Historisch Archief 1877-1940
.«.i*
t - . C
,,De Draaikolk". Staande van l. n. rechts: Paul Storm, Carpenticr
Alting, Mien Duymaer van Twist. Zittend: Willy Haak en Nell Knoop
FAILLISSEMENT
VAN EEN FAMILIE
Hen n k' Scholte
Noel Coward's Draaikolk" bij de
Amsterdamsche Tooncelvereentging
G. B. Shaw kan zich niet beklagen dat hij - zij
het laat geen school gemaakt heeft. Integendeel.
men groeit hem bijna boven 't hoofd, hervat zijn
werk in den overtreffenden trap. Juist het
Engelsche tooneelrepertoire heeft de laatste tien jaren
immers een merkwaardige neiging getoond tot
j.unpleasant plays" mot het grimmige masker van
den wolf onder het lamsvel der society-stukken. De
Engelsche sneer mist eenerzijds de sentimenteele
charme der Fransche moralisten, anderzijds de
zwaartillende aanklachten der Duitschers, die ook
thans nog expressionistische zedemeesters gebleven
zijn. Shaw schiep eens en vooral het' schema voor
Albion's hekeldicht: onthullend, ontluisterend, in
telligent en daarin dubbel wreed.
Shaw begon zwaar op de hand, als Fabian socialist,
dat is: als een binnen zekere grenzen verontwaar
digde salondomin.ee, die zelf bij Ibsen op
cathechi.satie was geweest. Coward en Maugham (hoe ver
schillend onderling ook) begonnen eerst brillanter
en virtuoser. en pas langzamerhand groeide daarin
het onbeschroomd veroordeelend element tot een
soort danse macabre: Shaw's ..quintessence of
Ibsenism" verwerken zij thans in het kader van de
wereldwijze en cynische comédie. Zij hebben een
voorliefde om hun problemen licht op te zetten en
langzamerhand vast te schroeven.
Een prachtige paraphrase
In zooverre is, het stuk zelf een prachtige
paraphrase van den titel: de draaikolk begint met
wijde kringen, nog is het zoo erg" niet, nog voert
?eerst de lichte wrevel den boventoon. De Londensche
flat van een femme d'un certain age", haar
bloedjonge gigoio, de wrcede achterklap van haar
vrienden.... StèvePasseur zette zijn soortgelijke
Acheteuse" terstond veel donkerder in en
Defresue, die» dit soort badineerend tooneel niet aankan,
nam hier dan ook een veel te langzaam en na
drukkelijk tempo, Het geraffineerde van Coward
is juist, dut wij lan^/.am.-rliaiul e»i uu-t on/.e
«?igen. ot>g«*n. zomlt»r noodeloo/*» ..voorlicht ing".
ontU'l' de vlugge, elegant t- ?'onversati'.* van t'en
comé.lie alle bittere misère zien gapen. Het hoett
«nis niet zooniet den vinger «'P de womt; duidelijk
gemaakt te worden: begrijpen jullie dii nu wel
Jillctnaul goed? Het hoeft niet (hi-.l.'lijk mei zulke
op/.et.telijke v<uit rusten «'it zulke ernphatische pau/.en
1e bv-ginnen. Het stuk verengt zich immers vanzelf,
als tvn draaikolk, naar benetien toe. Hot tweede
bedrijf, het oiigeslaapcde. miserabel.'week-end fuifje.
krijgt .al langzamerhand schrillere tinten, lu-t ein
digt in een Wiinklankige scèiu'. waarin de
oiuwlwkkige. overjarige vrou\v, die zich niet gewonnen
?wilde geven, in kijvetule hysterie uitslaat ahs zij
Jiaar jongen gunsteling het moisjo ziet troosten.
dat zoo juist de \erloving met haar ongolukkigeu
woon verbroken heef t, terwijl dezo zoon zijn
toomelooze ellende botviert in de drift van zijn piano
spel. En met het derde bedrijf, zijn wij heelemaal
in de sfeer van Ibsen's ..Spoken", ja van Hamlet's
gruwelijke moecler-martoling: in de
fluf-geparfumeerde slaapkamer van een vernederde moeder
komt haar zoon haar rekenschap vragen, welke
tonslottebijna woordelijk culmineert in het hartstoch
telij k zelf beklag vaneen, die niet vroeg om het leven
«lat men hem gegeven heeft. Het is misschien ec>n al
tecrueffoct onide vooshole! A*an deze mouüer voort
gezet te zien in de verslaafdheid aanh<>t \vrdoovundt*
middel, dat den zoon ten doodc opschrijft. Maar
Ihsen had niet minder grot geschut noodig om 7.ijn
rekening van het verleden te kunnen presenteeren.
'Het eindo is ook hier meer «?en verlossing dan een
oplus^ing. En merkM'aatdig hoe scherp het publiek
<>p y.ulk uen overmatig aangezette scène reageert:
tusschen het enthousiast applaus «looi- floot men.
Een scène, dus dunkt mij geheel'zoo gespeeld werd
als Noel Coward het zich voorgesteld had. floot
.men uit: spontane reactie tej;i»n de pressie, d.io het
stuk tenslotte op den geëmotioneertten en verbijs
terden toeschouwer uitoefent. Goed tooneel kan
echter trotsch zijn op dit fluiten. >
En inderdaad was de scène, die het heele derde
bedrijf vulde, zijn gewicht aan goud waard. Faalde
Defresne's eerste bedrijf vrijwel geheel, zijn tweede
bedrijf was terstond een octaaf huoger en mach
tiger ingezet (niet mooie rollen van Willy Haak.
Paul Storm. Cïeorgette Hagedooru eu Oscar
Tourniaire) en zijn derde bedrijf bracht deze spelers
van de 'Amsterdamsche Tooneelrereeniginjf. on
wennip ten aanzien van de vereisohte ..underemphasis"
van het begin, ten volle op eigen terrein terug.
Hier kon Ben Hoyaards zijn rol uitspelen op de
wijze waarop Ernst 'Deutsch zijn Oswald. Moissi
zijn Hamlet tot een cjimax bracht: vervoerd en
bijna onbeheerscht tooneel. een ellendig requisitoir
van een bleek morphine-klantje tegen den ver
giftigden oorsprong van. zijn leven. Hard en rauw
was hier ook de weerstand van vrouw, die zich
tenslotte aan een. wanhopige nederlaag gewonnen
moet geven, Mien Duymaer bereikte hier een
plotseling hoogtepunt in haar spel. juist omdat zij
in het begin van den avond niet gelukkig was. niet
gelukkig gekleed, niet gelukkig geregisseerd ook.
en weinig de illusie meebracht van een vrouw, die
nog twee bedrijven voor het oog van de wereld
ergo ook voor dat van den toeschouwer ..mee
kon *' door zich met een zekere sfeer te omringen.
om dan plotseling, met een behuild gezicht en in
een slordig négligé, inderdaad de twintig jaar
oudere en verlepte moeder te zijn. afstootend voor
eiken minnaar, afstootend, voor den zoon.
Men kon zich. ja men moest zich deze voorstel
ling als geheel anders denken, er was te< kennelijk
aangestuurd op de groote. bittere wanhoop van het
slot. Men volgde het wreede rythme van dezen
maalstroom niet harmonisch, doordat men; de
lichtere cirkels van het begin verwaarloosde.
Maar1 anderzijds is het de vraag of n gezelschap
in ons land het noodlottige einde tot een dergelijk
doorleefde tragedie had weten op te stooteri. Hoe
absurd het' ook schijnt, men zou bijna wenschen
dat er in dit geval dan maar twee kapiteins op n
schip, twee regisseurs voor n stuk hadden ge
staan: Defresne voor het slot eu een minder zwaai
tillende en nadrukkelijke regisseur voor het begin.
' Onder de conditie dan, ,dat beider overgang zich
onmerkbaar voltrok, want tenslotte heeft n gave
schrijversnatuur het wel bestaan om de vernielen
de richting van deze draaikolk te teekenen.
Het is echter een tweede vraag meer een vraag
van wat de Duitscher zou noemen: Realpolitik
of ons tooneel er verstandig aan doet, het publiek
naar den schouwburg te lokken om bet steevast
met een formidabelen zweepslag naar buis te sturen.
Met allen eerbied voor de wrange waarachtigheid
van dit stuk, is de consequente negatie de obsessie
waard, die zy in den toeschouwer oproept en. is dit
tooneel dan de eenige manier ,,to face reality"?
PAG. a DE GROENE No.
Het Moord-j
Mar:
ournaal" van
eille
Bioscopy L.
IN het middelpunt der filmbelangstelling ston i
deze week de cinematografische reportage v» .
den moord op Koning Alexander van Youp.
Nlaviëen Minister Barthou ? sindsdien min <?.;'
meer berucht geworden als het ,,moordjourna;i
van Marseille".
Xu raakt men hier in wezen aan de oude priiu-i
pieele quaestie of het publiek in staat is zelf te
beoordeelen wat recht heef t op zijn belangstelling
ja dan neen. Onze volksvertegenwoordiging heeft
indertijd gemeend deze vraag ontkennend te moe
ten beantwoorden en men heeft zich in het onver
mijdelijke geschikt met des te meer bereidwil
ligheid, naarmate onze filmkeuring voorzoover wij
kunnen nagaan tot de zeer liberale instituten be
hoort. Maar dit neemt niet weg. dat een groot deel
vau ons volk nog steeds principieel afwijzend staat
tegenover een dergelijke bevoogding van overheids
wege en genoeg vertrouwen heeft in de gezonde
mentaliteit van het publiek om te verwachten dat
ongewenschtèexcessen geen catastrofale gevolgen
kunnen hebben. Wij hebben ons in deze rubriek
van den aanvang af in beginsel tegen een preven
tief ingrijpen van overheidswege verklaard en het.
is niet noodig dit herhaalde malen verdedigde
standpunt hier nog eens uiteen te zetten.
Intusschen rijst de vraag of juist dit geval een
dergelijk spontaan verzeb wettigt, waar bij tal van
andere gelegenheden zich geen stem verheft. Wij
hebben nu eenmaal een preventieve keuring en
leerden ons bij de zaak neerleggen. Wij weten dat
de film een controle moet dulden, d ie geen anderen
uitdrukkingsvorm kent en wij kunnen begrijpen
{voorzoover wij ons de moeite geven erover na te
denken) dafc dit Damocleszwaard zijn f unesten
invloed doet gelden op de normale ontwikkelint
der film. Op straffe van onherstelbaar financier!
verlies wordt aldus de film officieel gehouden bin
nen de perken eener onnoozele en geborneerd. ?
neutraliteit, die naar onze meening voor ger
gering deel verantwoordelijk' is voor de beschf ?
mende onbenulligheid van datgene wat, godbetei'
voor talloozen dagelijks geestelijk voedsel i .
Deze beknotting in haar algemeene strekking ga;:t
in beteekenis verre uit boven dit bijzondere geval
waartegen nu plotseling zulk een heftig verz-1
gerezen is. .
Wij hebben de beide geïncrhnineerde journau'
fragmenten ex officio gezien en kunnen ons na< ?
over het verbod, noch over den f unesten invlo* <l
dezer filmstrooken bijzonder opwinden. Deze vom;
van reportage lijkt ons niet smakeloozer of fatal>
dan datgene wat het publiek overal elders in wooi -i
en beeld wordt voorgezet, zónder dat men zic;:
daar veel om bekommert het is alleen maar wa'
ongewoner. Het doet dan ook eenigszins wonderli.n.
ADVERTEERT
SI IN DE GROENE
Dat is een zin dien ge dikwijls leest.
WAAROM?
Omdat DE GROENE in het geheele
land gelezen wordt door het beste
publiek door het publiek dat Iets
te besteden heeft. De adverteerder
behoeft niet te betalen voor een
verspreiding, waarmee hij honderd
duizenden bereikt, die juist niet tot
het koopkrachtige publiek
behooren, maar het betaalt hem om
In dit blad te adverteeren, dat hem
direct in contact brengt met
het publiek dat hij zoekt.
.JORDAAN
a:iii in publiciteitsorganen. die met sensa'iioiieèle
koppen, pikante bijztmderhc-den en ..pakkende"
fut o's. iederen moord plegen te commentarieereii
thans geharnaste protesten aan te treffen tegen
tl-- concurrentie van de film. Aan den anderen kant
i> de uitschakeling van dit sensatienummer moei
lijk een verlies te noemen zeker niet in vergelij
king van het onherstelbare kwaad dat de inter
nationale censuur berokkent aan de film als
draag.<t"r van nieuwe en oorspronkelijke ideeën.
Kn zoo zal ook het stof. door deze aangelegenheid
opgeworpen, zich weer naar alle windstreken
verBreiden en de film voortgaan met zich te bewegen
liinnen de veilige banen der onschadelijke
infantiliïi-it zonder dat er een haan naar kraait. . . .
EEN FILM VAN WIENE
Robert Wiene: Typhoon". Rialto Theater
liet is nog altijd een onbegrijpelijk verschijnsel.
? i:it de man die eens C'aligari" maakte,, nooit meer
i is heeft gepresteerd wat naast dit poqucniakeml
v 'i-k kan worden! genoemd. In de korte, maar
hef(iu' bewogen historie tier cinematografie staat de/.e
i.-iineuse expressionistische film uls een phenoniecn
.tut. i h beteekenis voor publiek en. productie zijn
?\\verga zoekt. Kevolutionnair. fol eji moedig was
'M.-t- experiment van. Dr. Uobert Wiene en men zou
liet desnoods kunnen begrijpen, dat hij zich na
<l-ze belangrijke daad uit de filmactiviteit had
it-ruggetrokken maar stellig niet. dat hij zou
voortgaan met films te produceeren. waaraan alle
originaliteit (om van révolte te zwijgen) vreemd is.
'Het is dan ook meerde oude suggestiviteit van
<i<>n naam. dan wel een behoorlijk gefundeerde
verwachting die tuis telkens weer heendrijft naar
??n nieuwe film van den man .die e'ens C'aligari"
>naakte. En telkens weer treft ons even de
teleur-telling over het uitblijven van iedere opzienba
rende nieuwigheid in vorm en inhoud ofschoon wij
lang konden weten, dat hierop niet meer te hopen
valt. Waarmee geenszins gezegd wil zijn dat Wiene
inferieur werk zou leveren integendeel, voor
den filmliefhebber vult er altijd wel wat aan zijn
werk te genieten. Films als ..De andere" (met de
prachtige rol van Fritz Kortner) en het in Engeland
gemaakte The traitor' staan in de herinnering
;ils voortreffelijke staaltjes van filmisch kunnen.
Ditmaal is het de directie van het Rialto-Theater
die meer dan eens blijk geeft beter werk aan te
durven (,,La maternelle" !) welke zich over
Wiene's laatste product heeft ontfermd. De han
deling betreft hier de verhouding tusschen een
cabaretzangeres en een Japans'chen geleerde. Aan
vankelijk heeft het den schijn of het conflict tus
schen de oostersche en westersche mentaliteit het
drama beheerschen zal. Al spoedig echter blijkt de
Japanner een geheimzinnige taak op zich te hebben
genomen, die hij terwille van zijn vaderland moet
volbrengen en tengevolge waarvan Jiij gedwongen
wordt zijn relatie met het zangeresje te verbreken.
Tenslotte draait het uit op een crimineel drama.
wanneer de Japanner een moord pleegt waarvoor
een jongere landgenoot, mede-lid van hetzelfde
genootschap, wordt veroordeeld.
Het geheele geval is gelijk men ziet nogal
onzeker van opzet en het scenario wordt er' niet
beter op naarmate de mysterieuse taak" die deze
Dr. Tokoramo op zich heeft genomen, ons volkomen
duister blijft. Daarbij komt nog dat de couleur
locale niet bijster overtuigend is, aangezien in dit
heele Japansche'drama slechts een enkele (waar
schijnlijk) authentieke zoon van het Land der
Rijzende Zon voorkomt. Wij moéten genoegen
nemen met min of meer geslaagde copiën en. zelfs
de hoofdrolspeler, Inkijinoff, is ondanks zijn
Mongoolsch uiterlijk geen echte Japanner.
Maar afgezien van deze m ihder prettige factoren,
werd Typhoon" een film die door den knappen en
boeiendeh verteltrant de moeite van het zien waard
blijft. Het zit hem over het algemeen meer in de
behandeling der filmmaterie dan in de overtuigende
suggestiviteit der hoofdpersonen. Daar is reeds
aanstonds de scène waarmee de film opent, de
eerste ontmoeting van Dr. Tokoramo met de
cabaOlg Tito Schipa
C. JMh M* 4* t*** **. «^ l«»**ll*%*«t«%0».«*l i% <**«% M 4V J!* K*
Koopt Ncderl. fabrikaat!
VV itte Curacao Scd
Cnerry Brand v
JMentlie Glaciale
V_ u ra ca o' Dra na v
retzangeres. Zoolang de regisseur de zaak in handen
heeft blijft het geval boeiend: de entree der beide
Japanners, de schildering van de cabaretsfeer. het
weven van het contact tussehen Helene I^arucht».
de chanteuse. en Dr. Tokoramo.... dit alles heeft
spanning en geladenheid. Wiene's afkomst van de
zwijgende film verloochent zich nergens, waar de
beteekenis van het beeld superieur is. De camera
vindt telkens opnieuw voor iedere situatie, voor
iedere stemming, voor ieder conflict aantrekke
lijke en belangwekkende gezichtspunten. In het
bijzonder weet Wiene partij te trekken van het
inderdaad merkwaardige masker van Inkijinoff en
het opmerkelijke is, dat diens persoonlijkheid het
sterkst werkt zoolang van het zwijgende beeld
wordt gebruik gemaakt. Kr zijn bij den twist
tusschen Tokoramo en zijn gelh-lde maar vorrnl
bij de ontmoeting van den Japanner en den jour
nalist dit- hem met chantage bedreigt momenten
van een zér sterke dramatische werking. Het tel
kens ingelasfhtt* beeld van Inkijinoff's masker heeft
in zijn raadselachtige.' dreiging dan een effect dat
zoowel aan de groote moordscène uit ..Variété" als
aan het beroemde fragment uit ..Storm over Azië"
. herinnert. Zoodra echter de dialoog optreedt blijkt
deze speler, ovenals in ..La téte d'mi homme".
aanzienlijk zwakker dan zijn uiterlijk zou doen ver
moeden. Ook de tegenspeelster. Liane Haid. brengt
het niet verder dan nogal geforceerd ?comediespel
zoodat de film uitsluitend haar belangrijkheid
dankt aan de aanwezigheid van Wiene achter d«>
camera. Met name de rechtszitting aan het slot
is uiterst knap en boeiend voorgedragen en houdt
de belangstelling, ondanks de middelmatigheid der
hoofdpersonen, tot het einde gaande. Onder <!??
medespelenden treffen twee figuren nochtans door
een uitstekende vertolking van kleinere rollen:
Tokoramo's vriend; llironari. door den hier reedt»
meer gesignaleerden Veit Jlarlan en de onbekende
acteur, die den zonderlingen ..baron" in het ge
tuigenverhoor speelt. Vooral de laatste is van een
kostelijken, nonchalanten humor die het doet be
treuren dat wij hem maar zoo kort op het doek zien.
Al-met-al vervult de filmliefhebber een
traditioneelen plicht, wanneer hij dit werk van Dr. Ro
bert Wiene gaat zien een plicht waarover hij
zich niet zal beklagen.... ook al koeren ..die scho
nen Tage von C'aligari" nimmer weet !
? ' Dood Water"
In een uitvoerig schrijven bericht ons de heer
Hutten, regisseur van de film ..Dood Water", dat
het onmogelijk was dit werk aan de Nederlandsche
pers te laten zien. voor het naar het buitenland
werd verzonden. Ook verklaart hij. dat het geens
zins uit gebrek aan welwillendheid, is ten aanzien
van de Hollandsche critici, dat ..Dood Water"
geen 'persvoorstelling kan beleven vóór zij in het
publiek wordt vertoond: een voortdurend verbete
ren van het werk maakt het onmogelijk de be
schikbare copiën te laten draaien.
Wij brengen deze omstandigheiden. gaarne ter
kennis van onze lezers, maar blijven het betreuren
dat in het bijzonder de periodieke pers geen gele
genheid heeft gehad dit vermoedelijk zeer belang
rijke werk te zien en tijdig te bespreken.
AANKONDIGING
Comitévoor Arbeid aan Intellectueete Werk/oozen
Gedwongen door den nood der trjden heeft zich
te Den Haag een Comitégevormd ter behartiging
van de belangen van intellectueele werkloozen,
Doel en streven wordt uiteengezet in het eerste
nummer van het Correspondentieblad van genoemd
comité. Vooraanstaande Nederlanders hebben
zitting genomen in het Comité. Medewerking wordt
van alle zijden gevraagd. Het Centraal Bureau,
gevestigd Lange Voorhout 27a, Den Haag, is
bereid alle gewenschte inlichtingen te verstrekken.
PAG. 13 DE GROENE No.
Een groot Italiaansch zanger
Amsterdam heeft dm beroemden Italiaanschen
tenor Tito Nrhipa. beroemd door de radio en
d«grammofoon. Ponderdayavoml in het
Concertgehouwen iet spanning verwacht. Wij kennen vele
van zulke ..beroemdheden", die op het
concertpodium gehoord. 15'ducht teg.-n. vielen. Maar
Tito Schipa heeft KeJtonjren op een wijze.
die -/ijn faam nog overtrof. Hier was een
Italiaaiiich zange;*. die uil»- jjnr-de eigenschappen en
geen d.-r ondeugden van den grooten
Italiaausdieu zanger had. Tito Schipa is vrij van het
op het succes zinden. Zijn programma alleen reeds
getuigde van muzikale smaak, weinig schitterende
opera-aria's, maar een prachtige keuze, bescheiden
en toch verantwoord, Kn zelfs zong hij zonder
de gemakkelijke middelen die altijd weer het
publiek als voor *>»m gevaarlijke ton1 in geestdrift
brengen: geen van die acrobatiscli lan'jr <»p een
formidabele adem aangehouden tonen:
geenstemdie niets met muziek te maken hebben.
Hij zont;, niet in zijn pra«;htiu»'. jjavf t«>norst -m
de teedersU- weekheden naast open staalharde
fort o's. die toch nergens in geschreeuw ontaardden.
verrukkelijke buigingen in het geluid, subliem
wegstervend, dan weer aanzwellend: volmaakte
«'uU'inti'clmiek. met een noblesse van toon en
klank, die d«n «rooton kunstenaar kenmerken.
Maar altijd belu-erscht. zon-Ier academisch te
worden, steeds voornaam, zonder effectbejag.
Zulk een lied ..L ?s Violette»" van Scarlatti werd
een juweeltje van zaïivkunst. dat de grootste
concert zander hom niet zou verbeteren. En de
operazanger weer 7.ou hem zulk een aria van
Bellini. van Massenet. vau Verdi. niet verbeteren.
En in de Xapolitaansche volksliederen was Schipa
de volkszanger, een en al iiHtiuir. vrij en los van
allure. Het publiek liet den man niet meer gaan.
eindeloos werd hij toegejuicht, steeds weer tot
een toeijift i;t'd
Emil Cooper
IN- Hussische diriureu» Mmil Cooper was de diri
gent van het ooni-ert. dat weliswaar om Tito.Schipa
gegeven werd. maar dat daar niast veel goeds en
opmerkelijks bevatte. Met het Concertgebouw
orkest gaf hij de ouverture .Teil van Rossini. een
brillante ..('apriccio espagnol" van Rimski
Korsakof f. dat in zijn wildheid en vaart, zoo gedirigeerd.
sonis aan de dansen van Borodin deed denken
en vooral een zeer knappe vertolking van de
concertbewerkiixg der muziek van Strawinsky's
..Pètrouchka". een hernieuwde kennismaking met
een werk. dat wij in laivac niet meer hoorden.
maar dat zeker niet tegenviel. v. W.
Inkijinoff als Dr. Tokorama
t -"
1 u-;*.,