie is altijd een armelijk.
bezit en hij bezit tevens voor zijn leerlingen
weinig wekkende kracht. ;
Een derde schilder, dien ge voor het monumen-'
tale" in uw zin zoudt kunnen gebruiken is "Pa»'
der Stok'Hij is, ronduit gezegd, voor mij de minste;
zijn muurschilderingen in Delft zijn allesbehalve
een welslagen. Dit welslagen bleef uit: door een
te gei-ingen inhoud der koppen op die schildering
en door een te weinig subtiel spel der
richtlijnen.Tegenover deze richtlijnen bond hij zich toch te
veel; daardoor verarmde en verstijfde hu zijn
compositie; daar steunde hu te veel op een te
enge vertolking van Konijnenburgsche stellingen
(Konijnenburg zelf is reeds te doctrinair en bezit
te weinig phantaisie). Als docent zie ik Van der
Stok -echter wel rondspringen in de Academie.
Ik noemde u nu reeds drie. schilders, die een
zoeken naar Campendonk overtollig'maken.
Er zijn er meer. PLASSCHAERT
i ,
\