Historisch Archief 1877-1940
N.
3 i
h
18
De Groene Amsterdammer van 15 September 1934
N o. 2989
Radio en Grammofoon
Maracat
C/orw
Bong'
Wat is de rumba?
VAN EEN CUBAANSCH
TOT EEN WERELDSUCCES
Don Barreto en. Thomas
et 8*8 Merry boys op Uecca.
Cao op Brunawick
Er zijn gevallen, waarin de zwarte
schijven onschatbare diensten kunnen
bewijzen. Om oen voorbeeld te noe
men uit de velen: indien het er om
gaat. het karakter en in het bijzonder
het rhythme van een exotischen dans
te leeren kennen. Zooals in dit geval:
bij de rumba.
Wat is eigenlijk een rumba ? Vraagt
men het aan sommige leiders van
jazzbands, zoo krijgt men doorgaans
te hooren: een soort Cubaansch'e
tango. Dit is niet juist. Weliswaar
lijkt het rhythme op dat van de
habanera tango, maar wat daar de oor
zaak van is zal weldra blijken.,
Het is een onbegonnen werk naar den
oorsprong van dezen Cubaaoschen
volksdans te speuren. Daarvoor is de
vermenging met andere, vreemde,
elementen te groot, waardoor het
oer-karakter totaal verloren is gegaan.
Algemeen wordt aangenomen, dat
de oorspronkelijke bewoners van Cuba
een nationalen dans hadden. De Span
jaarden veroverden het eiland en de
bewoners ontleenden aan den
Spaanschen zang en dans diverse elementen,
waarna het oorspronkelijk karakter
van hun dans verloren ging. Later
ontleenden zij bovendien aan de dan
sen van de Centraal-Afrikaansche
negerslaven het basis-rhythme en dit
kleurig geheel leverde een volksdans
op, zooals die heden ten dage -?hoewel
aanmerkelijk verbasterd nog in de
danszalen van Cuba, Porto Riep,
Christobal-Panama wordt beoefend.
De'werkelijke geboorteplaats van
de rumba, zooals wij die thans in
Europa leeren kennen, de gestyleërde
volksdans pasklaar gemaakt voor
tooneel en balzaal is het Gran
Casino te Havana. In deze verzamel
plaats van 'de upper ten van het
suikerparadijs creëerde Don Azpiazu
en zijn Cubaansch orkest de rumba
en hielp hem aan zijn weneldsucces.
'?'*'' ' . .'?;.?
* i ' .
Het karakteristieke van dezen dans
is zijn fascineerend gebroken" neger
rhythme. Indien men nauwkeurig naar
een record luistert, wordt het duidelijk,
dat zulks niét met de gewone instru- \
menten van den jazzband bereikt kan
worden.
Om de rumba exact te spelen moet
men drie instrumenten van de pri
mitieve Cubaansche orkesten benutten
en wel: de claves, de maracas en
de bongo. Daarenboven zijn de or
kesten, die de gestyleërde rumba
brengen, klein van bezetting. Een
trompet, een fluit, een guitaar, een
of twee saxophones en een piano, plus
de bovengenoemde instrumenten* zijn
voldoende om de meest verrassende
effecten te bereiken.
Maar voor alles: hoofdzaak is het
rhythme. Dit zuiver Cubaansche rhyth
me wordt in hoofdzaak verkregen door
een goed gebruik van de maracas of
shakers tezamen met claves en de
dubbel-drum: de bongo.
De meeste rumba's zijn in 2/4 maat
geschreven, enkele ook in 4/4, terwijl
het tempo over het algemeen sleepend
is.
De rumba in Europa
In Europa werd de rumba eerst
populair door het tournee van ver
schillende Cubaansche bands. De mare
van het bijzondere, exotische Was reeds
tot de Ville Lumière doorgedrongen,
maar toen Don Azpiazu verscheen en
M ariana de- oorspronkelijke rumba
danste, gaven alle snobs zich dadelijk
gewonnen.
Na Azpiazu verschenen Lecuna,
Eico en Barreto en verdreven de
Argentijnsche tango-orkesten uit de
dancings aan de Place Pigalle. Thans
is de rumba een rage, die nog steeds
voortduurt. Door radio en grammofoon
werd het nieuwste wereldwonder ook
verder in Europa bekend. Op Decca
bestaan enkele sublieme opnamen van
de rumba gespeeld door het Cubaansche
orkest, van Don Barteto. Wie dezen
dans wil hooren in de juiste sfeer, neme
Decca F. 3582. Vooral het Mujer
Sonadore" valt niet alleen op door
het sterk naar voren brengen van het
negro-basis-rhythme, maar ook door
het goed betoonen van het Spaansch
karakter. Dit wordt vooral bereikt
door de begeleiding van fluit, guitaar
en maracas, terwijl Baireto voorts
met zijn klein orkest wonderen ver
richt in het juist treffen van de
Centraal-Amerikaansche atmosfeer. Ook
het tempo wordt hier.niet te snel ge
nomen, de Europeesche orkestleiders
daarentegen verliezen maar al te vaak
uit het oog, dat deze dans, zoowel in de
exclusieve Jockey Club te Havana, als
in de zeemanskroegen bij een tropische
temperatuur moet worden gedanst.
Eveneens een zeer bijzondere plaat
is Decca F. 3041: Las Perlas do tu
Boca en Lagrimas Negras. Ook hier
valt wederom op, dat het orkest van
Barreto een fluitspeler rijk moet, zijn,
die tot zeer bijzondere dingen in staat
is.
Temidden van den zondvloed der
foxtrotts zijn dit een paar prachtige
dansplaten, die ver van het geijkte
genre staan.
Van Don Barreto en zijn Cubaansch
orkest bestaat eveneens een zeer goede
opname op Columbia D.F. 878 en wel
do rumba Marta". Wat bijzonder
opvalt is: de instrumenten, die het
werkelijk karakter van dezen dans
bepalen, de claves, maracas en bongo.
Deze band beschikt over een
virtuoson drummer, dit blijkt duidelijk,
indien uien dit record opmerkzaam be
luistert. Zooals steeds bij alle opnamen
op Columbia komt de piano-begelei
ding bijzonder goed tot haar recht.
Columbia D. F. 1030 brengt twee
rumba's uit de revue van het Casino
de Paris, gespeeld door het orkest
Castellanos de la Cabane Cubaine:
Green Eyes en Invitacion a la Itumba.
Men moet echter niet uit het oog
verliezen, dat dit orkest op o'e sfeer
van de music-hall is ingesteld. De
effecten zijn zoodoende grtller dan
bij ue meer op een intiemere sfeer
berekende uitvoering van dezen
gestyleerden t^ubaanschon volksdans
door Don Baireto.
Men kan dit laatste nog duidelijker
constateeren, indien men de rumba
Green Eyes zich op His Master's Voice
B. 4923 door Don Azpiazu en zijn
Havana Casino Orch. laat voorspelen.
Ook Cab Calloway heeft pogingen
ondernomen de rumba te creëc ren. Het
is bjj pogingen gebleven. Het geheel is
foxtrott gebleven met
maracas-begeleiding. Op Brunswick A. 9036 kan
men de resultaten beluisteren en ver
volgens vergelijkingen trekken.
Al dadelijk valt op, dat het geheele
eigenaardige Cubaansche karakter van
de rumba verloren is gegaan. Hoewel
Cab met zijn band het bekende ,,Doin'
the rumba" virtuoos spoelt prach
tig is het effect der gestolpte trompet
ten is en rhythme en tempo absoluut
verkeei-d. Karakteristiek is slechts:
het basisrhythme der negerslaven, het
welk Cab natuurlijk tot bijzondere
daden inspireerde....
Wie nog meer vergelijkingen wil
maken, raden wij eens naar do rumba's
op Docca F. 47032 te luisteren.
Op deze plaat speelt Thomas et
ses Merry boys du Palais de la
Mediterranée te Nice een tweetal rumba's:
Madalenna en Capullito de Aleli.
Laten we maar dadelijk verklaren,
dat de opvatting te Europeesch en
in het bijzonder te Fransch is. Het
tempo is iets te snel, de sfeer iets te
zoetelijk-zwoel en daarenboven is ook
het orkest te groot, om de oorspron
kelijke atmosfeer der primitieve
orkestjes, die de arbeiders der
suikeren tabak-plantages ten dans opriep te
benaderen.
Maar deze band vervalt tenminste
niet in de fouten van Cab en de zynen:
zij vermoorden het oorspronkelijk
karakter niet geheel, zij trachten
ten slotte slechts dezen dans pasklaar
te maken voor de Europeesche balzaal.
Tenslotte, om terug te keeren tot
het uitgangspunt: de zwarte schijven
kunnen de Europeesche' bandleiders
onschatbare diensten bewijzen om hen
te leeren, wat de rumba eigenlijk is.
Dit zou een weldaad zijn, want het
zou ons bevrijden uit den ban van de
alles- en allen-overheerschende fox
trott.
J. SUIKERMAN
OPENING WINTERSEIZOEN
ZATERDAG, 22 SEPTEMBER A.S.
GRAND-DINER-DANSANT (AANVANG 8 UUR)
ZON DAG, 23 SEPTEMBER A.S.
A FT E R N O ON-TE A (AANVANG 4 UUR)
M O D ES H O W
MAISON MAGGY ROUFF
CHAMPS ELYSÉES, PARIS
OP UITNOODIGING VAN DE FIRMA JOLES & Ce.
, WILLEMSPARKWEG 97, AMSTERDAM, EN
HET CARLTON HOTEL. ZAL MAISON ROUFF
DOOR HAAR EIGEN MANNEQUINS DE NIEUWSTE
HERFST- EN WINTERCREATIES DOEN TOONEN
UITREIKING VAN FRAAIE CADEAUX
ORKEST VAN DINTEREN
DINER-DANSANT: ...... f4.. en f
5.AFTERNOON-TEA; - - - - - - .... f 1.50
RESERVEERINGEN. OOK VOOR DE
AFTERNOON-TEA, TELEFOON Nr. 34000 (INTERLOCAAL
RO2I2) OF AAN HET RESERVEERINGSBUREAU.
CARLTON-HOTEL ?
CARLTON HOTEL
AMSTERDAM
No.t.2989
De Groene Amsterdammer van 15 September 1934
19
Uit het kladschrift van Jantje
p#?
De directie van de Gemeentetram ,,merkt op", dat het plaatsen van een wachthuisje op het Scheldeplein tot ongewenschte
consequenties zou leiden.
Croquante croquetjes
Alida Zevenbootn
Wat, kan het lot van een meiisch
toch aan. een zijden draadje hangen.
Dat dacht ik verleden week Zaterdag
avond toen ik in mijn, bruine
moiréetje in den Stadsschouwburg b/»t
veertigjarig jubilexim hielp mee vieren
want ik herinner het mij nog als de
dag van vandaag dat ik nog geen
zeventien jaar M'as en bij mevrouw
zaliger schellemeisje. wat je toen nog
in de groot e huizen aan de Bocht
noodig had want het was bij ons een
heele wandeling van de keuken naai
de voordeur en later ben ik ook voor
de keuken geweest omdat mevr.ouw
zaliger dadelijk aan'.me zag dat ik
aanleg voor koken had en wijlen
meneer zei dikwijls dat ik hem nog den
dood aandeed met mijn flensjes, zoo
kon. hij er in eten. maar dat hij er toch
ingebleven is, is niet mijn schuld, dat
is zijn eigen schuld geweest want als je
leeft als die man geleefd hebt....
nou !.... ja, maar nu weet ik niet
meer waar ik gebleven was.... o, ja,
ik was dan zeventien jaar en nog al
flink uit dékluiten gewasschen en, al
zeg ik het zelf, een frissche, jonge
deern en toen ik een boodschap voor
mevrouw zaliger in de Leidschestraat
moest doen, werd ik door een
aardigen meneer aangesproken maar mijn
moeder had me altijd gewaarschuwd
voor aardige heeren op straat.
Toen ik op mijn gemak al mijn
boodschappen gedaan had, stond hij
nog te. wachten en het was een
tooneelspeler en hij maakte me wijs dat ik
alleen al door mijn loopen, want ik heb
altijd mijn voeten goed neergezet, dat
moet ik zeggen, en dat had hij direct
opgemerkt, dat ik alleen al door mijn
loopen en staan als voor het tooneel
geboren was en dat hij kans zag mij
een plaats op het Lcidscheplein te
bezorgen want. hij kende meneer
(iompertsz. die er toen alles tv zeggen.
had, zooals ik bij mevrouw zaliger
wel eens hoor.de vertellen als -/.ij 'het
aan tafel over het tooneel luidden.
heel goed en hij zou me d«« kunst
heelemoal leeren en dun moest ik maar
eens bij hem komen, inde Kerkstraat.
waar hij woonde, muur ik ben niet
gegaan en achteraf heb ik er wel eens
spijt van gehad en als ik dun zoo op
mijn vrij kaart j i- in de parterre zat.
en de dames zag spelen, dan dacht ik
wel eens: 7.00 luid ik het ook gekund
en is iedere vrouw van huis uit niet
eigenlijk een comediante en dwingen
de mannen je er niet toe tooneel te
pelen?
Ik zat erg hoog en naast me
zat een oude meneer die de vorige
schouwburg, die van voor den brand,
nog gekend had. en hij zei dat daarin,
heel boven, achter de-allerhoogste, rij,
nog een rij was waar je Voor -een.
dubbeltje zitten kon en er was een
richel waar de dubbelt jesgasten tegen
aan leunden en vandaar, zei die meneer
die erg spraakzaam was. de uitdruk
king tuig van de richel" en als hij
het mis heeft, lieg ik in commissie en
ik kon van mijn plaats net kijken in
de loge waar vroeger de Raad van
Beheer zat en wat zijn de tijden tóch
anders geworden. Wijlen meneer was
er lid van en hij zei altijd dat het hem
heel wat geld kostte en waarom doe
je het dan, man, hoor ik mevrouw
zaliger nog vragen en dan draaide hij
met zijn oogen en zei dat je voor de
Kunst wat moest over hebben maar
ik heb hem eens in liet Vondelpark
gezien met een jong actricetje en ik
ducht zoo bij me'zelf het mijne t-r van
en wat zat er niet een deftigheid toen
in die loge ! De halve Bocht, Later
Wt-rd het''t Willemspark toen in <le
Bocht de klad al was en. al die mooie
huizen omgebmiAvd Werden, tot leelijke
kantoren en die oude meneer naast
me. die zoo aardig sprak, vroeg me. of
ik ..de zoete Xero" er wel eens had
zien zitten en ik wist niet wie hij be
doelde en hij zei dut d»- acteurs z,oo
meneer van Loghein noemden die er
toen de lakens uitdeelde en Ixij had het
over Louis .Bouwmeester die in, zijn
kleedkamer'een. reelam»' van Moukey-'
brand ophing toen meneer (iompertsz
hem'niet.nog eens een voorschot wou
geven en er toen wat onder schreef
waardoor hij meteen zijn ontslag
kreeg of inoest nemen en t oen is hij
juin het zwerven begonnen tot zijn
dood toe en hij had Burgemeester den
Tex er nog zien zitten die door Sophie
de Vries, de moeder van Fietje de
Vries, als ik het, zoo zeggen mag. de
zuster van meneer Henri van. ..de
Jonge Jan", nog toegesproken is toen
zij Pietemei was en na hem zat «>p
Xieuwsjaarsavond Burgemeester van
Tienhoven er en toen was mevrouw
Chrisje Poolman, de grootmoeder van
den jongen meneer Jan C. déVos.
Pieternel en meneer Prits Sóhulze was
Thomasvaer n na Burgemeester van
Tienhovcn kwam Burgemeester
Vening Méinesz die nog minder lachte
dan Buster Keaton op de film en toen
was mevrouw Poolman nog altijd
Pieternel want je wordt oud op het
tooneel, ouder dan als Burgemeester,
geloof ik, en met wethouders is het net
zoo en dokter Vos mag wel een beetje
oppassen met zijn gezondheid want ik
vind dat hij er niet goed uitziet een
beetje weggetrokken en toen
hadden wij Burgemeester van Leeu
wen op het presenteerblaadje en er
kwamen andere Pieternellen en al die
Burgemeesters. werden bejubeld en
bedicht en waren de
Nieuwjaarsgroeten van meneer Keydiiur niet
beroemd die toentertijd de hoofd
dichter zoo'ii beetje was en toen de
Schouwburg aan de gemeente kwam,
zat de deftigheid'er niet meer en dan
zat aan den overkant van de loge van
tien Burgemeester on. van. de wethou
ders, de Kunst-commissie met de
hooftlambtenareii en dat was o«»k een
mooi uitziehr.dat je dan, van boven
had en die aardige, spraakzame meneer
miast me. vlak bij waar vroeger het
tuig van do richel /.ut. vertelde me ook
nog dat er eens een wethouder voor
de'Kunst was die erg grtiag achter op
het tooneel neusde, vooral uls er jonge
actiieetjes stonden »1* engeltjes ge
kleed met niet veel om of aan en dat
op 'een avond meneer AVilk-m 1{< «yaards
die hem niet van aimzieix kende, hem
tusschen de coulissen vond en. brulde:
meiieerrr. meneerrr ! Wat doet u
lüerrrr? Derrrr uit ! Derrrr uit ! ! '."
en dat die wethouder voor de Kunst
het hem nooit vergeven heeft. En toen
ging het scherm t»p en. toen zrtg ik een
stuk dat ik vijf en twintig jaar geleden
ook gezien heb. ik geloof met meneer
3reunter en'.mevrouw van Korlaar en
al die anderen, een echt jubileumstuk,
dat moét ik zeggen ! En meneer
Boissevain hield een redevoering en
weer dokter Vos niet. Wat beteekent
dat toch? Ik maak ine werkelijk
ongerust!...'.'
DE ZILVER VOS
Ceintuurbaan 137
AMSTERDAM Z.
Telefoon 22246
HET VERTROUWDE ADRES
VOOR
BONTWERKEN
.
11