Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 29 September 1934
^Mijnheer, zei een van
de denkers, hoe zou het
komen dat er geen eerste
klas is?"
P1AATSBEWDZEN
I,ITer>llIKl/6$E
Wij zij n uitgedieseld
Melis Stoke
Teekeningen Harmsen van B c «'k
Ik weet niet of het. u is opgevallen, dat er geen
Dieseltreinen meer loopen. Ik heb althans menschen ,
ontmoet die dat tot hun schrik hebben ontdekt.
Ze bestelden een kaartje eerste klasse aan een
spoorwegloket en kregen ten.antwoord het advies
om toch vooral niet zoo royaal te zijn, aangezien
er geen eerste klasse meer liep.
De kwestie is, lichtte de juffrouw achter het
loket dan toe, dat de Dieseltreinen alleen tweede
en derde klasse hadden, begrijpt .u. en toen de
Dieseltreinen werden ingetrokken was er dxis geen
eerste klasse meer.
Op die wijze, en louter en alleen aan de hand
van de negatieve nalatenschap van de Diesel
treinen, kregen zij de mededeeling omtrent de
grootste spoorwegramp die ooit ons land getroffen
Onthutst noemde mijn zegsman de juffrouw aan het loket.
heeft: eenige dozijnen volledige treinen die met
een handgebaar van de rails werden weggevaagd.
?Wanneer ze dan hun kaartje eerste klas tegen
een groen kaartje hadden ingeruild en in de bruine
kussens gelegenheid kregen om hun vermoeide
hersenen verder aan het vraagstuk te geven,
kwamen deze menschen tot een ontzettende
conclusie: i
....De juffrouw aan het loket had immers
medegedeeld dat er geen eerstc-klasse-materiaal
met de Hollandsche treinen meereed op bepaalde
lijn vakken....? .
Mijnheer, zeide een van deze denkers tot een
medereiziger, zoudt u me kunnen zeggen hoe het
komt dat er geen eerste klasse materiaal op deze
lijn is?
De medereiziger keek den vrager eenige
oogenblikken onderzoekend aan, en vroeg toen streng:
Ik ben ingenieur bij de spoorwegen. Zoudt
U mij willen zeggen wie u verteld heeft dat ons
materiaal niet eerste klasse is. ... ?
Onthutst noemde mijn zegsman de juffrouw
van het loket.
De ingenieur werd rood van kwaadheid.
Dus die juffrouw heeft u gezegd dat het mate
riaal niet eerste klasse is.. en in welk verband als
ik 11 vragen mag.. ?
Beangst door de reactie op zijn onschuldige
vraag stamelde de ander dat het was verklaard in
verband met de opheffing van de Dieseltreinen.
H ah a.. lachte de ingenieur bitter. Xu weet
ik waar al die gemeene praatjes vandaan komen...
Van de juffrouw aan het loket. ...
De reiziger keek hem stomverbaasd aan.
Die juffrouw, zeide hij, was in haar volle
recht. Ik heb het zelfs gewaardeerd dat ze mij
gewaarschuwd heeft....
Gewaarschuwd.. ? riep de ander nu woedend,
gewaarschuwd.. u wilt toch niet zeggen, dat u de
spoorwegen niet vertrouwt.. ?
Hier bereikte het misverstand zijn hoogtepunt.
Waarde heer, zeide de reiziger, u kunt
duizendmaal ingenieur bij de spoorwegen zijn,
maar hier hebben we het tastbaar bewijs dat
inderdaad het materiaal niet eerste klasse is.
We zitten in een coupétweede klasse en de heele
trein heeft geen eerste klasse.
U wilt dus beweren, schreeuwde de ander,
dat ook dit materiaal nie,t eerste klasse is.. ? deze
soliede weldoortimmerde wagens.... ?
' Ta mijnheer. Inderdaad.
U zegt dus, dat ten eerste de Dieseltreinen
. geen eerste klasse materiaal zijn en dat nu ook
het andere materiaal niet deugt.. ?
Het is merkwaardig hoe lang menschen kunnen
praten zonder te begrijpen dat ze langs elkaar heen
praten.
Had U dat dan dadelijk gezegd...
No. 2991
Vrienden
In den prillen tijd van 't leven
Staan de vrienden steeds bereid:
om naar vreugden mee-te-jagen,
om een leed te helpen dragen,
altijd hebben ze den tijd....
Ze wachten uren buiten bij 't examen,
zoozeer bereid tot fuiven als je slaagt
als om, wanneer je zakt, een nacht te praten,
waarbij ze troosten en je zelf slechts klaagt.
Al je leed en al je vreugden
kaatsen in het rein kristal
1 der gemoederen van de vrinden,
altijd zal je weerklank vinden
als je weerklank zoeken zal....
Ze luisteren naar verhalen van je liefde,
en geven aandacht voor een nieuw idee....
KÏI als er ten een zorg of last moest dragen
dan sjouwden 't sprak van zelf ? de anderen me-;
Menschen vinden hun bestemming,
in een huis en bij een plicht.
En. geconcentree» d op pogen,
gaat. door zorg of onvermogen.
't vriendschapsdeurtje langzaam dicht.
Er waaien ruwe winden door het leven.
En onv te kxmnen zorgen en bestaan
wordt, tot behoud van levens-calorie'en
van 't eigen huis de deur op slot gedaan....
Soms, wanneer 't een kille nacht is
en we huiverend buiten staan,
weten we den weg te vinden,
kloppen we bij oude vrinden
om wat troost, als aalmoes aan.
De deur gaat op 't bekende roepen open
en 't lijkt als toen: d'illusie wordt bewaard
en opgewekt door de herinneringen.
....maar niet voor ons was brandende de haard....
Als 't ons goed gaat in het leven
kan de vriendschap voortbestaan, ?
ongeschokt door concentreeren
op den eisch van 't zich-verweeren
tegen een ten-onder-gaan.
Dan worden de vrienden geroepen, gezocht
om het jeugd vuur nog samen te kweeken,
maar in wie teveel gaf of te weinig ontving
is de geest van de vriendschap bezweken.
Tusschen de verstrooide vrienden
groeiden nieuwe wallen aan:
door den druk der levens-winden
is de groei van alle vrinden
'n eigen richting uit gegaan.
Niet een is zichzelf zoo geheel en voluit
zonder n compromis, als tevoren....
Geen mensch houdt zich staande als hij zich niet voegt
naar den druk van zijn levens-factoren.
Bezienswaardig zijn de vrienden,
als ze oud zijn en verweerd,
met de knoesten van hun knauwen
barsten van beschaamd vertrouwen,
of rechtop en ongedeerd....
Maar wat hen tot troost in hun oudheid verbindt,
de geslaagden, geknakten, vermoeiden
dat is de herinnering, de koesterende schoot
waar dit alles noodwendig uit groeide....
H. S.
Het duurde nog een kwartier voor de reiziger
had duidelijk gemaakt dat hij niets van het
materieel zeide maar alleen van de klasse-indeeling.
De ingenieur fleurde dadelijk op.
Had u dat dadelijk gezegd. Dus de juffrouw
aan het loket zeide niet dat we met zooveelste
klasse materiaal rijden.... ? .
Hij schrapte een notitie in zijn agenda door en
gebruikte de rest van de reis om zyn medereiziger
er van te overtuigen, dat de spoorwegen louteren
alleen eerste klasse materiaal gebruiken, dat de
Dieseltreinen ook bestonden uit aller-eerste klasse
materiaal, dat de slijtage en de herstelpogingen
alleen betrekking hadden op kleine, haast nietige
bijkomstigheden en dat de Dieseltreinen au fond
prima prima waren....
Enfin, dingen die u allemaal in de couranten
hebt kunnen lezen en die ik u dus niet behoef te
beschrijven.
No. 2991
De Groene Amsterdammer van 29 September 1934
De aaneensluiting van de Goudlanden
Vlucht voor den vloed
Spreekzaal
Woord on «laad «Ier
Zij 't mij vergund een enkele opmerking te
maken naar aanleiding van het hoofdartikel van
Zaterdag 22 dezer.
Het verwonderde mij, dat uw blad peen enkele
opmerking maakt naar aanleiding van het feit. dat
er tusschen. 't woord en de daad van de regeering
op z'n minst genomen geen overeenstemming- be
staat. De regeering zegt met nadruk en ze zei het
reeds vroeger, dat ons levenspeil naar omlaag moet.
hoe eerder hoe beter. Welnu, dat woord doet ze
gestand, want niemand zal ontkennen, dat het peil
der inkomens der werknemers en zelfs[der
gepensionneerden niet met kracht omlaag gebracht wordt
en nog verder zal worden. En waar de regeering,
zeker terecht, zeer somber is in haar toekomst
voorspellingen, zou niemand tegen een dergelijke
versobering bezwaren kunnen inbrengen, wanneer
het niet als een misplaatst gebruik van macht
werd gevoeld, dat in de hoogere regionen van ons
bestuursapparaat de noodzakelijk genoemde ver
sobering der inkomens een kleiner percentage van
het inkomen deed aftrekken, dan bij de ambte
naren en verdere lagere werknemers. De A.H.
Rotterdammer heeft daar, in de bespreking van
de Millioenennota, op gewezen en gevraagd wan
neer aan deze onrechtvaardigheid een einde kwam.
Het is geen wonder, wanneer door dergelijke
feiten?zie o. a. een salarisverlaging van 5 pCt.
slechts voor Gedeputeerden eener provincie en een
belangrijke verhooging van salaris van een inge
nieur der Waterstaat in Zeeland, onlangs in de
Staten daar verdedigd de ontevredenheid in
breede lagen toeneemt en terecht terwijl velen
daarvoor ten onrechte ? de democratie do
schuld geven, en alle belangstelling in de politiek
verliezen.
Men spreekt van eendrachtig dragen, maar
zoodra het in de practijk gedaan moet worden,
laten zij, die de macht in handen hebben, de
grootste vracht torsen door den
minstdraagkrachtige,
Het ware mijnsinziens rechtvaardiger en het
getuigde van het zuivere verantwoordelijkheids
gevoel van hem die regeert in den waren zin des
woords, wanneer de hoogere regionen hun inkom
sten met een grooter percentage verminderden,
dit als compensatie vcor de reeds 700 veel zwaar*
eieren druk op het volk -uitgeoefend buiten de
kortingen, -door de vele indirecte lasten op de
levensmiddelen.
Maar helaas zoover zijn onze regeerders nog niet,
terwijl ik het betreur, dat uw blad, dat altijd poogt
de. zaken zoo objectief en zuiver mogelijk te
belmndelen, geen enkel woord heeft willen zeggen over
dit groote tekort van onze gezagsdragers.
bezuiniging niets gekomen. Nu krijgen we weer
geen noemenswaardige bezuiniging. Op onderwijs
speciaal het openbaar onderwijs, wordt danig
bezuinigd. Daar hebben de V.D. ministers en de
V.D. kamerfractie zich bij neergelegd. Laten de
andere ministers en kamerleden zich mi neerleggen
bij een grotere bezuiniging op defensie. In elk geval
laat de V.D. Kamerfractie tonen, dat hun program
ten aanzien der defensie geen ..vodje papier" is.
Haarlem.
E. GEERTS W/n
Amsterdam.
A. VAN ZUTPHEN
De clefcnsie-liegrooting:
..Het is te wenschen, dat de
Vrijzinnig-Demo..cratische leden van de beide Kamers der
Staten.ïGeneraal hun stem niet aan de begrooting van het
..Departement van Defensie zullen onthouden, nu
..hun verwachtingen betreffende de bezuiniging
..niet geheel in vervulling zijn gegaan. Zij moeten
..zich schikken in het onvermijdelijke, zooals hun
.,beide ministers het blijkbaar hebben gedaan,"
Zo schrijft de Hoofdredacteur in de Groene van
22 September.
Wij menen dat de Vrijzinnig Democratische
kamerleden niet anders kunnen en mogen dan
stemmen tegen de defensie-begrooting. Immers in
het V.D. program lezen we Onafhankelijk van
hetgeen internationaal gelijktijdig bereikbaar is,
onverwijlde afschaffing van al datgene, dat be
stemd is voor oorlogsactie tegenover een vreemde
staatsmacht; daartoe land- en'Zeemacht terug te
?brengen tot een politiemacht met eenvoudige be
wapening."
Opheffing van de Departementen van Oorlog
en Marine. Indeeling der politiemacht bij het
Departement van Binnenlandsche Zaken".
Bovendien 't afgelopen jaar stemde de V.D.
fractie vóór de oorlogsbegrooting, omdat het was
een ,,voorloopige" begroting; men wilde het rapport
der commissie Idénburg afwachten. Jammer genoeg
is het een definitieve begroting geworden en is van
Wanneer elke Kamerfractie uitsluitend let op
haar programma en zonder rekening te houden
met de gewijzigde Omstandigheden en met anderen
dienovereenkomstig stemt, is het met het nationale
Kabinet gedaan.
A. C. J. ,T.
De It.K. kerk en d«
nationaal-social laten
Wanneer de heer Gulden, waar-ik niet aar
twijfel, zijn onderwerp zoo grondig mogelijk heeft
bestudeerd, dan'moet hem zijn gebleken, dat de
totale staatsidee door ir. Mussert wordt ver
worpen. Hy zal zich dan wel het bekende ..TIJD"^
interview van deze herinneren, op het einde van
het vorige jaar. Ir. Mussert somde toen verschil
lende gebieden op, die niet tot de competentie
van den Staat behoorden. Een opsomming dus,
die volmaakt in strijd is met een totale staatsidee.
Ik verwijs de heer Gulden verder naar de Brochure
Xo. 4, die door de N.S.B, is uitgegeven, naar
diverse artikelen in Volk eh Vaderland, etc.
In dien Vasten brief staat, dat de Bisschoppen
op dat oogenblik niet konden zeggen in hoeverre
de Nederlandsche Fascistische groepen de, door
het Episcopaat verworpen, totale staatsidee aan
hingen. Jl/.a.ic., of beter yezeyd implicite, erkennen
de bisschoppen hier de mogelijkheid, dut de totale
stuatsidce door fascisten o/ nuUonaul-socuilisten
niet wordt aangehangen. Deze hoeksteen" schijnt
dan toch wel gemist te kunnen wordent
Met geen woord bewust de schrijver zijn pos
tulaat.
Mr. C. WOLTERS
i -'f