Historisch Archief 1877-1940
J*».,
l
Muziek
DE POSITIE VAN DEN
NEDERLANDSCHEN COMPONIST
Willem Pijper
WIJ mogen, in ISKVi. vaststellen dat de
imr/.ikalt' compositie in Nederland zich
gedurende het eerst e derde pari van deze
??omv zeer aanzienlijk ontwikkeld heeft. l lel aantal
componisten is. percent spe w i j ze gerekend, aanmer
kelijk toegenomen: de qualiteit van hetgeen door
deze auteurs geschreven wordt, staat tendeele op
internationaal niveau. Zoodat ik meen. dat wij de
periode van het eerste reveil voor afgt sloten kunnen
houden: (Int de Nederlander even goed (e.q. even
slecht) kan componeeren . als, de ItpJiaan. de
Uuitscher. de Frausehman en de Turk weten on/e
landgenoot en nu wel. De zoogezegd moderne muziek
van Nt derlan.dsche auteurs wordt niet meer on
hartelijker bejegend dan het werk van Bartók.
Schoenberg of Hauer. En de Nederlandsche
middelmat igheden vinden hetzelfde vriendelijke ontlutal
als het gros internationale mediocriteiten dat de
concert organisaties ons als tegenwoordige muziek
blijven voorzetten. De tijd is thans gekomen voor
een crit ische beschouwing van de huidige situatie.
* *
De positie van. den jongen Nederlamlsehen
componist is op het oogenblik eigenlijk gunstiger
dan men voor tien jaren mogelijk geacht zou heb
ben. Tendeele door incidenteele oorzaken van
buitenaf: onder spanning gebracht nationaal besef
(heel wat sterker dan iti 1914-1918): voor een
groot er essentieel -?deel door het betreurens
waardig verschijnsel dat hetgeen internationaal in
de muzikale compositie wordt gepraesteerd van
een ontstellende inferioriteit is. In geen enkel ons
bekend tijdperk is een dusdanig universeele achter
uitgang in technische vermogens, in inventie, in
.spontane muzikaliteit aan den dag getreden. De
sloopersarbeid aan de grandioze kathedraal der
.\vondlandsche muziek wordt inmiddels ijverig
voortgezet. Zij die tot opbouwend werk geroepen
schenen: Schoenberg. Strawinsky. Milhaiid.
llir.demith. bleken den trofiel minder goed te hanteereu
dan het breekijzer. De componisten in wier con
structieven arbeid men tot nader order nog ver
trouwen kan stellen: Bartók. Berg. Malipiero.
vonden geen helpers, geen. opvolgers. De inter
nationale situatie lijkt eatastrophaaL
Daartegenover schijnt de nationale situatie
den inheemsehen componisten uitermate welge
zind. Het Amsterdamsche Concertgebouw wil het
a.s. jubileum van Willem Mengelberg gaan vieren
met een Nederlandsch muziekfeest, een combinatie
van feestelijkheden, die voor drie jaren nog
absurd geleken zou hebben. Jonge Nederlar-dsehc
Willem Pijper, de bekende componist en
criticus^ directeur van het Rotterdamsche
Toonkunst-Conservatorium en schrijver van
Quinten cirkel" schreef onderstaand artikel.
dirigenten: Van Beiiium, Flipse. organiseeren ge
regeld drijf jachten op onversneden vaderlandsche
partituren. De groote pers en het meerendeel der
provinciale critici lieten zich bekeeren tot een in
principe pro-Nederlaudsch geloof: het beschermend
a-i r ging eraf. Het lijkt alles bijna te mooi om waar
te zijn.
Het zou inderdaad voortreffelijk mogen heeten,
als het er buiten de grenzen slechts iets minder
angstaanjagend uitgestorven uitzag. De nieuwe
Nederlandsehe muziek is-nog-niet volgroeid, niet
zelfstandig genoeg om reeds eiken stimulans van
buiten af te kunnen ontberen. Als de Nederland
sehe muziek op het oogenblik. gedurende vijf jaren
slechts, aan liaar eigen ontwikkelingstendenzen
blijft overgelaten, zitten wij vóór 1040 weer vast
gegroeid in het ergste provincialisme. De teekenen
zijn meer dan duidelijk.
Een artistieke evolutie berust voor een aanzien
lijk deel .op de wisselwerking tusschen elkander
bestrijdende krachten. Voor een ander deel moet
men rekening houden met de inspiratieve macht
die gestelde voorbeelden kunnen hebben. Sweelinck
kon zijn krachten meten aan het werk van zijn
groote Engelsche tijdgenooten; een Pieter
Hcllendaal (een ..petit maitre", weliswaar, maar toch
altijd een meester) spiegelde zich aan het werk
van zijn grooten leeroar Tartini en schiep een
geheel eigen, typisch ..Hollandsche" stijl. Zweers
inspireerde zich op Wagner; de eigen accenten
van Joh. Wa.genaar's groote werken zijn legitieme
consequenties'van Wagenaar's liefde voor Berlioz.
Diepenbrock's evolutie begint bij Wagner en
strekt zich uit tot Debussy. Dit alles zijn wissel
werkingen: er is actie en reactie.
Maar de hemel beware ons voor een Nederlandsen
nen-classicisnie. tien jaar na dato. In talrijke
Nederlandsehe composities van den laatst en tijd
kan men symptomen bespeuren var een reactie
<»p deze Reactie. De zinnelooze, stommelende
quadratuur van Strawiiisky's pianoconcert, de stu
pide . jubilaties uit zijn synfonie des psaumea.
de conimandotoon van Hindemith's
concertmuzieken ' al deze minderwaardige expressiemid
delen van de ..Jvuropeesehe" muziek tusschen
192411KJ4 beginnen zich reeds te vertooncn in de
creaties der jongste Nederlandsehe auteurs.
Hiertegen behoort men gewaarschuwd te zijn.
De. Nederlandsehe componist kent geen nationale
traditie. Die is ei nog niet. Zijn taak is: die traditie
te' helpen maken. Daarbij kan hij niet buiten de
?waarlijk Kuropceseho figuren van de nu afgesloten
t ijdperkei' om gaan. Dat hijzelf zich slechts ten
deele bewust is van de nationale kenmerken dor
muziek welke l'.ij mag scheppen is, sub specie
aeternitatis. zonder belang. Dat de beoordeelaars
VK.IV zijn werk ..Debussy!" kraaien, als zij een
duale toonladder hooren. ..Mahler {"snikken bij
een opmaat van drie gioote secunden, ,.8trawinsky!"
stamelen, als zij een verkeerd geplaatst accent van
hrtt slagwerk tegenkomen, is natuurlijk van nog
minder .beteekenis. De geest van een muziek kan
aan dermate primaire symptomen niet gedemon
streerd worden.
Hopen wij. voor het componeeren in Nederland.
op een spoedig herstel der muzikale inventie in
Zuid en Oost. Het is mogelijk, het is zelfs waar
schijnlijk, dat het Nederlandsehe componeeren
mettertijd weer excmplair voor het Europeesche
muziekbesef zal worden, maar het zou dwaasheid
zijn. aan te nemen dat dit nu reeds het geval TOU
zijn. Er zuren ci-st nog een paar millioen noten
geschreven moeten worden :
Willem Pijper in zijrTstudeerkamer
HERFST. *n
WINTER.
REIZEN
""MADEIRA'
RONDREIZEN van 20 tot 33 DAGEN
WEST-INDIE
RONDREIZEN van 37 tot 54 DAGEN
NEW-YORK
VIA WEST-INDIE EN MIAMI
RONDREIZEN van 46 tot 63 DAGEN
PRIJZEN U KLASSE, .alUs inb«artp«n
RÉSP.. F 265.- ? 465.- ? 720.- «n hoogcr
KON. NED. STOOMBOOT Mij n.v. A1 D AM
Dusolina Giannini&Respighi
in het Amsterdamsche
Concertgebouw
DE opera en het concertpodium verdragi u
elkaar vaak niet al te best. Wat in
uromantische en geëxalteerde sfeer van het
tooneellicht wonderbaarlijk kan bloeien verbleeVt
in de koelere realiteit van een muziekzaal.
GrooUopera-zangers zijn zelden óók groote kunstenaars.
de opera is een apart terrein, dat den optredende
vele mogelijkheden voor zijn ontplooiing bied:.
die niet direct met zijn zangkwaliteiten te maken
hebben: mime, actie, vrijheid van temperament
dramatische zeggingskracht. Op het concert podium
staat alleen een zanger, die hoogstens zichzehu
een vage begeleiding kan geven met zijn drama
tische effecten. Een opera-zanger, die de opera
geheel en al de concertzaal binnenleidt, werkt gr«-f
en, wanneer de stemmiddelen ontoereikend blijker.
in artistiek opzicht onmachtig: in ieder gevn!
wordt er een kunst gegeven, die aesthetisch op h< t
tweede pjan blijft staan.
Ik moest aan dit alles dejvkeiv bij het optreden
van de Italiaansche zangeres Dusolina Giannini i.-i
het Concertgebouw op een abonnementsconcei t
Zondag onder leiding van Bruno Walter.
Dzangeres is een operazangeres van opvallend'
verschijning, zij heeft houding, dramatiek, expres
siviteit. Maar haar ongetwijfeld suggestieve
operamiddelen konden niet verbloemen, dat zij
,., M zangtechniek beschikt, «lic t»-l<m*Ult i-u die
onwaarschijnlijk onvast klinkt bij lu-t prodmvereii
\;iii het geluid. In de aria's, i'.ie /.ij zonji. een aria
\;Mi Donna Anna uit Mo/.art's ..Don .liwu" *-u een
aria uit ..Norma" van Helliiii. vibreerde de stem
iiict alleen uiterst hinderlijk, maar «Ie tonen
beliiclden ook iets zweveml.s, alsof /ij steeds onder
ot boven de juiste toonhoogte hle-vrn. d(- stem was
ondanks een groot o dramatische expressie nergens
waarlijk glanzend, nergens vast (-11 koninklijk
zooals de uiterlijke houding van de zangers oris dat
vist te suggereeren. Dat deze suggestie op het
publiek desondanks toch nog zijn werking niet
v. rloor, het getuigt van een groot dramatisch
kunnen, maar den toehoorder, die naar een
:>iH(jercs luisterde, en als zoixlanig presenteerde /ij
/ion toch in de concertzaal, 'konden haar feilen
i i iet ontgaan.
i* *
*
Bruno Walter, die de D-dur symphonu- vnn
Mozart dirigeerde, met dat verrukkelijke
menuctt rio, dat wel een kk-in eiland der gelukzaligen in
muziek schijnt, en besloot met een
warm-hartslochtelijke, hoewel niet heelemaal
groot-drama1 ische vertolking van ..Isoldes Liebestod" van
\Vagner, introduceerde dien Zondagmiddag ook
? ?en nieuw werk van Kespighi, ..Vetrate di chicsa"
..Kerkramen") een viertal symphonische
stemmingsstukken, in den trant zooals wij ze re et'.s
van dien Italiaanschen componist kennen in
..Fontane di Roma" en ,,Pini di Honia", virtuoos
geïnstrumenteerde en klankrijke stukken muziek,
?naar wier groote lengte niet evenredig is aan de
Belangrijkheid van hun inhoud. Ik kon dien
mul? iag onder het luisteren niet aan den indruk ont
komen, dat Respighi meer en meer op zijn virtu
ositeit en minder op zijn inspiratie gaat drijven:
'iet bewerken van Gregoriaansche melodieën is nog
iet voldoende om een suggestie volledig te maken.
HET
A THUIS
Melis
Nu moet ik u toch eens noodzakelijk sprek"n
over het drama thuis....
Wat zegt u.... ?
Ja, natuurlijk, best. alles best. Mathilde ook,
dank u. en de kindertjes ook. Haha, ja nu begrijp
ik wat u bedoelt. Neen, natuurlijk niet, er is
heeltmaal geen drama thuis, gelukkig niet. Maar -r
dreigt wat....
Wist u daar niets van?
Dan leest u toch slecht de kranten. Ja. en -de
weekbladen. Bijvoorbeeld de Radio Bode. HeM
u daar niets van gelezen? Dat is kras. want h-t
stond er duidelijk in. We krijgen allerlei drama's
thuis. En wij niet alleen, maar u ook, ja, al u.v
kennissen ook.
* * ? .
? *
Het is inderdaad een verschrikkelijke tijd. E< u
groot dramatisch winterprogramnva. Iedereen krijj.t
een paar dozijn scènes per,week thuis en minstei 5
een groot drama.
Daar zorgt de heer, Willem Vogt allemai l
voor.
Alsof een massa menschen nog geen scènes e:i
drama's genoeg in huis hadden. De Radio-ornroe >
gaat zich instellen op de distributie van drama*
en scènes en gros.
En het is zaak dat We de gevolgen goed onder d ?
oogen zien.
De heer Eduard Veterman, ex-leider van wijle i
het Cabaret de Too verbal heeft onlangs een verwijt
tot het publiek gericht: ze blijven liever thuis dan
dat ze van dramatische kunst gaan genieten.
Dat is een groote vergissing van den heer Veter
man geweest. We wachten thuis, want mijnheer
Vogt heeft ons beloofd de dramatische kunst aa.i
huis te leveren, zonder eenigo moeite, precies al-»
de winterbrandstoffen, in elke gewenschte hoe;
veelheid.
PAG. 4 DE GROENE No. 2994
.- ; »..* > r
ti
FRANSCHE POLITIE-PROMOTI
De Fronsche po/itieprefect te Marseillt is, na den moord of> koning Altxandtr,
van zijn functie ontheven en overgeplaatst naar Parijs, waar hij als hoofd
van den geheimen dienst zal optreden.
NIEUWE UITGAVEN
Over Ondericlja-Oryanisatie. Hoe het was-hoe het
is-hoe het worden moet. door M. B. Hoogeveen.
i'itgave G. Niessen. Delft.
Grond, door H. J. van .Xynatton-Doffegnies.
Titgave van de N.V. Vit gevers-Maat schappij
/E. . Kluwer, Deventer.
MARSE1LLE
rrnv:-M..rrTH' *
:MUt
Stoke
Het zullen hoorspelen zijn en gedramatiseerde
romans.
De ontwikkeling van het hoorspel is een zaak
<lii- nog onvoldoende onder het oog is gezien van
tfihnisch dramatisch standpunt. Toch is zij een
'jii'iilysc meer dan waard. De substitueering van
vi-ueele indrukken door geluidseffecten schakelt
'i' t een slag twee factoren va 11 het grootste
gew'i'ht uit: de physieke cigenseliappcn van acteurs
'?i; actrices (behoudens dn-iv de constellatie van
M ".i ?ttenhoofd, en stembanden die kan worden
a-fgel'-i'l.uit een storingvrije ontvangst) <;n de
decoravi.' kunst, met inbegrip van die der
kleerehlu-.kers en naaisters.
\Ve hebben hier in Holland-.nooit zware accenten
i.' ii'^d op dit element. Oiv/ie programma's hebben
niüiitter uitbundig melding gemaakt van de
lierki iaat van toiletten die mevrouw A. in.de tweede
JM-',. draagt of van de avondkleeding die de
gevi -rde acteur B. in de groote liefdesscène a-an heeft.
V.'ar wel van de kunstzinnige hand die de decors
u- «u hapen -heeft.
l-'.n nu vraag ik me af of wc i daarvoor iets in Je
V'-.mts krijgen. Het behoeft-'natuurlijk niet in dien
'/?it' te zijn dat bijvoorbeeld de omroeper ons voor
'l.-u aanvang vertelt dat d<» hemdsmouwen .waarin
?:?: acteur X. zijn rol van de groote
verleidings>'Éuc voorleest behooren Uit een overhemd naar
11 «j i ut Van de firma Y. ad ? S.ü» en evenmin dat liet
s;tut.-de-litje waarin gemakshalve de actrice '/*. in
(l" studio de rol van ('leopatra door de microfoon
.jfiagt verkrijgbrtar is in.de Galeries R. maar-toch
Hen we wel iets vernemen van het decor, /.ooals
.?".-;. niet bestaat in de studio (zelfs lu-t decorurn
Uovclt daar nauwelijks in acht genomen) doch
zooi«»'ls een bekend kunstenaar het wellicht ontworpen
?i hebben. .'-,???
Het wegvallen van de visueele indrukken en het
it op de stemcapaciteiten geeft plotseling een'
kans uit duizenden aan de talenten die mi eenmaal
huizen in onaanzienlijke en on-attractieve
physieke constellaties.
Ken groot element van ijdelheid wordt door hot
hoorspel weggevaagd. Alle» wat in een lange
periode onafscheidelijk aan het tooneel verbonden
is geweest op het gebied van kleeding,
schooivheidszorg en decoratieve kvinst \\;ordt verwezen 'naar
tic niet-belangrijke franje.
We behoeven niet. meer in avomlklceding naar
een première te gaan die tegelijk een modeievue
is. maar \ve mogen desnoods in ons bad luisteren
naav de schoone -geesteiv die zich ergens in het
onzichtbare iiv profond négligéhebben vereenigd
rond«>m een tafel in een aecoustiseh locaal.
Daarmee hebben we het; drama in huis gehaald.
Kn alleen de televisie kat» t ns nu in tle toekomst
redden voor een volslagen negatie van elk deco
rum. Het voetlicht is gedoofd eiv het bramlsclu'rm
neergelaten. Alleen de «temmen zwerven, nog. dooi
de ruimte en het geluidseffect, dat de handeling op
den acht* i\^rond markeert, l let applaus i^ verstorven
en na den laatsten gongslag valt een groote.stilte.
Het drama, thuis is essentieel eiv ontdaan van al
y.ijn uiterlijkheden.
Maar liet '/al niet geëindigd zijn bij de laatste
acte. Want terwijl in het theater hot vallend do«k
de wereld dtr illusie voor ons afsluit en ons terug
wijst naar de wereld waarin we verkeeren: een
restaurant na-afloop of de kille straat, daar is er'
bij het einde van \\ii\, dramn-thuis niet anders dan
i-en gongslag die ons scheidt van onze directe hui
selijke omgeving..
Nauwelijks heeft- de held van het stuk zijn
schoonste pet-oratie gehouden, nauwelijks .heeft
?-d;- heldin de verhevenste gedachte uitgedrukt of
(laar valt uw vraag om een tweede kopje 'thee. uw
'plotselinge gedacht»; dat de hond nog niet is'uitge
laten of de vraag Van uw vrouw om .huishoudgeld.
Schriller overgang dan de/e, tusschen het gedra
matiseerde, gcsty leer do leven van het tooneel en
de nuchtere gang van zaken in het dagelijksche
milieu, is niet denkbaar.
En dat zal het werkelijke drama thuib zijn: de
collectieve val der luisteraars uit hunne ontroering.
uit het kleurig beeld waarnjee de fantasie de ge«
luidwindriikkeii hebben ornvvcveu en liet herkennen
PAG. 5 DE GROENE No. 299-*
van al datg»*m- waaruit di- geesten waren wegge
vlucht.'
l*w vrouw ziet plotseling den Romeo harer
dagdroomen gesubstitvioerd door uzelf met asch op
uw huisjasje eu uw beeneii ep de haardbank
viitgestrekt en met uw lippen geen woorden van liefde
maar de vraag om eene kleine verfrissen ing. en
gij herkent voor de schim uwer vluchtende Julia
de draagster vtiu een japon van het vurige jaar
die hunkert naar t-eiv gan-sche kast vol nieuwe. .. .
Z'eide ik u teveel toen ik-u sprak van het drama
bij u thuis. . . . 'i
Kn kan ik.u een betere raod geven dan het over
dragen van uw. bloemenhulde bij premières aan
haar di»> nu eeuuuval in al uw huiselijke scènes en
'drama's door'het lot is aangewezen als eerste vrou
welijke hoofdrol.....?
Met de laiiire .winteravonden breekt thans een
.seizoen aan van het drama thuis gelijk .er nog geen
is geregistreerd iu de historie van het tooneel.
Alle*/, WiUvin Votrt. h<-t spel kan
beginnen....-Boekenveiling .. ,
Internationaal Antiquariaat (Menno
Hei-tzberger) 2*2-21 Oi-'tober. Bibliotheken van Dr. F. I. M.
Ronke. M. P.' .1. Kijma. Kd. de Jong.. Dr. S. J.
Philips e.a.
De firma 11 crt fcberger zet haar eerste veiling
in het nieuwe seizoen in met een groot e verzame
ling keurdrukkc'iv der zoogenaamde' ..Private
l*resses". waar itic'n het mooiste, wat op dit gebied in
binnen- en buitenland gemaakt is. bijeen vindt.
Verder zijn er eenig». belangrijke manuscripten en
incunabelen, onder deze laatsten'bevinden zich
niet minder dan dricvllollandsche. Verder viel ons
op een Homan de la Hose ..translate de rime eiv
prosc*' in löO:{ te l^yoii gedmkt. Onder de overige
rubrieken vindt-,men o.a. een vrij uitgebreide ver
zameling Duitsche litteratuur, afkomstig van
wijlen "Kd. de Jong. in leven leeraur aan het
(lymivasium te Amsterdam. l*. A.
De lange avonden komen, kan Uw lamp nog mee,
of komt U eens naar een nieuwe kijken? Wij
hebben een pracht collectie en .... nooit duur
JASPERS, Ceintuurbaan 308
i