De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 27 oktober pagina 10

27 oktober 1934 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

Van Sport, Spel en Strijd FIETSEND AMSTERDAM SLUIT DE GELEDEREN HOE ONTSTOND DE FIETS D Loopen" in cirkels Liever zelf rijden dan ge duld worden Hoe je het vroeger niet leerde Een rollende furie: Eén op de drie Amster dammers fietst. E mensch kreeg twee boenen om zich voort te bewegen. Hij doet dit door het eene been voor liet andere te zetten en dat ande re elastisch over te trekken, terwijl het eene als hefboom fungeert. Zoodra dit mechaniek continu en onbewust werkt, verklaart zijn moeder vol trots dat hij loopt". Nu is het eigenaardig dat mensclu-ii, die deze kunst tot in tieme vreugde van het gezin verstaan, weldra harder en langer willen loopen dan andere menschen. want snel heid" heeft door alle eeuwen heen haar bekoring gehad. Van trippelen en wandelen slaat hij nl gauw over in Eigenwijze fietsers draven en hollen, waartoe het mecha niek in maximum tempo wordt opge voerd, lugvperfectioneerdon stijl komt deze haastige mensch als athleet uit op de racebaan. Ziedaar de oorsprong van den klassieken Marathonloop. Behalve beeiien om te loopen heeft de mensch hersens om te denken en zoo kwam hij tot de conclusie dat in zijn techniek twee factoren remmend werkten op de gewenschte snelhvidsprestatie: zijn gewicht en zijn gestalte. Het htjfbooniboon hevelt immers na eiken stap het volle gewicht van zijn lichaam over. eii'dit lichaam is door zijn vertikalen stand een on'gewenschte windvangfr. Hoe zou hij zijn li chaamsgewicht van zijn hardloopende boenen kunnen afleiden ou hoe zou hij INHOUD 1. H. S, v Houten, Minister Dr. Cijfer. 2. W. M. C. VÏasman, NicuwGuinea, blanke kolonisatie. O. v. T., Toe gepaste Kunst. 3. L. J. Jordaan, Amsterdamsclie gemeentelooncn. 4. J. A. Bierens 'ie Haan, Dieren : achter iralies. 5. J. van 'Nijlen, Het dagboek van And réG i de. CHarivaria. 6. A. Plasschaert, Schilderkunst. Melis Stoke, Springende boonen. 7. Albert Heiman, Gevoeligheid, Geejt acht. B. van Vlijmen, De triomphtocht van de Uiver". 9. Charivarius. De slechte en goede biljarter. 10*11. C. G. de Kat, De Handicapjormule in de Mtlbourne-race. Dr. J. Schoemaker, Vermoeidheid van materialen. 12. Henrik Scholte, En toch gelachen. 13. L. J. Jordaan, Bioscópy. 14. Ik zeg. 15. G. 'A. Klaasse, Nieuwe pogingen van het Goudbloc. O. v. T., Toe gepaste kunst. 16. Ellen Kann, Ch. Kohier en haar nieuwe woning. E. van Lokhorst, De nurks en de practijk der mode. 17-18, W. WijnaendtsFrancken-Dyserlnck, De vrouw in lut-Dèrde Rijk. 19. Kladschrift van .Jantje. Alida Zevenboom, Croquan1et croquetjes. 20. Presto, Kijwielsport.?Letterraadsel. dit lichaam tijdens de voortbeweging in stroomlijn kunnen wegwerken? De opgaaf kwam hierop neer: Geef me een steunpunt in een cirkel. En het ant woord luidde: bouw een zadel in wielen, en je hebt een fiets". liet eene-been-voor-het-andere maalt nu vrij van drukkenden ballast, ronde wieltjes snijden de wind als ,.lucht" en als je met je neus op het stuur gaat' liggen, wordt het heele geval zoo glad als een regemvorm. zoo lang als een Zesdaagschc. en zoo snel als wielen draaien kunnen. Eii als je rechtop blijft zitten ..wandel" je met het gemak van een gesmeerde molen. Zoo heeft de fiets, als ideaal instru ment voor toerisme en snelheidswaan, de wereld veroverd. EIGEN BAAS De praktische Amsterdammer, die niet alleen thuis maar ook op straat liefst zijn eigen baas blijft, heeft de fiets in de eerste plaats als nuttig vervoer middel geannexeerd. Wandelen is in het uitgestrekte Mokum te tijdroovoiul geworden; het namvgebouAvde centrum spot met de eischeii van oen normaal autoverkeer, dat voor de massa bovendien te duur is. en de tram,' eens populair, heeft zich neergevleid iu een comfortabele exploitatie voor overheidspersoneel, waarbij de passagier als noodzakelijk kwaad wordt geduld. In plaats van te ..mogen" meerijden, verkiest de Amsterdammer zélf te rijden en neemt zijn rijwiel, waarop hij alleen afhan kelijk is van zijn eigen luimen. Er. blijven natuurlijk wel ecnige onaan genaamheden iiv den VOVIH van eigenwij/u verkeersagenten, on bescheiden voetgan gers (die zirh verbeel den op bepaalde pun ten ook nog ««ens te mogen («versteken) i-n venvaamli' '.automobi listen (<li<> ei1 graag wn spat bord voor o\vr' hebben om jt« oven op het trottoir te wip pen);, maar dat alles noemt niet weg. dat de Amsterdam'nier bij zijn rijwiel zweert.'Fietsend Amsterdam sluit di» gelederen. DE WERKMIEREN Een kwart eeuw geledon li»orde j« nog fietsen op het plankier A'au een rijwielschool. waai' een gewichtige in structeur je zoo stt'vig in een loeren gordel vastsnoerde, dat hij je juist belette het natuurlijk evenwicht te vinden. Naarmate de groep losser werd ? niet te gauw vanwege do noodzakelijke leerschool kreeg j o, meer gevoel voor de balans. 011 ja, na een paar Weken reed je zoo maar inéns los". Tegenwoordig komen we al los ter wereld en fietsen' we dus krachtens natuurrecht. Vroeger, kreeg je een fiets als je op de H.B.8. kwam en nu kan je nauwelijks loopen, of je wordt al in een mandje of op het stuur meegevoerd. Een jongen van zes zon der fiets is ietwat achterlijk, en een zestiger diéniet meer fietst, wordt voor kindsch verslet en.De f ietswoede is in de hoofdstad uitgeslagen tot een furie. Van de 800-000 inwoners hebben er nagenoeg 250.000 een achterwiel aan den fiscus geofferd, waaraan zij het recht ontleenen het verkeer in de spitsuren volkomen te ontwrichten. j.Straatvlooien" noemt de automobi list ze minachtend, en voor den opgejaagden voetganger zijn ze de rol'beroerte". Een zestig er die fietst BLOEMISTENSPUITEN HOLLANDIA" NEDERLANDSCH FABRIKAAT N.V. _ FABRIEK ESPANA VH SPANJAARD&Co. UTRECHT Letterraadsel Uit onderstaande lettergrepen moeten' 22 woorden worden gevormd, wier e en Ie letters, de laatste van beneden naar boven gelezen, een vers van M. Nijhoff vormen (ch is n letter). al - berg - ei - de - de - del - delf - der - dig - duo - dorp - e - een - ef - el fen - f red - gaal - gast - gat - ge - gen - gend - hal -. huis - in - is -ja - kat ke - kruid - la - li - loos - mans - man - mee - na - naat - nach - neu - nu ob - 011 - ra - re - ren - roe - sa - speer ? sti - stof - te - te - ter - ter - to tort - twee ? vig - vou - vrouw - zei. Omschrijving. 1. ziekenhuis, 2. stad in Duitsehland. 3. bescheiden, 4. vloeistofmaat, 5. onvoorzichtig, G. adellijke dame. 7. zeestraat, 8. dorp in ons land* 9. koppig, 10. mineraal, 11. vogel, 12. menschenschuw, 13. glad* 14. dubbel, 15. distilleerkolf, 10. jongensnaam. 17. turn werktuig, 18. amphibie, 19. waternimf, 20. zonder medelijden, 21. plant, 22. bijbelsche figuur. Voor de inzenders van de goe.de oplossingen zijn ais prijs beschikbaar: Boekwerken of Grammofoonplaten Inzendingen, liefst op een briefkaart, vóór Woensdag a.s. 2 uur. Op adreszijde vermelden: Oplossing letter raadsel. Oplossing IJctterraadsel.' Wel vaak heb ik gezongen Voor menig droevig hart. 1. Walti-r. 2. emeritus, o. lezaret, 4.. A-erhemelte, 5. aangenaam. U. abrikoos, T.karveel, S. liagedis. 9. entomoloog, 10. bepraten, ll.iridium. 12. kangoeroe, Ki. gading, 14. evenwijdig. 15. zadel, l B. ootmoedig, 17. narrig. IS. gedoogen, 19. expositie, 20 nerveus. Prijswinnaar werd na loting. P. J. Apken. Zwolscheweg 27a. Deventer, die aan het secretariaat van de redactie, doch zonder vermelding Letterraadsel, gelieve op te geven wat verlangd wordt. (J. Crussaert. De zwijntjesjagcr Maar met inachtneming van ieders reenten vormen onze fietsers een prachtig leger van nijvere werk-' mieren, die aan het A m sterdatuselu- straat beeld een spor tief aspect ge ven, zooalsmen dit in g een plaats ter we reld vindt. De fiets is een le vende schakel van Huis tot Arbeid geworden en tusschen deze vaste polen biedt zij een kostelijk amusement voor flirten, vrijen, converseeren, kiften en sportieve uitstapjes. En het laatste woord is aan mij!. lacht de zwijntjesjager, die met een knipoog van fiscus en rijwielstalier in de fietshausse een rendabel object vindt. ONZICHTBAAR" Wat denkt u van het nieuwe onzichtbare slot? vroeg ik den zwijntjeskoning. Sport is sport meneer, wij leeren de menschen zorg en een beetje hart voor hun karretje en 't is dus ook hun goed ivcht van DUS oplettendheid te eischen vóórdat we een zwijntje tikken Maar dat nieuwe slot? Ja, u weet wel... waard oor het stuur vaststaat, zoodat je over. de vlakte gaat als je weg wil rijden. Asjesostombent. maar dat doe je natuurlijk niet. Zijn we zonder auto. dan probeer je eerst effe of 't zwijn z'n kop draait, en zijn we met een auto dan wordt de zaak nog,een voudiger: inladen zonder zwaaiend voorwiel, even onzichtbaar als dat mooie slot. - Maar.... -?Zaken zijn zaken meneer, en zeg aan dien uitvinder dat ik een goede tip voor 'm' heb. Maar ik ben niet goedkoop, Want daarvoor is 't risico in mijn bedrijf te groot.... Ziet u dat glimmende zwijntje aan den overkant staan? Neem me niet kwalijk, maar ik mag m'n tijd niet langer verpraten... De menschen willen nu eenmaal be stolen zijn en je mag zóó'n kans toch niet laten glippen. Waarom zetten ze die dingen ook op rolletjes? Hij werd onzichtbaar", evenals het zwijntje met het geheime slot aan den overkant. En fietsend Amster dam sluit suizend de gelederen. ? PRESTO PAG: 20 DE GROENE NO. 2995 eGroen 3 November 1934 Amsterdammer 58e Jaargang Weekblad voor Nederland onder Hoofdred. van A. C. Josephus Jitta. Redacteuren: L. J. Jordaan en M. Kann. Secretaris der Red.: C. F. van Dam - Keizersgracht 355, Amsterdam C. - Tel. 37964 - Postgiro 72880 - Gem. Giro G. 1000 - Opg. m 1877 Teekening door L. J. Jordaan iffifi i) l SPELLING-ZESDAAGSCHE: DE LAATSTE RONDE" 1. ;L

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl