Historisch Archief 1877-1940
i v
Postzegelverzamelaars juWleeren
^^^^^^ _. . . ft . ?* i. ui» ??MÉ^*'^ _t.' -* ;»* / ._ ? "* **r:~'" ? ??? -- ____ _
EEN NATIONALE TENTOONSTELLING
Frans Hulleman
Ter «el^Kenhclil Yan hot
5Ojarl|( l»et»tuan van clr>
Ne«lerlantlavtie YereenlBinK van
l'ontjseu;elverxanielaar**. Te n
toonNtt'llinKvanB-9 Hrpt. in «Ie zalen
vun Bellevue.
Veertig jaar geleden toen wij knapen
van 14 en 15 jaar als philatelisten
reeds naar voren kwamen was de
verzamelzin voor vreemde postzegels
het aardige eitje waaruit de handels
geest als een kronkelende rvtps te
voorschijn zon kmipen. Er is niets
nieuws onder de zon. Nog heden ten
dage zijn er velen als verzamelaar
begonnen maar hebben den handel
verkozen boven het bij-én-houden
en vermeerderen eener fraaie collectie.
Tn mijn jeugdjaren was de buna-fide
handel in vreemde zegels een zeld
zaamheid. Je hadt een catalogus, een
Senf, dat.was je basis voor berekenen
van den prijs, maar verder werd er
gespeculeerd op onwetendheid, on
kunde, vermetelheid en heb/ucht.
F out dr uk 5 cent oranje
Wij waren, wat je noemt ..door
gewinterde" philatelisten, wij. knapen
van U en 15. H.B.S.-sers". We
plaatsttn in Duitsehe blaadjes voor
philatelisten advertenties niet vette
letters van den volgenden inhoud:
AVer uns 100 gute,
verschiedene Briefmarken Reines l^andes
sendet. erhalt gleichen Anzahl
xurrück von &urinam, l'uracao
und Holland. Fa. J. Muller A: Co..
Teerplein 'A. Amsterdam.
Ik was Gootje^ mijn vriend heette
Muller. De zaak floreerde. Geweldig!
Van alle windstreken der aarde kwa
men duizenden zegels binnen, uit
Griekenland, Perzië. Turkije, Oosten
rijk .... En wat deed de fa. .M. en Co. V
Voor elke .,100 gut*», versehiedene
Briefmarken", die aangeteekend per
post op 't kantoor van het .handels
huis, gevestigd en verblijf houdend
aan het Teerplein Xo. 'A. arriveerden,
zond de Nederlandsche Firma terug
l /.egel van Suriname, l van Curm-a-»,
en 08 van Holland. We verdienden
schatten. We droegen beige slob
kousen. We waren kooplieden in bonis.
Eens werden we geroepen bij een arm
joggie in de Vinkenstraat, die een
partijtje zegels te koop aanbood. We
gingen ex' heen met niet veel fiducie.
Vinkenstraat ! J>e naam was ook niet
vert rouwen-wekkend. K nol lenberg !
Kr zou met het. oog op de citroenen in
het winkeltje een aardige woord
speling op te maken zijn... . maar...
maar.... de zegels waren niet de
eerste de slechtste.... van Baden,
van Breinen, van iSchleswig-Ilolstein,
van Thurn und Taxis.... Hoeveel?
Eén vijftig, vroeg de arme onwetende,
met een spits en pipsch gezicht alsof
hij ons om vergeving vroeg voor zijn
brutale vraag. We boden een gulden,
De koop werd gesloten en onmiddellijk
holden we naar een vermaarden post
zegelhandelaar, die de zegels op een
vitrine-blad uitspreidde, door de loupe
bestudeerde.... Als kwajongens ston
den we voor de toonbank te
trampelen van ongeduld. Hoeveel? Tien
gulden ! We kregen het geld ' on
middellijk uitbetaald, holden weer,
maar nu naar Hajenius op den Dam,
kochten en rookten voor het eerst
sigaren van vier centen per stuk,
en.... en zagen drie dagen later de
zegels van Baden, Beieren, enz. in
een sierlijke omlijsting aan de pui
van het huis als Hoogste Rariteiten
ten toon gesteld en geprijsd tot een
gezamenlijke waarde van ? 160,75.
Ziedaar de schakels Vinkenstraat
Teerplein?N.-buurt, ? l,?, ? 10,?.
/ 109,75.
Wie dergelijke dingen fanatiek be
ziet, zal de Fraaie Philatelie niet zoo
schoon vinden als zij vaak wordt
voorgesteld. Tegenwoordig is de
handel en de verzamelzin tot een
hoogte opgevoerd, die oneerlijke, looze
praktijken buitensluit.
Bekijk eens een album van een mo
dern, jeugdig philatelist. Het is
een oogenlust om er in te bladeren.
De zin voor correctheid en netheid
groet en groeit u uit elke bladzijde
tegen. Geen zegel is er defect.
Allemaal zoogenaamde ..postfrissche"
exemplaren, ieder op zijn plaats,
elk een onderdeel van het geheel.
Denk maar niet. dat op het eene
leege vakje daar middenin de rij van
aanwezige zegels een toch nog door
u duur betaald maar niet heelemaal
gaaf exemplaar, door een jong, mo
dern philatelist, zal worden vast
gehecht. Hij wijst u af. Ge kunt met
uw zegel wel weer huis-toe-gaan. Dan
blijft het .vakje maar leeg en de heb
zucht gaat aan den .ketting.
' In hoogere instantie gaat de tegen-1
woordige verzamelaar een geheel
anEen briefomslag^ dat £ 5000 afbracht.
deren kant uit en voldoet hij aan den
eisch der specialisatie". Niet in de
eerste plaats wordt gelet op het
..compleet" zijn van de geheele wereld,
maar hij kiest een land of een landen
groep en tracht daarvan zooveel
mogelijk te onderzoeken en te leeren.
Nadat hij eerst zooveel mogelijk
alle hoofdsoorten van een dergelijk
land bij elkaar gebracht heeft, zet
hij zijn onderzoekingen dieper voort.
Op deze wijze van verzamelen is iets
ontstaan, dat niet alleen een weten
schappelijk tintje heeft maar ook als .
wetenschap beschouwd wordt. Im
mers de llooge Baad der Nederlanden
heeft verklaard, dat wetenschappelijk
opgezette postzegelcollecties belasting
vrij ,zijn. De wetenschappelijke, zijde
culmineert zich in het zgnf .,pla.ten"
der postzegels waarbij men langs
wetenschappelijke wegen, door in
ductie en deductie kan onderzpekcn
welke plaats een bepaald zegel op
het oorspronkelijke vel heeft inge
nomen. De pioniers op dit gebied:
Fernand Stuyck uit Antwerpen en
Miv W. S. W-olff de Beer uit Amster
dam, laten op de komende postzegel
tentoonstelling in Bellevue zien op
welke wijze zij een diepgaande studie
hebben gemaakt van de 3 oudste
postzegels van Nederland. Ir. Verbeek
uit den Haag heeft, voortbouwend op
hetgeen de bekende Nederlandsche
philatelist, de heer P. W. Waller,
reeds op dit gebied had gedaan, een
waar wonderwerk" verricht met het
platen der port zegels van Nederland
en Koloniën.
In bijna elk land worden bij voor
keur de zegels van eigen land ver
zameld, de Nederlander verzamelt
bij voorkeur de zegels van Nederland
en de Overzeesche Gewesten, de
Engelschmaii doet hetzelfde met zijn
land en de Koloniën en stelt zich dan
gaarne onder de leiding van n
deigrootste .philatelisten: Koning George
V van Engeland en Koloniën.
Er zijn menschengroepen, die totaal
geen belangstelling hebben voor post
zegels-verzamelen en den minutieusen,
teller van tandjes aan de randjes van
de zegels voor een naar, kleingeestig;
mensen houden, er zijn anderen, die/
maniakaal door n of meerdere/
zegels ..bezeten" worden,
beheerschtdoor een soort van monomanie,
waarvan de romanschrijver
Fabriciusin n zijner boeken een voorbeeld
geeft. En ik heb iemand gekend, die
de fatale gewoonte iiad 's
middagsvóór het eten een onbeperkt aantal
glaasjes jenever buitenshuis naar bin
nen te werken. Hij kwam dan. 's mid
dags in een roes thuis. Zijn vrouw leed
er zichtbaar onder. Een postzegelalbum.
van haar vader kwam den
aspirantdronkaard onder de oogen. Hij sloeg:
om. Hij werd postzegelverzamelaar.
En.... geheel-onthouder!
De collectie vermeerderde
zienderoogen. Hij rende de
postzegelwinkelsaf om opengebleven vakjes te
vullen. Met het kantoor der maat
schappij waar hij werkzaam was werd
een contract afgesloten, dat alle
brieven met vreemde zegels in zijn.
bezit zouden komen. Hij ruilde. Hij
kocht. Hij correspondeerde.
Zijnbittervrienden zagen hem in renpas voorbij- ,
stevenen. Hij gaat naar z'n geliefde,
hoonden ze. Z'n collectie ! Hij
verdroeghet zwijgzaam, telde tanden, bekeek
watermerken, zocht ,,lichtplekken",
hield de zegels tegen het licht
De philatelie kan van binnen-uit
en van buiten-af op vele wijzen belicht
worden. Zij bevat een kern waaruit de
stralen op groote tentoonstellingen,.
belangrijke veilingen, haar gestadigen
groei belichten. Indien men slechts
even aan den vliegdienst denkt, mét
de óvergroote hoeveelheid, van
vliegpostzegels daarmede in onmiddellijk
verband, dan krijgt het aanzien van
de philatelie. zoowel in financieel
. als moreel opzicht, een veel grooter
beteekenis dan zij oorspronkelijk hadU
Indien men even bedenkt welke groot»
sommen jaarlijks als surplus der
weldadigheidszégels kunnen worden af
gedragen, dan wordt men .mild ge
stemd en ergert zich er heelemaal niet
a«,n, dat iedere week nieuwe postr
zegels Verschijnen. .,' ' ?
De deelname op de komende post-.
' zegelténtoonstelling van het aantal in
zenders is zeer groot. Er zijn 120.
philatelist ische inzendingen. Het
Postmuseum komt met een deel van haar
schatten. Men zal plaatsruimte te kort
komen!
De philatelie is toch wel tot
grooter afmeting uitgegroeid dan in
den: tijd van veertig jaar geleden toen
wij aan 'het Teerplein op een paar M2
onze ,,wereldzaak" hebben zien
bloeien en vergaan. ?
l :
Postzegelmarkt te Amsterdam
N o. 2987
De Groene Amsterdammer van 1 September 1934
De Utrechtsche
verkeers-rommel
Melis Stoke
Teekcningen Harmsen van Beek
Dieseltreinen tijdelijk uit het verkeer
Teeltcuing B. van Vlyincn
Ongeveer een'jaar geleden heb ik op deze plaats
een diepen zucht geloosd over de ellendige
verkeers-toestanden te Utrecht.
In antwoord daarop heeft een
kolommenlang pleidooi in de courant
gestaan, waarin door, of namens of
ten behoeve van de politie werd ver
klaard dat ze niet zoo slecht was.
Nu mag de politie mij uiteraard
van alles voorschrijven voor hetgeen
betreft het gebruik van den weg.
Maar ik vind het niet in den haak
wanneer ons zwart op wit dingen
worden voor-geschreven die niet door
de practische ervaring bevestigd
worden.
Ik 'heb echter rustig gewacht en
in gedachten de Iltrechtsche verkeerspolitie eeri
jaar uitstel van verderen commentaar gegeven.
Nu dit jaar om is valt te constateeren, dat er
nog niets verbeterd is.
Voor een deel ligt de fout natuurlijk in de iiit
een verkeersopzicht ellendigen bouw van deze ge
meente. Maar voor een ander deel ook bij de
politie.
Bijna nergens ziet men de menschen zulk een
.apert verkeerd gebruik van den weg maken als
te Utrecht. Een politie-corps dat niet in staat is
de menschen op te voeden tot goede
weg-gebruikers, faalt paedagogisch.
, Ook hier wil ik alle verzachtende omstandig
heden in aanmerking nemen. Utrecht ligt. zeer
centraal en de menschen die zich op de straten
en pleinen bewegen zijn waarschijnlijk voor een
groot deel afkomstig uit omliggende binnen
landen. Wellicht zijn ze versuft en verward van
de min of meer grootsteedsche herrie en begaan
in dien toestand van halve bedwelming stommi
teiten die in een verlaten dorps-straat of op een
aardappelenveld zonder directe gevolgen kunnen
blijven doch die onmiddellijk lijfsgevaar mee
brengen tusschen tramrails in nauwe
steegachtige kronkelstraten.
* ' *
*
Waarschijnlijk is er geen beginnen aan om deze
landlieden op te voeden tot stedelingen, maar
men zou 'een begin kunnen maken door b.v.
bepaalde plekken aan te wijzen als
straat-overst.eek-gelegenh.eden, zoodat niet allerlei individuen
op het onverwachtst het trottoir verlaten en zich
'met koeien-achtige schrikoogen wagen tusschen
twee tegengestelde autofiles.
Er zijn voldoende bepalingen gemaakt terzake
van hetgeen automobilisten niet mogen doen,
doch onvoldoende komen de voorschriften tot
uiting nopens datgene, wat de voetgangers ver
plicht zijn na te laten.
Wie Utrecht uit het Westen nadert en de
gehi;uikeiijke twintig minuten voor de openge- ,
draaide kanaalbrug '
génoegelijk heeft
doorgebracht, nadert
via twee kruispun
ten waar tramrails
in fantastische boch
ten rondom verkeers
agenten slingeren, de
plek waar het ver
keer gesplitst wordt
op zoodanige wijze,
tikt de
rechtsrijdende automobielen in
linker-geul worden geleid en het van de
overzijde links-rijdend verkeer gesplitst wordt in
twee gedeelten: een dat rechtdoor gaat en een
dat de tegenoverliggende file móet kruisen.
De verkeersgoot onder het viaduct is bestemd
voor trams en auto's en wordt aan he,t einde
Van dit konijnenhol weer schuins rechts, dwars
door het van de stad komend verkeer geleid.
En alsof dit op, zichzelf nog niet ingewikkeld
genoeg was heeft men hier nog weer een gecom
pliceerd kruispunt en een brug met kruispunten
de overzijde.
De lachende plaatsvervanger
Wat de voetgangers verplicht zijn na te laten
Laat ons direct zeggen dat een indrukwekkende
politiemacht hier ter plaatse aanwezig is rondom
de verheven stellage waarop de centrale verkeers
agent nog juist met het bloote oog in de verte
kan worden waargenomen. . .
Voor den leek is het niet gemakkelijk uit te
maken in hoeverre deze agent samenwerkt met
zijn collega's die ter weerszijden van de brug
geposteerd zijn. Sotns heeft het er allen schijn
van dat al deze ijverige lieden voor eigen rekening
handelend optreden, zoodat de vergunning tot
doorrijden door den een verleend, aanstonds van
nul en geener waarde, ja zelfs van groot' gevaar
blijkt, wegens een tegenstrijdige vergunning,
door xijn collega aan een .voorrijdend voertuig
verleend, b.v. tot het links-af-slaan.
' * *
De werking van dezen verkeers-knoop is in
groote trekken aangegeven door middel van pijl
borden, maar de hanteering van het systeem lijkt
nog al te individueel gedecentraliseerd.
Ongetwijfeld zal deze opmerking leiden tot een
uiteenzetting van den truc, waaraan theoretisch
niets zal ontbreken. De practijk is echter voor
dengeen die de proef op de som wenscht te nemen
op een druk uur.
Voor ge nu de hol-achtige doorgang genaderd
zijt van een ravijn-achtigen winkelstraat-verkeers
weg, ontmoet ge den verkeersagent op een ton
wiens onvriendelijke terechtwijzing mij destijds
een vergelijking deed trekken tusschen den ton
qui fait la musique die zoo ongunstig uitviel voor
het door hem voortgebracht geluid. En dan weer
later bereikt men het vermakelijk verkeersspel bij
een tweeden machthebber wiens ondankbare taak
daaruit bestaat dat hij verkeersaanwi j zingen moet
geven aan automobilisten,, die hem tengevolge van
het tramverkeer meestal niet kunnen zien.
? Hier" kruist alweer een trambaan den
links-afslflanden weg voor doorgaand auto-verkeer en
alleen een ernstige studie van den loop der wagens
kan botsingen voorkomen.
, * * *
Tusschen dat alles door beweegt zich een
zorgelooxe landelijke menigte te. voet en per
rijwiel en mengt zich tusschen een burgerij wier
fatalisme alleen is te vergelijken met dat van de
bevolking van een v\ücaanhelling.
Er is slechts een mogelijkheid om zonder gevaar
Utrecht te passeeren, en dat is die welke ons
geopend is door de gelegenheid om er in een boog;
omheen te rijden. Ongetwijfeld is dat ook de
oplossing van de verkecrspolitie, en ze heeft een
negatieve strekking: toon. uw waardeering voor
de Utrechtsche verkeersregeling door haar zorg
vuldig te vermijden.
In een boog er om heen ts rijden
Maleisch leeren
(Ingezonden)
De Vereeniging voor Voortgezet
Handelsonderwijs organiseert, zooals elk jaar, cursussen
in verschillende vreemde talen. Het viel mij op
dat dit keer de voor vele Nederlanders zoo be
langrijke Maleische taal ontbreekt, terwijl ik,b.v.
wel Russisch, Japansch, Portugéesch enz. op het
programma vind.
Bij informatie bleek mij, dat,voor de Maleiscbt»
taal geen voldoende belangstelling bestaat, ook
al door het .feit, dat onze jongelui niet meer
worden uitgezonden. Zou het echter ntet aan
bevelenswaardig zijn, wanneer vele jongelieden
het oog op de toekomst gericht hielden en juist
nu wél Maleisch gingen leeren? Iedereen hoopt
en vertrouwt toch, dat de tijden eens gunstiger
zullen worden en dan zullen ongetwijfeld Vele
onzer jonge mannen en jonge vrouwen in Neder
landsen Oost-Indiëeen. mooie toekomst kunnen
vinden. M.
f 1a__ _IJJ , _. v .-,-?T.
\
il