Historisch Archief 1877-1940
-?t
?A
R
'f
Charles Laughton als Hendrik VIII
Lu ui*Ii ton
Er was er eens oen tijd, dat d?
Kngolsehon smaalden over «Ie
uitgetlroogde. b rood magere (Quakers: dat
op jarht prent on de dikke buiken
temet uit de rood» vesten puilden.
«lat de siHiiro zijn vier pinten port
moest kunnen verdragen on de
kamermeisjes in de. post herbergen naar de
verhalen gaan althans voortdurend
haar oer moesten verdedigen, tegen do
libortijnscho beau's uit Londen. Het
geld was niet overvloedig, maar
oirculoerdo snel. do herberg was den
hooien dag open. de lusten waren niet
verfijnd, maar ook zonder codificatie.
Kortom, is het niet opvallend, als
men den huldigen Brit ziet loopen.
dat ..John Buil" de meest diklijvige
der sbtatsvorbeeldiniï.'ri is! Merry
okl Erigland wa* -do tijd dat slechts
edelman en werkman golden, die
ieder op eigen terrein hun vrijen gang
gingen.
Toen kwam. met do koloniën
het geld en mot het gold de welge
stelde middenstander. Zijn naam duidt
het reeds aan. hij moest zijn plaats
fundeeren op regelmaat. Hij verander
de geleidelijk het beeld van het
Engelsche leven, hij streefde, uit
welbegrepen eigenbelang, naar zeker
heid, naar het axioma: geen aanstoot
geven om zelf niet gehinderd te
worden. Bij Dickcns vindt ge nog
het broeische bedrijf van het genieene
volk, sindsdien is het steencn tijdperk
van den gentleman begonnen.
Wanneer dan ook in Albion nog
eens fel en wild wordt geleefd, schrikt
het publiek zich half dood. Op het
?eerste gezicht 'strookt dit alles niet
met den Britschen lust tot avontuur.
Maar dan zijn het de spieren en het koel
Verstand tegen de natuur. Er wordt
geen geestelijk evenwicht verloren.
Het gezond verstand*'is het veilig
plechtanker tegen aanvallen van
psychische .wervelwinden. Bij de
. meeste Engelsche kunstenaars bestaat
wel lust tot avontuur, op den beganen
grond. Zij trachten den medeburger
op eigen terrein téontmoeten. De
uiterlijke verschijnselen, weder volgens
de burgernorm gezien, worden bij
eengevoegd tot nict-allcdaagsche com
binaties en zoo hopen zij onwerkelijk
heid, verbeelding te scheppen. Het
experiment is, .om z"oo' te zeggen
«teeds horizontaal, bijkans nooit verti
kaal. Sir Gerald Dumaurier werd
Londensche tooneelfavorieten
TOONEELSPELER EN FILMACTEUR CHARLES LAUGHTON
DE JONG GESTORVEN TOONEELSCHRIJ VER
RONALD MACKENZIE
door zijn vader, zelf kunstenaar, naar
een public school gezonden, daar dit
voor een behoorlijk Kngelsch acteur
in don dop noodzaak was.
Wanneer dus in dit vlakke land
schap een vulkaan doorbreekt of een
ravijn splijt, loopt het volk, zij het
ook na eenige aarzeling, te hoop. De
aanblik van zulke krachten geeft.
op veiligen afstand, toch altijd het
gevoel ook oen ..vent" te zijn.
Ken «Ier laatste erupties is hot
tooneelspol van Charles Laughton.
Vierkant en grof als een boer. ecu
bol gezicht als een kind. plomp en
tegelijk beweeglijk als een romeinsch
keizer. Zijn stem heeft het volle
register van stuntelige onbeholpen
heid tot ij/ige hougmoe-digheid. In
de film ..the private life of llenri
the Kight" maakt hij vol gebruik
van zijn ronden buik. zijn sluwe
oogen en dubbel*1 kin. en tracht ze
niet weg te moffelen om dichter bij
het commune ideaal van een vorst
te komen. Zijn Hom-v wordt nooit
een ploortige koning, maar het
dagelijkseh verschijnsel van een z»er
sensueel meiisch. die. als koning, de.
kans kroeg zijn lusten, bot te vieren,
waar een gelijksoortig onderdaan
moest intoomen of met ..snooproisjes"
genoegen had moeten nemen.
Sinds hij «leze film voltooide.
hoeft Laughton bij den troep der Old
Yie drie rollen gespeeld.
Allereerst de Kerseiiboomgaard van
Tsechov. waarvan de vertooning
Rheinhardt op zijn hoogtepunt
jaloersch had kunnen maken. Ken
prachtige opvoering.' de meest ver
fijnde die ik ooit in Engeland zag.
De tragiek van het verlies zuiver
afgewogen tegen de vreugde van het
nieuwe avontuur. Laughton speelde
Lopahin. den parvenu, die tegelijk
wraak neemt en zijn slachtoffers wil
redden. Ge moet hem in kleine ge
baren zien protsen. beschonken zien
. pralen en smeken tegen de onbereik
bare onverschilligheid van zijn adel
lijke vijanden.
Daarna in Love for Love van den
klassikus Congreve (tijdgenoot van
Molière) waar hij den kletskous speelt
die als een clown meezeult in dit
spel van spitsen dialoog.
In zijn gouden pronkgewaad broddelt
hij stomheid en arrogantie aan elkaar,
met zijn dikke corpus pralend als
een gans in de volière.
Tenslotte als Macbeth. een figuur
die, in zijn streven naar schaamtelooze
macht, aan onzuivere ariërs tenminste
zeer vreemd is geworden. Maar Laugh
ton speelt deze rol volkomen in duplo,
geweldenaar, die afwisselend in zijn
macht zwelgt en zich zelve er om
veracht* Ziet hem staan, met zijn
zware beenen gespreid als de colossus
van Rhodus en hoe dan langzaam die
spanning verloopt als terugvloeiend
water.
Laughton weet dat veel in den geest
gevoed wordt door het lichaam en
wederom het lichaam elke beweging
der ziel onweerstaanbaar moet ver
raden. , .
Het Verhaal dat hij bij het
instudeeren van .zijn rollen ongenaakbaar
en half bezeten is, neem ik van hem
gaarne aan. Iedere rol is een stuk
van hem. dat hij moeizaam of met
gusto aan het daglicht laat komen.
Binnenkort gaat hij naar Holly
wood.
Hij zal daar n film maken, ver
moedelijk ., Marie Antoinotto" !
Daarna terug naar Elstree om onder
Kurda vijf rollen te verfilmen, waar
van wederom een. ditmaal, jonge
J lenry de achtste met ? bien tonnés
de se trouver ensembles Maurice
Chevalier.
Verder Macbeth'. dan vermoedelijk
oen modern on oen historische film
en daarna een film over hot loven
van Diaghilev en deti danser Nijinsky.
Bij het lezen van dit menu wordt hot
u wat draaiorig en kunt ge Korda's.
door het succes aangespoorde,
doorjakkeren. weinig aanlokkelijk vindon.
Als ik het voor 't zoggen had. zou
een samenspel van Laughton on die
Bergner mij wol lijken.
Maar misschien, is dit een te on
economisch sterrenbeeld.
Genoeg toekomstvoorspellingen en
wonschen. tot zoover was het oen
genot dexen meiisch te zien uit boeldon.
ItonaUl
,.Tltt» Maitlnmls"
Drie jaar geledon vond een der vele
dolende toonoel M. S. 's (geijkte
Kuyelsche term voor manuscript ) genade
in do oogen van «Ion Lomlensehon
Kheinhardt. don regisseur
Kommisarjeski. ..Musical Chairs" was de
eersteling van een zeer jeugdig
toonoelschrijver (Muckeime was toen 2ü).
eenzaam, schuw, vroogwijs tusschen
het muffe provincioleyen in benarde
omstandigheden, liet maakte als ge
bruikelijk in het int ellectueele theater
(Embassy) een proefrit on kwam daar
na voor een langen ..ren" naar het
Westen.
Het stuk kreeg een eersto-klas
bezetting, een zeer verzorgde regie
en werd ook door Pitoëff op het
program genomen. Ik geloof dat het
in Holland als Stoelendans" werd
opgevoerd.
De pers was opgetogen en meende
dat een Britschen Tchechov ontdekt
was. Deze vergelijking was inderdaad
niet zoo overdreven, de \vrangheid,
spot, deernis, de haast filmische
continuïteit had hij met den Rus
zér gemeen. En het spel van .Tolm
Gielgud hitste de spanning, de voortdu
rende geprikkeldheid, tot een bijkans
voelbaren dissonant op. Mackenzïa
schreef onmiddellijk daarop de
Maitlands; het werd met Kommisarjeski
doorgenomen, bijgevijld en geplaatst.
Het ging den armen jongen goed,
hij ging voor het eerst, op een -buiten-.
landsche. vacantie en kwam bij een
auto-ongeluk in Zuid Frankrijk om
het leven.
Ergens zegt John Maitland( Giel
gud): toen ik hoorde dat Mozartzoo
jong 'stierf kr^eg de wereld door
zulk een verspilling . een ander
aspect. Vraag is of deze wrange woor
den ook op Mackenzie van toepassing
zullen blijken. De Maitlands is een
brilliant en sensitief werk, maar het
is te duidelijk beïnvloed en Opgebouwd
uit nog jonge herinneringen.. Het
moét dus missen de koene allure van
het eerste stuk. dat uit besefte maar
niet direkt beleefde gebeurtenissen
Charles Laughton
werd geboren. De negen personages
in de Maitia-nds vertegenwoordigen
oveuzoo vele milJioeiien provincie-vege
taties, maar al zijn zij type. zij ver
liezen bij Mackonzie no«>it hun eigen
dimensies. Het familie-drama aan
een kleine kustplaats is niet grootseh.
liet snorpt hoogstens als een droge
spons over een schoolbord. Het is
overdreven als een familieportret
bij oen kloinsteedscheii fut».graaf;
het barst haast uit tlo lijst door ge
dwongen nheid. Hot is wat te echt
en geeft, onze verbeelding oen te
makkelijken avond.
Slechts oen oogonblik is er ont
spanning in clownoske dronkenschap.
Als in ..Musical Chairs" speelt Giel
gud cle hoofdrol, zér gevoelig (hij is
oen groot comediant) en vooral is
bewonderenswoard hoe hij zich binnen
het kader van het stuk houdt. Hij
is de eenige verfijnde van deze familie
en niets ware gemakkelijker deze rol
te sublimeeren boven het bedoelde;
een fijngevoelige mislukkeling.
Uit deze peuterige familie is de
tweede zoon losgebroken en keert
als geslaagd jeune-premier terug;
egoist. ijdeltuit en van top tot teen
levend. Hij is de spiegel, die de an
deren hun verval doet beseffen en
daarmee is het kwaad geschied. Do
poppen worden menschen en men
sehen in een kooiêzijn valsch. Alleen
de onbeholpen schooljongen kan nog
v».>ldoende droomen om de tralies niet
te zien. " ?
Macktmzie's achtergrond is een
plaatselijke maskerade en hij heeft
de verleiding niet kunnen weerstaan
zijn personen hier en daar in potsier
lijke pakken hun noodlot te laten
ontmoeten. Het meest ontroert de
idee dat deze jonggestorvene reeds
Z«M) diep in de hulpeloosheid zonder
oplossing van ons menschelijk stre
ven" heeft gepeild.
Zijn deze beide tobneelstukken
fundament om een blij venden naam
op te bouwen? The Maitlands"
nauwelijks, Musical Chairs, wel. Geen
van beide heeft een ster-rol en Macken
zie heeft dus de ijdelheid niet tot
bondgenoot. Maar in zijn eersteling
is de fantazie en daarop alleen is het
veilig te vertrouwen. ? .
R. VAX RAVENBEEK
Staatsvijand nr. n
Het Dillinger"-kogelscherm
lift geval
Kv. -n staan wij stil. Wenden
huiverend Iiol gtfluat iiuar Amerika.
Ni ?< alleen hot land van matelooxe
\vr<»voringcn opjdeii stof. maar ook
ii" bakermat van groote geesten als
Kdisoii. Lincoln. Wilson: van
litorai'ir»Mi als Lowis. Dreisor. Sinclair.
H»'ininu;\vay. Dos Passos. Moneken,
Li'wisiihn. 1 1 ergoshei mor, Goldor. Niet
alloen het lanii van taueiacntige
vlucht in , Vooruitgang maar ook
d-- bootu waaraan vruchten als
..Prohibitie", ..Bendewezen". ..Cor
ruptie" tot ontwikkeling werden ge
bracht. Niet alleen de hooge tempel
:«i»»r tochniek, waarin onder het snorren
en zoemeii van dynamo's en motoren
aan de materieele evolutie wordt
gearbeid, maar ook het broei- warme
laboratorium, waarin riet Kunstmatige
geboorteproces plaats grijpt van Mae
West en King Kong.
? Voorwaar: King Kong is e ven weinig
mythe, als Mae West met haar
corpulente sex-appeal en haar wie
belende vleeschniassa's fictie is. Zij
zijn' levende stukken Amerika. Em
blemen for ever" in de Stars and
atripes". Zij 'zullen steeds weer op
duiken, zij het in andere gedaanten,
hetzij als de derivaten van de dood
gewone immoraliteit, hetzij om
ge.tuigcnis af te leggen van het
algemwne sexueele misverstand, , hetzij
als ordinaire vernielers uit haat of
wraak, hetzij als de misdadigers par
droit de naissance.
Zij zijn als de giganten uit Döblin's
..Abenteuerbuch", die in een afzichte
lijk versneld groeiproces steeds mon
sterachtiger vormen aannemen.
In dit aspect verschijnt de af
schrikwekkende en toch ook meelij
wekkende figuur van John Herbert
Dillinger.
Niemand is er mij dunkt beter in
geslaagd, de werkelijke importantie
van het verschijnsel Dillinger"
binDE STRIJD DER AMERIKAANSCHE
POLITIE TEGEN DE GANGSTERS
L. Althoff
non oiis zuo beperkte waarnemings
vermogen, te brengen, als de journalist
die op liet idee kwam, het heele
gewas over te planten in llollandscheu
grond. Hij deed dat ongeveer als vclgt:
Denk u in, dat er bij ons een man
rondzwierf, die een paar banken
beroofd, en een dozijn menschen
neergeschoten had; die uit
Schevoningen en Leeuwarden was ontvlucht
en wapens had gesmokkeld in de
straf gevangenis in Haarlem, waai
de veroordeelden een opstand ver
wekten, en na den directeur te hebben
gegijzeld, met hun bevrijder een
bende organiseerden, die Nederland
t'.frroi'isL-mle. Denk u eens in dat deze
man een commissaris der koningin
ontvoerde, dat hij niet te grijpen
was en dat hij dan weer als een havik
op den Helder neerschoot om over
morgen Ooster
beek eens uit te
rooien, en dat
eindolijk de gansche
gewapende macht
van' ons land.
met
vliegmachinys en machine»
ge\veren en, met
hulp vaneen
radeluozu bevolking.
aan een klop
jacht op dezen
man deelnam".
Inderdaad. Op
deze wijze kan
men zich ten
naaste bij een
denkbeeld vor
men van zekere
,. Amerikaans che toestanden/'
Wanneer wij nu het geval Dillinger
pp de snij taf el leggen om er door
een anatomische les eenigszins in te
kunnen doordringen, ontdekken wij
al spoadig geledingen van een onont
warbare gecompliceerdheid. Hoe be
kijken wij dit cadaver ? Als tijdsbeeld 'f
Als baleediging der beschaving
aangedaan? Als slachtoffer van
maatschapps lijke onrecht vaar
dïgheid? Of als het stoffelijk
overschot van een doodgewonen
moordenaar?
Spoedig ontdekken wij. dat
met het geval Dillinger gansch
het .«ntzaggelijk-omvangrijke
beeld ,,Vereenigde Staten" voor
ons oprijst, dat wij hier helaas
op geen stukken na kunnen
overzien. Daarom trekken wij
ons terug, zoover mogelijk terug, om,
van een grooteren afstand, althans een
indruk te kunnen krijgen van het geheel
*'?*.' : ' . ? ,'
Dillinger staat voor een achter
grond, die hoofdzakelijk is opgebouwd
uit de volgende pnderdeelen:
1. De prohibitie, met als gevolg
het bendewezen.
De politie laat van kenteekenen van
misdadigers een gipsmodel maken om
bij dz opsporing te dienen.
3. Do corruptie in alle geledingen
van het besturend apparaat.
!t. De opvoeding.
I. Het gevangeniswezen.
.">. De autonomie van d--
on-lor.seheidene staten.
0. De gevolgen van den wereld
oorlog.
N'emand /al van ons verlangen.
dat wij dit schema, dat uiteraard
onvolledig is, uitwerken. Daar ut de
uitvoerige litteratuur voor.
Dillinger is er uit naar voren
gel reden.
De man zelf.
J lij was sterk. Jlij was moedig. Hij
hield van avonturen. Zijn 'uitge
sproken misdadigen aanleg maakte
hem de makkelijke prooi van een voel
ouderen man (een, ontslagen ge
vangene) die hem dronken gevoerd
zou hebben o m
hem daarna ovt-r
te halen "???u
koopman te
vernuiordeii eïi t"
boroovoii.
I)»1 ..ol'tii k-elc"
biografie van
Dil?lir.ger zoirt ver
der, dat Dillmg«T
zijn daad aan zijn
vader bokeiidi-.
die hem naar de
politie stuurde.
De jonge Dillinger
ging voor een jaar
of tien de gevan
genis in. Zijn
vrouw liet zich
terstond van hem
scheiden. Men zegt dat deze
naatde meening van Dillinger voel te
zware straf, de diepste haatgevoelens
wakker riepen, en dat de jonge nmn
toen willens en wetens de ..Public
Knemy" werd. waar later eenige
duizenden politiemannen on soldaten
jacht op zouden maken.
Een arrestatie in hemdsmouwen
Voor het overl^v is het tamelijk
wanrst-hijnlijk. dat heorschziu-ht' een
ontzaifuolijke vitaliteit <?n e»n abnor
male hang naar romantiek, van den
jongen Amerikaan den roofridder
'maakten, dien hij geworden is.
Dat deze factoren '/???ker Hiel onder
schat, mogen worden blijkt uit de
wijze, waitrop Dillinger zichzelf een
bri-vet van b«'kwaamheid vi'?!?«.»ver*!«??.
Het is bekend . dat de 'onderwereld
van (. hieau'o den ireboivn Ameiikaan
niet als re«,u beselnuuvt. Het
continsront? mistlndigers bestaat voornamelijk
uit Polen. Italianen en lieden uit den'
Balkan. Dilliuger brak met-én alle
wantrouwen tegen, de ..misdadige
integriteit" van zijn persoon af. door
wapens te smokkelen binnen do'
muron van hot staatstuchthuis van
Indiana. Hij ontketende daar zoo
een opstand, waarbij een belangrijk
aantal ..zware'' misdadigers wist- te
ontsnappen. Zij vormden de
Dillingergang. De gouverneur van het tucht
huis' werd gegijzeld.
Nadien was Dillinger wél recu.
(Slot op pag. 14.)
\\
Politieagenten oefenen zich op een schiet'
schijf, die den kop van Dillinger voorstelt.
\