Historisch Archief 1877-1940
.-t'
8
De Groene Amsterdammer van 28 Juli 1934
No. 2982
Volk s f eest c n
HET PARIJSCHE NACHTFEEST
Henrik Scholte
Het Initiatief ('omltl
Amsterdam in actU»
Tacitus moet oei! merkwaardig intuïtief gevoel
bezeten hebben voor de leefwijze onder deze zware,
noordelijke luchten, toen hij. vanuit de veilige
verte vau het wanne Home over ons land schrij
vend, tot die droge, maar niettemin volledige
constateering kwam: ..Frisia non cantat". Het gaat
niet om het zingen alleen, dat. massaal gesproken.
hier altijd een eentonig en luidkeels schreeuwen
blijft, of het nu uit een, schoolklas komt of uit den
wit Bepleisterden, kelder van een psalmeeretule
dorpskerk. Het gaat meer nog om alle uitingen
van feest en vreugde, die bij ons geen mianeeering
hebben. Wij kennen den zoogenaanulen
Hartjesdag, een collectieve uiting van. baldadigheid, en
wij kennen den Koninginnedag, een vrijbrief voor
bicrhijschen en hossen op de maat van het ..Van
je hela-hola": ook al geen zangstuk van bizondere
schakeering. Vreemdelingen, die ons onze stem
hooren uitzetten, denken altijd dadelijk dat wij
ruzie hebben, net als de Arabieren, en meestal
komt het er dan ook van. Bruiloften, kermissen
en een Xaterdagavondstemming in een volksbuurt
is .altijd een sein voor een rel: onze pretmakerij
behoeft altijd politie-contróle. want helaas, de
kunst van het zich amuseeren, door een schriftuur
lijke opvatting van, de erfzonde welhaast-tot'iets
vcrbodens bestempeld en door een plechtige over
heid dan ooly nimmer aangemoedigd, hoogstens
bij wijze van uitlaapklep getolereerd, komt bij
ons niet uit het hart. dat geen rol schijnt te spelen
tusschen de elementaire functies Van de maag en
de stembanden.
O zeker, men kan natuurlijk feestjes organi*euren
door onmondige kinderen, in het wit met vlaggetjes
op een rij te laten loopeu. men kan ook ^ gelijk
onlangs geschiedde in een park een dansWeide
opeuen, waar op lofwaardige wijze de boeren van
het land de laatste resten van een volksdans onder
folkloristische leiding eonserveeren. Maar dit blij
ven-uitingen van boven af. in het volk wortelen
zij niet en de charme van een natuurlijke ontspan
ning, niets anders dan wat heldere en onschuldige
vreugde, is ons wreed .afhandig gemaakt door een
eeuwenlange dreiging met de. inblazingen van den
Satan, den incubus en den succubus.
' .*??*?'' .
Nu hebben wij sinds kort in de hoofdstad een
zich noemend Initiatief ComitéAmsterdam, ge
vormd door eenige heeren die wel eens buitenslands
hun licht opsteken en tot het inzicht gekomen zijn,
dat er in de hoofdstad wel eens wat meer leven in
de brouwerij gebracht zou kunnen worden. Zij
richten zich tot den gemeenteraad en ook wel eens
tot de burgerij met- vaak zeer' onheilige plannen.
die altijd eerst den lachlust opwekken: een kunst
matige berg bij de Kalfjeslaan, een met een
schuimbron te verlichten monument voor de vijftig be
kendste Amsterdammers. Ja, er schijnt zelfs een
plan te zijn tot het organiseeren van een tentoon
stelling van niet-rashonden, uit de overweging,
dat men het volkskind met zijn hoog op de pooien
staand keesje, doesje of poedeltje toch ook wel
eens oen kans mag geven tegenover de chique
dames-met-pekinees, ,die na de Kinologeu tentoon
stellingen stralend op de fotopagina verschijnen.
en waarbij men dan den hond, waarvan met geen
mogelijkheid meer oonig ras te bepalen viel. be
kronen wilde.
Maar daarnaast heeft dat Initiatief Comitédan
ook plannen daadwerkelijk uitgevoerd: een
grootsche huldebetoogiiig in het Stadion, een ..show"
van onze beste orkesten, een paar optochten on
publieke vermakelijkheden, waarbij men
.tenminsteniet van den avorechtschen kant. van de littoratmu1
of een Don Cjuiehotterig ..volksch idealisme" uit
ging. Wil men zich niet heelemaal gewonnen geven
aan de deprimeerende waarheid, dat het hier de
dood in den pot is, dan zal men toch de ..veredeling
van volksvermaken" ter hand moeten nomen dooi
den grootst genicenen deeler en niet door het kleinst
gemeene' veelvoud te zoeken, alle schimpscheuten
van Xurksen en ngeloovige Thomassen maar op
den koop toenemend. Men kan geen hazopoper
maken zonder haas. maar ook niet zonder
'peper.* *
* '
' In de afgoloopeti week heeft dat Initiatief Comit
weer eens het'Stadion, waar het zoo langzamerhand
kind aan huis geworden is, gecharterd voor een
soort volksfeest niet clans en vuurwerk, waarbij
dan natuurlijk noodgedwongen pret van bene
den, don Moerdijk geïmporteerd werd. Kr was een
?kapel, laat ons terstond zeggen een uitstekende
kapel van een Belgisch infanterie-regiment en er
was een ballet van Brusselsche meisjes, maar van
dit eerste deel kwam niet veel terecht. Xiet alleen
dat het donderde en bliksemde en toen baksteenen
regende. Dat was eigenlijk een goede en niet onge
zellige afleiding, want ook zonder die hemelsche
tusschenkomst zou dit deel niet veel geweest zijn.
De luidsprekers in het Stadion echoën nog .steeds
in het veelvoudige en ergens in een uithoek van
het onmetelijke veld dansten op een podium met
sierboompjes er onder twaalf poppetjes onder twee
schijnwerpers. Maar het begon goed, toen het
tweede deel van den avond, die als de zesde
eymphonie van Beethoven verliep, werd ingezet. Onder
een gezuiverden en. stillen hemel danste het ballet
van Loïe Fuller zijn groteske schaduwdansen. zijn
^J
ZUFCQScG
O
: .m
JLAAPKAMEP
GEHEEL COMPLEET
IN MAHONIEHOUT
KALVEQ5TD: IQ AM5TEDDM1
charades in meer dan levensgroot^ dimensies
onder'de liehtfonk'inen van Veduvelli. waaraan
zoowel de kunstkenner als de brandwacht plezier
kon hebben. En toen begon datgene, wat dezen
avond de moeite waard maakte om beschreven te
worden: het vuurwerk van maestro Rug.jriuri. een
vuurwerk, dat het publiek uit het hart gegrepen
was, omdat wij hier ? allen Koninginnedagen ten
spijt nimmer zooiets aanschouwd hebben. Men
kan het geen (Jemeentebestuur kwalijk, nemen, dat
het aan zijn duur plezier van draaiende zonnen.
het geweld van spuitende bommen en do risten
van klaterende cascades van koud vuur in «Ir
laatste jaren al minder on minder ten koste legt,.
Want het is een kostbaar en een kunstig vermaak.
Kunstig ook. want nu zag men eerst hoe mot hot
juiste meesterschap der pyrotechniek. die oen dor
oudste en fascineerendste kunsten en de
Venotiaanfcche erfenis dor Byzantijnen te. oen dergelijk
bacchanaal van den schijn ontstoken dient te
worden. De lucht was licht in oen gordijn van
waarei's en sterren, hot Stadion dreunde tot in zijn
kazematten van hot geweld vun dozen aardschcu
donder. K n men bezwoer ermee1 een revolutie van
hen. die-vier gulden hadden betaald en eerst op het
allei'laatst verzadigd werden met een sensatie.
ditmen als hoog noch als cultureel kan ?bestem
pelen; maar die niettemin, grootscheepsch en
oort'cht amusement was. Voor deze spelen gaf men
gaarn*1 zijn brood en wat er is verloren. ... wat is
er daarentegen gewonnen. . . . wanneer de vreugde
van het kind aldus wakker weet te maken in den
man, die er te schuw voor dreigt te worden? Zijn
wij niet lang genoeg een volk zonder de vrijheid
van de vreugde geweest ?
Nieuwe uitgaven
'Straat zonder zon. Japansche arbeidersroman,
door Naoshi Tokoenaga. Uit het Duitsch vertaald
door Edüard Coenraads. Uitgave: Wereldbiblio
theek, Amsterdam.
Hdvelte, beschrijving van een interessante en
typisch Drentschëgemeente, doof 'A. Waterbolk.
Van Gorcum & Comp. N.V. Uitgevers, Assen.
Verlucht met teekeningen van J. Jans. . ?
N.V. V/H GEBR. BREEN
NIEUWENDIJK No. 172 en 177
HAARLEMMERSTRAAT N b. 64
Grootste keuze in Horloges,
Uurwerken, Goud en Zilver
Specialiteit in ELECTRISCHE KLOKKEN
REPARATIE-INRICHTINGEN VOOR
UURWERKEN, GOUD EN ZILVER
VN D. WE E G E W IJ S '
STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN
' G RA P M O N U M E N T EN
SCHOORSTEENMANTELS
MARMEREN WA8CHTAFELS
RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEP. 42662.
BEGRAFENIS VEREENIGING
TE AMSTERDAM
. SAX JR
P. C. HoofUtr. 38-Tel. 2O341-2425O
CREMATIE
?W. H. POLMAN TUIN'
OVERTOOM 526 ' Telefoon 82660
?afeniraen ? Transporten - Crematie»
De film als
TWEE FILMS, DIE GEZIEN MOETEN
WORDEN, IN DE UITKIJK"
Bioscopy L. J. Jordaan
Walter Hegr: Pandion, tic V!HO harend".
Prof. K. Lewln: De wereld van liet kind*'
De bioscoopwereld is in deze dagen min of meer
«onbewoonbaar niet zoozeer vanwege de tempera
tuur dan wel vanwege het zanggevaar. Van alle
kanten worden de Bing Crosby's, de Kiepura's
eu de Josef Schmidt's op het onschuldige publiek
losgelaten.. . . glimlachende, opgepoetste en con
ventioneel acteerende loudspeakers. Al wat
meloruaan is vult thans de filmtheaters - al wat
filmliefhebber is gaat liever kaïnpeeren.
Het is al-met-al een tijd die ons menigen zucht
ontlokt. Och nee.... het gaat niet om dat poovere
amusenientsgetriller wij hebben jaar en dag
geleerd ons daarin te schikken. Maar het is zoo
zonde, weet ge zoo jammerlijk zonde, dat nog
zooveel meters kostelijk filmmateriaal worden
opgesoupeerd om neuzige blues en blikachtige
opera-aria's te copieeren. Alsof er geen wereld
aan ongekende schatten bestond, waartoe het-,
zelfde apparaat dat thans die soms amusante
maar meestal béte zangers-geschiedenissen moet
opdisschen, den gouden sleutel bezit.
liet is wonderlijk te constateeren hoe voor do
breede massa alleen maar de twee uitersten der
i'ihnmogelijklu'den bestaan: het stupide amusement
fii de stupide documentaire. Aan don eetien kant
staan de tiitgaanders zij willen plezier hobben
enverlangen van de film het nagebootste cabaret.
het nagebootste kluchtspel. Aan de andeiv zijde
bevinden zich de documentaristen in veel
opzichten een secte op zichzelf, die hardnekkig
weigeren in de film iets anders te zien dan een
vorm van ..interessant", onderricht. Kr is te'dezer
plaatse uit den treure op de droevige eenzijdigheid
van beide standpunten gewezen gedeeltelijk
misschien uit n reactie van spontaiien. wrevel.
doch stellig ook omdat het meest primitieve besef
van wat film eigenlijk is, door deze situatie, wordt
onderdrukt.
Merkwaardig genoeg wordt juist in de, laatste
dagen het contrast en de leegte tusschen beide
..opvattingen" op tamelijk krasse wijze gedemon
streerd. Terwijl men zich in tal van bioscopen
bedwelmt aan de galmende schaduwen van het
zang-amusement, geeft het theater ,.De Uitkijk'"
efen orthodox documentair programma. En tusschen
de Reguliersbreestraat en de Prinsengracht, waar
van rechtswege de weg naar het cinegrafische
Rome behoorde te liggen, gaapt thans het vacuüm.
Maar wie wil weten, wat men, mist wat men
?aan ongebruikten rijkdom onbenut laat, die ga
in ,,De tjitkijk" de calvinistische documentaire zien.
Pandion, de vischarend"'is een typisch voor
beeld van de biologische vlijt der natuurfilmers.
'Dr. Jac. P. Thijsse heeft in ,,De Groene" reeds
enthousiast. over dit werk geschreven : eri ik
ken mijn altijd jeugdigen oud-rleeraar nog te goed.
' om zijn ornithologische geestdrift niet ten volle
te begrijpen. Het is voluit bewonderenswaard te
constateeren wat de hartstochtelijke natuurlief
hebber Hege, hier bij middel van de geduldige
camera aan natuurgeheimen te voorschijn brengt.
Intusschen roept deze in zijn soort voortreffelijke
onderwijsfilm bij den filmliefhebber ook nog
andere gevoelens wakker.?gevoelens die aan
samenhang en beteekenis winnen, naarmate men
«ok de andere film, De wereld van het kind",
, aan zich ziet voorbij trekken. Het is moeilijk uit
te maken hoe de neutrale toeschouwer precies
op dergelijke.werken reageert. Maar ik heb zoo'n
vaag vermoeden, dat de domineerende gewaar
wording toch wel zal wezen: Wat een prachtig
observatiemiddel bezitten wij in de film!"?ge
mengd met een natuurlijke belangstelling en
, nieuwsgierigheid ten aanzien van de jonge vogels
en met de onvermijdelijke verteedeling bij de
aspirant-menschen. Daarbij zal het wel blijven.
Dat hier de rudimenten voor nog iets geheel
anders braak liggen... r hoe velen zullen op de
gedachte komen? !
En toch completeert ..De wereld van het kind"
dien gedachtengang. na .,Pandion", op frappante
wijze. Want deze film, geheel gemaakt vanuit de
mentaliteit der kindorpsychologie, opent waar
schijnlijk onbewust fantastische perspectieven
.voor een nieuwe dramatiek, waarvan de wereld
nog geen flauw benul heeft. Bij de bespreking
van ,,La Maternelle" heb ik reeds gewezen op de
betooverende momenten, waar het kind in zijn
doen en laten werd bespied en in de filmcompositie
gelascht met zeldzaam aangrijpende resultaten.
Ik htob toen reeds verzet aangeteekend tegen de
legende van het ..fraai comediespelende kind"
hoewel ik gaarne toegeef, dat de gestelde situaties
heel dikwijls moeilijk te onderscheiden zijn van
de zuiver geobserveerde. Maar er kwamen in deze
fameuse film .genoeg episodes voor (ik heb ze
destijds met natïie genoemd)/die van de prachtige
en ontroerende argeloosheid der kinderziel een
ongewoon gelukkig gebruik wisten te maken en
ik ben er van'overtuigd, dat deze oogenblikken
in hoofdzaak tot het enorme succes van
BenoitLévy's werk .hebben bijgedragen. Met des te meer
klem wees ik hierop, omdat in de/e fragmenten
gebroken werd met het ge-Jackie-C'oogan
deigebruikelijke kinderfilms en aldus de leegte tus
schen documentaire en speelfilm werd aangetast.
..De wereld van het kind" echter gaat in de
consequenties welke het (alweer: waarschijnlijk
onbewust) openbaart iutg oneindig verder. Hier
wordt n.l. het standpunt der wetenschappelijke
observatie verlaten men doet een ? poging tot
de ontraadseling van het kindergemoed zelve....
m.a.w. de filmcamera neemt actief aan het ...drama"
der eerste kindsheid deel. Zij tracht in hét
/innoeii gevoelsleven vair hot heel jonge kind door te
dringen, door zijn indrukken ? te ervaren zona Is
do baby die zelf ontvangt. Do camera stelt zich
ili do plaats van het kind - legt zich in de wieg
tracht een heel leven van empirisch weten uit te
wisschen en de wereld opnieuw te zien met den
blanken, ongerepteiv blik van den zuigeling. En
het resultaat is nog heel wat anders dan de weten
schappelijke observatie. Het is ongewoon ont
roerend voor den toeschouwer met do eerste
bewustzijnsglimpen van het kind een kamer rond
te blikken: het onontwarbare mysterie te beleven
van een doek, die over de oogen wordt geworpen
waarmede aan het bestaan der zienlijke wereld
eensklaps een eind wordt gemaakt om het
wonder van een klok te bestaren met het vreemde
glimmende ding dat zonder zichtbare drijfkracht
heen en weer slingert 'om het raadsel van het
perspectief te beleven in het vertrouwde
moederbeeld, dat van beneden-af gezien tot iets
huiveringwekkend-dreigends wordt. Wie voelt zich n^öt
eensklaps gesteld voor het ontzaglijke probleem
van Ich und Umwelt" wie beseft niet met vage
verwondering, hoe de heftigste sensatie en de
meest bewogen dramatiek wellicht doorleefd werd
in de eerste kinderjaren?
Dewsreldvarihet kind1
Partdion, de vischarend
Ik weet niet of do litteratuur zich reeds op dit
merkwaardig domein bewogen heeft behalve
een korte novelle van (ik meen ('laude Farrèrei
is mij geen litterair werk bekend, dat het ontzag
lijke drama: de eerste botsing tusschen individu
en wereld, tot onderwerp koos. Maar wel weet
ik, i\a ..De wereld van het kind" te hebben gezien.
dat voor de film "hier een groote en belangrijke
taak is weggelegd. Zij geeft de ervaringen en
affecten zonder commentaar, zeker maar het
kind ontvangt ze eveneens zonder ..toelichting".
Het kind kruipt op de knieën tusschen stoelpooten
en menschenbeenen rond en de merkwaardige
sensatie, waarvan een menschenleeftijd ons scheidt
wordt oenklaps weer levend voor ons. Wij zien
?het tafelkleed als een machtig tentdak over onze
'hoofden uitgespannen wij kijken <>p naar dien
raadselachtige!!, demon: den. Volwassene, zooals
hij onheilspellend boven ons torent. Wij ontdekken
dat sinistere stuk l.'veii: het dier. wij ervaren de
geheimzinnige relativiteit van beweging en stil
staan, wanneer het plafond en de. wanden . zich
langs onzen, rijdenden kinderwagen schijnen te
bewegen.
Zie dit is ander materiaal voor de film. dan
het opstellen van een heldentenor voor camera
en microfoon.'Dit raakt ook andere mogelijkheden.
dan de brave omlerwijsstof der' (.'inetnatografische
Volksuniversiteiten.... dit. kan' beteekeiien een.
vullen van de leegte tussehen ..gestelde" speel
film er. nuchtere documentaire, t i een andere uit
drukkingsvorm beschikt over dit volstrekt oor
spronkelijke mirakel van het in de vlucht gegrepen
leven. Heen ander medium is in staat gewaar
wordingen en sensaties zoo ongerept uit de werke
lijkheid over te nemen on ze in te lasscheii in hot
mozaïek van een zinVol 'geordend geheel.
Scenaristen! Hier is werk aan den winkel!
Wio schrijft het scenario van het ..Wordende
menschenleven" of van ..Ik bon oen vluchteling
uit het onbekende?" Hot zal lang duren ??maar
wij hebben geduld . omdat wij weten welk een
moeilijke toepassing van het onvolprezen materiaal
dat de film biedt hier wordt verlangd. Tot zoolang
laten wij ons geduldig beglimlacheix en be-kwoelen
dóór de Taubers en de Kiepura's.
Als het maar komt.... als het maar komt !
* J M
*?
\