Historisch Archief 1877-1940
..._..» s . A. w»
12
14
De Groene Amsterdammer van 29 September 1934
No. 2991
j
BEGRAFENIS VEREENIOING
TE AMSTERDAM
. SAX JR
P. C. HoofUtr. 38 -T«l. 2O341-2425O
CREMATIE
2W. H. POLMAN TUIN
VERTOOM 526 * Telefoon 82660
ggrafenissen * Transporten - Crematies
Gasfornuizen - Gaskachels - Gashaarden
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447
HAMBURG-AMER1KA LINIE
N AJ AARSREIZE
van 5 Augustus tot 3 November met de schepen MILWAUKEE"
en OCEANA" naer Madeira, Marokko, Portugal, Spanje, enz.
KpFQtrPÏQ v. 22 Dec. t. 6 J»n. n. Madeira, Marokko en Portugal.
I\CI OU GlD Bill. passagepr. Mooie landuitstapjes. Bet. in Reism.
PASSAGE naar Noord- en Zuid-Amerika (Oost- en Westkust);
West-Indie, Centr. Amerika, Mexico, met snelle passagiersschepen}
Ned. O.-Indie, O.-Azië, enz. Billijke passageprijzen, Inl. en prosp. bij:
WAMBERSIE & ZOON-C.V.o.A.
Hoofdpassageagenttn voor Nederland, Amsterdam, De
Ruyterkade 108 en de erkende Refsbureaux.
? < 'i'' 'i-
T1M V, ROTTE8DAMSCHE HYPOTHEEKBANK VOOR NEDERLAND
HALFJAARLIJKSCHE UITLOTING
Heden heeft de halfjaar!ijksche UITLOTING VAN
PANDBRIEVEN plaats gehad tot eentotaalbedrag van f 2.652.000.
De nummers der uitgelote stukken zijn vermeld op de Num
mer lijsten, die verkrijgbaar zijn zoowel ten kantore der BAN K
als bij haar Agentschappen: te AMSTERDAM aan de
Kerkstraat 21 en te 's-G R A V E N H A G E aan de
Willemstraat 93.
De LOSBARE STUKKEN, onverschillig van welk rentetype,
zijn verwisselbaar tegen PANDBRIEVEN, rentende 4%
per jaar tot den specialer* koers van 99% %, mits van het
verlangen om te verwisselen vóór of op 5 October a.s.
kennis worde gegeven..
De Directie:
Mr. N. P. C. VAN WIJK, Mr. B, VAN ROSSEM
Rotterdam, 26 September 1934.
Schiedamschesingel 89.
N.V. Bankierskantoor van LISSA & KANN
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Aan- en verkoop en administratie van effecten
Loketten ter berging van waarden
N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Bewindvoering ten behoeve van derden
j
LEVENSVERZEKERING
Mü- ARNHEM"
beschermt Uw gezin In moeilijke jaren.
OnderL Glas-Verzekering-Mij*
GEVESTIGD TE AMSTERDAM - OPGERICHT 1876
Kantoor: KERKSTRAAT No..69 Telefoon 42163
Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BREGGEN
Verzekeringen tegen vaste jaarlijksche premie, voor schade door breuk aan
SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN
IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD
Zie den bon op pagina 3
van het omslag
GEMEENTE DELFT.
UITGIFTE
(onder voorbehoud der goedkeuring van het Raads
besluit door de Gedeputeerde Staten
van de Provincie Zuid-Holland)
VAN
?4.100.000.- 4 pCt. Obligatiën,
CONVERSIE-LEENING 1934,
in stukken van f 100O.?, aan toonder.
Ondergeteekenden 'berichten, dat de inschrijving op
bovengenoemde obligatiën, met recht van voorkeur voor
houders van niet uitgelote obligatiën der af losbaar
gestelde 4 */* pCt. leening van 1930 zal zijn opengesteld op
WOENSDAG, 3 OCTOBER 1934,
van des voormiddag* 9 uur tot des namiddags 4 uur»
te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage bij hare
kantoren, alsmede te Delft ten kantore van de
INCASSOBANK N.V., tot den koers van IOOV4 pCt. op de voor
waarden van het prospectus dd. 26 dezer, waarvan exemplaren,
benevens inschrijvingsformulieren, bij bovenvermelde kantoren
verkrijgbaar zijn.
Incasso-Bank N,V.
Nederlandsch Indische Handelsbank, N.V.
AMSTERDAM, 26 September
No. 2991
De Groene Amsterdammer van 29 September 1934
15
Clearing en goudblok
HERLEVING VAN DEN OUCHY-GEEST
C. A. Klaasse
Schadelijke uitvoerbelemmeringen
Ijangzaam maar zeker worden alle landen in de
richting van de inheemsche markt gedreven. Bij
sommige gebeurt dat uit overtuiging er met opzet,
bij andere noodgedwongen. Tot die laatste groep
behoort ons land, dat waar eenigszins mogelijk van
den buitenlandschen handel nog tracht staande te
houden wat niet onherroepelijk gevallen is. Deze
pogingen liggen eensdeels op het terrein der handels
politiek anderdeels op dat van de deviezenclearing.
Want de moeilijkheden voor den export zijn im
mers ook van tweeërlei aard. Aan dei> eenen kant
zijn daar de invoerrechten en voornamelijk
contingenteeringen, barrières die men langs
handelspolitieken weg uit den weg tracht te ruimen. En
van geheel anderen aard en met andere middelen
te bestrijden zijn de niet minder schadelijke uit
voerbelemmeringen dor deviezenrantsoeneering en
saldi-blokkades in de^importlanden. Bij de handels
politieke obstakels is men op onderhandeling aan
gewezen, bij de f inancieele kan mep tot op zekere
hoogte ..eigenrichting" toepassen.
De vuomaanisie moeilijkheden van laatst
genoemden aard hebben in den jongsten tijd voor
ons in Duitschland gelegen. Keeds eenige jaren
wordt aldaar eer steeds strenger wordende
deviezenrestrictie toegepast, maar tot voor betrekkelijk
korten tijd heeft de regeering onzen export kun
nen beschermen door afspraken welke grootendeels
gebaseerd waren op onze machtspositie in het
handelsverkeer met genoemd land, Waarbij wij
als kooper veel meer beteekeiiden dan
Duitschland voor ons als kooper. Tot .5 Juni van dit jaar
heeft onze export'zoowel als het transitoverkeer
mot den- Puitschen deviezennood niets te maken
gehad.
'
Voor den iloorvoerliandel werd ua genoemden
datum de suvuatie al veel minder gunstig. En tegen
Augustus begon de moeilijkheid algemeen te wor
den. Weliswaar bleef de regeling inzake de stor
tingen op het ..Sonderkonto" onveranderd, maar
de liquidatie van die rekening begon om ver
schillende redenen te stagneeren.
Om de belangen van den export zooveel mogelijk
te sauveeren werd óp 15 Augustus de autonome
?clearing ingesteld, maar daarvan zijn de resultaten
bedroevend geweest. Dit laatste is voor een be
langrijk deel een gevolg van een fout in den opzet,
«dat in de clearing slechts gestort behoefde te wor
den voor importen na het in werking treden der
clearing binnengekomen. , Daardoor miste men
geruimen tijd het grootste deel der importbetalingen
aan Duitschland, omdat de betaling immers steeds
.eenigen tijd later pleegt te geschieden dan de in
voer, ten deele als gevolg van uitdrukkelijk toe
gekend leverantie-crediet anderdeels uit hoofde van
historisch gegroeide uitstel-usance. Dat in de eerste
maand van die clearing uiterst weinig binnenkwam
behoeft dus allerminst te verwonderen.
Verdrags-clearing
nmniddels is ook dit stadium al weer achter
Vden rug en is nu een verdragsclearing in plaats
van de autonome gekomen. Erg gunstig is dat
nieuwe verdrag nu niet bepaald voor ons.
Prin? cipieel blijft de mogelijkheid bestaan orn de
tegenwaarde van onzen export ten volle uit de
? clearing te dekken en dus elke belemmering door
de Duitsche deviezenrestrictie te vermijden. Maar
? daarvoor moet genoeg in de clearing gestort
worden. Dat is inderdaad een vereischte bij elke
. clearing, en waar wij tot nu toe steeds met
statis. tieken gezwaaid hebben volgens welke wij zooveel
in Duitschland kochten dat alles wat wij te vor
deren hadden gemakkelijk daaruit betaald kon
worden en nog een stevig overschot overlaten
.lijkt de situatie nogal gunstig. Maar.... onze
in- en exportverhouding met Duitschland is
heel wat minder gunstig geworden. En bovendien
heeft het verdrag een nieuw element in de clearing
gebracht dat onze onderhandelaars hartebloed
moet hebben gekost t. w. het onvoorwaardelijke
vrije deviezenoverschot", dat uit de in clearing
gestorte saldi moet worden afgezonderd ! Het is
dus denkbaar dat de clearing voldoende oplevert
om ons te dekken en dat er toch een deficit komt,
wijl een zeker bedrag in elk geval ter vrije beschik
king van de Heichsbank moet blijven. In de over
eenkomst die Duitschland met Zweden en Belgi
trof komt, zij het in anderen vorm, een soortgelijke
bepaling voor. In het clearingtractaat met Zwit
serland dat nog door Schmidt tegen den zin
van Schacht werd afgesloten komt zulk een
bepaling niet voor, althans moeten daar eerst de
export, en verschillende dienst verleeningen ver
effend zijn. alvorens er van een vrij saldo voor
Duitschland sprake is.
Export-vorderingen
Het tweede punt in het nieuwe vei-drag. dat zeer
weinig be vredigend is. belieft de export vorde
ringen van voor het in werking treden van het
tractaat, van de bedragen dus die onder de toen
geldende regeling zijn gestort op ..Sondorkonto"'
en de bekende ..Zwisclumkonti*'. Die saldi zijn
nogal opge^oopen. en om opgemelde reden kon er
weinig geliquideerd worden uit de gelden die toen
in de clearing binnenkwamen. De nieuwe clearing
dekt in de eerste plaats de nieuwe exporten die
daaronder vallen, en pas uit wat er overschiet
na aftrek dus ook van het ..vrije deviezenover
schot" zal geleidelijk het Sonderkonto ver
effend worden. Dat beteekevt voor onzen export,
die in de afgeloopen maanden, goederen naar
Duitschland zond. een zeer ernstige schadepost.
Onder de oude clearing werden, de oude saldi het
eerst vereffend alles naar volgorde van binnen
komst. Nu komen de toekomstige uitvoeren eerst
aan bod. de Reichsbank krijgt nog geld ter dispo
sitie en pas op het laatst komen e oudere vorde
ringen* Waarom moeten daar plotseling oudere,
rechten door jonge voorbijgestreefd worden?
* *
*
En dan is er nog een zwakke stee in de-clearing
die niet in de bepalingen van het verdrag ligt. De
opzet van de clearing is onzen export te beschermen
en te zorgen dat deze niet belemmerd kan worden
door f inancieele factoren. Uit de bedragen die wy
aan Duitschland schuldig zijn, willen wij zooveel
mogelijk putten om export daarheen te betalen.
Maar er zijn naast deviezenrestrictie nog andere
en minstens even effectieve middelen om onzen uit
voer te belemmeren. Duitschland blijft volkomen
vrij om importen te contingenteeren waarbij elk
land een bepaald contingent kan worden toege
wezen, terwijl nog gedifferentieerd kan worden ook.
Dat heet dan niet in strijd met de beroemde
meestbegunstiging. Nu kan men stellen, dat dergelijke
handelspolitieke belemmeringen tot protectie van
eigen nijverheid een apart vraagstuk vormen.dat
los staat van de clearing, maar dat is niet juist.
Duitschlaixd kan contingenteeren om zijn nijver
heid te beschermen maar ook om aldus te zorgen
(Jat ons importoverschot yrooter is en daarmee het
ter beschikking ran de ffeichsbank komende bedrag
aan deviezen. Zoolang wij alle bedragen die na ver
effening van eigen vorderingen uit de clearing over
blijven ter beschikking stellen en dat is de opzet
van elke clearing kan het nuttig effect voor
onzon export, dat wij met die clearing beoogen,
volkomen getorpedeerd worden door genoemde
maatregelen. Denkbeeldig is dit geenszins. Schacht
heeft daarop in zijn Leipziger Messe rede gedoeld.
Er> wat meer zegt: ten aanzien van Zwitserland
schijnt men dit spelletje reeds in praktijk te bren
gen. De Züricher Zeitung spreekt in dit verband
zelfs al van contractbreuk! Honderd procent
succesvol is deze beschermingsmaatregel dus nog
niet.
Het goudblok doet van zich spreken
Kr is in. den allerjongsten tijd een nieuwe stroo
ming waar te nemen om de restanten van den in
ternationalen handel te conserveeren of deze zelfs
te verlevendigen. Het goudblok doet plotseling van
zich spreken en hoogdravende plannon worden
gt-smoed om het goederenverkeer tusschen de be
trokken, landen te stimuleeren door wederzijdse!) e
handelspolitieke concessies. Ken herleving van
den Ouchy-geest dus y.ij het dan iets ruimer van
opzet en eenzijdiger georiënteerd. De basis van de
beweging is ietwat raadselachtig. Het criterium
voor de toenadering op economisch terrein wordt
gelegd bij de basis va*x het muntstelsel. Nu mag
men toch als i.egel aannemen dat economische
samenwerking een economischen grondslag moet
hebben.
De voorstander van devaluatie zou die basis
misschien willen aannemen: de gnudlanden zijn
duurte P i landen geworden, kunnen in'het
wereldverkeer niet meer.mee. aldus zijn stelling, zoodat.
willen zij niet heelemaal uitgeschakeld worden.'zij
I-et best doen niet zich op elkaar in te schieten.
Maar die motiveering kan toch niet door de
plannenmakers zelf aangevoerd worden. Immers de voor
standers van de handhaving van den gouden stan
daard hangen de stelling aan, dat ook de goudlanden
wel degelijk de wereldprijsdaling meemaken, alleen
op een andere manier, niet door depreciatie doch
door deflatie.
Deflatie zal ons even ver brengen, en veel meer
beheerscht en gecontroleerd, aldus hun opinie,
zoodat wij ons in den wereldhandel volkomen
kunnen handhaven. Maar als dat zoo is. waar is dan
de bijzondere aanleiding om den nandel juist toe
te spitsen op goudlanden. Dat lijkt toch wel erg op
een duurte-eiland-consequentie. Het heeft dan ook
de schijn, dat de wensch tot economische
goudbloksamenwerking weinig logische basis heeft.
Zulke samenwerking zoeken landen, die econo
misch elkander kunnen aanvullen, maar het is
zeer goed mogelijk, dat zulks met het goudblok
niet het geval is.
Neen. het pad van de handhaving van den
buitenlandschen handel gaat ongetwijfeld niet over
rozen.
I
takinfj out lor a ride and so late her,
she'lllike to relïise,i'm afraid sir.
but i'm sure it will do
invite her with you
to de uitkijk", they are cjiving ther
state fair"