Historisch Archief 1877-1940
* 'i
*
? i,
Hij moet het hondje geregeld op
het sloependek uitlaten
De heer Kranenburg
niet gelijktijdig naar de maau zouden
ritten te kijken eu dat voor mij in
Amsterdam de kansen om naar de
maan te kijken even gering zijn als
zij het voor een sergeant-majoor
titulair zijn om commandant van bet
veldleger te worden. Indiën Neder
land verdeelen dezelfde maan in een
soort van nacht- eu dagploegsysteem.
Toen spraken wij nog langen tijd over
het onbegrepene in den mensch
dat was een punt waar ik welsprekend
over kan worden, want welke man
kan twintig jaar getrouwd zijn en
tegelijkertijd begrepen, liet was al
laat toen wij van het sloependek af
daalden en wij kwamen juist de van
Hilsten tegen en mijn vrouw, die befc
bridgeclubje opgebroken hadden. Van
Hilst keek donker en toen hij de
tranen zag in de oogen van juffrouw
Greta, beet hij mij toe: het zijn
mannen als jij die alle beroerdigheid
in het leven brengen....
* *
*
Het is iederon dag een'heel diver
tissement met het bad. mijn vrouw is
er riet van weg te slaan cii zij duikt
om de tien minuten in die groot
formaat badkuip die voor de meesten
slechts eea voorwendsel is om zich
onder aangeklecde menschen te
vertoonen, zooals je dat in Zand voort
uiet wagen zou. Zij is n keer boven
up mevrouw van Hilst terecht ge
komen en 's avonds heb ik het met
van Hilst in de bar af gedronken. Het
leven aan boord heeft oixs weer samen
gebracht -?je bent met enkele
honderden nienschen opgesloten maar
het lijken er wel tien duizend omdat
je ze iederendag tien keer tegenkomt.
Zij heeft een hond van het
kluwensajet-formaat, met twee ingeprikte
valscbe oogen, dien ze Diedums noemen
'den hond dan en alle hofmeesters
haten het ding als de zwarte pest,
want het bijt om zich heen als een
humeurige gorilla en als ze met die
geladen batterij onder haar arm over
het dek wandelt, zou je in de ver
zoeking komen het ganse hègeval
over boord te zwiepen. Soms heb ik
een gevoel dat van Hilst je met
trouwe oogen dankbaar zou aankijken
hij moet Diedums geregeld op het
sloependek uitlaten en daar is nog
wel wat anders te doen dan met die
gil-met-tanden rorid te wandelen, in
de hoop dat Diedums in den snelsten
tijd zal doen wat alle Diedums nu
eenmaal moeten doen,
Als het donker wordt zie je allerlei
menschen onder allerlei voorwend
selen verdwijnen de een heeft zijn
sigarettenkóker vergeten en de ander
gaat een luchtje scheppen en de derde
gaat naar zijn hut en als je in de
gangen, loopt, kom je geen mensch
tegen. Die vind je dan op bet
sloependek, waar ze fluisterend converseereix
en in het donker tegen elkander
aanbbtsen.' Ze hebben het over de sterren
en de maan, een onderwerp dat in
den loop der eeuwen wel uitgeput zou
moeten zijn, doch het is wonderlijk
wat een mensch daar nog over zeggen,
kan, zooals ik ondervond, toen ik met
juffrouw Greta, die met de kinderen
van mijnheer Potharst naar Indi
reist en dus verder gaat met de boot,
toevallig die richting ik bedoel van
het sloependek uitwandelde. Mijn
vrouw zat in een bridgeclubje en dan
ga ik liever de lucht in, want elk
bridgeclubje waarin mijn vrouw ?it,
ontaardt na een half uur in een tot de
tanden gewapende ontwapening^
commissie. Juffrouw Greta is vier en'
dertig en bet is een wonder dat zij
met al haar diploma's het niet verder
ziet de wereld
Teekeningon J. F. Doeve
gebracht heeft dan met kinderen naar
Indië, maar zij is. zuoals zij mij ver
teld»», bijzonder moeilijk voor
xieh.zelf. want hoewel zij van het leven
weinig verlangt als je haar over
mijn rustige leven van post ambtenaar
hoort spreken, ontdekt zij ev dingen
aan. die ik nooit ontdekt heb zou
heeft zij toch nooit de juiste banen
gevonden.
Wij kwamen den' rsten officier
tegen toen wij op weg waren naar
het sloependek en hij gaf mij een
knipoog zoo luid alsof alle water
dichte schotten tegelijk dichtgeslagen
werdeu. Ik was razend, want 'hij is
goede vrienden met den dokter en de
dokter zit bij ons aan tafel en dus
vreesde ik complicaties. Doch het is
een wonder hoe ruim juffrouw Greta
over al die dingen denkt zij gaf mij
een .geruststellend kneepje in mijn
arm toen wij eindelijk in de schaduw
van een tier sloepen samen neerzaten
«?n zij zei. dat het er niet op aan komt
wat de menschen denken, vermits
wij zelf weten met ons zelve in het
reine te zijn. Doch vertel dat eens
aan mijn vrouw. Het was afnemende
maan en het ging niet snel genoeg
er viel juist een nuance'tje te veel op
het sloependek om zich comfortabel te
voelen maar juffrouw Greta sprak
van de maan als van iemand met wien
zij op goeden voet was en jarenlang
gekend had. TCD slotte school er veel
wat»i's in. ,,Het is verkwikkend te
denken, sprak zij, dat ik straks in
Palembang tegen dezelfde maan aan
zie als u in .Amsterdam". Ik wilde
niet uitstippen dat wij in ieder geval
In Palembang dezelfde maan als in Amsterdam
Toen kon ik aan iiiijn vrouw uit
leggen dat de wandeling met juffrouw
Greta een volkomen gedesiuteresseerd
karakter had gedragen....
Vertel dat aan het sloependek,
zei ze. Als ik je niet zag zooals je daar
nu staat, een klein ikbuikig mannetje
met zijn schedel door zijn haven en,
kippige oogen, zou ik iets anders
gelooven dan wat ik nu geloot".
En wat geloul' je dan, liefste?
kon ik er nog uitbrengen. ...
Dat jullie zucht om je te
rebabiliteeren je alleen maar belachelijk
maakt. Jullie zijn net allemaal acro
baten var negen en zeventig, die nog:
eens een salto mortale willen maken.
En die flapmadam lacht j t- uit....
Ik had eveneens de tranen in de
oogen van juffrouw Greta gezien, maar
wat gaf het daarover te spreken?
Op den plattegrond iu het reis
bureau zien de eèrsteklashutten er
uit alsof een geagiteerd man, nadat
hij zijn levende en onlevende have
geplaatst heeft, ruimte genoeg over
houdt voor verontwaardigde gebaren.
Doch ik had de ruimte en de positie
van een beklaagde mijn vrouw
hield het requisitoir en ik moest ten
slotte toegeven dat personen als
juffrouw Greta aan boord van schepen,
zich slechts bevinden om de meest
vertrouwde en oudste banden door te
knagen.
Van Hilst had ik de zaak kunnen uit
leggen en hij liet den twijfel te mijnen.
gunste doorslaan. Me vrouw negeerde
me en haar Diedums siste mij op de
morgenwandeling aan. Aan het ont
bijt hield de dokter een. verhandeling:
over de avondlucht eu den invloed
van de hemellichamen, op het
menschelijk gestel....
Vooral op een zwak hart, liet hij
er op volgen.
Mevrouw van Hilst snifte en mij a
vrouw keek me doordringend aan.
Zoo kwamen wij in Algiers.
Nieuwe uitgaven
Berichten uit Zwitserland.
Zwitsersche Verkeerscentrale, Joh.
Verhulststraat 147, Amsterdam. Z. ?
Belangrijke reducties op de treinen.
in het Bern'er Oberland tot en met 14
October, alleen op Zondag; eveneens
op de Pilatusbaan.
Goedkoope retourbiljetten. vanaf
l September op de Zwitsersche vlieg
velden naar Parijs, Londen, Milaan,
Lyon, Cannes, evenals via Parijs naar
Amsterdam, Rot.terdam en Brussel,
die 15 dagen geldig zijn.
** de
L't. *
W
\ U
De zigeuners en hun kunst
FLAMENCOS"
Karel Mengelberg
Afkomnt der zigeuner*
In het mengelmoes van rassen en
volkeren die te zamen de Iberische
bevolking vormen, vindt men vrij veel
Zigeuners.
De geleerden zijn het er niet over
eens, Wanneer deze Zigeuners in .Spanje
gekomen zijn. en van waar. Men neemt
echter' aan, dat ze afkomstig zijn
of uit Indiëof uit Egypte. Voor de
juistheid van de laatste veronderstel
ling spreekt het Spaansche spraak
gebruik; in het Spaansch namelijk
heet Zigeuner gitano, hetwelk als een.
verbastering opgevat kan worden van
crjiptano, Egyptenaar.
De Zigeuners, die eeuwen geleden
naar Spanje kwamen, hebben zich
tijdens hun verblijf in dit land in
in mindere mate met de overige
bevolking vermengd dan andere rassen,
ilie het land binnendrongen;
Daardoor konden zij hun oor
spronkelijke zeden en gewoonten,
hun cultuur en muziek tot op heden
tamelijk zuiver handhaven.
eerder in d<» salons van Parijs en
Amsterdam dan ouder rasechte
gitanos thuis.
De houding van de Spanjaarden
tegenover do Zigeuners wordt gekarak
teriseerd door de Spaansche uitdruk
king voor het niusiceeren en dansen.
ja in het algemeen voor alle uitingen
der gitanos: jlatnenco.
De letterlijke vertaling van dit
woord is: A*Iamip.g. Vlaamseh.
gitaarspeler, die begeleidt en
tusschenspelen fantaseert.
Da» komt het optreden der anderen.
Allen zitten in 1) oef ijzer vorm op het
podium of in liet midden der localiteit
en. werken om de beurt. Eerst de
vrouwen': de goede danseressen in den
aanvang, vervolgens de betere, dan
de beste, per slot allen samen..
Dit dansen waartoe n. vierkante
meter genoeg ruimte biedt wordt door
het spel van n of meer gitaristen.
door het zingen, handen-geklap,
voeteng» «trappel en door de aanvurende
uitroepen van liet quadro zoowel
als van het publiek begeleid.
Tenslotte komt de danser aan de
beurt, ..klassiek" gekleed met de hooge
en nauwsluitende broek en de
chaquetüla, het korte, vóór openstaande
jasje. Hij werkt steeds zeer serieus,
het bovenlyf kaarsrecht. Het voor
naamste van zijn dansen is zijn
zapateado, de voettechniek:
aimbewegingen, vingerknippen castagnetten
gebruiken de echte gitanos weinig
en parterre-acrobatiek" vormen met
het zapateado een boeiend en uiterst
bezienswaardig geheel.
Deze zelfde volgorde van optreden
wordt dan tot laat in den avond
herhaald.
De Zigeuner-troepen, meestal be
staande uit een aantal echtparen,
trekken met kinderen en huisraad van
uit Sevilla of vanuit het Sacromonte.
de zigeunerwijk te Granada, door den
lande.
Menige troep vestigt zich voor
langeren tijd in, de een of andere groote
stad. Men huist dan met elkaar in een
kleine en armelijke achterbuurt-wo
ning -?want gouden bergen worden
er niet verdiend of men woont
buiten de stad in een woonwagen
kamp met lot- en rasgeuooten samen.
De practljk Is de leermeester
Vele Spaansche componisten ge
bruikten, in hun werken elementen
deiflamenco-muziek: op de Spaansche
officieele conservatoires wordt deze mu
ziek echter niet onderwezen. De
afdeeling A-oor cymbalo- eixtarc.cratóspel
aan de Budapester muziekschool en
het conservatorium A-oor
?Zigeupermuziek in de Sowjet-Unie A-onden in
Spanje tot nu toe nog geen navolging.
De groote leermeester dor
flamencomusici is de praktijk: zij worden mees
ters in het A-ak door het overnemen der
traditie, het hooren en. imiteeren
A-an de prestaties der ouderen, door
eigen oefening. Noten-lézen is A'oor
den flamenco-zanger oA'erbodig. daar
hij toch ..de muziek in zich heeft".
En deze muziek heeft waarlijk
leA'enskracht genoeg. Zij is zeer ATÏJ A*an
stijl: kent niet zulke sterke metrische
en tonale vooroordeelen gelijk
onzegangbare toonkunst bezit. De 'zanger
* *
Zij zijn dan ook anders" dan de
gezeten burgers van het land, zij
hebben andere ruimere op
vattingen omtrent de dingen die het
leven leefbaar maken. Zij onder
scheiden zich door hun trotsche ver
achting voor bourgeois-idealen, hun
tegenzin en verzet wanneer er getracht
wordt hun het gareel van geregeld"
.«.?n eentonig werk aan te leggen of
hun ondergeschiktheid op te dringen;
door hun begaafdheid in artistieke en
verstandelijke zaken» hun voorliefde
voor, den roes en bereidwilligheid zich
door muziek en dans - of wat.het
ook zij te laten bedwelmen. Zij
zijn levendig en fier, waarbeidslievend
«?n eenvoudig, goedmoedig en trouw.
Hun vrouwen toonen dan ook minder
overeenstemming van karakter met
de volleerde coquette uit Bizet's chef
d'oeuvre Carmen'', dan wij gewend
/ijn aan te nemen. Deze immers hoort
Voor den n nu. geïndigneerd door
's Zigeuners vrijmoedigheid en
or.geremdheid, beteekent flamenco: grof
en ongeciA'iliseerd -?eigenschappen.
welke de Spanjaarden ons. Vlamingen
en Hollanders, voor drie eemven als
voornaamste nationale hebbelijkheden
toeschreven.
Voor den ander, aangetrokken door
gitano-eigenschappen wier ontbreken
in zijn eigen karakter en habitus bij
onbewust betreurt, beteekent het
woord flamenco: een mengeling van
oorspronkelijkheid, opgewekt.heid.'z
*lfbewustzijn, onafhankelijkheid. M be
gaafdheid, echt sentiment, humaniteit
levenslust.en natuurlijke gratie.
Maar werkelijk geacht Avordt do
gitano in Spanje niet. En als gelijke
behandelt men hem natuurlijk n >g
minder. Het republikeinsch.e re
giem, dat met de opruiming van zon
menig vooroordeel begon, laat op dit
gebied nog geen enkele A-erandering
constateeren.
In het HpaanMche café-ehantant
Men kan in Spanje de cnndrrta
jlamencos, de Zigeuner-groepen iederen
avond in de tallooze, door vreemde
lingen weinig gefrequenteerde, kleine
café-chantants der A-olksbuurten in
actie zien.
Daar wordt meestal de Aroorstelling
door een flamenco-zanger begonnen.
Deze zingt arittend zijn liederen, een
voudig vertellend, improviseerend,
zonder gesticulatie. Naast hem zit de
De guitaarspeler begeleidt den flamenco-zanger
- BB"
W'
l