Historisch Archief 1877-1940
v
De Groene Amsterdammer van 11 Augustus 1934
No. 2984
(Slot van pag. 2.)
Het ligt intusschen vuur de hand dat de oor
zaken daarvan analoog zijn aan die drift-en, die
tot de C'aesarenzueht aanleiding paven. Ons inte
resseert echter het heden, llitler bestookt Oos
tenrijk, en in zijn diepste innerlijk moet hij
verlangen ook daar te heerschen. Als er n
persoon het object van zijn haat i», dan is het
degeen. die nu over Oostenrijk heerseht. Dus is
dat zijn groote en dappere tegenstander Dollt'uss.
Maar dan zal hij in zijn politiek, in zijn
overwegingen, in zijn onbewuste strevingen de
neiging verraden van te streven naar vernietiging
van den Oostenrijkscheti bondskanselier. Wja ver
gissingen zullen het toonen, zijn fouten zullen
het van de daketi schreeuwen. .
Want ook hier zien wij de indomitabele passie,
om zich op te werpen tot den leider van de horde
na de rermoordinu ran den onderen leider.
Maar in het practische leven is ook degeen. die
zijn eigen innerlijke dry f veeren niet kent, nog
niet blind voor de gebiedende eischen der realiteit.
Hij herkent ze echter dikwijls te laat.
De kunst van het eten
* *
Er bestaat voor hen die. door Frankrijk reizen
een speciaal boekwerk dat zich beschikbaar stelt
als gids voor den lekkerbek.
l let is een genot met zulk een gids te reizen.
Op de kilometer af komen de inlichtingen uit en
niemand zal teleurgesteld worden indien hij het
boek volkomen vertrouwt.
Fier bevestigen de aanbevolen eethuizen op
hun gevels de schilden die ze gerechtigd zijn te
voeren.
De diplomatie van de goede keuken stelt .overal
vertegenwoordigers aan en in dit corps zijn minder
mutaties dan in dat van de werkelijke diplomaten.
Het goede eten is een cultus, ook voor'hen die
nog andere dingen te cultiveeren hebben daarnaast.
Er is niets beschamends in om van goed eten
te houden.
Maar er zijn grenzen, en die grenzen beginnen
waar het eetgenot ophoudt en de verlakkerij begint.
7oo heb ik ontdekt dat er een machtige bond
genoot van den restaurateur bestaat.
Dat is het oog van zijn bezoeker.
Tijdens de gesprekken te Venetiëverbiedt
Mussolini Hit lor verdere aanslagen; op Oostenrijk.
llitler geeft toe. Zeer, zeer waarschijnlijk beloofde
llitler toen reeds von Papen als «pedalen en per
soonlijken vredesapostel naar Weenen tézenden.'
Von Papen was als gematigd bekend. Al te zeer
want op dienzelfdcn dag hield von Papen zijn
geruchtmakende redevoering.
De gebeurtenissen in Duitschlund bonden toen
llitler voor eenigen tijd de handen. Wat er einde
Juni en in Juli gebeurde, bespraken we reeds
hierboven, llitler maakte zich van de macht,
althans van vél meer macht meester.'te midden
van allerlei gebeurtenissen, die op vulcanische
erupties leken. Déaangelegenheid-Oostenrijk
gleed hem uit de hand. Hij verloor de controle
er over en zag niet dat hij zoodoende ernstige,
fouten maakte. Maar juist die fouten verrieden zijn
innerlijkst streven. In. meer dan n beteekenis
was de poging tot revolutie in Oostenrijk een f out,
in zeker opzicht een onachtzaamheid, van Hitler.
Politiek was het dat. omdat het in strijd was met
de, aan Mussolini gegeven beloften. Organisatorisch
was het dat, omdat het te zeer e»-n avontuurlijke
aanslag was. die dan ook gelukte,, en geenszins
een revolutie, dio dan ook mislukte.Men zou kmincn
zoggen dat in den foutenopzot zelf het ware
karakter tut uiting kwam!
Intusschen moet llitler l»m; nxi d«-n loop van
zaken in Oostenrijk hartgrondig verfoeid en afge
keurd hebben. Het had niet ongelegener kannen
komen. En het was eigenlijk nog maar gelukkig
dat de staatsgreep mislukt was.
Zoo vaak is de opmerking gemaakt, dat het
hoogst twijfelachtig was. of Ilitlerden U nterf tichrer
wel geheel in de hand had. We doen Veilig met aan
te nemen, dat hij heix in dit geval in het' geheel
niet in de hand heeft gehad. Hij had hen. dat is
duidelijk, ook niet in vertrouwen genomen. Men
? móet dezen laat sten aanslag op het Oostenrijksch
staatsgezag dan ook beschouwen als een nrtgiigeiitie
van Hitler. ZMO heeft hij een passie, die hij bij
zichzelvögetemd waande en overheerseht door de
reëele eischen der internationale politiek, verraden.
Wanneer wij nu terugblikken op de gebeurtenis
sen, van de laatste zes weken, zien wij hoe het
nationaal-socialistisch streven de. vei-schillende
fazen doorloopen heeft, die in het leven van den.
oertijd de broedorhorde doormaakte. De revolutie
tegen het .vroeger gevestigde gezag, togen het
systeem", daarna de broederband, vervolgens
de broederstrijd en de machtsusurpatie, die weer
leidt tot het Vestigen van een nieuw nhoofdig
gezag. Maar dit is geen kringloop. Want de wereld
geschiedenis vertoont wel degelijk vooruitgang
en ontwikkeling. De schokken, di« zich in deze
primitieve maatschappij hebben voorgedaan, heb
ben tot ontwikkeling van de menschelijke cultuur
geleid. Daarom zijn de sporen daarvan dan ook
zoo bijzonder duidelijk in het drama, de.
Sagenwereld en het Oude Testament. '
Het is een ziekelijke geest, die dit alles repro
duceert; .een massale geest, die alle kenmerken
van het pathologische wegdraagt, zelfs de dwang
matige zucht tot herhaling en reproducceren. Juist
deze dwangmatige herhaling, het. telkens weer en
telkens op een nieuwe wijze overweldigen van de
patria potestas, die het voor ons zoo moeilijk
maakt om de feiten alleen oppervlakkig-historisch
Het is een genot met zulk een gids téreizen
Men stimuleert den honger en den dorst niet alleen
met zoute voorspijzen en met eetlustwekkende
dranken, maar met eene uitstalling van overdaad
die werkt op onze primairste gretigheids- en
gulzigheids-instinctéh.
Voorbeelden: men bestelt een plak ham. Een
voudige en niet-speculatieve eethuishouders zullen
u prompt een plak ham brengen en aldus aan de
opdracht voldoen. Maar hun geraffineerder collega's
doen heel anders.
/A» beginnen na uw bestelling een groot gewirwar
te brengen in de gereedstaande bedienden. Vit deze
groep maakt zich vervolgens een voertuig op vier
kinderwagenwielen los. . ,
Op dit voertuig blijkt een gansche ham te zijn
opgesteld, geklemd tusschen machtige klampen.
Wanneer de ham voor u staat zóudt ge haar wel
in haar geheel willen verslinden.
Maar wacht: een man in het wit stapt na-ar voren
en ontbloot een reusachtig zwaard dat voor uw
oogen wordt geslepen.
Al naar ge eer geniet snijdt hij daar dan zelf een
plakje mee af, dan wel reikt hij het zwaard plechtig
over aan een heer in. jacquet van hongeren .rang,
die er mede aan het werk ;>aut.
Een ander' voorbeeld: ge-, vraagt een glaasje
cognac. -Er zijn drie methoden om aan uw ver
zoek te voldoen en iedere., "verdere is weer iets
duurder dan de vorige.
De eerste is voor de simpelen van geest en
levenshouding: ze levert een glaasje cognac op. op
een presenteerblaadje
jen presenteeroiaaujt,-.
De tweede is geraffineerder en bezorgt u een
Hij snijdt daar dan zelf een plakje mee af.
ledig glaasje, al dan niet geprepareerd met ijs of
boven een spiritus vlam alsmede een aantal f lesschen
waaruit ge uw keuze kunt doen. De jaartallen
op de flesschen zijn maatgevend voor den prijs.
Maar de mooiste methode is die waarbij een
gansch vaatje op standaard wordt aangedragen.
en onder uw oogen'een glaasje wordt afgetapt.
Transportkosten voor vaatje en standaard
alsmedevoor het tappen worden automatisch geconverteerd
op uw nota.
Ook is hier bekend de speculatie op onze natuur
driften, b.v. in den vorm van het onderhouden.
van een. vijver of bak met levende visschen waarbij
ge uw slachtoffer van straks kunt aanwijzen. Deze
vijver of bak wekt afschuwelijke reminiscenties
min de zondaarskamertjes waarin de onherroepelijk
ter dood veroordeelden het vonnis afwachten.
En als de forel kromgekookt op uw bord ligt,
hebt ge moeite daarin de vroolijke en dartele visch
te herkennen die zooeven niets vermoedend het
richtpunt was van uw uitgestrekte wijsvinger.
De kunst van het eten impliceert het genot
van het heerschen over alle levende have der
natuur. Het is de régie over weerlooze dingen, die.
op duivelsche wijze gecombineerd, met hun dood
uw genot dienen.
Ken hors-d'oeuvre tafel vereenigt alles; de levendo
dieren van de zee en het land. organen
waarmeeeen kalf heeft gedacht en een kip bemind (hersens
en harten). planten die uw weg Versierden, kruipend
gedierte en schaaldieren aan hun woonplaatsen
ontrukt ot' beroofd van haar verdedigende pantsei-s,
beesten in moot-en en flarden uit alle hoeken van
de wereld: zwijnen uit de bosschen. visschen uit
de zuidelijke on noordelijke zee'en, vogels van hof
en weide, alles gedood en verhakt en uiteen geplukt.
Eetkunst is botviering van heerschappij over
de natuur.
MELIS STOK E
Eén vijver of bak met levende visschen
te beschouwen, omdat het chronologisch verband
zoek lijkt en de Volgorde der feiten op haar kop
lijkt te staan. |
Wanneer men de zaken zoo bekijkt, dan ziet
men dat men de tegenstrijdige gebeurtenissen
onder een enkele formule brengen kan.
Hoe moeten wij nu de toekomst verwachten?
Wij zien dat de illusie die wordt nagestreefd
wel van Vorm veranderd is, wel achtereenvolgens
nieuwe fazen heeft aangenomen, maar volkomen
blijft in deze pathologische sfeer. Wanneer van
hieruit, zonder heftige schokken een aanpassing
aan de realiteit, aan de normale politieke
ontwikke' ling mogelijk is, is dat een wonder. Wij kunnen
niet verwachten, dat de leiders die doorgaan, het
illusionaire'bouwsel van het ^lationaal-socialisme
te verdedigen, tijdig en voldoende de dreigende
gevaren zien en maatregelen kunnen nemen om
botsingen met de werkelijkheid, met feiten als d
financieele janboel en het spaaklóopen van den
import te vermijden. Tenzij men het zoeken naar
een anderen uitweg -r oorlog een vermijden wil
noemen. Voor deze somberheid is er alle grond,
want w'n hebben gezien Welke ernstige interna
tionale verwikkelingen er door negligentie en
omissies alleen, al «geboren worden. Tenslotte was
de schuld aan een wereldoorlog voornamelijk een
schuld uit gebrek aan voorzorg.
De behandeling van het vraagstuk der. econo
mische moeilijkheden hoort hier niet thuis. Het
zijn er trouwens maar een stuk of wat van alle
gevaren die er dreigen, nu wij zien hoe het
Hitlerbewind, met meer militaire macht uitgerust dan
ooit, zich langs een rechtlijnigen Weg voortbeweegt
als een suizende locomotief op een spoor, waarop
alle seinen onveilig staan en waarvan, wij hét eindt
niet zien kunnen. '
N o. 2984
De Groene Amsterdammer van 11 Augustus 1934
Eeuwfeest
Peter Benoit
Constant van Wessem
17 Augustus 1834 werd Peter Benoit in een
stadje in West-Vlaanderen geboren. Komende
week wordt zijn eeuwfeest te Antwerpen gevierd
met de uitvoering zijner voornaamste werken.
Ongetwijfeld verdient Benoit zijn huldiging als
groet nationaal-Vlaamsch componist. Hij was
,,de vlag" zooals Floris van der Mueren in zijn
bij Kruseman in den Haag uitgegeven boek over
Vlaamsche muziek en Vlaamsche componisten
schrijft , leider en aanvoerder tegelijk van een
herlevend Vlaanderen ook op muzikaal gebied,
in daad en woord werkend voor dat Vlaanderen
met een eigen ras en een eigen cultuur, dat Vlaani
deren, dat een van de twee deelen was, die onder
den naam Belgiëwerden samengevoegd, doch dai>
in werkelijkheid sinds die samenvoeging niet op
voet van gelijkwaardigheid, vooral wat zijn taal
'betrof, door het Waalsche deel werd behandeld.
officieel eerst in de tweede plaats kwam wat
zijn rechten als Germaansch stamland aanging.
Omstreeks 1870 zette zich ook naast de literaire
een muzikale beweging .door, met als leuze Vlaan
deren Vlaamsch. vrij van de Fransche
overheersching: een intellectueele ..Guldensporen-slag".
Peter Benoit mag in zekeren zin als baanbreker
van de Vlaamsche muziek gelden,, als Hendrik
Conscience van de Vlaamsche literatuur.
Maar wat was de Vlaamsche muziek? Had de
Vlaamsche muziek een idioom, zooals de Vlaamsche
literatuur er een bezat?
Belgiëheeft een componist van wereldnaam.
voorgebracht: Cesar Franck. Maar deze was naar
zijn cultuur zoozeer Fransch geworden, had al
spoedig zijn land verlaten om in Frankrijk, in
Parijs een tweede vaderland te vinden, dat zijn
geboorte te Luik slechts incidenteel kon schijnen.
De Vlaamsche muziek bevond zich feitelijk in
dezelfde omstandigheden als de
Xoord-Xederlandsche: zij moest gevonden" worden, de compo
nisten moesten haar ..scheppen", bij gebrek aan.
«en muzikale traditie, Waarop een later geslacht
had verder te bouwen.
* *
- - *
De Vlamingen hadden echter op de
XoordNederlanders hun temperament voor, zij waren
ook muzikaal meer volbloedig dan intellectueel.
Hun schilder Ilubens was voor hun nationalen
eigen aard voorbeeldig. Ondanks invloeden van
een algemèene cultuur' spreken de volle, bloeiende,
levensverliefde vormen een eigen Vlaamsche taal.
Benoit ook was als componist een minnaar van
het krachtige en gespierde, liet kleurige en melo
dieuze, het drukke en daverende. Hij. greep naar
groote onderwerpen, hij- schreef massale cantates.
waarin het volk zong, het Vlaamsche volk zijn
uitdrukking vond. Voor ons intellectueeler aange
legde Xoord-Xederlanders had dat pompeuse
Peter Benoit
De Japansch-Nederlandsch-Indische
onderhandelingen
Tcekening J. F. IHievc
Pelahan-pelahan. Kita orang ada ban jak tempo
iets dat te populair" aan doet. zooals ook
in de Vlaamsche literatuur vaak elementen voor
komen,; die wij ,,banaal" vinden. Maar Benoit
.had de warmbloedigheid, de overtuiging, de
onbekommerdheid van een luidkeels zanger, hetgeen
aan zijn werk krachtige en duidelijke contouren
gaf. Xijn oratorium De Oorlog" b.v., op een
gedicht van Jan van Beers, was een breed en
klexu-ig in klanken gepenseeld werk, met massale
stijgingen en tafereelen, die aan een schilderij van
Wiertz herinneren. Benoit bleef ondanks zijn
aanvankelijk Fransche opleiding aan het Conserva
torium te Brusscf in de uitdrukking Van zijn muziek
Vlaming, een breed geschouderde, wijdbeens
staande Vloam", maar gericht op groote onder
werpen en strevend naar een expressie, die wij
thans Germaansch zouden noemen. Onvermijdelijk
sloot hij aan bij de Duitschers, toentertijd het
eenige Gcrmaansche muzikale land, dat meetelde
tegenover de Itomancn, veel in zijn idealen, zoekt
zijn verwcrkeling langs de Duitsch-muzikale
cultuur: op dat moment waren er geen andere
oanknoopingspunten, de Germaansche landen,
Engeland, Nederland, Noorwegen konden niet
of te'weinig mee tellen. Wagner was ook in Vlaan
deren niet te ontgaan, de man, die bovendien de
sagen van zijn land tot muziekdrama's omdichtte.
'. -" ' ?'? ' *-'* *' ? , ' ' '????."
Ook Benoit schreef opera's naar Vlaamsche
onderwerpen, maar in zijn cantates (
Rubenscantate") zijn oratoria en vooral in zijn liederen
in volkstoon toonde hij zich sterker en duidelijker
en deze behooren tot zijn beste en belangrijkste
werken.
Benoit deed zich belvalve als componist ook in
gesclirift als een krachtig voorvechter vóór eigen
ras en cultuur gelden. Hij ijverde voor een eigen
Vlaamsche muziekschool, die hij de voldoening
heeft gehad te Antwerpen, als Koninklijke"
erkend te zien. Talrijke 'geschriften wijdde hij aan
een Vlaamsche muziekschool, hij ontwierp een
werkprogramma, de opleiding der jonge Vlaamsche
musici.betreffend, hij zat in vele commissies, hij
zocht ook aansluiting bij het Xoorden, hij verkeerde
met Verhulst en Hol, leidde congressen, waarop
Xoord en Zuid vertegenwoordigd waren. enz.
Zijn leven getuigt, onafgebroken van zijn
onyermoeibaren arbeid: Vlaanderen Vlaamsch, d.w.z.1
Germaansch (want de leuzen werden nog aange
heven tegen den directen vijand", den Franschen
Waal). Démuzikale Vlamingen huldigen in hem
thans terecht hun grootsten müzikalen voorganger,
die het weliswaar niet tot een buitenlahdschen
rcem bracht zooals b.v. Jan Blocx en latere com
ponisten, maar die voor het eigen, volk des te meer
beteekenis heeft geliad.
Gelieve bij ,
ADRES-VERANDERINGEN
, te vermelden of deze
tijdelijk of blijvend zijn
DE ADMINISTRATIE
\