Historisch Archief 1877-1940
i
h
j;
*
\ \
1;
,1
Is het leven aan boord gevaarlijk?
BRANDWEERCOMMANDANT GORDIJN
GEEFT HET ANTWOORD
.\<t onze intfrrieiCH niet de leidere run onze
scheeprtiurttnu(dnchappijen orer het brandgevaar
tifin boord run de groote oeeaanxtootnertt. hebben
tri j geineend «/of d (c doen den eominaiidant der
A umtcrilttniwhc brandweer C. (iordijn J r. naar zijn
tneening te rnigen orrr het brandgevaar aan boord
en de middelen om dot ie verminderen.
Connnanihint (Iordijn irati zoo welwillend, dit in het
hierrttlgendc artikel te doen.
Brandgevaar op passagiersschepen heeft den
laatsten lijil in bijzondere mate on/e aandacht
? getrokken.
Dit gevaar aan boor»! van die schepen is
inderdaad niet denkbeeldig. Verschillende
oory.aken leiden daartoe.
J let ligt voor de hand, dat dit gevaar als regel
grooter /.al zijn dan het brandgevaar, dat verbonden
is aan het verblijf in. gebouwen, bijv. in een hotel.
Breekt er een brand \iit in een hotel, dan hebben
de bewoners de gelegenheid, als regel, langs ge
bruikelijke gangen en trappen naar den openbaren
weg te vluchten, alwaar een leger van
mensehlievenden gereed staat om luilp en bijstand te
verleeiien.
Aan boord zijnde is het de reddingsboot, die neer
gelaten moet worden in open zee. wellicht in een
stormachtigen nacht.
Indien men. nu weet hoe de massa zich gedraagt
als het gaat. om lijfsbehoud en men kent de ver
schrikkingen van een paniek, dan zal het duidelijk
zijn. dat alleen reeds de panische schrik, die zich
van de opvarenden meester maakt, tot ernstiger
gevolgen kan leiden dan die. welke door het brand
gevaar worden veroorzaakt.
De wenschelijkheid ligt daarom zeer voor de
hand. schepen zoo brandveilig te bouwen, dat
brandgevaar van een omvang, die tot het in allerijl
verlaten van het schip moet leiden, uitgesloten zou
dienen te zijn.
Dit is echter kwalijk te verwezenlijken.
f n de eerste plaats voert het passagiersschip als
regel groote hoeveelheden lading mede. bestaande
uit allerlei koopmansgoederen en bagage. Deze
kunnen bestaan uit min of meer en ook zeer
brandEXPOSITIE
HOOFDMAGAZIJN
WAGEN STRAAT
D E N H A A G
MODELFLAT
MEUBELEN EN
STOFFEERING
COMPLEET VOOR
1550.TOEGANG VRIJ
gevaarlijke stoffen en een bedreiging vormen voor
het schip.
Voorts heeft ineu met de noodzakelijkheid
rekening te houden «lat de ruimte, die het schip
inneemt, zoo viiordeelig mogelijk wordt benut. Dit
leidt er toe. dat aan gangen eix trappen naar breedte
en aantal niet die eischen gesteld kunnen worden,
welke men in het belang van de veiligheid wel zou
vreuseheil.
Ook de inrichting van het schip is zot», dat een
waar doolhof ontstaat van. gangen, trappen en
trapje*, waarin men goed den weg moet weten om
een goed heenkomen te vinden.
Eischen van het reizend publiek
Dan is er voorts het publiek, dat zeer hooge
eischen stelt aan de accommodatie. Dit publiek
staat gereed om na een onheil de meest felle aan
klachten te doen. Indien een scheepvaartmaat
schappij echter volkomen het zwaartepunt op de
veiligheid zou leggen en af zien van de weelde, die
het leven aan boord van passagiersschepen ken
merkt, dan zou ditzelfde publiek de schepen van
die maatschappij negeeren en aan de'andere, welke
die accommodatie en weelde bieden, de voorkeur
geven.
Eer zesdaagschen wielerwedstrijd bezoekend.werd
ik getroffen door vrouwen, die hun keel heesch
schreeuwden om renners aan te moedigen wien het
reeds groen en geel voor de oogen werd om voor te
blijven of niet achter te komen. Ik kmeg zoo'a,
behoefte om aan die vrouwen te vragen: ..zoudt ge
het ook doen als het uw zoon was?" om haar de
zaak ook eens van een anderen kant te laten
bezien.
Zoo zou ik ook aan de modieus gekleede moeder.
die de luxe van het passagiersschip noodig vindt.
willen vragen: ..zoudt ge niet liever die luxe laten
varen als ge daardoor meer zekerheid Ixad niet
straks uw kinderen in het grootste gevaar te
weten?"
Hiermede wil ik allerminst zeggen, dat de hoeren
niet evenzeer op de accommodatie en luxe gesteld
zijn. I n beide gevallen heb ik over de vrouw als
moeder gesproken, omdat ik daarmede de fijnste
snaren tref.
Men wil zich van mij als brandweerman, die
weet hoe het in een brandend schip toegaat, en
welke doodsgevaren., kunnen, dreigen, wel
voorstellen, dat ik. vooral als" ik zou reizen met
vrouw en kind. ook tegen denzelfden vaarprijs
genoegen zou nemen met belangrijk minder
luxe. zelfs met ijzeren stoelen, kasten, tafels.
ledikanten, metalen of andere wanden, be
kleed, beschilderd of op andere wijze versierd
met niet zoo van verfijnden smaak getuigende,
doch onbrandbare stoffen. Het is mij waarlijk
liever dan de mogelijke aanblik van een ver
drinkende vrouw of een gestikt of door brand
wonden geliavend kind.
Als regel bestaat er echter bij zoo velen in de
eerste plaats belangstelling voor een gezellige
jazzband en. de eerdergenoemde accommodatie
en luxe.
Het ware te wenschen, dat de belangstelling in de
eerste plaats uitging naar datgene, wat een ieder in
acht behoort te nemen om brand te voorkomen en
noodig heeft te. weten en te doen in geval van brand
en dat het publiek het de scheepvaartmaatschap
pijen minder moeilijk zou maken om hun schepen
meer brandveilig te doen bouwen en inrichten.
Want dit mag met zekerheid worden aangenomen,
dat de scheepvaartmaatschappijen in hun streven
om zooveel mogelijk met de veiligheid reJcening te
houden, worden gehinderd door de hoog gestelde
eischen van het publiek.
Middelen ter voorkoming van brand
Wat nu de bestaande veiligheid betreft, weten
wij, dat reeds vele maatregelen zijn genomen. Zy
C. Gordijn Jr.
zijn genoemd in de dooi- dit blad eerder gehouden
enquête. Deze maatregelen kunnen veel bijdragen
tot voorkoming en vermindering van brandgevaar.
Maar als brandweerman weten wij ook. dat het
vuur een buitengewoon verraderlijke vijand kan zijn,
wiens wegen en .kracht vaak onberekenbaar zijn.
Vooral, in een schip met zijn vele trek- en rook
kanalen, waar rook en vlammen doorheen gezogen
worden en met zoo velerlei brandbare .stoffen.
Wij weten ook. hoe bijna onmenschelijk zwaar
het is zoo'n, vuur te bestrijden. Kn wij weten ook.
dat verbranding de verbinding van brandbare stof
met de zuurstof der lucht is en brand zonder
brandstof niet mogelijk is.
Dit leidt ons tot de roneluaic. dat cer^t dan
een? hooge grand run rciliyhcid bereikt kan worden,
'indien het yebriiik run brandbare Htoifcn tot hel
uiterste >ni,ninntm wordt beperkt. Dit in toepas
sing ie brengen sal roor de
schccjiraurtntaatfirhappijen eerst mogelijk worden als het publiek
niet alleen yenoegtn icil na>nen. doeh ook de
voorkeur zal geren aan die schepen, n-aarran de
eisehenaandeaesthetiea gesteld niet rerde zijn
gegaan dan met onbrandbare stoffen kan worden
be-reikt.
In dat geval blijft het gevaar van brand in de
laadruimen, machinekamers, oliebunkers over.
Deze gevaren blijven echter ver beneden die. welke
titans, ter wille van de passagiers en hun eisclien.
bestaan.
C. GORDIJN Jr.
Commandant van de
Brandweer te Amsterdam
AAN INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
MILLIOENEN-NOTA
Teekening door L. J. Jordaan
"% «?- *?
*v-,--;j5?*«fe
"- ? ? . r. -?; "^
v^ * -*'*"«?.»,£ .
^&&Sei%%
r?$z&g%£
(immw
? ?M-$&r
Naar lager niveau'