Historisch Archief 1877-1940
\
8
12
De Groene Amsterdammer van 18 Augustus 1934
No. 2985
'1 ,
t ]
*»*
Een weinig verlakkerij?
Albert Heiman
91. Kevia: Gelakte herwen» 1)
Xaar aanleiding van het boekje ..Zand" waar
mede de heer M. Revis voor enkele jaren debu
teerde, maakte ik de opmerking dat hij daarin
de methode volgde van een bijna zakelijke, maar
tendentieuze feiten-reportage, bedenkelijk voor
?een literator, maar uitgelezen voor een econoom
met poëtische begaafdheid. Op dit thema heb ik
door te gaan, nu Gelakte hersens" een ad
absurdum doorgevoerd werkstuk i» volgens het
troebele en vermoeiende systeem dat in ,,Zand"
onder inspiratie van Ehrenburg's ..10 P.K."
werd ingewijd. Om namelijk een reeks zakelijke
mcdedeelingen uit het zakelijke leven dooreen te
Jdutsen met wat gevoelige eigen opmerkingen en
niets ter zake doende lyriek.
Dat hot resultaat van dit mengproces niet erg
? helder is. bewijst het feit dat men in het verloop van
het boek er niet achter komt. wat eigenlijk die
..verlakte hersens" zijn. Kcnmaal doet de auteur
?vermoeden dat daarmee een automobiel bedoeld
wordt: maar dan is de beeldspraak toch al zeer
?dwaas. Dan weer zou men op grond van de onder
titel: ..Ford's leven. Ford's auto's" moeten
aannemen dat de heer Revis de hersens va u
31r« Henry Ford als gelakt beschouwt. Zijn geringe
notie van Ford's persoonlijkheid (die evenmin in
oijfers of grafieken uit te drukken is als die van
Christus of Verlaine)' heeft hem misschien een
dergelijke pueriele gedachte ingegeven, liet staat
zeker ..poëtisch" lieden als Ford of Hockefeller.
Deterding of Zakharoff eenvoudigweg als
ontnienschte handel- en geldverdion-automaten te
beschouwen. En als dit nog met de noodige
,,feitelijke documentatie" geschiedt, dan zijn we
heelemaal klaar, want dan hebben we weten
schappelijk getinte poëzie of poëtische weten
schappelijkheid. En beide staan hoog in aanzien
bij het groote publiek. 3faar welk een verlakkerij
is dat intussehen.
* *
Het komt niet in mij o J een pleidooi te houden
?voor Mr. Henry Ford als uitgelezen vertegen
woordiger der mensehheid. 3Iaar het komt evenmin
in mij pp, hem persoonlijk aansprakelijk te stellen
voor de toestanden, waarvan hijzelf maar een
toevallige en voorbijgaande emanatie is. Juist
zooals het heele gemeenebest mede-aansprakelijk
ts voor de misdaden van een Al l/apone bijvoor
beeld, zoo is een zekere Henry Ford uit Detroit
alleen maar ..de bekende Mr. Ford van de-auto's"
bij de gratie van de maatschappelijke orde waarin
wij leven. Men kan die orde verwerpelijk vinden
en in dat verband ook allo Fordisme.. maar dit
behoeft niet te beletten dat men Henry Ford's
persoonlijkheid voor zoover wij die vermogen te
kennen, respectabel kunnen vinden, of gegeven
het Amerikaansche groot-kapitalisme. Ford
als een van de schranderste en menschelijkste
vertegenwoordigers ervan mogen beschouwen.
Zoo ergens, dan dient men hier ..menschen"
?goed te onderscheiden van ..dingen". En aller
minst gaat het aan, van de dingen een willig
gebruik te maken en tegelijk de menschen te
veroordeblen, die deze dingen pp de doelmatigste
manier produceeren. Is de heer Revis tegen auto's
in het algemeen? Dan motiveere hij zy'n afkeer.
Is hij dit niet, wat heeft hij dan tegen het feit dat
'Ford zegt: ,,Laat ons de auto-fabricage zoo
.inrichten dat zooveel ? mogelijk menschen in het
"bezit van een wagen kunnen komen." Als hij
"bezwaren heeft dat Ford desondanks enorme
?winsten maakt, wat heeft hij er dan op tegen dat
Prof. Buser's Meisjes-Instituut
?t, TPl l (T c: K i boven 8t- Oal|«n«
Zwlt»SJ C U r C IN In het Sftntitffebfed.
Verblijf Ir déAlpen zonder schoolverzuim.
Volledig* aursui tot eindexamen. HandeUdlploma.
Intenaievel'.taler «tudle. Volledige Huishoudschool. Afzonderlijk
ftlNDCRTE.tUIS uitstekend Ingericht. O root c «peel- en (port.
terreinen. Zomer- en wintersport. Wandelen.
Schoolbegln In September.
boven Vevev bij hot ?eer van
Oenève met FRAN9CH al» hoofdtaai
y '
dezelfde fabrikant <>p het standpunt staat zoo
hoog mogelijke lootten te Betalen, omdat ook hij
zijn voordeel van de algemeen? welvaart moet
hebben? Als er in Ford's systeem een logische ot'
icleëele fout'schuilt, waarom toont do heer Revis,
die zoo goed op de hoogte blijkt van het bedrijf.
deze fout dan niet aa/i? Dat zou ons meer interes
seeren dan zijn niets ter zake doende uitweidingen
over Insull en John Raskob.
Maar Mr. Ford is natuurlijk verstandiger dan
de heer Revis. Als er zulk een fout in zijn systeem
was. zou hij die zelf reeds lang gevonden on
verholpen hebben. De fout, als die er is, schuilt niet
in Detroit; ze schuilt eventueel in deze heele
menschenmaatschappij. in haar waarde-inzicht.
haar verdeeUngs-proces. haar economische moraal.
Als er een fout is.... Maar welke fout, wat er
precies verkeerd is. dat zegt de heer He vis niet.
Hij kiest de partij der gevoelige hazen, want het
nauwkeurig-noemen van wat hem dwars zit. zou
gelijk moeten staan met een sociaal-politisch credo:
en het is gevaarlijk heden ten dage zulke belijde
nissen luide af te leggen. Men kan beter een
beetje aitistiek doen.
Was Kevis echter meer kunstenaar geweest.
dan had hij zich ook meer verdiept in Ford's
leven, in het menschelijke geheim dat evengoed
binnen het colbert van Mr. Henry Ford schuilt
als binnen elk ander. Xu stelt hij hem op de
domste wijze voor als een bezeten maniak die
niets doen wil dan automobielen maken, daarmee
reeds van kindsbeen af begon en ermee zal door
gaan tot zijn dood. Dat ook de Fords en de
Rockefellers menschen van vleesch en bloed zijn.
verliefden en vertwijfelden die zich slechts anders
uiten dan de ..gewonen" of de ..dichterlijken",
die in plaats yan klei steden boetseeren. in plaats
van sonetten productie-schema's dichten, in plaats
van met domino-steenen met menschen spelen, ?
dat schijnt nog altijd moeilijk te begrijpen te zijn
voor sommige ..fijngevoeligcn".
Xadat de romansclirijvers op zekeren dag ont
dekten dat o'ok een dienstbode een /.iel heeft.
vatbaar voor ..groote'' sensaties, in staat ver uit
te groeien boven de onbelangrijke middelmaat.
zijn- ook de oogen van alle anderen opengegaan.
Wie nu Flaubert's verhaal van Un coeur simple"
navertelt, spreekt over algemeen-bekende dingen.
Zoo zal er ook een dag komen, dat de roman
schrijvers de ziel van den modernen groot-kapitalist
zullen'ontdekken. Hoe die ziel er uit ziet. aan
trekkelijk of afstootend. weet ik niet: ik weet
enkel dat ze§er i*, omdat ze bij geen mensch
ontbreekt, en dat degene die zich waagt aan
onderwerpen als ..Ford's leven" ook de plicht
heeft behoedzaam, met zijn fijnste intuïtie en met
al zijn artistieke overgave en liefde-voor-het?
object die onbekende ziel te gaan ontdekken.
Het is een bewijs van domheid en geborneerdheid
om welke nienschensoort dan ook zoo plomp te
lijf te gaan, met zoo weinig Ahnung". Het is ook
een bewijs van volslagen gebrek aan fantaste en
inleving. Van 's heeren Revis literaire toekomst
kan ik niets goeds ? voorspellen, nu hij in ..Gelakte
? hersens", in..elk geval gespeend blijkt van ieder
psychologisch inzicht. Met of zonder gelakte
hersens. Ford bezat dit inzicht wel, en in welk een
mate !
? ? , ?
*'.*.*
Belangrijke capita uit zijn geschiedenis bleven
zijn pseudp-biograaf onbekend, anders zou deze
Ford wel beter begrepen hebben. Toen de 'fabrikant
bijvoorbeeld in 1900 bekend maakte: ,.Any
customer can have a car painted any colour that
hèwants so long as it is black," lanceerde hij
daarmee een grap van de diepste
menschkundigheid. Er zijn utopisten die zoeken naar de synthese
van anarchie en dictatuur; ze ligt vervat in deze
geestige ulogan van Ford. En dezelfde geslepenheid
vinden we ook in zyn boeken, die men werkelijk
niet met het jongensachtige gebaar van den heer
Revis opzij kan schuiven. , .
Bij den kunstzinnigaard van heden bestaat de
neiging een Ford of een Roosevelt of een Goebbels
HABANOLA
DE SIGAAR VAN STANDING
Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM - EINDHOVEN
t« beschouwen als halve idioten, die niet weten
waar ze aan toe zijn. Er wordt door deze aestheten
dezelfde fout begaan als door de niet-kunstzinnigen
die er soortgelijke opinie's op na houden over Joyce
of Picasso of Schönberg. Laten beide partyen iets
leeren van den natuurwetenschappelijken onder
zoeker, die elk verschynsel, hoe nietig ook en
'hoezeer in tegenspraak met zijn vooropgezette.
meeningen of sympathieën, met gelijke aandacht
tegemoet gaat. ontleedt en tracht te begrijpen.
Niets ter wereld, of het is een wonder en een geheim;
geen mensch, of hij is in de een of andere vezel
mensch zooals gij en ik, en in de een of andere cel
iets nmaligs. een uniek wonder van differentiatie
eri omstulping. Waardevol is alleen datgene wat
ons iets van dit bizondere openbaart.
De rest is goedkoope verlakkerij.
l) Uitgave N.V. De Gemeenschap, Utrecht.
Toerisme in Itali
Excursies in de omgeving van Rome.
In Rome bestaat thans de gelegenheid, eiken
Dinsdag en Vrijdag, onder deskundige leiding,
een excursie per autocar te ondernemen, ten
einde de omgeving van de hoofdstad en met namo
de bezienswaardigheden van het antieke Latium
te bezichtigen. Deze tocht, waarvan het traject
117 K.M. bedraagt, omvat o.a. een bezoek aan
Tivoli. Frascati, het Meer van Nemi, de Pauselijke
zomerresidentie Castelgandolfo, de Abdy van
Grottaf errata, de Villa d'Este en de Villa van
Hadrianus. De kosten bedragen, met inbegrip
van een middagmaal te Frascati, 80 Lire.
De pas van Forcola d i Livigno toegankelijk.
De Pas van Forcola di Livigno, nabij Sondrio
aan de Italiaansch-Zwitsersche grens, is gedurende
den verderen zomer toegankelijk. Genoemde pas
(2328 M.) vormt de verbinding tusschen de vlakte
van Livigno en het Bernina-gebied. Op deze
wijze is ook de electrische spoorlijn Bernina
Tirano (Italië)-Samaden (Zwitserland) gemakke
lijk bereikbaar. De vlakte van Livigno is door
een autobuslijn verbonden met den Stelvio-Pas.
Berghutten en -Hotels in de Dolomieten.
Uit Cortina d'Ampezzo. wordt ons opgave
gedaan van de berghutten en -hotels, welke, ge
legen op een hoogte van 1800-2590 M. gedurende
het geheele zomerseizoen zijn geopend. Het zijn
de volgende hutten: Luzzatti (1935 M.), Croda
di Lago (2000 M.). Cinque Torri (2175 M.), Biella
(2350 M.), Nuvolau (2578 M.) en Cantore (2590 M.).
alsmede de hotels. Grand Hotel Tre Croci" (1808
M.). Marmolada" en Falzarego" (2105 M.). De
berghutten zijn zeer comfortabel ingericht en hebben
,n het algemeen het karakter van kleine hotels.
Goedkoope reisbiljetten naar Milaan.
In verband met de LuchtvaarttentoonstelHng
werd door de Italiaansche Spoorwegen, tot 30 Juni
een reductie van 70% verleend op alle
retpurbiljetten voor Milaan. Gezien de groote belang
stelling hebben de autoriteiten besloten, deze
reductie opnieuw in te stellen en te handhaven
tot de sluiting der tentoonstelling op 31 October.
Koninkl. Bloemkweekerij Wilhelmina,"
Charles van Qinnaken & Zoon, Zundart, N.B.
Het van ouds gunstig bekende adres voor
Dennen, ter bebóssching (uitsluitend inheamsch zaed)
Exotische Dennen-en Sparrensoorten,
Bosch- en Haaffplantsoen,
Boomen en Heesters.
Catalogi op aanvraag gratis en ^franco.
Tel. in t ere. No. 1. Telegram-Adres: wfihafmina, Zur der t
Filmkunst en filmdocument
INSEL DER DEMONEN" IN ROXY'
DAS BLAUE LICHT" IN DE UITKIJK"
Bioscopy L. J. Jordaan
Nergens geniet de z.g. ,,cultuurfilm" zulk een
populariteit als in ons degelijke vaderland.
Wij tellen als ik mij met vergis in ons
kleine landje reeds meer dan n vereeniging, die
zich speciaal met de propaganda van dit soort
films bezighoudt en het is even karakteristiek als
'beschamend, dat na het overlijden der Filmliga
nog geen publieke organisatie het heeft durven
wagen de cultuur van de speelfilm" te
propageereu. Het is daarbij niet minder merkwaardig, dat
desalniettemin het begrip voor hetgeen de ,,speel
film" c.q. de filmkunst behoort te zijn, oneindig
helderder en gefundeerder is, dan bij de zoo zorg
vuldig gepatroniseerde documentaire het geval is.
En toch schijnt een weinig voorlichting op dit
laatste terrein niet van beteekenis ontbloot.
Behalve het axioma, dat een z.g. cultuurfilm
degelijk en nuttig is, kan zij ook mooi" zijn. Dit
laatste hangt van zeer eenvoudige criteria af, n.l.
van de vraag of het werk in quaestie mooi" ge
fotografeerd is. Tk heb cultuurfilm-adepten met
.geestdrift hooren gewagen van films, die niets meer
?waren dan eindeloos lange en ontstellend verve-1
lende plaatjes-albums. Ieder begrip van wat de
?film inderdaad kan bereiken als natuur-dichter"
~bleek dezen lieden vreemd. Integendeel films
aia Generallinie" en ..Turksib" werden met een
wantrouwend en misprijzend oog beschouwd,
om<lat 't geen simpele ..natuuropnamen" waren en
te zeer van ,.kunst" verdacht werden.
Intusschen is er misschien geen terrein, waar de
ilm meer autonome dichterlijke visie kan toonen
meer absoluut scheppenden arbeid kan
verrichten x?meer. ... kunst kan zijn. dan juist als
documentaire". Zij kan bergen, bosschen, vlak
ten, zeeën intenser geven waarachtiger bele
ven" dan .welke andere vormgeving ook. Zij
beheerscht den afstand en de atmosfeer het totaal
en het detail. De rots rijst voor ons op als natuur
monument n nadert ons als mosbegroeide steen.
De zee is beurtelings een stuk oneindigheid en een
nabije wolk lillend schuim. De eik kan een sierüjk
silhouet aan den horizon zijn en een knoestige
woudreus. Geen andere waarneming vermag zoo
tegelijkertijd de vormsynthese en de tastbaarheid
van het detail te geven als het alomtegenwoordig
camera-oog. Dit merkwaardige verlengstuk van
ons organisch gezichtsvermogen kijkt achter, onder
en boven de dingen geeft ze vorm en plastiek
maakt ze tot een bijna materieele realisatie. Bij
dit alles komt het machtig hulpmiddel van het
geluid, dat als nieuwe kleur" op het
realisatiepalet van de film het relief nog krachtig versterkt.
Wat kan er met dit onvolprezen materiaal aan
natuur-herschepping niet bereikt worden .... hoe
weinig wordt dit, relatief gesproken, door filmers
zoowel als publiek nog ingezien !
Relatief gesproken want de waarheid gebiedt
te erkennen, dat er vele films bestaaii, die inder
daad een diejp besef toonen van. de mogelijkheden
welke camera en microfoon als transponenten der
natuur bieden. De reeds genoemde Russen, zoowel
als het werk van een Flaherty en een Arnold Franck
zijn daar als levende bewijzen en hu wordt ons een
"bekoorlijk nieuw exempel gegeven in Insel der
Demonen" van het tweemanschap Dalsheim en
von Flessen. Het schoone eiland Bali, met zijn
eeuwenqude cultuurmonumenten, zijn prachtige
mise-en*scènc on zijn klassiek-schoone bevolking
was van oudsher een dankbaar onderwerp voor het
cine-fotoalbum. En voor mijn geestesoog verrijzen
dan ook vage herinneringen aan volmaakte foto's
met echt wuivende palmen, eindelooze iixlandsche
dansen en oude tempels door décamera met de
nauwgezetheid van een huisschilder van bpven naar
onder en van onder naar boven bestreken". Kort
om ook dit schoone eiland vdn, onzenIndische n
archipel is door.de ijverige mannen van de ,simpele
cultuurfilm" bezocht.... in den dubbelen ain des
woords. Maar de film, die ons van onze stoelen in
de stalles opnam en temidden van de scènerie ver
plaatste die Ons de grauwe pulverende
steenwanden'der tempels met. de hand deed beroeren die
Uit de Balifilm
de lauwe atmosfeer voelbaarTmaakte [en ons in
lijfelijke aanraking bracht met de bruine huid der
inlanders, moest nog gecomponeerd worden.
Naar dit alles nu werd door Insel der Demo
nen" een belangrijke stap gedaan. Ken uiterst een
voudige handeling die nergens buiten de grenzen
van het Balische alledagsle ven gaat, dient als thema
voor een der meest intense natuurdoorlevingen
(dat is wat anders dan de brave, obligate natuur
film-zonder-kunst" !) welke de film nog op haar
credit heeft. Zij die zoo doodsbenauwd zij n voor
het verhaaltje" in de degelijke documentaire.
mogen daarbij bedenken dat voorloopig een derge
lijk natuurlijk en ongezocht scenario zin. vorm en
gestalte aan de documentaire vermag te geven
er het fotoalbum-karakter aan ontnemen en de
doodelijke verveling breken. Het moge dan nog
nfet de natuurfilm-compositie zijn, waarop wij
wachten in ieder geval is er een bindende ge
dachte, een begin en een einde ontstaan, dat aan
het werk de logische begrenzing schenkt waaraan
iedere creatieve arbeid behoefte heeft.
Het toeval wil, dat ongeveer tegelijkertijd nog
een tweede film van hetzelfde karakter uitkomt.
Het theater De Uitkijk" geeft de première van
Das'blaue Licht" die wonderbaarlijke
beeldenzang van het trio Bela
Balasz-Riefensthal-Sehneeberger. Première althans voor de gewone bioscoop.
Naar men mij meedeelde werd het werk geïntrodu
ceerd op een der semi-officieele
..Zondagmorgenvoorstellingen", waarheen men naast de gepaten
teerde cultuurfilms al de twijfelachtige items trans
porteert, wier effect op het gevreesde ..groote pu
bliek" aanvechtbaar schijnt. Het zou de moeite
waard zijn dit terloops de gevoelens te leeren
kennen, waarmee een van .alle speel-smetten vrije
gemeente dit zuiver romantische en soms vrij naïeve
en conventioneele filmverhaal heeft ontvangen.
Hoe dit zij ..De Uitkijk" heeft het aangedurfd
en het eenige wat men de directie mag wenschen is.
dat zij ook materieel geen berouw moge hebben
van haar onderneming. Want er is in dit werk een
filmschoonheid voorhanden van een soort, die men
in de ..speel-film" nog maar al te zelden aantreft.
Misschien is het belangrijkste wel. dat deze schoon
heid geen doel, doch middel bleek. Was in de Bali
film de handeling zeer kennelijk een voorwendsel
voor de natuursehildering liet snoer, zoo men
wil, waaraan de b?eidpiv«»U>H warden gnvjrou
Das blaue Licht"
in ..Das blaue Licht" werd het zwaartepunt onver
holen verlegd. Hier staat wel degelijk op den
voorgrond het scheppen van een dramatische sfeer
door middel van de natuuropname. Nog altijd geldt
te algemeen en te onvoorwaardelijk het vak-axioma.
dat handeling en sfeer slechts in de studio tot vol
komen liarmonie geraken de groote verdienste
van films als Das blaue Licht" is. dat zij dez^n
ban verbroken hebben. Immers slechts hierdoor
wordt de enorme schatkamer. Natmir geheetor.
A-oor de creatieve filmkunst toegankelijk. Slechts
hierdoor wordt bewezen dat de in een nieuwe ver
beeldingswereld getransponeerde realiteit aan het
simpelste verhaal een merkwaardige en indruk
wekkende grandeur verleent, die ook de vernuftig
ste studio-imitatie niet vermag te benaderen.
Inderdaad is het gegeven, waarop de handeling
berust niet slechts uiterst eenvoudig, doch op
menige plaats ontsierd door een teveel aan
patbetiek en een zekere romantische conventie, die men
vau een talent als de scenarist Bela Balasz niet
zou verwachten. Maar die handeling pp zichzelf is
in haar primaire constructie gezond, en boeiend.
Het belangrijkste is echter, dat de dramatische
spanningen en emoties in hoofdzaak worden x
tgedrukt door de grandioze se»nerie. Er is hier de
controverse tusschen het primitieve, bekrompen
dorpsleven en de majesteit der natuur tot op zekere
hoogte verpersoonlijkt in liet wilde, vrije kind der
bergen, dat als een helcs wordt geschuwd en ver
volgd. Er is het vage. diep-menschelijke heimwee
naar liet onbekende gevaar, uitgedrukt in de fatale
aantrekkingskracht die een onbeklimbare bergtop
op de jonge mannen van het dorp uitoefent.
(Slot op pag. 14)
l
\
"i.
H
':
'<i_
fedhii