Historisch Archief 1877-1940
- - ? *-
l--**
B
ceeren
Walter
in een
CONCERTGEBOUW: lSTE ABONNEMENTS
CONCERT ONDER LEIDING
VAN BRUNO WALTER
lU'XO WALTKK opende a!sdiiigf
iitDonderdagaAO.id het offickele seizoen van
het Concertgebouw.
Men kon zich moeilijk een schooner
begin voorstellen dan dit sublieme
musidat den gansenen avond aanhield en dat
zoowel in een symphonie van Mozart als
symphonie van Manier, weet. te geven.
VAN NOTEN EN BEENEN
Opening van het Concertgebou|vseizoen
Gedenkboek der Wagnervere
Een gedanste novelle van Trudi S<
CONSTANT VAN WESSEM en HENRIK
Mozart en Mahler, het waren ouder Walter's
dirigecrstaf slechts schijnbare tegenstellingen:
Mozart harmonie, Manier chaos, maar een chaos,
welks oplossing in een bijna klassieke gebonden
heid \vij bele\cn bij dat laatste deel der 5de
symphonie. dat speelsch ingezet en even jubelend
verloopt als een triomfaal slot van een klassieke
symphonie.
Walter is een dirigent, die muziek maakt Voor
het orkest. Maar zoo'n g moll symphonie van,
Moznrt: het is een zingen en zingend bewegen,
van een Weensche Weekheid en sierlijkheid vaak.
V;»,!! ..stijl" als-zoodanig trekt Walter zich weinig
aan voor zoover dat de eonventioneele opvatting
betreft, muziek is hem zang, melodie uitbundigheid,
heftigheid, gevoelsleven; hij is verliefd 'op een
melodie. op een melodisch werk. Structuur blijft
in de muziek dienst, nimmer doel. Het op
bouwen van een werk is dan ook niet zijn sterkste
zijde (het eerste deel van Mahler's 5de symphonie
wordt onder Mengelberg's directie veel kolossaler
en tragischer), hij lijkt meer op impulsen dan op
weloverwogen ontwikkelingen ingesteld, hoewel
hij zijn vaststaande opvatting heeft. Maar het
bekoorde en verrukte, het was levend en
menschelijk wat wij te hooren kregen, nimmer liet de
aandacht af: hier Was muziek in de verrukkelijkste
en de edelste zin van liet woord.
Met ovatie op ovatie heeft het enthousiaste
publiek d«.m dirigent gehuldigd.
niging
hoop
SCHOLTE
HET GEDENKBOEK VAN DE WAGNERVERÊENIGING
In deze kapitale uitga,ve, rijk vcorzien vai
illustratiemateriaal, ligt inderdaad voor het iia
geslacht de geschiedenis van de WagnerveroenighiL
vastgelegd, die een stuk strijdgeschiedenis in het
Nederlandsche muziekleven heeft beteekend.
In 1884 was het een jaar geleden, dat de meeste i
van Bayreuth te Venetiëoverleed.
Wagner'vereerders in Nederland achtten toen het
oogenblik gekomen om zijn werk ook voor ons land t<
gaan consolideeren. In die jaren was Wagncr no^.
lang geen algemeen erkende groote. integendeel
hier bij ons had de generatie, die zwoer bij Mendels
sohn, Schumann en hoogstens nog Brahms verri
de overhand op de kleine, hoewel gestadig aan
wassende groep van Wagnerbewonderaars en van
de/e generatie conservatieven ging nog steeds een
krachtig verzet uit tegen Wagner's erkenning.
Verhulst, hoewel zijn invloed reeds tanende was,
was haar aanvoerder.
I)c kleine enthousiaste. Wagnergemeente.
die echter reeds verzekerd kon wezen van de
sympathie der toenmalige ..modernen" sloot
zich aaneen, enkele maeceiiassen, waaronder 'de
heer Bunge Sr., helderziender dan anderen, voegden
zich bij haar en zoo ontstond het voornemen op
krachtige en actieve wijze voor Wagner's kunst
den strijd te gaan aanbinden. De
Wagnervereeniging zelf was reeds per eerste vergadering
van 29 Augustus 1883, eenige maanden na
Wagneis' dood, opgericht (inen vindt een . facsimile
van de door Henri Viotta geschreven notulen van die
eerste oprichtingsvergade
ring in het Gedenkboek
afgedrukt) per circulaire
wekte zij tot het lidmaat
schap op, doch eerst met
Januari 1884 achtte zij
haar werkzaamheid begon
nen. met een eerste concert
in Felix Meritis te Amster
dam.
Sindsdien is de
Wagnervereeniging onvermoeid
voortgegaan ,op den een
maal ingeslagen weg, om,
zooals de eerste circulaire
vermeldt ,.de kunstmin
naars hier ter stede in de ge
legenheid te stellen met
Richard Wagner's Drama
tisch Muzikale werken ken
nis te maken", de beste
en overtuigendste
strijdmethode, die dan ook niet
heeft nagelaten naar het
beoogde doel te leiden. De
meest glorieuze jaren zijn
die tusschen 1884 en 1914.
De oorlog veranderde, zoo
als in zoovele dingen, óók
het een en ander in de over
tuiging dézoo voortreffelijk
geoutilleerde muziekdra
matische instelling, die de
Wagnervereeniging in den
loop der jaren geworden was
uitsluitend in dienst van
Wagner's muziek te blijven
stellen. Eeu kentering trad
tiede door een wending
|in de sympathieën voor
V;,-ichland en Duitsche
n--(. Bij het einde van
h,-t M-izoen 1918?1919
weri de voorstellingen
geu ,1. Viotta nam afscheid.
ui! '.S jarig werkzaamheid.
Op ruimere basis
'! -n werd het gelukkige besluit genomen een
i ui -ie basis voor de werkzaamheden van de
\Y.- 'lervereeniging te gaan kiezen en er ven
algein. ?>? muziekdramatische instelling van! te maken.
iindacht schonk aan alles wat op dit gebied
1 liad gekregen ook ten onzent nader bekend
? ,üikt te worden. In 15*24 beleefde de
Wagiierniging een wedergeboorte in dezen nieuwen
. Aan de werkzaamheden van de laatste
til---, jaren danken wij een aantal uitvoeringen van
mi i iekdramatischc meesterwerken, waaronder wij
? men Debussy's Pelleas et Melisande. Joluui
IMUSS' Fledermaus. Offenbach's Hoffmans
Kr/.iii .iingen. HichardStrauss' Itosenkavalier, Venu's
Vu', taff. Alban Berg's Wozzek. Pijpers HaleWijn.
li> :uin het hoogste, wat als eisen gesteld mocht
ivni'len, beantwoordden.
/??itals reeds gezegd, het Gedenkboek is een
lit ..;ive geworden, die een schitterend getuigenis
i f: -t van het roemrijke verleden en heden van
iubileerende instelling. Niets en niemand is
..?bij vergeten, allen zijn herdacht, voortrekkei-s.
t., ders en uitvoerders. Hoyale
reproductiesen ons hun beeltenis, hun werk. hun resultaat,
>te opnamen van scones uit de gegeven voor
hingen verluchten het boek en verleenen aan
geheel dat rijke en onbekrompen aspect, dat
ook van de opvoeringen hebben gekregen.
i »!?. Paul Cronheim zorgde voor een inleidend
?? rd. dat tevens een duidelijk overzicht geeft
wording, groei en bloei van de vereeniging.
recht werd het Gedenkboek opgedragen aan
nagedachtenis van den onlangs overleden
?ten beschermer van de Wagnervereeniging.
l leer Bunge Jr. C. v. W.
TERPSICHORE's ZIELSVERHUIZING
?. ui de lyrische ziel-en zaligheidsdansen met
1 -slag en zonder muziek heef t de jongste dans.
i;.der bevreesd voor verwantschap met variété,
?«?'?a n chorusgirls, zich thans in het
buiteni en ook in ons land met een
ont?-1 ??nde zelf vermanning wederom vrij gemaakt.
<? moderniseering der oude, groote
balletgroe<'»L. hun interne moeilijkheden die op den
'i-ir. er toe leidden dat jongeren de
verant'"rdelijkheid voor het ballet zelf gingen dragen,
?? verliefde voorkeur voor den volksdans, voor
: lansche en Indische dansen, de grootere eerbied
"»r het lichaam als instrument en in
Duitschinl vooral het inzicht dat een dans geen
be'lenis maar een getuigenis diende te zijn,
??ft de topzware décadence van het podium
weggeiagd. Een apachendans en een vroolijke
Itali, ische visschersjongen waren niet meer persétaboe
« ? ;dat een ballet een gedanste vorm van tooneel
?''«? werd minder categorisch, ontkend. Zelfs de
'm. baar mouvementen en ythmen zijn op het
it i-litteraire streven van den nieuwen dans van
Uit het gedenkboek der Wagnervereeniging: Tooneeldecor Tristan
invloed geweest. Van vormeloozen inhoud werd zij
tenminste weer een vorm. waarin elke inhoud mo
gelijk was. Kn /.ij richtte zich da&rmée terstond tot
een groot er publiek. Men hoefde h*ar niet meel1
in een gi heimtaal van metaforen te begrijpen, men
kon haar ..aanschouwen'1 met all»,- zintuigen der
wei'kelijkheid en zonder lyziek.
Zoo herwon het Ballet Jooss iK't verloren terrein
dezer kunst, en de jonge en zoo uitermate gedisci
plineerde balletten der Russen van Monte Oirlo.
zoo ki'egen in ons eigen land de eerste ballet-ge
trainde dansen van Darja Collin. Yvonne Georgi
en zelfs het technisch stellig nog niet erg volmaakte
Ballet Mogroby hun kans.
En thans is zelfs het ballet van Trudi .Schoop
in staat om met een bijna «/te merkbare
verwaarloozing van het eigenlijke danselement ??te ver
ontschuldigen overigens A-oor een nog zoo jonge
groep ? vlakweg pantomimisch \üt te drukken
wat het wilde, dat aan inhoud, verhaal en anecdote
over het voetlicht kwam.
Keu kL-m Zwi;seisih meisje, dat f.anvatikelijk
verhalen wou schrijven en die zelf op tooneel wilde
komon vertellen, vond tenslotte een vorm van
danskunst, die voor haar geen doel is maar middel.
Dat onderscheidt haar eenerzijds van h"t zelfge
noegzame ballet pur. anderzijds echter even sterk
Van mhoudloozo lyriek. Zij ging zelf zoo ver. dat
zij de incarnatie van een ..type" zocht, een type
even uiterlijk gemarkeerd als Charley ('luiplin met
zijn gr-patenteerde attributen. Zij schiep in huur
..Fridolin" den onsocialen. schuwen mensch. het
vriendelijke en eenvoudige kind, dat steeds den
..Fluch der böson Tat" voelt, met een kleine hand
beweging een nederlaag erkent, een gevaar bezweert.
een teedere ironie oproept. Zij stelt een klein
menschenleven op. met het minderwaardigheids
gevoel van een die zoo graag volwaardig zou willen
zijn en dat maakt haar aan haar landsman
Grock verwant?en tevens met het lieflijk en een
zaam pathos,van een Chaplin .. dicnjaij. naar men
haar verwijt, copieert maar van wit-n zij welge
teld n film zag ! ;
Trudi Schoop vertelt al dansende van het leven
van haren Fiidolin, dien zij eerst als novelle had
neergeschreven, zij laat hem dansend verhalend
en alle motieven logisch in elkaar incfcpiëerend
\-rijen en trouwen, gebukt gaan onder do vrees voor
hel en hemel en toegeven aan de overntachtige
geneugten van het leven, zij voert hem uit den
schoot der burgerlijkheid in de wereld Var. het kleine
kwaad, zij schildert hem temidden der kegelaai-s
en zangers en zij stuurt hem tenslotte de wijde
wereld in., arme kleine lieflijke Fiidolin,
figuurtjemet een ronde Zwitschersche jongen^hoed en een
komiek pandjasjc dat men nooit verbeet, zoomin
als Chaplin, zoo min ah Grock. Haar gezicht
als Fridolin is eon doorloopende verwondering over
h?t leven; men weet soms niet of zij schrei t'of
lacht. Het is een herwaardeering allfr waarden,
die het ongewichtigo gewichtig en het-gewichtige
ongewichtig maakt. ;
Gedanste vertellingen
Kr kunnen drie balletten aangeregen worden.
dcz«- Fridolin is geen afgerond drama, hij is een
conceptie als figuur en het is een der? merkwaar
digste overwinningen van de danskunst dat zij in
den vorm van kleine rythmische caden/.en het dra
ma legt van een gansclvi-n mensch. Men kan zich
begrijpen, dat de menschen in Zweden haar zeiden.
dat n oogenblik van echtelijke verveling, zooals
Fridolin dat leeg-lachend en vevstolen-gapend uit
beeld, een heel drama van Strindberg tot n ge
baar terugbrengt. Men leest dezen Fridolin tot in
het diepst van zijn argelooze ziel. . als wist men
honderdmaal meer van hom dan wat een kleine
baletteuse in een dood-eenvoudige pantomime neer
gelegd heeft. En tenslotte is met deze kunst
die niet in de eerste plaats als danskunst gewaar
deerd kan worden en als zoodanig door gebrek aan
volleerdheid en door een niet altijd even kundig
dansende groep ook aan critiek zou blootstaan ?
een nieuwe, eigen en internationale geldigheid als
kunst geschapen, die lijnrecht teruggaat tot een
uitingsvorm, dien de wereld te vroeg vergat en te
onvolkomen in den steek moest laten: de
praegnante pantomime van de zwijgende film. een
plas.tisch-draumtis-.'he uitingsvorm met eigen rythmen
en ei'-r n wetten, waarin immers onk.do'gegepraa.
va i ChapUti be
sloten lag.
"il. S.
Uit het gedenkboek deijWagnervereeniging:
Scène uit WqÉzeck