Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 8 September 1934
No. 2988
I j
Spreekzaal
Geboende kunstwerken
Naar aanleiding van het artikel van A. Plas
schaert over oude schildergen in de kunstzaal
Kleykatnp ontvingen wij cenige ingezonden stuk
ken die wij niet alle kunnen plaatsen. Een daarvan,
dat van den besproken kunsthandel, mecneu wij,
eenigszins verkort, te moeten laten volgen:
Er zou voor ons geen bizondere aanleiding
bestaan aan de critische slippertjes" een
kenschetsender woord weten wij er niet voor te vinden
van den heer PI. een woord te verspillen, wan
neer hij zich tot een zooveel mogelijk objectieve
critiek had bepaald en er geen persoonlijke aange
legenheid van had gemaakt, in een betoog, door
spekt met maar al te doorzichtige insinuaties,
waarvan wij hem tarten er ook maar n waar te
maken. Wij verklaren hier openlijk, dat wij voor de
consequenties hiervan ook maar geen óógenblik
terugdeinzen. Er zijn hier geen voor den bezitter
aangename vergissingen" gepleegd.... deze be
wering is eenvoudig een impertinentie ! Wanneer
de heer PI. beter op de hoogte was van de dingen,
waarover hij met zooveel autoriteit vermeent to
moeten schrijven, dan zou hij hebben geweten
wat iedere insider weet dat de meeste van
onze schilderijen terug zijn te vinden in den wei
bekenden catalogus van Smith, terwijl wij den
eventueelen bezitters de beste waarborgen bieden,
welke men hun menschelijkerwijze bieden kan, n.l. de
expertises van dn op het óógenblik het best daarvoor
aangeschreven levende kenners. Die aanval glijdt
dus volkomen langs ons af, maar raakt des heeren
Plasschaert's collega's, voor wier integriteit wij niet
behoeven op te komen, daar zij best in staat zijn
zich zelf te Verdedigen. Wij merken op, dat wij ons,
wat dit betreft in bét beste gezelschap bevinden.
Alleen meenen wij, nu wij er de gelegenheid toe
hebben, op te moeten komen voor wijlen Dr. Hof
stede de Groot, een Europeesche vermaardheid,
die niet meer in staat is zich te verweren en die zich
niet alleen door zijn nog steeds door kenners druk
geraadpleegde werken een plaats heeft weten te
veroveren in de kunsthistorische litteratuur, maar
die zich ook een onvergankelijk monument heeft
gesticht in liet kunsthistorisch archief, dat binnen
kort een plaats zal vinden in het nieuwe Haagsche
Gemeentemuseum.' waarin hij de resultaten van een
leven van noesten spoor/oekersarbeid heeft neer
gelegd, een onuitputtelijke -bron voor verdere
historische onderzoekingen*
PI. heeft het over schoon geboende schilderijen en
doet hét voorkomen, alsof heel de collectie schoon
gepoetst en van,haar bestorven" luister zou zijn
ontdaan.... Maar melieve, er bevinden zich maar
drie (zegge ) op deze gansche tentoonstelling van
ruim honderd stuks, die van al te hinderlijke boven
lagen vuil ontdaan en opnieuw geconserveerd zijn,
heel voorzichtig. En onder die drie bevindt y.ich ook
de door hem /oo geroemde Rem brandt... . De met
700\eel psycho-analytisch flair opgeioepen boe
nende huismoeder bestaat dus alleen maar in uw
eigen verbeelding. PI. heeft het verder over een
ongeregelde" collectie.... voelt men de insinua
tie ? Maar wij maken er op attent, dat niet wij, maai
de heer Plasschaert den bona l'ide Hollandschen
kunsthandel verlaagt tot een uitverkoop van onge
regelde goederen.... Daartoe behoort dan, als wij
het wel hebben: de Titus van Rembrandt, de
Lachende Man met Bierstoop' van Hals, Jan
Steen's Soo de ouden songen", daartoe behooren
de Jacob en Salomon van Ruysdaels, d$ Aert.van
der Xeer, de Van Goyens, de d'Ilondecoeters....
daartoe behooren nog tal van andere meesterwer
ken, die wij verwierven en> die eenmaal deel uit-,
maakten van bekende collecties, als die van Z. M.
Koning Willem II, Lord Ossory, II. L. Bisschoff,
G. Leembruggen, G. J. Schouten, den Earl of llöve,
de Graaf von Fessets, Graaf Kospoth, Graaf du
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROK IN 126 =
AMSTERDAM
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
Chastel, Chevalier Francoty, John Smith, Lady
Wantage, Earl of Crawford and Balcares, Six....
en tal van anderen. Behoeven wij er nog meer te
noemen ?
En al deze schilderijen zijn herhaaldelijk ten toon
gesteld geweest op historisch geworden tentoon
stellingen, in bekende musea; zij zijn onderzocht
door de beste kenners en beschreven in kostbare
werken, die in alle nationale bibliotheken ter inzage
liggen ! En zulke meesterwerken noemt de heer
Plasschaert want dit wil zijn insinuatie toch
/eggen ongeregelde goederen? ' Fa. D. KATZ
Mozart's blijmoedlgheid
In Uw artikel over het optreden van Gerard
Hengeveld in het Kurhaus, in de Groene Amster
dammer" van 25 Aug. j.l. schrijft u, naar aanleiding
van het concert in A-dur K.V. 488 van Mozart,
dat scherts en blijheid dit concert
karakteriseeren". Met uitzondering van het Andante klopt
dit ook wel. En vervolgens: Bovendien compo
neerde Mozart het in 1780, in de beginperiode van
levensblijheid, die aanving na de uitvoeringen
van Figaro's Hochzeit."
Naar aanleiding hiervan stel ik F. S. de volgende
vragen:
i°. Is het u bekend, dat het concert in A-dur door
Mo/art werd voltooid 2 Maart 1786 (zie partituur
Wiener Philharmonischer Verlag 58) ?
Is het xi bekend, dat Mozart het concert in c-moll
(K.V. 491) voltooide op 24 Maart 1786 (zie partituur
\V. Ph. V. 57) ? Acht u dit concert ook een uiting van
de bovengenoemde levensblijheid? Is dit niet eerder
een bewijs, dat in zijn latere jaren er heel weinig verband
is tusschen M.'s particulier leven en zijn werken, daar
hij immers direct na het concert in c-moll weer genoeg
levensblijheid had, om de ,.Figaro" te schrijven?
Wijst ook de gelijktijdige conceptie van de
Symphonieen in g-moll (K.V. 550) en C-dur (K.V. 551), die
' naar aard en karakter zeer uiteenloopend zijn, niet
in deze richting?
2°. Is het u bekend, dat de eerste opvoering van
,,Lc nozze di Figaro" plaats had op i Mei 1786 (zie
partituur Eulenburg yiö, pag. VII, inleiding van
Hermann Abert) ? Vindt u het niet op zijn minst merk
waardig, dat het A-dur concert geschreven is in een
periode van levensblijheid, die het gevolg is van op
voeringen, die twee maanden later gegeven worden?
M. H. FLOTHUIS Jr.
i ?»
x.
Ten opzichte van de data heeft de inzender
volkomen gelijk. Doch uit het vermaarde werk
van dr. Robert Haas: Wolfgang Amadeus Mozart
(Akademische Veiiagsgesellschaft Athenaion) blijkt
echter dat 1786 een gelukkig jaar voor den com
ponist is geweest, waarin hij zich waarlijk blij
moedig gevoelde. En verder: Sein Beliebtheit
im Wiener Konzertsaal dauerte das ganze Jahr
1786." Hij voelde zich gelukkig. Na het genoemde
c-moll concert van dat jaar, volgt het c-dur (503)
van i December, dat met het voorafgaande weer
in tegenstelling is. De meening over de al of niet
levensblijheid van het c-moll concert is persoonlijk.
Dat het concert in mineur is geschreven zegt niet
alles; men kan dit voelen als een levensblijheid
in een anderen vorm dan die uit K 488 A dur.
(Zie ook verder in bovengenoemd werk blz. 128
e.v.). In 1787 echter veranderde zijn stemming.
Hij schreef toen aan zijn vader: Der Tod ist der
wahre, beste Freund des Menschen". Kort daarop
stierven ook zijn vriend graaf August Hatzfeld
en zijn vader. F. S.
De boekenlijst
Ieder jaar, Maart-April, wordt de brievenbus
van den leeraar, de tafel in.de docenten-kamer,
overstroomd met present exemplaren.
Leerboeken voor Fransch, Duitsch, Engelsch,
Nederlandsch, Wiskunde, Natuurkunde, Aardrijks
kunde, Scheikunde, Plant- en Dierkunde, Boek
houden, Handelsrekenen en wat dies meer zij,
komen zich aandienen.
Dr. Zoo & Zoo heeft gemeend de bestaande reeks
te moeten uitbreiden, aldus in een bestaande
belxoeftévoorziend.
Dat deed Dr. Zoo & Zoo en Dr. Zoo & Zoo en
Dr. Zoo & Zoo. En zoo deden ze allen. Dr. Zoo &
Zoo geeft les aan de U.B.S. en op de boekenlijst
van die school kan men zijn leerboek" aan
treffen.
Op de boekenlijst van de andere H.B.S. in
dezelfde stad deugt natuurlijk dat boek niet en
het boek van den anderen Dr. Zoo & Zoo staat er
óp, enzoovoort, enzoo voort.
Es ist einmal so hergebracht en vader en moeder
vinden 't wel goed. Voor de opvoeding van hun
?spruiten is hun niets te kostbaar. Homerus'
Odyssea, Xenophon's Anabasis. The Merchant óf
Kurhausconcerten
Weatmiiuterkoor, Palestrlnakoor,
en eenlge inwijdingen.
Het Wesfcminster Koor is op bezoek geweest.
Van waar en waarvoor alle hooggespannen ver
wachtingen en reclames kwamen, blijft raadsel
achtig. Een weinig talrijk publiek heeft geluisterd
naar dit gemengd a-capella-koor, bestaande uit
negenendertig dames en heeren, onder leiding van
dr. John Finley, dat mooi, degelijk en knap ge
zongen heeft met zeer vele fraaie stemmen (in de
sopranen en de bassen). De samenwerking was
voortreffelijk, dr. Finley dirigeerde zuiver en
rustig maar een bezieling, een grootschen indruk,
vermochten noch het werk van da Vittoria (Mag
num Mysterium) noch dat van Bach te maken.
De negro-songs, die ook nog op het programma
stonden, lagen het koor veel minder goed, met het
oog op den aard en de intonatie. Maar het geheel
kon toch met ingenomenheid worden aanvaard
doch het was alleen maar heel prettig" om naar
te luisteren. Aan het slot heeft dr. Finley een krans
en het koor een geestdriftige ovatie in ontvangst
genomen, waarop het met toegiften heeft geant
woord.
Een avond nadien is het Amerikaansche koor
verwisseld met hét Hollandsche Palestrina Koor,
onder leiding van Jos. Vranken, dat in een pro
gramma Was ingelascht, dat Wegens talrijkheid
en Verscheidenheid van werken er een van do
Rotterdamsche Philharmonie kon zijn. Na een
keurige uitvoering van Sinfonia in bes dur van
Bach door het Residentieorkest Werden voor het
eerst eenige prachtige lyrische madrigalen van
Palestrina door het gelijknamige koor ten gehoore
gebracht, van welke oh, che splendor", het meest
glansrijke en wat uitvoering betreft fijnste en
gevoeligste van den avond was. Niet zoozeer dooi
de fraaie stemmen dan wel door de innerlijke
saamhoorigheid en de leiding van Jos. Vranken,
zijn deze liederen,, alsmede motetten van
Middeleeuwsche Nederlanders: Anton Fe vin, Nicolas
Gombert en Clemens non Papa zeer tot hun recht
gekomen. Buiten verwachting was het zeer geslaag
de samenspel der twee trompetten, twee hoorns,
drie bazuinen en een tuba, welke het voor hen
geschreven sonate pian e fortc van Gabrieli
gevoelig naar voren brachten.
Van Georges Migot stond de eerste uitvoering
geboekt van twee preludes voor orkest. R a vel's
grootheid heeft n nadeel, dat zij nagevolgd wil
worden. Dit heeft Migot, overigens leerling o. a.
van d'Indy, getracht en deze poging heeft geen
gelukkig resultaat gehad.
Sater, een dansspel van Henk Citroen, werd
eveneens ingewijd. Wat jammer, dat de heer Citroen
alleen maar graag gewild had, dat hij door den
Sater van den heer Hugo A. van Mens gegrepen
was. Het heeft niet zoo mogen zijn. Hij heeft
alleen misleid door enkele technisch zwakke
bokkesprongen. Daarbij is het gebleven. Het
vioolconcert in D. gr. t. op. 33 van Tsjaikofski
door Ruth Possel gespeeld was na dit alles tot slot
een ware verademing. ' F. -S.
Venice, les précieuses ridicules. Wilhelm Teil
worden 25 X uitgegeven, telkens weer van ver
klarende" aanteékehingen voorzien en altijd weer
getrouwelijk van den voorganger gecopieerd.
Zoo is Nederland.
En niemand doet een mond open.
't, Is de school nietwaar en van de school blijft
men beter af. Je kunt nooit weten, de leeraar zou
't eens op je kinderen kunnen verhalen.
Denkt u zoo niet allemaal oen beetje, brave
vaderlanders?
Maar ge hebt toch allemaal yoozeer den mond
vol van bezuiniging? Waarom wilt ge dan niet bijv.
ook op de schoolboeken bezuinigen? Als gij de
Max Havelaar wilt lezen, is het dan noodig dat
hij in 'n stuk of wat verschillende tütgaven ver
schijnt?
Kan men niet, zooals het schriftelijk eindexa
men uniform verstrekt wordt, ook het algebra
leerboek uniform voorschrijven, of de
vadeflandsche geschiedenis of Goethes Faust? Als wij liet
woord Gleichschalten zoozeer vreezen, kunnen
wij dan het begrip niet op Vaderlandschor_wijze
propagéeren? ? *i
De dwaasheid signaleeren is nog niet haar uit
de wereld helpen. Maar gesignaleerd dient ze te
worden. ' LEO STRAUS.
No. 2983
De Groene Amsterdammer van 8 September 1934
Croquante
croquetjes
Alida Zevettboom
Ik ben lid geworden van 'de Oranje
Garde. Dat vind ik noodig. Dat kun
je niet meer alleen aan" de mannen
overlaten en ik heb de eerste
exercitiën meegemaakt. ,.Pink op de naad
van den rok! Kop-hup! comman
deert domino", borst-vooruit ! buik-in!
Markeer de pas! Marsch !" Gelukkig
dat ik jaren geleden kennis had aan
een tamboer-majoor u moet hem
nog wel gekend hebben uit den tijd
dat er op Konings verjaardag nog
een parade in Amsterdam gehouden
werd in de Plantage Middenlaan en
later gingen wij naar de Ceintuurbaan
omdat de kolonel daar een kennis
had wonen die steevast in haar rose
peignoir op het balcon kwam om
bij het saluut van het vaandel een
buiging te maken. Een prachtman
om te zien, die tamboer-majoor, en
als ik er nog aan denk hoe hij zijn
.staf in de hoogte gooide, draaien liet.
en weer opving, dan kan ik er nog
kippevel van krijgen en royaal als
het op de consumptie aankwam ! En
muzikaal! Hij floot met zijn tanden
op elkaar het ,.Wien Neerlands Bloed"
en ..Lieve Schipper, vaar me over"
en nu hebben wij van de week voor
generaal Snijders gemarcheerd en hij
inspecteerde ons en ik heb angst
gezweet, dat mag ik nu wel zeggen,
want toen de generaal nog vijf meter
van mij vandaan was. voelde ik dat
mijn jarretel los schoot, zeker van de
schrik, en ik voelde dat mijn kous
begon 'af te zakken, maar gelukkig
kijkt de generaal niet zoo heel scherp
meer al heeft hij nog een arendsblik
ondanks zijn tachtig jaar en het liep
alleen af met een schrobbeering van
dominédien het niet ontgaan was,
want die let op alles.
Het goed-zittende oranje-hemd
staat me heel goed, zegt meneer
Stiefstra al draagt die een zwart
hemd in het stiekeme en het is toch
ook wel prettig te weten.dat. als het
land in gevaar komt, wij klaar staan.
Ik sta nu alleen nog maar met een
vlag in mijn hand in de krant maar
een pot kokende olie zou ik net zoo
goed als Kenau Simons Hasselaar
kunnen hanteeren, want ik heb eens
een jongen kerel, die het me in de
keuken bij mevrouw zaliger lastig
maakte, een ketel kokend water naar
zijn hoofd gekeild en het was bijna
raak ook geweest. Waarom zouden wij
vrouwen achter het spinnewiel blijven
zitten als de mannen er op uit trek
ken ? Heldenmoed beteekent tegen
woordig niets meer en kan een vrouw
zich niet nog beter verbergen dan een
H. V. Insulaire Hypotheekblt
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
4%Pandbrievenè100%
Uit het kladschrift van Jantje
man en wie verdraagt beter pijn. een
man of een vrouw? En als Oranje
Garde zijn wij ook naar de
vlootdemonstratie voor Scheveningen ge
weest en dat was prachtig, dat moet
ik zeggen. Daar lag onze vloot vlak
bij de pier, net op de plek zoowat waar
meneer -Stief stra toen ik van het voor
jaar met hem in Schevoningen was
op pietermannen heeft staan visschen
en wat verderop, lagen de onderzeeërs
maar zij waren ondergedoken en je
kon ze niet zien, wat goed gezien was
van den admiraal want waarvoor is
het anders een onderzeeër en ik had
minister Deckers nooit anders gezien
dan op een plaatje maar hij viel erg
mee en mooi dat hij sprak en populair
als hij is want om me heen noemden
'ze hem de Kleine Korporaal", net
als Napoleon want hij is in Kampen
korporaal geweest, schijnt het, en
zoo ziet u dat hij, net als Napoleon.
de maarschalkstaf in zijn ransel had.
zegt meneer Stiefstra en dominézegt,
datals wij stevig in den pas marcheeren,
de hoogste militaire eer voor ons van
de Oranje-Garde -ook is weggelegd en
dan bedoelt hij het sneuvelen voor
het vaderland maar daar voel ik me
toch wel wat te oud voor dat is
beter voor het jonge goedje want ik
sterf, als ik dan toch sterven moet,
liever in mijn-bed dan in de modder
of in een gaswolk en weet u wat ik
nog maar niet begrijp dat wij in
Amsterdam nog geen gasoorlog gehad
hebben. Ik weet wel dat er indertijd
tusschen de gasfabriek van de
Imperial" en de gemeente nog al oorlog
geweest is want wijlen meneer was
aandeelhouder van de fabriek en ik
hoorde er nog al wat over als ik
tafeldiende en er gasten waren die ook
aandéeltjes hadden want de gemeente
zei dat de fabriek meer wind dan gas
door de pijpen blies en er scheen een
wethouder bij geweest te zijn die aan
de Imperial" de concessie gaf en ,
daarna er directeur van werd als
belooning en zulke dingen zie je
tegenwoordig toch maar niet meer.
Nu krijgen de wethouders als beloo
ning een mooi pensioen en als er een
het verdiend heeft dan dokter Vos,
maar waarom heeft hij de heele week.
geen kik gegeven ? Ik zie niets dan
dien dikken meneer Kropman in de
krant staan en dan ontvangt hij da
roode bakkersgezellen en dan de
kleinhandelaars en dan den midden
stand en waarom hij en nog eens hij en
dokter Vos niet ? En wat hebben de
socialen tegen hem te keev gegaan
omdat hij een stuk of wat scholen
sluit omdat er geen geld is. Aan wie
de schuld dat ze mijn personeel^
alweer hebben opgeslagen en ik hoor
dat het met de inkomsten denzelfden
weg opgaat en alsmaar meer opcenten.
Dat vind ik ook zoo'n hatelijke uit-'
drukking van de heeren van de
Financiën, dat ..opcenten", want het
is altijd een kwestie van guldens en
rijksdaalders en nooit van centen en
wil u wel gelooven dat ik er flauw
om mijn hart van ben geworden toen
ik in de krant las dat minister Oud
terug was van zijn vacantie ? O. o, wat
zal ons nu weer te wachten staan ? Als
minister Marchant wat doet dan kost
het geen geld, behalve dan natuurlijk
als hij aan het bezuinigen gaat en
minister Deckers moet ook heel goed
koop in de kost zijn, zegt meneer
Sfciefstra want vroeger las je om den
haverklap dat de petten of de uni
formen vari de soldaten veranderd
waren en ik ben er eens door al dat
verander erg ingeloopen want ik zou
uitgaan dien avond met een marinier
en ik had in het halfdonker met hem
afgesproken en hem niet goed gezien
maar hij had een erg.lieve stem, wat
nog al vreemd was in een marinier,
en den volgenden avond dacht ik dat
ik met hem op stap was en het was,
wat ze een bpkkepoot, een gewone
infanterist, noemen en waardoor?
Door een uniform-verandering waar
van ik niet wist! En hoelang loopen
nu onze infanteristen al niet met
dezelfde pet en in dezelfde kleur van
uniform ? En is ons leger er minder or/i ?
En nu hoop ik maar dat ik de vijf
duizendste bezoekster van de
Almitento ben, dan krijg ik, geloof ik, een
tweézitter en dan leer ik nog auto
rijden óók, dat beloof ik.u. Waar de
Middenstand al niet goed voor is
en dan zijn er lui die hem met alle
geweld weg willen hebben !.. ..
Verwijdert bruinen tondaonslog.
Grammofoonplaten
Van Greia Keiler
Momenteel vertoeft Greta Keiler, een
ster van de Amerikaansche en Britsche
hroadcast in ons land. Greta Keiler
is. een oude bekende, van de verzame
laar» dor zwarte schijven, vooral zij,
die nog Ultraphoon-reconls bezitten,
?/uilen nog wel enkele van haar oudere
opnamen bewaard hebben. Een zeer
goede, hoewel oudeiv. opname is
Decca F. 3502. Stormy- Weather.
met op de keerzijde, de ontroerende
song: Maybe I lovo you too much.
* *
*
. Het schijnt, dat haar voordracht
zich in de laatste jaren niet in stijgen
de lijn beweegt. Tenminste, minder
sterk is deze op Decca F. 3t>01. Hold
me en. Lover en F. 5058, Easy conuv
easy go en Don't let it happen again.
Hetgeen bij het beluisteren van
meerdere records opvalt is. dat haar
voordracht op enkele punten sterke
overeenkomst vertoont met die van
Sophie Tucker. Met dien verstande,
dat haar creaties niet zoo sterk schep
pend, maar meer herscheppend zijn.
Niettemin blijft het steeds een
genot naar Greta Keller's donker
gevolleerd geluid te luisteren en zoo
doende mogen haar records ook in
geen wel voorziene discotheek ont
breken, omdat zij naast Sophie Tucker
zonder twijfel een der meesteressen
van de hot song is.'
' .' . ' ' ' S. ?
De oogen van Amsterdam kij
ken door een bril van Schmidt
J. M. SCHMIDT, opticien, RoUm 72
.T.
iWT
'M