Historisch Archief 1877-1940
l
«.-.Vi.-k».
IN MEMORIAM ISAAC I6RAËLS
A. Plasschaert
Vroeger zoudt ge een
..Ir.Menuiriam" bij oen zoo'n
onverwachten, snellen dood begon
nen zijn mot to wijzen op
het ..ongewisse" van hot
loven on dat dat leven niets anders
was dan hot wachten c»p den mot dat
leven meegroeienden dood (zóó be
greep Rilke het.) maar in dat
wijzen was dan toch ingesloten, dat
.die dood normaliter niet zoo dichtbij
was. Tegenwoordig met de toenemende
vaart, waarmee alles zich voortbe
weegt, is een snelle dood een zoodanig
gewoon verschijnsel geworden, dat het
woord ,.snel" zijn kracht kwijt raakt
als alles wat te gewoon werd, te
daaglijksch. We lezen eiken dag de
vermelding van vele zulke dooden, als
die van Isa&c Israëls; elke dag is vol
van het neersmakken, zoo opeens, van
VAN ESKIMO'S EN
VOLENDAMMERS
De film Nederland" in het
Astatheater te's-Gravenhage - Polo's
f
huwelijksreis" in het Rembrandt
theater te Amsterdam
BIOSCOPY L. J. JORDAAN
Het belangrijkste in de muziek.
is dat wat niet in de noten
staat!" Was het Strauss of
-. een ander die dezen slagzin
op zijn geweton heef t ? Inde
litteratuur kun jo ieder twijfelachtig
citaat op rekening van Goethe stellen
daarbuiten moet je voorzichtig zijn.
Hoe dan ook het betreft een frap
pante waarheid en nergens is dit mis
schien duidelijker dan bij.... de
film J ,
' ? * * '
Neem zoo'n film als h?t propagan
dawerk door de groep ,.Visie" voor de,
Ned. Ver. voor Vreemdelingenverkeer
gemaakt. Nederland in beeld.... welk
een vooruitzicht voor den recensent.
wanneer hij met looden schoenen naar
de plaats des onheus tijgt in d* weten
schap dat de film ongeveer een vol
uur duurt! Een vol uur
Volendam-enomliggende-provincies ! ? Een vol uur
tet'kkine-land met-zijn groote-schoon
heid ! Een vol-uur windmolens on
-bollenvelden on havent jts on Zeeuvvscho
kappen! Een vol uur degelijkheid
zonder-die-filmkunsten"! Horrible
most horrible !
Maar zie de degelijkheid wordt
verdrongen door iets beters....
atthans iots amusantere: het mirakel.
Hoe komt het dat de oone film oen
braaf foto-album wordt on de andere
, een.... film? Gegeven: oen serie op
namen van ons lieve vaderland
voortreffelijk gefotografeerd, met
smaak ingesteld, met zorg uitgezocht
en uiteindelijk, als een onheilspellend
aantal korte celluloidstrooken, be
land in dat geheimzinnige laborato
rium, de montagekamer, /et er t\voe
verschillende monschon aan en con
stateer dan tot uw verwondering, hoo
steer het er op aan komt wat niet in de
noten resp. in de boelden staat.
Even ondefinieerbaar even beslis
send en levemvekkend als de adem
van den virtuoos, die over de gedrukte
noten gaat, is de inspiratie van den
man die al deze korte en lange slierten
bedrukt celluloid tezamen lijmt. Ik
heb er dikwijls bijgestaan, wanneer
zoo'n gcdu!dsmaniak bezig was do
strooken te verknippen, te verdeelen,
aan«on te .hechten, te verkorten of te
' verlengen ? inet geen andere controle
dan de moviola of welk ander apparaat
hij benut en dat wonderlijke instinct
hetwelk hem ? waarschuwt wanneer
een ..shot" te lang dUurt of een con
trast niet deugt. Ik h/?b er dikwijls
bijgestaan en het hooft mij geleerd
meer respect te koesteren voor de arm
zaligste film 'dan voor dn brillantste
monsch"ii tegen den harden weg.
Anders, zonder zulk jammerlijk
ongevfcl. hou lang had Israëls niet nog
kunnen voortgaan! Er was nog geen
oleet aan hem. In 't gxuwe, geestige
praten was nog geen enkele vertra
ging; in het satyrisch'j, met altijd
korte woorden praten, was geen hape
ring of aarzeling dan die hij zelf wou
om aan de geestigheid een pointe te
meer te geven. Want hij had die niet
luide, maar spitse geestigheid van
iemand, die gewond is met gelijken te
verkeeren; hij had de breedheid in zijn
waardeeringen van den gefortuneerde,
wien het leven nooit eng, of nauw was
geworden, en die aan velerlei lieden
uit velerlei landen wette wat hem van
nature eigen was. Maar hij was daarom
niet zonder teederheid, deze sobere
epicurist (anders kan ik h?m niet
noemen). Hij verzweeg die toedei-1). UJ(
dio goedhartigheid (dat is oen zit u,.
mannen nu eenmaal eigon); misgeld
liet hij ze eer aan vrouwen blijken
(ook dat is oen eigenschap, man:.»^
natuurlijk) Tegenover mannen had hij
den gewonen afweer van den kunst
i>naar, die hot geheim, dat zijn eeiiig
leven is, zijn kunst, verdedigt; te.u.-u
vrouwen, die hij in zulke dingen .».
gevaarlijk vond. meer sieraad voor net
oogenblik dan gevaar dat du\ i-t,.
was hij openhartig en van een will ?$'
onachtzaamheid....
Wanneer hij praatte met iemand. Uij
was klein en had den ecnen schoun-r
iets hoogei- dan de andere, stond iiijj
strak-rechtop tegenover je. Hij dt ??<!
me soms denken aan de
Toulou^eLautrec, vooral wanneer ze gelijL<-n
hoed op hadden.
Hij was bij voorkeur een Schili'i-p
van vrouwen; een teekenaar van ;e.
De mode bracht hun on hem telkens
iets nieuws. Nieuwe kleuren wer(i"ti
telkens anders in een nieuw licht; n
Isaac Israë.'s
Fabrieksmeisje<
recensie. Omdat het zoo ontzettend
moeilijk en au fond zoo volmaakt on
begrijpelijk is. Want ik kan het ver
staan wanneer een musicus &1 oefe
nend tracht de juiste expressie te
troffen: zijn gehoor en het .directe
klankresultaat wijzen hém den weg.
Ik kan er desnoods inkomen, dat de
spelleider in de studio 'zijn scènes tot
grooter perfectie opvoert door hetgeen
h'j in zijn camera-zoeker waarneemt
en mutatis mutandis in zwart-wit
transponeert. Maar wanneer ik zoo'n
montage-koelie zio zwoegen temidden
van al die glibberige, kronkelende
colluloidpalingen kilometers minus
cule beeldjes, door hun kleinheid van
een moordende monotonie.... dan
ben ik geneigd vol eerbied hét gat van
de deur te zoeken. Hoe kort of hoe
lang moet eenzelfde beeldinstelling
(shot) duren? Waar moet zij onder
broken wórden door een cross-cüt"
(beeld-interruptie)? Waar moet een
,.fade-in" of ,.fdde-out" (geleidelijk
verhelderen of afdonkercn van het
beeld) worden aangebracht waar
een dissolve" (overgang van n
\>.is daar altijd opnieuw op to letten;
a-los verschoot, verging, bewoog,
k'tmrde, kleurde anders of leek op
1. paald oogenblik verkleurd. Zijn
ge?/ iht. zijn oogen hadden het wezen
u -kregen van iemand, die de rappe
. igenblikken ervoer; hij was
be\ vt-esd, Israëls. dat n oogenblik van
. ?? kleur hem kon ontgaan. Hij, Isadc
;<iwjfo, was tusschen de hollandsche
hildcrs het perfecte geval van den
, ^lettende. Hij had dat meegekregen:
ij moest opletten; hij moest alles
an de beweging weten, die volumina
verplaatste in het licht; hij moest en
>u alles weten van het licht, dat de
olumina kon aantasten en de kleuren
ion veranderen en de schaduwen altijd
leur liet zijn; hij moest opletten, hoe
ilo ruimte gemaakt werd (voor hem !)
oor het licht, dat haar vulde; Isa&c
sraëls was de schilder van het
Bevegënde en van de beweeglijkheid en
oor wie dat wil, is er werk genoeg,
. L-noeg werk voor een langer leven dan
i: om geviel te hebben....
Isaac Israëls
Naakt
beeldserie in een andere)? Ziehier.
enkele der dozijnen problemen, waar
mede de cutter" zich dagenlang
amuseert tot hem de gal en de zenu
wen overloopen en die h ij moet
oplossen met het draaiboek naast zich
als schematisch werkplan en het
kleine controleapparaat, waardoor hij
eenigszins in staat is waar te nemen
wat zijn intuïtie hem dicteert.
Het is in het bijzonder bij documen
taires als de Nederlar.d"-film, dat
het aankomt op deze merkwaardige
flair voor compositie in het draai
boek neergelegd en door de montage
tot het uiterste raffinement opgevoerd.
Want er is hier geen ander hulpmiddel
om de fatale keus tusschen spanning
en verveling tusschen leven en dood
te ontgaan. Daar liggen de
beeldstrooken: overbekende motieyen, dui
zendmaal gezien, opzichzelf zonder
zin, zonder expressie -?maar door het
wonder der montage ,,üm zu dichten"
tot een gesloten geheel met een aanhef
en een slot, met rythme, spanning,
bekoring en geladenheid. ,,A matter
of trial and error" noemde D. W.
Griffith dit creatieve werk. ,,Never
be in a hurry" voegde hij er vaderlijk
aan toe never be hasty. You should
ever be testing and experimenting
proceed patiently and circumspectly
Btb4nk back. think forward and then
[decide!" .
. , * ^ *
De .%noten"-zelf (alias de beelden)
zijn in deze film voortreffelijk genoeg.
En het voorgaande wil geen onder
schatting beteekenen van die levens
voorwaarde die beslissende basis:
een goede fotografie. Het camerawerk
van J. de Haas is ronduit bewonde
renswaardig het 'doet den
schilderteekenaar dunkt me, ietwat ontmoe
digd naar zijn twee poovere handen
?? kijken, wanneer hij dit wonderlijk
hybridische resultaat van techniek en
intuïtie in glorieuse beelden aan zich
ziet voorbijglijden. Er zijn momenten
onder van een verrassende statigheid
in de hooge wolkenluchten van''een
blanke wijdheid in zee- en heidege
zichten?van een heftige bewogenheid
in de stadsbeelden. Haar er is toch
iets meet- er is contrastwerking, de
vertraging en de versnelling de
heftigheid en de verstilling.... er is:
de film ! Een uur lang plaatjes kijken
- hoc mooi ook wordt een kwelling...
oen uur lang film zien is een genot.
Welnu deze ,.Nederland"-film IS
een ononderbroken genot en vestigt
opnieuw met nadruk de aandacht op
de Vi8ie"-grcep en zijn leider, Max
de Haas dit merkwaardig
saamhoorige collectief van ernstige wer
kers. Van experiment naar experi
ment ziet men deze gemeenschap"
groeien langzaam en gestadig, op den
bodem van een grondige vakkennis.
Er is in .het werk dezer filmers een
zekerheid en gekundheid, die den be
schouwer van den aanvang af op zijn
gemak stellen. Maar nooit ontbreekt
die wanne adem die creatieve zin,
welke van de doode materie iets
levends maakt.
De film zooals zij daar ligt, is een
prachtige reclame geworden voor de
opdrachtgeefster het zal haar in
dien zin dan ook niet aan lof tuitingen
ontbreken. Maar het zij aan dit
hoekje voorbehouden te wijzen
op die eene groote kwaliteit waar men
in geen Koloniaal Instituut oog voor
pleegt te hebben, omdat zij niet in
de noten staat" !
Hetzelfde zuivere genot geeft do
film Palo's huwelijksreis". Dr.
Friedrich Dalsheim een der vervaardigers
van het fameuse Insel der Demonen"
teekent voor de regie van de waar
schijnlijk door Knud Rasmussen ver
zamelde stof. Kr is meer actie in dan
de Nederland"-film biedt maar
de handeling beperkt zich tot strikt
folkloristische elementen. Hét gaat
hier om de vrijage van eon jongen
Eskimo, bewoner van het grootste
eiland der wereld, Groenland en de
instructieve bedoeling laat zich Vrij
duidelijk voe,len achter de simpele
gebeurtenissen. Maar zij, wordt kleu ?
rig en. warm door de groote liefde,
waarmee dit mysterieuso land der
middernachtszon en zijn merkwaar
dige bewoners zijn gezien. Het is dui
delijk: men staat hier voor oen credo
voor een getuigenis in filmvorm
uitgedrukt. De groote Póolreiziget
Rasmussen heelt hierin al de gene
genheid, al de bewondering, al het
mannelijke heimwee neergelegd dat
hem telkens uit de geciviliseerde we
reld naar den pool cirkel droef en het
is den filmer Dalshx-im gelukt deze
bewogenheid in het filmbeeld .te be
waren.
De film heet een ..belangrijk
cultuurdfjcumont". Wij ontbloot en als
frivole bioscoopliefhebbers eerbiedig
het hoofd tegenover dezen
onaantastbaren degelijksheidnorm. Inderdaad
er zit ontzaglijk veel
wetenswaardigs en belangwekkends in Palo's
huwelijksreis" veel dat de doening
dezer goedmoedige noorderlingen, de
Eskimo's, tot een bont en kleurig
tafereel maakt. Hun behuizing hun
viï-chvangst hun feesten en
huwelijksgebruiken.... het is een boeiend
stuk folklore dat voor de interessant
ste reisbeschrijving niet onderdoet.
Maar waar ons hart bij opengaat,
dat is de prachtige atmosfeer, de
poëtische behandeling der stof en de
onuitputtelijke rijkdom der filmma
terie. Daar is een prachtige ceremonie,
de trommeldans" door de filmi
sche behandeling tot een geladen han
deling omgewerkt. Daar is een achter
volging per kajak" of kano, bij
stormweer een grandioze schilde
ring van het ruwe. barre leven aan oV.'
pool. En daar zijn tusschen alles dooi
de typen der Eskimo's schoon in
hun argeloosheid, eenvoud en waar
achtigheid. Het is een verademing
deze oorspronkelijke rijkdom van de
filmmaterie weer eens te constateeren,
zoowel in de Nederlandsche als in de
UPA-film. Week aan week verdiepen
wij ons in het filmrcrAaaf, met zijn
geraffineerd gebruik van decor, spe
lers en manuscript en zijn brillanto
eenzijdigheid ??zóó dat wij vergeten
wat er daarnaast bestaat aan einde
loos gevarieerd roh-material" dat de
zichtbare en hoorbare wereld in haar
volle uitgestrektheid ter beschikking
i/*-?..»...
stelt. En dat over de hoofden van
Eskimo's en Volendanuners heen ons
vertrouwen versterkt en ons geloof
bevestigt in wat ons boven alles ter
harte gaat: do film!
TOERISME
In Napels is op l October 'de
Tweede Internationale Koloniale Ten
toonstelling plechtig geopend. Deze
tentoonstelling duurt tot en met
31 Januari 1935. In verband hiermede
verleenen de Italiaansche Spoorwegen,
gedurende de maand October 70 pCt.
reductie op alle retourbiljetten voor
Napels en vervolgens 50 pCt. reductie
gedurende den verderen duur der
expositie.
Met Kerstmis naar Bethlehem
Reis van de Messageries Marilitnea
naar de Middellandsche Zee, Egypte,
Syriëen Palestina, vanaf Marseille
van 8 December-12 Januari.
Zelfde reis van 10 November 8
December.
Generale vertegenwoordigers voor
Nederland: Agence francaise de
Voyages, Lange Houtstraat 5«, Den Haag
Bulletin: Cie Gle Transatlantique
Diensten Le Havre-Plymouth-New
York; Antillen-Haïti, Gayeime. Saint
Naraire-Cuba-Mexico; Antillen
Cristobal; Middellandsche Zee en Ma
rokko. Generale vertegenwoordigers
voor Nederland: Agence francaise de
voyages, Dor Haag.
Uit de film Nederland"
l
:
ir
?ïl,