De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 11 augustus pagina 6

11 augustus 1934 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

f Kfl »>"»» ' mny"".jMwi-O(Si'vv\ sA&att'. ^*ifo&$^ '. ' mKï&z* F®??*" T^^TTOSES^i ?KEUË**''* :w*ö2?S iBMRI^mli¥'v ' ? -'-!rJ^JmBMfeÉ-'ffrTi /.V bij(j(t(ind artikel :ef dexchr(jrer ii Heen ni n irelk >int tnclliridtiredntr!jd(n zijn. Men hoort :t:o rimk bij nn"lheidwrdtttr!jileH. en b(troinrlmarhcid'Hritti'H de rerziielititu.i ftlnken : ..letHiri'oo? dit int mio;!!*! ia." l'it dit artikel blijkt duidelijk. dat iedere (tutuinubiliat nroiitecrt run dr leeritiii die uit de xnell<cid$iredKtrijd.i n is </el rukken. doeli nok de oudere «?<?«/1/cbrnikern </t nieten indirat roordcel dimn-nn. omdat hor meer <lc <nd<> en motor i/eitefit'ttionncerd -!j». hoe min(/er im'tnir de orcriyi' icet/t/ebniikt t'? cn ook de coel</<tn'.ien< "Wanneer d«' mijnheer met een huik. een bril en ? een bolhoeilje /.«>o rustig. niet een sigaar in liet hoofd. /ij n audin een SU ki limiet ervaart ««ver «kmoderne wegou stuurt, dan dankt hij dit uitsluitend aan het wedstrij«l\ve/.eii. Zeker ook /.onder wedstrij den i«ou het iue«;huniseh verkeer oiigitwijfeldeveiK'enstot zij n tegen woord i ge hoogte opgeklommen zijn. maar het zou er een kwart eeuw langer over gedaan hebben. Vergelijk maai- eens de ontwikkeling van den spoorweg in honderd jaar niet die van de auto 'in nog geen vijftig jaar. De gebruiksauto van heden is de ren wagen van gisteren, de snelheden, die enkele jaren geleden slechts stoutmoedige reïiners, dank zij hun doodsverachting. op de renbaan wisten te bereiken. worden thans door bezadigde toeris ten en zakenlieden zonder eenig gevaar in het dagelijkseh gebruik gereden. ; Het wedstrijdwezen gaf aan de constructeurs de stimulans . \ ? ' om te streven naar Vyortduwnde verbetering, ter wijl «Ie renbaan de id«>ale proetbank is waarop alle uitvindin gen aan de denkbaar zwaarste proeven on derworpen wtirdi'ii. liet automobiiism.' in /.ijn kinderjaren was een sport, waarbij gestreefd werd naarde hoogst mogelijke snel heid, «lorh niet de allersru'Iste wagen won den prijs, n war tle/.e wiens meelmnisine 'den langst «-n tij«l aan den vern iele n d en in vloed van hooge s n e l h e i d wist weerstand te bie den. Iedere hougero snelheid stelde hoogere eisdien. aan de soliditeit en duur/anmheid van het materiaal rüde metulluryistcn in hunne labo ratoria moest en voortdurend zoeken' nnur staalsoi.rten' niet hooger weerstan«lsverm«»gcu dan tot ilus verre door de practijk van het dagelijkseh. leven gevergd .werd. Wan-, neer het mech«nisine van den motor, iu een gebruiksanto thans vrijwel onverslijtbaar is .dan zoeke men de oor zaak daarvan in het gebruik van vroe ger onbekende staalsoorten. «lie de wetenschap g«,'Zi»cht en gevonden heeft om weerstand te bieden aan de ontzaggelijke eischen van den .wedstrijdVaan. Iedere hooger opgevoerde snelheid stelt hoogere eischen aan de veiligheid van de auto, en iedere tekortkoming iri dit opzicht treedt op de racebaan onverbiddelijk aan het licht. Wegvastheid van den wagen is een eerste eisch om met groote snelheid een bocht te kunnen nemen, terwijl de coureur met absolute zekerheid moet kunnen vertrouwen op zijne remmen om bij HET NUT SNELHEIDSbetrouwbaarheidsritteii aan een eindpr«>ef worden ondetworpen. lietronwbaarheidritten toch als «?en Hallye .Monte l'arlo of .\lpenrit /.ijn wedstrijilen v«mr seHewj-,gens. ij aan deze wagens'alle moei lijkheden waaraan /ij in'den loop van een veeljaiig gebruik kunrun blootgesteld word'-n. ii> verhoogden en gecond<nseer«len vorm woixlen bloot gest«»ld. ledere automobilist wil. zoo het mogelijk is ook gedurende de wint ermaanden het nemen van een bocht tot het laatste moment ./ijn" .sii"lti"id te kunuen behouden. 11 et wedst rijdwe/.en dwong de construct<-ur.s huu aandacht aan de/e materie te geven en de resultaten dezer studie kwamen aan de ge brui ksjiuto ten goede. /onder wedstrijden zouden de con structeurs niet /ulk een niinutieuse aandacht aan de veiligheid hunner wagens besteed hebben omdat de be zadigde automobilist niets waagt maar altijd beneden de safetygrens van rijn wagen blijft. De renner daarentegen die altijd tracht die safetygrens zoo dicht mogelijk te benaderen en vaak zelfs daarboven uit komt. dwingt den fabrikant die limiet zoo hoog mogelijk op te voeren. De banden vormden het smartekind uit de eerste dagen van het automobilisme. Geen wedstrijd verliet» en geen toertocht, van eenigs?/ins langen duur kon ondernomen worden zonder eenige ma WEDSTRIJDEN der toerwagens. wier b« Mr. PAUL LAMBERTS HURRELBRINCK len van banden te verwisselen. Voor den toerist was dit een onaangename bij komstigheid van zijn rijgenot in welks onvermijdelijkheid hij zich schikte maar de renner zag een overwinningskans in de mogelijkheid zoo snel mogelijk zijn banden te kunnen verwisselen. Step-' neywielen. afneembare velgen en ten slotte afneembare wielen zijn op de renbaan geboren en ieder automobilist op den weg geniet daar thans de on schatbare voordeelen van. Maar ook de bandenfabrikanten legden zich er op toe hun banden steeds grooter weestandsverniogen te geven tegen de .voortdurende toenemende vernielzucht d,er steeds hooger opgevoerde wt'dstrijdsnelheid. Denkt de auto mobilist van heden, die 20 a 30 dui zend kilometer met zijn landen doet. wel eens aan de dagen van nog niet icns zoo.heel lang geleden toen hij er zich op beroemde zes duizend kilo meter met nzelfde stel banden gei-edyu tejiebben. En nog zijn wij niet aan het einde. Toen Sir Malcolm t'ampbell zijn wereldrecord van 45U K.M. per uur vestigde reed hij banden. die na langdurige proefnemingen spe ciaal voor deze recordpoging door Dunlop waren geconstrueerd. De re sultaten van' deze studie zullen uiter aard verwerkt worden in de banden weer voor e«-n paar duizend kilometer meer i< gegarandeerd. (lok aan de smeermid delen werden, door de .racewagens' zulke enorm hooge eisi.-lien gestejd. «iat «Ie groote' oliemaat schappijen gedwongen werden tot diepgaande en kostbare onderz«»ekingen en proefnemingen om bij zondere oliesoorten sahien te stellen, wier noodzakelijkheid door de gewone , toerwagens niet zoo onmiddellijk ge voeld worden. Werden deze oliesoorten aanvankelijk speciaal voor racedoel, einden vervaardigd thans is men reeds zoo -ver .gevorderd, . dat bijvoor beeld de bekende aeroshell- olie die zulk een groote roHn het wedstrijdwezen speelt precies dezelfde is. die ook voor gewone toerwagens wordt gebruikt. Alle uitvindingen, die bij de snelheidswedstrijden hun nut bewezen hebben, worden korten tijd later op de toei modellen toegepast, waarna zij dan tenslotte ^dooi de zoogenaamde van zijn vervoer middel gebruik ma k e n. m a ar wortlt daar vaak van we«.»rhoude.n door mist en sneeuw of bi-ij/elde Avegen, l ie deelnemers aan de Hallye Monte ('arlo. die uit het hooge >"ooj-«len van den l'oolcirkel. ot' uit het diepe Zuiden van den Balkan .met zijn onbegaanbare wegen naar Monte ('arlo reizen vinden geduremle .vier dagen en vier nachten al deze c bstakels op hun Weg. En toch berei ken zij hun doel dank zij het gebruik van sneeuwhellingeii. mist lampen en eieetriseh verwarmde ruitenwisschers en zooveel meer hun door de vinding rijkheid van fabrikanten verschaft; wier aandacht juist door deze ritten «jp dergelijke'bnderdeelen wordt gevest igd. Het resultaat daarvan komt w.ederom aan het algemeen automobilisme ten goede. De zakenman voor wien de auto al lang niet meer een luxe voor werp maar een bedrijfsobject is. hoeft thans zijn wagen niet meer gedurende de wintermaanden op te bergen, maar kan er gebruik van blijven maken bij mist. bij sneeuw of op beijzelde wegen. Een merkwaardig voorbeeld van den invloed die het wedstrijdwezen op den vooruitgang van de techniek uit oefent vindt' men bij den Alp.rivit, een wedstrijd, waarbij met een gemiddelde van i"2-K.M. per uur vijf dagen lang d« i/r Kuropa's hoogste berggebied moet gereden worden. Twee jaar gele«len bereikte bijna geen. enkele deel nemende wagen den top vanjdeii Stelvio Europa's hoogsten berg zonder stoomenden radiator, waaraan bij bijna alle wagens vele liters water bij gevuld moest worden. Thans sclu-ijft het regiement verzegeling der radixtoi-stoppeii voor zoodat onderweg geen druppel water bijgevuld kan worden. En de wagens voldoen aan dezen eist-h ','indat de techniek de afkoeling .der motoren in studie heeft genomen en verbeterd tieeit, waarop juist door «lergelijke wedstrijden haar «andaclit gevestigd werd. Hij het verschijnen vu n «Ut artik-l wordt juist, «lez.-? Alpenrit' veru-deii. Ontegeiizeggelijk! zou de ontwikke lingsgang van het automobilisme ook zonder den spooi-slag van het wed strijdwezen eenzelfden loop genomen hebben. Maar even zeker zou dit in e«-n veel trager tempo xijn geschied. De be/fidigde automobilist is een tevreden mensch, die geen hooger eischen aan zijn vervoermiddel stelt dan dit hem .verschaffen kan. Maai de wedstrijdenrijder is nimmer tevre den met de prestaties van zijn wagen. voortdurend haakt hij naar meer on streeft, hij naar hooger. En is niet ontevredenheid met het * bestaande, de basis van.eiken vooruit gang op ieder gebied 'f , Nieuwe ulteaven Medlf'ntl Lutin I'oets,. by Jack Lindsay. London, Elkin Mathews «&' Marrot Ltd. 44 Essexstreetj Strand, 'W.C.2. \ : i jf\fv-v v'

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl