De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 1 september pagina 6

1 september 1934 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

TWIJFELT ge nog aan de toe komst van do vlicgsport ? Dan hebt ge vor/.uinid bij de laatste Rondvlucht boven JsYderlaml een kijkje te komen nemen op eender vliegvelden, die tle lucht karavaan anndeed. Een vloot Min ruim (Hl vliegtuigen, vogels van diverse pluimage, uit alle doelen van West-Euro pa stond er bijeen. Daar waren de trotse hèblauwe Fokkers onzer K.L.M., die oen 50 tal passagiers tAvee volk» dagen zon ver voeren over 7 provinciën van ons land. De pittige kistjes onzer Nationale Lucht vaartsehool stonden in het gelid naast de vele particuliere toestellen. er waren Panders en Koolhoveus van de N.L.S. en van particulieren. verder De Havilland Moth's. Duitsche en Britsche Klemms. de Amerikaansche Waeo. de Air Speed ('onrier met een 3,40 p.k. Napier motor, Siemens enz. Door M. J. L Rosman, Administratief Leider der Nationale Luchtvaart School - Secretaris der Rotterdamsche Aero Club * * * En nauwelijks was liet mistgordijn boven Schiphol en Waalhaven opge trokken of de Vloot koos haar element; elke 30 seconden snorde een toestel de lucht in op een sein van den start officier. De Koud vlucht slaagde, vraag liet den deelnemers, die met schitte rende oogen Zaterdagmiddag verza meld waren op het Clubhuis der Rottcrdamscho Aero l'lub. Zij hadden .genoten. de eerste dag met weifelend weer was sport geweest van den eersten rang, de tweede dag werd spelevaren in de lucht bij heerlijk vliegweer. » * * De prettige geest onder de sport vliegers is het. die aanstekelijk werkt. Men kan zich aan de bekoring niet ontworstelen, men wil ook de lucht in. al is 't maar voor een korte spanne tijds. Gelukkig is de Nationale Luchtvaart School bereid deze hunkerende man nen en vrouwen in zidk een echt spor tief klein dingske een proefles te geven. De enkele guldens, die de les kost, kan voor niemand een bezwaar zijn. en bij die l en geniet men 'met volk» teugen j en in een tempo, dat u even de n adem kan beviK>r gij het vermoedt, een nit sensatie, oen heerlijk uitzicht is deel binnen enkele seeunden. 3(1(1 M. aangeland zal de vliegles giiuu'ii. gij moogt don sttiurknupi:* de lutnd nomen, gij tracht het vliegtuig te besturen oei'st recht uit on dan in de bocht ,.n steeds leidt de in struct i; u r u w o beweevenveel harten voor de vliegsport klop pen als er leden zijn. De Nationale Lucht vaart School zal ook in deze zaak helpen, als 't maar «enigszins mogelijk is. n. men. Nauwelijks zijt gij in de cockpit g«»ln»sclw»p.. uw beenen in ondenkbare bochten wringend, of de mecanicien werpt u de riemen om de schouders. gij wordt vr-iitgcsjord en gevoelt U even benauwd bij deze voorzorgen. n»::u- dan. bedenkt gij dat tle Ilolliindscho dege lijkheid die ii1 liet bijzonder iti het bedrijf der K.L.M. tut uiting komt. ook bij de N.L.S. steeds wordt t<;.«j.epast en daardoor de grootste veilig heid verzekerd is. Intusschon heeft de instructeur reeds achter u plaats ge nomen. De telefoon wordt aangesloten en hij vraagt ..klaar"'i l*w ant woord wacht hij nauwelijks af, want hij weet het al door een blik van verstandhouding met den m e c a n o. Voort suist het toestel over het veld. Los zijt gij van de aarde f S5V ' ? ? » .- '&'-.:- ?*ging mede uit de cockpit achter u, want elke uwer bewegingen volgt hij met een dito knuppel mee. De les duurt niet lang, maar gij komt op aarde terug met zooveel nieuwe ervaringen, dat het uw leven gaat vullen. Ge gaat er van droomen om ook leerling dier vliegscliuol te worden, ge slaat geen ar tikel meer over in de courant, dat ? ?ver de vliegerij handelt, een niexiwe wereld opent zich, het laat u niet meer los. gij wilt ook een der leden der steeds groeiende vliegersfamilie zijn. * * Maar dan komt de berekening, de beurs is niet dik, de tijden onzeker. Mismoedig moet gij afzien van uw plannen, ware het niet dat ook een andere goedkoopere wijze u tot de vliegsport kan voeren. De zweefsport namelijk staat te lAver beschikking, een sport dio onze jongens en meisjes gaat bekoren, ook al staat zij nog slechts in de kinderschoenen. Het eigenlijke 'zweven ia in ons land nog slechts zelden bereikt, maar liet gloort aan de kim. De proeven in het bui tenland hebben bewezen, dat door het opslet-pen van een zweefvliegtuig tot ongeveer 1000 Meter hoogte door een motorvliegtuig de kans zeer groot is, dat het zweefvliegtuig in een stijgwind kan geraken en dan begint het eigenlijke zweven pas. Wel is waar blijft het toestel ten opzichte van de omringende lucht steeds in glijvlucht, waaraan het zijn voorwaart sch e snel heid ontleent, doch door het omhoog gaan dezer lucht, bijv. door plaatselijke verwarming, kan het zweef kist je toch ten opzichte yan déaarde stijgen. Deze sleepmethode moet nieuw leven blazen in onze zweefclubs, waar Ja. die N. L. S. wordt door menigeen als een rijk lichaam aangezien en toch is dit geenszins het ge val. De kosten, ver bonden aan haar be drijf, zijn nu eenmaal zeer hoog, het on derhoud en ook de verzekering en af schrijving van het materiaal vorderen veel. de instructeurs moeten van het allerbeste gehalte zijn. de mecaniciens e venzoo en daarom zijn de lessen nog betrekkelijk duur. Maar bij het tempo. waarin thano de N.L.S. zich ontwikkelt. is er ook een goede kans, dat de ta rieven lager worden: immers beoogt do N.L.S. geenszins winst te maken, zoodat. als de (zaken goed gaan. zij wat kan doen in de goede richting. En de zaken gaan goed. want het eerste halfjaar 1031 gaf reeds een toe neming van 82 pCt. te zien in vlieguren. terwijl zich 2*/2 maal meer leerlingen aanmeldden dan in dezelfde periode van l f 33. De vloot werd uitgebreid van 7 tot 12 toestellen, zeven instruc teurs werden vast aan do. N.L.S. verbonden. Gij ziet. dat ''zaakje mar-.' * eheert! En dit is nog i naar voorspel, want al die leerlingen willen met het brevet in den zak ook vlie gen. ? Ten deelo ^ vloeien zij af naar de K. L. M., naar Soesterberg of de Marine, een andere categorie schaft zich een. eigen sportvliegtuig aan. waarmede zij luchtreizen maken in West-Europa «»f verder: anderen die dit niet convenieert huren nu en d&n een der toe stellen van de N.L.S. voor oen luclitreisje naar Haamstede. Amsterdam of T went e. Dat is lu«t luehttoerisme., dat zich geleidelijk gaat ontwikkelen. De Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart "en de A.N-W.B. hebben de handen ineen geslagen om een bureau op te richten te Amsterdam, waarheen de sportvlieger zich kan wenden niet alleen voor alle reiüinlichtingen. doch ook voor de formaliteiten verbonden aan het internationaal luehttotrisme. ter'wijl hot bureau uitstekende luchtkaarten van Nederland alsmede routekaarten voor verder uitgeeft. Door het beoefenen van dit luchttoerisme zijn de sportvliegers in vele gevallen nog de pioniers voor het luchtverkeer. Zij zijn bezield met den. sportieven geest, die iioodig is om eens wat te wagen, zij bewijzen door hun verre vluchten dat wat zij met een sport kist je volvoeren, ook niet de verkeersvliegtuigen, met zooveel meer volmaakte instrumenten uitge rust, mogelijk zal zijn. Waar pio nierswerk wordt verricht wordt extra risico geloopen. Gij meent toch, immers niet dat onze voorvaderen, die in hun notedopjes van zeilschepen, over de heek' wereld voeren, allen behouden weer truisvoeren? Ook zij baanden den weg voor het hedendaagsche mail en passagiersverkeer over de zeeën. Er is echter eeriig verschil met hét luchtverkeer, dat zich zóó snel 'ontwikkelt, dat wat. heden nog mo gelijk, schijnt» over enkele maanden door een sport vlieger wordt vol bracht, en weder ettelijke maanden later door het verkeersvliegtuig wordt overgenomen. > En dat is het 'mooie en bezielende* . 3 ' ' ? ' in d(» Luchtvaart, dat er gang in zit. IV» Luchtva«rfc is do toekomst en dat is de reden van den snellen en rijk -n groei «lor vliegsport. , i i:

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl