Historisch Archief 1877-1940
r ?
i:]
'h l
8
De Groene Amsterdammer van 15 September 1934
No. 2989
9
schrift soo
met n pen l
rt
Een nieuwe
fvmSHARP
? Met de EVERSHARP vulpen met verstel
bare punt kunt Uvan zeer fijne tot zeer vette
lijnen of letters schrijven. Voor ieders hand
schrift en voor elk werk is deze EVERSHARP
geschikt: U kunt er brieven mee schrijven
en adressen op pakjes, U kant haar gebruiken
voor penteekenen, voor fijn cijferschrift, voor
muziekschrift, voor doorschrijven enz.
? Het geheim ligt in het kleine schuifje op
de pen, dat de puntdikte en den inkttoevoer
regelt en dat gemakkelijk te verstellen is.
? U kunt de. EVERSHARP pen met verstel
bare punt bij Uw boekhandelaar probeeren
en indien daar nog niet voorradig kunt
U gebruikmaken van ons
GRATIS PROEFAANBOD
Zendt U dezen bon ingevuld aan:
BUKMAN & SARTORIUS. Rokin 17. Amsterdam.
Wij zullen U dan medcdeelen.hoe U de EVERSHARP
vulpen met verstelbare punt gratis kunt probeeren.
NAAM-?.ADRES:
G
JAARBEURS-UTRECHT 11-20 SEPTEMBER
(ZONDAG 16 SEPTEMBER IS DE BEURS^GESLOTEN)
TOEGANGSKAARTEN AD f 1.- (MET 5O % REDUCTIE
OP HET TERUGREISBILJET) ZIJN VERKRIJGBAAR
BIJ DE REISBUREAUX EN ALLE STATIONS
VAN DE NEDERLAN DSCHE SPOORWEGEN
EEN OPMERKELIJK SUCCES:
JAN VELDMAN
DE STEENEN GROEIEN
Wat de pers zegt van dit boek:
De Haagsche Post".
Veldman is een schrijver van ras. Zijn boek is een opmerkelijk rijp debuut.
Nieuwe Rotterdamsche Courant.
... .Daarom, als dit alles bewust is geschied, dan valt hier een gaaf geheel
te waardeeren....
De Groene Amsterdammer.
; Zijn boek is sterk en merkwaardig....
De Telegraaf. ? - ? ?
; Met talent is het leven van den boer Geert beschreven....
fe Tijd.
l ....wie den kijker gericht houdt op het litteraire uitspansel om nieuwe
Sterren te ontdekken, zal eenigszins benieuwd blijven speuren naar de tweede
Verschijning van dezen naam.
Algemeen Weekblad.
. Maar.... Veldman behoort nu eenmaal niet tot de litteraire bonzen"
daarom zal hij erop wachten moeten tot het publiek hem ontdekt; zooals het ook
den jongen Fabricius ontdekt heeft
Delftsche Courant.
Dit boek heeft ons geboeid door de schets der personen, maar ook door den
Stijl van den schrijver .'
^fieuwsblad van het Noorden. .
i Op goed aangevoelde wijzs beschrijft Veldman in dezen roman de typische
toestanden en gewoonten op een klein dorp, temidden van het boerenleven.
BEGRAFENIS VEREENIGING
N.v. Meubelmagazijn Eden1
Molsteeg ^- Amsterdam
BOEKENKASTEN
COMPLETE BADKAMERS
in eenvoudige en luxueuse uitvoeringen
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447
W. H. POLMAN
TUINOVERTOOM 526 - Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
VER W EEG EN & KOK
AMSTERDAM
Kal verst raat 86?90
DEN HAAG
Noordeinde 64c
LEDERWAREN REISARTIKELEN
VARKENSLEEREN
SUITCASES
PRIJZEN VAN F 32.50 AF
IN LENGTEN
VAN 65-80 cM
WELBETER - NIET DUURDER
HEERENKLEEDING VOOR
VAD E R EN ZOO N
TOT REDELIJKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEtLICEWEG ? TELEFOON 37271
Toen Vader zoonlief had bewogen
Ook naar SCHAKEL" toe te gaan
Kwam zijn naam bij vaste klanten"
Op den HEIU8EWEÖ" te staan.
ABONNEMENTSPRIJS
VAN
DE GROENE
AMSTERDAMMER
per jaar, bij vooruitbeta
ling franco per pose:
Voor Nederland. . . .f 10.
NeH.-lndiïp/mail . 13.50
p/zeepost . 10.
ab. binnen ;uropa 11.50
uitgezonderd:
Lngeiand-ltaliü- . )
Zwitserland . . jj
Amerika 13.50
Zuid-Afrllci 11.50
l
tl
ft
., 13.50
Fostgiro. l .
Gemeentegiro.
No. ? 72880
.??G.IOOO
Zes volle uren
HET FEEST VAN DEN STADSSCHOUWBURG
GOGOLJ'S ,,REVISOR"
Dramatische kroniek Henrik Scholte
Het jarebouw en het Spectacle coup£
Ons tooneel heeft dit met don algomeenen
ecouomischen toestand gemeen, dat men soms voor sterk
protectionistische maatregelen niet meer dient
terug te schrikken. Op zichzelf genomen was er
misschien niet zoo heel veel aanleiding om het
veertigjarig bestaan] van Springer's gebouw, dat
van buiten ook een station uit de zalige jaren
negentig had kunnen zijp, met zooveel feestbetuon
en een complete Tooneel Zes-Uursche te herdenken.
Het gebouw stond er om zoo te zeggen vanzelf
wel veertig jaren en herwerd vele malen zoowel ex
concreto alsook als metafoor voor wat men er
binnen speelde, vervloekt. Maar blijkbaar om het
begin van het seizoen en de première van de
spelende vereeniging een beetje fleur bij te zetten.
sloeg .men destijds gaarne de handen ineen. En ziet
het resultaat: behalve een première in groot for
maat, een juweeltje van een tooneeltentoonstelling.
waarin men uren kan doorbrengen al was het alleen
maar om te leeren dat het altijd met het tooneel
precies zoo gesteld was als wij meenen ontdekt te
hebben dat het nu is (en ik verzoek mijn lezers dit
te willen beschouwen als een bewijs uit hot onge
rijmde dat het tooneel onsterfelijk is), behalve dus
deze meesterlijk verzamelde staatsstukken van de
vluchtige aller kunsten kregen wij tevens een
,,spectacle coupé": een doorsnee van het tooneel
van vier generaties. De man, die dat idee voor het
eerst geopperd heeft, verdient een lintje, als hij het
hebben wil of niet al heeft. Want hier zag men,
zelfs in de kleine en soms a l'improviste geënsce
neerde fragmenten, ten voeten uit de gestalten
herleven, die dertig jaar lang het eerste tooneel des
Jands bevolkten. Men zag hoe wél zij het deden,
.hoeveel wij later verguisden. Men zag ook,
eenigszins meedoogenloos door de koude wet der con
trasten, hun klassificeering, hun historische plaats.
Met dat al zaten wij van kwart over zeven tot
twee uur 's nachts in onze stijve frontjes. Men had
in dien tusschentyd van Amsterdam naar Gronin
gen en terug kunnen reizen. Maar wat beteekent
dit record wanneer de vijf-en-tachtigjarige Theo
Mann-Bouwmeester de kracht toonde om het
heele feest van het begin tot hét einde met haar
tegenwoordigheid op te luisteren en aan het slot
met haar nog altijd zoo sterk persoonlijke stem
eenige woorden te uiten, waarbij ons heele tooneel
: evenals bij dezen heelen avond'?baat moge
vinden? Of wanneer midden in den nacht, bij wijze
'4, f
van onverwachte verrassing, een bijna
negentigjarige haar oude rol als Rosa ia de ..Vijf Frank
forters" bleek te hebben opgenomen? Met welk een
onverwoestbare vitaliteit, onze oude actrices eigen,
bewezen Theo Mann en Eveline van
BeemKapper hoe men jubilea heeft te vieren ! En inder
daad werd op .deze wijze de gansche avond een
manifestatie voor het tooneel en een deugdelijke
steun voor haar getrouwen, waarover niemand
rouwig zal hoeven te zijn.
Het aandeel van de
Tooncclverceniglng
Het aandeel van de Amstordamsche Tooneel
vereeniging bestond in een uitermate zuiver door
werkte en diep-doordachte première van Gogolj's
Revisor", een stuk dat telkens weer, ondanks zijn
ouderdom, ondanks zijn al te ouderwetsche theater
techniek zijn eigen onsterfelijkheid bewijst. Het
moge in den eigenlijken zin geen tooneel van dezen
tijd zijn, het laat althans een uitermate actueele
en ons ook in zijn symbolische afspiegeling der
werkelijkheid ten volle treffende interpretatie toe.
Het is immers niet onmogelijk, dat een zekere ver
moeidheid in den toeschouwer ten aanzien van de
specifieke middelen van het tooneel als creator der
illusie een gemis aan spontane toegeeflijkheid voor
zijn tekortkomingen met zich meebrengt. De
geringere aantrekkelijkheid van vele ..klassieken",
nadat zij reeds lang innerlijk waren uitgehold, was
daarvan een symptoom. De theaterbezoeker van
heden oordeelt cgocentrischer. hij komt minder uit
zijn gewone doen en eischt blijkbaar ook een sub
jectievere instelling van den. acteur. Bloote vir
tuositeit van spel voldoet evenmin meer als het
historisch belang van een stuk. Men wil het levend
en voor zijn eigen plezier zien opgediend.
Vandaar ook. dat de Amsterdamsche
Tooneelvereetxiging er goed aan gedaan heeft, een groot er
respect voor den materieelen zin van het drama
dan voor de formeele waarde van den tekst te
toonèn. Indien de ,. Revisor" klassiek is. dan is /ij
zulks niet als een onaanrandbaar gedicht, doch
juist om haar polemische en offensieve waarde.
Gogolj heeft er geen blijspel van willen maken, al
werkte hij het uit in den drukken, grotesken vorm
der satyre, die de Russen, wanneer zij niet in een
kwijnend weeklagen over hun eigen ziel weg zinkeu,
eigen is. Maar hij heeft, juist met het tooneelmasker
voor, een goed deel van zijn tijd willen ontmas
keren. Hij heeft een samenleving aan de kaak
gesteld, die als zoodanig even onsterfelijk als
actueel is. Indien men het stuk slechts op de juiste
wijze ,. vertaalt", niet alleen in letterlijken tekst
doch vooral in stijl van spelen, dan ziet men dunkt
mij den geraffineerden opzet, de fantast isch-reëele.
Daumier-achtige caricaturen maar des te feller en
mert leeft er in mee. Heel dit kliekje menschen.
van den dommeu burgemeester af tot de zotste
kleine notabelen in het corrupte stadje toe, wordt
onbarmhartig in zijn hemd gezet en het meester
schap van Gogolj ligt juist in déenorme, bijna
mystische troeven die hij achter de hand houdt,
juist voldoende achter de hand om er mee te
kunnen dreigen: de ontzettende misère van de
slachtoffers achter deze schunnig elkaar dekkende
bloedzuigers, welke slachtoffers bijna als zwijgende
vizióenen op het hoogtepunt de kamer binnen
dringen. En ook de komst van den eigenlijken
revisor aan het slot: een slechts aangeduide komst.
Men weet niet wat de eigenlijke revisor met hen zal
doen, of hij hun spel meespeelt of de troep voor
de vierschaar zal sleuren. Voldoende is, dat deze
aterlirigen zichzelf in hun angst voor den
pseudorevisor al zoodanig blootgegeven hebben, dat wij
zelf die vierschaar kunnen zijn. En in deze, sterk
sociaal getinte interpretatie komt dan ook de rol
van den pseudo-revisor het prachtigst tot zijn
recht : een kleinere schooier dan de anderen, een
onbezorgd oplichtertje. dat min of meer zijns
ondanks een kaartenhuis ineen deed storten.
Wilh. Duymaer van Twist
Oscar Tourniaire
Van Dalsum's regie
Albert van Dalsum's regie was hiermee op haar
allerbest. Het fonkelde en het detail kwam breed
en met de scherpste lijnen eener menschelijke
caricatuur gesneden tot zijn. recht. In den stijl.
waarin hij het speelde, hoorde natuurlijk ook een
massa Russische groteske thuis. Het was een ver
tooning in een eigen sleutel, een in den goeden
zin van het woord onnatuurlijke vertooning: op
en top theater. Niet elke speler kon zich derhalve
voetstoots aan de sterke regie gewonnen geven, niet
iedereen bezat daarvoor de complete macht
deitransformatie. Zoo bleef de hoofdrol van Oscar
Tourniaire wat te plomp en te mat tevens. Paul
Storm als de pseudo-revisor had hier een rol. die
hem eerst wat te hoog scheen te gaan. althans wat
de dramatische vormgeving betreft. Maar hij over
trof zichzelf in zijn groote dronken scène met zijn
prachtige opsnijders-verhalen en zijn schuwen angst
voor de zich opstapelende consequenties van zijn
dikdoenerij. In het rijk en kleurig gehouden en*
semble waren een paar rollen, die in hun soort en
vooral ook in deze fel-aangezette vertolking tan
volle tot hun recht kwamen: een dikke nietsnut van
Jules Verstraete en een kwasterige intrigant van
Louis van Gasteren, een dwaas en meesterlijk vol
gehouden duet van Frits van Dijk en Jo Sternheim.
een veile madam van Mien Duymaer van Twist.
die hiermee een joyeuse rentree op de Amster
damsche planken maakte. Bij eiken inzet van een
seizoen behoort voorts de verrassing van een
debuut, al is dat de laatste jaren wel'eens uitge
bleven. Maar dit keer kwam de Werkelijke ver
rassing van Max Croiset als een met brillante
fantasie en tegelijk zuivere beheersching van den
vorm gespeelden Oosterschen koopman. Een groote
belofte, en eigenlijk ai meer dan dat.
Stemmen uit het verleden
Toen volgde, als inzet van het kleurige en bonte
speet acle coupé, dan dat zeldzaam experiment van
dertig-jaar-in-eenen. van wijlen Boumeester af.
Er leef die een brok tooneelgeschiedenis in
bliksemsnelle contrasten: aan den toeschouwer
werd daardoor misschien meer gegeven dan de
tooneelspeler kwijt wilde zijn en een objectieve
beoordeeling van zulke fragmenten is natuurlijk
niet wel mogelijk, daar men er te licht het
ontbrekende naar vast-gezette oordeelen bij denkt.
Maar toch, welk een boeiendekaleidoscoop, temeer
waar n restltaat boven verdenking staat: de
eerbied voor het talent, dat in den Xederlandschen
tooneelspeter. elk naar zijn eigen aard en van
zijn eigen tijd. oiiverzwakt voortleeft en zijn
voortdurende* uiting zoekt.
\