Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 25 Augustus 1934
N o. 2986
BEGRAFENIS VEREENIGING
TE AMSTERDA
SAX
. C. Hooftmtr. 38 -Tftl. 2O341-2425O
CREMATIE
.A.
N,V, Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
4% Pandbrieven 100 %
Zie den bon op pag. 4
van het omslag
N.V. Bankierskantoor van LISSA & KANN
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Aan- en verkoop en administratie van effecten
Loketten ter berging van waarden
N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Bewindvoering ten behoeve van derden
UW GELUKSDAG KAN REEDS 1 SEPTEMBER A.S. ZIJN!!
Dan heeft wederom de groote trekking plaats der bekende Franschc Promicloterij loten Credit Xatlonal IGltt. Verkoop
in Nederland geoorloofd en gegarandeerd door den Vranschen Staat. Hoofdprijs wederom een nilllloen Franc* of
98.00O Ci ld. Verder een groot aantal prijzen van Fra. 5OO.OOO of 40.00O CJld., S i Fra. 100.OOO, 1O a Fr w. 5O.OÜO
enz. Tegen storting van slechts drie gulden doet U reeds mede aan deze soblttcremlc trekking en zenden wij U onmid
dellijk een deelname, welke recht geeft op den «f hooien prijs (dus geen gedeelten). Storting voor SS stuks f5.80, 3 stuks
ff H.5O. 5 stuks t 13.50. ledere kooper ontvangt drie dagen na de trekking gratis de lijst, welke ook officieel staat in alle groote
dagbladen. Zendt nog heden postwisseJ of girostorting Xo. 135173 aan de Firma j. »A>'1>EH8, Comm. in Effecten, Hoog
straat 4, IJen Haag, Tel. 116587. Bestelt nog heden, opdat U l September a.s. den grooten prijs kunt winnen.
OnderL Glas~VerzekeringJV!iiV
GEVESTIGD TE AMSTERDAM - OPGERICHT 1876
Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163
Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BR EGGEN
Verzekeringen tegen vaste jaarlijksche premie, voor schade door breuk aan
SPIEGELRUITEN. SPIEGELS of andere RUITEN
IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD
?W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM526.* Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
N.V. Meubelmagazijn Eden1
Molsteeg <-~ Amsterdam
SLAAPKAMERS
$? D. WEEGEWUS'
STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN
GRAFMONUMENTEN
SCHOORSTEENMANTELS
MARMEREN WASCHTAFELS
RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEF.
N.V.
G E BR. B RE E N
N l EU WEN DIJ K No. 172 en 177
HAARLEMMERSTRAAT No. 64
Grootste keuze in Horloges,
Uurwerken, Goud en Zilver
Specialiteit in ELECTRISC'HE KLOKKEN
;R'EPAR ATI-E.'I N RICHTING EN VOOR
UURWERKEN, GOUD EN ZILVER
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
waarborgt U en Uw gezin een onbezorgde toekomst.
N.V. DE HAARLEMSCHE
HYPOTHEEKBANK
Leden der directie: ^^S^^ Mr. A. S. MIEDEMA,
P. H. CRAANDIJK en A. E THIERRY DE BYE DOLLEMAN
Pandbrieven f 39,640.100.
Hypotheken f 39.662.146
Reserves . . f 1.056.432.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
L MOSSELMAN
Gepl. MoaUch. Kap. Fl.
50O.OOO.waarop gestort . . . ,,
10O.OOO.Pandbr. & Hyp. pi,m.
4.400.OOO,il.m. . . . 29O.OOO..
N.V. Bataafsche
Hypotheekbank
AMSTERDAM
A n n o' l H8 8
Gtoet uit teitert o«unKo«f*i
4 % PANDBRIEVEN
In «tu K Hen van
flOOO.-.fBOO.-en flOO.-.
Coupon* Januari «n Juli
N.VVERZEKERINO-MAAT5CHAPPIJ
/ OPGERICHT A2 1090-.
-'' AMSTERDAM C-KEIZERSGRACHT 570.
INBRAAK; BR AND; ONGEVALLEN EM
WATERLEIDINGSCHADEVERZEKERING
VACANTIE
Abonnés van de Groene Amsterdammer", die het weekblad aan hun vacantieadres wenschen te
ontvangen gelieve daarvan tijdig mededeeling te doen aan de administratie, Keizersgracht 355,
Amsterdam, met opgave van het tijdelijke en blijvende adres en duur van het vacantieverblijf.
No. 2986
De Groene Amsterdammer van 25 Augustus 1934
15
Heroïek van den literaat
Albert Heiman
Theun de Vries: Eroïoa 1)
(Jcloof me, kunstenaars konden zich beter verre
luwden van de theorie van den klassenstrijd; iii
practijk kiezen ze toch steeds partij. Het schept
'?tenslotte het conflict van de twee werkelijkheden."
Deze stelling, overigens zeer zwak en onnauw
keurig onder woorden gebracht, vindt men
midden in de roman ,,Eroïca" van Theun de Vries
4pag. 181) geponeerd, maar helaas niet nader uit
gewerkt. Toch zijn deze regels mij als de meest
trappante van het heele boek bijgebleven, omdat
aard en inhoud van de roman ..Eroïea" zelve.
als het ware een illustratie zijn van deze bewering,
die men minstens van haar algemeenheid moet
ontdoen, om haar eenigszins waar te maken.
Toen Kloos beweerde: ,,de mensen moet dood
gaan eer de kunstenaar leeft," had hij een zeer
l>epaald soort menschen en een nog bepaalder soort
kunstenaars op het oog. Hij predikte een reine.
individualistische aesthetiek, die zich verre hield
van alle rumoer, alle toepassing op de aliedaagsche
practijk des levens, alle sociale verbondenheid;
ver van alles wat de gegoede en beschaafde midden
stander, de man van aanzien" onschoon geliefde
te noemen. Dit aestheticisme der ivoren torens
leeft nog even sterk als in de gloriedagen van '80;
nog altijd waart de
schim van Kloos door
onze literaire tuin en
jaagt er de weifelende
Hamlet s op. die dom
genoeg zijn de muze
van een nieuwe inspi
ratie tot een
Opheliaansche zelfmoord te
pressen, terwijl ze zelf
bezig zijn hun rijk
te verliezen aan de,
aesthetieklooze
Fortinbras,die minder subtiel
redeneert, maar met
het zwaard in de hand
zijn werk doet, gelijk
zijn eigen tijd het hem
gebiedt.
Ik mben te begrijpen wat Theun de Vries bedoelt
met .,het conflict der twee werkelijkheden." Het
Is het conflict tusschen de werkelijkheid die de
Hchim van koning Olaudius vertegenwoordigt en
de werkelijkheid van den actieven Fortinbras. De
cene werkelijkheid: die van de gangbare en alge
meen-geprezen zuivere aesthetiek. De andere
werkelijkheid: die van de theoretische gefundeerde.
roekelooze. en daarom agitatorisch-werkende
tendenz-kunst. Die welke niet de bedoeling heeft te
bekoren, maar te bekeeren. Die welke waarheid
boven schoonheid stelt. Want ondanks alle schola
stieke spitsvoudigheid zijn waarheid en schoonheid
niet geheel identiek; integendeel, wij leven,in een.
tijd die gvootendeels teert- op schoone leugens;
alleen de sterkste magen verdragen de waarheid
zonder toevoegsel, zónder verdunning.
Tenslotte draait heV nog altijd om de oudt;
Horatiaanschècontrovers: ,,aut prodesse. aut
delectai-e." Er is een kunst die behaagt (ook al
benadeelt zij), en er is een kunst diéons deugd
doet (ook al ia zij dikwijls onplezierig). In rijke en
gelukkige tijdperken heeft de menschheid zonder
al te veel schade zich de weelde van de eerste
soort kunnen permittëeren. In bewogen en moeilijke
jaren is zij echter gedwongen zich zooveel mogelijk
tob de tweede soort te beperken, wil zij niet onder
vinden dat de kunst zich tegen haar keert en een
Prof. Buser's Meisjes-Instituut
TCI ICCM boven St. Gallen.
ZwlUl C.L/rCIN In het Sant!» gebied.
Verblijf In de Alpen zonder schoolverzuim.
Volledige cursu* tot elridtxamen. Hendelediploma. Inten.
-^eve talenetudle. Volledige Huiehoudeohool. Afzonderlijk
KINDERTEHUIS uitstekend ingericht. Groote tpeel- en sport
terreinen. Zomer- en wintersport. Wandelen.
Schoolbegin <n September.
ZUSTER- AIICVI)HTO boven vevey bij het meer van
Theun de Vries
IISTITUUT
CHEXBRES
Qen&ve met FRAN8CH als hoofdtaai
sociaal gevaar wordt (als J'lato reeds opmerkte)
inplaats van een beteekenisvolle winst te zijn. De
kunstenaar die ..zeitgemass" wil zijn. dient te
weten wat hij uitricht met zijn kunst.
Welke weg heeft Theun de Vries nu zelf gekozen ?
Allerlei uitlatingen van hem uit de laatste tijd.
deden vermoeden dat het niet die der reine
schoonheidsminnaars zou zijn. De keuze van de stof die
in Eroïea" behandeld wordt, duidt ongetwijfeld
op sociale belangstelling. Maar het is goed er
voor eens en voor al aan te herinneren, dat iedere
stof. welk gegeven ook, op beide wijzen behandeld
kan warden. Men kan puur-aesthetisch en uitermate
verfijnd over de meest proletarische revolutie
schrijven; en het is evenzeer mogelijk een formeel
volmaakt doch zuiver informatief of opruiend
sonnet te schrijven over het Vijfjarenplan of de
Uzeren Loonwet van Lassalle. Doch Theun de
Vries die bij al zijn vaardigheid alles behalve een
gedisciplineerd intellect is. heeft zichzelf de kwestie
blijkbaar nooit scherp gesteld. Hij heeft gedacht:
,.in de practijk kies ik toch steeds partij," en heeft
zich gevoelsmatig uit de moeilijkheden gered.
Met het gemakkelijke geven-en-nemen-systeem
van de gevoeligen"; zoodat zijn Eroïea" thans
een tusschen-product is geworden, zonder meer
dan middelmatige aesthetische waarde, en
sociaalinstructief of revolutie-technisch ten eenen male
mislukt.
Misschien heeft dat hem ook niets kunnen
schelen, misschien wel; uit de roman valt het
niet op te maken. Als artistiek taaiproduct dat
in de eerste plaats fascineerend en verrassend
heeft te zyn. met duidelijke en consequente
karakterteekening, scherpe ontleding van situaties
en logische structuur, kan ik het niet hoog aan
slaan. Het is met veel vlotte oppervlakkigheid
geschreven, ..laat zich lezen", maar stelt ten lange
leste teleur, omdat geen enkele hoofdlijn ten einde
toe vervolgd wordt. Omdat de psychologie erin
Onduidelijk is. schematisch en vol hiaten.
Wanneer de schrijver echter gemeend heeft
dit alles als bijzaak te moeten beschouwen, om
het volle gewicht toe te kennen aan do schildering
van een revolutie van arbeiders en soldaten in
een fictief, tusschen Oostenrijk en Polen gesitueerd
land. dan is hij tekort geschoten in de onmisbare
training en studie welke het onderwerp vergt.
Dan is het tegendeel van zijn stelling waar. en
begaat een kunstenaar die zulk eeix taak kiest.
de grootst mogelijke domheid, indien hij zich
verre houdt van wat de Vries zoo- hulpeloos en
gedesoriënteerd ..de theorie van don klassenstrijd'"
noemt.
* *
*
Laat ik het met eou eenvoudig voorbeeld
illustreeren. Op pag. 2HI5 vertelt de auteur zeer
zakelijk: ..De boeren waren machtig in aantal:
de laatste volkstelling had hun aantal geraamd
op tien milliofn. Daartegenover stond een
stadsproletariaat van drie miUinen. een burgerbloc van
een nnlliocn en een adel van eenige duizenden
menschen." In een land met deze bevolkings
proporties is een proletarische revolutie niet alleen
een kleinigheid, maar behoudens een zeer bizonder
otiderdrukkingssysteom (dat do schrijver ons
dan had moeten schilderen) totaal onnoodig,
omdat een zoo geringe bourgeoisie niets in te
brengen zou hebben, zelfs al waren in dat land
alle boeren schapen en alle ? proletariërs ezels.
Kwantum is niet alles, maar in een geval als dit
móet het overwegende aantal boeren en proleta
riërs de doorslag geven, indien het werkelijke
boeren en echte proletariërs zijn.
Maar er is nog meer. De révolutionnairen die
Theun de Vries aan de spits van zijn omwenteling
laat staan, zijn zoowel alléovergevoelige bourgeois.
die juist op de .gevaarlijkste oogenblikken zich
met alles bezighouden behalve met hun verant
woordelijke taak als révolutionnairen. De opstandige
dichter vlucht in de aesthetiek; de baron die zich
,,proletarisëert" (de manier waarop is
ongewildkomisch) houdt er een clavecymbel op na; de
roode officier (rood ge'worden omdat hij bij een
promotie gepasseerd is), wil midden onder de
onwenteling die hij helpt beslechten, toch liever
dandy worden in don vreemde; de «chrono
werkmansdochter die moet spioimeoren. luat zich zoo
door do luxe der rijken imponeeren, dat ze do
maintenée wordt van den man d ie haar slachtoffer
moest wezen. De ecnige pr'tletariër die op do
voorgrond treedt, is een onmogelijk wauwelaar.
Zelfs de aanvoerder, een ascetisch type dat dooi
de bentgenooten als een Messias vereerd wordt,
weet bij het grijpen naar de macht niets beters te
doen dan het dagboek te lezen van de ontrouwe
inaintenoc en een reeks van onhandigheden to
begaan, die overal ter wereld een revolutie glansrijk
zouden doen mislukken, behalve in de romans van
een vreedzaam en conservatief Nederlander. Dan is
er een ..Politieminister" die bij het hooren van
Beethoven's derde symphonie deze ,.revolutionnaire
muziek" in groote woede op stel en sprong wil
verbieden!
* ? *
Ik kan mij voorstellen dat een
,.beroeps-revolutionnair" de nieuwe ,.Eroïea" leest bij wijze van
een oerkomische parodie. Ik kan mij ook indenken
dat de eenvoudige socialist het boek geërgerd in
een hoek smijt. De aestheticus laat het onvoldaan:
de geïnteresseerde in psychologie en milieuschil
dering krijgt niet wat hem toekomt.
En toch.... er schuilt iets in deze mislukte
roman wat vele nieuwere literaire producten in
ons land missen. Een zeker besef, dat het onver
antwoordelijk is zich met de gewone aesthetische
maniertjes van de dingen af te maken, zich in
alle verfijndheid af te keeren van het harde leven
der werkelijkheid en, zich onder het applaus der
mede-aestheten te verliezen in het spel van schoone
leugens. Dit besef is juist; het is hier alleen te vaag
gebleven, te veel stemming en nog geen klare
verstandelijke overtuiging geworden. En halfheid
in dit opzicht is even gevaarlijk als halfheid overal
elders.
Het wordt tijd dat men afziet van het twijfel
achtige privilege van de kunstenaars om zich
verre te houden van de theorie" en met bepaalde
gebieden des levens eenvoudigweg niets te maken
te willen hebben. Zijn ze soms minder mensch
dan anderen? Zij zouden integendeel dubbel en
dieper datgene moeten doorleven en doordenken.
wat de anderen bezighoudt. Op gevaar af anders
te spreken over dingen die deze anderen" niet
meer interesseeren.
De aestheten vormen heden ten dage een kaste
van blinde en doove mamelukken. die steeds ja-en
amen knikken wanneer maar een der
hoofd-aestheten aan de touwtjes gelieft te trekken. Ze beginnen
een vereenzaamde groep m deze wereld te vormen.
Do nazaten van Fortinbras. de uitweg-zoekers.
do levenscritici. de opruiers, de fantasten van een
nieuwe tijd. zijn nog onzeker van hun weg.
weifelen nog. komen weieens op hun schreden
terug, begaan wellicht nog bijna allen groote fouten
on tactioosheden. maar hoe dan ook. zij bewegen
zich in een richting die gekoppeld is aan de rich
ting, waarin hot levende deel van de menschheid
zich beweegt. .
Anderen weer staan aan do tweesprong, dralen
on twijfelen, wete.u niet waarheen. Zij hebben do
plicht eerst tot klaarheid te komen, uit hun
zelfvort rouwen of hun geloof-in-wat-dan-ook moed te
'putten, oen eerlijke weg te kiezen, naar rechts of
12 aar links. maar in ieder geval eon weg dio
zij oprecht on fier. zonder domheid <>f spijt, zonder
'heimwee, of wrok kunnen gaan tot het uiterste
einde.
Deze zelfstandigheid, on roekeloosheid is do
eenige houding waarbij je typ volle kracht leeft
en ten volle jezelf kunt zijn. De lauwheid van den
Hteraat is zijn grootste euvel; maar het is er een
dat gemakkelijk overwonnen kan worden door den
man die voldoende temperament bezit.
1) tv Loghum Slat f rus t Arnhem Ifi:i4.
? .?'?. t
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROKIN 126 ~
AMSTERDAM
D O O RLOOPEND
TENTOONGESTELD
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLAND8CH E
EN BUITENL. MEESTERS
S v
> \