Historisch Archief 1877-1940
f
Kfl
»>"»» ' mny"".jMwi-O(Si'vv\
sA&att'. ^*ifo&$^ '. '
mKï&z* F®??*" T^^TTOSES^i
?KEUË**''* :w*ö2?S
iBMRI^mli¥'v ' ? -'-!rJ^JmBMfeÉ-'ffrTi
/.V bij(j(t(ind artikel :ef dexchr(jrer
ii Heen ni n irelk >int
tnclliridtiredntr!jd(n zijn. Men hoort :t:o
rimk bij nn"lheidwrdtttr!jileH. en
b(troinrlmarhcid'Hritti'H de rerziielititu.i
ftlnken : ..letHiri'oo? dit int mio;!!*! ia."
l'it dit artikel blijkt duidelijk. dat
iedere (tutuinubiliat nroiitecrt run dr
leeritiii die uit de xnell<cid$iredKtrijd.i n
is </el rukken. doeli nok de oudere
«?<?«/1/cbrnikern </t nieten indirat roordcel
dimn-nn. omdat hor meer <lc <nd<> en
motor i/eitefit'ttionncerd -!j». hoe
min(/er im'tnir de orcriyi' icet/t/ebniikt t'?
cn ook de coel</<tn'.ien<
"Wanneer d«' mijnheer met een huik.
een bril en ? een bolhoeilje /.«>o rustig.
niet een sigaar in liet hoofd. /ij n
audin een SU ki limiet ervaart ««ver
«kmoderne wegou stuurt, dan dankt
hij dit uitsluitend aan het
wedstrij«l\ve/.eii. Zeker ook /.onder wedstrij
den i«ou het iue«;huniseh verkeer
oiigitwijfeldeveiK'enstot zij n tegen woord i ge
hoogte opgeklommen zijn. maar het
zou er een kwart eeuw langer over
gedaan hebben. Vergelijk maai- eens
de ontwikkeling van den spoorweg in
honderd jaar niet die van de auto 'in
nog geen vijftig jaar. De
gebruiksauto van heden is de ren wagen van
gisteren, de snelheden, die enkele
jaren geleden slechts stoutmoedige
reïiners, dank zij hun doodsverachting.
op de renbaan wisten te bereiken.
worden thans door bezadigde toeris
ten en zakenlieden zonder eenig gevaar
in het dagelijkseh gebruik gereden.
; Het wedstrijdwezen gaf aan
de constructeurs de stimulans .
\ ? '
om te streven naar
Vyortduwnde verbetering, ter
wijl «Ie renbaan de
id«>ale proetbank is
waarop alle uitvindin
gen aan de denkbaar
zwaarste proeven on
derworpen wtirdi'ii.
liet automobiiism.'
in /.ijn kinderjaren
was een sport, waarbij
gestreefd werd naarde
hoogst mogelijke snel
heid, «lorh niet de
allersru'Iste wagen won
den prijs, n war tle/.e
wiens
meelmnisine 'den langst «-n
tij«l aan den
vern iele n d en in
vloed van hooge
s n e l h e i d wist
weerstand te bie
den. Iedere hougero snelheid stelde
hoogere eisdien. aan de soliditeit
en duur/anmheid van het materiaal
rüde metulluryistcn in hunne labo
ratoria moest en voortdurend zoeken'
nnur staalsoi.rten' niet hooger
weerstan«lsverm«»gcu dan tot ilus verre
door de practijk van het
dagelijkseh. leven gevergd .werd. Wan-,
neer het mech«nisine van den motor,
iu een gebruiksanto thans vrijwel
onverslijtbaar is .dan zoeke men de oor
zaak daarvan in het gebruik van vroe
ger onbekende staalsoorten. «lie de
wetenschap g«,'Zi»cht en gevonden heeft
om weerstand te bieden aan de
ontzaggelijke eischen van den
.wedstrijdVaan.
Iedere hooger opgevoerde snelheid
stelt hoogere eischen aan de veiligheid
van de auto, en iedere tekortkoming
iri dit opzicht treedt op de racebaan
onverbiddelijk aan het licht.
Wegvastheid van den wagen is een eerste
eisch om met groote snelheid een bocht
te kunnen nemen, terwijl de coureur
met absolute zekerheid moet kunnen
vertrouwen op zijne remmen om bij
HET NUT
SNELHEIDSbetrouwbaarheidsritteii aan een
eindpr«>ef worden ondetworpen.
lietronwbaarheidritten toch als
«?en Hallye .Monte l'arlo of .\lpenrit
/.ijn wedstrijilen v«mr seHewj-,gens.
ij aan deze wagens'alle moei
lijkheden waaraan /ij in'den loop
van een veeljaiig gebruik kunrun
blootgesteld word'-n. ii> verhoogden
en gecond<nseer«len vorm woixlen
bloot gest«»ld.
ledere automobilist wil. zoo het
mogelijk is ook
gedurende de
wint ermaanden
het nemen van een bocht
tot het laatste moment
./ijn" .sii"lti"id te kunuen
behouden.
11 et wedst rijdwe/.en
dwong de construct<-ur.s
huu aandacht aan de/e
materie te geven en de
resultaten dezer studie
kwamen aan de ge brui
ksjiuto ten goede.
/onder wedstrijden zouden de con
structeurs niet /ulk een niinutieuse
aandacht aan de veiligheid hunner
wagens besteed hebben omdat de be
zadigde automobilist niets waagt maar
altijd beneden de safetygrens van rijn
wagen blijft. De renner daarentegen
die altijd tracht die safetygrens zoo
dicht mogelijk te benaderen en vaak
zelfs daarboven uit komt. dwingt den
fabrikant die limiet zoo hoog mogelijk
op te voeren. De banden vormden het
smartekind uit de eerste dagen van
het automobilisme. Geen wedstrijd
verliet» en geen toertocht, van
eenigs?/ins langen duur kon ondernomen
worden zonder eenige ma
WEDSTRIJDEN
der toerwagens. wier b«
Mr. PAUL LAMBERTS HURRELBRINCK
len van banden te verwisselen. Voor den
toerist was dit een onaangename bij
komstigheid van zijn rijgenot in welks
onvermijdelijkheid hij zich schikte maar
de renner zag een overwinningskans in
de mogelijkheid zoo snel mogelijk zijn
banden te kunnen verwisselen. Step-'
neywielen. afneembare velgen en ten
slotte afneembare wielen zijn op de
renbaan geboren en ieder automobilist
op den weg geniet daar thans de on
schatbare voordeelen van. Maar ook
de bandenfabrikanten legden zich er
op toe hun banden steeds grooter
weestandsverniogen te geven tegen
de .voortdurende toenemende
vernielzucht d,er steeds hooger opgevoerde
wt'dstrijdsnelheid. Denkt de auto
mobilist van heden, die 20 a 30 dui
zend kilometer met zijn landen doet.
wel eens aan de dagen van nog niet
icns zoo.heel lang geleden toen hij er
zich op beroemde zes duizend kilo
meter met nzelfde stel banden
gei-edyu tejiebben. En nog zijn wij niet
aan het einde. Toen Sir Malcolm
t'ampbell zijn wereldrecord van 45U
K.M. per uur vestigde reed hij banden.
die na langdurige proefnemingen spe
ciaal voor deze recordpoging door
Dunlop waren geconstrueerd. De re
sultaten van' deze studie zullen uiter
aard verwerkt worden in de banden
weer voor e«-n paar
duizend kilometer meer
i< gegarandeerd.
(lok aan de smeermid
delen werden, door de
.racewagens' zulke enorm
hooge eisi.-lien gestejd.
«iat «Ie groote' oliemaat
schappijen gedwongen
werden tot diepgaande en kostbare
onderz«»ekingen en proefnemingen om bij
zondere oliesoorten sahien te stellen,
wier noodzakelijkheid door de gewone
, toerwagens niet zoo onmiddellijk ge
voeld worden. Werden deze oliesoorten
aanvankelijk speciaal voor
racedoel, einden vervaardigd thans is men
reeds zoo -ver .gevorderd, . dat bijvoor
beeld de bekende aeroshell- olie die zulk
een groote roHn het wedstrijdwezen
speelt precies dezelfde is. die ook voor
gewone toerwagens wordt gebruikt.
Alle uitvindingen, die bij de
snelheidswedstrijden hun nut bewezen
hebben, worden korten tijd later op de
toei modellen toegepast, waarna zij
dan tenslotte ^dooi
de zoogenaamde
van zijn vervoer
middel gebruik
ma k e n. m a ar
wortlt daar vaak
van we«.»rhoude.n door mist en sneeuw of
bi-ij/elde Avegen, l ie deelnemers aan
de Hallye Monte ('arlo. die uit het
hooge >"ooj-«len van den l'oolcirkel.
ot' uit het diepe Zuiden van den Balkan
.met zijn onbegaanbare wegen naar
Monte ('arlo reizen vinden geduremle
.vier dagen en vier nachten al deze
c bstakels op hun Weg. En toch berei
ken zij hun doel dank zij het gebruik
van sneeuwhellingeii. mist lampen en
eieetriseh verwarmde ruitenwisschers
en zooveel meer hun door de vinding
rijkheid van fabrikanten verschaft; wier
aandacht juist door deze ritten «jp
dergelijke'bnderdeelen wordt gevest igd.
Het resultaat daarvan komt w.ederom
aan het algemeen automobilisme ten
goede. De zakenman voor wien de
auto al lang niet meer een luxe voor
werp maar een bedrijfsobject is. hoeft
thans zijn wagen niet meer gedurende
de wintermaanden op te bergen, maar
kan er gebruik van blijven maken bij
mist. bij sneeuw of op beijzelde wegen.
Een merkwaardig voorbeeld van
den invloed die het wedstrijdwezen op
den vooruitgang van de techniek uit
oefent vindt' men bij den Alp.rivit, een
wedstrijd, waarbij met een gemiddelde
van i"2-K.M. per uur vijf dagen lang
d« i/r Kuropa's hoogste berggebied
moet gereden worden. Twee jaar
gele«len bereikte bijna geen. enkele deel
nemende wagen den top vanjdeii
Stelvio Europa's hoogsten berg zonder
stoomenden radiator, waaraan bij
bijna alle wagens vele liters water bij
gevuld moest worden. Thans sclu-ijft
het regiement verzegeling der
radixtoi-stoppeii voor zoodat onderweg geen
druppel water bijgevuld kan worden.
En de wagens voldoen aan dezen
eist-h ','indat de techniek de afkoeling
.der motoren in studie heeft genomen
en verbeterd tieeit, waarop juist door
«lergelijke wedstrijden haar «andaclit
gevestigd werd.
Hij het verschijnen vu n «Ut artik-l
wordt juist, «lez.-? Alpenrit' veru-deii.
Ontegeiizeggelijk! zou de ontwikke
lingsgang van het automobilisme ook
zonder den spooi-slag van het wed
strijdwezen eenzelfden loop genomen
hebben. Maar even zeker zou dit in
e«-n veel trager tempo xijn geschied.
De be/fidigde automobilist is een
tevreden mensch, die geen hooger
eischen aan zijn vervoermiddel stelt
dan dit hem .verschaffen kan. Maai
de wedstrijdenrijder is nimmer tevre
den met de prestaties van zijn wagen.
voortdurend haakt hij naar meer on
streeft, hij naar hooger.
En is niet ontevredenheid met het
*
bestaande, de basis van.eiken vooruit
gang op ieder gebied 'f
, Nieuwe ulteaven
Medlf'ntl Lutin I'oets,. by Jack
Lindsay. London, Elkin Mathews «&'
Marrot Ltd.
44 Essexstreetj
Strand, 'W.C.2.
\
:
i
jf\fv-v
v'