Historisch Archief 1877-1940
. l
[t
Katholicisme en nationaal-socialisme
ZIJ ZIJN ONVEREENIGBAAR
Tees Gulden Jr.
Bij een onderzoek naar het nationaal-socialisme
moet een scherp onderscheid worden gemaakt
tusschen de corporatieve gedachte en de eigenlijke
fascistische gedachte, die haar kernpunt vindt in
den totalen staat", waar de staat uitgangspunt
en doel van alles is.
De nationaal-socialisten pogen de corporatieve
gedachte en het streven naar een totalen staat te
vereenzelvigen; zij verkondigen dit zelfs zoo luide
en zoo suggestief, dat velen inderdaad deze twee
geheel verschillende begrippen verwarren. Niets
is echter minder juist.
Een corporatieve maatschappij immers ver
onderstelt samenwerking, tenminste op eenige
punten, tusschen werkgevers en werknemers. De
bereidheid tot samenwerking, die hiervoor noodig
is, kan nooit bereikt worden door dwang, zelfs
niet door dictatorialen staatsdwang; slechts vol
komen vrijheid van handelen kan daartoe leiden.
Alleen langs democratischen weg kan een
corporatievëmaatschappij worden opgebouwd; dictatuur
kan slechts een schijn-regeling tot stand brengen,
doch nooit een diep in de maatschappij en in de
individuen verankerde ordening.
De pogingen tot instelling van een corporatieve
maatschappij in de fascistisch geregeerde landen
Italië, Duitschland en Oostenrijk laten dan ook
óf een fiasco of slechts de coulissen van een wer
kelijk corporatieve maatschappij zien.
Welke houding neemt de Katholieke
Kerk in ten opzichte van de corpora
tieve gedachte ?
In tallooze encyclieken en Pauselijke
brieven en allocuties wordt aangedron
gen op de wederinvoering van een
corporatief gebonden economische orde
ning naar voorbeeld van de Middel
eeuwen, zij het op moderne leest ge
schoeid. De gehechtheid van de Kerk
aan de Middeleeuwen is misschien te
verklaren uit het feit dat de Kerk in
dien 'tijd, in den bloeitijd dus van het
'?--i 1:
Paus Pius X
Het sterkst wordt de fascis
tische staatsidee misschien wel
bestreden in den Vastenbrief,
welke de Nedèrlandsche Bis
schoppen op 2 Februari van dit
jaar tot de geloóvigen hebben
gericht.
,,Datgene nu, wat men wel den
,.totalen staat" noemt, is in zijn
strenge beteekem's met onze be
ginselen in volslagen tegenstelling."
In dezen vastenbrief wijst
verder het Episcopaat op het
gevaar dat er in schuilt dat in
Nederland de fascistische groe
pen niet Katholiek zijn, waar
door de specifiek Katholieke
belangen in het gedrang zou
den kunnen komen. De gebeurtenissen in Duitsch- i/e UCUJ.JJK»».*. ..
_ land en Oostenrijk hebben geleerd dat een der- natuurlijk van het Katholieke standpunt
gelijke waarschuwing nièT overbodig is. De Bis-?bedrijfsorganisaties doortrokken; de ervaring zal
schoppen eindigen hun brief met alle geeste- moeten leeren of deze wet niet feitelijk een wapen
lijken en alle aan Katholieke instellingen ver- '" <*<* hand der werkgevers zal blijken te zijn.
bonden, personen aansluiting bij fascistische of
nationaal-socialistische bewegingen te verbieden.
Wij hebben nu aangetoond dat de Kerkelijke
Overheid een voorstandster is van de corporatieve
gedachte, doch den totalen staat ver
werpt.
Hoe staan nu de Katholieken in
het algemeen ten , opzichte van deze
vraagstukken ?
Reeds gedurende de vorige eeuw
werden op R.K. Werküedencongressen
? ' ?"??> J-J..-i:j,._
De bedrijfsradenwet van Minister Verschuur i»
,.,, -u-.4. -trAfVtrtliüL-o «i-ji,nclnun.fc der
De Katholieke Kerk
verdedigt de
corporatieve gedachte. Zij
verwerpt echter den
hoeksteen van het
fascisme, den,,tota
len staat". Katholi
cisme en nationaal'
socialisme s'ijn
onvereen igbaar.
cuen iiju, m. u.cu. ^»vr^.w,j _
gildewezen, veel grooter maatschappelijken invloed
had dan thans, nu het kapitalisme en de liberale,
atomistische en individualistische maatschappij
opvatting, die er het gevolg van is, de Kerk steeds
meer uit het maatschappelijk leven terugdringt.
Naast de bestrijding van het kapitalisme en het
daaruit voortvloeiende liberalisme en socialisne
voert de Kerk een actie, die invoering beoogt van
een gebonden economisch bestel, welke binding
tot stand gebracht moet worden door corporaties».
Paus Leo XIII heeft in de encyliek Immortale
Dei van 1885, die handelt over de Christelijke
inrichting der staten en in de ene. Rerum Novarum
van 1891, die handelt over den toestand der werk
lieden, dit streven in een duidelijk daglicht gesteld.
Paus Pius XI onderstreept in zijn in 1931 ver
schenen encycliek Quadraget imo Anno het corpora
tieve streven der Katholieken op onomwonden
wijze.
Is het Katholicisme dus nauw verbonden met
de corporatieve gedachte, lijnrecht staat het
tegenover den totalen staat".
Paragraaf 79 van de ene. Quadragesimo Anno
verklaart zich tegen te groote machtsconcentratie
in den staat en verdedigt de staatkundige decen
tralisatie.
Fascistisch gezinde Katholieken beroepen zich
bij hun streven naar een totalen staat wel op Tho
mas van Aquino; naar mijn meening is een beroep
bp de Thomistische leer echter volkomen misplaatst.
In de Maasbode van 6 Maart 1934 toont Dr.
Ferd. Sassen duidelijk aan dat het absolutisme
van het staatsgezag en-de gedachte aan een vol
strekte onderwerping van den enkeling aan de
overheid principieel uit de staatsleer van St.
Thomas is verbannen.
Dr. Sassen verklaart ons dat volgens Thomas
weliswaar het algemeen belang boven het indivi
dueel belang behoort te gaan, doch slechts indien
beide 'belangen van dezelfde orde zijn. Aangezien
echter het individueel belang vaak van hooger
orde is dan het belang van de staatsgemeenschap,
? ? '?i_jj-_' :_ 4._;jj
W^.LVLV'A* v-*f --?? ?
en in Vereenigingen voor Christelijke
Sociale Actie in Zwitserland, Italiëen
Frankrijk herhaaldelijk plannen geop
perd om te komen tot een sociale
bedrijfsorganisatie en tot een
indeeling der maatschappij in
beroepsstanden.
In Duitschland en Oostenrijk wordt sinds 1848
een sterke actie gevoerd voor de corporatieve
maatschappij. Namen van beroemde sociologen
als von Pesch, von Vogelsang en Orel zijn aan
dit streven verbonden.
In Nederland wordt de corporatieve gedachte
het eerst vertolkt door Mr. Aalberse in een in 1899
in de Katholiek" gepubliceerd artikel.
Mr. Aalberse wilde publiekrechtelijke bedrijfs
organisaties in het leven roepen, die een sociale
Kamer zouden kiezen, waardoor dus het zooge:
naamde organisch of corporatief kiesrecht inge
voerd zou worden. De staatsburgers zouden daar
naast een politieke Kamer kiezen; de sociale en
de politieke Kamer zouden dan eikaars Eerste
Kamer worden, dat wil zeggen dat een besluit
van de eene Kamer steeds de goedkeuring behoeft
van de andere Kamer. De sociale hervorming zou
dus hier, zooals trouwens in vrijwel alle bekende
plannen, tevens een politieke hervorming met
zich brengen. .'.,'.?
Prof, J.' D. J. Aengenent, thans Bisschop te
Haarlem, heeft eveneens een uitgewerkt plan
opgesteld tot invoering van beroepsstanden,
Prof.' Veraart beoogt een meer economische
uitwerking der corporatieve gedachte. Zijn ge
deeltelijk reeds ia, de praktijk gebrachte plan tot
instelling van een economische bedrijfsorganisatie
mag als bekend worden verondersteld. Zij slechts
vermeld dat hij met zijn bedrijfsorganisatie, geheel
in de lijn der Pausen, doorvoering beoogt van het
zoogenaamde solidariteitsbeginsel, dat vrede tus
schen de klassen bedoelt te brengen.
? ' '"?? . "' ? . *' » ' '?
Hiertegenover staat, de bedrijfsorganisatie der
sociaal-democraten, waaromtrent men uitvoerig
kan lezen in de rapporten Medezeggenschap
en Bedrijfsorganisatie" en Nieuwe Organen",
en die beschouwd wordt als een organisatievorm,
die aan de socialisatie dient vooraf te gaan.
?-«-.?--! 1
.^1,4luuuneu icciti* v*. «.~_~ ....
in de hand der werkgevers zal blijken te zijn.
Hebben de Katholieken ten opzichte van de
corporatieve gedachte dus aan de roepstem van
hun Pausen gehoor gegeven, ten aanzien van de
totale-staatsidee kan dit niet worden gezegd.
Nog altijd bevinden zich vele Katholieken,
ook hier te lande, in den ban van het fascisme.
Er zijn echter eenige oorzaken aan te geven,
waardoor het gebrek aan weerstandsvermogen
der Katholieken tegen het fascisme kan worden
verklaard.
Behalve de reeds genoemde vereenzelviging van
corporatieve gedachte met fascisme en de ook
reeds vermelde waarschuwingen tegen liberalisme
en socialisme, die de Katholieken toegankelijker
maakt voor een stelsel, dat daar tegenover staat.
bestaat de Katholieke volksgemeenschap voor een
groot gedeelte uit middenstanders, waarop het
fascisme grooten vat blijkt te hebben.
Hierbij komt nog dat de R.K. kerk op geestelijk
gebied het Führer"-beginsel kent en dit tot het
uiterste doorvoert. Zoo heeft de Kerk steeds het
laatste woord in vragen van theologie en moraal,
terwijl in 1870 dit beginsel nog is versterkt door
de onfeilbaarverklaring van den Paus als hij spreekt
ex cathedra.
Des te verheugender is het dat de Katholieke
vakbeweging en de verschillende democratische
en volkspartijen streven naar een synthese tusschen
corporatieve gedachte en democratie, waarbij dus
het .oppergezag op staatkundig gebied blijft be
rusten bij de door algemeen kiesrecht gekozen
organen, welke den eenigen waarborg bieden voor
een gezonde democratie.
Dat zij ingaan tegen den Paus en het Episcopaat
en dat zij hun Kerk hej> ernstigste nadeel kunnen
berokkenen, schijnt vele Katholieken niet te
weerhouden van hun fascistische sympathieën.
Het zou wel eens kunnen blijken dat het de Katho
lieke nationaal-socialisten zijn, die een wig drijven
in de Katholieke volksgemeenschap, en niet de
democratisch-gezinde proletariërs, wien men dit
zoo vaak heeft verweten.
Het is nu gebleken dat de Kerk vo
rstandster is van de corporatieve maatschappij,
welke echter door hét nationaal-socialisme niet
Verwezenlijkt zal kunnen worden. Bovendien is
de Kerk een sterk tegenstandster van den totalen
staat, welke den hoeksteen vormt van het fascisme.
De conclusie hieruit ligt voor de hand:
Katholicisme en nationaal-socialisme zijn
onvereenigbaar.
orde is dan het belang van de staatsgemeenschap, die aan ae socuuitwuic u*cuv ,~v~~ -_ D
volgt hieruit dat de absolute staatsidee in strijd Klassenvrede wordt volgens desocialistenpas bereikt
:o mof Ho Thomistische staatsleer. in de gesocialiseerde, kla«*senlooze maatschappij.
CLARENS-NIONTREUX «":..
het beste familie hotel
goede ligging, modern comfort, billijke prijzen
* V/*£V **»%,«
wis met de Thomistische staatsleer.
N o. 2988
Een betrekking
aangeboden
Melis Stoke
Teektningtn Hormon von Btek
Men heeft tegenwoordig het volste recht wan
trouwig te staan tegenover zekere documenten
die u als authentiek worden aangeboden en die
verschrikkelijke onthullingen bevatten.
Ik verklaar dus onmiddellijk dat ik lang niet
onbevangen sta tegenover het stuk dat mij werd
aangeboden en dat ik hieronder zal laten volgen.
Het is een brief die door de Duitsche posterijen
als onbestelbaar is teruggezonden en door een
toeval in mijn handen kwam.
Het adres is niet goed leesbaar. Men kan slechts
onderscheiden dat de naam van den ge-adresseerde
met een G begint en met een s eindigt. Hij zou
volgens afzender verblijf moeten houden in. een
der deftigste wijken van Berlijn.
Afzenders zijn zekere heeren Meyer en Cohn,
directeuren van een groot warenhuis, en ze schrij
ven :
Dear Sir,
Met stijgende bewondering hebben wij kennis
genomen van uwe ongeloofelijke carrière als
reclame-manager. Wat u in betrekkelijk korten
tijd hebt weten te bereiken bij een clientèle van
zestig millioen personen grenst aan het wonder
baarlijke.
Wij, die onze sporen in deze branche meenden
te hebben verdiend, stonden herhaaldelijk ver
steld van de origineele en pakkende stunts die u,
de een voor de ander na, lanceert.
Het komt ons voor, dat u de wereldgeschiedenis
grondig hebt bestudeerd en uit alle tijdperken de ge
gevens hebt verzameld voor een reclame-campagne
Onze reclame-manager
waarbij die van ons geheel in het niet verzinkt.
Wanneer wij ons tot u wenden dan is dit omdat
we de wereld kennen. Geen reclame-manager
is in staat meer dan enkele jaren achtereen te
werken voor dezelfde clientèle en in dezelfde
branche.
Ook niet de allergrootste.
U hebt uw publiek verwend. Ze zijn al bijna
zoo ver dat ze nergens meer verbaasd over zijn.
En aangezien verbazen de eerste eisch is voor het
trekken van aandacht en het wekken van sympa
thie, zult ge u genoodzaakt gevoelen steeds ver
bazingwekkender en sterker staaltjes te verzinnen.
De grens zal dezer dagen bereikt zijn bij uw stunt
van Neurenberg. Bij die gelegenheid zullen hon
derden athleten boodschappen uitdragen in esta
fette-loop, gelijk in het oude Griekenland. Duizen
den postduiven zullen tijdingen aandragen en
tachtigduizend kilogram worstjes zullen aanwezig
zijn.
Hiermee is, menscheüjkerwijze, een grens be
reikt.
Wat kunt ge nu nog verder doen?
Neem een goeden raad yan ons aan: put u niet
al te zeer uit in nog weer nieuwe en sterkere
staaltjes. 'Verander van branche.
Onze firma biedt u een schitterende gelegenheid
voor verdere toepassing van uwe talenten.
Wij verkoopen van alles en tegen concurreerende
prijzen. Wij hebben een cadeaustelsel bij zeep,
schoenen en levensmiddelen dat het ontbreken
van vet, leder en calorieën van geenerlei bezwaar
doet zijn.
Wanneerjwij de hand kunnen leggen op een man
De Groene Amsterdammer van 8 September 1934
Hitler noodigt vreemde gezanten
naar Neurenberg
Teekening B. van Vlijmen
En zij dje kwamen
als u bent. kunnen wij nog verder gaan, en cadeaus
verkoopen zonder zeep, schoenen en levens
middelen.
r Wij zijn niet gewend ons onvriendelijk' uit te
laten over onze concurrenten. Dat hebben wij ook
niet noodig. Maar wel willen we u vertrouwelijk
doen profiteeren van onze lange ervaring met een
ruimen kring van klanten.
Die ervaring zegt ons, dat de firma aan welke
ge tegenwoordig verbonden zijt, haar besten tijd
heeft gehad.
Ze heeft zooals we dat in onze kringen noemen
het reclame-instrument vermoeid. Haar cadeau
stelsel had de fout
dat er geen cadeaux
waren. Wij waar
schuwen .u: uw
cliëntenkring is be
zig dat te ontdek
ken. Als u nog veel
langer voortgaat
cadeaux te beloven
loopt het spaak
tegen den winter.
Bovendien is uw
huidige branche een
ondankbare. TT
vraagt teveel van
uw clientèle en op
een gegeven mo-i
ment zult u merken
dat uw lastgévers
uw positie onder
mijnen door de klanten te bedreigen.
Bij ons is de klant koning.
Niet wij. Wij zijn maar eenvoudige jongens en
dienaren van onze klanten. Dat herhalen we voort
durend en ik verzeker u dat dit de afname stimu
leert. , ?
Wat uw huidige firma betreft zien we het
moment naderen dat u offers zult moeten vragen.
Dat hebben de klanten niet graag. Ze .willen altijd
de overtuiging hebben dat ze bevoordeeld worden.
Onbestelbaar
Desnoods bevoordeeld ton koste van andoren,
maar dan toch bevoordeeld. Wij zijn in staat
u een positie te verschaffen die u er toe in staat
stelt datgene na te komen wat u met uwe groote
talenten op zoo overtuigende wijze weet aan te
bevelen.
Een alleraardigste slogan gelijk uw laatste:
van die Duitsche Saar, die ..imnierdar" is.
beteekent eigenlijk misbruikt talent.
Met een andere zooals, met alle bescheidenheid
gezegd:
Schoenen en zeep.
Meyer en Cohn zijn leep
?oogst u een veel reëeler succes.
Wij begrijpen dat u niet van den eenen dag op
' den andere kunt overstappen, maai- wellicht kunt
ge u geleidelijk losmaken van uw 'werkkring
waarin we geen Heil meer zien voor de naaste
toekomst.
Sein ons in., dat geval: Heil Meyer en Cohn en AI
ontvangt onze aanbieding per ommegaande i
Bedenk echter dat elke dag er een is en draal
niet te lang. .
Met vriendelijke groeten,
Meyer en Cohn, Cew York.
Nieuwe uitgaven
Toelichting op de Nieuwe Spelling 1934. Tevens
supplement op G. Leffertstra Taaioefeningen voor
Gymnasiaal, Middelbaar en Voortgezet I^ager
Onderwijs, door Dr. A. A. Verdenius, hoogleraar
te Amsterdam. P. Noordhoff. N.V.?Groningen
Batavia.
Uitgave van de Vereeniging van grootwerk
gevers in het winkel- en magazijnbedrijf. Secr.:
Keizersgracht . 586, Amsterdam, C. Drukkerij
Holland N.V. Amsterdam.
Twee zestiende-eeuwse Spelen van de Hel, door
Dr. B. H. Erné. J. B. Woltèrs, Gronlngen-Den
Haag-Batavia.
1