Historisch Archief 1877-1940
8
De Groene Amsterdammer van 18 Augustus 1934
N o. 2985
Bif Berlage's dood
A. Plasschaert
i!!
U Ook de beeldhouwkunst, ook de
schilderkunst en het werk van den
glazenier, do begeleidende kunsten eter
architectuur, lijden verlies bij Ber
ge's dood. Deze hadden toch te
O oen gekregen, zoodra Berlage vrij-uit
begon te bouwen; zooara hij aijn
persoonlijkheid kon uiten en zich kon
, -. .verwerkelijken. Zij hadden niet alleen
e doen gekregen, dal. was vroeger
?' -ok en onophoudelijk gebeurd, maar
??ij hadden een nieuwe kans gekregen,
'?en kans om wat in die periode leef d o,
V,..e doen kristallisecren. Zij gingen met
\ Berlage mee. Het is toch onjuist te
'"eggen, dat Berlage dit alles schiep;
Smand schept, cf constateert
aleen tijdvak. Een tijdvak is geen
, 'Krtüijke schepping ooit; een aantal
. ? liten tesaam maken zulk tijdvak:
. aantal krachten die alle tesaam
f -.etuigeriis zijn van herleefde macht
?- . van een macht, die
noodzakelijki voelt als een onomgaanbaar
Derkinderen, Toorop en Zijl
~^n niet gemaakt door Berlage;
zy bestonden met hem, naast hem;
een andere adem kwam uit hen;
een zelfde noodzaak zette hen aan
tot werken. Het behoeft hier niet
meer gezegd te worden hoe ver
schillend zij zelfs waren; Toorop,
een dramatische decoratieve;
Derkinderen, die vroeger, katholieke
»*w zap «is een toppunt; Zijl, de
~ *:i' -'' vsschien meer dan
ar het was in de
. lat te kunnen
? ? ... door te kunnen
laten begt. . ilang zij niet
tegen de kern zy. persoonlijk!,.-M
ingingen. Hoelang hij ook bereid was
andere toe te geven, zijn kern liet
hij nooit aantasten. Dat toegevende
heeft hem moeite gebracht. Eert
bepaald aantal lieden dacht toch. dat
er geen eind was aan die toegevend
heid bij dezen zachtmoedigen calvinist
naar den geest, maar plotseling
bei
ABONNEMENTSPRIJS
VAN
..DE GROENE"
per jaar:
Nederland. ........ f 10.
,'.,"' Indië(Zeepost) 10.
(mail) . . 13.50
Argertini
Belgi
Dultschland
Eg/?**
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije ?*
Zuid-Afrika *
ut
"c
O
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
S
l
o
tt
f 13.50
merkten zij een on verzette! ijken tegen
stand, en de bouwmeester verliet
hen tegen hun verwachting; een
samenwerking hield op....
Berlage is het zachtmoedig voor
beeld van den nieuwen Bouwmeester,
van den toch koppigon nieuwen
bouwmeester, die niet zoo hoogmoedig
was, dat hij meende alles te kennen
en te kunnen, hoewel hij zijn vak
wel het schoonst achtte en het meest
omvattende. Hij meende dat de
Bouwkunst het grootste was, dat
van een tijd beklijfde; hij meende,
dat alles zoowel nijverheidskunst als
toegepaste beeldende kunsten onder
het oppertoezicht stonden van don
bouwmeester. En niet alleen dat;
hij zag den bouwmeester niet alleen
in staat tot het bouwen, maar tot
het scheppen van meubels en derge
lijke; hij vond, dat zulke dingen
rochtfns deel waren van zijn werk.
Hij gaf daar bewijzen van. En. hij
had de gezondheid, de geestelijke.
gezondheid in zich nooit zich in het
bizarre, nat de aandacht (maar slechts
kort) trekt, te verliezen, hetcah inisme
in hem meed dat bij instinct; sober
heid en rechtlijnigheid waren hem
instinctief meer eigen dan "Weelde en
de gebogen lijn. Het is altijd zuiver
en goed volgens de d'epste natuur
in xi zelven e arbeiden; al is het niet
altijd goed in absoluten zin (ook
Berlage faalde wel); het is toch altijd
verantwoord, immers anders onmoge
lijk. Het is niet altijd rijkdommen
scheppen, maar toch valsche fouten
vermijden. Dat is een eer steeds aan
Berlage te geven, een eer die te meer
hc^ft getroffen, daar anderen zich
door het buitensporige dikwijls een
roem, die ijdel zou blijken, meenden
te verschaffen.
Berlnge was tegenover de laatren,
hoewel hij steeds benieuwd bleef naar
wat opkwam en niet schroomde nieuw
materiaal, dat nieuwe ruimte on
nieuwen vorm mogelijk maakte, te
gebruiken in bepaalden zin een
vrocger-eeuwsch arcbitekt. Zijn werk
is niet uitgegaan van de fa-br'ek en
van het kaï'toorgebouw (daardoor
moed het wel het eentonige) maar van
het huis en het gemeenschapshuis,
zooal& ik altijd de Beurs heb gezien.
Hij dacht meer in monschen dan in
machines en ambtenaren-kudden.
Daardoor kon hij ook n;et afkeerig
wezen van> de versiering, zelfs bij
allen eenvoud, bij alle soberheid.
Daardoor genoot hij van den bijstand
der begeleidende kunsten en wilde
niet alles in het gebouw alleen van
den bouwmeester j daardoor is zijn
dood. zooals ik zei, een verl'es voor
beeldhouw- en schilderkunst en voor
het werk van den glazenier, want hij
gaf hun die leefden me4 hom, kans
dat levende blijvend te doen zien.
Nieuwe uitgaven
Moderne controlemethoden voor
automobielremnien, door L. A. A. Cohe,n,
inspecteur bij de Verkeerspolitie te
Amsterdam. Overdruk Algemeen
Nederlandsch Politie-Weekblad.
Londen?Melbourne Race. Onder
redactie van Jan Lokerse met een
voorwoord van Z. Exc. Generaal
C. J. Snijders, Ie uitgave
NederlandVooruit! Uitgave N.V. Haagsche
Drukkerij en Uitgeversmaatschappij,
'A. O. Buitensingel 20,
hoekPletterijkade en Spui, Den Haag.
BEGRAFENIS VEREENIGING
SAX
P. C. Hooftfttr. 38-Tal. 2O341-24250
CREMATIE
£W. H. POLMAN TUIN
VERTOOM 526 * Telefoon 82660
sgrafenissen - Transporten - Crematies
N.V.' Meubelmagazijn Eden
Molsteeg <-* Amsterdam
SLAAPKAMERS
tt
HEERENKUEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HÊILICEWEC . TELEFOON 37273
Toen Vader zoonlief had bewogen
Ook naar SCHAKEL" toe te gaan
Kwam lijn naam bij vaste klanten"
Op den HEIU8EWE6" te «taan.
MEUBELEN
[BRANDKASTEN!
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTEND1JK en
?. MOSSELMAN
Gepl. Maat se h. Kap. Fl.
SOO.OOO.waarop gestort ... ,, l
OO.OO0.Pandbr. & Hyp. pi.m. ,,
4.4OO.OOO,Reierve» pi.m. . . .
,,290.000.BADEN, GEYSERS EN WASCHTAFELS
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C Telefoon 32457 Keizersgracht 447
LEVENSVERZEKERING
MU- ARNHEM"
beschermt Uw gezin in moelltfke Jaren.
VACANTIE
Abonnés van de Groene Amsterdammer", die het weekblad aan hun
vacantieadres wenschen te ontvangen gelieve daarvan tijdig mededeeling
te doen aan de administratie. Keizersgracht 355, Amsterdam, met
opgave van het tijdelijke en blijvende adres en duur van het
vacantieverbUjf. '? ? ?
-L - J
Museum-Jac. van looy
IN HET HUIS WAARIN DE SCHRIJVER EN
SCHILDER JAC. VAN LOOY TE HAARLEM
WOONDE EN WERKTE, IS THANS EEN
KLEIN, MOOI MUSEUM INGERICHT
Aan den rand van den Haarlemmer Hout ligt,
wat bescheiden teruggeschoven in de huizenrij
van den Kleinen Houtweg, het huis. waarin de
schrijver en schilder Jacobus van Looy, gedurende
de laatste zeventien jaren van zijn leven, gewoond
heeft.
E enige weken geleden is het huis als museum
voor het publiek opengesteld. Wie het echter
.bezoeken wil, moet vooraf schriftelijk toestemming
vragen aan mevrouw van Looy-van Gelder. | ,
De verzameling van schilderijen en teekeningen
is in het woonhuis en in een bijgebouw geëxposeerd,
dat mevrouw van Looy door architect Jan ratama
in den tuin heeft laten bouwen.
Jacobus van Looy werkte het liefst in stilte
en vooral in latere jaren kregen slechts zijn intieme
vrienden zijn arbeid te zien. Door deze .stilte, die
hij in zijn omgeving wist te scheppen, kon hij zich
?ongestoord verdiepen in zijn kunst. Het is een
verdienste van mevrouw van Looy geweest, dat
y.y die rustige en milde van Looysche sfeer bij het
inrichten van woning en bijgebouw volkomen
bewaard heeft.
** *
Vooral de zonnige, schrijfkamer, met het breede
raam, waardoor wij den tuin zien liggen met de
keurige paden, de talrijke bloemen en
yruchtboomen, behoort tot de voornaamste vertrekken
van het huis. Hier heeft van Looy zijn boeken en
poëzie uit lateren tijd geschreven, zooals ,,Jaapj«"
en ,,Jaap" en ,,De wonderlijke avonturen van
Zebedeus". In deze kamer bevinden zich ook de
boeken, die van Looy het liefste las en aan de
wanden hangen eenigen zijner beste schilderijen.
Daar is het met pittige voordracht geschilderde
portret van het Haarlemsche meisje, de bloeiende
clematis met de diep paarse kelken, die zweven
aan <een dunnen steel en de takken met volle,
Tijpe vruchten, vaak tegen de helderblauwe lucht
met zekerheid en durf geschilderd. Zulke blozende
Appels spreken even levendig als de kinderpor
tretten. Van Looy' was <:en uitnemend portret
schilder. Hoe treffend heeft hij de kinderen
getypeerd, die sterker dan de menschen in kleinig
heden het wonder van de schepping beleven. Het
kaarsje van een paardeblom. dat uiteen stuift
als je er tegen blaast of een miniatuur theater.
waarin poppetjes ronddansen, zulke dingen kunnen
de kinderen als wonderen beschouwen en van
,Looy laat ons de extase lezen in de schittering
van hun oogen en den gloed van hun wangen'.
Bovendien, deze rasechte Hollander hield \au
gewone, dagelijksche tafereeltjes, zooals de reizigers
uit de derde klas, die hij een ongewone en diepe
meixschelijkheid gegeven heeft. Tot een zijner
boste doeken behoort het bloemstuk met de
OostJac. van Looy
Indische kers, waarop de kelken als in een
visioen om een mysterieuzen donkeren
achtergrond gegroepeerd zijn. Een aantal
schetsen van maaiers voeren ons weer
naar de werkelijkheid. De spanning van
den arbeid op het land, waar de gekromde
gestalten van de boeren de zeis zwaaien, daarin
heeft hij de heroïek van het harde werk gegeven.
In het kort herinneren wij aan zijn reisschetsen
uit Italië', Spanje, Tanger en Marokko, die impulsief
geschetst zijn. Ook de zelfportretten nemen een
belangrijke plaats in. Het oplettende en
observeerende kijken van den schilder heeft hij sprekend
gekarakteriseerd, en tot slot denken wij aan een
klein schilderijtje, dat in de schrijfkamer hangt
en waarop wij Jaapje zien, die door zijn grootmoe
der in de hut, dat is de kinderkamer .van het
weeshuis, gebracht wordt. Jacobus van Looy heeft
dit op zestien of zeventien-jarigen leeftijd ge
schilderd. Het is een klein meesterstuk, waarin
het vertellende en schilderachtige, dat van Looy's
kunst kenmerkt, reeds duidelijk te zien is. Tot
besluit vermelden wij. dat het museum later in
het bezit komt van de gemeente Haarlem.
JAX D. VOSKUIL
Verzenbundel
J. C5RE8HOFF. Ged'wMen 1007-1084,
f 'x-Cirurenhaije 1
Tiet gebeurt maar zelden, dat een dichter ..niet
goed gevolg" een editie zijner verzamelde gedichten
doet verschijnen. Meestal verbeurt hij bij het
publiek het laatste restantje sympathie om het
veel te dikke, niet te doorworstelen boek. Niemand
heeft genoeg geduld om vers na vers te lezen.
Maar voorzoover het den grooten bundel
..Gedichten" van J. Greshof f betreft, is dit jammer.
Want inderdaad wint hij bij oen volledige
kentvs.making met zijn oeuvre. Zijn kleine bundels
waren dikwjjls te nietig en drukten niet genoeg uit
wat zij toch bedoelden: het beeld van een
persoon'lijkheid, strijdbaar, gevoelig en vol menschelijke
tegenstrijdigheden.'
Xxi wij alles van hem. geschift, gekeurd en ge
rangschikt. bijeen hebben, is een volledige gestalte
zichtbaar geworden, die e«n beteekeuis heeft. In
zijn voorrede, een rustig en redelijke stuk proza.
beproeft .Facques Bloem die bet eekenis te belichten
en deze gestalte te defimeeren door haar aan te
duiden als die van een ., epicurist jseh pessimist."
Wat mij betreft, ik heb een zestal jaren geleden.
een onvriendelijke" uitval gedaan naar twee van
(treshof f 's. bundels, omdat mij destijds de toon
daarin heftig hinderde.
Ik moet eerlijk toegeven. dn.t het 'lezen van deze
poëzie in haar. geheel mij een andere kijk heeft
geschonken op den inhoud van (Jreshoff's gevoels
leven: het is niet zulk een simplistisch optimisme.
dat hem bezielt en er is ook geen ernstige ..onder
toon". die de opgewektheid naar beneden haalt.
Kr is van meet af een ietwat wrang gevoelen, dut
hevig wordt verzacht door de aangenaamheden
van dit leven. In dit licht zie ik alles zuiverder
dan tot dusver en. ik ben daarom tevreden met
dit boekje, waarin gedachten schuilen, die menigeen
niet vreemd zullen zijn. hoewel nauwelijks bewust.
Inderdaad is dit een boek voor velen, voor de
niet leerstelligen noch ter linker, noch ter rechter
.zijde, voor de velen, die niet ..weten" wat het doel
des levens is. maar zich even sterk van een doel
bewust zijn. Die velen zullen in dit boek een hart
vinden, verwant aan het hunne.
Greshof f 'Verwoordt dit zoo:
..De drift om te gedijen en te stijgen
om, sterker dan de wezenlooze tijd.
<ms. eigen deel van 't eeuwige te krijgen
is heel de zin van onze aanwezigheid."
Mij dunkt, dit is klaar en helder gezegd. Maar
voor wie niet gevoelig is voor abstracte woorden.
wie een directer, lichamelijker contact noodig
heeft (om een dichter te begrijpen, dien biedt de
bundel nog zóó vaak en zóó, verscheiden (in klaren
vorm het zelfde motief, dat niemand de beteekenis
van deze gedachte zal kunnen misverstaan.
Deze dichter is geen dichter van stemmingen.
meestal zijn het gedachten, vooraf door gevoelens
op temperatuur gebracht, welke hij in zijn verzen
meedeelt. Zijn beelden zijn beurtelings de geijkt
poëtische en verrassend alledaagsche. Van de
natuur staat hij verre, de mensch. de nienschheid
en het leven, alleen en samen, inspireeron hem
dagelijks in ieder gesprek, in iederen handdruk.
Want het is de .,nuchtere" werkelijkheid, die hij
hartstochtelijk bemint.
Ken dichter, die zoo egocentrisch is. dat zijn
poëzie een voort durend spreken lijkt als tegen een
niet te overtuigen genoot.'laat zich in het vuur
van zijn rede wel eens een arrogant of onbezonnen
woord ontglippen. Het is niet erg. Hij corrigeert
zich zelf. hij weet wel. dat hu fel is en dwaas en
soms te laksch en soms te ijverig. Maar zooals hij
tenslotte, vrede heeft gekregen met zichzelf, zoo.
sluiten wij ook vrede met heri). .omdat hij ons
amuseert, ons meermalen treft en niet het minst
? omdat' hij zich een vorm heeft eigen gemaakt, die
een gelukkige vereeniging is van het versch ge
sproken woord met de spitsvondige keurtaai van
den lettre. 'Meealeepénd schoon is die vorm nimmer.
maar heel dikwijls prikkelend nieuw en boeiend.
C. J. K.
Directeursvacature aan de
Rijks- Academie
De Commissie van Toezicht op de Rijks-Acade
mie deelt ons mede, dat zij er nooit aan heeft
gedacht een vreemdeling als directeur der Academie
voor te dragen, en dat zij daaraan ook wel nimmer
zal denken. Ten opzichte van de vacature van
leider der afdeeling: monumentale en versierende
schilderkunst, heeft de Commissie hare houfl!^
nog niet bepaald en derhalve nog geen voordracht
opgemaakt.
De daaromtrent in, de dagbladen verschenen
mededeeling is onjuist. Door een samenloop van
omstandigheden vacantie o.a. kon deze
verkeerde' mededeeling eerst in de laatste, dagen
worden tegengesproken.
M1