Historisch Archief 1877-1940
'f
\l
De Groene Amsterdammer van 8 September 1934
N o. 2988
N.V. Meubelmagazijn Eden1
Molsteeg ~~ Amsterdam
BUREAUX
N.V. v H GEBR. BREEN
NIEUWENDIJK No. 172 en 177
HAARLEMMERSTRAAT No. 64
Grootste keuze In Horloges,
Uurwerken, Goud en Zilver
Specialiteit in ELECTRISCHE KLOKKEN
REPARATIE-INRICHTINGEN VOOR
UURWERKEN, GOUD EN ZILVER
BEGRAFENIS VEREENIBIN8
W. H. POLMAN TUIN-i
OVERTOOM 526 - Telefoon 82660 l
Begrafenissen ? Transporten - Crematies l
^^???^????????????IMM^^BBBMBHilMl
ZIE DEN BON OP PAGINA 4 VAN HET OMSLAG
Mooi» alk» doeleinden
DirKSctinabe?
Amjttartfam.
Spreekzaal
. Malvlschkttken op Vlieland
In een van de laatste nummers
van de CJroene Amsterdammer komt
i-en artikel vuur van de hand van
Dr. T. van Olst over walvischkaken.
Op 't eiland Vlieland vond de schrijver
jaren geleden nog een groot aantal
kaakhelften op 't kerkhof als graf
zerken. Dien toestand heb ik ook
gekend. Omdat ik voorzag, dat binnen
at'zionbaren tijd alle verdwenen zouden
zijn, meende ik goed te doen. wat er
restte eens wat nauwkeuriger te
bekijken. Kr stonden toen (1915)
nog 7. (met nog een stomp) waarvan
?i nog in. vrij goeden toestand verkeer
den. In slechts i geval stond de
kaakhelft met zekerheid op 't graf vau een
wahischvaarder; 't grafselu-ift luidt:
Ken teekeii (liarpuenpurit? met B)
Hier leit begraven Cornelis t'. Boef:
(ïrpotschipper: oud: 81 ja'-mm 3
maendén: alsmede Jehnert Elke.s
Hoef, oud 2 jaeren en 7 maendén.
. Van vier andere is 't niet uit te
maken, ze vermelden eenvoudig dé.
voorletters der namen, met uitzon
dering van n.
In ,,Genealogische en Heraldische
(i edenkwaardigheden in en uit de
Kerken der Provincie Xoord-Hol
land.", wordt over deze zaak gezegd:
Voorts eenige walvischkaken, als
graf paal gebruikt, waarvan de op
schriften zeer zijn uitgesleten."
* *
*
Door de ijverige bemoeiingen van
den Heer A. B. van Deinse, leeraar
aan het Erasmiaansch Gymnasium,
te K otterdan i hebben deze graf palen
sinds April 1920 een plaatsje ge
vonden in de kerk, behalve de laatst
genoemde kaakhelft, die naar 't
RijksMuseum van Natuurlijke Historie te
loeiden is verhuisd.
Alkmaar. A. LIST
JAVA
Droste heeft 'n nieuw
prachtwerk voor Uw
boekenkast! Na?Bali"
...het album Java l"
Een nieuw, heel mooi
geïllustreerd album,
waarvoor U weer de
plaatjes verzamelen
kunt. Het is l Septem
ber verschenen. Wan
neer U slechts 90 et.
stort op
postgirorekening No, 6850 met
vermelding album
Java l", ontvangt U
het prachtige werk
franco thuis.
Plaatjes van vorige albums zijn
inwisselbaar voor plaatjes Java 1"
en omgekeerd. Op verzoek wordt
U gaarne een handleiding toege
zonden met alle gegevens over
het verzamelen der plaatjes voor
dit en de vorige Droste-albums.
Nooit was er mooier
Drotti-album dan Java l"
Spaart plaatjes voor album Java l"l
Het moeilijke begin
DE GRONDVESTEN DER NEDERLANDSGHE
FILM-INDUSTRIE
Bioscopy L. J. Jordaan
Oawald vu Benno: Bleeke Bet"
Cinema Royal
Het valt niet te ontkennen: met de grond vesting
eener Nederlandsche filmindustrie zijn wij verzeild
geraakt, nolens volens, in het vaarwater eener
speciale, liefdevolle critiek eener critiek-voor
eigen-gebruik. Wij hebben zoo ons oordeel tegen
over de buitenlandsche film een hard en zeer
veeleischend oordeel, dat een voortreffelijke film
als Mamma loves Pappa" eenvoudig uit de rou
latie wegfluit en doodsbenauwd is tegenover de
Garbo's en Dietrich's niet nuchter genoeg te staan.
Daarnaast bezitten wij thans den teederen en
bezorgden blik voor het eigen product en niemand
xal willen of durven ontkennen dat ,,De Jantjes"
van deze gezindheid in ruime mate profiteerde.
Het is geen plezierige of bij uitstek zuivere
stand van zaken, maar wie een anderen uitweg
ziet mag het zeggen.Iritusschèn is n ding noodig:
dat wij ons van dit dualistische oordeel duidelijk
bewust zijn'! Het is geen schande, wanneer de
Nederlandsche critiek de eerste nationale pro
ducten met bijzondere welwillendheid tegemoet
komt maar het zou een gevaar zijn, dit niet
eerlijk te erkennen. De beoordeeling der film in
het algemeen, is reeds gecompliceerd genoeg dank
zij de eigenaardige voorwaarden waaronder zij
ontstaat. Wij weten: wie niet over een vast geloof
en een groot e liefde ten aanzien van de toekomst
der film beschikt, doet beter haar geheel den rug
toe te keeren het is maar hoogst zelden een
film als zoodanig, die ons als eenheid vreugde
geeft. Het is meestal de film wier gestadigen groei
wij xxit de verschillende items afleiden. Dit alles
vereischt reeds zooveel omzichtigheid en bezonnen
heid van oordeel, dat wij waarachtig geen behoefte
hebben aan nog meer complicaties.
Wanneer wij dus films als ,,De Jantjes" en
..Bleeke Bet" loven, waar wij dit met schik kunnen
doen, dan dienen wij ons bewust te zijn van de
betrekkelijkheid dezer critiek.
Doen'wij dit niet dan scheppen wij een hopelooze
oordeelsverwarring, die zich later moeilijk laat
herstellen en waarvan met name Frankrijk reeds
de bittere gevolgen ondervindt. Tevens dienen
wij ons terdege de vraag te stellen hoe lang wij
in deze houding mogen volharden hoe groot,
om zoo te zeggen, het voorschot aan welwillendheid
j s dat wij der nationale productie kunnen ver
strekken. Persoonlijk meen ik, dat men niet in
redelijkheid mag verwachten van een /oo volkomen
nieuwe organisatie als die der Nederlandsche film
industrie, om na welgeteld drie proeven den toets
eener internationale" critiek te weerstaan. Zij
heeft, dunkt mij, recht op een ,,fair chance" en
er is niets tegen haar die ten volle toe te meten.
Mits wij op een gestadigen vooruitgang hoe
gering ook kunnen wijzen.
? ? *** : . . :??
Is dit laatste nu het geval met Bleeke Bet"?
Menig geestdriftig pers-oordeel heeft deze vraag
bevestigend beantwoord. Heb spijt mij van harte
deze opinie niet te kunnen dèelen. Ik stel hierbij
gaarne voorop, dat individueele smaak hier als
zoo dikwijls een belangrijke rol speelt.
Persoonlijk is mij het genre uitermate antipathiek het
betreft hier een soort valsche en verouderde
volksromantiek waaraan wij waarachtig geen
behoefte meer hebben. Maar ik neem op gezag
van de mannen der practijk aan, dat het in de
gegeven omstandigheden de zoo noodzakelijke
introductie beteekent bij het groote publiek"
de wreede godheid die ook in Nederland over
zijn of niet zijn der film beschikt. Dan blijft in
de eerste plaats de vraag: Wanneer dit voor De
Jantjes" mocht gelden geldt het dan ook
nog voor deze film? Was het inderdaad noodzake
lijk ... neen wae het verstandig met een herhaling
van -dezelfde materie op de proppen te komen?
Veel zal er van afhangen hoe de publieke belang
stelling op deze nieuwe editie van Justus van
Maurik's Jordaanromantiek reageert.
Hoe dan ook de mannen in Duivendrecht,
die hun financieele hachje bij de zaak riskeerden
hebben gemeend veiligheidshalve De Jantjes"
door ,,Bleeke Bet" te moeten doen volgen en wij
hebben, zoo goed als zij, het resultaat af te wachten.
In het vooruitzicht daarvan mogen dan enkele
kantteekeningen bij de film een plaats vinden.
Over opzet en handeling valt uiteraard niet veel
nieuws te zeggen ? dezelfde stof wordt erin ver
werkt met nagenoeg dezelfde technische vaardig
heid. Alleen is de inlasch der onvermijdelijke
liedjes minder excusabel dan in ,,De Jantjes'k
je schrikt even op, wanneer Jopie Koopman op
klaarlichten dag en midden in de doening van een
volksbuurt plotseling de aria der witte en roode
radijs aanheft. Het is een onverwacht en ongemoti
veerd ov^rsehakelen^naar da operette, dat geestiger_
en plausibeler te verantwoorden ware.
* *
Hetzelfde geldt voor Heesters' Westertorenlied
en voor vrijwel alle andere Einlagen". Bovendien
zijn deze chansons te lang het is werkelijk te
bar, om herhaalde malen de'heele handeling stop
te zetten en ons met uitvoerige liederen op te
houden. Er valt uiteraard bij een dergelijke ver
filming van een populair tooneelstuk van film
standpunt niet zoo hél veel eer te behalen.. . .
maar hier was nu eens een dankbare gelegenheid
om wat geest en pit in het geval te brengen, die
niet uit de Plantageschouwburg stamden. In ,,De
Jantjes" werd dit b.v. bewezen door de aardige
episode der straatzangers en de cameragrappen.
waarmee ons de regisseur onder het gezang den
tijd kortte.
Het camerawerk van Willy Goldberger en Henk
Alsem mag correct heeten en het oude Amsterdam
heeft als welwillende medewerker zich een dank
baar sujet betoond. Het decor-straatje, dat even
een herinnering aan de Driehoekstraat en omgeving
opriep, voldeed uitstekend, alleen heeft liet mij
verwonderd waarom het zoo dikwijls vanuit
denzelfden hoek werd opgenomen. Als er iets is,
wat het decor verraadt, dan is het deze angst
om de camera in de gestelde bouwsels vrij te
laten.
De regie heeft er zich toe bepaald een tooneel
stuk voor de camera te brengen en zij heeft dit
vaardig en op deskundige wijze gedaan. Onder
de spelenden miste ik zeer noode de oude mevouw
van Westerhoven, die in De Jantjes" zulk een
gave en natuurlijke creatie te zien gaf. Wat nu
het filmspel als zoodanig betreft tja.... daar
zouden vele dingen over te zeggen wezen. In het
algemeen viel er voor mijn gevoel een gebrek aan
soberheid en onbevangenheid te constateeren,
dat de film moeilijk verdraagt. De quaestie van
het spelen" is een ingewikkeld probleem, waarover
het laatste woord nog niet gesproken is en de in
drukken van een outsider
worden dan ook gegeven
voor hetgeen ze waard
zijn, Maar het wil mij voor
komen dat n leidraad
nog steeds het meest
proefhoudend blijkt: het
vergeten, van den toeschou
wer t De personages in een
film moeten zich eraan ge
wennen de handeling te
dragen zónder aan een
publiek te denken zij
spelen in een aan alle zijden
afgesloten of naar alle kan
ten open ruimte.... in
ieder geval niet op een
tooneel, waarvan een der 0
wanden wegvalt opdat de
acteurs hun beate zijde
Fientje de la Mar en Jopie Koopman in Bleeke Bet'
naar liet publiek kunnen keeren. Het ,,No
acting!" der Amerikaansche studio's mag wel
eens extra omlijst in de Nederlandsche ateliers
worden opgehangen. Overigens kan met genoegen
geconstateerd worden, dat in onze spelers
uitstekend materiaal steekt, wanneer de regisseur^
ge vonden wordt, die erin slaagt ze alles af te leeren,
wat iedere acteur die voor de camera komt nu
eenmaal af te leoren héft. Natuurlijk kan het
weinig autonome optreden der regie veel hebben
bijgedragen tot de nog altijd hinderlijke
tooneelmatigheid der actie: uit zichzelf komt de
tooneelspeler, die kersversch achter het voetlicht vandaan
is gehaald, daartoe zelden. Opmerkelijk was
intusschen dat Jopie Koopman, als ik het wel heb
een der minst geroutineerde tooneelmenschen.
accenten vond van een ongekunsteldheid die ons
waarlijk in de sfeer dei- film verplaatsten. Fientje
de la Mar is een groot en opmerkelijk talent men
constateert het zelfs in de film, waarvan zij overigens
nog zoo weinig het wezen aanvoelt.
Zij speelt een kort scènetje voor het portret
van Ko Monjé, dat. hoewel nog niet sober genoeg.
niettemin verrassende en ontroerende momenten
geeft. Het is dit eene korte fragment, dat mij op
Fientje als filmspeelster heeft doen wedden....
de chansons zal ik met vreugde zien terugkeeren
naar de plaats waar zij hooren. De overige spelers
trachten zich met prijzenswaardigen ijver zooveel
mogelijk bij de wetten der film aan te passen. Het
is echter voor beroepsacteurs een lange en moeilijke
weg om de camera te voldoen.
.
Een bijzondere verrassing is ..Bleeke Bet" al
met-al niet geworden. De liefhebbers krijgen de
waar voor hun geld, die in redelijkheid te verlangen
valt. En zij die minder geestdriftig voor het genre
voelen, wenschen het van harte een zoodanig
succes toe, dat de Nederlandsche film in staat
moge zijn haar vleugels spoedig breeder uit te
slaan en deze etappe achter zich te laten.
Nog een Welwillende opmerking tot elot: Men
wachte er niet te lang mee ! Het publiek is een
wonderlijk element, dat men zoowel onder- als
orer-schatten kan. Op een goedgezinde critiek valt
desnoods nog te rekenen.... op een goedgezind
publiek nimmer!
Een straatbeeld uit )9Bleeke Bet"
tl