Historisch Archief 1877-1940
L/
1-4
14
De Groene Amsterdammer van 22 September 1934
No. 2990
12
i)
Een polls der
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
Is de beste geldbelegging.
H.V.DEHAARLEMSCHE
Leden der directie:
HYPOTHEEKBANK
Mr. A.S. MIEDEMA,
P. H. CRAANDIJK en A. E. THIEKRY DE BYE DOLLEMAN
Pandbrieven £39,640.100.
Hypotheken f 39.662.146 Reserves . . f 1.056.432.
N.V. Bataafschc
Hypotheekbank
AMSTERDAM
Anno 188B
Qoaft uit tegen beurakoens
4 % PANDBRIEVEN
In stukken van
f1OOO,-,f6OOf-en flOO,-.
Coupon* Januari en Juli
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
L MOSSELMAN
Gepl. Maattch. Kap. Fl. 5OO.OOO..
waarop gestort . . . ,,
1OO.OOO.Pandbr. & Hyp. pi.m.
4.4OO.OOO,Reserves pi.m. . . . ,,
29O.OOO.NI Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
4%Pandbrieven 100%
DE GROENE
'*T
AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.70 per
kwartaal (f 0.20 voor in
cassokosten) of f 10.- per
jaar bij vooruitbetaling.
N.V. Bankierskantoor van LISSA & KANN
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Aan- en verkoop en administratie van effecten
Loketten ter berging van waarden
N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Bewind voering ten behoeve van derden
Veiligheid door
hydraulische
remmen
Een
fan de 6 Opeis,
moaellen 1934.
., ,< ir. M L-e^in ~can den
zomer deelnamen aan den
3aaagsctien Harz, bergrit, in welken
zwaren bergrit zij alle zes zonder een
straf punt de ftnith bereikten. Sedertdien
hebben de Opeis 1934 ook in den Internationalen
'it weer opnieuw het oi'e* tuigend bewijs ^eleverrt
?van hun buitenqc'Moon Prestatievermogen en betrouwbaarheid.
Comfort door
afgestemde Teering
^Vr aarschijnlijk zult U zelden genoodzaakt
zijn of er lust toe gevoelen, met U\v
nieuwe Opel een zoo stellen bergweg, als den hier
afgebeelden, af te dalen. Doch zelfs indien U het
doet, dan verzekeren Uw hydraulische remmen U
een volkomen veiligheid, terwijl met afgestemde
veering, de slechtste weg als een biljartlaken wordt.
Een rit in de Opel 1934 is een ongekende sen
satie op het gebied van automobilisme. Indien U
het nog niet hebt geprobeerd, kies dan eerst een
mooien rechten weg met onberispelijk wegdek,
draai daarna plotseling een bijzonder slechten weg
in en Iet dan op de ideale ligging en het
rijcomfort van Uw wagen, ten"evolge van de afgestemde
veering.
Loop eens even bij ons binnen; zonder de min*
ste verplichting Uwerzijds geven wij U een in alle
opzichten grondige demonstratie.
DPELJ934
LET OP DEZE
KARAKTERISTIEKEN ;
1. Asloose voonvielophanging
2. Hydraulische vienvielremmen
3. Stabilisator der achterveering
4. Afgestemde veering
5. Dubbel doorgezet frame
6. Inge bouwden koffer
7. Fisher tochtvrij ventilatie
systeem
Dank zij de G.M.A.C. is het niet
noodig Uw nieuwe Opel contant
te betalen. Laat ons U maar eens
vertellen hoe gemakkelijk U dat
tegenwoordig doen kunt.
GENERAL MOTORS CONTINENTAL S. A.
No. 2990
De Groene Amsterdammer van 22 September 1934
15
De millioenennota
DEFINITIEF MOET DE TERING NAAR.
DE NERING GEZET WORDEN
C. A. Klaasse
Begroot! ngste korten
Wanneer men de begroot ing 1935 wil typeeren
m vergelijking tot de vorige ..crisisbegrootingen"
dan komt men op tweeërlei esscntialia: 1. het
definitief afzien van verdere belastingverhooging,
en 2. het streven naar een, absoluut sluitende be
grooting. De vorige begrootingen waren alle min
of meer een compromis tusschen drie mogelijkheden
bij een niet sluitend budget: verhooging der lasten.
bezuiniging en .openlaten van een deel van het
gat. Die compromis-politiek werd grootendeels
gemotiveerd door de stelling, dat wij ons in een
overgangstoestand bevonden, waarvan nog niet
te «eggen was waarheen die KOU voeren:-herstel van
de oude welvaartsverhoudingen dan wel defini
tieve verlaging van het levenspeil, waarbij het dan
weer kwestieus was of een lager levenspeil ook in
geld uitgedrukt veel lager zou zijn. Wanneer de
depressie alleen maar tijdelijk was. dan_.was het
:a;«?inotiveord de lasten tijdelijk op te voeren en
ffii relatief groot er deel van het maatschappelijk
inkomen voor de kosten van het staatsapparaat
op te eisenen, omdat nu eenmaal ook in elk bedrijf
<-r .,vaste lasten" zijn die in tijden van lagere in
komsten'zwaarder drukken, liet bestuursapparaat
was zulk een bron. Van vaste lasten voor de
volksImishouding.
Maar wanneer men zich blijvend moot
iuschuten op . lagere omzetten, en lagere inkomsten
dnn moet noodwendig ook een vermindering
van de ovorhoad-cost plaats vinden. Met het
oog op die mogelijkheid weidon reeds bezuini
gingen doorgevoerd.
En tenslotte was er in de budget politiek van
voorheen iv»g een element dat uitging van het
tijdelijke karakter der ongunstige
tijdsomstandigJieden'of dat althans bedoeld was nis overgangs
toestand naar oen tijdvak van evenwiclitsherstel
.t us'sc'Ivm tering on noringnl.de begroot ingstekorten.
Tn de eerste jaren van de crisis moet uien
j n dat verband vooral denken aan den afzonder
lijken crisisdienst. gefinancierd uit het
Leeningsfonds 1014. waaruit binnen enkele jaren een o'ver
schot van enkele honderden millioenen werd
opgesoupeerd, hetgeen feitelijk als een evenredig
tekort op den gewonen dienst in die jaren moet
worden beschouwd. In de begrooting 1034 kwam
hot toen al negatieve Leeningfonds niet meer voor.
maar daarbij sloot de gewone dienst dan ook feite
lijk met een tekort van 27 millioen, t.w. het bedrag
voor amortisatie en geconsolideerde schuld, dat
men in dat budget buiten den gewonen dienst heeft
gehouden. Die begrootingstekorten werden, zooals
gezegd, als overgangsmaatregel beschouwd naar
oen toestand van óf herstelde inkomenscapaciteit
of verdere bezuiniging, waarbij men dan als bron
voor nivelleering de overschotten op den gewonen
dienst in de jaren vóór 1030, die een, paar honderd
-millioen bedroegen, kon. beschouwen.
De tering en de nering
Do begroot ing 1035 draagt den Stempel van de
overtuiging, dat het niet meer aangaat aan een
voorbijgaande economische inzinking te denken.
dat dus de overgangstoestand zoo spoedig mogelijk
beëindigd moet worden, dat definitief de tering
naar de nering gezet moet worden, en dat dit
involveert dat geen belastingverhooging meer mag
plaats vinden, dat men veeleer langzamerhand
bedacht moet zijn op vermindering der.
crisislasten al blijft dat dan voor volgende begroot ingen
voorbehouden.
Dat men de belastingen niet verder moet
verhoogen, zal wel door niemand meer bestreden
worden. Ik begrijp alleen niet waarom deze
stelling nu in de millioenennota verdedigd moet
worden met het zwakste argument. De hooge
lasten, aldus de minister van financiën in de
algemeene beschouwingen, vormen een zeer
ernstige belemmering voor het Nederlandsche
volk in den thans zoo moeilijken strijd om het
bestaan. De nijverheid wordt daardoor in liaar
afzet benadeeld, eerstens door de hooge productie
kosten, ten tweede door de verminderde koop
kracht der afnemers die een stijgend deel van hun
inkomen aan den fiscus moeten afstaan. Nu is deze
redeneering, althans voor zoover betreft het.
zwaartepunt waarop zij berust, n.l. de
koopkrachtsvermindering der belastingbetalers, een
zuiver economisch argument tegen hooge belas
tingen, dat er volkomen naast is. liet is al net zoo
iets als met de beroemde
loonsvorhoogingskoopkracht-theorie van Hoosevelt. Inderdaad ver
mindert oen belasting de koopkracht van Sijmen.
maar de staat blijft toch niet op de geheven be
lastingpenningen zitton. hij geeft die ? uit. on do
ambtenaren of wie anders dan ook wenden die
koopkracht aan. ^Belastingheffing blijft dus oen
verschviving van koopkracht. Koodat men tot op
zekere hoogte zou kunnen zeggen, dat belasting
do totale aangewende koopkracht kan verhoogon.
wanneer liet gold. nl. door den staat wél wordt
aangewend hot geen meestal het. go val is
on door den belastingbetaler zou zijn opgeput. Keii
hoogo heffing zal dus vrijwel nimmer do totale ?
koopkracht kunnen verminderen, wel daaren
tegen vermeerderen.' Bij don hcorschenden toestand
is hot waarschijnlijk dat Sijmon, als hij moor aan
den,. Staat moot dokken, minder voor /ich/olf uit
geef t zoodat het ..economisch-nuttig i f f eet" van
hooger belasting nu wol. mot in aanmerking zal
komen, maar op zijn allerongunstigst blijft do
totaio koopkraohtsbesteding er gelijk onder. Hot.
argument van de verhooging dor productiekosten
door hooge belastingen gaat economisch beter op.
Belasting- en, productiekosten
Hoewel vooraf gesteld zij, dat bepaalde be
lastingen de productiekosten ongemoeid laten.
zoodat deze invloed veeleer aan de wijze van
heffing dan aan de relatieve hoogte van do lasten
is toe te schrijven'! Bij een overheersching van
heffingen naar inkomen en winst in het
fiscalestelsel behoeft men deze invloed nauwelijks te
vreezen. Waarbij men tenslotte ook moet bedenken.
dat zelfs elke kostprijsverhooging door belasting
. haar spiegelbeeld vindt in een evenredige meerdere
koopkracht door den Staat besteed. Intüsschen
kan die koopkracht juist door de kostprijsstijging
zich richten naar buitenlandsche producten, zoo
als trouwens ook de export industrie voor den te
hoogen kostprijs geen compensatie vindt in de
koopkracht door den Staat, aangewend. Maar
hiermee begeeft men zich op het terrein der
deflatie. dat veel on veel verder strekt dan alleen
débelastingheffing. Economisch al even zwak is
het argument uit de algemeene beschouwingen.
dat te hooge belasting de kapitaalvorming 'be
lemmert; indien dit zoo ware. dan zou het eerder
een voordeel dan een nadeel der hooge belasting
zijn, want de staatsuitgaven zijn tenminste een
besteding van het aan Sijmen ontfutselde inkomen,
terwijl men die besteding, die de-facto-aanwend ing
van koopkracht, nog maar moet afwachten bij
besparing waarvoor wellicht geeft emplooi is of
waardoor althans de totale kapitaalsbcsteding
veelal niet verhoogd' wordt in een tijdvak van
depressie.
Op grond van het vorenstaande moet men
concludeeren, dat het effect van bezuinigingen
neerkomt op vermindering van koopkracht dooi
den Staat aangewend, terwijl een daarvoor in de
plaats tredende besteding door de belasting
betalers niet vaststaat. Deze stelling mag men
echter niet poneeren ten aanzien van alle be
zuinigingen,
Karakter der bezuiniging
Hier komen wij tot het karakter der bezuini
gingen die de millioenennota dit keer voorstelt.
Wij zullen zien, dat de aard daarvan juist voor een
belangrijk deel de werkelijke koopkrachtbesteding
door den Staat niet sterk hoeft te beïnvloeden. Niet
alle posten, die op de uitgaafzijde van het budget
paraisseeren, worden immers werkelijk direct
uitgegeven, als koopkracht aangewend door Staat
of loontrekkende ambtenaren. De besparing" op
pensioenen en op de storting voor Invaliditeits- en
Ouderdomsfonds beteekent een vermindering van
de kapitaalvorming van het Rijk voor de desbe
treffende fondsen, de acute aanwending van koop
kracht \vordt er niet minder op, want de uitkeerin
gen der betrokken fondsen blijven even groot. Het
betreft hier 17 millioen bezuiniging bijna 30 pCt.
van het totaal der bezuinigingen die de koop
kracht der belastingbetalers kan verhoogen en die
van den Staat niet vermindert afgezien dan van
de belegging der golden door de betrokken fondsen.
Dan is er ue wijziging in de f inancieele verhouding
Kijk-(«emeenten die wel voor den Staat de uitgaven
met 20 millioen vermindert, doch die veeleer een
verschuiving van de moeilijkheden naar do ge
meenten beteekent. zoodat van een definitieve
koopkraohtsvorrnhulering nog niet gesproken kan
worden.
Trouwens hot 'budget bovat iveds verschil
lende bezuinigingen, die in hot vorige
begrootingsjaar tot stand kwamen on die dus nu niet meer
vermeld staan onder do posten waarmee het
tekort Avoix.lt gedekt omdat zij al in hot tekort
verwerkt zijn. waarvan m on hetzelfde kan zeggen.
Men donko daarbij aan do bezuiniging op den dienst'
«ter nationale schuld uithoofde van (ie £roote
conversie in het begin van dit jaar. Avaarvaii 20
millioi-h gehaald word uit vermindering dor af
lossing. Die ..bezuiniging" beteekent ook niet een
vermindering dor .werkelijke ,.loopondo" uitgaven.
schuldaflrs^ing beteekent slechts suppletoire koop
kracht «aanwending ingeval van herbelegging in
oen object dat anders on gefinancierd was gebleven !
Kn dan donko men aan ue vermindering van het
spoonvegtokort door vermindering dor stortingen
in het'pensioenfonds a.i rond O millioen. Zoo zijn
er tientallen millioenen ,,bezuinigingen" die niets
anders bcteekenon dan verschuiving van lasten
naar do toekomst, naar hot nageslacht, dat de
pensioenfondsen zal hebben' aan te vullen of do
schuld zal hebben te dolgon. Maar juist omdat die
uitgaven ? grootendeels geen werkelijke uitgaven,
consumptie waren, is de bezuiniging op dat punt
economisch veel nuttiger en effectiever dan op
werkelijke uitgaven, waar de meerdere koopkracht
van 'den belastingbetaler gecompenseerd wordt
door de mindere van den Staat.
Zoo bestaat dus een zeer groot deel der bezuini
gingen uit boekhoudkundige, uit verplaatsingen
naar toekomst of naar andere lichamen, maar
.daarin ligt juist ook het economisch gunstig effect
van dit soort papiere bezuinigingen. En tegelijker
tijd schildert dit de betrekkelijke waarde der
maatregelen die min of meer het karakter dragen
van op 7-ien komen spelen, zoodat ook deze b
grooting toch ripg ten deele een overgangskarakter
draagt. Een ,.nood verband" heeft zeer terecht de
minister zijn werkstuk gekarakteriseerd. Maar
met dat al is toch het compromis uit deze begroo
ting meer gebannen, mon stolt zich meer definitief
in om een lager niveau.
Het vorenstaande behelst natuurlijk slechts een
'/eer globale typeering 'vaiv de jongste millioenen
nota met verwaarloozing van elk detail. Een vol
gende keer zullen wij enkele bijzondere posten
onder de loupe nemen, o.a. óók den buitengewonen
dienst die b.v. ten aanzien van. wegen en bruggen
bouw weer een volte-face van de regeeringspolitiek
manifesteert.