De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 22 september pagina 2

22 september 1934 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

i h j; * \ \ 1; ,1 Is het leven aan boord gevaarlijk? BRANDWEERCOMMANDANT GORDIJN GEEFT HET ANTWOORD .\<t onze intfrrieiCH niet de leidere run onze scheeprtiurttnu(dnchappijen orer het brandgevaar tifin boord run de groote oeeaanxtootnertt. hebben tri j geineend «/of d (c doen den eominaiidant der A umtcrilttniwhc brandweer C. (iordijn J r. naar zijn tneening te rnigen orrr het brandgevaar aan boord en de middelen om dot ie verminderen. Connnanihint (Iordijn irati zoo welwillend, dit in het hierrttlgendc artikel te doen. Brandgevaar op passagiersschepen heeft den laatsten lijil in bijzondere mate on/e aandacht ? getrokken. Dit gevaar aan boor»! van die schepen is inderdaad niet denkbeeldig. Verschillende oory.aken leiden daartoe. J let ligt voor de hand, dat dit gevaar als regel grooter /.al zijn dan het brandgevaar, dat verbonden is aan het verblijf in. gebouwen, bijv. in een hotel. Breekt er een brand \iit in een hotel, dan hebben de bewoners de gelegenheid, als regel, langs ge bruikelijke gangen en trappen naar den openbaren weg te vluchten, alwaar een leger van mensehlievenden gereed staat om luilp en bijstand te verleeiien. Aan boord zijnde is het de reddingsboot, die neer gelaten moet worden in open zee. wellicht in een stormachtigen nacht. Indien men. nu weet hoe de massa zich gedraagt als het gaat. om lijfsbehoud en men kent de ver schrikkingen van een paniek, dan zal het duidelijk zijn. dat alleen reeds de panische schrik, die zich van de opvarenden meester maakt, tot ernstiger gevolgen kan leiden dan die. welke door het brand gevaar worden veroorzaakt. De wenschelijkheid ligt daarom zeer voor de hand. schepen zoo brandveilig te bouwen, dat brandgevaar van een omvang, die tot het in allerijl verlaten van het schip moet leiden, uitgesloten zou dienen te zijn. Dit is echter kwalijk te verwezenlijken. f n de eerste plaats voert het passagiersschip als regel groote hoeveelheden lading mede. bestaande uit allerlei koopmansgoederen en bagage. Deze kunnen bestaan uit min of meer en ook zeer brandEXPOSITIE HOOFDMAGAZIJN WAGEN STRAAT D E N H A A G MODELFLAT MEUBELEN EN STOFFEERING COMPLEET VOOR 1550.TOEGANG VRIJ gevaarlijke stoffen en een bedreiging vormen voor het schip. Voorts heeft ineu met de noodzakelijkheid rekening te houden «lat de ruimte, die het schip inneemt, zoo viiordeelig mogelijk wordt benut. Dit leidt er toe. dat aan gangen eix trappen naar breedte en aantal niet die eischen gesteld kunnen worden, welke men in het belang van de veiligheid wel zou vreuseheil. Ook de inrichting van het schip is zot», dat een waar doolhof ontstaat van. gangen, trappen en trapje*, waarin men goed den weg moet weten om een goed heenkomen te vinden. Eischen van het reizend publiek Dan is er voorts het publiek, dat zeer hooge eischen stelt aan de accommodatie. Dit publiek staat gereed om na een onheil de meest felle aan klachten te doen. Indien een scheepvaartmaat schappij echter volkomen het zwaartepunt op de veiligheid zou leggen en af zien van de weelde, die het leven aan boord van passagiersschepen ken merkt, dan zou ditzelfde publiek de schepen van die maatschappij negeeren en aan de'andere, welke die accommodatie en weelde bieden, de voorkeur geven. Eer zesdaagschen wielerwedstrijd bezoekend.werd ik getroffen door vrouwen, die hun keel heesch schreeuwden om renners aan te moedigen wien het reeds groen en geel voor de oogen werd om voor te blijven of niet achter te komen. Ik kmeg zoo'a, behoefte om aan die vrouwen te vragen: ..zoudt ge het ook doen als het uw zoon was?" om haar de zaak ook eens van een anderen kant te laten bezien. Zoo zou ik ook aan de modieus gekleede moeder. die de luxe van het passagiersschip noodig vindt. willen vragen: ..zoudt ge niet liever die luxe laten varen als ge daardoor meer zekerheid Ixad niet straks uw kinderen in het grootste gevaar te weten?" Hiermede wil ik allerminst zeggen, dat de hoeren niet evenzeer op de accommodatie en luxe gesteld zijn. I n beide gevallen heb ik over de vrouw als moeder gesproken, omdat ik daarmede de fijnste snaren tref. Men wil zich van mij als brandweerman, die weet hoe het in een brandend schip toegaat, en welke doodsgevaren., kunnen, dreigen, wel voorstellen, dat ik. vooral als" ik zou reizen met vrouw en kind. ook tegen denzelfden vaarprijs genoegen zou nemen met belangrijk minder luxe. zelfs met ijzeren stoelen, kasten, tafels. ledikanten, metalen of andere wanden, be kleed, beschilderd of op andere wijze versierd met niet zoo van verfijnden smaak getuigende, doch onbrandbare stoffen. Het is mij waarlijk liever dan de mogelijke aanblik van een ver drinkende vrouw of een gestikt of door brand wonden geliavend kind. Als regel bestaat er echter bij zoo velen in de eerste plaats belangstelling voor een gezellige jazzband en. de eerdergenoemde accommodatie en luxe. Het ware te wenschen, dat de belangstelling in de eerste plaats uitging naar datgene, wat een ieder in acht behoort te nemen om brand te voorkomen en noodig heeft te. weten en te doen in geval van brand en dat het publiek het de scheepvaartmaatschap pijen minder moeilijk zou maken om hun schepen meer brandveilig te doen bouwen en inrichten. Want dit mag met zekerheid worden aangenomen, dat de scheepvaartmaatschappijen in hun streven om zooveel mogelijk met de veiligheid reJcening te houden, worden gehinderd door de hoog gestelde eischen van het publiek. Middelen ter voorkoming van brand Wat nu de bestaande veiligheid betreft, weten wij, dat reeds vele maatregelen zijn genomen. Zy C. Gordijn Jr. zijn genoemd in de dooi- dit blad eerder gehouden enquête. Deze maatregelen kunnen veel bijdragen tot voorkoming en vermindering van brandgevaar. Maar als brandweerman weten wij ook. dat het vuur een buitengewoon verraderlijke vijand kan zijn, wiens wegen en .kracht vaak onberekenbaar zijn. Vooral, in een schip met zijn vele trek- en rook kanalen, waar rook en vlammen doorheen gezogen worden en met zoo velerlei brandbare .stoffen. Wij weten ook. hoe bijna onmenschelijk zwaar het is zoo'n, vuur te bestrijden. Kn wij weten ook. dat verbranding de verbinding van brandbare stof met de zuurstof der lucht is en brand zonder brandstof niet mogelijk is. Dit leidt ons tot de roneluaic. dat cer^t dan een? hooge grand run rciliyhcid bereikt kan worden, 'indien het yebriiik run brandbare Htoifcn tot hel uiterste >ni,ninntm wordt beperkt. Dit in toepas sing ie brengen sal roor de schccjiraurtntaatfirhappijen eerst mogelijk worden als het publiek niet alleen yenoegtn icil na>nen. doeh ook de voorkeur zal geren aan die schepen, n-aarran de eisehenaandeaesthetiea gesteld niet rerde zijn gegaan dan met onbrandbare stoffen kan worden be-reikt. In dat geval blijft het gevaar van brand in de laadruimen, machinekamers, oliebunkers over. Deze gevaren blijven echter ver beneden die. welke titans, ter wille van de passagiers en hun eisclien. bestaan. C. GORDIJN Jr. Commandant van de Brandweer te Amsterdam AAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN wordt verzocht bij hun bijdragen een gefran keerd briefomslag met adres van den afzender in te sluiten. MILLIOENEN-NOTA Teekening door L. J. Jordaan "% «?- *? *v-,--;j5?*«fe "- ? ? . r. -?; "^ v^ * -*'*"«?.»,£ . ^&&Sei%% r?$z&g%£ (immw ? ?M-$&r Naar lager niveau'

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl