Historisch Archief 1877-1940
18
t-1
De Groene Amsterdammer van 11 Augustus 1934
N o. 2984
Radio en grammofoon
Dansplaten voor
den zomer
Karel Mengelberg
Odeon, Hls Master'a Voice.
Polydor en
Columbiafabrikaten
Wie van ons herinnert zich niet het
tumult en het geruzie dat er was, toen
het fenomeen ,.jazz-muziek" in den tijd
kort na den oorlog in Europa zijn intre
de deed.
Terwijl de soldaten oorlogsmoede
huiswaarts keerden en de demonstra
ties der revolutionnairen in onze steden
de hoop deden leven, dat deze oorlog
nu werkelijk de laatste geweest zou
zijn. begon de jazz zich met verbazing
wekkende snelheid te verbreiden.
Vergeten werden de elegante dan-,
sen van vóór den oorlog; de begrippen:
valse-boston. scottish, polka-mazurka.
cake-walk verouderden ras. Deze dan
sen waren muzikaal zeer geacheyeerd
en hadden een bijna ingetogen ka
rakter uitgezonderd natuurlijk de
cancan.
De jazz echter was een luidruchtige
en %vilde kla-nt. in ieder geval stak er
in hem een primaire vitaliteit.
Voor ons allen was het eerste
aanhooren van een jazzband een merk
waardige sensatie. In 't begin stootte
ons daarbij het on-harmonische af.
het ? willekeurige der stemvoering.
vooral het geëxalteerde; ons verschrik
ten de nieuwsoortige. bombardementen
van ons gehoororgaan dcor het
gedrui.sch en geraas van het slagwerk.
de auto-claxons, brandweer-sirenes
en stukgcsmeten stapels borden. Op
den duur konden wij ons echter aan
de zeer bijzondere aantrekkingskracht
van de jazz. aan zijn ongebonden en
directe zeggingswijze. niet onttrekken.
En wij begonnen naar zijn pijpen
dat wil zeggen naar zijn saxofoons en
ABONNEMENTSPRIJS
VAN
DE GROENE"
per jaar:
Nederland.
. . .... . . ?
10.Indië(Zeepost) 10.
(mail) . . 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid-Afrika
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
|U
"E'
o
0>
3
0
o
? 11.50
? 13.50
klarinetten, trompetten en bazuinen
te dansen. Een ware
jazz-danswoede maakte zich van onze aarde
meester.
* *
In gén discotheek zouden eigenlijk
de specimina der twee zoo verschil
lende dansmuzieken uit gindsche
jaren mogen ontbreken. Want deze
oude dansplateii zijn het lierspelen
meer dan waard. En wanneer wij er
bij vrienden en bekenden en vooral
bij ooms en tantes maar vlijtig genoeg
naar zoeken, vinden \vy zeker nog
wel het een of andere interessante
exemplaar.
Uiteraard zijn er meer
grammofoonopnamen gemaakt van den eleganten
vóóroorlogschen salon-dans! dan van
zijn na-oorlogschen halfbroeder uit de
dancings, de jazz. Het ligt voor de
hand. dat het minder moeite kostte
een zorgvuldig ingestudeerden dans van
bepaalden muzikalen vorm en
fashionable instrumentatie op te nemen.
dan de jazz welks muziek niet geno
teerd werd en die door de jazz-musiei
aan de hand van een bekende melodie
en onder invloed van het milieu zoo
wel als van de producten van god
Bacchus ad hoc gefantaseerd werd. De
zakelijk ingerichte opname-studio's
intimideerden onze jazz-adepteii. zij
konden niet jroed ..jazzen" buiten lam
natuurlijke omgeving: Je dancing.
met zijn lichteffecten en met y.ijn
drinkend en dansend publiek hetwelk
zich tot eiken prijs van de meest dol
zinnige zijde toonen wilde. Een opna
me uit- een dancing was toen vrijwel
uitgesloten, daar men het zoogenaam
de electrische 'opnamé-procédó nog
niet kende. Voor ons zou dit geen pro
bleem 'beteekenen: wij stellen voor
onze grammofoon-opnamen onze mi
crofonen op iedere slechts denkbare
plaats op.
1 ' * ? * ,
De toenmalige jazzLrage duurde niet
lang. Weldra verscheen <le getemde.
geciviliseerde jazz. Geraffineerd goed
geschreven arrangementen vervingen
de onbekommerde improvisaties: in
plaats van het lukraak-spel kwam een
tot het uiterste gedreven instrumen
tale virtuositeit.
Het arrangement en do interpreta
tie kregen in de laatste jaren het hoofd
accent: de thematiek en vooral de
muzikale inval werden helaas meer en
meer verwaarloosd.
Allengs verdween ook uit ortze
grammofoon-catalogi de naam
..jazz", en de dansmuziek van heden
richt zich weer regressief naar hét
elegante maar ook ietwat lamlendige
gamma van 1914,...
En óver 1914 gesproken, of over
nog een eeuw vre-eger.... Zooals toen
het congres danste, zoo zullen wij dezen
zomer ook nog maar dansen, ondanks
alle verontrustende geruchten.
* *
Degene die den ,,klassieke" jazz-stijl
thans nog het meeste cultiveert is
Louis Armstrong. Zijn hoesche
heimwee-gezang heeft steeds weer iets
aangrijpeiuls: zijn trompet spel overigens
iet s zeer respectabel», /ijn geheele
musiceeren laat zooveel oerwoud-instinct
vermoeden, dat het ons geenszins ver
wonderen zou als Armstrong onder
/.ijn zoo correcte smoking-hemd non
de fetisclien zijner zwarte medicijn
mannen zou dragen. Odeon 183.702
brengt ons zijn gezang in ,,Star dust".
een langzame foxtrot waarop voor
treffelijk te dansen is. De andere kant
laat ,.Chinatown, my Chinatown"
hooren. een muzikaal ..genre-stukje",
vlug en virtuoos gespeeld, met ge
sprek-brokken en merkwaardig sinis
ter gelach doorspekt. Onvergetelijk
echter zal Armstrong ons blijven om
zijn interpretatie in 1927/28 van de
,.West-End-Blues" (Odeon 105.380).
De arrangementen die de ten onzent
welbekende Cab Calloway speelt, too
nen reeds een grootere aanpassing aan
den smaak van den blanken man. Hij
speelde voor His Master's Voice (AE
4355) de foxtrot» ..Jitter-Bug" en
..Hottcha Razz-Ma-Tazz".
Opnametechnisch zeer geslaagd, brengt de
eene zijde dezer plaat Cab's declama
tie-zang-op-én-toon, de andere zijde
laat ons een virtuoos trompet-solo
hooren. Op Polyder A 500.380 werd
een door Calloway's orkestje gespeeld
arrangement van de ..Saint
LouisBlues" opgenomen. De buitengewone
interpretaties van deze door W. C.
Handy genoteerde volksmelodie dooi
de bijna vergeten grootheden van voor
10 jaar: Sam Wooding en de
CottonPickers liggen echter nog te vei^seh
in ons geheugen, dati dat wij ze v< or
de tegenwoordige kunnen vergeten.
Duke lïllington. die zich een
eereplaats in onze discotheek verwierf
met zijn ..Black and Tau-Fantasy"
(Okay) en met zijn ..Creole-Hhapsody"
(His Master's Voice) kan men' hooren
in ..The Mooche" en ..Black Beauty"
op Polydor A 500.100: Ifenry Hall
de populaire leider van liet
dansorkest der B.B.C., bespeelde ('olumbia
DK 1)055 met ..l.ove. lil'e and lauffhtei1"
en ..Kiding on the. Clmids". JJen
I'ftUuck verrast met ..fïoin' to heavén
on a mule" en Jtnymnnd Lfijnnitl
met ..Blue Prelude" op Columbia
D K 905.5. Red yichols met zijn
..Eccenttic" en .. K i ver boa t Shuiïlo"
op Polydor A 500.400.
His Master's Voice A K 4,310 brengt
ons de foxtrots" ..Thanks" door liet
orkest van Rtiy Xoblc en ..The dny
you came along", door dat van Jleo
RcifHHfin; een elegante (lansplaat.
Voor de liefhebbers van de'hot-jazz'
speelden de Missourinmt de
,.Vinestreet-Drag" en Tal Weents de fox
...Tig-time" voor de His Master's
Voice-opnanus AR 4305. De
..Viiiestreet-Drag" toont overeenkomsten
met de ..Tiger-Rag1". is echter in
muzikale dictie en structuur tammer;
,,Jig-time" is een aardig stuk.
De begaafde Friedrich Hollander
probeert in zijn fox ..Eskimo" en in
zijn wals . ..St. Moritss" den
angloamerikaanschen smaak te benaderen.
Het best is hem zulks in de wals
gelukt. Beide dansen zijn goed ge
nstrumenteerd, (zij het dan ook niet
bijzonder origineel), en worden ge
speeld door de kapel Robert Renard.
Nieuwe uitgaven
f-iJucation, by Hazrat Inayat Khan.
N.Y. TJitgevers-Maatschappy JE. E.
Kluwer. Deventer, Holland Luzac &
Co., 40 Great Russellstreet, London
W.C.l.
Das Alpenbu'ch der idy.
Posiverivaltung. Band IV. Verlag:
Generaldirektion P.T.T., Bern.
Prieatertalen. Een ethnologische stu
die dóór Dr. H. Th. Fischer'. J. B.
Wolters, Groningen, Den Haag, Batavia.
Schilderkunst
. Hot Htcdclijk lluscum
tv
Voordat ik. na mijn artikel over het
Departement, de musea in het alge
meen en telkens een museum van uit
een algemeen standpunt in het
bizonder zal behandelen, wilde ik bij voor
baat of bij wijze van voorzorg reeds
iets schryven over het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam. Bij wijze van
voorzorg, want ik ben niet geheel-en-al
gerust, dat alle elementen, alle per
sonen, die op d'eene of andere wijze
invloed hebben op den gang der zaken
daar. voldoende besef hebben, wat hun
werkkring er is, wat hun plicht is.
Het Stedelijk Museum te Amsterdam
is een der weinige musea geweest (een
tijd terug wel het eenige!) waar ge
bepaalde perioden van de Hollandsche
schilderkunst zeker eenigszins kondt
nagaan, en waar, ook nu nog, door de
verzameling Regnault bepaalde uitin
gen van buitenlanders ons onder de
uogen komen. Naast de verzameling
Kegnault hielp vroegtr in zulke zaken
de verzameling Boendermaker. Wan
neer we om der juistheid wille toege
ven, dat de verzameling Boenderma
ker indertijd niet genoeg
geselectionneerd was voor een museum, dan is,
na dit toegegeven tp hebben, het thans
toch te betreuren, dat er te veel van
die verzameling uit het Stedelijk Mu
seum verdwenen is. Maar er zijn steeds
menschcii, die, wanneer ze eenmaal
zoo iets hebben zien gebeuren en ze
hebben tevens door allerakcligst toeval
invloed op 't beheer van een museum,
meenen zich niet tevreden te moeten
stellen me/t wat reeds verkeerd is ge
daan. manr die de verzameling een
zijdig en eenzijdiger nog maken.
Wanneer ik dat bewind .wel doorzie,
dan is er eeiv neiging (zóó nog geen
kans) aan, de verzamel ing Kegnault
te kort te ^aan doen, zooals zij ook
van zins zijn in hun bekrompenheid
het Museum arm te houden ten
op. zichte van een groot schilder. Het zou
op den weg der kunst genootschappen
liggen hiertegen to keer te gaan en het
.zou hun voegen te begrijpen, dat in
defce een verkeerde, locale of inter
nationale jaloezie (waardoor zij zich
niet tegen zulke handelwijzen ver
zetten) een even groot gevaar schuilt
voor henzelven als voor de anderen,
waaróp zij jaloersch zijn ten on
rechte ! Het zou op- den weg der
kunst genootschappen liggen hier zeor
waaksch te zijn, maar ik vrees, dat
mijn skepsis hier niet ongerecht
vaardigd is en dat de waakschheid
bij hen eer overgegaan is in dutten.
Wanneer deze genootschappen niet
doen zullen, wat hun staat te doen,
dan ben ik niet van plan
stilzwijgqnd toe te zien.
Ik meen, dat er dan in Holland toch
nog genoeg belangstellenden in de
schilderkunst zijn en ook 'in de nieu
were, om zich te saam te groepeeren
tot het weerstaan van zulke daden,
en ik hoop zelfs, dat b. v. in den ge
meenteraad te Amsterdam er genoeg
leden zijn, trotsch op 't bezit van een
museum, waar te zien is wat elders in
Holland niet is te vinden, om ook hun
macht te stellen tegenover domheden
PLASSCHAERT
Begin nog heden met
No. 2984
De Groene Amsterdammer van 11 Augustus 1934
Croquante croquetjes
Alida Zevcnboom
Een aanzicht van meneer Stiefst ra
op den Mont-Blanc. Als hij er maar
niet afvalt. Onbegrijpelijk wat de
menscheh in hun vacantie voor malle
dingen doen. Drie weken geleden
haperde er wat aan mijn antenne
en ik vroeg meneer Stiefstra om even
op liet dak te klauteren en de draad
vast te maken. Maar hjj bedankte er
voor omdat hij last van duizelingen
heeft, beweerde hij. en nu staat hij
vlak bij een afgrond en in de sneeuw
en dat iemand die last van zijn maag
en zijn beenen en zyn hoofd heeft!
Hij heeft minstens drie maanden
noodig om weer wat op zijn verhaal
te komen en die dame uit^Zwitserland,
die toen naast hem lag, 'was er weer
bij, wat ik gezien heb uit de
handteekening. Wat heb ik er mee te maken
met wie hij op reis is 'i Vroeger leefden
de menschen negen en veertig weken
ongezond en hadden dan driejweken
vacantie noodig om weer op te knap
pen maar tegenwoordig is het net
andersom nu leven zij .negen en
veertig weken als monniken en zetten
drie weken lang de blommetjes buiten
en noem dat maar hygiënisch, zooals
dokter Vos het noemt. Wijlen meneer
ging altijd naar Bad-Homburg en
dronk er eenige vaten van het water
dat er uit den grond spuit en dan was
hjj weer klaar om een heelen winter
bier en wijn en jenever te drinken,
zei hij, en het kwam uit ook al is hij.
er eindelijk en ten laatste in gebleven
op een Zondagochtend na een moel
ijken Zaterdagavond. En nu moet
ik eventjes watjes halen om in mijn
ooren te stoppen want ons acteurtje
is bezig te zuigen en dat is wat!
Nu meneer Eduard Verkade zoo mooi
bjj Prot zingt ik zeg maar Prot,
omdat ik bij meneer Prot wat heb
afgelachen van mijn leven en je zat
er best op het balcon voor twee
kwartjes en in het orkest zat meneer
Heuckeroth met een stel goede muzi
kanten en dan was je een. avondje
uit en behalve je twee kwartjes was
je nog een paar dubbeltjes kwijt voor
een. glaasje limonade maar kom daar
nu eens om ! Maar nu meneer Eduard
aan het zingen is geslagen, zegt ons
acteurtje. dat dat de oplossing voor
het noodlijdend tooneel wordt en nu
zingt hu den heelen dag en het is erg
leelijk, lang niet zoo mooi als meneer
Eduard met zijn forsche bariton het
doet en ik vind het jammer dat hij nu
pas ontdekt hoe mooi en gevoelig
hjj zuigt anders zou het met de
Nederlandsche Opera wel anders en
beter zijn geloopen. In mijn tijd kon
zoowat elke acteur en elke actrice
een liedje zingen en goed zingen maar
tegenwdbrdig ben je al blij als zij
behoorlijk kunnen spreken. Och, ocb,
als ik nog aan die avonden bij meneer
Prot denk! Het was wel eens een
tikje, hoe zal ik het zeggen -r- een
tikje schuin, om het woord te gebrui
ken, maar je lachte zoo dat je op de
schuinheid niet lette en ik heb me
wel laten vertellen dat 's avonds me
neer Prot zel£ tusschen de coulissen
stond met in zijn handen een soort
ratel waarmee hïj het applaus
bedriegelijk kón nabootsen en als hij hoorde
dat er niet genoeg geklapt Werd, liet
hij zijn ratel werken en dan begon het
Wat Mijnhardt maakt is goed.
uw;
IM l. H. S
zonnebril
EïNIDT ? IjttitiBB, Rokin 72
publiek mee te doen en zoo heeft hij
heel wat stukken er door gesleept en
ik geloof dat als al on/o gezelschappen
er zoo'n ratel op ? nahielden, er veel
minder tooneelmisère zou zijn. Ku
dan was er bij meneer Prot geen stuk
of er stond in een van de bedrijven
een twee-persoonsbed op het tooneel,
maar ik heb nog nooit iets ongepast»
er bij gezien en als de actrice die in
bed moest, zich uitkleedde, deed ze
het zoo dat alle mannen hun halzen
rekten om er toch maar iets van. te
zien en dat lukte nooit want daar
zorgde meneer Prot wel voor en ik
zeg er dat bij, omdat ik iemand gekend
heb die bij meneer Prot in betrekking
is geweest en die raakte maai- niet
uitgepraat over de vroomheid van
meneer'en. als ik naga wat ik nu nog
wel eens op het tooneel /Je voor mijn
vrijbiljetje en mijn. belastingcenten,
och, wat was meneer Prot dan eigenlijk
gezegd netjes !
Kleine Ali is aan het kampeeroii
en het nest lachte me gewoon in mijn
gezicht uit toen ik zei, dat ze wel op
mocht passen want het zijn jongens
en meisjes onder elkaar en ik begrijp
nicht uit de Commelinstraat niet dat
ze dat maar toestaat. Heb ik ooit
gekampeerd met jongens? Wie dacht
er toen aan om zoo maar, met jongens,
er op uit te trekken en in een tent,
ver van moeder en vader, te gaan
slapen! Dat komt" zei het nest,
,,omdat moeder ons kan vertrouwen
en weet dat wij geen malle dingen
doen, terwijl uw moeder u blijkbaar
niet kon alleen laten met een jongen"
en toen had ik haar bijna een tik
gegeven, maar het is slecht voor een
menSch om je in de hitte op te winden,
zegt dokter Vos, en ik heb meelij met
hem want nu iedereen vacantie heef t,
moet hij nog in den Baad om weer
over die opgeheven scholen te vechten
en ik denk wel eens of de tegenwoor
dige jeugd niet veel te geleerd wordt
opgevoed en of veel van onze ellende
daar niet aan te wijten is. Ik kon
net lezen en schrijven toen ik van
school kwam en ik kon een briefje
optellen en ik kon boodschappen
doen zonder me te vergissen maar
tegenwoordig moeten ze minstens op
de schrijfmachine kunnen tikken en
optelmachines hanteeren .en allerlei
vreemde dingen kennen maar een
boodschap goed doen, kunnen ze niet,
want, ik stuurde verleden week kleine
Ali uit om wol te halen voor het
jumpertje, dat ik bezig ben te breien
en ze kwam terug met elastiek voor
mijn jarretel waar ik heelemaal niet
over gesproken had en zoo is het met
alles. En nu ineens moet het kind
koken en bakken nu het kampeert en
anders kan nicht haar met geen stok
voor het fornuis krijgen want dat
vindt de dame minderwaardig en dan
wind ik me op, want als u nu nog
bij de families die in de Bocht zijn.
blijven wonen, vraagt naar de ommelet
van Ali van mevrouw zaliger, dan
likken ze nog hun lippen af en van de
Leidschegracht tot den Amstel was
er geen die zulke snert kon koken als
Alida Ze venboom. Dat moet ik ter
eere van wijlen meneer zeggen
hij kon wel eens lastig zijn, maar hoe
dikwijls hij me niet een gulden in mijn
hand heeft gestopt als ik lekker voor
hem en de vrinden gekookt had, ik
zou ze niet kunnen tellen. En mi moet
ze in bet kamp koken aardappeltjes
met zand en zandtaartjes na. Smakelijk
eten ! En hoe krijg je zoo'n meisje
terug dat zeg ik maar!
Uit het kladschrift
van Jantje
UIT HET VOLLE LEVEN
GEGREPEN '
gemaakt. Geen enkele camera is .zóó geschikt
voor snelle, onbemerkte opnamen.
De Leica is ook voor U déCamera!
Geïllustreerd prospectus gratis bij alle goede foto-handelaars, of bij:
CAPI'S ENGROS BEDRIJF
(LEITZ' HOOFDVERTEGENWOORDIGERS)
.-;. N IJ M E G E N
\
i