Historisch Archief 1877-1940
12
l
BEGRAFENIS VEREENIGING
Zesdaagse hè" bezoekers
Victoria Hotel - Damrak t o C. Station - noodigt U uit.
Wij verzorgen U in ons hotel tegen matige prijzen.
U zult tevreden zijn!
Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner
vanaf f 3.50
f 1.50 en f2.?f2.?, f3.?en f4.
De Directie
ZIE DEN BON OP PAGINA 3 VAN HET OMSLAG
N.V. ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
GEVESTIGD TE ROTTERDAM
Bij dezen berichten wij dat thans worden beschikbaar gesteld
4% PANDBRIEVEN
tot den koers van 100°.,, verkrijgbaar, bij de Bank en bij haar
Vertegenwoordigers, in stukken van flOOO.?, van f 500.
en van flOO.?.
ROTTERDAM, IS October I934
Schiedamschesingel 89
De Directie:
Mr. N. P. C. VAN WIJK, Mr. B. VAN ROSSEM
Een polls der
LEVENSVERZEKERING
Mjj. ARNHEM"
is een waarborg voor het welzijn van Uw gezin.
MEUBELEN
INtANDKASTEIfl
W IJ <i
SCHRIJVEN
(met machines) uw brieven,
bestekken, feestliederen,
prijscouranten, jaarversla
gen, statuten; zenden gratis
onze tarieven I.R.O. copi
erinrichting. Wolvenstr. l?4
bij de Heerengracht 300.
Telefoon 33400. III
ABONNEMENTSPRIJS
VAN
»t
DE GROENE
per jaar:
Nederland. ........ f 10.
,, Indië(Zeepost) 10.
(mail) . . 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid-Af ri ka
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
:
c
_o
o
JJ
s
v
? 11.50
f 13.50
Hebben jullie de IOO.OOO
gewonnen ?'
Moeder is in lang niet meer bij haar
dochter 'geweest en nu denkt ze
een oogenblik benauwd: De kin
deren geven toch niet te veel geld
uit! Kijkt U maar'ns goed, moeder",
lacht het jonge vrouwtje. We heb*
ben geen nieuwe dingen gekocht!
Maar de verlichting is veranderd.
We hadden al zooveel gehoord
over licht en gezelligheid, dat
wc "t ook 'ns probeerden. En nu
ziet U zelf hoeveel rijker, hoe
veel grooter de kamer lijkt. Gezel
ligheid hoeft niet duur te zijn. Wij
zoeken 't, in andere dingen. Goed
: ' i ' ,
en veel licht, overal waar het noodig
is en de heele kamer krijgt sfeer",
?* . .
wordt practischer en prettiger om
in te huizen, U moet 'ns zien, wat
een huismusch Jan geworden is!"
Zendt
neven staande
coupon in aan:
N.V. PHILIPS
GLOEILAMPENFABRIEKEN
VERKOOPAFD. NEDERLAND
EN KOL., EINDHOVEN
C R A T. l S E R N M OOI B O E K JE
Vraagt ons kleurige, rijk geïllustreerde hoekje Het
gezellige huis*'. Met licht U in, hoc l) /onder noemens
waardige kosten Uw huis een massa gezelliger en
comfortabeler maken kunt. U leest het met plezier.
Kti het is gratis. Vult Uw udres hier in.
, Naam:.. : ,. _..., ..... ._? __.........,
Woonplaats:'... ....:........ ...
181?8
PAG. 8 DE GROENE Na. 1994
l
SCHILDERKUNST
A. Plasschaert
Mare Sterling, bij Van Lier, Amsterdam
K L AR K rijpheid vindt ge in
schilderwerk (wij allen worden
rijpend klaarder!) onstuimig
heid, die het zekerst signatuur i& Van
onze innerlijke beweeglijkheid; zinne
lijkheid, die alles, hoe ook gezeefd,
moet doordringen; expressie, uitdruk
king, die altoos het verlangen is van
een, toch betoogend, talent maar
wat wij niet moeten vinden is
troebalheid, die steeds de tegenstandster der
.schoonheid is; die gebrek aan
eindelijke gestalte blijkt of onzuiverheid in
die vereering der vormen. Wanneer wij
zeggen, dat ..kleur" in een schilderij
definitief moet zijn, zeggen wij niets
anders! Het werk van Sterling heeft
het bepaalde van het b3reikte. zeker
niet. Het is nog werk te veel in wording,
terwijl werk in verschillende stadia bij
<>en schilder overeenkomstig dat. sta
dium een rustgevende uiting moet
"wezen. Dat zoo iets waar is, een
?weinig kennis en bater nog een weinig
.gevoel, lichten ons daar voortdurend
over in. Wij kunnen van dit werk, dat
.nog troebjl is in de kleur, dus troebal
van wezen en waar de dikwijls,
draderige vorm. waar de expressie nooit tot
kristallisat ie \verd, dus alleen iets ver
krachten in de toekomst (verwachting
is een willige wachtende !); wij zouden
voorbarig zijn met te zeggen, dat hier
.reeds wat werd bereikt.
Matthieu Wiegman bij Buffa, A'dam
Ik heb meer dan ns (met n
keerbereikt ge niets) geschreven, dat de
beste portretten die portretten wor
den, die uit zuiveren aandrang, dus
gewoonlijk niet op bestelling, worden .
ondernomen en voltooid. Het portret
van den dichter Holand Holst is daar
van bij M. Wiegman een overtuigend
voorbeeld. Ge vindt daar een behagen,
dat in de gecommandeerde beelte
nissen'wordt gemist; vooral de kop en
het bovenlichaam, met het hemd zijn
geslaagd; de rechteroriderarm kon
straffer en uitdrukkingsvoller zijn
gemodelleerd. Dit portret is door dat
. alles een der beste werken van de
tentoonstelling. Het is immers werk.
dat op den weg van den
psychologischen Wiegman ligt, als ik zóó het
plastisch wat onjuist mag uitdrukken.
"Verheugender was nog, nu Zaterdag
middag te hooren, dat de lust in hem
"was, het portret te schilderen van
Charley Toorop en de mogelijkheid,
dat hij ook zulk portret zou maken van
Wiegersma. Het lijkt mij toch noodig
bij Wiegman, dat hij zich eens sterk
verf rischt; dat bij zijn aandacht en
zijn kunde tot een maximum van
levendigheid en spanning brengt. Dat
is. waartoe wij allen nu n dan moeten
."worden genoopt en waartoe wij móe
ten worden genood. En waar is daar
gereeder mogelijkheid, dan in de ver
scheidenheid van graag-gewilde por
tretten? Er zijn geen glorieuzer ziels
landschappen dan de koppen van hen,
die een voortdrijvende daimon onop
houdelijk schakeert en verlevendigt!
]. H. Sikemeier bij KIe/kamp. Den Haag
Laatst, toen ik onverwacht Kruyder
ontmoette, bedacht ik opeens, dat hij
van huis-uit glazenier was, en ik
herinnerde mij, dat de heugenis aan
dat nobel ambacht niet heelemaal uit
zijn werk verdween. En daar ik dezen,
onzen tijd, die niet altijd meevalt,
wanneer ge sommeert wat hij ver
wierf, gaarne een zoo rijk mogelijke
nalatenschap gun, kon ik niet anders
dan Kruyder opwekken ons eens een
glas te leveren, dat hij zeker kon
maken, als de onkosten voor dat
ambacht niet zoo belangrijk waren !
Ik hal Nicolas graag in hot
glazenierschap een concurrent gegund, maar.
ineens bedremmeld KrayJer af te
houden van zijn schilderwerk, werd ik
wankel en drons niet aan. Noch van
Kruyder's kracht noch van Nicolas'
vernieuwen! ambacht \>. het werk van
Sikemeier. Dat laatste is ongetwijfeld
voor den normalen burger gemakke
lijker is verstaan. Het is vol van her
inneringen aan Renaissance-glazen,
en in het geheugen van den nor
malen burger is ongetwijfeld zulk glas
nog levendig-aanwezig. Het glas van
Sikemeier is een soort fatsoenlijk
werk, dus van die geaardheid, waaruit
nooit de Vernieuwers komen, met
andere woorden zij, die met een vol
ledig besef van wat zoo'n glas is, een
ons door de psrsooulijkbeid vernieuw
de kunst geven, die een tijd 'vertegen
woordigt en \vaarin die tijd eeuwig
isHet. Willem-van-Oranjeraam van Si
kemeier is waardeerbaar, maar geen
vondst !
C. A. Feldman.'bijJCIeykamp, Den Haag
Herten, vogels en koppen van
? mannen en landschap zijn d1.1 voor
stellingen, die door Feldmau. wel met
voorbadachten rade, luchtig zijn neer
gezet. Hot is altijd een genoegen
iemand te zien pogen een voorstelling
luchtig neer te zetten: het is ec>n aan
gename nieuwigheid, bij ei>n \olk als
het .onze. dat bijna uitsluitend in het
,.zware" gelooft, en luchtigheid (als
humor, als ironie) bijna synoniem
vindt met oppervlakkigheid ! Mis
schien is daardoor Trtorn Prikker dooi'
velen gemakkelijk misverstaan: zijn
zwaarteloozc liju bleek moe iel ijker te
begrijpen dan de lijn van Toorop:
Prikker's kleur, soms niets dan een
vlaag van licht, had te weinig materie
dikwijls voor den Hollandschen be
schouwer. Maar, iedereen versta mij
wel ! daarom is Feldman niet een
gelijke van Thorn Prikker (wie orga
niseert eens een kennis-brengende
tentoonstelling van Prikker's werk?)
De kleur van Thorn Prikker was van
een ijle zekerheid in sommige zijnor
werken, zij was van een ongenaakbare
schoonheid en stoffeloosheid. congru
ent met /ijn teekenen, t-n Feldman's
kleur schiet tegenover zulke eigen
schappen pijnlijkerwijs tekort. De
kleur van Feldman (natuurlijk als ten
slotte zijn tcekenende kracht) is van
veel geringer persoonlijkheid en bloei:
zij is een iets, dat ge niet plotseling
onzuiver zult noemen, maar wat
eigenlijk toch van bekorende zuiver
heid de overwinnende overreding mist.
Matthieu Wiegman
Bij KIe/kamp: Schilderijen
uit het huis Schwartze
Portret van den dichter A. Roland Holst
Zonder twijfel is de titel van deze
tentoonstelling een titel, gevonden in
verklaarbaren trots en een juiste
naam voor zulk een tentoonstelling.
De naam had misschien nog feller en
weidscher kunnen klinken, wanneer
hij had geluid: Schilderijen uit het
kasteel Ansingh" maar ik vind hem
(den naam), zooals hij luidt, inderdaad
wél luiden. En ik kan me zeer goed
begrepen, dat een Amsterdamsche
schilderfamilie, in drie generaties een
bekende naam in Amsterdam, zoowel
ten opzichte der schilderkunst als wat
maatschappelijke relaties aangaat
(ijverig, eerzuchtig, toegewijd aan het
vak waren die generaties alle), dat''
zulke familie (is -het een gevoel van
't eindigen?) op een oogenblik de be-r
hoefte krijgt te laten zieu vat zij
bezit, dit te laten zien aan anderen
en misschien daarbij nop te ervaren.
dat zij. mi het schilder-en beeldhouw
werk op een andere plaats is uit
gestald, het zelf als vernieuwd ziet.
Deze tentoonstelling is dus t-en
oeretentoonstelling, door een of meer
leden der familie Schwartze' zelf
ingericht, in volle, eerbiedige vrijheid
verzameld. We vinden hier het werk
van Schwartze. van Thérèse van
Duyll?Schwartze, van de
beeldhouweres enz. G. Schwartze. van
Lizzy Ansingh. van Sorella (?de
zusters van Lizzy Ansingh en ge
trouwd met B. Peizel) en van den
aa'ngetrouwden Heer B. Peizel.
Daarnaast uit hetzelfde bezit, enkele
schilderijen van anderen, waaronder
belangrijke. Ge zoudt. wanneer ge
zot waart op vergelijkingen, met den
noodigen eerbied dan natuurlijk! zoo'n
verzameling kunnen vergelijken met
een pastei, waar velerlei ingrediënten
een eenheid vaiv smaak toch verwek
ken (Peizel's inbreng is natuurlijk
wat moeilijk om met de anderen
?te doen overeenstemmen). Het werk
van het begin dezer schildersfamilie,
van Schwartze is dus. van wezen
lijk romantische geaardheid. Ge vindt
daar die eenigszins melancholische
deftigheid, die niet. het beste van zijn
tijd wel overeenstemde en die. wan
neer zy het eenvoudigst en innigst is
altijd een bepaalde weidschheid ver
toont er. een gevoeligheid, die uit den
tijd kan raken, maar er ook weer in
terug kan koeren, want deze schilde
ring, deze wijze van zijn. komt telkens
weer boven: zij is een der werkelijke
facetten der schilderkunst.
Het gevaar is toch steeds aanwezig
bij den portrettist van naam, dat hij
beeltenissen moet leveren van
menschen, die hem niet 'al te zeer aan
trekken, en het is een feit, dat zich
ook bij Veth en bij Haverman doet
erkennen. Wij moeten daarom ook
aannemen bij Thërèse Schwartze,
dat gezien wat zij maakte, de belang
stelling niet altijd even groot was.
Welk talent zij echter beaat, kunt ge
toch ook laat in haar leven nog be
grijpen, wanneer zij dan een stilleven
schildert, waarin zij de spontaneïteit
van haar aandacht hervond. Het werk
van Lizzy Ansingh. de leerlinge van
haar tante Thérèse bovenal, is dus
rechtstreeks verbonden met den
stamschilder. maar zij heeft zich een reeks
onderwerpen gevonden, die door dt
anderen waren voorbijgegaan. Zij is
de schilderes der moraliseerenden
poppendrama's. die, ik heb gezegd,
welbezien. velgelezen, een dagboek
zijn van de schilderes, en die. behalve
haar teederheid. ook haar felheid en
ironie doen zien. Dat zij die teederheid
ook bezit is voor wie die nog niet
vonden, duidelijk in het vroeg por
tretje van haar moeder, een bijblijvend
schilderijtje. En, zcoals dat gaat in
een familie, waar iedereen schildert.
ook eene. die uit den band springt
en lang zich vrij houdt van olieverf
en los van doek en penseelen, op een
dag. laat voor.de familie, begint die
eene ook; de jongere zuster, de eenige.
die nog vrij" was: Sorella begon
ook. en kan niet meer buiten de reuk
van de verf. kan niet meer buiten
den ezel en het doek....
Nu schilderen dus allen i »f hebben allen
geschilderd in de familie Schwartze
die daarvoor mooglijkerwijs in aan
merking kwamen. Dat moet een on
schendbaar gevoel van eenheid geven,
die. dat weet ge toch uit ervaring!
altijd reeds zeer.groot bij meester en
leerling is, en hier is niet alleen
meester en leerling, of meesteres en
leerling, maar hier is nog voortdurend
hetzelfde bloed, wat een ongeveer
zelfden aard meebrengt en verwante
schilderkunst. Dat vond ik het
bizondere om in dit kort artikel u
duidelijk te maken, want dat was
het boeiende, dat deze tentoonstelling
aandeed, mij aandeed^ Ik houd van
een trots, die een vaktrots is, en ik
houd van een ongezochte, onmisken
bare eenheid van bloed; ik begrijp.
dat de Schwartzes op een oogenblik
dachten: wij zullen nu eens duidelijk
maken aan allen, wie wij toch waren;
het werd mij hier duidelijk l
PAG. 9 DE GROENE Ne. 2994
i
<§???