Historisch Archief 1877-1940
Het veertigjarig jubileum van den
Amsterdamschen Stadsschouwburg
VIERING OP 8 SEPTEMBER A.S. MET DE REVISOR**,
EEN TENTOONSTELLING EN^EEN SPECTACLE COUPÉ**
Onmiddellijk na den brand in don
nacht van 20 Februari ISttO. waardoor
de oude schouwburg geheel werd
verwoest, kwamen de eerste burgers
van onze Stad bijeen om in de eerste
plaats de gedupeerde artisten. der
Koninklijke Vereeniging liet
Nederlandsch Tooneel" te helpen eu ten
tweede: te zorgen dat er een nieuwe
schouwburg kwam. Er werd toen de
X.V. de Stadsschouwburg-maatschap
pij opgericht. De mannen, dit* het
initiatief hiertoe namen waren o. a.
Baron G. A. van-Tindal. Mr. F. W.
van Leeuwen. H. J. de Marez Oyens,
Mr. Henri Viotta. De namen van het
Bestuur staan in een marmeren plaat
gebeiteld in de vestibule van het
gebouw.
De Stadsschouwburg-maatschappij
kreeg van de Stad de concessie bij
Gemeenteraadsbesluit van 2 October
18UO om op diezelfde plek een nieuwen
schouwburg te bouwen. Hiervoor
bracht de maatschappij onmiddellijk
? 80.000.?bijeen en schreef een
leem'ng uit van / 900.000.?, ren
tende 2 'pCt. De gemeente nam deel
voor een bedrag van /120.000.?.
zijnde heb bedrag der assurantie van
den .inventaris van den afgebranden
schouwburg. Om de leening binnen
ieders bereik te brengen, werd zij
uitgegeven in aandeelen, groot ? 50.?,
/ 100.?. ? 250.?, / 500.?en i 1000.
De avond voor den brand had de
Koninklijke Vereeniging ,,Het
Xederlandsch Tooneel" als f eest voorstelling
..De oude Koloniaal" van A.
Maaldriuk gegeven, waarmee de laatste
verjaardag van Koning Willem III
was gevierd. Aan het slot der voor
stelling was een Apotheose, waarin
Bengaalsch vuur was gebruikt. Dit
werd algemeen als de oorzaak van
den brand aangenomen. Destijds hing
or in. den ouden schouwburg eeu
groot e kroon met 250 gaspitten. Het
tooneel en. de verdere omgeving
werden nog verlicht door 1200 licht
punten, welke zorgvuldig, waren uit
gedraaid, volgens de verklaringen."
afgelegd bij het gerechtelijk onderzoek
door het daartoe gehoorde personeel,
dat om l uur 's nachts het geboxiw
had verlaten. De brandwacht, die,
daarna du ronde had gedaan, had
evenmin iets verdachts bespeurd eu
om half vijf 's morgens bemerkte een
voorbijganger, dat er rook uit het
dak boven het tooueel kwam eu
de ramp liad een aanvang genomen.
Ken persoonlijke herinnering hieraan
wil ik u niet onthouden, 's Morgens
om 7 ui u* kwam onze bakker, die ik
geregeld elk'en morgen hielp en het
eerste, wat hij mij toevoegde was:
..De 'groote kast op hot Plein staat
in brand". Ik weg! Tot 's middags
half n heb ik op het pothuis gezeten.
op den hoek van Leidscheplein en
J jjnbaansgracht; toen kon ik het
niet langer uithouden van den honger.
Ik was niet eens naar school gegaan.
Mijn thuiskomst was verre van
vroolijk!
Op Zaterdag 20 Februari 1802
werd het gebouw aanbesteed volgens
een ontwerp Van den architect Jan
Springer.
Eduard Verkade als Hamlet
Anna Sablair olies in de Verloren
Zoon Theo Mann-Botaomeester
in Tosca
'Willem Hunsche
De plechtige, overdracht van den
Stadsschouwburg aan de Gemeente
Amsterdam geschiedde op Zaterdag
l September ISil-i 's morgens om elf
uur. De vlaggen wapperden van de
torens van den schouwburg en van
de woningen van Leidscheplein eii
lA'idschestraat. Keeds voor elven
vulde een talrijke menigte de vesti
bule van het gebouw.
De leden van het gemeentebestuur
werden ontvangen dooik Baron Tindal,
die hen naar hun plaatsen geleidde en
tien schouwburg officieel aan hen
overdroeg.
's Avonds om 8 uur had de
openings.voorstelling plaats door de K.V.
..Het Nederlandsch Tooneel". die het
volgende programma deed iiitvoeren:
1. Ouverture ..die Weihe des
Hauses", van L. r. Beet
hoven, door de leden van het
Concertgebouworkest onder
leidiny van den Heer Willem
Kes.
2. In de Directiekamer, drama
tische schets in n bedrijf.
3. Jtilanthe, tf/risch drama van
Hendrik Hertz, metrisch ver
taald uit het fJuitsch door
L. J. Wertheim, met de
daarvoor yecotnponeerde mu
ziek van Mej. C. van
Oostersee.
?i. Slutticvne' van Cyabreyht van
A instel, van Joost van den
Vondel, met de daarvóór
ijecotn poneerde inusiek van
Bcrnnfd Zicci-rs.
Zóó had Amsterdam dus weer zijn'
Stadsschouwburg.
Tegenover de dankbaarheid eu
b}ijdschap met het nieuwe gebouw, *
stond een evengroote oppositie. Vooral
de menschen, die gesteld waren op*
muziek en consumptie in de zaai,
waren teleurgesteld.
Maar langzamerhand begon de Am
sterdammer zich toch te gewennen.
aan de nieuwe stadsschouwburgzaal
,,zonder muziek" eu het bezoek AAM
de voorstellingen der K.V.X.T. werd
gaandeweg drukker, wat zeker toe te
schrijven was aan de
geperfectiouneerde vertooningen met onze grootste
artisten, als: Louis Bouwmeester,.
Mevr. Mann-Bouwmeester.
Scnoonhoven, Jacqiies de Boer, Cor Schulxe,
Mevr. Pauwels-van Biene, Mevr. de
Vries. Mevr. Holtrop-van Gelder,
Henri de Vries, Willem Hovaardig,.
Louis van Westerhoven, Mevr.
Korlaar, Tourniaire, Jau C. de Vos, en
van de jongeren: Anna Klaasften.
Bi ka Hopper, e. a.
Nieuwe Duitsche boeken
Egon ErunnKisch, Eintritt ver
boten" Editions du Carrefour, Parin.
Walter Kolbenhoff,
Unteraienschen". Roman. Trobris-Verlag, Ko
penhagen.
F. C. Weiskopf Die Starkeren"'.
Episoden aus einem unterirdischeii
Krieg. Faust Verlag, Prag.
Leo Weisnutntel, ..Das unheilige
Haus". Roman. Sebaldus-Verlag.
Nürnberg.
Aljred Neumann, ..Neuer ?Cat«niï'>
Roman. Verlag Allert de Lange, Am
sterdam.
Bothv Laserstein, ..Justizmord aiu
Catilina". Vorbilder f r Hitlers Htuiz.
Verlag: Nouvelles Editions Latine»v
Paris.
IK VERZORG
VOOR HET HAAR
CREMONA
S H AM POOI N G
GEVOELIGE
HUID STEEDS
M ET CREMONA
Eerst massage met het zijdezachte, reinigen
de en voedende schuim van cremona
schoonheidszeep, vervolgens luchtigjes inwrijven met
cremona schoonheidscrême, ideale onderlaag
voorde zeer fijne Cremona poeder.... en
dan de nieuwe Society parfum
CREMONA.
NAAM
ADRES :
Voor proef parfum en zeep oroniona (naturen met
1O cent postzegel» aan C R CM ON A
VERKOOPCENTRALE PRINSENGRACHT 178 - AMSTERDAM
No. 2987
De Groene Amsterdammer van 1 September 1934
Radio en Grammofoon
Nieuwe Philips Apparaten
Raie da Costa herdacht
Mchaal niet namen
van cie zendtütutlon»
liet laatste jaar heeft de radio in
het nationale en internationale poli
tieke leven bewezen welk een be
langrijke taak zij kan vervullen eii
hoe haar berichtgeving veel sneller
en uitvoeriger kan zijn dan die door
middel van de pers. De mensch van.
heden, die niet de beschikking over
een radio-toestel heeft, ligt inderdaad
veel bij zijn fortuinlijker medemensen
ten achter en het is dan ook geen
wonder dat jaarlijks meer radio-appa
raten worden omgezet en het nuttige
instituut der radio-centrales zich uit
breidt. In Amerika wordt de radio
dan ook terecht the greatest public
utility" genoemd en daar wordt in
derdaad de radio-omroep gelijk ge
steld met de diensten van
electriciteits- en gasvoorziening. Een fabriek
van radioapparaten zal dus telkens
weer nieuwe wegen die van vol
maaktere doch tevens goedkoopere
toestellen moeten zoeken om in
dezen leiding te kunnen blijven geven.
De resultaten van experimenten en
ontdekkingen worden ons dan ook
aan het begin van ieder radio-seizoen
getoond, en zoo waren wij nu weder
in de gelegenheid te ervaren hoe dili
gent de firma Philips is. Wat in de
eerste plaats opviel, waren de lage
prijzen. In het vorige seizoen moest
voor een 2 krings super-inductie ont
vanger nog / 154.?worden neerge
teld; thans wordt voor ?145.?een
3 krings ontvanger met automatische
volumeregeling en andere belangrijke
verbeteringen geleverd. Het toestel,
dat te vorigen jare nog ruim ? 150.
geprijsd was, is thans verlaagd tot
? 08. . De onderdeelen zijn belangrijk
kleiner geworden, en toch technisch
beter, doch zij vragen minder materi
aal. Bij den luidsprekerbouw kon
bijvoorbeeld een eenvoudiger construc
tie van den magneet worden benut.
terwyl toch de voortreffelijke eigen
schappen zijn behouden.
Ken verrassende nieuwigheid is de
ingebouwde antenne, waarmede een
begin is gemaakt tot het doen ver
dwijnen van de buiten-antenne. De
nieuwe toestellen IWKA en 4üA zijn
hiermede uitgerust. Zelfs is het niet
noodzakelijk dat een aaitlverbinding
wordt aangebracht, zoodat het toe
stel op elke willekeurige plek in de
nabijheid van een stroom-aansluiting
kan worden gebruikt.
Een andere opvallende verandering
aan de nieuwe Philipsapparaten is de
namenschaal. wat wil zeggen, dat men
op de namen der stations kan afstem
men en men zich niet alleen maar met
cijfers behoeft tevreden te stellen.
waardoor de bediening nog eenvou
diger is geworden.
Onder den naam Octode-super brengt
Philips voor het' eerst een
superheterodyne ontvanger uit. Zij doet
dit, ofschoon haar super-induct
iepolitiek onverminderd van kracht
blijft. Zij is nog steeds van nieening,
dat de super-inductie apparaten het
beste bieden, dat bij den. huidigen
stand van de techniek mogelijk is
en dat er geen reden zou bestaan, om
super-heterod yne apparaten te maken,
indien niet in het buitenland een
vraag was ontstaan
naar apparaten
in de goedkoope
prijsklasse, die over
een buitengewoon
hóoge selectiviteit
moesten
beschikken.ten gevolge van
de zenders van zeer
groot vermogen.
die in of bij
rnillioenensteden zijn
opgericht. Het was
niet mogelijk, om
binnen de gestelde
prijslimieten een su
per-inductie appa
raat te bouwen, dat
aan deze eisenen
voldeed. Een Phi
lips' nieuwigheid.
de oc t ode me H g.
lamp, maakte het echter mogelijk.'
een superheterodyne te bouwen. waar
bij de klassieke nadeden van de super
tot zoo gering mogelijke afmetingen
zijn teruggebracht. Deze K-rooster'
lamp. de octode. oefent de functies
uit waarvan tot voor kort nog ui
afzonderlijke lampc-n nood ig waren en
maakt zoodoende tevens eeii zeer
vereenvoudigde' constructie mogelijk.
Teneinde de nieuwe Philips
superheterod yne te onderscheiden van de
normale supers. 'wordt deze in den
handel gebracht onder den naam van
Octode- Super. Het is niet zonder meer
te .zeggen, of in ons land b.v. de 522
(Octodc-Super) Ie verkiezen is boven
'den 3-kringM super-induct ie ontvanger
~:WA. die beide tegen denzelt'ilen prijs
verkocht zullen worden. Ifetgaat erom
waar men het accent, legt.
Aan de zijde van'«Ie '7M»J kan men
in de schaal werpen, dat het toestel
uitmunt door buitengewoon rustige
werking en afwezigheid van fluittonen.
die bij een super steeds kunnen voor
komen. Ken argument ten gunste
Nieuwe combinatie
grammofoon en radiotoestel
Raie da Costa
van de 522 is weer, dat de select iviteit
in de onmiddellijke .nabijheid van een
zeer krachtigen zender gi-ooter is. In
ons land, waar deze uiterste selecti
viteit niet noodig is. zal de rimtigu
werking van het super-inductie appa
raat ongetwijfeld den doorslag geven.
De bovengenoemde namenschaal.
die Philips thans brengt, bezit niet
de nadeelen. die tot dusverre hieraan
bijna onafscheidelijk verbonden waren.
Dit is o.a. bereikt door de eigenlijke
stationsplaat op eenvoudige wijze uit
wisselbaar te maken. Zoodoende kan
niet alleen, in geval van golflengte
verandering der zenders terstond, een
nieuwe schaal worden ingezet, maar
bovendien wol-den bij elk toestel 2
verschillende schalen geleverd: een.
internationale schaal, waarop vrijwel
alle Europeeschu zendei's voorkomen
en een nationale schaal, waarop de
in ons land meest beluisterde stations
in zeer duidelijke letters zijn aan
gegeven, terwijl de Nederlandsche
stations in roode letters zijn gedrukt.
Kenmerk voor de micro-index-schaal
is ook. dat een zeer nauwkeurige eu
zeer duidelijke ijking in meters golf
lengten is aangebracht, een belangrijk
detail, dat bij vrijwel alle andere
nanienschalen ontbreekt. D.
In memoriam Kale da Costa.
Hit» Mastc-r's Voiee- en
Decca-platen.
Indien, eertijds een herscheppend
kunstenaar overleed, bleef ons niets
dan de herinnering aan zijn of haar
creatie. In dit tijdperk van de disco
theken is zulks geheel anders. Men be
hoeft slechts enkele zwarte schijven te
laten weerklinken en dra kan men
zich een beeld vor
men van de macht
van het herschep
pende v e rui ogen.
welke hem of haar
eigen was. die de
eeuwige stilte is in
gegaan. Zoo is het
momenteel bij den
dood van Miss
Kaie da Costa, die
Zondag jl. op acht
entwintig jarige n
leeftijd te Hove in
Sussex. aan de ge
volgen van een blin
dedarm-o pe rat i e
gestorven is.
Van haar werk
t»estaat zulk een uit
gebreid
granmio
foon-platen-repeftoire. dat legende-vorming na het ver
scheiden van deze star van de B.13.1'.
ten eenenmale uitgesloten is.
Alvorens we tot' bespreking van
haar records, zullen overgaan, kunnen
we de volgende biografische
bijzonderIn-d en memoreeren.
Miss .Kaie da Costa was te Kaap
stad geboren en opgevoed. Keeds op
zeel- jeugdigen Ipoftjjd. i» een inter
view werd vermeld, op driejarigen
leeftijd speelde zij piano.
Zij onderbrak plotseling haar studie
om danseres' te worden. Ken nood
lottig ongeval echter maakte een
einde aan haar carrière. Zij zette
vervolgens haar piano-studies weer
voort en -wierp zich in het bijzonder
op liet gesyncopeerde genre.
.Hoewel zij ook wel klassieke muziek
speelde, kennen de luisteraars en de
'grammofoon-platen-liefhebbers haar
vooral als vermaard jazz-pianiste.
I Taai- spel. op welke record men
ook neemt, zij het «m der laatste,
de ff.M.V.-plaat H. «2ü<« ..Just by
your example'' of een oudere
«»pDe verwisselbare namenschaal
name. zooals B. 4190 A Bedtime Sto
ry, munt uit door een voortreffelijke
techniek, een brillant toucher, haar
pittige rhythmiek, de eigen vondsten
in de parafraseering.
Voegt men hierbij nog haar
zeldzaam micro-genisch talent, dan heeft
men zoo ongeveer al haar vele kwali
teiten, in het gesyncopeerde muziek
genre opgesomd.
Hetgeen haar echter vermaard
heeft gemaakt, is de geheel e'igeu
visie, die zij zeer zeker op de uit te
voeren werken, bezat. Den
recordverzamelaar, die een doorsnee van
haar werk wil bezitten, kunnen we
raden de volgende H.M.V.-platen aan
te schaffen: B. 8066. Thanks en op de
keerzijde l've got you in my mimi,
B. 814S de Four Aces-suite (met
orkestbegeleiding), B. 8111. Mr.
Whittington-Medh-y en B. S18:$. True, een.
buitengewoon goede opname van
Hay Nobl.e and lus band. waarbij
Kaie da Costa dit orkest op volmaakte
wijze begeleidt.
*' *
Hoe is nu echter haar groot succes
in Engeland in het bijzonder te ver
klaren? De wijze, waarop Kaie da.
Costa de gesyncopeerde muziek bracht.
stemde volmaakt overeen niet de
echt-Albionsche opvatting van
ballroom-dancing op jaz'/-muziek, de
gei-eserveerdheid van het
Engelschekarakter vindt men er ruimschoots
in.terug. Ook al kan men de volmaakte
techniek en den beschaafden geest zeer
waardeeren, ten slottc ontkomt een
.opmerkelijk toehoorder niet aan het
gevoel, dat Uit alles te veel gepolijst
en in een keurslijf gedrongen is.
Dit alles echter doet niet in het
minst af aan de veelal-Voóitivffelijk^
prestaties van de overleden
jazzpianiste, die ondanks dit alles steeds
een opmerkelijke figuur in de, wereld
der gesyncopeerde muziek zal
blijven.
J. SUIKEKMAX