Historisch Archief 1877-1940
TWIJFELT ge nog aan de toe
komst van do vlicgsport ? Dan
hebt ge vor/.uinid bij de laatste
Rondvlucht boven JsYderlaml
een kijkje te komen nemen op eender
vliegvelden, die tle lucht karavaan
anndeed.
Een vloot Min ruim (Hl vliegtuigen,
vogels van diverse pluimage, uit alle
doelen van West-Euro pa stond er
bijeen. Daar waren de trotse hèblauwe
Fokkers onzer K.L.M., die oen 50 tal
passagiers tAvee volk» dagen zon ver
voeren over 7 provinciën van ons
land. De pittige kistjes onzer Nationale
Lucht vaartsehool stonden in het gelid
naast de vele particuliere toestellen.
er waren Panders en Koolhoveus
van de N.L.S. en van particulieren.
verder De Havilland Moth's. Duitsche
en Britsche Klemms. de
Amerikaansche Waeo. de Air Speed ('onrier met
een 3,40 p.k. Napier motor, Siemens
enz.
Door M. J. L Rosman,
Administratief Leider der
Nationale Luchtvaart
School - Secretaris der
Rotterdamsche Aero Club
* * *
En nauwelijks was liet mistgordijn
boven Schiphol en Waalhaven opge
trokken of de Vloot koos haar element;
elke 30 seconden snorde een toestel
de lucht in op een sein van den start
officier. De Koud vlucht slaagde, vraag
liet den deelnemers, die met schitte
rende oogen Zaterdagmiddag verza
meld waren op het Clubhuis der
Rottcrdamscho Aero l'lub. Zij hadden
.genoten. de eerste dag met weifelend
weer was sport geweest van den
eersten rang, de tweede dag werd
spelevaren in de lucht bij heerlijk
vliegweer.
» *
*
De prettige geest onder de sport
vliegers is het. die aanstekelijk werkt.
Men kan zich aan de bekoring niet
ontworstelen, men wil ook de lucht in.
al is 't maar voor een korte spanne
tijds.
Gelukkig is de Nationale Luchtvaart
School bereid deze hunkerende man
nen en vrouwen in zidk een echt spor
tief klein dingske een proefles te geven.
De enkele guldens, die de les
kost, kan voor niemand een
bezwaar zijn. en bij die l en
geniet men 'met volk» teugen j
en in een
tempo, dat u
even de n
adem kan
beviK>r gij het vermoedt, een nit
sensatie, oen heerlijk uitzicht is
deel binnen enkele seeunden.
3(1(1 M. aangeland zal de vliegles
giiuu'ii. gij moogt don sttiurknupi:*
de lutnd nomen, gij
tracht het vliegtuig te
besturen oei'st recht
uit on dan in de bocht
,.n steeds leidt de
in
struct i; u r
u w o
beweevenveel harten voor
de vliegsport klop
pen als er leden zijn.
De Nationale Lucht
vaart School zal ook
in deze zaak helpen,
als 't maar «enigszins
mogelijk is.
n. men. Nauwelijks zijt gij in de cockpit
g«»ln»sclw»p.. uw beenen in ondenkbare
bochten wringend, of de mecanicien
werpt u de riemen om de schouders.
gij wordt vr-iitgcsjord en gevoelt U even
benauwd bij deze voorzorgen. n»::u- dan.
bedenkt gij dat tle Ilolliindscho dege
lijkheid die ii1 liet bijzonder iti het
bedrijf der K.L.M. tut uiting komt.
ook bij de N.L.S. steeds wordt
t<;.«j.epast en daardoor de grootste veilig
heid verzekerd is. Intusschon heeft de
instructeur reeds achter u plaats ge
nomen. De telefoon wordt aangesloten
en hij vraagt ..klaar"'i l*w ant
woord wacht hij nauwelijks af,
want hij weet het al door een
blik van verstandhouding met
den m e c a n o.
Voort suist het
toestel over het
veld. Los zijt gij
van de aarde
f S5V ' ? ? »
.- '&'-.:-
?*ging mede uit de cockpit achter u, want
elke uwer bewegingen volgt hij met een
dito knuppel mee. De les duurt niet lang,
maar gij komt op aarde terug met
zooveel nieuwe ervaringen, dat het
uw leven gaat vullen. Ge gaat er van
droomen om ook leerling dier
vliegscliuol te worden, ge slaat geen ar
tikel meer over in de courant, dat
? ?ver de vliegerij handelt, een niexiwe
wereld opent zich, het laat u niet
meer los. gij wilt ook een der leden
der steeds groeiende vliegersfamilie
zijn.
* *
Maar dan komt de berekening, de
beurs is niet dik, de tijden onzeker.
Mismoedig moet gij afzien van uw
plannen, ware het niet dat ook een
andere goedkoopere wijze u tot de
vliegsport kan voeren. De zweefsport
namelijk staat te lAver beschikking,
een sport dio onze jongens en meisjes
gaat bekoren, ook al staat zij nog
slechts in de kinderschoenen. Het
eigenlijke 'zweven ia in ons land nog
slechts zelden bereikt, maar liet gloort
aan de kim. De proeven in het bui
tenland hebben bewezen, dat door het
opslet-pen van een zweefvliegtuig tot
ongeveer 1000 Meter hoogte door een
motorvliegtuig de kans zeer groot is,
dat het zweefvliegtuig in een
stijgwind kan geraken en dan begint het
eigenlijke zweven pas. Wel is waar
blijft het toestel ten opzichte van de
omringende lucht steeds in glijvlucht,
waaraan het zijn voorwaart sch e snel
heid ontleent, doch door het omhoog
gaan dezer lucht, bijv. door plaatselijke
verwarming, kan het zweef kist je toch
ten opzichte yan déaarde stijgen.
Deze sleepmethode moet nieuw
leven blazen in onze zweefclubs, waar
Ja. die N. L. S.
wordt door menigeen
als een rijk lichaam
aangezien en toch is
dit geenszins het ge
val. De kosten, ver
bonden aan haar be
drijf, zijn nu eenmaal
zeer hoog, het on
derhoud en ook de verzekering en af
schrijving van het materiaal vorderen
veel. de instructeurs moeten van het
allerbeste gehalte zijn. de mecaniciens
e venzoo en daarom zijn de lessen nog
betrekkelijk duur. Maar bij het tempo.
waarin thano de N.L.S. zich ontwikkelt.
is er ook een goede kans, dat de ta
rieven lager worden: immers beoogt
do N.L.S. geenszins winst te maken,
zoodat. als de (zaken goed gaan. zij
wat kan doen in de goede richting.
En de zaken gaan goed. want het
eerste halfjaar 1031 gaf reeds een toe
neming van 82 pCt. te zien in vlieguren.
terwijl zich 2*/2 maal meer leerlingen
aanmeldden dan in dezelfde periode
van l f 33. De vloot werd uitgebreid
van 7 tot 12 toestellen, zeven instruc
teurs werden vast aan do. N.L.S.
verbonden. Gij ziet.
dat ''zaakje mar-.'
* eheert!
En dit is nog i naar
voorspel, want al
die leerlingen willen
met het brevet in
den zak ook vlie
gen. ? Ten deelo
^ vloeien zij af
naar de K. L.
M., naar
Soesterberg of de Marine, een andere
categorie schaft zich een. eigen
sportvliegtuig aan. waarmede zij
luchtreizen maken in West-Europa «»f
verder: anderen die dit niet
convenieert huren nu en d&n een der toe
stellen van de N.L.S. voor oen
luclitreisje naar Haamstede. Amsterdam
of T went e.
Dat is lu«t luehttoerisme., dat zich
geleidelijk gaat ontwikkelen. De Kon.
Ned. Ver. voor Luchtvaart "en de
A.N-W.B. hebben de handen ineen
geslagen om een bureau op te richten
te Amsterdam, waarheen de
sportvlieger zich kan wenden niet alleen
voor alle reiüinlichtingen. doch ook
voor de formaliteiten verbonden aan
het internationaal luehttotrisme.
ter'wijl hot bureau uitstekende
luchtkaarten van Nederland alsmede
routekaarten voor verder uitgeeft.
Door het beoefenen van dit
luchttoerisme zijn de sportvliegers in vele
gevallen nog de pioniers voor het
luchtverkeer. Zij zijn bezield met den.
sportieven geest, die iioodig is om
eens wat te wagen, zij bewijzen door
hun verre vluchten dat wat zij met
een sport kist je volvoeren, ook niet
de verkeersvliegtuigen, met zooveel
meer volmaakte instrumenten uitge
rust, mogelijk zal zijn. Waar pio
nierswerk wordt verricht wordt extra
risico geloopen. Gij meent toch, immers
niet dat onze voorvaderen, die in hun
notedopjes van zeilschepen, over de
heek' wereld voeren, allen behouden
weer truisvoeren? Ook zij baanden
den weg voor het hedendaagsche mail
en passagiersverkeer over de zeeën.
Er is echter eeriig verschil met hét
luchtverkeer, dat zich zóó snel
'ontwikkelt, dat wat. heden nog mo
gelijk, schijnt» over enkele maanden
door een sport vlieger wordt vol
bracht, en weder ettelijke maanden
later door het verkeersvliegtuig wordt
overgenomen. >
En dat is het 'mooie en
bezielende* . 3 ' ' ? '
in d(» Luchtvaart, dat er gang in zit.
IV» Luchtva«rfc is do toekomst en dat
is de reden van den snellen en
rijk -n groei «lor vliegsport. ,
i i: