Historisch Archief 1877-1940
'?."?
12
De Groene Amsterdammer van 22 September 1934
No. 2990
Droste komt weer met een mooi nieuw album uit: Java l"
een rijk geïllustreerd standaardwerk over dit voor. ons
Hollanders zoo belangrijke eiland. Was Bali", het vorige
Droste-album, reeds een prachtwerk, het album Java l"
overtreft Bali" nog. l September is het verschenen. De
prijs bedraagt slechts 90 et. - U behoeft niet anders te
doen, dan dit bedrag te storten op postgiro-rekening
No. 6850 met vermelding album Java l" om dit schit
terende boek franco thuis te krijgen.
Plaatjes van vorige albums zijn inwisselbaar voor plaatjes
Java l", evenals omgekeerd. Gaarne wordt U een hand
leiding toegezonden, met alle gegevens over het verzame
len der plaatjes voor dit en de vroegere Droste-albums.
Spaart plaatjes voor het album Java F.
NYVERZEKERING-MAATSCHAPPIJ
MERCÜRIÜS"
l " ? '
/ OPGERICHT A 2 1894.
& AMSTERDAM ,C-KEIZERSGRACHT 570.
INBRAAK; BRAND; ONGEVALLEN-EN
WATERLEIDINGSCHADEVERZEKERING
BEGRAFENIS VEREENIGING
TE AMSTERDAM
SAX
CREMATIE
-W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM S26 ? Telefoon 82660
Begrafenissen»Transporten - Crematie»
N.V.
GEBR. BREEN
NIEUWENDIJK No. 172 en 177
HAARLEMMERSTRAAT No. 64
Grootste keuze In Horloges,
Uurwerken, Goud en Zilver
Specialiteit in ELECFRISCHE KLOKKEN
R-EPARATI E-INRICHTINGEN VOOR
UURWERKEN, GOUD EN ZILVER
D. W
E E G E W IJ S '
STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN
GRAFMONUMENTEN
SCHOORSTEENMANTELS
MARMEREN WA8CHTAFEL8
RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEF. 42662.
IS DE KLEINE LUSTELOOS?
Geeft haar clan eens een poosje Ovomaltine!
Eiken dag n of twee koppen en. U zult 't .zien t
Binnen enkele weken huppelt ze weer vroolijk
door het huis!
Ovomaltine is uitstekend voor kinderenen de
groeiperiode!
IN
VANAF
«CENT/*\* //\ fef /*?* 1*1
OVUM/ILT]
VERSTERKT OOK U
i.
k
ir
Een groot filmspeler
CONRAD VEIDT IN THE WANDERING JEW"
Bioscopy I*. J. Jordaan
Een dr MUI In zakformaat
Wanneer men de nog zoo uiteenloopende kwali
teiten der internationale filmfiguren per se wil
vergelijken, dan houd ik persoonlijk Conrad Veidt
voor den belangrijksten filmspeler. Een opmer
kelijke intelligentie, een zeldzaam rijk
expressieregister, maar vooral een altijd, en overal boeiende
persoonlijkheid, maken dezen zeldzamen acteur
tot een cier imposantste verschoningen van het
projevtiedoek. Er is iets in zijn gebaar en allure,
dat alle theatrale uitbundigheid alle
tooneelfoefjes overbodig maakt. Dit ongeloof el ij k sugges
tieve en tegelijkertijd verwonderlijk gevoelige
masker gehoorzaamt aan den geringsten impuls
deze prachtige diepe en rijke stem geleidt ook
de subtielste emotie. Dit alles maakt dat Veidt
'Ach evenals Garbo, die koninklijke rust kan ver
oorloven, welke geen bevangenheid voor het
lynxen-oog van de camera kent en de zoo gevaar
lijke nabijheid van den toeschouwer geen
oogenblik behoeft t*} vreezen. Ik weet niet of ik erge
,,geheimtaal" spreek, wanneer ik beweer, dat
«Heen reeds de verschijning van een Veidt op het
doek, voor den filmgevoelige die intense belang
stelling wekt die fascineerende kracht uit
straalt, welke films-zien tot zulk een apart genot
maakt. Enfin laten we er niet wér over be
ginnen .... door redeneering is deze sensatie nu
eenmaal niet te verklaren.
Men heeft intusschen met Conrad Veidt te Elstree
?oen troef in handen, die voor ieder spel gunstige
kansen biedt.. .. ook al is troevendood niet uit
gesloten. Geen acteur zoo groot of hij heeft (in
de film althans) een weerstand noodig, waar
tegen hij zijn potentie kan ontwikkelen. Deze
we ei stand kun een speler van formaat zijn maar
evenzeer in de persoonlijkheid van den regisseur
gezocht worden. Het- is zeer goed mogelijk, dat
een figuur als Conrad Veidt met hoofd en schouders
boven zijn omgeving uitsteekt en nochtans een
kracht tegenover zich vindt, die men meer voelt
dan aanschouwt: de regie! Het maakt er den
strijd, die ieder goed dramatisch werk dient te
omvatten, niet minder interessant om juist
wijl zij gaat tusschen twee volkomen
ongelijksoortige potenties. Wanneer nu de gelijkwaardige
speler, zoowel als de sterke regie ontbreken, slaat
ook de machtigste filmfiguur in de lucht. Men
heeft alles dan te zeer op n kaart gezet en men
kan hier, mutatis mutandis, door het ontbreken
van iederen anderen spelfactor van beteakenis,
eerst recht van troevendoad spreken.
Conrad Tcidt
De Wandering Jcw" steunt geheel op Conrad
Veidt. Een onpersoonlijke, machtelooze regie
omringt den grooten speletf met een bezetting1 van
onbeduidendheden en plaatst hem in een onsamen
hangende, fragmentarische handeling het
resultaat is: troeven-dood ! De grootsche tragiek
van het zwervende Jooclsche ras, belichaamd in
den eeuwigen Ahasverus, heeft men trachten vast
te leggen in vier volmaakt willekeurige episoden
toevallige bijzonderheden, die iedere
symbolieke grootschheid missen en met de essentie
van het Ahasverus-drama niets van d oen .hebben.
Het eerste deel geeft een lezing van het bijbel
verhaal, die wellicht niet de gebruikelijke is, doch
in ieder geval aanvaard kan worden. Mathatias
spuwt den Heiland in het gelaat en wordt veroor
deeld te leven tot Christus terugkeert. Dan zien
wtf den wandelenden jood duizend jaar later,
bij het begin der kruistochten. Als een onbekend
ridder stelt hij, op een tournooi in het kamp van
den Vorst van Tarente, de machtigste tegen
standers buiten gevecht. Een edelvrouw, die zich
's. nachts aan hem komt geven, verlaat hem na
zyn identiteit te hebben vastgesteld, als onrein.
Vervolgens zien wij Ahasverus terug op Sicili
tegen het eind der dertiende eeuw, als den rijken
koopman Matteo Bottadio. Hij is nu gehuwd,
maar ook deze vrouw keert zich van hem af om
in een klooster te gaan. De vierde episode speelt
te Sevilla in 1560. De wandelende jood is een
bekend en menschlievend geneesheer geworden.
die armen en misdeelden met zijn kennis bijstaat.
Ook hier treedt de onvermijdelijke vrouwenfiguur
op in de deerne Ollalla, die hij geneest vaneen
beenwonde. Zij vereert hem ,.als Magdalena het
Christus deed" en deze vereering doet hem de
nadering van den Heiland en daarmede zijn be
vrijding voorvoelen. Inderdaad verraadt Ollalla
hem, buiten haar weten, door zijn kettcrsche
woorden: ,,It would go hard with Christ to know
His own if He should corne agaih !" aan de Inqui
sitie over te brengen» Hij wordt gearresteerd en na
een korte recht zitting ter dood Veroordeeld. De
brandstapel maakt een eind aan zijn leven en
eeuwenlange foltering.
Men mag er den manuscriptschrijvers niet al te
hard over vallen, dat zij de machtige stof in zulk
oen schamele handeling samenvatten. Het onder
werp staat in zijn epische'grootheid'voorloopig
nog aanzienlijk boven de macht van den gemid
delden scenarist maar het mag ons toch niet
blind maken voor de vernietigende handicap welke
reeds in principe aldus den regisseur hindert.
Wanneer echter deze regisseur blijk geeft met der
gelijke, betrekkelijk simpele speel-eoisoden zelfs
geen raad te weten, daalt onze belangstelling wel
aagstig snel en radicaal. Maurice Elvey nu heeft
van de zaak niet meer weten te maken., dan het
werk van een De Mille in, zakformaat zonder
1 diens banaliteit misschien, doch stellig ook'zonder
diens brillant showman-ship. The wandering Jew"
.werd e.en serie dramatische fragme'nteh, die van
ieder filmbesef gespeend blijken. Nergens is de
drift, de synthethische macht en het penetrante
indringingsvermogenvan de film merkbaar. Wat
wij aanschouwen is een aaneenschakeling van
tooneélgebaren, nog Vertraagd door een volstrekt
theatrale declamatie. Volksmenigten worden ge
drild als Reinhardt-recruten smettelooze deco
raties maken de Bühne-atmosfeer letterlijk voel
baar gerekte dialogen doen voortdurend de
handeling stilstaan.
En temidden van dit alles beweegt zich de
figuur van Conrad Veidt een tragische eenzame
in deze vreemde omgeving , volkomen aan zich
Conrad Veidt en Arme Grey
als Joanne de Beaudricourt
De Wandelende Jood (Conrad Veidt)
zelf overgelaten.... zonder steun, zonder partner.
zonder weerstand. Wat ik Veidt nog nooit heb
zien doen, wordt hem hier opgedrongen: hij speelt
comedie! De scène aan het doodsbed van zijn
geliefde in de eerste episode is van een ontstellende
tooneelmatigheid in de tweede episode ledigt
hij bekers met den nadruk van een Van Dalsum
in de derde lacht hij als een Louis Bouwmeester
in De Kroeg". Alleen in het laatste deel. wanneer
al de coulissen-brouhaha verstilt en de f igxiur van
den berustendeu Ahasverus relief begint te krijgen.
openbaart hij zich in al zijn grootheid en noblesse.
Voor mijn gevoel is deze film leeg. valsch en zwak
maar ik ben in staat haar alles te vérgeven
omderwille van deze phase. Er zijn momenten.
wanneer Veidt zich tegenover de
Inquisitierechtbank bevindt, waarin ons de adem stokt. Al
de tragiek, al de loutering, al de berusting van de
Ahasverusfiguur, die de film met haar hecle
rompslomp van decors en personages niet wist
te suggereeren. openbaren zich dan vol'majesteit
in de figuur van Conrad Veidt. Geen theatraal
gebaar stoort thans den nobelen eenvoud van het
karakter ??geen declamatoriscbe ontboezeming
vernietigt, de illusie. Hier is het den grooten speler
inderdaad gelukt, boven scenario, omgeving en.
regisseur uit te stijgen en het wezen dezer machtige
tragedie in zijn persoon te belichamen.
Zoo wordt zelfs dezo mislukte film
tenslottetoch nog een triomf voor Conrad Veidt. a l kan hij
het werk als zoodanig niet renden.
Het is niet aangenaam een dergelijk oordeel te
moeten uitspreken. Als .grootsch opgezette en
goed-bedoelde poging van een herlevende Britsche
filmkunst, mag een zoodanig experiment mis
lukt of geslaagd niet aan onze deur voorbij
gaan. En Filma" die ons in de gelegenheid stelde
het werk in Holland te zien, had voor haar durf
stellig een beter resultaat verdiend. Het gaat hier
niet meor om een ordinaire, géwetenlooze kitsch
als voorheen maar om de ups and downs van
een energiek omhoog strevende filmkunst. Dit be
seffen wij allen ten diepste maar de feiten zijn
de feiten en het eenige wat wij kunnen doen. is
hopen op een spoedige en volledige revanche.
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROK IN 126 , 5
AMSTERDAM
DOORLOOPEND
TE NTOONOE8TBL0
KUNSTWERKEN VAN
«l O N O E HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
M
?f.!
?
i!'
i-t