Historisch Archief 1877-1940
12
BEGRAFENIS VEREENIGING
TE AMSTERDAM
N. SAX JR
P. C. HoofUtr. 38 -Tal. 2O341-2425O
CREMATIE
Tjerko Gashaard
Nederlandsch Fabrikaat
Artistieke uitvoering
Soliede constructie
Grootst nuttig effect
Verkrijgbaar in 12 modellen
; in verschillende uitvoering
Op aanvrage franco toe
zending van prijscourant
G. J. de Koning & Zn.
Opgericht 1739 - Keizersgracht 447 - Tel. 32457 - Amsterdam C.
l
Spaart plaatju
voor het album
JAVA I
Tijd voor
Droste,
Cacao"
zegt het
tractatiemannetje.
Nu de koude dagen' weer komen,, is
een dampende kop van die heerlijke
versterkende Droste Verpleegster
Cacao dubbel welkom. Zorgt dat U'n
bus,in huis hebt! Ook verkrijgbaar in
zakken van l kg. met origineele
fabriekssluiting (let daar vooral op!).
ALTIJD WELKOM!
TENTOONSTELLING
DE GEDEKTE TPFEL
(DERDE EN VIERDE ETAGE)
Op circa 50 tafels laten wij U zien, hoe
U voor elke gelegenheid, voor iedere
familiegebeurtenis, Uw tafel goed en smakelijk
kunt dekken en met vaak zeer een
voudige middelen.
AMSTERDAM
HAMBURG-AMERIKA LINIE
NAJAARSREIZE
van 5 Augustus tot 3 November met da schapen MILWAUKEE"
en OCEANA" naar Madeira, Marokko, Portugal, Spanja, enz.
K p retro j e v. 22Dec. t. 8 Jin.n. Madeira, Marokko en Portugal.
I%CI OII CIO Bm. passagepr. Mooie landuhstapjes; Bet. in Rcism.
PASSAGE naar Noord- en Zuid-Amerika (Oost- en Westkust);
West-Indie", Centr. Amerika, Mexico, met snelle passagiersschepen;
Ned. O.-Indië, O.-AziC, enz. Billijke passageprijzen, Inl. en prosp. bij:
WAMBERSIE & ZOON-C.V.o.A.
Hoofdpassageaqenttn voor Nederland, Amsterdam, De
Ruyterkade 108 en de erkende Reisbureaus.
Zesdaagsehè" bezoekers
Victoria Hotel - Dam rak V°C. Station - noodigt U uit.
Wij verzorgen U in ons hotel tegen matige prijzen.
- U zult tevreden zij n t
Kamers mét Hol), ontbijt Lunch Diner
vanaf f 3.50 f 1.50 en f 2.?f 2.?, f 3.?en f 4.
De Directie
Gén brandgevaar bij smalfilm!
PAO. a DE GROENE Na. 2991
Rotterdam
bouwt
HET BANKGEBOUW
DER FIRMA MEES
Ir. j. T i l l e m a
Architect Kropholler, een der weinigen die trouw
den door Berlage, den meester, ingeslagen weg
bleven volgen, maakte zich naam met zijn kerken.
En wanneer men dan zeide dat de door hem ge
bezigde architectonische uitdrukkingswijze nu
juist bij uitstek voor kerken geschikt was en zoo
in het geheel niet geschikt voor ander, profaner
werk, dan scheen het wel of men vreesde voor het
binnendringen van zoo groote geestelijke spanning,
tezamen met zooveel natuurlijken eenvoud, in het
kader van een maatschappelijk bestel dat juist
met volharding streeft naar het tr'omfeeren van
de exacte formule, naar het verdringen van het
organische door het mechanische.
De gelegenheid, die Kropholler bij het bank
gebouw Mees werd geboden, bracht eigenaardige
moeilijkheden mede, waarvan de geringste zeker
niet was het verdeelen der werkzaamheden met
twee architecten van geheel andere geaardheid".
Toch blijkt dit in de gedeelten, waar hij de vrije
hand heeft gehad, van geen invloed te zijn geweest.
Wanneer men, na den boogen ge\el te hebben
aanschouwd, door de met natuursteen gemar
keerde poort is binnengetreden en men ziet rond
in de nieuwe bankhal, dan dringt zich sterk het
besef op dat hier een kunstenaar heeft gewerkt
die, voor alles, de materialen, noodig voor ^de
omsluiting rijner ruimten, liefhad en op waardige
en fijnzinnige wijze van die liefde heeft kunnen
getuigen. Het is Mjna onbegrijpelijk, in onzen
tijd van naadlooze vlakken, van celotex en gladde
plêisterwanden, hoe zoo met schifom en stille
toewijding vorm kon worden gegeven aan de
natuursteen en de gebakken steen, aan het ijzer.
het brons en het hout, kortom aan die elementen
waarmede het menschdom al sinds onheugelijke
tijden getracht heeft haar drang tot bouwen te
uiten. Het is of door deze trouwhartige en toch
zoo wisselende wijze van bewerking de stof zelve
bezield werd en van alle samenstellende
onderdeelen in deze ruimten gaat een stille bekoring
uit die wij reeds lang verloren konder achten.
En hoe simpel is dit alles, hoe schijnbaar zonder
inspanning en logisch uit de grondgedachte voort
gekomen is deze geheele compositie.
Zie nogmaals dien gevel aan. Hier niet de vaak
geforceerde gebondenheid van een academisch
ontwerp en evenmin de bizarre schijn eener ge
waande oprechtheid in beton, staal n spiegelglas.
De in verband met de daarachter liggende ruimten
? onderling verschillende, maar toch
gelijksoortige raamgroepen zijn op
dichterlijke wijze in n groot
vernand geschikt; waarlijk
feilloos is het den
bouwmeester
opgeirongen motief
van de deu
ren in de
oude
Trappenhuis
vergaderzaal, die behouden moest blijven, in
den vorm eener logg'a in het geheel opgenomen.
De meest elementaire bouwkundige middelen
een op rechthoekigen grond«lag opgetrokken
gebouw, waarboven een eenvoudig zadeldak
zijn hier van een' buitengewoon sterk
uitdrukkingsvermogen gebleken. .
En wanneer de aandachtige bezoeker dan in bet
gebouw de wisselende en rhythmische
tegenstelEEN STANDAARDWERK
OVER SWEELINGK
Constant van Wessem
Behalve enkele korte levensschetsen, m de
vorige eeuw, bestond er geen boek over den
Hollandschen componist en organist Jan Pieters
Sweelinck en het is ongetwijfeld een zeer groote
verdienste van B. van den Sigtenhorst Meyèr, dat
hij deze leemte, die onrecht doet aan de beteekenis
en de Verdienste van een van. onze-grootste eigen
«.omponisten, met een waarlijk monumentaal
geopzet en uitgevoerd werk, dat Sweelinck en zijn
instrumentale muziek behandelt l) een tweede
deel zal aan diens vocale muziek gewijd worden
heeft aangevuld.
De heer van den Sigtenhorst Meyer heeft zijn
vereering voor Sweelinck's kunst waarlijk niet
bemanteld, het is zelfs mogelijk dat hij de belang
rijkheid van Sweelinck als componist iets te groot
ziet, maar zijn liefde voor zijn onderwerp heeft hem
een speurzin en een onderzoekingslust ingegeven
bij het exploreeren van een vrijwel onbetreedbaar
terrein, n.l. dat wat Sweelinck's leven en daden en
zijn verhouding tot de muzikale kunst van zijn tijd
betreft, waaraan wij belangrijke resultaten danken.
Zoo weerlegt de heer Meyer het tot nog toe in
alle biographische opgaven over Sweelinck
ver.melde: dat Sweelinck te Venetiëleerling van
Zarlino geweest zou zijn. Men vindt, deze bewering
bij Riemann, bij v. Milligen?Dresden, bij Ilöweler
(met de voorzichtige toevoeging .,hoogst waar
schijnlijk") e.a. De bron. waaruit dit komt is
Mattheson, en zonder x*eel moeite toont de heer
Meyer aan, dat Mattheson een alleszins onbetrouw
baar berichtgever was, aan wiens mededelingen
?zeker niet zonder meer geloof valt te hechten. Kr
bestaat geen enkel authentiek bewijs, dat Sweelinck
zelfs vóór z'j n loden jaar te Vetu'tiëzon aijn
gtPAO.VDE GROENE NO. 2993
lingen opmerkt tusschen de schaduw
rijke hoeken en doorgangen en de
helder-ver1 ichte dienstruimten, waar
echter het licht nooit overdadig
binnenplast maar altijd aan het glan
zende graniet, aan de witte baksteen
verfijnde accenten geeft, dan zou liet
ganst-h niet onmogelijk zijn dat lang
zaam het besef in hem opkwam hoe
leeg. gekunsteld en verward beel veel
is van wat als bouwkunst van dezen
tijd pleegt te worden geprezen.
Een storend element in het inwen
dige kan niet aan Kropholler worden
geweten. De eerder genoemde samen
werking met andere architecten bracht
mede dat men vanaf de groote hall
thans het gezicht heeft op kantoor
lokalen die met dit fraaie werk volkomen in
tegenstrijd zijn. Het zal verwondering blijven
wekken dat de opdrachtgevers juist daar de
scheidingslijn trokken waar deze zich zoo onbarm
hartig aan het publiek opdringt.
Toch dienen zij. die het wel meenen met de
ontwikkeling der Xederlandsche bouwkunst, de
firma Mees dankbaar te zijn dat door haar deze
bouwmeester in staat werd gesteld te toorien dat
hij ook naar aanleiding van de zoo zakelijke
opgave als een bankgebouw een dergelijk uit
nemend kunstwerk wist tot stand te brengen.
weest (want het zou dan voor zijn loden jaar
hebben moeten plaats gehad: want Sweelinck werd
in 1502 geboren en stierf in 1021. hij was toen
44 jaar ononderbroken als organist werkzaam
geweest). Wel is zeker, dat hij in zijn jeugd
leerling was van den Haarlemschen organist Jan
Willemsz, volgens een notarieel opgemaakte ver*
klaring. Ten slotte. en dit gaf bij sommigen den
doorslag om een Venetiaanschen leertijd van
Sweelinck aan te nemen: de Venetiaansche invloe
den in zijn vocale muziek, die ongetwijfeld aan
wezig zijn. Maar Zarlino's beroemde ..Instituzioni
harmoniche" was reeds in 1558 gedrukt en in 1562
en 1573 reeds in twee herdrukken -verspreid en
gezien het drukke verkeer, dat in die tijden tus
schen Venetiëen Amsterdam plaats vond, is er
niets verwonderlijks in, dat Sweelinck dit werk
gekend heeft. Bovendien: in Sweelinck's instru
mentale muziek overheerschen de invloeden der
Engelsche virginalisten, niemand heeft dit echter
op het denkbeeld gebracht een studietijd van
Sweelinck in Engeland te gaan veronderstellen.
Déheer Meyer heeft verder het weinige wat over
Sweelinck bekend gemaakt is en aan dat weinige
bleek helaas door het ontbreken van officieele
gegevens niet veel belangrijks meer toe te voegen
zelf aan de bescheiden en de stukken in archieven
getoetst, hij heeft niemand klakkeloos
nageschreven n zelfs gelegenheid gahad te reetificeeren wat
anderen foutief of slordig aanhaalden. Ook in dat
opzicht is het boek van den heer Meyer een stan
daardwerk geworden.
Dirk Sweelinck was aanvankelijk beroemder
dan zijn vader, kwam in den Muiderkring en
werd door Vondel bezongen. Eerst via .het
buitenland, dat Sweelinck meer heeft vereerd dan
zijn eigen landgenooten het deden, drong het besef
van Sweelinck's beteekenis en roem tot ons nage
slacht door.
J) li. v. d. Siytcnhorst Meijer, Jan P. Siceelinck
z'ijn inslruin?nt"l<> »m:iek. Xennre. den Haag Hlï-t
i!:
l
!
l*
'