Historisch Archief 1877-1940
fl
fii
8
De Groene Amsterdammer van 18 Augustus 1934
N o. 1985
i; l'i
Bif Berlage's dood
A. Plasschaert
de beeldhouwkunst, ook dp
schilderkunst en liet werk van den
glazenier, do begeleidende kunsten eter
architectuur, lijden verlies bij
Berlage's dood. Deze haddon toch te
doen gekregon, zoodra .Berlage vrij-uit
begon te bouwen; zoodra hij zijn
persoonlijkheid kon uiten en zich kon
-. -verwerkelijken. Zij hadden niet alleon
.e doen gekregen, dal was vroeger
<ok en onophoudelijk gebeurd, maar
? v ,ij hadden oen nieuwe kans gekregen,
^en, kans om wat in die periode leefde,
,..e doen kristalliseeren. Zij gingen met
^ Berlage mee. Het is toch onjuist te
'peggen, dat Berlage dit alles schiep;
* >mand schept cf constateert
aleen tijdvak. Een tijdvak is geen
jonljjke schepping ooit: een aantal
hten tesaam maken zulk tijdvak;
aantal krachten die alle tesaam
v .etuigenis zijn van herleefde macht
van een macht, die
noouzakelijki voelt als een onomgaanbaar
Derkinderen, Toorop en Zijl
? ^^a niet gemaakt door Berlage;
ZJJ bestonden met hem, naast hem;
een andere adem kwam uit hen;
een zelfde noodzaak zette hen
aantot werken. Het behoeft hier niet
meer gezegd te worden hoe ver
schillend zij zelfs waren; Toorop,
een dramatische decoratieve;
Derkinderen, die vroeger, katholieke
»"w zap -U een toppunt; Zijl, de
'!I' , ^'sschien meer dan
. '.'?.' ? ar het was in de
lat te kunnen
door te kunnen
laten be^v,. 'lang zij niet
tegen de kern zij. pprsoonliikh?''!
ingingen. Hoelang hij ook bereid was
, andere, toe te geven, zijn kern liet
hij nooit aantasten. Dat toegevende
heeft hem moeite gebracht. Een
bepaald aantal lieden dacht toch. dat
er geen eind was aan die toegevend
heid bij dezen zachtinoedigen calvjn'st
naar den geest, maar plotseling
beABONNEMENTSPRIJS
VAN
..DE GROENE"
per jaar:
Nederland. ........ f 10.
.. Indië(Zeepost) 10.
(mail) . . 13.50
Argèrtini
Belgi
Dultschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuld-Afrika
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
?JU
"c
o
l
01
8
s
o
? 11.50
f 13.50
merkten zij een on verzottelij ken tegen
stand, en de bouwmeester verliet
hen tegen hun verwachting; een
samenwerking hield op....
Berlage is het zachtmoedig voor
beeld van den nieuwen Bouwmeester,
van den toch koppigen nieuwen
bouwmeester, die niet zoo hoogmoedig
was, dat hij meende alles te kennon
en te kunnen, hoewel hy zijn vak
wel het schoonst achtte en het meest
omvattende. Hij meende dat de
Bouwkunst het grootste was, dat
van een tijd beklijfde; hij meende,
dat alles zoowel nijverheidskunst als
toegepaste beeldende kunsten onder
liet oppertoezicht stonden van don
bouwmeester. En niet alleen dat;
hij zag den bouwmeester niet alleen
in staat tot het bouwen, maar tot
het scheppen van meubels en
dorgelijKe; hij vond, dat zulke dingen
rechtens deel waren van zijn werk.
Hij gaf daar bewijzen van. En hij
had de gezondheid, de ftee.-^elijko
gezondheid in zich nooit zich in het
M/arre, aat.de aandacht (maar slechts
kort) trekt, te verliezen, het cah inisme
in hem meed dat bij instinct; sober
heid en rechtlijnigheid waren hem
instinctief meer eigen dan weelde en
df gebogen lijn. Het is altijd zuiver
en goed volgens de d'epstc natuur
in u zei ven e arbeiden; al is het niet
altijd good in absoluten zin (ook
Beilage faalde wel); het is toch altijd
verantwoord, immers anders onmoge
lijk. Het is niet altijd rijkdommen
scheppen, maar toch valsche fouton
vermijden. Dat is een eer steeds aan
Berlage te geven, een eer die te meer
hc^ft getroffen, daar anderen zich
door het buitensporige dikwijls een
roem, die ijdel zon blijken, meenden
te verschaffen.
Berlngo was tegeno\er de laat ren,
hoewel hij steeds benieuwd bleef naar
wat opkwam en niet schroomde nieuw
materiaal, dat nieuwe ruimt-e «n
nieuwen vorm mogelijk maakte, to
gebruiken in bepaalden zin een
vroeger-eeuwsch jwcbitekt. Zijn werk
is niet uitgegaan van do fabr:ek en
van het kar.toorgebouw (daardoor
meed het wel hot eentonige) maar van
het huis en het gomeenschapshuis,
?/ooal.s ik altijd do Bours heb gezien.
l [ij dacht meer in menschen dan in
machines on ambtenaren-kudden.
Daardoor kon hij ook n;et afkeerig
we/en van de versiering, zelfs bij
allen eenvoud, bij alle soberheid.
Daardoor genoot hij van den bijstand
rter begeleidende kunsten en wildo
niet alles in het .gebouw; alloen van
den bouwmeester; daardoor is zijn
dood. zooals ik zei, een verl'es voor
beeldhouw' en schilderkunst en voor
het werk van ,den glazenier, want'hij
gaf hun die leefden me§hom, kans
dat levende blijvend te doen zien.
Nieuwe uitgaven
Moderne controlemethoden voor
automobielremnwn, door L. A. A. Cohen,
inspecteur bij de Verkeerspolitie te
Amsterdam- Overdruk Algemeen
Nederlandsch PolitierAVeekblad.
Londen?Melbourne Race. Onder
redactie van Jan Lokerse met een
voorwoord van Z. Exc. Generaal
C. J. Snijders, Ie uitgave
NederlandVooruit! Uitgave N.V. Haagsche
Drukkerij en ITitgeversmaatschappij,
55. O. Buitensingel 20, hoek
Pletterijkade en Spui, Den Haag.
BEGRAFENIS VEREENIGING
?W. H. POLMAN TUIN'
OVERTOOM 526 - Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
N.V. Meubelmagazijn Eden**
Molsteeg ~~ Amsterdam
SLAAPKAMERS
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEILIGEWEC - TELEFOON 37271 >
Toen Vader zoonlief had bewogen
Ook naar SCHAKEL" toe te gaan
Kwam zijn naam bij vaste klanten"
Op den HEIUBEWE8" te staan.
MEUBELEN
i&RANDKASTEN
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie :
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
I. MOSSELMAN
Gepl. Maatsch. Kap. Fl.
SOO.OOO.waarop gestort . . . 1OO.OOO.-,
Pandbr. & Hyp. pi.m.
4.4OO.OOO,Reserves pl.m. . . . ?,,,
29O.OOO.BADEN, GEYSERS EN WASCHTAFELS
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447
LEVENSVERZEKERING
ARNHEM"
beschermt Uw gezin In moeilijke jaren.
VACANTE
Abonnés van de Groene Amsterdammer", die het weekblad aan hun
vacantieadres wenscHen te ontvangen gelieve daarvan tijdig mededeeling
te doen aan de administratie. Keizersgracht 355, Amsterdam, met
opgave van het tijdelijke en blijvende adres en duur van het
vacantieverblijf. ?
^t-,lr
Museum-Jac. van Looy
IN HET HUIS WAARIN DE SCHRIJVER EN
SCHILDER JAC VAN LOOY TE HAARLEM
WOONDE EN WERKTE, IS THANS EEN
KLEIN, MOOI MUSEUM INGERICHT
Aan den rand van den Haarlemmer Hout ligt,
wat bescheiden teruggeschoveii in de huizenrij
van den Kleinen M out weg. het huis, waarin de
schrijver en schilder Jacobus van Looy, gedurende
de laatste zeventien jaren van zijn leven, gewoond
heeft.
Eenige weken geleden is het huis als museum
voor het publiek opengesteld. Wie het echter
.bezoeken wil, moet vooraf schriftelijk toestemming
vragen aan mevrouw van Looy-van Helder. | ,
De verzameling van schilderijen en teekeningen
is in het woonhuis en in een bijgebouw geëxposeerd,
dat mevrouw van Looy door architect Jan («ratama,
in den tuin heeft laten bouwen.
Jacobus van Looy werkte het liefst in stilte
en vooral in latere jaren kregen slechts zijn intieme
vrienden zijn arbeid te zien. Door deze stilte, die
hij in zijn omgeving wist te scheppen, kon hy zich
ongestoord verdiepen in zijn kunst. Het is een
verdienste van mevrouw van Looy geweest, dat
«ij die rustige en milde van Looysche sfeer bij het
inrichten van woning en bijgebouw volkomen
bewaard heeft.
Vooral de zonnige schrijfkamer, met het breede
raam, waardoor wjj den tuin zien liggen met de
keurige paden, de talrijke bloemen en
vruchtboomen, behoort tot de voornaamste vertrekken
van het huis. Hier heeft van Looy zijn boeken en
poëzie uit lateren tijd geschreven, zooals Jaapjo"
en Jaap" en De wonderlijke avonturen van
Zebedeus". In deze kamer bevinden zich ook de
boeken, die van Looy het liefste las en aan de
wanden hangen eenigen zijner beste schilderijen.
Daar is het met pittige voordracht geschilderde
portret van het Haarlemsche meisje, de bloeiende
«lematis met de diep paarse kelken, die zweven
aan een dunnen steel en de takken met volle,
rijpe vruchten, vaak tegen de helderblauwe lucht
met zekerheid en durf geschilderd. Zulke blozende
appels spreken even levendig als de kinderpor
tretten. \ran Looy was oen uitnemend portret
schilder. Hoe treffend heeft hij de kinderen ge
typeerd, die sterker dan de menschen in kleinig
heden het wonder van de schepping beleven. Htft
kaarsje van een paardeblom. dat uiteen stuift
als je er tegen blaast of een miniatuur theater,
waarin poppetjes ronddansen, zulke dingen kunnen
de kinderen als wonderen beschouwen en van
Looy laat ons de extase lessen in de schittering
van hun oogen en den gloed van hun wangen.
Bovendien, deze rasechte Hollander hield van
gewone, dagelijksche tafereeltjes, zooals de reizigers
uit de derde klas, die hij een ongewone en diep»*
menschelijkheid gegeven heeft. Tot een zijner
beste doeken behoort het bloemstuk uu-t de
OostJac. van Looy
Indische kers, waarop <le kelken als in een
visioen om een mysterieuzen donkeren
achtergrond gegroepeerd zijn. Een aantal
schetsen van maaiers voeren ons weer
naar de werkelijkheid. De spanning van
den arbeid op het land, waar de gekromde
gestalten van de boeren de zeis zwaaien, daarin
heeft hij de heroïek van het harde werk gegeven.
In het kort herinneren wij aan zijn reisschetsen
uit Italië, Spanje, Tanger en Marokko, die impulsief
geschetst zijn. Ook de zelfportretten nemen een
belangrijke plaats in. Het oplettende en
observeerende kijken van den schilder heeft hij sprekend
gekarakteriseerd, en tot slot denken wij aan een
klein schilderijtje, dat in de schrijfkamer hangt
en waarop wij Jaapje zien, die door zijn grootmoe
der in de hut, dat is de kinderkamer van het
weeshuis, gebracht wordt. Jacobus van Looy heeft
dit op zestien of zeventien-jarigen leeftijd ge
schilderd. Het is een klein meesterstuk, waarin
het vertellende en schilderachtige, dat van Looy's
kunst kenmerkt, reeds duidelijk te zien is. Tot
besluit vermelden wij, dat het museum later in
het bezit komt van de gemeente Haarlem.
JAN D. VOSKUIL
Verzenbundel
J. GRESHOKK. GedU-Men 1907-1034,
Folemiirine '8~Cfr'arenhaye 1934;
;IIet gebeurt maar zelden, dat een dichter ..met
goed gevolg" een editie zijner verzamelde gedichten
doet verschijnen. Meestal verbeurt hij bij het
publiek het laatste restantje sympathie om het
veel te dikke, niet te doorworstelen boek. Niemand
heeft genoeg geduld om vers na .vers te lezen.
Maar voörzoover het den grooten bundel
..Gedichten" van J. Greshoff betreft, is dit jammer.
Want inderdaad wint hij bij een volledige
kenn's.making met zijn oeuvre. Zijn kleine bundels
waren dikwijls te nietig en drukten niet genoeg uit
wat zij toch bedoelden: het beeld van een persoon
lijkheid, strijdbaar, gevoelig en vol menschelijke
tegenstrijdigheden.
Xu wij alles van hem. geschift, gekeurd en ge
rangschikt, bijeen hebben, is een volledige gestalte
zichtbaar geworden, die een beteekeuis heeft. In
zijn voorrede, een rustig en redelijke stuk proza.
beproeft .Taeques Bloem die beteekehis te belichten
en' deze gestalte te definiëren door haar aan te
duiden als die van een ..epiruristisoh pessimist."
Wat mij betreft, ik heb een zestal jaren geleden.
een onvriendelijke uitval gedaan naar twee van
(ireshoffs bundels, omdat mij destijds de toon
daarin heftig hinderde.
Ik moet eerlijk toegeven, dut het lezen van deze
poëzie in haar geheel mij een andere kijk heeft
geschonken op dcu inhoud van (ireshoffs gevoels
leven: het is niet zulk een simplistisch optimisme.
dat hem bezielt en er is ook geen ernstige ..onder
toon", die de opgewektheid naar beneden haalt.
Er is van meet af een ietwat wrang gevoelen, dat
hevig wordt verzacht door de aangenaamheden
van dit leven. In dit licht zie ik alles zuiverder
dan tot dusver eri ik ben daarom tevreden met
dit boekje, waarin gedachten schuilen, die menigeen
niet vreemd zullen zijn, hoewel nauwelijks'bewust..
Inderdaad is dit een boek voor velen, voor de
niet leerstelligen noch ter linker, noch ter rechter
zijde, voor de velen, die niet ..weten" wat het doel
des levens is. maar zich even sterk van een doel
bewust zijn. Die velen zullen in-dit boek een hart
vinden, verwant aan het hunne.
f treshof f verwoordt dit zoo:
..De drift om te gedijen en te stijgen
om. sterker dan de wezenlooze tijd.
ons eigen deel van 't eeuwige te krijgen
is heel de zin van onze aanwezigheid."
'Mij dunkt, dit is klaar en helder gezegd. Maar
voor wie niet gevoelig is voor abstracte woorden.
wie een directer, lichamelijker contact noodig
heeft om een dichter te begrijpen, clieii biedt de
bundel nog zY>ó vaak en zóó verscheiden'in klaren
vorm het zelfde motief, dat niemand de beteekenis
van deze gedachte zal kunnen misverstaan.
Deze dichter is geen dichter van stemmingen.
meestal zijn het gedachten, vooraf door gevoelena
op temperatuur gebracht, welke hij in zijn verzen
meedeelt. Zijn beelden zijn beurtelings de geijkt
poëtische en verrassend alledaagsche. Van de
natuur staat hij verre, de uiensch. de menschheid
en het leven, alleen en samen, inspireeren hem
dagelijks in ieder gesprek., in lederen handdruk.
Want het is de ..nuchtere" werkelijkheid, die hij
hartstochtelijk bemint.
Ken dichter, die zoo egocentrisch is. dat zijn
poëzie een voortdurend spreken lijkt als tegen een
niet U" overtuigen genoot, laat zich in het vuur
van zijn rede wel eens een arrogant of onbezonnen
woord ontglippen. Het is niet erg. Hij corrigeert
zich zelf. hij weet wel. dat hij fel is en dwaas en
soms te laksch en soms te ijverig. Maar zooals hij
tenslotte vrede heeft gekregen met zichzelf, zoo
sluiten wij ook vrede met hem. omdat hij otis
amuseert, ons meermalen treft eu niet het minst
omdat hij zich een vorm, heeft eigen gemaakt, die
een gelukkige v.ereéniging is van het versch ge
sproken woord met de spitsvondige keurtaai van
den lettre. Meesleepend schoon is die vorm nimmer.
maar heel dikwijls prikkelend nieuw en boeiend.
C. J. K.
Directeursvacature aan de
Rijks- Academie
De Commissie van Toezicht op de
Rijks-Academio deelt ons mede. dat zij er nooit aan heeft
gedacht een vreemdeling als directeur der Academie
voor te dragen, en dat zij daaraan ook wel nimmer
zal denken. Ten opzichte van d& vacature van
leider der af deeling: monumentale on versierende
schilderkunst, heeft de Commissie hare houflnv
nog niet bepaald en derhalve nog geen voordracht
opgemaakt.
De daaromtrent in de dagbladen verschenen
mededeeling is onjuist. Door een samenloop van
omstandigheden vacantie o.a. kon deze
verkeerde mededeeling eerst in de laatste dagen
worden tegengesproken.
" 't,