Historisch Archief 1877-1940
8
* P A
«
m
r
11
??:*;
]
t -fci.'-i
E is.
-./-u! H;J'HI !
?l!'
>;»***>*».*''S
"
H *?
v v
?%s
"?il. '^iïS***3*
.-.**-????- ~* .?*JE:."y_i*'? j>
BIJ het heengaan van een groots figuur
hebben wij behoefte, in diepe erkentelijk
heid te herdenken, wat deze geest voor
Nederland is geweest.
Berlage's beteekenisligt niet uitsluitend
op het gebied der bouwkunst, maar veel meer op het
terrein van het algemeene cultuurleven. Hij wa.*t
een der begaafden, der overtuigden en der
invloedrijken uit de periode van het eerste kwart der 20ste
eeuw in ons vaderland. Sterk geloovend in een
humanitaire ontwikkeling der menschheid.
medevoelend het sociale onrecht van dien tijd en ver
trouwend op de intellectueele krachten van den
mensch, heeft hij heel zijn wezen, zijn wil, zijne
begaafdheden en de oneindige goedheid van zijn
hart. in dienst van zijn ideaal gesteld: de
Nederlandsche cultuur dieper en waarachtiger te maken.
Hij was geen eigenlijke schrijver of filosoof,
hoewel hij in verschillende geschriften zijn denk
beelden heeft verdedigd; nog minder was hij een
politicus. Hij was een bouwmeester, een beeldende
kunstenaar, en in de kunst kon hij het bezielende.
vruchtbare voorbeeld geven.
Hij beschouwde de bouwkunst niet als een
gewoon vak, maar als een maatschappelijk werk
van de hoogste orde. De bouwkunst was voor hem
de Moeder aller Kunsten, de monumentale uiting
bij uitnemendheid,
een kunst, die het
wezen van een volk
het meest indruk
wekkend en het
meest alge m een
weergeeft, gelijk de
boxiwkunst in de
groote
cultuur-perioden.
Tot het laatst
van zijn Ie ven heef t
deze gedachte hem vervuld met een sterk idealisme
en een onverwoestbaar vertrouwen: hij heeft in
alle opzicht-en de bouwkunst tot het hoogste plan
geheven.
Berlage vond, als jong architect, de
Nederlandsche bouwkunst in verval. De historische
stijlnamaak werd met meer of minder talent beoefend,
maar een scheppende kracht ontbrak.
Wel was Dr. Cuypers een talent \an beteekenis,
en wel zouden diens, aan de Middeleeuwen ont
leende en door Vióllet Duc beleden
constructieinzichten van grooten invloed worden op Berlage*
maar de vormgeving van Cuypers, de geest van
zijn kunst, was vrijwel ook geheel Middeleeuwsch
of vroeg-Renaissancistisch gebleven.
Berlage werd opgenomen n de sfeer van het
ontwakend Nederland uit het begin van deze
eeuw, den tijd van critiek op het cultureele, politie k«
en economische leven, den tijd van de nieuwe in
zichten in letterkunde, in schilderkunst, -en in de
sociale verhoi dingen, met zijn sterken drang naar
een betere, meer redelijke samenleving. Men was
bezield door een verlangen naar waarheid en op
rechtheid, naar zakelijkheid en rechtvaardigheid.
Men bond den strijd aan tegen alle verouderde,
levenloos geworden leuzen. Men wilde niet meer
uit de traditie putten, men wilde zichzelf zijn;1
men verlangde vurig een nieuwe en betere wereld
op te bouwen.
De macht hierbij was het intcllectueele inzicht.
gevoed door het zielsverlangen naar gerechtigheid:
[-. Alle vroegere gevoel
gaf men zich over aan het positieve. De eeuw
delempirische wetenschap deed zich gelden. Het
realisme trad op.
Berlage, met zijn diep ernstigen wil. zijn volledige
toewijding, zijn vaste overtuiging, werd de groote
realist in ons vaderland: met woord en daad
beleed hij de rationaliteit in het bouwen: d.w.z..
de functie van het gebouw werd.hot beginsel der
bouwkunst.
Met het primair stellen van de doelmatigheid
gaf Berlage de bouwkunst weer haar eeuwige.
gezond3 basis terug. Het gebouw als ruimt
eom.sluiting: het eerlijk toonen der materialen t>n
constructie"»; doel. constructie en vorm in har
monie; een zakelijke logische opbouw, ziedaar
hoofdeisehen van Berlage. Q
Dus niet een met meer of minder smaak navolgen
van oude vormen, te, pas en te.onpas, maar een
scheppend-ontwerpen vanuit een overtuiging of
een beginsel. Daarmede was de moderne bouw
kunst in Nederland geboren.
De belangrijkste uiting van Berlage's kunst
is de Beurs te Amsterdam, een monumentale
Illustraties: De Berlagebrug over den Amstel te Amsterdam. Rechts in het midden
een van de vroegste bouwwerken van Berlage, pand Kalverstraat hoek Spui.
Onder: De Amsterdamsche Beurs
bijna Godsdienstigen zin. Berlage heeft dit zelf,
geloof ik. niet bewust gevoeld: hij heeft argeloos
dit schoone geheim in het bouwwerk neergelegd.
tv Dit diepere is een gevolg van Berlage's enorm
ontzag voor de idee der .doelmatigheid. Hieraan
voelde hij alles, wat waarde aan het leven geeft,
verwant: eerlijkheid; grootheid; ondergeschiktheid
van het individu aan een beginsel; het grootere
belang van het algemeene tegenover het bijzondere,
van het boven-natuurlijt noodzakelijke tegenover
het persoonlijke. Meer dan eens heeft hij een ge
bouw minder harmonisch gelaten, omdat de doel
matigheid z.i. dit wilde; en dat, terwijl hij zelf
een fijn kunstenaar was, zeer gevoelig voor het
sohoone. In het werk van Berlage is iets van het
Bijbelwoord, dat zegt: God ia een groote bouw
meester, die in opperste harmonie het heelal heeft
geschapen, en waarin alles naar zijn aard en naar
zijn doel functioneert. De schoonheid der schepping
zetelt in haar volkomen, d.w.z. Goddelijke doel
treffendheid.
BOUWMEESTER BERlKCE
manifestatie van eerlijkheid en zakelijkheid en
van den ernst van deztn revolutionnairen tijd.
Zelfbewust lipt het stoero gebouw daar met zijn
machtige flanken, zijn sterk silhouet, zijn ingehou
den kracht, onwrikbaar overtuigd van zijn be
ginselen. Het vraagt niet in de eerste plaats om
schoonheid; het is kracht, wil, en energieke daad.
Het is gqboren uit den geest van de beste krachten
uit dien onstuimigen tijd, waarin wij zoowel een
Domela Nieuwenhuis als een Treub herkennen.
Daarom is het het indrukwekkend monument
van liet moderne Nederland geworden.
Nu, na 30 jaar, heeft-het gebouw niets van zijn
beteekenis verlortn; niet alleen dat het, bessonkener
van kleur geworden, opgenomen is in het mysterie
van den Tijd, waardoor het historie geworden, en
met een aureool van eerwaardigheid omgeven is;
ook zijn bezieling is min of meer gemeen goed
geworden, is door ons verwerkt.
1 Vandaar dat het gebouw een zoo vrachtbaren
invloed kon uitoefenen op de Nederlandsche
Bouwkunst.
Het Beursgebouw is al geheel opgenomen in de
Amsterdamsche sfeer; het harmonieert daar goed.
Van vele andere moderne gebouwen kan men dit
niet zeggen. Dit komt omdat de Beurs een echt
Nederlandsen gebouw isi zijn ingetogenheid, een
voud, waarachtigheid en diepe ernst zijn typische
Hollandsche eigenschappen. Deze schepping is
verwant aan het beste van onszelf. Ondanks zijn
ovtirheerschende doelmatige zakelijkheid, die bij
den eersten indruk nuchter aandoet (een echte Hol
landsche eigenschap) heeft de Beurs een dieperen,
Berlage is hier verwant aan den grootsten Neder
lander: Rem brandt, wiens werk v. Deyssel terecht
niystisch-rèalistisch heeft genoemd.
^ - *** . ' ?'??
Het zal niet noodig zijn de vele werken en werl
zaamheden van Berlage in zijn arbeidzaam levi
te vermelden. Eenmaal tot erkenning gekomen,
heeft hij het voorrecht gehad in tallooze opdrachten
practisch van zijn denkbeelden te kunnen getuigen.
Op het geheele bouwkunstige en aanverwant';
gebied heeft hy toonaangevend werk verricht:
kantoorbouw, woningbouw, utiliteitsbouw, stads- />
aanleg, interieurkunst, meubelen, decoratieve
kunst, enz. ?
Niet alleen door voorbeelden, ook in geschriften
heeft hij zijn ideeën beleden, en ook hierdoor héft «,
hij een grooten invloed verkregen. Men kan zeggen
dat hij tot ± 1920 vrijwel de geheele Ned
i1landsche bouwkunst beïnvloedde.
In het buitenland had hij wel veel bewonderaars.
maar niet veel volgelingen. Terecht, want hij wa?.
hoezeer ook intelleetueel-intemationaal, toch ii«
wezen echt-Nederlandsch. Evenzoo heett
onz>beroemde 17de eeuwsche Schilderschool weinij.'
volgelingen in het buitenland gevonden. Het
nationale is bij uitstek de bron van iedere waai
achtijjre kunst.
In internationale jury's had Berlage
altijd zitting. Tweemaal is hij tot Dr. honoris
causa benoemd, namelijk te Groningen en téDelft :
en van het conservatieve Kon. Inst. van Britsch»
Architecten heeft hij de groote onderscheiding
van de Koninklijke trouden Medaille gekregen;
dit was de eerste keer dat deze aan een modern
architect gegeven werd,
Hoe verhoudt Berlage zich nu tot de jongeren ?
Wat Berlage hoopte is niet in vervulling gegaan;
een algemeene cultuur met een algemeenen stijl is
niet ontstaan. Integendeel, de wereld werd steeds
meer verscheurd; tallooze stroomingen ontstond er
in de beeldende kunsten na den oorlog: expressio
nisme, futurisme, cubisme en nieuwe zakelijkheid,
waarvan vooral de laatste wel de doelmatigheid
doorvoerde, maar niet de mystische bezieling,
overnam. Hoe betreurde Berlage dit afdwalen,
deze internationale, niet aan het Nederlandsche
volk verwante stroomingen, wier doodloopen hij
voorzag. Wel is er een groep jongeren, welke voor
namelijk als Jong-Katholieken zich organiseeren.
die het voorbeeld van Berlage zoo zuiver mogelijk
volgen, maar die zijn ideeën weinig verder ont
wikkelen. . ,
Bewonderenswaardig is de karaktervastheid van
Berlage in zijn
laatsten tijd. Ik heb
hierover het vol
gende geschreven
in het boek over
Berlage, in 11125
door Brusse uitge
geven :
Berlage blijft
zichzelf: hij is een
.persoonlijkheid,een
karakter. Steeds
door bereid zijn diep-gefundeerd bouwkunst-inzicht
in de drie-ëenheid: doel-constructie-vorm, te toetsen
aandeverlokkelijkfrisschenieuwereinzichten,steeds
door als het ware er op uit, eerlijk na te gaan, of zijn
inzichten wel de ware blijven, dus nergens ver
starrend maar steeds wijs en mild, wegend en neg
eens wegend, met een open oog en een fijne
intellectualiteit voor b*t b«»langryk« in een nieuw pogen
van anderen, begrijpt Berlage heel goed de
fundamenteele waarde van .het futurisme, cubisme en
expressionisme, en bewondert hij gul wég de soms
sterke talenten, die zich in andere richtingen uiten.
Ja, hij, de ernstige werker niet zijn vaak stroeve
architectuur - oplossing, staat soms verslagen
voor de speelsche, levendige, rijke talenten van
anderen, talenten zoo geheel verschil- ,-?'
lend van de anderen, talenten
zoo geheel verschillend van de
zijne, talenten met den glans
van de echte, natxiurlijke be
gaafdheid, talenten, die {pak
kende, meesleepende of
gedurfdo werken
scheppen.
Maar na het mo
ment van
kleinvoelen komt spoe
dig de
rustin
hem
terug;
in den
volledigen'en diepen trn^t. waarin h ij tegenover d e bouw
kunst staat, ziet hij. als wijs man. liet te-énzij
dige, het betrekkelijke, ja het mode-acht ige van
bijna alle nieuwe &troomingf»n. Hij doorziet ze
spoedig.''
En nog een aanhaling:
..Ondanks zijn vaste, bijna Godsdienstige over
tuiging van het rationalisme, ja juist op deze
basis, blijft Berlage een zoeker, lid is. alsof hij
wel voelt, dat aan dit in wezen toch zoo edel en
diep beginsel nog iets ontbreekt om tot volledige
basis der bouwkunst te dienen. Hij verwacht
voortdurend let aanvullende."
Ongetwijfeld is de
toekomst aan datgene.
wat Berlage heeft voor
gestaan ; d.w.z. na vele
hevige, doch weinig
vruchtbare moderne
pogingen, gevolgen van
den ontredderden tijd.
zal men steeds terug
komen tot het eeuwige
begin van alle bouw
kunst. de doelmatigheid
en waarachtigheid, met
het geheime* verlangen
naar het diepere leven.
Hierin ligt de groot e
beteekenis van*Btirlagu'
v«or de Nuderlandsche
?Bouwkunst.
oo is' dan^een groot ?
Nederlander h een
gegaan, gesneden uit het
beste, hout, een zacht 4
beminnelijk en wijs
mensch, maar tegelijk
een ernstig zoeker, een
sterk strijder, een
veelxJjdig-gevende met een
diep geloof in de ont
wikkeling der cultuur.
JAN GRATAMA
**?? ,
^ C' ?»
4.. >? -'r