Historisch Archief 1877-1940
h
STEKENDE BROODKRUIMELS
MARIENE DIETRICH IN JOSEF VON STERNBERG'S
FILM: CZARINA YAN RUSLAND" BIJ TUSCHINSKI
*
Bioscopy L. J. Jordaan
Grootsche momenten
Sternborg schijnt tot die categorie artisten te
behooren, \vien het nooit beter gaat dan wanneer
het hun slecht gaat. Zijn eerste werk. ..Salvation
Hunters". .werd moeizaam in elkaar gedraaid met
de geleende duiten van een amice-acteur (de ver
maarde Oeorge K. Arthur) een gevaarlijke gok,
die niettemin met een ongehoord sxicces bekroond
werd; niemand minder dan Chaplin patroniseerde
liet product en noemde het de beste film van het
sei/oen. Van nu af-aan gaat Sternberg'» wei k in
kwaliteit op en neer met een merkwaardige regel
maat, dis omgekeerd evenredig is aan de gunst der
omstandigheden. Een film met M.'iry Pickford en
den volledigen steun der United Artists mislukt
Metro-Goldwyn geeft hem vervolgens plein
pouvoir voor een film, die hij niet eens afmaakt. Tot
zijn kansen er weer behoorlijk ongunstig xiit gaan
Kien. Men vertrouwt hem hoogstens nou tweede
rangs krachten en weinig geld toe. Dit is een kolf je
naar y.ijn hand: met den toen onbekenden Banoroft,
, den destijds impopulairen C'live Brook en Evelyn
Brent, een ster op retour, maakt hij een meester
werk: TJnderworld". Ook ,.The docks of
NewYork'', een zijner grootste successen, /iet het
levenslicht onder allesbehalve rooskleurige om
standigheden. Van y.ijn lateren arbeid dreigt ..Die
blaue Engel'1 tweemaal te stranden op de weige
ring zijner hoofdfiguren: zoowel Phyllis Haver
als Gloria Swanson. die oorspronkelijk voor de
Lola-Lola waten aangezocht, laten hem in den'
steek. ..Shanghai-Express" met zijn dankbaar
gegeven en :'ijn Marlene-op-haar-hoogtepunt be
hoort daarentegen tot zijn minder geslaaede
werken. Maar ..Blonde Vernis" een scenario
van een onvergolijkelijkeii kitsch, wordt een f
iwhtig stuk i'ilm.
Xu staan we voor ..Czarina van Kusland"
en naar het resultaat te oordeelen. is men geneigd
te denken dat het hem in de afgeloopen maanden
fataal voor den wind moet zijn gegaan. Want
niet allen eerbied voor het phenomenale vak
manschap onder Sternberg's beste werk zal
deze film moeilijk gerangschikt kunnen worden.
Ik weet wel, dat een absolute norm moeilijk te
stellen is en geef graag toe. dat deze ,,Scarlet
Empress" een eigenaardig soort schoonheid bevat,
dat zeker verdient mee te tellen. Maar wat er aan
ontbreekt, is voor mijn gevoel de sterke drama
tische concentratie waaruit tenslotte de eenheid
van vorm en inhoud geboren wordt. ,,Scarlet
Empress" is een in vele opzichten bewonderens
waardige film, die echter geen of nagenoeg geen
verband houdt met het drama. Het werd een min
of meer lossen samenhang van film-technisch en
fotografisch prachtige fragmenten, die echter met
de psychologie van Catharina de Tweede niets te
maken hebben.... boeiende flitser van een over
spannen en getourmenteerde fantasie, waarin het
Duitsche prinsesje evenzeer verdwaald lijkt als
haar origineel aan het Petersburger Hof.
Het begin draagt al de kenmerken van rijkdom
en charme, die voor Sternberg karakteristiek zijn.
Het Hof van Anhalt-Xerbst met ssijn typische
Serenissimus-sfeer, de komst van den afgezant
der Kei/erin Klisabeth. de reis naar het verre
Petersburg en vooral de aankomst in de
beklemmend-lugubere omgeving van het Hussisehe hof....
het vormt alles tezamen een voortreffelijke
Auftakt, die het beste doet verwachten. ledere ont
moeting schijnt vol van een eigen, sterk-geladen
sfeer (het eerste contact van den boodschapper.
graaf Alexei met de prinses) iedere dialoog heeft
die fluisterend-penetrante momenten, waarvan
Sternberg het geheim bezit (Dietrich's: ..I should
ike to see Prince Peter"). Tenslotte is daar de
entree van den krankzinnigen Grootvorst Peter,
met zijn gevolg van dwergen en mismaakten....
een moment, dat voor de fantasmagorieën van
een Poe niet onderdoet. Tot zoover kan men '/eggen
dat de praemissen van het komende drama met
vaste hand en gespannen aandacht werden op
gebouwd.
« 4»
»
Maar dan treedt plotseling een verslapping in
de toeschouwer wacht van dat ougenblik af op een
climax, die niet komt. Want eenmaal onder
gedoken in de milieu-schildering van het Russische
hof, komt de regisseur daar niet meer uit: hij blijft
zwelgen in een op zich zelf superieure, maar einde
loos herhaalde reeks beelden, die langzaam doch
zeker door hun frequentie den machtigen indruk
van het begin te niet doen. Wonderlijke visioenen
van wild-grotesk beeldhouwwerk,luiden«le klokken.
sombere interieurs ... fantastische licht- en-donker
composities, een subtiel spel met de materie van
doode en levende dingeu, die soms tot de schoon
heid der absolute film wil stijgen.... een voort
durend overblenden. dat het geheel meer tot een
beklemmenden droom dan tot eert drama maakt.
Ziedaar de détails waarin Sternberg zich verliest
en die met al hun fraaiheid.... détails blijven.
Want per slot van rekening verlangen wij einde
lijk toch iets andere. Dat Russische hof met zijn
primitieve, barbaarsche pracht zijn lugubere
atmosfeer.... wij erkennen gaaine zijn magistrale
schildering.... maai» wat gaat er nu in gebeuren? !
En vooral: wie en ivat sijn de indiinduen, n aar voor
de auteur ome belangstelling
Vrienden van het Concertgebouw
Constant van Wessem
Een nieuwe vereeniging
De liefde voor hun Concertgebouw zit den ge
boren en getogen Amsterdammers in het bloed.
zelfs wanneer'zij wat te mopperen hebben of ..het
niet meer zooals vroeger" vinden. De laatste jaren
hebben ongetwijfeld veel dingen anders gemaakt.
de crisis, de ziekte van Mengelberg. het waren
alle factoren, die ongetwijfeld hun invloed hebben
laten gelden bij het verminderen van het aantal
der vaste bezoekers. Ook met het beleid van het
bestuur kon men het niet altijd eens zijn. Maar
het Concertgebouw maakt zeer moeilijke tijden
door, moeilijkheden van f inanticelen aard bedreigen
telkens weer opnieuw zijn voortbestaan en het
deelt daarin het lot van al,onze groote orkest
instellingen, die door den economischen nood
worden getroffen in den vorm van het afnemend
aantal abonné's en verminderde subsidies.
Doch zooals in tijden van gevaar de
saamhoorigheid weer ontwaakt valt ook thans het verheugend
verschijnsel te constateeren. dat de ware muziek
liefhebbers onder de Amsterdammers, zoowel d<?
oudere als de jongere generatie, de handen ineen
wenschen te slaan nu het om het welzijn van hun
Concertgebouw blijkt te gaan. liet is het
Concert' VRAAGT VOOR UW
WON l NGlIMfUCMTtlMG
ADVIESCN CATALOGUS
AAN L.O.V. TE OOSTERBEEK
OF HAAR FILIALEN
meubelen
gebouw gelukt zijn begrooting voor het komende '
seizoen sluitend te maken, maar zulks is niet
voldoende, ook in de toekomst moet die begrooting
sluitend kunnen blijven: de instelling kan niet
floreeren zonder den steun van het grootst aantal
abonnementen. Te velen blijven nog weg, die aan
wezig moesten zijn, de oude abonné's moeten
terugkomen en nieuwe moeten zich bij hen voegen,
hun steun is onmisbaar.
Een nieuwe vereeniging Concertgebouwvrien
den" doet thans een beroep op allen, die het goed
meener met het Concertgebouw en wie zijn welzijn
ter harte gaat. In een manifest, getiteld Vrienden
van het Concertgebouw ! Te wapen !" wordt er
terecht op gewezen, dat het Stadionconcert slechts
een eerste stap was. Geslaagd of niet geslaagd,
dit concert heeft dit goede uitgewerkt, dat men
in ruimen kring aandacht aan het Concertgebouw
en zijn finantieele nooden is gaan wijden: het
..geval" heeft aan bekendheid gewonven. het
besef van den ernst van den toestand is verder
doorgedrongen dan tot den te kleinen kring der
trouw gebleven muziekliefhebbers en de nieuwe
vereeniging durft thans haar oproep te richten niet
alleen tot de Amsterdammers, maar ook tot
de kunstzinnigen in hot Gooi, de Zaan, het
Kerinemerland. Thans aldus het manifest dienen
de grondslagen, waarop het Concertgebouw rust,
duurzamer te worden gemaakt! Er is slechts n
middel: zet *uw geestdrift, uw dankbaarheid, uw
diepgewortelde liefde voor het Concertgebouw om
in het nemen van abonnementen, liet nemen van
abonnementen, daar gaat het om".
Er zijn nog minstens 300 abonnementen noodig.
Om dit aantal te bereiken roept de vereeniging
..Concertgebouwvrienden" een .,stormtroep" op,
,,een schare van flinke geestdriftige jonge menschen
teneinde tenminste 300 menschen ervan te over
tuigen, dat ons Concertgebouw niet ten gronde mag
gaan". De vereeniging weet ook haar dank \üt te
drukken voor datgene wat zij voor het Concert
gebouw deden als hun werk resultaat heeft gehad;
naar wij vernemen zal hun werk beloond worden
met een soort premie, bestaande in een speciaal
aan hen uitgereikt abonnement, een premie die
tevens het Concertgebouw ten goede zal komen.
Want een der doeleinden der vereeniging is ook
oen nieuw publiek te vormen, nieuwe liefhebbers
te winnen en op te voeden tot waardeering vaii
wat het Concertgebouw voor de muziek beteekent
en doet. Een nieuw publiek vooral moet de basis
worden, dat het Concertgebouw blijvende zeker
heid voor zijn bestaan zal geven, een zoo ruim
mogelijke kring belangstellenden moet voor het
Concertgebouw gewonnen worden door het leeren
liefhebben der muziek. ,
Het sympathieke streven verdient ongetwijfeld
alle steun, pok van de pers. Gaarne wekken wij
op tot aansluiting bij de nieuwe vereeniging,
waarvan Ir. J. A. Josephus Jitta voorzitter is en
waarin verder zitting hebben Mr. N. J. C. M.
Kappeyne van de Cappello. Dr. W. J. Schmitz,
Mr.-W. A. J. Smit. Mr. Wr. B. J. Aberson, E. G.
Volkersz, terwijl de propagandaleiders zijn Mr. Dr.
E. W. Catz en J. D. Rahusen. Schriftelijke aan
vragen richte men tot het secretariaat van de Ned.
Ver. van ..Concertgebouwvrienden". J. J.
Viottastraat 20, Amsterdam.
P F. SI N EMU S
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
ROK en SMOKING
OVERHEMDEN
SPECIALE COUPE
EIGEN ATELIERWERK
Daar is in de eerste plaats de kleine
SophieJ'rédérique van Dietrich angstig als een
schuw diertje in deze Danteske omgeving later
-Ach metamorfoseerend in de alleenheerschetvs. Hoe
«peelt zich dit buitengewoon interessante psycholo
gisch gebeuren af? Wij komen het niet te weten.
Tot onze verbazing zien wij hoe Sternberg
(voor de eerste maal!) de zeldzame psychische
potenties van dit edele masker onbenut laat
het eenvoudig uitbuit als een fotogeniek object
zonder meer. De expressies van kinderlijke ont
steltenis en naïve coquetterie. in den aanvang
zoo voortreffelijk verantwoord, blijven tot het
einde toe. Geen gebaar geen uitdrukking ver
klaart den innerlijken groei van deze vi ouw
tenzij men een plotselinge cocott e -allure daarvoor
-accepteert.
Aan het slot neemt de film dan ook een
wending, die met een tour-de-force (uitkomst
moet brengen, maar die meer in het circus dan
in een keizers-drama thuis hoort: C'atliarina in
een onberispelijke huzaren-travestie rijdt te
paard, aan het hoofd van een escadron cavalerie
de trappen van het paleis op on heeft met dit
..staaltje van hoogeschool-rijkunst haar brevet
als heerschei-es over een millioenenrijk blijkbaar
verdiend !
* * *
Een scenario dat met dergelijke inferieure mid
delen werkt is opzichzelf reeds veroordeeld en het
zal ongetwijfeld den metteur-en-scénèbedenkelijk
gehandicapt hebben. Maar Sternberg heeft wel
voor heetere vuren, resp. slechter scenario's ge
staan (?Blonde Venus" !) en het heeft hem er
slechts sterker om geïnspireerd. Het wil mij dan
ook voorkomen, dat hier een te groot verschil in
geaardheid bestond tusschen de hoofdfiguur en
de draagster van de titelrol. Dietrich het is
te dezer plaatse meer gezegd behoort tot die
typische phenomenen, die (evenals Garbo) slechts
zich zelf kunnen zijn.... in een on^elimiteerden
rijkdom van schakeering en variatie weliswaar,
maar toch: zich zelf! Welnu de decadente,
vermoeide cocotte, die Dietrich is en het energieke,
hartstochtelijke man-wijf, dat door de harde loute
ring des levens uit het timide Prinsesje van
AnhaltXerbst groeide, vertoonen een te groote ongelijk
soortigheid. Het vereischt tooneelspel gerouti
neerd, sterk tooneelspel om de/e herschepping
mogelijk te maken en hierin schiet Dietrich te kort.
**.*
Waai* nu Sternberg steeds zijn compositie schept
A-an een centraal punt uit (y.ijn hoofdfiguur), om
daaraan al de inspiratie te ontleenen voor de
rreatie van het drama qua talis» daar valt het
.niet te verwonderen dat de handeling mislukt.
wanneer dexe centrale figuur versaagt. Telkens
en telkens keert hij tot haar terug fotografeert
hij haar in de fascineerendste belichtingen....
maar ditmaal blijft zij vèrweg en ongenaakbaar.
Misschien speelt ook de overdaad aan middelen
hem parten. Met zijn voortreffelijken cameraman
Glennon dwaalt hij tusschen de grandiose bouwsels,
welke zijn prachtlievende natuur deed opslaan
wordt hij telkens afgeleid door den rijkdom der
materie, de bekoring van het chv.r-obscur. 'Of
wel hij heeft zijn groote bewondering voor
<ie absolute filmkunst, waarvan hij in meer
«lan n interview gewaagde, in practijk willen
brengen. Mocht dit zoo zijn. dan blijkt overtui
gend dat ook deze subtiele vorm van filmkunst
van binnenuit moet komen, wil zij haar taak in
jle dramatische filmcoinpositie vervuilen.
*. *
* '
Natuurlijk ontkomt men niet aan een vergelij
kingmet de Catharina" van Bergner en natuur
lijk zal ook hier de individueele appreciatie een
overwegende rol spelen. Persoonlijk vind ik het
werk van Korda en Czinner in alle opzichten supe
rieur. Als geheel lijkt het mij oneindig voornamer
en psychologisch oneindig boeiender. Bergner moge
reeds door haar physiek, al evenmin een copie
geMariene Dietrich en Sam Jaffe
weest zijn van de machtige C'atliarina de Groote
zij gaf in ieder geval de boeiende tragedie van een
levenden mensch. Het spijt mij voor Sternberg.
dien ik overigens oprecht bewonder, dat hij het
niet verder hoeft kunnen brengen dan de trag
dievan een. .. . foto.
Stellig heeft de ..Scarlet Empress" de wonder
baarlijke flonkerende rijkdom en de suggestieve
atmasfeer vóór maar in bijna alle andere op
zichten moet het de vlag strijken. De krankzinnige
czaar b.v. is als fantoom bij Sternberg inderdaad
huiveringwekkend sinister in het bijzonder op
het .lugubere .moment wanneer de keizerin
Elisabeth hem omver stoot en letterlijk over hem heen
loopt. Maar tenslotte was de Peter van Fairbanks
toch menschelijker en daardoor grooter en belang
wekkender. Uitgesproken zwak, in X'ergelijking met
haar voortreffelijke Engelsche rivale, is hier de
keizerin Klisabeth. die dikwijls van een hinderlijke
burgerlijkheid blijkt. Een uitzondering maakt de
graaf Alexei van John Lodge een prachtige.
donkere en hartstochtelijke figuur, wiens duister
masker en sonoor geluid diepte en fond verleenen
waar hij verschijnt.
Zoo wil het schijnen of de wonderlijke kunste
naarsnatuur, die Sternberg is, hier ten onder is
gegaan aan een overmaat van gunstige omstandig
heden.
De prikkel en de inspiratie van den tegen
spoed hebben, hem al te klaarblijkelijk ontbroken
de artistieke bruodkruimels staken hem te zeer
en maakten van zijn jongste werk een oeuvre dat
ondanks al de onmiskenbare kwaliteiten niet ver
mocht te reiken tot de hoogte van het onderwerp
en liet niveau van zijn kunnen.
Xedcrlandschc jaarbeurs
De toegangsbewijzen voor de Xedcrlandsche
Jaarbeurzen, die te Utrecht worden gehouden,
zullen ook verkrijgbaar zijn aan alle stations van.
de Nederlandsche Spoorwegen.
Dit heeft het groote voordeel, dat de zakenman
tegelijk met z'n. spoorkaartje. een jaarbeurskaart
kan koopen, waarop 30 % reductie wordt verleend
op de terugreis. Het terugreisbiljet met de
hierbovengenoemde korting wordt door de
Nederlandsche Spoorwegen afgegeven aan haar loket
in de hal van de jaarbeursgebouwen. Voor de
jaarbeurskaart betaalt men denzelfden prijs als
aan de jaarbeursloketten.
CLARENS-MONTREUX M".°£«
het beste familie hotel
goede ligging, modern comfort, billijke prijzen