Historisch Archief 1877-1940
12
IV i
v< l
16
De Qroene Amsterdammer van 22 September 1934
N o. 299O
Muziek
Constant van Wessem
Concertgebouw: Kor Kuiler
Op het Zondagavond-concert was de
roningsche dirigent Kor Kuiler gast, daarginds een
plaatselijke beroemdheid.
Dirigenten, die zich aan het hoofd van ons
Concertgebouworkest laten hooren, onderwerpen
zich altijd min of meer aan een vuurproef. De
hoofdstad heeft een verwend publiek, er worden
hier normen aangelegd, die afhankelijk zijn ge
worden van de prestaties van het beste wat er te
hooren is. Onze veeleischendheid tevat ook een
gevaar: onbillijk te worden tegen een ander soort
prestatie dan de beste. Maar. wat wil men?
Kor Kuiler is voor onze hoofdstedelijken smaak
een te ..ouderwet sch" dirigent, zijn manier van
dirigeeren lijkt ons uit de oude school evenals zijn
opvatting van de muziek, die hij dirigeert. Hij is
ongetwijfeld een dirigent van verdienste. Maar wij
zijn er aan gewend geraakt, dat gast dirigent en ons
een individualiteit komen brengen, die verrast,
die ons door verrassingen, hetzij door zijn wijze
van dirigeeren. hetzij door zijn opvatting van
de muziek, die hij te vertolken krijgt, boeit.
Een dirigent, die ons voor verrassingen stelt, is
Kor Kuiler zeker niet. Hij musiceert degelijk en
accuraat-, wat stijf, wat precies, wat te veel uit de
noten, te weinig uit de fantasie. Zijn
piogramirakeuze werkte ook niet mee: hij gaf zichzelf al heel
weinig gelegenheid iets anders te toonen dan hij
ons getoond h eft en waaruit wij tot de boven
genoemde vaststellingen moesten, coixcludeeren:
Cherubini's Anacreon-ouvertuie (een der
glansmimmers van Mengelberg !) de Kroïca van Beet
hoven (ook in tallooze schitterende directies van
anderen ons bekend) en ilaartusscho'nin het zeer
roinant ischi' pianoconcert van Schiimann. Wut dit
laatste betreft: wt-1 <>eii ongeschikte keuze, waar
dirigent en. soliste zulke tegt?ngestelde numkale
opvattingen bleken te hebben.. Caroline Lankhout
was de soliste, zij spoelde haar partij met veel
romantischen zwier, probeerde dit althans, maar
Kuiler bleef stijf vasthouden aan een. streng t-n
bijna flegmatisch tempo, dat de pianist*- hoorbaar
belemmerde en zelfs onzeker maakte. Wij kregen
aanvankelijk een zeer lau\ven indruk van dit samen
spel. Kerst in de finale wist de pianiste zich los t«i
maken en de dirigent tot volgen te brengen, dn
finale werd dan ook het. beste gedeelte in deze
vertolking.
Zooals reeds gezegd, do orkestvertolkingen
brachten, ook weinig verrassingen. Degelijk, kundig
werk gaf Kuiler ons. duidelijk van structuur, accu
raat, maar een bezieling was niet aanwezig, altlians
werd niet op ons overgedragen. De dirigent wist bij
het publiek, dat hem blijkbaar vriendelijk gezind
was, toch wel sympathie te wekken, er was liartelijk
applaus, er waren bloemen voor hem en voor de
soliste, de avond luid in dat opzicht een bevre
digend verloop.
Het Co n wcr vator! u in
Dezer dagen heeft het Amsterdamsch Conser
vatorium het feit van zijn 50-jarig bestaan herdacht.
Xa zoovele jaren gevestigd te zijn geweest in
..Het huis met de hoofden" een legendarisch ge
worden vestiging, aan welker einde het Conser
vatorium verhuisde eerst eenige jaren geleden in
het nieuwe gebouw aan de Bachstraat ^?men be-'
paald moest wennen, heeft een nieuwe koers tevens
een vernieuwing van inrichting en omgeving ge
vraagd en het is waarlijk wel de geest van zijn
tegenwoordigen directeur Sem Dresden, die deze
vernieuwing verpersoonlijkt.
Het Conservatorium werd in 1884 gesticht op
initiatief van Daniël de Lange, Frans ('oenen.
Messchaert, .Röntgen, de Pauw, Joseph 'Cramêr
en Henri Bosmans, allemaal eerste namen óp mu
ziekgebied toenmaals. Frans Coenen nam de leiding
op zich. Daniël de l^ange volgde hem op. daarna
stond Röntgen lange jaren aan het hoofd van de
nstclling, om ten slotte plaats te maken voor
CLARENS-MONTREUX ,HRATB!AU
het biste familie hotel
goede ligging, modern comfort, billijke prijzen
Sein Dresden.. Met de benoeming van Dresden
luid na jaren van een dreinende crisis het bestuur
zich definitief vuor een door den tijd geëischte
vernieuwing uitgesproken en Uresden lieeft deze
taak gewetensvol op zich genomen en uitgevoerd.
Onder de leerkrachten vinden wij de beroemdste
namen van binnen- en buitenlanders. Doch de
oude school moest wijken voor een nieuwe en met
de leerkrachten, die Dresden tijdens zijn. directie
aanstelde, bewees hij wel radicaal te werk te willen
gaan: het Conservatorium mag in dat opzicht
zeker geacht worden op de hoogte ran 7ijn tijd te
staan.
?liet Conservatorium jubileert thans, viert zijn
gouden feest. Daaraan verbond het ook een
feestcoucert. Zaterdagavond in het gebouw in de
BachH t raat. Men. kent deze feestconeerten, zij hebben
een eenigszins officieel en wat ceremonieus karakter
er zijn veel autoriteiten en er is een reunie van oud
leeraren en oud-leerlingen. liet is niet onze gewoonte
over de uitvoeringen van Conservatoriumleerlingen
critiek te schrijven. Zij staan officieel niet voor
het voetlicht" en zulke uitvoeringen hebben altijd
iets nerveus, dat men bij een beoordeeling zou
moeten laten gelden. Daarom is het ons een ge
noegen ditmaal van onze gewoonte af te wijken en
de gelegenheid te baat te nemen en te zeggen, dat
over de uitvoeringen op het f eestconcert niets dan
goeds valt te vermelden en dat wij met veel
be1 langstelling een werk voor piano en orkest van e.en
der veelbelovende leerlingen, Cor de Groot, hebben
aangehoord. Al is zijn muziek meer virtuoos dan
oorspronkelijk en zeker niet ,, modern", het is werk.
dat .,ras" verraadt en het is te hopen, dat Cor de
(jii-oot liever aangename reminiscenties zal schrij
ven dan gewild-modern d.w.z. ongenietbaar
te worden. Hij is nog jong. wellicht vindt hij zich
zelf geheel, buiten de mode van het
.,im>llectueele" om. Kr zit in ieder geval een muzikant in hem.
Toegepaste kunst
op de Jaarbeurs
Inzond lnj;o n van <!«? V.A.X.K. op
«Ie L'trtelitwrhe «ItiarlicurH
Ook in deze Utivchtsche najaarsbeurs stond de
Y.A.X.K, (Vereeniging voor Ambachts- en
Xijvcrheidskunst) weer gereed om de duizenden bezoe
kers in contact te brengen met den arbeid van haar
sierkunstenaren. Natuurlijk moeten wij ons niet
voorstellen, dat in haar afdeeling ontelbare boeren
en burgers» elkander verdrongen, om toch maar een
tipje te mogen zien van het edele werk op dit.
aan de kunst gewijde stukje beurs. Integendeel, als
altijd was er meer sympathie van het publiek voor
eenigszins hinderlijke snufjes. zooals een
speelgoedtreintje, dat op een voor den look geheimzinnige
wijze werd voortgedreven of een kraam, waarin
alle dingen door een soort .St. Vitusdans waren
bezeten, van den kok met de lachende wenkbrau
wen en de knikkebóllcnde koe tot de melkzuchtige
tweeling bij de onuitputtelijke zuigflesch. Aan zulke
kermisachtige rariteiten waagt het meerendeel der
beursgangers nog gaarne zijn eksteroogen, maar de
afdeeling van de V.A.N.K. kan elkeen bekijken
zonder door drommen nieuwsgierigen gehinderd
te worden. En daaruit blijkt niet voor den eersten
keer, dat de kunst nog immer de kameraad is, van
een kleiner en fijner besnaard gezelschap dan het
groots publiek. Deze kunstzinnige bezoekers zullen
met genoegen dénieuwe werken hebben bekeken
van onze meubelmakers, wevers, metaalbewerkers,
glasblazers, pottenbakkers en ontwerpers van af
fiches en drukwerken,
en fraaie interieur»
Voor hen, die 'zich een modern en fraai interieur
wenschen te scheppen was er heel wat te zien. Zij
zullen met de stalen meubels van A. Verbeek, uit
gevoerd door D3 te 1-lotterdam of met de meubels
van Jansen uit Overschie, die eveneens van staal
zijn, hun kamer een frisch karakter kunnen geven.
Het handige en eenvoudige electrische kacheltje
dat Ari Verbeek voor ..Inventum" te Bilthoven
ontworpen heeft en dat. voor zoover het ons heugt.
zijn voorgangers in de schaduw stelt, zal zich vol
komen thuis gevoelen bij die stalen meubelp. Het
is goed, dat de V.A.X.K. ons voortdurend met zulke
gebruiksvoorwerpen in kernis brengt, want ook in
dit genre is lang niet alles- staal wat er blinkt.
Bovendien geeft dit kacheltje de vereeniging een
apart succes t<: boeken, omdat zij gedurende een
O1S
\Vritte Cura9ao Se<J
'Cnerry Brandy
M-entnc Glaciale
C_,urac;ao Drand'
Koopt Nedcrl. fabrikaat!
vorige jaarbeurs ontwerper en uitvoerder tot
elkander gebracht heeft. Ook zij. die de houten
meubels nog niet wenscheu te missen, kunnen».
ondanks de tegenwoordige bescheiden middelen.
bezitters worden van een degelijk en keurig ameu
blement als zij met goede ontwerpei-s als Bas van
Pelt of J. C. Jansen in zee gaan.
Wcefwerk
Het weefwerk was uitnemend vertegenwooixligd.
Van mej. van der Mijll Dekker herinneren, wij ontJ
eenige mooie vloerkleeden, waarvan vooral het
tapijt in blanke schakeeringen en een in. fijne tonen
gehouden weefsel van cellophaan een blijvenden
indruk achterlieten. Van goeden .smaak getuigden
eveneens Betty Boet's weefsels en het weefvverk
van Moser met zijn sterke en sprekende kleuren.
Ook de arbeid van de Amsterdamsche
weefiurichting verdient een vermelding. Een der vitrines
bevatte het glasxverk van Bei-lage, die ook op dit
gebied baanbrekend werk verricht hoeft. Het is een
sympathieke gedachte geweest den meester op deze
wijze te eeren. Van het nieuwe glaswerk door
Copier ontworpen en bij de Lt-erdamsche
glasfabriek uitgevoerd, troffen ons vooral eenige simpel.
maar krachtig gevormde vazen voor bloemen. In
het kort noemen wij het aardewerk vun L. J. Muller
t-n een eetservies naar ontwerp van Bellet roit bij
..de Sphinx" vervaardigd. W. de Vries was dit keer
veel minder gelukkig met zijn inzending dair
gedurende de vorige najaarsbews en. wij hopen
dan ook dat hij spoedig revanche neemt. Du Koo's
duidelijke en pittig beletterde bordjes, die voor
,de loketten van de postkantoren bestemd zijn,
zullen stellig aan hun doel beantwoorden. Een
aardige inzending was die van het kinderspeelgoed.
waarvan Verzun de schepper is en dat bij Ado1'
werd uitgevoerd. De kleurige auto's, vrachtwagens
en hun garages in miniatuur, zullen, de kleinen
interesseeren, omdat het bekenden uit het gewone
leven zijn, waarmede zij zich verre reizen kunnen
fantaseeren.
Affiches
Van de affiches boeide vooral het door Sjollema
voor de Wagner-vereeniging vervaardigde biljet.
waarop Mozart's Entführung aus dein Serail" is»
aangekondigd. De sierlijke letters en het
droomerige tafereel met zijn beschaafde kleuren, vormen
een combinatie, waarin poëzie en muzikaliteit
schuilen.
Tot slot noemen wij het zilverwérk van
Chr. Ehrlich, Begeer en Hofman en zoo hebben wij
dan de voornaamste inzendingen van de V.A.X.K.
in deze beschouwing gememoreerd.
Dat de adviezen van de V.A.X.K. vaak gunstige
resultaten opleveren heeft de stand bewezen,
waarin het publiek omtrent sociale verzekeringen
van het Rijk zijn licht kon opsteken, benevens de
stands van het departement van economische
zaken. De. eerste, waarin groote wandkaarten ont
worpen door Sandberg prijkten, was ingericht door
Kees Kuiler uit Utrecht en de laatsten waren toe
vertrouwd aan J. Rosendaal, die eveneens de
paneelen met graphische voorstellingen heeft ge
maakt. Ook deze met smaak verzorgde stand*
hebben aangetoond, dat het streven van de
V.A.N.K. recht heeft op onze waardeering.
JAX D. VOSKCIL
ROME - Hotel Victoria
eerste klas familiehotcl tegenover stadspark
(Villn Borghese) voortreffelijke keuken en
wijnkelder matige prijzen hotelgarage
Tooneelfeest
te Moscou
Mr. Joh. Huijts
Weinig modern Russisch tooneel
Als men het programma nagaat, dat op het
tooneelfeest te Moskou, dit jaar voor de tweede
maal gevierd, afgewerkt is, dan büjkt het vooral
een feest van de kunst van het tooneel«peJ geweest,
veel meer dan de kunst der sowjettooneelac/injrers.
De drie moderne Russische stukken, welke op
het programma gebleven zijn, behandelden alle
episodes uit den burgeroorlog, waardoor het terrein
van de sojvjetdramaturgie, dat wij werkelijk heb
ben kunnen verkennen, nog meer beperkt werd.
Onderling boden de drie stukken daarom nog ver
schilpunten genoeg en door de manier van
vertoonen werd de verscheidenheid nog geaccentueerd.
Maar men kon toch niet aan den indruk
ontkomen, dat ook na dit tooneelfeest nog
heele domeinen van het sowjettooneel aan onze
oogen onttrokken gebleven z^'n en dit geldt ;
niet alleen voor den inhoud van de stukken,
maar ook voor de schouwburgen, waar zij
vertoond worden.
* * *
Echte revolutieschouwburgen zijn wij eigenlijk
niet binnen geweest: de Revolutieschouwburg, de
MOSPS-schouwburg van de vakvereenigingen, de
TRAM-schouwburg van de arbeidersjeugd, de
Schouwburg van het Roode Leger, het Krasnaja
Presnja theater, zij alle en nog vele meer bleven
voor ons gesloten. De sowjetmaatschappij verkeert
nu eenmaal in een periode, waarin zij haar belang
stelling in hooge mate op ,,de nalatenschap van het
verleden" gericht heeft en de gelegenheid, dat een
paar honderd buitenlandere, allen toch voldoende
belangstellend in cultureele aangelegenheden, bijeen
waren, was te schoon, om hun niet dezen eerbied
weer en nog eens weer te bewijzen, als een haast nog
hooger goed van de jonge sowjetbeschaving. dan de
werken, welke zij zelve wrocht. Er zit iets
para, doxaals in, en misschien ook niet. in dit land, waar
een volkscommissaris, nog slechts enkele dagen na
de Revolutie, zijn ontslag nam. omdat hij geen
verantwoordelijkheid wilde dragen voor de be
schieting van de kathedraal op het Roode Plein,
dat de openingsvoorstelling van dit Tweede
Moskousche tooneelfeest gegeven werd in den Grooten
.Schouwburg, bolwerk van de traditie, een traditie,
welke men door strenge historische kritiek nog
heeft trachten te zuiveren en welke, omdat zij hier
toch niet meer door een levenden inhoud telkens
weer kan worden vernieuwd, ondanks alle moeite
en inspanning als een vergeefsche conserveering van
het verleden aandoet. Een ontzaglijk technisch en
artistiek kunnen wordt er hier besteed, om een
opera als Borodin's Knjazj Igorj (Prins Igor), een
ballet als LebedinojéOzero als een historisch
meesterwerk te reproduceeren. Als men dan toch
den invloed van tegenwoordige opvattingen oefenen
wil, gaat men niet verder, dan dat men in Knjazj
Igorj de koren versterkt, om daardoor de rol van
de massa sterker in het oog te laten springen, zonder
dat m'en daardoor iets aan de lijdelijkheid van deze
rol verandert. Hoewel men in de entre-actes toe
lichtende redevoeringen houdt, om de ijdele vlucht
voor de werkelijkheid van Tsjajkowski in zijn ballet
te brandmerken, tracht men nochtans in de ver
tooning zijn illusie toch te herscheppen, met het
gevolg, dat bij alle uiterlijke hoofschheid het ballet
toch de innerlijke verfijning, het raffinement blijft
missen, dat er nu eenmaal bij behoort.
Werk van Stanislawaki
Ons kon de voorstelling van Tsarskaja Xewesta
door de Staatsopera-Stanislawski dan ook heel wat
beter voldoen, waarin men niet den dialectischen
weg van traditie en kritiek bewandelde, maar de
opera nemend, zooals zij is, in de manier van
vertoonen de wijzigingen-gebracht heeft, die voort
vloeien uit de ideeën van haar schepper,
Stanislawski. Inderdaad is hier de zanger tooneelspeler
geworden, het koor ontwikkelt zich tot een drama
tisch ensemble, uit de opera komt scherp geteekend
de handeling naar voren, die'in haar historische
getrouwheid de opera, van Rimski Korsakof een
inhoud geeft, welke een psychologisch zuivere
weergave tenvolle verdient.
Decor voor de Opera Prins Igor, dat wel getuigt van een grootsche opvatting en een beeld geeft van
artistiek inzicht en technisch kunnen
Ook in de vertooning van De Bruiloft van Figaro
door de dramatische afdeeling van den Eersten
Moskouschen Kunstenaarsschouwburg, die sedert
den zestigsten verjaardag van Gorki zijn naam
aangenomen heeft, was het het meesterschap van
de spelers, dat het blijspel van Beaumarchais nieuw
leven gaf. Het was hier, dat Stanislawski zelf ten
tooneele verscheen, om een onstuimige hulde van
het publiek, zijn publiek voor het grootste gedeelte,
want de groep van bui.tenlandsche gasten vormde
toch altijd een kleine minderheid, in ontvangst te
nemen.
Shakespeare's Twolfth Xight en I^a Dame aux
Camélias heeft men echter voor de vertooning op
het so\v jet tooneel aanmerkelijk gewijzigd. Overeen
komstig de algemeene leerstelling van Meyerhold.
dat de kunstenaar achter het uiterlijke- omhulsel
van de verschijnselen de iunerlijke wetten Vien
moet. die de handelingen van den held en zijn lot
bepalen, heeft hij ook door de sentimenteel» ge
schiedenis van Marguérite Ciautier heen willen
kijken, tot op een socialen grond, waarin hij den
waren schuldige aan haar ondergang wil zion. Hij
heeft daartoe heel wat in den tekst veranderd, er
zelfs elementen uit het werk van anderen (de
Balzac) in gebracht, zonder erin te slagen de
aandacht van den gevoelsinhoud naar een dieper
sociaal begrip af te leiden. .\ls eenig resultaat, lijkt
het wel, heeft hij den inhoud psychologisch ver
diept. .
cenisch behoorden beide voorstellingen tot het
beste, dat het tooneelfeest te zien gegeven heeft.
Sowjetsehrijver**
En dan tenslotte de drie stukken van
sowjetschrijvers: Interwentsija, in den
Wachtangofschouwburg, waar men psychologie en expressivi
teit tot tegenpolen maakt. Ljoebowj Jarowaja.
van Trenef, in den Kleinen Schouwburg, van
oudsher realistisch ingesteld, en de
Optimistitsjeskaja' Tragedija (De Optimistische Tragedie) van
Wysjnewski in de synthetische tooneelopvatting
van Tairof. Ook al hadden wij dan ook graag iets
gezien van het tooneel, dat de problemen van den
tegenwoordigen tijd, van vijfjaarsplan en
socialistischen opbouw, behandelt, de reacties van alle
drie deze stukken getuigden onmiskenbaar, dat
ook deze volledig actueel voor den
sowjettoeschouwer zijn. Het medeleven in de zaal uitte zich niet
slechts, wanneer de overwinning yoor de zooveelste
maal aan de bolsjewistische strijders kwam, ook
wanneer in den dialoog bij v.,, de anarchisten van
repliek gediend werden, ontketende dat een soms
onbcdaarlijk applaus. Als in Interwentsija de
schrijver (Slawin) zich niet steeds van charges
heeft weten te onthouden, die te karikaturaal aan
doen, om overtuigend te zijn, dan, moet echter
tegelijkerlijd gezegd worden, dat ook het streven,
om van den politiekeii tegenstander een
menschelijke voorstelling te geven, aanwezig is. Van
AVysnewski kan men nog zeggen, dat hij den 't.wiMj
van krijgsgevangenschap naar huis zwervenden
tsaristische n officieren daarom zulke niensehelijko
trekken verleent, om de anarchisten, die in het stuk
de eigenlijke tegenstanders'zijn, des te tneer t<»
kunnen hekelen; in Ljoebowj Jarowaja echt er. dut
geheel op het gezinsconflict,, man on vrouw, dii;
door verschil in politieke opvatting gescheiden
worden, geboxiwd is, zijn beide, Ljoebowj Jarowaja
en haar man, luitenant Jarowoj. sympathiek door
ernst en eerlijkheid van overtuiging. Hoewel er dan
ook in deze stukken dikwijls nog te weinig afstand
tot de gebeurtenissen is, om ze reeds tenvolle
dramatisch te kunnen ontwikkelen, kan een wer
kelijke kunstwaarde hun geenszins worden ontzegd.
Van Ljoebowj Jarowaja zal men zich het tra
gische spel van Pasjennaja in de titelrol blijven
herinneren: van Interwentsija een tooncelbeeld
als dat van het café-chantani. aan het strand van
de Zwarte Zee. met dien diepen inkijk in den
sterrennacht, van Tairof's vertooning'het meester
lijke hanteeren van de massa in het door het decor
excentrisch verdeelde tooneel. Want slechts niet
vluchtige aanduidingen kunnen we hier volstaan
van het zoo veelzijdige tafereel, dat dit toonwlféest
zijn be/oekers geboden heeft.
Spreekzaal
Iteelamc tot In de wolken
Met veel belangstelling las ik het artikel van
dr. P. van Olst over Hemelhoog? Lichtreclame. Ik
miste er echter een woord in van afkeuring van
deze exploitatie voor reclamedoeleinden niet alleen
van weiden en wegzoomen. huizen en straten maar
nu ook al Van hemel en wolken. De hierdoor be
werkte schennis van natuur, landschap en stads
beeld neemt den laatsten tijd weer op ontstellende
wijze toe. .Vooral enkele
verzekeringsmaatscliappijen. benzine-ondernemingen en koffie- en theezaken
maken zich schuldig aan deze funeste ontsieringen
die tot in de meest afgelegen oorden van ons land
doordringen en waarin zich een ongestuite
concurrentiezucht openbaart. De vrije hemel en de
wijde wolkenlucht was tot voor kort nog veilig voor
dit vandalisme. ,tot Persil met de primeur van
?vliegtuigetxreelame en nu van lichtende letters in
de wolken is gekomen. Wat zal, nu de eerste stappen
op dezen weg gezet zijn. hiervan de voortgang en,
het einde wezen?
Ik hoop dat een van de vele deskundige mede
werkers van de Groene ons hierover eens zal voor
lichten en een vlammend protest zal geven tegen
deze steeds verder om zich heen grijpende ont
sieringen van stad en land, heme.l en wolken.
Hailingen
Dr. M. BROER
Wij hebben in ons artikel slechts de aandacht
willen vragc-n voor een zeer ingeiiieuse. moderne
machine, waarvan de beschrijving ongetwijfeld de
belangstelling van de lezers- heeft gehad.
Inzenders bezwaren tegen ontsierende reclame
kunnen wij ongetwijfeld doelen. O.i. vult wolken
en, luchtreclame echter geenszins daaronder. Red.
MILAAN * HOTEL DU NORD
EERSTE KLAS FAMILIE-HOTEL BIJ HET STATION
RUSTIGE LIGGING . MATIGE PRIJZEN . GARAGE
i gr
r fl>
?\
; i
i
'.
1
t';
!:
f* i.
Ji.