De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 25 augustus pagina 9

25 augustus 1934 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

l/J De heer Kranenburg ziet de wereld Teekeningen j. F. Doeve Mijn vorige vacant ie heb ik in eigen land doorgebracht en op ver/ook van de Groene heb ik daar toen een aantal. ik mag wel zeggen: artikelen over geschreven. Het is mijn vak niet. want zooals enkele lezers zich wel herinneren zullen ben ik eigenlijk bij de Posterijen en ik zon er niet over gedacht hebben de pen op te nemen. had de mij toen niet het verzoek bereikt iets te schrijven «ver ..vacantie in eigen land". Ik had zorgvuldig .mijn eigen identiteit verborgen gehonden, doch ik mag wel Heggen, dat de détails, die ik mededeelde over het leven in het plaatsje waar ik met mijn woord eindelijk verzonden was kwam het bij den curator terecht, wat me niet verwondert, omdat een pension waar de eieren zóó koud aan het ont bijt k'tuien en iederen morgen weer ve:.iche pitten in de jam gegooid worden, iu de handen van een curator terecht moet komen. De curator heeft den brief van het Hoofdbestuur bij de activa gevoegd, maar ik heb niet gehoord dat de crediteuren op hun kosten gekomen zijn. M ijn vrouw en ik hebben het er lang en breed over gehad waar wij onze vacantie Kouden doorbrengen. Mijn eenige kijk op de wereld is die welke ik Waar men een staatsgreep onderdrukt vrouw in pension was gegaan, al spoedig vermoedens deden oprijzen en ik heb er veel plezier en ook veel narigheid van gehad. Er was een kwartiermeester en een belasting inspecteur en een journalist wij zijn in de grootste onaangenaamheid uit elkander gegaan en het pension. dat maar niet verknippen kon, dat ik over het koude ei en de jam aan het ontbijt heb geschreven, schreef zelfs een brief aan het Hoofdbestuur der Posterijen en Telegrafie, met de vraag of het een Rijksambtenaar geoorloofd was in zijn vacantietijd openbaar critiek uit te oefenen op het vrije beroep van pensionhouder. Er is eenigen tijd vérloopen met de be antwoording van het schrijven, want dit moest natuurlijk verschillende instanties passeeren en zelf ben ik verschillende malen bij den directeur geweest, omdat er een 'misverstand over het ei ontstaan was hij dacht dat ik in mijn yacantie een hoender park beheerd had. en tóen het antvia mijn loket je heb 'gekregen en ik .moet zeggen dat die niet zeer ge varieerd is. De meeste mensc.hen zijn niet mooi mijn vrouw beweert altijd dat alles wat een man mooier is dan een aap zuivere winst is en de menschen die ik in mijn beroep heb leeren kennen waren altijd menschen die liaasst hadden'. Je zou zeggen, dat ze op die ne postzegel van een stuiver een mcnschenleeftijd gewacht hadden en als je zóó lang gewacht hebt. kim je nog wel wat langer wach ten. Zoo heb ik heel wat menschen geduld geleerd en je weet niet hoe goed het hen doet, als zij denken aan de beurt te zijn en ze zien hoe een rustig mensch zich over een borderel buigt om wat cijfers bij elkander te tellen. ? Kunt u daarmee niet wachten tot de menschen aan het loket ge holpen zijn, heeft mij eens een zeer driftige klant gevraagd.... Als ik wacht tot alle menschen geholpen zijn is mijn kantoortijd om. zei ik. Kri u komt toch óók in uw vrijen tijd geen postzegels halen? Hij zei iets van ..ambtenaren" en ik telde door. Ik doe het altijd twee keer, eerst van boven naar beneden en dan van beneden naar boven. Toen moest hij drie postzegels van zes centen hebben en ik vroeg of ik ze soms in pakken zou. Ik geloof nooit dat die laan in een gezond vel stak, zijn ge zicht was te rood en zijn nek te dik.... En om dan. als je vacantie hebt, je opnieuw te begeven onder mensehen die haast hebben haast om van den eenen trein in den anderen te luimen en van déeene taxi in de andere en dan van de taxi weer in _jén boot en van de boot weer in een trein, is ten slotte ook het ware niet. Ken goed ambtenaar gebruikt zijn vacantie om xiit te rusten zoodat hij straks weer zijn dagelijksche plichten, waarvoor de Staat hem betaalt ik wil het nu niet over de kortingen hebben frisch en opgewekt kan beginnen. ... Zoo zal ik dan wel sterven voor ik ooit iets van de wereld gezien heb, zei mijn vrouw. * * * Wij fcijn n keer in Kleef geweest en '.-n keer in Antwerpen. Wij hadden ook bijna een vacantie doorgebracht in Zoute, maar toen ik hoorde dat er gespeeld werd. voelde ik er niet voor. Ik gun het een ander graag, maar als ik denk aan die Sweepstake die ik eens genomen, heb en hoe mijn vrouw en ik uitrekenden Xvat wij zouden doen met al dat ^eld en dat het toch een. schan daal was dat de Kngelschen het pond moedwillig haddon laten vallen, en hoe wij toen met een niet zijn uitge komen. , . . ik wil er niet aan denken. Dus niet naar speelbanken. Doch waarheen? '»Vij stemden Duitschland af. De wereld is onzeker in deze dagen en stel je voor dat wij in een pension terecht komen waal' men plotseling begint een staatsgreep te onderdruk ken, midden in den nacht. Ik heb als reserve-officier een martiaal voorko men dat door een gering embonpoint iets getemperd is en wensch niet bij wijze van misverstand voor een samen zweerder gehouden te worden, die tegen den muur gezet wordt, zonder dat men hem tijd laat om boe of ba te zeggen. Den volgenden dag kan men dan een wet maken die met terugwerkende kracht goedkeurt dat met vacantie zijnde ambtenaren der Nederlandsche posterijen des dood» schuldig zijn, doch wat schiet ik daar mee op. Frankrijk vonden wij nut de artis tieke opvattingen van liet spoonvezen iets te gewaagd en waar men ook om. zich heen ziet er is bijna geen land waar men niet op de een of andere wijze groet met het uitsteken der armen en ten slo£te wil een mensch. zijn gemak en zijn plezier, zonder nu direct diplomatieke verwikkelingen te/ veroorzaken. Toen viel ons een dier circulaires in. handen van een Nederlandsche scheepvaartonderneming, die voor geringe bedragen in geld iemand in staat stelt als een gouverneur-generaal te reizen tot Genua dan en iemand op dezelfde wijze terugbrengt. Van. Genua af. Men d*oet tegelijkertijd Afrika aan en ik moet zeggen dat wij eerst een beetje verbijsterd neerzaten bij het idee dat wij twee werelddeeleu. zouden bereizen in n Vacantie. Wij hebben nooit iets voor de zee gevoeld, behalve dan in Zand voort, waar men er niet meer van behoeft te nemen dan men zelf wil en waar men ook niet ziek wordt, behalve dan dien eenea keer dat wij ijs gegeten hadden dat van een vorigen winter geweest moet zijn. Wij spraken er lang over een zekere zenuwachtigheid begon zich. van ons meester te maken en toen wij eindelijk besloten hadden voelden wij ons zooals de Argonauten oïhoe die lieden heeten zich gevoeld moeten hebben, bij het ondernemen van een gewaagden tocht. De zee is niet ieders element» doch wij bespraken plaatsen. op een schip naar Genua een. Nederlandsch schip, zoodat wij tóch onze vacantie groot endcels op Nederlandschen bodem. zotideri doorbren gen,. .. n de wereld zien. Men doet tegelijk Afrika aan Radio en grammofoon Ted Fio Rito and his band in Twenty Million Sweethearts" Brunswickplaat Er zijn in dit ondermaansche pro blemen, die niet zoo gemakkelijk op te lossen zijn. Een daarvan is: hoe het te verklaren is, dat er hier in Holland een enorme belangstelling blijkt te bestaan voor de prestaties der negerbands. Cab Calloway, Duke Ellington, Armstrong zijn* de favorieten van de ijverige verzamelaars van ' hotjazz-platen. waarvan iedere nieuwe, die uitkomt, nauwkeurig wordt ge test, om. indien zulk een record de keuze waardig wordt bevonden, met een laaiend enthousiasme te worden gepropageerd. Hoe is deze geestdrift voor den geest van Harlem te verklaren? Is het een rage, die even vlug weer zal Vervagen als die eens voor Paul Whiteman en zijn band bestond? Maar hoe enthousiast men (tok moge zijn, het Amerikaansche dansreper toire behoeft niet bij de meesters van de hot-jazz te'eindigen. Wie zijn Amerikaansch repertoire volledig wil hebben, moet in zijn gramo- of discotheek of hoe hij zijn verzameling platen ook wil noemen. nog andere records opnemen. Evenals men voor de zangplaten niet slechts die van den bekenden crooner Bing Crosby behoeft te kiezen. Wc zullen weldra in de gelegenheid zijn, aan de hand van enkele nieuwe Amerikaansche sliowfilms, die zullen uitkomen, zooals Flying down t o Rio. Wonderbar e.a. de prestaties van enkele andere crooners en bands te bespreken. Vanzelfsprekend slechts «?p de records en niet in de talkies. Voor haden willen we'hen, die be langstellen in het Amerikaansche repertoire,slechts wijzen op.de pres taties van een band, die in een nieuwe broadcastfilm Twenty Million Sweet hearts" optreedt: Ted Fio Rito and his. band. Op Brunswick 9581 zijn we in staat deze band in Fair and Warmer'' en ril string along with you'' met refreinzang van den in de States", /eer populairen crooner Dick Powell te hooren. De muziek van deze songs is van twee bekende auteurs vati dergelijke, gemakkelijk-aansprekende hits, War ren en Dubin. die indertijd ook de songs voor de showfilm ..Gold Diggers'' schreven. De muziek reeds bezit opmerkelijk betere kwaliteiten, dan die van de schlagers, welke doorgaans in Europa worden gecomponeerd. Er zijn zelfs een paar vondsten in. die niet onaardig zijn. Opvallend is echter de beschaafde wijze, waarop Ted Fio Rito deze ..hits" brengt. Zonder banale effecten, zonder ordinaire dikdoerierij. Daarbij is men in staat, op' te merkeu, dat deze band veel dichter staat bij onze Kuropeesche ballroom-orkesten. die ze zelfs evenaart en op vele punten overtreft. Tevens dient vermeld te worden. dat Ted Fio Rito een virtuoos pianist is. Zooals reeds gezegd, zingt Dick Powell het refrein van-beide songs. Hij doet dit zooals een goed Ameri kaansch crooner zulks behoort te doen: met de noodigc pep. Maar (tok hij legt het er niet te dik op. Wij verkiezen Powell's wijze van croonen boven die van Bing ('rosby, maar zulks kan wel een kwestie van smaak zijn. Summa summarum: deze ? Brunswick-plaat bevat opmerkelijk-goede staaltjes van populaire Amerikaansche dansmuziek in een goed-verzorgde opname. J. sriKEHMAN > f r» v "'-' 3%(l*-S:isWf* Een wild-west suite H. M. V.-plaat Voor diegene van ons. die Whiteman's concerten bijwoonden, is de ..Grand Canyon-Suite." van Ferdy Grofégeen onbekende meer. De His Mast er's Voice-opnamen ervan (AF 50508) zijn opname-technisch bij zonder goed geslaagd en stellen ons in de gelegenheid Gróte's muzikale visie van de grootsche Canyon-ravijnen in den Xoord-Amerikaanschen staat Arizona nader te bestudeeren en er ons kostelijk mee te amuseeren. Groléis reeds lange jaren mede werker van Paul Whiteman en de bewerker van een groot deel van de arrangementen., die ons door de grammofoon bekend geworden zijn. Zijn suite in vijf deelen rhapsodisehe programma-nuiv,iek met ..impressionis tische" muzikale allure toont typische eigenschappen van den arrangeur: liet steunen op het door de collega's van de ..grpotc muziek" verworvene, het onscrupuleus citeeren en een onbekommerd effect-bejng. ..Morgenschemering" (deel T) is een schildering van de ontwakende natuur, in de immek dynamisch' uitgedrukt in de ontwikkeling van een simpele dominant-septiem-harmonie van pianissimo tot fortissimo. Veel doet ons, vooral wat de harmonie en de lyriek der melodie betreft, aan de ? Morgenstemming" uit de Peer Gynt-Suite van den ouden heer Grieg denken. De geraffineerde muzikale uitbeelding va,n zingende vogels en het senya ? vibrato"-spel van een solo-viool zijn de bijzondere aantrekkelijkheden van dit eerste deel. . ..De Woestenij" (deel II) begint met geheimzinnige strijker-tremolo's Sul ponticello" en vibraphoon-klanken. Langzame Debussy-akkoorden en een derivaat van de begin-melodie uit L'après-midi d'un Faune" verleven digen het muzikale beeld. Richard Strauss' mediant-opeenvolgingen uit de Rosenkavalier" treden op; het blijven niet de eenige Strauss-citaten. Een viool-solo a. la Heldenleben" leidt Op het voetpad" (deel III) in en wij hooren daarover de muil dieren op motieven uit L'apprentie sorcier" van Dukas in de 6/8 maat loopen. Lyrische intermezxi en een prachtig opgenomen celesta-solo doen de rot s-woestenij niet zoo onvriendelijk schijnen, gelijk zij in de werkelijkheid wel zal zijn. ..Avondschemering" (deel JV) toont opname-technisch goed gerealiseerde echo-effecten en stemmige, .bij de ..verhevenheid" van do ondergaande xou passende, gedeelten. De .,1'lasregen" (deel V) begint met hoogv akkoorden, uit de ..Sommernachtslraum-Ouvertuie" van Mendelssohn' voor strijkers omgeschreven. 'Reminis'certies uit de vorige deelen volgen. Dan zet de plasregen in, met bekkenroffe-ls. glissando's in strijkers en piano's. Ook de donder uit Beethovens VI<j symphonic laat niet op zich wachten, evenmin de dreigende bazuinen uit Strawinsky's ,.1'Oiseau de feu". Een romantisch-pathetisch tutti-coda besluit het werk. De ..Grand C'anyoi1 -Suite" is een formeel juist werk waarvan geen der Nieuwe uitgaven Vcrccnitjiny van Leve nsvcrzeker i riff St. Eloy, Rotterdam. Boekwerk je. waarin zijn afgedrukt verschillende. beelden on reproducties van talis mannen, zooals die bij verschillende volksstammen in gebruik zijn, dienen de om booze. geesten te, bezweren en te verjagen. Bedoeld als propaganda voor do levensverzekering, die in tegenstelling met de gereproduceerde beelden, zekerheid, zwart op wit, voor de toekomst biedt. UIT HET VOLLE LEVEN G F G R F P F N zijn dc pn»mcn l. M IV U l kil met de LEI C A gemaakt. Geen enkele camera is zóó geschikt voor snelle, onbemerkte opnamen. ? De Leica is ook voor U déCamera! Geïllustreerd prospectus gratis bij alle goede foto-handelaars, of bij: CAPI'S ENGROS BEDRIJF (LEITZ' HOOFDVERTEGENWOORDIGERS) N IJ M E G E N \ i i; \ \ TT.' TT"""**^" r'~ ~"V>t ,-Ji""""""-l~

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl