Historisch Archief 1877-1940
??. %*. %>**-»... w*-'.
r
1'
i /' .
Zie daar het woord Persil verschijnen,
Verlichtend het diep donkVe zwerk;
Persil verlicht voor U twédingen:
't Verlicht de wolken en Uw werk!
Het malle van het geval
JAAP SPEYER: MALLE GEVALLEN- TOSCHINSKI
Bioscopy L. J. Jordaan
Ken film, tllc meeviel
Hei malle van het geval was, dat de film niet
tegenviel.. .. ! . ...
Maanden van te voren deden in do se.m-ingewijde
kringen der pers sombere geruchten de ronde:
het heette dat de behandeling .der toch reeds niet
al te gekuischte stof beneden alle niveau zou zijn,
dat met de eischen van intelligentie en goeden
smaak op bedenkelijke manier de hand werd
itolicht, dat enkele medewerkers zich uit protest
hadden teruggetrokken en meer dergelijke
onheil«pellendheden meer. De verleiding scheen groot
zich in al die narigheid te verdiepen en de premiere
der film als een soort nationale catastrofe tegemoet
te zien. Maar verstandiger leek het toch tenslotte
zich buiten al die interne roerigheid te houden en
de verschijning dezer tragische Malle Gevallen.
als iedere andere Nederlander zoo objectief mogelijk
zij het dan niet zonder gepaste huivering af te
wachten.
En ziedaar nu het malle van het geval: het bleek
volstl-ekt zoo'n vaart niet te loopen ! Ik wil gaarne
in. het midden laten of onze verhitte en opge
zweepte verbeelding zich op iets veel ergers had
ingesteld - dan wel, dat de tot nog toe uitge
brachte Nedorlandsche Amusementsfilms" onze
verwachtingen niet al te hoog hadden gespannen
en maakten dat wij tegen een stootje kunnen. In
ieder geval: ik heb tevergeefs op.de ijselijkheden
die ons beloofd waren zitten wachten en mij daaren
tegen op verschillende momenten vermaakt en
tot mijn verrassing hier en daar een fleurigen
filmvorm ontdekt, die wij in de vroegere pro
ducten maar al te noode misten.
Men mag mij erom verachten, maar dat is de
waarheid !
»e voortreffelijke aanhef
Ik aarzel niet om den aanhef der film met de
aardige vondst van Boerhaave en de touringcar-vol
bewonderende meisjes, voortreffelijk te noemen.
De introductie der hoofdpersonen (de jonge meisjes
en de drie studenten) geschiedde aldus met een
vlotheid en een natuurlijkheid, die men in menige
' buitenlandsche arnusementsfilm" mist. De
liedjeshorreur - die besmettelijke ziekte der geluids
film was in vergelijking met Bleeke Bet" b.v.,
te dragen. Er zat in de joligheid waarmee de stu
denten, op de fiets achter den sight-seeer
aanpeddelend, in hun gezang uitbarstten een
spontaneïteit die de .,Roode en witte radijs' -aria
uit Bleeke Bef' tot een griezelige herinnering
maakte. Ik weet op het oogenblik nóg niet of
Louis de Bree wel een filmkomiek in klassieken
stijl is maar hij heeft mij dikwijls oprecht ge
amuseerd. Bij dit alles zat er in het vuurwerk
aan het slot een climax en een showmanship die
een gevoel voor stijging en effect doen vermoeden,
welke in het genre der industriefilms niet te ver
smaden valt. ,- . ' i*.
En wat misschien nog de beste beurt maakte:
de film is niet sentimenteel! Zij moge bijwijlen
grof, smakeloos, onsamenhangend zijn..... al wat
gij wilt maar zij houdt zich, god zij dank,
buiten de quasi-volkschheid van de
eenvoud-methet-gouden-hart. Zij geeft ons studenten te zien,
die evenveel op Nederlandsche (en nog wel
Leidsche !) studiosi lijken als op Don-kozakken maar
zij windt er geen meewarige, hartelijke of folkloris
tische doekjes om. Het zal wel een quaestie van
smaak wezen - maar ik heb mij bij do beruchte
rblschaatsenscène aanzienlek minder geërgerd dan
bij de volksdramatiek" der beide vorige films.
En ik vond den humor rondom de fatale
deurmet-het-haakje in het boek belangrijk stuitender
dan in de film.
Jan Publiek
Het is, dunkt mij, niet zoo'n heel groote kunst
de fiolen zijner verontwaardiging op welsprekende
? wijze over dit jongste product der Nederlandsche
filmindustrie uit te storten.... de film toont haar
kwetsbare plekken op bijna cynische wijze. Maat
hot wil mij niet gelukken den noodigen toorn voor
Malle Gevallen" te verzamelen, waar en do
Jantjes" n Blcfcko Bet" den dans zoo virtuoos
wisten te ontspringen. Malle Gevallen' behoort
nog tot denzelfden oogst - dezelfde lichting zoo
men wil - als do beide vorige films. Haar tendens
streeft nog met dezelfde ongegeneerdhoid naar
den bijval van den heer Janus Publiek - probeert
nog met dezelfde inspanning volle zalen en volle
kassen te trokken. Wij wisten dit vooruit en er
bestaat geen redelijke grond om nu juist voor
deze film plotseling rechtsomkeert te maken en
onze nobele welwillendheid van nationaalvoelende
critici prijstegeven. Wij hebben deze toegevendheid
nadrukkelijk genoeg gedemonstreerd om den goeden
verstaander te doen weten wat hij van het geval
( .mal" of niet) te denken heeft en daarmee moet
hij zich, dunkt mij, ook ditmaal nog troosten.
Alle goeie dingen bestaan in drieën zegt heb spreek
woord - laat ons hopen: alle.... minder goeie
ook! De filmindustrie is nu behoorlijk gewaar
schuwd en het staat aan haar of zij verstandig
genoeg is, zich de goedbedoelde vingerwijzingen
ten nutte te maken.
Hiermee is eigenlijk het voornaamste over de
film Malle Gevallen" gezegd. Wij zouden kunnen
uitweiden over de inderdaad uitstekende fotografie
van \kos Farkas over de voortreffelijke montage
van Han Bust over de nog wat dik-aangezette
maar haar doel nimmer missende vis comica van
Joh Kaart over de wel frissche en vlotte
jongenstypen van Louis Borel en Rolant Vamo, mitsgaders
hun weinig verzorgd Nederlandsch (I's van twee
steenen dikte '.) - over de onbegrijpelijke
ongeInkmatigheid van het scenario, dat na den reeds
vermelden goeden aanhef vervalt in smakelooze
en stuitende schertsen" als het zeilpartntje
over den onverwachter zin voor het groteske waar
mee het duel-fragment werd behandeld (het rijtuig
met den sidderende* duellant in vertraagde op
name) en over vele dergelijke détails, die de makers
even góéd zien als wij en waarvan zij zonder
twijfel in de toekomst profijt zullen trekken.
Waarmee dan venvacht mag worden, dat men
het met den filmrorm op den duur wel zal klaar
spelen en dat onze reikhalzende begeerte deswege
des te dringender uitgaat naar het heet-begeerd e
hooger niveau.
De afstand tusscnen amusement en kunst
Het is bij dit alles een bitter-zoete troost te
weten, dat het eigenlijke Nederlandsche
filmintellect nog weinig met de^e vertooningen te
maken heeft. Tusschen dit habiele
amusementsfabricaat (wij dienen dit wél te beseffen!) en de
Hollandsche kunstenaars die de film maakten en
liefhadden omderwille van de film, ligt n breede
klove. Wij slaan onwillekeurig een anderen toon
aan wanneer wij komen te spreken over een Ivens,
een Franken en hun schopl en wij blijven met
ongeduld uitzien naar hei;, moment waarop de
Nederlandsche filmindustrie zich sterk genoeg
zal voelen om contact tézoeken met deze
landgenooten.
. * * « ?
?' ?
tfWanneer zal dit zijn? Vergis ik mij niet, dan
bestaat er in de vakkringen der industrie een
sterke neiging deze cineasten" uit den tijd der
nmansfilm schouderophalend terug te wijzen
als dillettanten in ieder geval als lieden zonder
voldoende ervaring. Het lijkt mij gevaarlijk voor
den buitenstaander hierin een oordeel te vellen
of partij te kiezen: inderdaad beteekent het
organiseeren van een grooto speelfilm nog iets anders
dan de fijnzinnige détail-arbeid der
eenmansfilmers.
Maar n ding staat vast: men zal ze niet op
den duur te kunnen weren, wil de Nederlandsche
filmproductie niet doodloopen in ordinair en ver
velend routinewerk. Want zij vertegenwoordigen
de idee en het idealisme en de spontane liefde
PAO. 13 DE GROENE Ho. 2N2
Een mal geval uit Malle gevallen". De oude
heerSmallebroeck met zijn alter-ego Louis de Bree
Foto: Godfried de Groot
voor het métier die (ik weet het wel) alleen
niet voldoende zijn groot" werk te maken, doch
waarzonder de technisch best geleide industrie
ten doode is opgeschreven.
Hetzelfde geldt (nog een graadje dringender.)
voor de scenarioschrijvers. Het is een vraag van
nader order, om vast te stellen langs welken weg
men contact wil zoeken met de schrijvers van
filmmanusciipten maar dat hét gebeuren moet
is zeker. Frissche ideeën baanbrekende in
vallen zij komen voor een belangrijk deel
uit niet-vakkringen voort, gelijk de historie der
film overtuigend heeft bewezen.
Slot-geval
Tenslotte nog een geval, dat er voorzoover wij
kunnen nagaan vrij mal" uitziet. Het betreft
de film Dood water" een der Weinige specimma
van Nederlandsche filmkunst, waarnaar men (te
oordeelen naar gegeven en medewerkers) met een
zeker vertrouwen en spanning mag uitzien.
Men weet dat deze film reeds te Berlijn^ en
Venetiëwerd vertoond, zonder dat de Neder
landsche pers in de gelegenheid werd gesteld met
het werk kennis te maken. Terecht hebben ver
schillende collega's over deze zonderlinge en voor
de Nederlandsche critiek vrij krenkende houding
op heftige wijze hun afkeuring te kennen gegeven.
Zonder dat dit overigens veel indruk heeft gemaakt.
Want terwijl de film reeds bij de Metro-Goldwyu
in exploitatie werd gegeven en de première tegen
het eind dezer maand verwacht mag worden.
gaat men rustig voort onze pers te negeeren. De
heeren kunnen wachten en hun belangstelling
opzouten de beschikbare copieën zijn al-maar
in Berlijn. Natuurlijk is iedere producer vrij zijn
houding tegenover de pers zelf te bepalen en wij
critici zullen ons waarachtig niet doodtreuren
wanneer wij een film niet of wat later zien. Maar
waar de Nederlandscho pers blijk geeft van haar
bijzondere belangstelling en haar goeden wil om
de nieuwe productie en zeker een werk als Dood
water" belooft te zijn, xan harte te steunen, daar
kan een dergelijke houding slechts bevreemding
en wrevel wekken.
In ieder geval weten de lezers die reeds geïnteres
seerd naar Dood water" informeerden, thans
hoe de vork in den steel zit.
Uw vrienden kochten gisteren een van die mooie
lampen b\\ ons. Wanneer komt U eens kijken, een
pracht collectie.... en nooit duur. _
JASPERS, Ceintuurbaan 308
PAO. 12 DE GROENE t:o. CM
\\...