De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 11 augustus pagina 5

11 augustus 1934 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

'l I; De Groene Amsterdammer van 11 Augustus 1934 N o. 2984 Scheveningen op de middaghoogte. Seheveningen bevindt /.i<%h stra lend en verleidelijk tip de middag hoogte van zijn seizoen. IV tijdelijke .Scheveningcrs en de eeuwige Hage naars hebben reeds geproefd van de heerlijkheden die men zoo op de mon daine tafels aan de kusten der wereld zijn gasten vóór zet. De Mills-brothers hebben jazzbandje gespeeld met hun tong. hun neus en hun dikke lippen. Zij hebben hout. koper en slagwerk gezongen en onze verjazzte zielen doen stijgen naar het zwerk waar de verrukkingen zijn. Good Old red hot momma Tueker heeft ons geconfronteerd niet de vleeschelijke werkelijkheid onzer meest versleten gramofoonplateii. Ken levens lustige matrone met een naaldfijne intuïtie voor de diepste roerselen op den boden van ons veranierikaniseerde hart. .En Blacanum. een harige griezel, is in het Circus, waar koninklijke triom fen gevierd worden, door dezen fakir (half broeder van Moos ben Ali) en door andere kunstenaars die in de arena op paard en trapeze onze genegenheid vangen in galop en zwierenden doodendaiis. Ijouis Davids zet onvermoeid zijn uitstekeuden arbeid voort. Op zijn vierde programma prijken de Kentucky-singers en ITedi Haas, de petillante niet Sieben-Appeal, charme en intelligentie. En Oesje Speenhoff, die overtroffen wordt door haar paps. Wij hebben een- week vol verras singen gehad. Een Scheveniiigsche week met een couponboekje als passe-partout voor de doos van Pandorra-met-vele-vakjes: in n «peelde men piano (Hjirtlett Robei'tson); in n bromden de stemmen der Oomediaii-irarini>nist!?: in n ketsten de ballen van snaar op snaar ,en inén draafden de paardjes op1 het C'oncours-hippique. dat lx»halve een spor tieve en chevaleresque, ó/>k een mon daine aangelegenheid van d»>' eerste orde is geworden. Zoo staat de deksel van l'.imlorra'.s doos reeds geheel geopend op den zoelen wind over onze kust. Lou Semmonds (from the (.'af . Anglais) en Salvador Pizarro (y su orquestra argentin) stooten liet rhythme der frivole vreugden over den glad den vloer van de bonbonn i ere, die wij Palais de Danse noemen. Maar Lou doefc het onvergelijkelijk minder goed dan onze Nelle het doet. En zelfs Willy Derby zingt boven de deining van de luidklotsende zee zijn lied. Wat wenscht ge mér, zuster Anna ? .'.'.' E. Nieuwe uitgaven Vernis, humoristische roman door Nono. Uitgave Andries Blitz, ;Amsterdam. Legende langs de Noordzee, door S. Franke. Geïllustreerd door Willem , Backer. Uitgave W. J. Tbieme & Cie. . Zufcphen. Verleden en Heden. Beknopte ge. «chiedenis van opvoeding en onderwijs" vooral in Nederland door L. C. T. Bigot en Gilles van Hees. Met mede werking van Prof. Dr. Ph. Kohnstamm. Deel IV van Paedagogiek, handboek voor opvoedkunde ten dienste van Kweekscholen. Bij J. B. Woltere Uïtgevere-Mij. N.V. Gronin gen, Den Haag, Batavia. Op verbeurd gebied* door H. M. van Randwijk. Uitgeversmaatschappij Hol land, Amsterdam. . N.V. STANDAARD HYPOTHEEKBANK te ROTTERDAM Directie: Mr. H. H. C. CASTENDIJK en L MOSSELMAN Qepl. Maatich. Kap. Fl. 6O0.000.waarop gestort . . . ,, 10O.OOO.- J Pandbr. & Hyp. pi.m. 4.40O.OOO,- ' Re«erve» pi.m. . . . ,, 290.000.-*' N.V. Bataafsche Hypotheekbank . AMSTERDAM Anno 1 889 Qa.fl uit tof «n beurekoerei 4 % PANDBRIEVEN In «tukken van f1OOO,-(f5OO,-en flOO.-. Coupons Januari en Juli BEGRAFENIS VEREENIGING N. V, G E BR. B RE E N NIEUWENDIJK No. 172 en 177 HAARLEMMERSTRAAT No. 64 Grootste keuze in Horloges, Uurwerken, Goud en Zilver Specialiteit in ELECFRISCHE KLOKKEN REPARATIE-INRICHTINGEN VOOR UURWERKEN, GOUD EN ZILVER Deze koelkast beteekent besparing! Pas wanneer U een koelkast bezit, zult U merken, welk deel van Uw huishoudgeld verdwijnt door het be derven van levensmiddelen! En wan neer U dan gaat rekenen, zult U zien, dat op den duur de zuinige H.M.V.-koelkast een besparing be teekent. In het moderne huishouden is een koelkast een onmisbaar ele ment. Daarom heeft de producente van de wereldvermaarde His Master'sVoice" artikelen nu een serie koelkasten gebouwd, die de technische superiori teit van alle H.M. V.-producten bezit. NIEUWE VOORDEELEN Een H.M.V.-koelkast heeft tallooze nieuwe voordeden: minimum stroom verbruik, geruischlooze motor, door een druk met de elleboog springt de deur open, waardoor de kast automatisch verlicht wordt; veel plaats ruimte, negen verschillende koeltegraden enz. 'Wij zenden U gaarne ons boekje met fraaie afbeeldingen en uitvoer rige inlichtingen. Wij zijn ook steeds bereid een H.M.V.-koelkast geheel kosteloos en vrijblijvend bij U te, demonstreeren. Verzend nu nevenstaande coupon; COUPON t Aan de N.V. Nederland sche Gramofoon Mij., Amsterdamsche Veer-' kade 22, Den Haag. Zend mij s.v.p. Uw brochure Een koelkast van H. M. V." Op........... schikt mij een vrijblijvende demonstratie. Naam ......,.;..;.... :... . '. ........... Adres...?........... , .'.?..'. ...? . . Stad ... ; ??. . _ . H* Mv V* K o c Ik as t en Directeursvacature aan de Rijksacademie IN AANSLUITING AAN DE ARTIKELEN VAN ALBERT PLASSCHAERT, OVER DE VOORGESTELDE BENOEMING VAN EEN DUITSCHER TOT DIRECTEUR DER RIJKSACADEMIE VOOR BEELDENDE KUNSTEN TE AMSTERDAM, PLAATSEN WIJ HIERONDER DE DOOR ONS GEVRAAGDE M EEN ING VAN DE SCHILDERS JAN SLUYTERS EN HUIB LUNS Jan $hiyters In antwoord op uw vraag omtrent do mogelijke benoeming van een niet-Nederlander tot professor aan de Kijks-Academie voor de z.g. Monumentaal Klasse, wil ik in de eerste plaats een andere vraag beantwoorden on wel deze : hoort een klasse voor decoratieve schilderkunst, gebrandglas etc., thuis a»n onze Hijks-Academie voor Beeldende Kunsten? En dan is mijn opi nie, dat deze klasse, waar gedoceerd wordt in toegepaste" kunst, niet thuis behoort in een Aca demie als de onze. waar de ..vrije" schilder- en beeld houwkunst steeds onderwezen werd. Toegepaste kunst is natuurlijk niets min der belangrijk dan de vrije kunst, dat is de nieoning van alle schilders, naar ik veronderstel. liet schijnt echter, dat de vorige Directeur Prof. Koland Holst, in zijn hart de vrije schilderkunst <waarover hij zich wel is waar laatdunkend uitliet* toch als van een voornamer orde beschouwde dan de toegepaste kunst, zoodat hij de frescoschildering en mozaïkon etc., liever in gezelschap zag van de peinture de chevalet. dan te samen met déandere decoratieve kunsten als pottenbakkers kunst, menbelmakcrskunst, edelsmeedwerk e.a. .'Vandaar ook. dat Prof. K. H. een misleidende naam gaf aan zijn klasse voor decoratieve kunst n.l. de naam van Monumentale schilderkunst. Het 'monumentale in een kunstwerk heeft niets te maken met het feit of het kunstwerk niet olieverf op doek geschilderd is, dan wel niet tempera op den muur. Het monumentale is een aanduiding van de geestesgesteldheid van het kunstwerk en het lijkt me nogal riskant om les te geven in hoogere geestesgesteldheid. Een tweede vraag zou kunnen zijn: is het tóch niet gewenscht een klasse voor decoratieve kunst aan de Academie te hebben? Wanneer we in een tijd van grooten welstand leefden, zou daar zeker veel voor te zeggen zijn, maar nu er overal grobte ,nood heerscht en van alle kanten bezuinigd moet worden vind ik het handhaven van deze dure decoratief klasse beslist af te keuren, want deze klasse kan het rst gemist worden, ze is aller minst noodzakelijk. Er is zoo weinig vraag in ons land naar glas-in-lood, naar fresco's en mozaïken. dat de weinige kunstenaars, die zich in deze richting gespecialiseerd hebben al het werk best af kunnen en er mogelijk zelfs nog niet eens een voldoend bestaan uit kunnen halen. Wat de vrije schilderkunst betreft moet ik helaas opmerken, dat de bereikte resultaten der laatste jaren weinig hoopvol stemmen. Ik zag nog .kort geleden het werk van leerlingen, die afgestu deerd hadden. Werkêiyk dat was droevig, droevig vooral omdat het zoo zonder eenige durf was, zonder de minste poging om iets zelfstandigs te 2\jn, maar het was stellig voldoende, want 't werk was zonder storende proportiefouten on dociel en braaf, zeer braaf!.... Het lijkt mij voor de Academie hoog noodig, dat 'er weer eens wat enthousiasme ingebracht wordt, dat er lust tot werken komt, dat men begrijpen gaat; dat de kunst niet gedijen kan op keurige reglementen en bepalingen en Staats courant verouderingen, maar dat er gewerkt moefc worden en vooral, dat de leiding het werk zóó moet laten doen, dat de leerlingen ? het werken een feest gaan vinden ! (en dan betere modellen. niet altijd die oude mannetjes met zwembroekjes aan}. Uw eigenlijke vraag, hoe ik denk over het btnoetnen van een niet-Nederlander tot Professor aan onze Academie? Daar zul zeker hevig tegen geprotesteerd worden en alle kunstenaai-s zullen zich beleedigd voelen over den smaad, dat de Nederlandsche Kunstenaars als onbevoegd ter zijde gezet worden, maar ik vrees, dat onze Ke geering zich daar weinig van zal aantrekken, immers toen een half jaar geleden de Kegeering de ..geestelijke" waarde van het kunstwerk entkende, \vaardoor de Beeldende Kunstenaars wette lijk faorikanten" werden, toen hebben wij ook alles geprobeerd om de Itegeering tot inzicht te brengen. Wat- heelt het gegeven? JAN SLUIJÏEHS Wautv ik sinds mijn benoeming tot hoofdleeraar aan de Jiotterdanische A^a-leinie. »>u Welhaast 2öjaar. in het kunstonderwijs werkzaam bleef, kan ik mij voorstellen dat T,* mijn oordeel vraagt in/.ake de Hijks Academie v. Beeldend»Kunsten. 't Bericht dat een vreemdeling zou worden benoemd tot hoogleeraar in de decoratieve klasse lijkt zou zonderling dat hot eigenlijk de Mi<-<>ite niet loont er bij stil te staan. Zeker. er. w«-rd vroeger een vreemdeling aun de K. A. «-n t-eu drietal leeraren, »lie Oostenrijkeis waren, nnn de Kijksschuul voor kunstnijverheid, b.noemd. De benoem den hebben daar zeker nog minder vreugde aan beleefd dan d Nederlundsehe kunst, afgezien van het feit «lat ei onder die vier heen-n bekwame kunste naars waren. Maar. dat nu aan een be roep op buitenlandsche leerkrachten zou kunnen worden gedacht, is vooral zoo ongerijmd, daar het ook al weer tot het verleden behoort dat Nederlandsche leerkrachten naar Duitschland en Zwitserland werden geroepen. En al hebben wij ook dezen zien terugkeeren, er bleek uit dien roep van uit den vreemde om Nederlandsche decoraoieve kunst- en kunstnijverheidleeraren over duidelijk dat wy eiken achterstand op dit gebied hadden ingehaald. En nu laten wij het nationale gevoel, dat sindsdien ook in ons land sterk is gegroeid, maar binten beschouwing. Maar in Uw schrijven verbindt U het directoriaatder'Bijks Academie met de kwestie van het bezetten van den leerstoel in decoratieve kunst. Daarvan heb ik echter nergens iets gehoord of gelezen, dat ware werkelijk nóg wonderlijker, Laat ik U direct mijn meening geven: niemand die de Bijks Academie zooals zij nu reilt en zeilt of liever niet reilt en zeilt, kent, zal bereid gevonden worden haar te leiden, en dat niettegenstaande er geen twijfel is aan de grpote bekwaamheid en algeheele toewijding van het corps van hoogieeraren en lectoren. Elk serieus kenner van ons kunstonderwijs weet, dat als er ooit sprake is van ?onderricht' dat in de lucht hangt, dit het hoögerkunstonderwijs is zooals het na Allebé's dood is blijven hangen, zonder basis, zonder attaches aan ander onderwijs, zonder werkelijken steun in het Nederlandsche Prof. Huib Luns kunstleven y.ooals het in den loop der tijden con stant bleef. 't I.-* niet mogelijk om dit in een kort woord voor ondeskundigen aan te tounen. Maar alleen reeds het feit. dat te. Amsterdam door het Hijk drie inrichtingen van kun.st ond«-i wijs worden bekostigd, en dut de/.e zonder zelfs een begin van verband werken, y.ou den leek tot nadenken kunnen bvengrn. Indien de Hijks Academie op IJsland, het Instituut voor Kunstnijverheids onderwijs in Spanje «-n het liijks Instituut voor teekenleeraren in Rusland gevestigd waren, dan ?/ouden y.ij niet verder en met minder contact kunnen leven dan d»? drie onderwijsinrichtingen die, op ,.b jogscheutsafstand" in de hoofdstad zijn ondergebracht. Het Kunstonderwijs aan twee dezer scholen wordt geheel en <»p n voor 7a pt't.. door dat zelfde U ij k bekostigd. Geen f-nkel contact, en tóch wordt aan het eene Instituut de kunstnijverheid en de decoratieve kunst onderwezen, waarop de klasse aan de.ltijks Academie op behoorde voort te buuwen. En tóch wordt aan het andere Rijksinstituut een onder wijs gegeven dat eon honger karakter behoort tf hebWn dan middelbaar. Want 't is overduidelijk dat op een middelbare school geen middelbare leeraren kunnen worden opgeleid. Indien na rijp onderzoek mocht blijken, dat de decoratieve leerstoel iets meer en iets anders was dan eon persoonlijke zetel van den vorigen directeur, en dit onderwijs inderdaad steun vond in het karakter van onze Hollandsche kunst, dan zou nog ec-rst voordat van eenige benoeming sprake zou kunnen zijn een bodem voor die leer stoel gevonden moeten worden, in hotxelfde op lager pJan gegeven kunstonderwijs, dat. wij merkten het reeds op. eveneens vanwege het Kijk gegeven wordt. Indien het hooger kunstonderwijs te Amsterdam gefundeerd zou behooren te worden, dan zou de Academie /<4f natuurlijk zit1 h meer naar werke lijk»- hoogeronderwijsorganisatie moeten richten. F.en allereerste eisch ware dan zeker dat de gezamenlijke 'inzichten en bemoeienissen der Tloo^leemven zich zouden moeten kunnen uiten. equivalent aan de wijze waarop Academische S'iiateii dat bij de andere itoogosrholen doen. Htt zich-Kelf-aanvullen van het professoraat , is in het hooier onderwijs iets van zelfspivkends. Wij duidden hiermede slechte enkele prealabele k\Ve«ties aan .... Nu /.fgye men niet dat dit alles ingewikkeld is. 1 dat liet ing.'jïfVfii wordt dooreten echt Hollandsche iv»m:anisatiélu'!';'.»>. dat het Uing y.ou moeten duren'.... (.4een sprake van. een werkelijk 'des kundige ontwerpt dit in n dag. En geld i* te vinden. want h-1 allereerste resultaat van ecnit: v «n-band tussehen d»« genoemde rijksinrichtingen van kunst ondei wijs. zou een /eer aanzienlijke geldbesparing z'jii. ?Men vergete niet. dat n het Hijks Instituut voor teekenleeraren n het Instituut vóór Kunstnijverheiilsondenvijs beide, spoodig ook nieuwe diivetiffs mooti.'n hebben. Het oogeiiblik voor het zoeken naar verband kan dus wel bijzonder gelukkig genoemd worden. Ik hoop waarde Redactie, dat ik hiermede reeds het een en ander noemde dat m.i. gebeuren moest voor dat van zoeken 'naar een huogleeraar in decoratieve kunst en van een directeur aange nomen dat aan deze beiden behoefte zou blijken te bestaan gedacht zou mogen worden. Voor alles is noodig en dat heeft helaas .in ons- land weinig kans dat alles aanvankelijk los van namen en personen zou moeten worden opgezet, bekwame metischen zullen er dan blijken te over ie zijn, in geen geval zou dit alles mogen aangevat worden?i.par Ie petit cóté". * HUIB LUNS Prof. Buser's Meisjes-Instituut TPI l PPM boven 8t- Gallen, Zwit». v ^ l tUrC.IN in het SAntiigebied. Verblijf In de Alpen zonder schoolverzuim. Volledig» eursu* tot eindexamen. HindeUdlploma. Inten«ieve talenstudie. Volledige Hulahoudaoheol. Afzonderlijk KINDERTEHUIS ultatekend Ingericht. Qroote «peel* en «portterreinen. Zomer- en wintereport. Wandelen. Schoolbegin in September. ZUSTER- niirUnnm boven Vevey bij het meer van INSTITUUT CHEXBRES Qenève met FRANSCN alt hoofdtaai l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl