Historisch Archief 1877-1940
'-??-j-p- ?
l
, -i ,»^V . ' ', ?
PATRICIËRSHUIZEN TE ROME
Vorstelijke praal
en pracht in
Romeinsche
behuizingen
VAN BURCHT NAAR PALAZZO
ROME'S historie léft voor ieder, die
de Eeuwige Stad heef 11 eeren ken
nen: immers bij eiken stap ziet men
sporen van het glorierijk verleden. Van
de Oudheid spreken de grootsehe resten
van fora. theaters, tempels, van het
\Toege Christendom de wijdsche basi
lieken, van de Middeleeuwen tal \&i\
bescheiden, half verscholen kerkjes, van
den bloeitijd Renaissance e n Barok
de als feestzalen zoo rijk versierde kerken
eii voor»! ook de, statige palazzi.
. Hoewel het Italiaansche woord ..pa
lazzo" kan slaan op rik groot stadsge
bouw, zoowel paleis als ministerie, wo
ningencomplex als groote bank, zijn de
Romeinsche palazzi bij uitnemendheid
toch de ,.heereiihuizen" van den Romein
se hen adel, wiens wel en wee de eeuwen
door zoo nauw verbonden is geweest met
dat van K ome zelve. .Slechts enkele ge
slachten zijn van oudsher hier gevestigd,
de meeste zijn pas in de 15de of KJde
eeuw gekomen uit Florence, Siena.
Bologna. als n van hen den
kardinaalshofd had verworven of tot den
pauselijken troon geroepen was. De nieuwbe
noemde kardinaal of paus werd steevast
vergezeld door een schare van ooms,
broers en neven, op macht en aanzien en
vette baantjes belust. En als zich een
maal de gehet-ie familie in de scliaduw
van hét Vaticaan genesteld had. dan
verrees weldra als fiere getuigenis van
haar macht een trotsch palazzo.
De Verietiaan Pietro Barbo. in het
midden der 15de eeuw tot kardinaal
benoemd, gaf het voorbeeld met den
bouw van het nog
Middeleemvsch-grimmige Palazzo di Venezia. waar thans
?Mussolini zetelt; anderen volgden. En
langzaam aan verlieten ook de Colonna's,
de Orsini's en de andere pud-Homeinsche
geslachten, die gedurende de heele Mid
deleeuwen elkander en den Paus en ieder
een bevochten hadden, hun burchten en
verschansingen déantieke monumen
ten leenden zich hiertoe opperbest
voor een geritfiijker en moderne woning.
?» ?*?
*
Onmetelijk groot zijn voor
Hollamlsche begrippen deze p&lazzi. Om een
Boven: Ook het Palazzo Colonna met zijn
<euwenoude tradities kan den modernen tijd
niet buiten zijne muren houden! In zijn bijge
bouwen hebben kleine winkels zich genesteld.
Ondtr: De portier van het Palazzo Colonne,
die al 40 jaar met trots de livrei der Colonna's
draagt en de velen, die daarheen hun schreden
richten, wegwijs maakt.
enkel voorbeeld maar te noemen, in het
Palazzo Barberini. gedeeltelijk door de
familie zelve nog bewoond, zijn thans
ondergebracht de Hpaansche ambassade.
liet grootste bioscooptheater van de
heele stad, een rij van winkels, een aantal
ruime flats en. tot voor korten tijd, een
schilderijenmuseum bovendien. Immers
liet palazzo is niet bedoeld voor n ge/Ju
maar voor een heel geslacht. Niet alleen
de talrijke familieleden zelve, ook d«
gansche hof staat, waartoe een
Homeiusche adeJsfamilic zich verplicht gevoelde.
kreeg hier onderdak. Daar was allereerst
het uitgebreide personeel, daar was d<
hofpoëet, die alle blijde en droeve ge
beurtenissen moest bezingc n. Daar waren
de geleerden, die hun werken opdroegen
aan hun beschermheer tot meerderen roem
van hem en zijn geslacht en tevens dr
rijk voorziene bibliotheek inrichtten eii
catalogiseerden, de kunstenaars, die het
palazzo decoreerden, voor hun
maecenaten schilderden, beeldhouwden en bouw
werken ontwierpen en. hun kunstcollecti»
beheerden. Daar waren ten slotte allei:
die van de beroemde Romeinsche gast
vrijheid gebruik wisten t.' maken.
FAMILIETRADITIE
Over hen allen regeerde met straf f»
hand het hoofd van het geslacht, die het
familiebezit beheert, d'? huwelijken be
disselt, de gecompliceerde erfeniskwesties
regelt, jongere zoons afstaat aan ver
wante families, die dreigen uit te sterven.
kortom zich in dienst stelt van de in
standhouding van zijn geslacht. Zorg
vuldig worden ook nu nog de familie
tradities hooggehouden. Zoo hebben en
kele uitverkorenen het recht den Paus
bij zich te ontvangen en al is daar de
laatste 70 jaar geen sprake van geweest
- al kan de Paus de allerlaatste jaren
weer het Vaticaan verlaten de ont
vangzaal wordt gereed gehouden, de
pauselijke troon staat .echter omgekeerd
tegen den wand. Zoo opent wéns per jaar
Don Fabrizio, het hoofd van het geslacht
d"r Massimi, die beweren lijnrecht van
Fabius Maximus ('unctator af te stam
De Predikant*
ACHTTIEN Ned. Herv.
pre*~JL dikanien en n Doopsge
zinde dito hebben zich aan Over
heid en Volk van Nederland" ge
wend ter verdediging van Recht
en Waarheid", die blijkbaar in
het gedrang zijn gekomen". En
zij releveer en eenige concrete pun
ten" uit dit gedrang", o.a. de
verlaging van den
werkloozensteun en de cumulatie van
tractementen en pensioenen. Zij ach
ten, dat een levenssteun, die de
menschen niet leven laat, erger
is dan geen steun, waardoor de
toestand duidelijk bloot kcmt, en
het is hun gebleken, hoe grievend
het is voor de minbedeelden" te
zien, dat de Staat aan sommigen
rijkelijk geeft, wat hij hun ont
houdt. En nu manen en waar
schuwen zij Overheid en Volk".
Dat is beminnelijk en het is
zelfs ontroerend te zien, hoe die
en - bewezen is in elk geval dat n
.-r in 999 in een Romeinsche kerk
^graven werd ? de deuren van zijn
ilei.'- en zyn huiskapel voor het
Romein[ii> volk op den datum dat de
familiet e San Filippo Neri 21/2 eeuw geleden
tn jeugdigen zoon van een. vroegeren
brizio van den dood herrijzen deed.
U» i reusachtige, palazzo, dat achter
n v el indrukwekkende maar toch meest
uit erst sobere facade zoo tal van ruime
nu* nplaatsen, monumentale trappen,
iK-he ontvangzalen, ruime
woonverk'~en bergt en bovendien een kapel.
u itibliotheekzaal, een Galleria voor de
in t collectie en wat dies meer zij, biedt
ht T nog niet genoeg. Want buitendien
eti> de familie minstens nog haar villa
jbi rbana en haar villa rustica. De
«t te is haar landgoed waaruit zij haar
k insten trekt, de eerste is een
buitetis of liever lusthof aan den rand der
ad thans meestal ingebouwd. De Villa
or-hese, nu stadspark geworden, do
ill. Torlonia, waar Mussolini en zijn
e/.i i gevestigd zijn, zijn de bekendste
H>t -teelden. Intiemer, eenvoudiger is
t-i het leven; het huis is bijzaak bij het
hi lerende park, de eigenlijke villa naar
«l lansch begrip, met zijn pijnboomen.
i .. vpressen. zijn klaterende fonteinen
i \ .-muftigen aanleg.
VERGANE GLORIE
helaas, veel van de oude glorie is ver
in: en. De veranderingen in de
maath-'ppij hebben ook de positie en de
n:-1 ie van den adel aangetast. De eens
ii'.etelijke kapitalen zijn geslonken, de
si m geenszins naar verhouding
afgenou-?:. de eerebaantjes brengen niet meer
vroeger op. Al vergulden ook hier en
Amerikaansche dollars
eenoudbla;;. het oude leven is niet vol te houden.
villa's zijn grootendeels verkocht, de
al. ,'.zi geheel of gedeeltelijk verhuurd.
'.et laatst der vorige eeuw werden de
r .diese's zelfs getroffen; hun villa werd
«tadspark, hun collectie ging over in
itsbe/.it, hun palazzo moest
grootenU verhuurd. De beroemde bibliotheek
nverklaring
^ninees, zij het ook schuchter 3
?ngszins de zijde des volks
kicn in het vaag besef , dat de nood
? r Armen hun, vanwege Christus,
c/t misschien ook eenigszins
'ingaat.
Maar het is wat vreemd, dat
< ie Godgewijde Heeren eigenlijk
u eerst op het idee gekomen zijn
meenen, dat nu eerst Recht
«w Waarheid in 't gedrang zijn
gekomen."
Zouden zij nooit bemerkt
hebl en, dat die twee altijd min of
neer (meestal meer) in 't
gebrang" zaten f1 Waar nebben zij
Jan hun oogen gehad en
waarDoor hebben zij dan de geschiede
nis bestudeerd ? Ik mag wel
zeg$en> dat hun Verklaring" een
Keven, mqar ook eenigszins
onnoozelen indruk maakt. En zij
gelooven misschien zelfs dat 't ook
nog helpen zal ! ? F.C.
TOEGEPASTE KUNST 3
Tapijt-Tentoonstelling Metz & Co.
Amsterdam
OP deze tentoonstelling wordt een
klein aantal fraaie tapijten uitge
stald, deels op den donkeren
parketvloer gelegd, deels tegen den (voor
deze tapijten stellig «l te fel) witten wand
gehangen, vervaardigd naar ontwerpen
van een vijftal binnenhuiskunstenaren:
II. A. van Anrooy, B. van der Leek, Dj
Bourgeois, J. Burkhalter en L. O. van der
Vlugt.
Het werk van. drie dezer ontwerpers is
in nzelfde vertrek bijeengevoegd het
geen meer zijn oorzaak vond in het feit
dat daarin dezelfde kleursamensti'1'ing
gebezigd werd, drie tinten lichter tot
donkerbruin en naturel, dan wel dat er
eenzelfde decoratief streven in tot uiting
komt. Het tegendeel is eerder waar want
elk der drie binnenhuiskunstenaren
volgdo een verschillend beginsel. (3
Van der Vlugt hield zich aan een zuiver
geometrische verdeeling van het vlak,
met blokken en strepen, wél-overwogen
en evenwichtig.
Btirkhalter zocht het meer .'.n het
abstracte, terwijl van Anrooy in zijn
tapijt de Vogels" en ,.de Visschon''
(meer naar het wand- dan naar, het
vloerkleed neigende !) een decoratief
gegeven verwerkt. ? O. v. T.
der C'higi's met haar keur van zeldzame
werken is thans in het Vaticaan.
De sehilderijeiicollectie der Barberiai's
ia eenige maanden geleden uit elkaar ge
vallen, het palazzo zal vermoedelijk over
gaan in staatsbezit. De uitzonderingen
zijn schaarsch; tot dezulken behooren
o.a. de. Bunccompagni-Ludovici's wier.
hoofd Don Francesco sinds enkele jaren
den belangrijken post van gouverneur
van Rome bekleedt, .lie o.a. betrekkelijk
korten tijd geleden hun park als bouw
terrein wisten te verkoopen. Kn bewoont
de familie nog het 'voorvaderlijk paleis,
menigmaal is zij dan verdrongen naar
een bescheiden hoekje, terwijl andereu
de eerezalen betrekken.
Maar desondanks neemt de oude adel
in het Romeinsche leven nog een heel
speciale positie in. De ..principe romano''
op en top aristocraat en toch zoo demo
cratisch in den omgang, grand seigneur
en tegen allen even hoffelijk, hij is bij
iederen Romein van hoog tot laag. van
rood tot zwart, in tel. En.de palazzi. hoe
ook van binnen verbrokkeld en verdeeld.
blijven de namen dragen en den roem ver
kondigen van de oude geslachten, wier
historie tevens de geschiedenis van Rome
is. Dr. A. N.
ZAD.OKSJÜSEPHUS JITTA
Boven: Drie generaties der gravinnen Taverne
in haar salon tot de inrichting waarvan vele
geslachten met min of meer succes hebben
bijgedragen; een ? glimp/e. vqn' de balzaal op
den achtergrond. Het Palazzo Taverna is ge
legen in het hartje van het oude Rome op de
historische p/ek, waar eens, in de Middeleeuwen,
de onneembare veste der Orsini's stond.
Onder: De rijkversierde feestzaal in het Palazzo
Colonna, waar de familie nog eenige malen
per jaar haar vermaarde ontvangsten houdt.
De kunstcof/ect/e, die hier en in de aangren
zende zalen is opgesteld, is een van Rome's
bezienswaardigheden. ?
'PAG'.' 10 DE GROENE No 2994
PAG. II DE GROENE No. 2954